de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor schaapje » 16 dec 2017 18:40

Teus schreef:Als je het als ondervraging ziet.... van mij ben je niets verplicht maar ik heb al antwoord door deze reactie.

Waarom zou ik dat jou moeten vertellen? En zeker ben ik niets verplicht.
Oh je hebt het antwoord al in mijn reactie? :-k
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

ereunao

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor ereunao » 16 dec 2017 19:39

prisma23:
Wat de Heilige Geest in de tweeduizend jaar tussen Pinksteren en vandaag heeft gedaan laat je dus helemaal buiten beschouwing? Wat een klein geloofje heb jij![


Ik ontken helemaal niet dat God dwars door menselijk falen en dwalen toch Zijn werk er mee beschikt. Want Zijn macht en goedheid is zo groot en onbegrijpelijk, dat Hij zeer wel en rechtvaardiglijk Zijn werk beschikt en doet, zelfs wanneer de duivelen en goddelozen onrechtvaardiglijk handelen ( art.13 N.G>B.)Zo heeft God zelfs het bedrog van Jakob en later van zijn zonen en zelfs het verraad van Judas gebruikt tot volvoering van Zijn raadsplan. Maar dat verontschuldigt de mens niet. En wat hij zaait zal hij ook maaien. Wij zien tot op de dag van heden de treurige gevolgen van het falen van de kerk als verantwoordelijk getuige van Christus in de wereld en in de kerk! gr: ereunao

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor rotterdam » 17 dec 2017 00:11

ereunao schreef:
En ja,het is reeds in de 4e eeuw grondig fout gegaan, de bekering van Constantijn luidde de val van het christendom in.

Keizer Constantijn de Grote is het beste wat het christendom is overkomen.
Met zijn edict van Milaan in 313 maakte hij een einde aan de christenvervolgingen.
Het was waar de christenen in die tijd voor gebeden hadden.
God heeft hun gebeden verhoord.
Ik eer en gedenk hem en zijn godzalige moeder Helena in dankbaarheid.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor mona » 17 dec 2017 09:32

rotterdam schreef:Keizer Constantijn de Grote is het beste wat het christendom is overkomen.
Met zijn edict van Milaan in 313 maakte hij een einde aan de christenvervolgingen.
Het was waar de christenen in die tijd voor gebeden hadden.
God heeft hun gebeden verhoord.
Ik eer en gedenk hem en zijn godzalige moeder Helena in dankbaarheid.


nou, het zou goed zijn om daar nu eens wat meer onderzoek naar te doen!
Ik zeg niet dat er helemaal niets goeds is voortgekomen uit het handelen van deze man,
maar zijn intentie was onzuiver. En uit een onzuivere bron kan geen zuiver water komen.
En dat heeft doorgewerkt tot op de huidige dag, met grote gevolgen.
Zo onverdeeld dankbaar ben ik niet
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor rotterdam » 17 dec 2017 11:28

mona schreef:nou, het zou goed zijn om daar nu eens wat meer onderzoek naar te doen!
Ik zeg niet dat er helemaal niets goeds is voortgekomen uit het handelen van deze man,
maar zijn intentie was onzuiver. En uit een onzuivere bron kan geen zuiver water komen.
En dat heeft doorgewerkt tot op de huidige dag, met grote gevolgen.
Zo onverdeeld dankbaar ben ik niet


Inderdaad grote gevolgen - de christenvervolging werd gestopt - christenen mochten in vrijheid hun geloof beoefenen.
De kerk zorgde voor structuur in de geloofsleer, het samenstellen van de canon en de belijdenisgeschriften, medische voorzieningen, armenzorg, weduwen en wezen.
Dankzij de kerk de mooiste architectuur, prachtige muziek, schilderijen en andere kunstvormen.
Vergelijk dat eens met die kritische geluiden hierboven - wat hebben die voortgebracht ?
Tweespalt, onzekerheid, nestbevuiling.

Dat van die onzuivere bron en dat zuivere water is niet Bijbels hoor Mona. Voorbeelden te over.
Daarbij de Heere doet namelijk alle dingen medewerken ten goede.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor mona » 17 dec 2017 11:48

rotterdam schreef:Inderdaad grote gevolgen - de christenvervolging werd gestopt - christenen mochten in vrijheid hun geloof beoefenen.

Ja, er kwam redelijke vrijheid. Maar idealiseer het niet, want als je niet deed wat de kerk zei, dan werd je van alles uitgesloten, en als je het al te bont maakte (door bijvoorbeeld voor de geloofsdoop te zijn, ik noem maar een voorbeeld :wink: ), dan kon het zelfs je leven kosten. Velen hebben daarvoor hun leven gegeven. Verdiep je er eens in. Mensen werden door de kerk, verdronken in het het doopwater...
Dus zo vrij was die vrijheid niet.

rotterdam schreef:De kerk zorgde voor structuur in de geloofsleer

En daar ging het mis, de dwaling sloop daardoor binnen, en het "instituut kerk" nam een aanvang.

rotterdam schreef:Dankzij de kerk de mooiste architectuur, prachtige muziek, schilderijen en andere kunstvormen.

Prachtig, maar ik had liever gezien dat er een duidelijk zicht op Israël was gekomen, en dat het antisemitisme de kop was ingedrukt.
Daar had ik graag een paar prachtige schilderijen en wat kerkgebouwen voor ingeleverd.
Door vertroebeling van deze visie door de kerk, zitten we nu nog steeds met een aantal dwalingen.
De Heere gaf een reformatie. Maar door de verkeerde visie op Israël, van onder andere Luther, is deze helaas onvolkomen gebleven.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Johan100 » 17 dec 2017 12:52

(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Johan100 » 17 dec 2017 12:57

Het 'christendom' is een hoop uiterlijk vertoon geworden!
Het echte christendom groeide juist tijdens de vervolgingen. Vandaar dat ook wordt gezegd dat het bloed van de martelaren het zaad van de kerk is.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor mona » 17 dec 2017 13:59

Johan100 schreef:https://messiasbelijdendejoden.nl/artikelen-overzicht/messiasbelijdende-joden-in-de-vroege-middeleeuwen/


Mooie link Johan.
Ik vind het verdrietig om te zeggen, maar veel dominees en kerkgangers hebben nog geen weet van het ontstaan van de kerk, of doen daar ondezoek naar. Nee ik wijs niet met een vingertje naar iemand, het is een een constatering, in mijn omgeving leeft het helemaal niet.
Of als men het wel weet, maar doen er vooralsnog het zwijgen toe. Want het is lastig om daar zo voor uit te komen.
Israël wordt in de kerk wel gezien als Gods uitverkoren volk, maar welke plaats zij heeft en hoe de Heere door de verbonden werkt, daar is weinig kennis van en het wordt door predikanten ook niet gestimuleerd om te gaan onderzoeken. Toch zie ik her en der wel voorzichtige veranderingen, maar het is nog wel klein.
Als kerkganger kunnen ons niet meer verschuilen achter de reden: ik kon het niet weten. Alle informatie is vrij op internet beschikbaar.
Maar je moet willen onderzoeken. En bereid zijn om je mening bij te stellen.
Gister hoorde ik nog iemand zeggen dat haar veranderde visie op Israel, haar zelfs kerkelijke vrienden heeft gekost...

Waar Paulus zo verschrikkelijk op gehamerd heeft in zijn brieven, om bij de leer van de apostelen te blijven, is al snel losgelaten.

Ik voel plaatsvervangende schaamte als ik er aan denk hoe wij als kerk, de Joden hebben uitgesloten!
De kerk heeft bloed aan haar handen, van zowel de ontelbare gedode Joden als de gedode Christenen die werkelijk God wilden dienen, en niet de kerk.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Teus » 17 dec 2017 14:14

schaapje schreef:Dat mag jij vinden ik vind van niet.
Hij komt vaker met van die persoonlijke vragen, ik vraag me af hoe dat in die huisgemeente aan toegaat, je moet waarschijnlijk iedere keer vertellen wat de Heer met de gedaan heeft in de laatste week, en als er nou niets bijzonders is gebeurd ... wat dan?
Dan ben je waarschijnlijk niet zo geestelijk bezig geweest. :mrgreen:

Ik stel inderdaad wel meer persoonlijke vragen, ik vind het fijn om met anderen over zijn of haar Vader en Verlosser te praten maar niemand is verplicht te antwoorden. Ik doe het ook opdat ik ze eens terug zou krijgen maar dat gebeurt eigenlijk niet. Alleen Johan heeft nog wel eens een persoonlijke vraag. Commentaar geven gaat hier beter. Wanneer hier meer persoonlijke vragen gesteld zouden worden had dit forum een heel andere waarde.
Maar het zegt mij meer er niet er over te willen praten dan er niet over te kunnen praten schaapje.
Als dat de reden is dat je het niet zo op huisgemeentes hebt kun je inderdaad maar beter naar de kerk blijven gaan, tijdens de dienst vraagt men hier niet om en na de dienst kun je het over de koffie of het weer hebben, of snel naar huis. Als je meent verantwoording af te moeten leggen, wanneer iemand iets vraagt, dan kun je het beste maar niet over je geloofsleven hebben, de Heilige Geest gaat daar sowieso al niet in mee, tenzij je er om vraagt. Maar dan heb je niet meer het gevoel dat je verantwoording moet afleggen. Je zit daar en doet het voor God. Soms kan het wel dat je voor God een vrees of angst moet doorbreken door te praten, kruis dragen noemt men dat. God betaald dat altijd uit. Ik ga er van uit dat een ieder die samen komt in dienst van de Heer, Hem ook vraag, en erop vertrouwd, om met je mee te gaan.
In een relatie met God gebeurt bijna altijd iets bijzonders. Bijzonder is alleen al de vreugde en vertrouwen in je hart over wat God en Jezus in voor je gedaan hebben toch? Daar kun je m.i. altijd over spreken. Wie kan zwijgen van Zijn Liefde of vergeten wat Hij deed?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Johan100 » 17 dec 2017 14:32

mona schreef:Mooie link Johan. (....)

Graag gedaan!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Teus » 17 dec 2017 14:39

mona schreef:
Als kerkganger kunnen ons niet meer verschuilen achter de reden: ik kon het niet weten. Alle informatie is vrij op internet beschikbaar.

Heb nooit gekund Mona, In Gods Woord staat duidelijk wie het volk Israel voor Hem was en betekende.
Een kerkvader, verschrikkelijk woord overigens, was het grote voorbeeld voor zoveel haat. Ik kan het nog nooit begrijpen, de fouten van Israel die ik zelf nog meer heb, hebben ons het heil gebracht. Maar ja, als er meer geluisterd wordt naar mensen dan naar God............





In huisgemeentes bestuderen wij de Bijbel en niet de soms satanische visies van mensen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor schaapje » 17 dec 2017 14:59

Teus schreef:Ik stel inderdaad wel meer persoonlijke vragen, ik vind het fijn om met anderen over zijn of haar Vader en Verlosser te praten maar niemand is verplicht te antwoorden. Ik doe het ook opdat ik ze eens terug zou krijgen maar dat gebeurt eigenlijk niet. Alleen Johan heeft nog wel eens een persoonlijke vraag. Commentaar geven gaat hier beter. Wanneer hier meer persoonlijke vragen gesteld zouden worden had dit forum een heel andere waarde.
Maar het zegt mij meer er niet er over te willen praten dan er niet over te kunnen praten schaapje.
Als dat de reden is dat je het niet zo op huisgemeentes hebt kun je inderdaad maar beter naar de kerk blijven gaan, tijdens de dienst vraagt men hier niet om en na de dienst kun je het over de koffie of het weer hebben, of snel naar huis. Als je meent verantwoording af te moeten leggen, wanneer iemand iets vraagt, dan kun je het beste maar niet over je geloofsleven hebben, de Heilige Geest gaat daar sowieso al niet in mee, tenzij je er om vraagt. Maar dan heb je niet meer het gevoel dat je verantwoording moet afleggen. Je zit daar en doet het voor God. Soms kan het wel dat je voor God een vrees of angst moet doorbreken door te praten, kruis dragen noemt men dat. God betaald dat altijd uit. Ik ga er van uit dat een ieder die samen komt in dienst van de Heer, Hem ook vraag, en erop vertrouwd, om met je mee te gaan.
In een relatie met God gebeurt bijna altijd iets bijzonders. Bijzonder is alleen al de vreugde en vertrouwen in je hart over wat God en Jezus in voor je gedaan hebben toch? Daar kun je m.i. altijd over spreken. Wie kan zwijgen van Zijn Liefde of vergeten wat Hij deed?

Beste Teus zucht..

Je trekt voorbarig allerlei conclusies zonder mij ook maar goed te kennen.
Je zal het vast goed bedoelen maar weer stel jij je op als een biechtvader of een soort pastoraal werker,
ik vind je zo vaak opdringerig met je vragen en daar bijbehorende conclusies.

Voor jouw gemoedsrust wil ik je wel vertellen dat ik heel graag mijn belevingen in geloof en met de Heer deel en dat doe ik van harte met iemand die dicht bij mij staat, iemand die ik goed ken en die ik vertrouw en inderdaad daar is vreugde en herkenning van elkaar.

Ik heb totaal geen behoefte om de roerselen van mijn hart op dit forum bloot te leggen, buiten hier en daar wat pb tjes in goed vertrouwen.

Ik ben op dit forum o.a. om te leren en ik moet bekennen dat ik de loop der jaren heel wat geleerd heb.
Maak je maar niet bezorgd :D er is geen vrees en angst in mijn geloofsleven om over Hem praten, maar doe ik met mensen die ik goed ken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Johan100 » 17 dec 2017 15:09

schaapje schreef:Beste Teus zucht..

Je trekt voorbarig allerlei conclusies zonder mij ook maar goed te kennen.
Je zal het vast goed bedoelen maar weer stel jij je op als een biechtvader of een soort pastoraal werker,
ik vind je zo vaak opdringerig met je vragen en daar bijbehorende conclusies.

Voor jouw gemoedsrust wil ik je wel vertellen dat ik heel graag mijn belevingen in geloof en met de Heer deel en dat doe ik van harte met iemand die dicht bij mij staat, iemand die ik goed ken en die ik vertrouw en inderdaad daar is vreugde en herkenning van elkaar.

Ik heb totaal geen behoefte om de roerselen van mijn hart op dit forum bloot te leggen, buiten hier en daar wat pb tjes in goed vertrouwen.

Ik ben op dit forum o.a. om te leren en ik moet bekennen dat ik de loop der jaren heel wat geleerd heb.
Maak je maar niet bezorgd :D er is geen vrees en angst in mijn geloofsleven om over Hem praten, maar doe ik met mensen die ik goed ken.

Jammer..... we moeten ten alle tijden bereidt zijn te getuigen van de hoop die in ons is! Of hoe staat het er ook al weer?
Ik heb het even opgezocht:
Maar heilig God, de Heere, in uw hart; en wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en eerbied (1 Petrus 3:15).
Begrijp me goed, het is niet om je terecht te wijzen, want het geldt net zo goed mij! Ik trek het me ook aan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor schaapje » 17 dec 2017 15:22

Johan100 schreef:Jammer..... we moeten ten alle tijden bereidt zijn te getuigen van de hoop die in ons is! Of hoe staat het er ook al weer?
Ik heb het even opgezocht:
Maar heilig God, de Heere, in uw hart; en wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en eerbied (1 Petrus 3:15).
Begrijp me goed, het is niet om je terecht te wijzen, want het geldt net zo goed mij! Ik trek het me ook aan.

Dat moet jij weten Johan ik hoef geen rekenschap af te leggen op een forum.
En me dunkt in mijn schrijven is er genoeg te vinden dat ik van de Heere God houd en hoe ik in het geloof sta.
Tjonge wat een gezuig zeg. [-X
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten