de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2017 19:22

Teus schreef:In welke kerk wordt vertelt wat God met ons doet, over onze persoonlijke relatie met God? Hoe Hij ons stuurt en leidt, In de kerk is er geen gelegenheid voor.
Gods kinderen dienen elkaar te bemoedigen en te vermanen. In de kerk ben je afhankelijk van die ene man.
Er wordt niet met en voor elkaar gebeden. Onze noden worden niet besproken en bij God gebracht.

Zodat wij zelf een persoonlijk geloofsleven hebben en dat uitdragen, zelf met andere bidden, zelf en met andere bijbel lezen, zelf Gods stem leren verstaan door te leren van je mede broeders en zusters, zelf leren getuigen en God in gezelschap groot maken, zelf iemand tot Christus leiden, zelf jonge christenen kunnen onderwijzen.
Dit gaat alleen in huisgemeentes.

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk niet dat het in alle kerken hetzelfde is overigens. Vooral de grote, massale kerken waar je eigenlijk maar een nummertje bent, waar je opgaat in de massa, daar zal veel minder de band onderling gevoeld worden en de dingen die je noemt zullen er niet of nauwelijks gebeuren of minder dan in kleine kerkjes of huisgemeenten. Dat God geen kerken gewild heeft vind ik dus iets te kort door de bocht, maar die grote, kolossale kerken heb ik wel zo mijn vraagtekens bij of dat wel helemaal aan het doel beantwoordt waarom christenen samenkomen. Ik begrijp je dus.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor mona » 15 dec 2017 19:35

ereunao schreef:En dan is het mijn diepste overtuiging dat het in de 4e eeuw al grondig fout gegaan is en dat de Reformatie de kerk wel de Schrift, maar nooit haar eigen van Israël onderscheiden identiteit in de opgestane Christus heeft teruggegeven. Met alle rampzalige niet het minst voor Israël gevolgen van dien!


Dit te erkennen heeft alles te maken met luiers of groeien.
Want een beetje zuurdeeg doorzuurt het hele deeg, staat er in Galaten 5 vers 9, en lees dan ook vers 7 en 8.
Als we vanaf het begin (!), dichter bij de leer van de apostelen waren gebleven, hadden we als kerk, een beter zicht op Israel gehad!
Dan was het antisemitisme binnen en buiten de kerk niet excessief geweest!
Dan waren we dichter bij de waarheid gebleven. Ook wat betreft het "instituut kerk"....
Paulus waarschuwt de Galaten er al voor om niet af te dwalen.
En niet alleen in Galaten, ook in zijn andere brieven hamert hij er voortdurend op.
Een klein beetje afdwaling, kan de kerk een groot inzicht ontnemen.
Het is Gods grote genade dat we een Reformatie hebben gekregen, maar de verstolling die nu plaatsvind moet ons op onze knieën brengen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2017 19:38

Afbeelding

Mooi plaatje, Teus? ;) Helaas gaat niet iedereen aan. Daar kunnen we over discussiëren. Of de tafel is te klein.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor naamloos » 16 dec 2017 03:20

Teus schreef:Deze reactie zegt heel veel, voor mij genoeg.
Moeilijk hé, om iets aan God over te laten.
Welnee, God geeft de principes, en in welke vorm de samenkomsten worden gegoten is gewoon cultuur- en richting gebonden.
Het gaat niet om de letter maar om de geest. Christenen die nog in de 'luisers' zitten hebben meer behoefte aan structuur en regels, en volwassen christenen maken gewoon gebruik van de vrijheid die we in Christus hebben.

Ik ben trouwens helemaal niet tegen huisgemeentes, maar tegen de claim dat alléén huisgemeentes naar Gods wil handelen.
Johan100 schreef: Ik denk niet dat het in alle kerken hetzelfde is overigens. Vooral de grote, massale kerken waar je eigenlijk maar een nummertje bent, waar je opgaat in de massa, daar zal veel minder de band onderling gevoeld worden en de dingen die je noemt zullen er niet of nauwelijks gebeuren of minder dan in kleine kerkjes of huisgemeenten.
En daarom hebben die massale kerken sub-groepjes die regelmatig samenkomen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Chaya » 16 dec 2017 09:52

Teus schreef:Dit zijn gewoon feiten Chaya, Wie anders kan vertellen over zijn of haar eigen relatie met God dan de persoon zelf? Tenzij jullie om de beurt gaan vertellen wat God met jullie de afgelopen week gedaan heeft. Ik denk niet dat dat gebeurt.

Nee dat zijn geen feiten. Jij wilt steeds het beeld oproepen van een groep starre verdoofde kerkgangers, die alleen maar zitten en daarna naar huis gaan. In- en uitwendig hetzelfde.
De ene keer ga ik verslagen naar huis, de andere keer heeft de Heere mij uit een diepe put getrokken, omdat alles wat in mijn hart stormde, verklaard werd.
Het doet mij gewoon pijn als je zo spreekt over de erediensten.
Een relatie heb je met een mens, de verhouding met God is van een heel andere, diepere betekenis.
Teus schreef:Bijzonder, welke zelfbedachte regeltjes dan wel?

Ik heb gekerkt in een huisgemeente. Degene die dit belegde had als regel dat er vaste tijden waren dat we naar een preek luisterden. En hoe het daarvoor en daarna ingevuld werd.
In elk gewoon gezin zijn er al regels, dus zo bijzonder is dat niet.
Overal waar meerdere mensen zijn, zijn regels, anders wordt het chaos.
naamloos schreef:Ik kan me niet voorstellen dat iemand na 500+ preken de basisbegrippen niet kent. En dan heb ik opvoeding nog niet meegerekend.

De basisbegrippen allicht intussen wel, maar dat is niet genoeg. Daarmee kun je nog verloren gaan.

Het komt steeds weer terug Teus, bedekt of onbedekt, de kerkelijke samenkomsten zouden niet deugen, om verschillende redenen.
En dat is een onbijbelse gedachte Teus.
Toen de eerste mensen bekeerd werden, werden er meteen christelijke gemeenten gesticht!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor naamloos » 16 dec 2017 09:59

Chaya schreef:De basisbegrippen allicht intussen wel, maar dat is niet genoeg. Daarmee kun je nog verloren gaan.
Jawel, maar een Alpha cursus (waar Teus het over had) lijkt me dan niet de meest logische weg.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Chaya » 16 dec 2017 10:10

naamloos schreef:Jawel, maar een Alpha cursus (waar Teus het over had) lijkt me dan niet de meest logische weg.

Ik denk dat Teus iets anders bedoelt dan jij.
Een Alpha cursus ben ik op zich niet tegen. Als iemand midden uit de wereld getrokken wordt, geen christelijke opvoeding heeft gehad, zijn de voor ons meest simpele weetjes voor diegene onbegrijpelijk.
Alleen al het gegeven waarom we de christelijke feestdagen hebben en wat wij daarop gedenken, kan onzekerheid geven.
Ik heb eens zo iemand "bij de hand genomen". Samen met hem die Alpha cursus gedaan, dingen uitgelegd die hij niet begreep, na de kerkdiensten.
Het maakte mij dankbaarder gestemd t.o.v. mijn ouders, die mij van mijn jongste jaren verteld hebben over de Bijbel.
Dan gaat het geleidelijk, natuurlijk en gemakkelijker dan dat je op je 30e of 40e de meest simpele begrippen nog moet leren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor benefietdiner » 16 dec 2017 10:25

Chaya schreef:Een relatie heb je met een mens, de verhouding met God is van een heel andere, diepere betekenis.

o.. dus God is tevergeefs mens geworden om een relatie / verhouding met hen te hebben ?
zie ik hier soms iets van 'de luier staat' c.q. nog minder.
nooit meegemaakt wie je bent in Christus?
Nee ik bedoel dan niet alleen zondaar (ook nodig) maar meer dan een zondaar alleen namelijk een verloste zondaar waarbij je kan roemen en zeggen 'God heeft mij welgedaan'.
Ja… als je dat kan beamen is er spraken van een relatie hoor ook al is het nog zo pril / fris voornamelijk met het zicht op de ruimte waar de luier niet meer nodig is.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor schaapje » 16 dec 2017 11:25

benefietdiner schreef:o.. dus God is tevergeefs mens geworden om een relatie / verhouding met hen te hebben ?
zie ik hier soms iets van 'de luier staat' c.q. nog minder.
nooit meegemaakt wie je bent in Christus?
Nee ik bedoel dan niet alleen zondaar (ook nodig) maar meer dan een zondaar alleen namelijk een verloste zondaar waarbij je kan roemen en zeggen 'God heeft mij welgedaan'.
Ja… als je dat kan beamen is er spraken van een relatie hoor ook al is het nog zo pril / fris.


Een relatie heb je met een mens, of de z.g. relatie met God hetzelfde is valt nog te bezien, Hij die zit op de troon naast God, is toch niet meer van een menselijk niveau en de verhouding ligt nu anders dan toen Jezus op aarde wandelde.
Wij hebben de Heilige Geest ontvangen die met ons omgaat tot vertroosting, opvoeding, vermaning en tuchtiging.
Dat heb je niet met een menselijke relatie en zoals Chaya zegt de relatie met God is veel dieper en van een heel ander niveau en betekenis.

Aan de andere kant snap ik de bedoeling wel van de term relatie
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor benefietdiner » 16 dec 2017 12:02

schaapje schreef:Dat heb je niet met een menselijke relatie en zoals Chaya zegt de relatie met God is veel dieper en van een heel ander niveau en betekenis.

Ja dat heb ik inderdaad in twijfel getrokken want Johannes 15:15 zegt:
Ik heet u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.
Met het zicht op deze en andere teksten mogen wij toch zeggen een relatie (wat ook verhouding en vriend betekent) met God in Christus te hebben door de werking van Zijn Geest.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor schaapje » 16 dec 2017 12:24

benefietdiner schreef:Ja dat heb ik inderdaad in twijfel getrokken want Johannes 15:15 zegt:
Ik heet u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.
Met het zicht op deze en andere teksten mogen wij toch zeggen een relatie (wat ook verhouding en vriend betekent) met God in Christus te hebben door de werking van Zijn Geest.

Ik vind dit toch een ander geval, Jezus heeft het tegen zijn later benoemde apostelen. Er staat ook nog in vers 14 " U bent Mijn vrienden, als u doet wat Ik u gebied". Tja en daar zullen de meeste hier wel in tekort komen dacht ik zo.

Als we bedenken wat deze apostelen hebben gedaan en hard gewerkt, lijfstraffen ondergaan zoals steniging, zweepslagen, honger geleden, schipbreuk gevangen genomen allerlei gevaren hebben ze moeten trotseren en hebben stand gehouden in geloof.
Daar word je toch wel wat nederig van als je deze dingen lees, tenminste ik wel.

Een vriend is iemand van hetzelfde niveau, ik bedoel dezelfde geestelijk kracht hebbend.
Ik voel me meer Zijn kind en leerling of discipel en zeker niet een apostel.
En er staat ook nog in vers 16 Ik heb u uitgekozen en Ik heb u ertoe bestemd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor mona » 16 dec 2017 12:32

benefietdiner schreef: maar Ik heb u vrienden genoemd


Dat is inderdaad een hele bijzondere vriendschap, want het is een HEILIGE vriendschap.
In Johannes 17 noemt de Heere Jezus Zijn Eigen Vader: Heilige Vader en Rechtvaardige Vader, lees maar mee:

vers 11: En Ik ben niet meer in de wereld, maar dezen zijn in de wereld, en Ik kom naar U toe. Heilige Vader, bewaar hen die U Mij gegeven hebt in Uw Naam.
vers 25: Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend, maar Ik heb U gekend, en dezen hebben erkend dat U Mij gezonden hebt, opdat zij één zullen zijn zoals Wij.

In die concext moeten ook wij onze vriendschap met de Heere Jezus zien.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor benefietdiner » 16 dec 2017 12:39

schaapje schreef:Ik vind dit toch een ander geval, Jezus heeft het tegen zijn later benoemde apostelen. Er staat ook nog in vers 14 " U bent Mijn vrienden, als u doet wat Ik u gebied". Tja en daar zullen de meeste hier wel in tekort komen dacht ik zo.

Als we bedenken wat deze apostelen hebben gedaan en hard gewerkt, lijfstraffen ondergaan zoals steniging, zweepslagen, honger geleden, schipbreuk gevangen genomen allerlei gevaren hebben ze moeten trotseren en hebben stand gehouden in geloof.
Daar word je toch wel wat nederig van als je deze dingen lees, tenminste ik wel.

Een vriend is iemand van hetzelfde niveau, ik bedoel dezelfde geestelijk kracht hebbend.
Ik voel me meer Zijn kind en leerling of discipel en zeker niet een apostel.
En er staat ook nog in vers 16 Ik heb u uitgekozen en Ik heb u ertoe bestemd.

mona schreef:Dat is inderdaad een hele bijzondere vriendschap, want het is een HEILIGE vriendschap.
In Johannes 17 noemt de Heere Jezus Zijn Eigen Vader: Heilige Vader en Rechtvaardige Vader, lees maar mee:

vers 11: En Ik ben niet meer in de wereld, maar dezen zijn in de wereld, en Ik kom naar U toe. Heilige Vader, bewaar hen die U Mij gegeven hebt in Uw Naam.
vers 25: Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend, maar Ik heb U gekend, en dezen hebben erkend dat U Mij gezonden hebt, opdat zij één zullen zijn zoals Wij.

In die concext moeten ook wij onze vriendschap met de Heere Jezus zien.
Ja het is bijna niet te geloven dat onze machtige Heer en God, die onze Herder en Leidsman is, ook tegen ons zegt dat we vrienden zijn. Het is inderdaad wel een heel bijzondere vriendschap, Jezus neemt helemaal het initiatief. Hij is en blijft de eerste in deze vriendschapsrelatie. Maar tegelijk wordt het ook echte vriendschap, er mag vertrouwelijke omgang zijn. Jezus deelt met ons wat hij van de Vader heeft gehoord. Wij delen met Jezus wat er leeft in ons hart. En hij luistert en hij spreekt, en wij luisteren en wij spreken. Zo mogen we groeien in een vertrouwelijke vriendschap vol heiligheid en intimiteit. Een unieke vriendschap die eeuwig zal blijven bestaan.
Heer Jezus, dank u voor uw initiatief tot vriendschap. Maak me er ontvankelijk voor en geef dat ik de vreugde van deze eeuwige vriendschap steeds meer mag leren kennen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Chaya » 16 dec 2017 13:16

benefietdiner schreef:o.. dus God is tevergeefs mens geworden om een relatie / verhouding met hen te hebben ?
zie ik hier soms iets van 'de luier staat' c.q. nog minder.

Nee juist een volwassen kijk.
Probeer jij eens aan een heiden uit te leggen dat jij een relatie hebt met God. Het maakt hen niet jaloers. Ze zullen antwoorden dat de relatie met hun man of vrouw veel kostbaarder is, want die kunnen ze zien en aanraken.
Dat zie je ook als mensen plots hun dierbare verliezen, dan worden ze soms boos op God.
schaapje schreef:Een vriend is iemand van hetzelfde niveau, ik bedoel dezelfde geestelijk kracht hebbend.
Ik voel me meer Zijn kind en leerling of discipel en zeker niet een apostel.
En er staat ook nog in vers 16 Ik heb u uitgekozen en Ik heb u ertoe bestemd.

Helemaal eens Schaapje.
Een vriend zoek je uit als het ware, je komt samen tot een vriendschap. Maar God verkiest ons, Hij is de eerste. Nooit wij!
Psalm 103:
Hij is het, die ons Zijne vriendschap biedt.
Hij handelt nooit met ons naar onze zonden;
Hoe zwaar, hoe lang wij ook Zijn wetten schonden,
Hij straft ons, maar naar onze zonden niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor schaapje » 16 dec 2017 13:24

benefietdiner schreef:Ja het is bijna niet te geloven dat onze machtige Heer en God, die onze Herder en Leidsman is, ook tegen ons zegt dat we vrienden zijn. Het is inderdaad wel een heel bijzondere vriendschap, Jezus neemt helemaal het initiatief. Hij is en blijft de eerste in deze vriendschapsrelatie. Maar tegelijk wordt het ook echte vriendschap, er mag vertrouwelijke omgang zijn. Jezus deelt met ons wat hij van de Vader heeft gehoord. Wij delen met Jezus wat er leeft in ons hart. En hij luistert en hij spreekt, en wij luisteren en wij spreken. Zo mogen we groeien in een vertrouwelijke vriendschap vol heiligheid en intimiteit. Een unieke vriendschap die eeuwig zal blijven bestaan.
Heer Jezus, dank u voor uw initiatief tot vriendschap. Maak me er ontvankelijk voor en geef dat ik de vreugde van deze eeuwige vriendschap steeds meer mag leren kennen.

Dat heb je heel mooi omschreven benefietdiner "groeien in een vertrouwelijke vriendschap vol heiligheid en intimiteit'
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marnix en 27 gasten