de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Bambi » 08 dec 2017 14:05

learsi schreef:Wat was, volgens jou, de reden dat Zacheus de Heere Jezus zocht te zien?

bvd
Learsi

Het trekken van God aan zijn hart, wat Hij bij ieder mens doet

ereunao

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor ereunao » 08 dec 2017 14:19

Moestuin:
Het is allemaal zo zeer ernstig (en de kerk slaapt door met de gemeente, alhoewel men dit ontkent wat nog schrijnender is)
De meeste mensen volgen wat hen onderwezen is, veronderstellend dat wat ze geloven en doen juist is.
Ze zien hun overtuigingen als vanzelfsprekend.
Velen nemen niet de tijd om te bewijzen waarom ze de dingen doen die ze doen.
Waarom gelooft je wat je gelooft?
Waar komen jou geloofsovertuigingen vandaan?
Is de bron van je religieuze overtuigingen de Bijbel
of komt het van een andere bron?
Als je zegt de Bijbel, bent je daar dan wel zeker van?

denk toch alsjeblieft goed na over de zaken die je gelooft, voor waar houdt, die je van huis uit meegekregen hebt.
Is wat ik geloof, is dat wat ik in mijn (geloofs)opvoeding heb meegekregen gefundeerd op Gods Woord?
Die houding is er veelal niet. etc..
En: Onderzoek de Schriften.


Om met het laatste te beginnen, daaraan ontleen ik mijn nickname!

En ja,het is reeds in de 4e eeuw grondig fout gegaan, de bekering van Constantijn luidde de val van het christendom in. En zoals gezegd, de Reformatie heeft de sprookjes van Augustinus klakkeloos overgenomen.
Ook bij Calvijn valt alle nadruk op het geestelijk karakter van Christus´s koningschap en koninkrijk. Christus´ koningschap heeft buiten de kerk bij Calvijn kennelijk geen taak. De enige keer dat hij in dit verband de cirkel wijder trekt en over de volkeren spreekt is het in deze zin dat Christus hun rechter is om de aarde te bedekken met lijken!!.(Inst.II, XV,5) hier lijkt mij ieder commentaar overbodig.! Maar Augustinus is gewoon misleid door de politieke overwinning van het christendom in de 4e eeuw en heeft toen aan de hemelvaart en aan de kerk verbonden wat in de Schrift aan de wederkomst en aan Israël verbonden is! gr: ereunao

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor learsi » 08 dec 2017 15:13

Bambi schreef:Het trekken van God aan zijn hart, wat Hij bij ieder mens doet


Okee, dat ben ik met je eens! Joh.6:44: "Niemand kan tot Mij komen tenzij dat de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekke".

Zacheus zoekt Jezus te zien, omdat hij door de Vader getrokken wordt.
Wat versta jij onder het "trekken" van de Vader?
Hoe trekt de Vader?

bvd h.g.
Learsi

Bambi

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Bambi » 08 dec 2017 15:16

learsi schreef:Okee, dat ben ik met je eens! Joh.6:44: "Niemand kan tot Mij komen tenzij dat de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekke".

Zacheus zoekt Jezus te zien, omdat hij door de Vader getrokken wordt.
Wat versta jij onder het "trekken" van de Vader?
Hoe trekt de Vader?

bvd h.g.
Learsi

Ik kan het niet uit ervaring zeggen, want ik geloofde als kind al

Maar ik denk bij een ieder die nog niet in de Heere Jezus gelooft op een andere manier. En ik denk ook niet 1 keer, maar constant

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor learsi » 08 dec 2017 17:47

Bambi schreef:Ik kan het niet uit ervaring zeggen, want ik geloofde als kind al

Maar ik denk bij een ieder die nog niet in de Heere Jezus gelooft op een andere manier. En ik denk ook niet 1 keer, maar constant


Bedankt voor je reactie.
Hoe de Vader trekt staat achter de tekst uit Joh.6:44.
Joh.6:45: "Er is geschreven in de profeten en zij zullen allen van God geleerd zijn. Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij" ( Dit staat in Jesaja54:13:"En al uw kinderen zullen van de Heere geleerd zijn, en de vrede over uwer kinderen zal groot zijn")
Ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft komt tot Jezus.
Zacheus, getrokken door de Vader, heeft het dus van de Vader gehoord en geleerd.
En dus "zoekt Zacheus Jezus te zien".
Hier brengt het geschreven Woord de ervaring van het "door God getrokken worden" onder woorden.
Horen en leren.
Wat heeft Zacheus nu gehoord en geleerd?

In Joh.6:45 leert Jezus ons de manier waarop de Vader trekt
De Vader spreekt en de Vader geeft onderwijs.
En door dit spreken en dit onderwijs komt iemand tot Jezus.
Dan kan het toch niet anders dan dat dit spreken en dit onderwijs over de Heere Jezus gaan.
En waarom je dus naar Hem tot Hem gaat.
Toch?
En Waar horen wij de Vader spreken en leren, anders dan in Zijn geschreven Woord en tijdens de verkondiging van het evangelie (en dat in de meest brede zin).
Inhoud van dat spreken en onderwijs?
Gij zult Zijn Naam noemen Jezus, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
Dat is de kern.
Dat horen we, dat wordt ons onderwezen.
Die Naam kan niet zonder zondaren.

h.g.
Learsi

Bambi

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Bambi » 08 dec 2017 18:32

Dan maar hopen dat al die mensen die niet geloven, naar een evangelisatie bijeenkomst komen, zonder de Bijbel gelezen te hebben en zonder een preek gehoord te hebben, als dat de enige manier is dat God trekt

Bambi

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Bambi » 08 dec 2017 19:15

learsi schreef:Bedankt voor je reactie.
Hoe de Vader trekt staat achter de tekst uit Joh.6:44.
Joh.6:45: "Er is geschreven in de profeten en zij zullen allen van God geleerd zijn. Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij" ( Dit staat in Jesaja54:13:"En al uw kinderen zullen van de Heere geleerd zijn, en de vrede over uwer kinderen zal groot zijn")
Ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft komt tot Jezus.
Zacheus, getrokken door de Vader, heeft het dus van de Vader gehoord en geleerd.
En dus "zoekt Zacheus Jezus te zien".
Hier brengt het geschreven Woord de ervaring van het "door God getrokken worden" onder woorden.
Horen en leren.
Wat heeft Zacheus nu gehoord en geleerd?

In Joh.6:45 leert Jezus ons de manier waarop de Vader trekt
De Vader spreekt en de Vader geeft onderwijs.
En door dit spreken en dit onderwijs komt iemand tot Jezus.
Dan kan het toch niet anders dan dat dit spreken en dit onderwijs over de Heere Jezus gaan.
En waarom je dus naar Hem tot Hem gaat.
Toch?
En Waar horen wij de Vader spreken en leren, anders dan in Zijn geschreven Woord en tijdens de verkondiging van het evangelie (en dat in de meest brede zin).
Inhoud van dat spreken en onderwijs?
Gij zult Zijn Naam noemen Jezus, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
Dat is de kern.
Dat horen we, dat wordt ons onderwezen.
Die Naam kan niet zonder zondaren.

h.g.
Learsi


Wat vindt je bijvoorbeeld al van deze teksten en let dan op vers 9
Johannes 1:
9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

En als je daar dan deze naast zet

Romeinen 1: 19 Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard.
20 Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn.

Romeinen 2: 14 Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, deze, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet;
15 Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen beschuldigende, of ook ontschuldigende).

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor learsi » 08 dec 2017 21:04

Ik beperk me ff tot de bovenste.

Joh.1:9 wil niet zeggen dat alle mensen zullen geloven in Jezus.
Hij verlicht ze wel onder bijv. de evangelie verkondiging, maar bij velen heeft dit een vervolg in het zich afkeren van het Licht der wereld.
Zie o.a. Joh 6, waar er velen door Zijn woorden en daden verlicht worden en er uiteindelijk(vers 66) velen niet meer met Hem willen wandelen.
Zolang ze discipel van Hem waren verlichtte Hij hen. Maar zij verkozen het Licht der wereld te verlaten.

In Joh.3 komt Nicodemus zijn Licht bij de Heere opsteken.
Hij begreep niet waar de Heere het over had.
Toch werd hij discipel van Jezus en wordt tenslotte onder hen gevonden die in Jezus geloven.

Dat een ieder mens verlicht wordt door het Woord leidt dus niet automatisch tot wedergeboorte(geloof in de Naam van de Zoon van God,Joh1:12).

h.g.
Learsi

Bambi

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Bambi » 08 dec 2017 22:24

learsi schreef:Ik beperk me ff tot de bovenste.

Joh.1:9 wil niet zeggen dat alle mensen zullen geloven in Jezus.
Hij verlicht ze wel onder bijv. de evangelie verkondiging, maar bij velen heeft dit een vervolg in het zich afkeren van het Licht der wereld.
Zie o.a. Joh 6, waar er velen door Zijn woorden en daden verlicht worden en er uiteindelijk(vers 66) velen niet meer met Hem willen wandelen.
Zolang ze discipel van Hem waren verlichtte Hij hen. Maar zij verkozen het Licht der wereld te verlaten.

In Joh.3 komt Nicodemus zijn Licht bij de Heere opsteken.
Hij begreep niet waar de Heere het over had.
Toch werd hij discipel van Jezus en wordt tenslotte onder hen gevonden die in Jezus geloven.

Dat een ieder mens verlicht wordt door het Woord leidt dus niet automatisch tot wedergeboorte(geloof in de Naam van de Zoon van God,Joh1:12).

h.g.
Learsi

Ik zeg nergens dat dat verlichten betekent dat mensen in de Heere Jezus gaan geloven
En als je de eerste verzen van Johannes leest, zie je ook dat het Woord veel meer is dan de Bijbel
Johannes 1:1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
6 Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.
7 Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.
8 Hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou.

Door het Woord is alles gemaakt. In de Bijbel wordt beschreven Wie en Wat het Woord is. Maar zelfs dat is nog niet toereikend
En in dat Woord is het Leven
En dat was het Licht der mensen

Dus als iedereen en dat staat er dus IEDEREEN, verlicht wordt. Maar niet iedereen hoort het evangelie
En als je dan in Islamitische landen ziet, dat er mensen dromen krijgen waar de Heere Jezus in voor komt, is dat ook een verlichting
En zo heeft God veel meer manieren om mensen te verlichten met de Heere Jezus
En niet alleen door het evangelie
Het is ook een inkrimping van de Heere Jezus die alles gemaakt heeft, tot in de kleinste cel uitgedacht en gemaakt, om te denken dat mensen alleen maar via het evangelie te bereiken zijn en alleen maar via mensen. Het is ook een vorm van klein geloof

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor learsi » 08 dec 2017 22:59

Bambi schreef:Ik zeg nergens dat dat verlichten betekent dat mensen in de Heere Jezus gaan geloven

Dat zeg ik ook niet.
Jij vraagt wat ik vindt van vers9 en daar zeg ik iets over.
h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor learsi » 08 dec 2017 23:42

Bambi schreef: Laat de Heere Jezus zien aan Zacheüs hoe slecht hij is? Nee, Hij laat hem zien hoe goed God is en dat is voor Zacheüs genoeg, om al zijn schulden in te lossen




learsi schreef:Bedankt voor je reactie.
Hoe de Vader trekt staat achter de tekst uit Joh.6:44.
Joh.6:45: "Er is geschreven in de profeten en zij zullen allen van God geleerd zijn. Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij" ( Dit staat in Jesaja54:13:"En al uw kinderen zullen van de Heere geleerd zijn, en de vrede over uwer kinderen zal groot zijn")
Ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft komt tot Jezus.
Zacheus, getrokken door de Vader, heeft het dus van de Vader gehoord en geleerd.
En dus "zoekt Zacheus Jezus te zien".
Hier brengt het geschreven Woord de ervaring van het "door God getrokken worden" onder woorden.
Horen en leren.
Wat heeft Zacheus nu gehoord en geleerd?

In Joh.6:45 leert Jezus ons de manier waarop de Vader trekt
De Vader spreekt en de Vader geeft onderwijs.
En door dit spreken en dit onderwijs komt iemand tot Jezus.
Dan kan het toch niet anders dan dat dit spreken en dit onderwijs over de Heere Jezus gaan.
En waarom je dus naar Hem tot Hem gaat.
Toch?
En Waar horen wij de Vader spreken en leren, anders dan in Zijn geschreven Woord en tijdens de verkondiging van het evangelie (en dat in de meest brede zin).
Inhoud van dat spreken en onderwijs?
Gij zult Zijn Naam noemen Jezus, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
Dat is de kern.
Dat horen we, dat wordt ons onderwezen.
Die Naam kan niet zonder zondaren.

h.g.
Learsi


Jij zegt dat Jezus Zacheus niet liet zien hoe slecht hij is.
Jezus hoefde dat ook niet te laten zien
Zacheus wist al dat hij slecht was.
Hij was een Israeliet.
En kende de wet.
En door het trekken van de Vader, begint hij te vermoeden dat deze Jezus de oplossing voor zijn zonden is.
Zo wordt de zondaar Zacheus door de Vader, gebracht bij de Zaligmaker.

h.g.
Learsi

Bambi

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Bambi » 08 dec 2017 23:50

Volgens mij ga je een beetje te diep
Ieder mens kent zijn zonden, Jood, heiden of christen

En Zacheüs was blij dat Jezus bij hem in wilde gaan, als gehate onder de Joden.Want tollenaars inden belasting van hun landgenoten voor de vijand. Dus werden als verraders gezien.
Dat heeft niks met de oplossing voor zijn zonden te maken, maar met het goede willen doen, tegenover de goede Jezus die naar hem omzag.

De Heere Jezus was trouwens nog niet eens aan het kruis gegaan voor de zonden

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor gravo » 09 dec 2017 00:21

ereunao schreef:Het is bijna tastbaar dat de kerk zich in een diepe geestelijke crisis bevindt. Het is een hoge uitzondering geworden als je iemand met een verzekerd geloof, die de verzegeling door de Heilige Geest kent, ontmoet. En nu zijn daarvoor allerlei oorzaken in de mens zelf zoals wereldsgezindheid en gebrek aan Gods- en zelfkennis aan te wijzen, maar ik ben er van overtuigd dat de grondoorzaak dieper ligt. Het is in de kerkgeschiedenis net gegaan als met Israël. Het land was hun als een erfenis gegeven, maar Israël bleef nalatig het in bezit te nemen, maar liet de Kanaänieten in haar midden leven (Richt.1). Zo ging het ook al in de vroege kerk; toen de vervolgingen onder de heidense keizers ophielden en de keizer het christendom aannam werd het een politieke zaak. Men had maar te kiezen, de doop of de dood. Eerst was de kerk in de wereld, maar toen kwam de wereld in de kerk. En ook de Reformatie heeft geen kerkherstel gebracht naar het model van de door de apostelen gestichte kerk. Toen in de loop van de 17e eeuw de Reformatie de overhand kreeg werd het ook een politieke zaak. Het volk ging massaal over naar de ‘nije leere’. Je was eenvoudig als burger onbetrouwbaar als je ‘pæps’ bleef. En wat nog erger is: ook in de geloofsleer bleef de Reformatie onder het niveau van het N.T. Want het geheimenis van Pinksteren werd niet begrepen en is nooit theologisch verwerkt. De Reformatie gaf de kerk de rechtvaardiging door het geloof terug,maar die was er ook onder de gelovigen het O.T. zoals uit het voorbeeld van Abraham onder de belofte duidelijk blijkt. (Rom.4). En ook de hele offercultus van Israël onder de wet wees vooruit naar dezelfde Messias.

Maar het nieuwe van Pinksteren was dat de erfgenaam nu van een onmondig kind door de Geest der aanneming tot zonen de status van een volwassen zoon kreeg. (Gal.4). Dat dit niet verstaan werd blijkt wel duidelijk daaruit dat de S.V, bijna overal waar het Gr. zonen heeft met kinderen vertaald heeft. Maar over dat verschil gaat het nu juist in de Galatenbrief! Kortom, de kerk is hiermee teruggekeerd tot de geest der dienstbaarheid wederom tot vreze. Dat blijkt ook duidelijk uit haar liturgie. Want de psalmen stammen uit een geloofsklimaat waarin het voorhangsel nog niet gescheurd en de weg naar het heiligdom nog niet geopenbaard was. Hebr.9:8 en de erfgenaam nog een kind was. De psalmen zijn mij lief omdat ze een schat aan geloofsgoed bevatten en het geloof en de verzoening in oud- en nieuw testament dezelfde is, daar zit het verschil niet. Maar in de status en positie van de Gemeente van Christus. Want de H.Geest is niet gekomen om heidenen in Israël in te lijven, maar om gelovigen uit Israël en uit de heidenen tot een lichaam te dopen. En dat is een nieuwe schepping (2Kor.5:17) die er tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat Christus als de Eersteling uit de doden was opgestaan en de H.Geest had uitgestort (1Kor 12:13) Maar de kerk heeft de hemelse positie waarin Christus haar door zijn dood en opstanding geplaatst had verlaten ( Ef.2:6 ) en is in de huid van het Israël onder de wet gekropen.

Met als gevolg een wettische heiligmaking. Je wordt er gewoon moe van als je hoort en leest wat wij allemaal niet moeten! Maar als dat christendom is ben ik geen christen! En ook een zeer gevaarlijk verbondsautomatisme. De doop wordt een op een naast de besnijdenis gezet. Maar de Jood is krachtens zijn natuurlijke geboorte een kind des verbonds met Abraham (Hand. 3:25). Maar voor de Gemeente geldt: ‘Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn’. Wij worden niet als verbonds- maar als verloren Adamskinderen geboren en niet op dezelfde wijze in Christus weder tot genade aangenomen zoals dat doopformulier suggereert. Want erfenis uit Adam is krachtens de natuur,dat gaat vanzelf, maar voor de wedergeboorte en inlijving in Christus is een aparte Godsdaad nodig.

Het gaat dus in oud- en n.testament wel om dezelfde verzoening en hetzelfde geloof, maar niet om dezelfde geloofsgemeenschap en relatie met de Messias. Dat dit verschil nooit theologisch verdisconteerd is blijkt ook uit de plaats die de wet in de liturgie heeft. Want het is een vreemde zaak als een Gemeente die belijdt met Chr. door de wet der wet gestorven en eens anderen mans geworden te zijn haar erediensten aanvangt met zich de wet van Mozes voor te laten lezen! Want zij is niet onder de wet van Mozes maar onder de wet van Christus. Haar levensregel vinden wij in de brieven van de Apostelen. Daarin vinden wij al de geboden van de decaloog, behalve het sabbatsgebod, dat alleen voor Israël geldt, impliciet terug. Maar dan op het niveau dat bij de met Chr. gestorven en opgewekte Gemeente past. En omdat de Geest de plaats niet krijgt die Hem toekomt trekt Hij Zich meer en meer terug. En nu kunnen wij wel zeggen: ‘Een kruimel geloof is ook een geloof waar je mee binnenkomt’.En dat zal waar zijn, maar het lichaam der kerk bloedt langzaam dood. Hier ligt naar mijn overtuiging de diepste oorzaak van de huidige malaise. In dit opzicht was ook de Reformatie een lichaam zonder de Geest en is tot een dood protestantisme vervallen.(Sardis Openb.3) Daarom redden wij het niet met de drie F.v.E. maar tot de laatste letter en komma te handhaven, al zou dat in de huidige situatie al een hele stap vooruit zijn. Terug naar de bron en dat is Gods Woord. Maar nu heeft Calvijn en een gestolde belijdenis hetzelfde zo niet meer gezag dan het Woord. Hier zou veel meer over te zeggen zijn, maar ik wil het liever hierbij laten.

Stel je eens niet zo aan. Het lijkt wel alsof je echt meent dat er een ideale gemeente en een ideale theologie mogelijk is. Al dat gefoeter op de kerk en de steeds weer herhaalde idee dat de kerk het al 16 eeuwen verkeerd doet, al dat wegzetten van de gehele kerkgeschiedenis als een aaneenschakeling van fouten, misstanden en noem maar op...ze dienen alleen maar om jezelf en je eigen theologie gunstig af te laten steken bij die verschrikkelijke kerk. Je proeft op de achtergrond de arrogantie als je zegt "Het is een hoge uitzondering geworden als je iemand met een verzekerd geloof, die de verzegeling door de Heilige Geest kent, ontmoet.". Want de lezer moet daar natuurlijk de onuitgesproken suggestie uit oppikken dat ereunao (en iedereen die hetzelfde theologische uitgangspunt hanteert) wél een verzekerd geloof en...bla, bla, bla.....heeft.
Zij zijn kennelijk zelf die uitzondering. Quod non.

Welk theologisch uitgangspunt je ook neemt, nooit zal er een ideale gemeente van Christus op aarde zijn. Geen enkele theologie is met een is-gelijk-teken te verbinden aan God, Gods plan of Gods wil. Des Heeren tempel, des Heeren tempel is deze! Ammereet! Theologie is mensenwerk. Het is een menselijk zoeken, worstelen en spreken over God. Elke theologie wordt vervuild door omstandigheden, menselijk tekort, beïnvloeding, verkeerde motieven, macht, belangen en zelfhandhaving. De zonde omringt ons zo lichtelijk. Dat geldt voor Augustinus en Calvijn en voor alle heiligen, maar het geldt voor alle theologie en haar beoefenaars, die hun eigen gelijk heilig verklaren. Niet voor niets hebben wij vergeving van zonden nodig. Alleen wie deze bittere waarheid niet kent, gaat hoog van de toren blazen en veegt iedereen met wie hij het niet eens is met lange vegen van het speelveld af. Hoe bitter de geschiedenis ook is, inclusief de godsdienstige, altijd ben en blijf je deel van die geschiedenis. Een grote herbronning, een zuivere theologie, een uiteindelijke ware, gezonde, Bijbelse ultieme visie op God, kerk, wereld, volken en Israël? Vergeet het maar. Het gaat altijd weer een keer mis. In elke kerk, in elke gemeente. Vallen en opstaan. Wordt wijs en verkoop jezelf geen praatjes.

De kerk is mij dierbaar, omdat zij het Evangelie door de eeuwen heen de volken heeft verkondigd, het geloof heeft geplant en ons kerken en gemeenten heeft geschonken, door middel waarvan wij de God van Israël hebben leren kennen. Een gewijzigd theologisch inzicht kan, maar dat vereist nog niet een volstrekt afbranden en plattrappen van de kerk. Werkelijk alles wat de kerk eeuwenlang heeft geleerd en gedaan wordt door het filter van de zogenaamde vervangingstheologie beoordeeld. Dierbaar is de kerk mij, en tegelijkertijd onderken ik haar zwakte, haar zonden, haar misslagen. Ook die van de vervangingstheologie en de rechtstreeks gewelddadige gevolgen daarvan. Volkomen terecht worden deze misdadaen in onze tijd grondig doorzien. Maar daarmee keer ik mij nog niet volkomen tegen de kerk en haar gelovigen, want God doet dat niet.

Weet je wat de ongemakkelijke waarheid is van al die kerkmensen, de nagelbijtende waarheid omtrent de kerk, de misselijkmakende, tot woede leidende ergernis?
Wel, dat is dat deze kerk, met alle geslachten die zich in die kerk hebben gevoed en gelaafd aan het Evangelie van Jezus Christus door God geliefd en begenadigd zijn geworden. O ja, volop zonde, volop zondaars, maar niettemin hebben zij vergeving ontvangen. Hun zonde was als scharlaken, zeker, maar ze zijn geworden als witte wol, omdat zij gewassen zijn in het bloed van het Lam. Dat is het ergerlijke, dat je gelijk kunt hebben in de constatering dat die kerk fout is geweest, zondig, verkeerd...ach, jij kan het nog beter opnoemen dan wie ook...., maar dat diezelfde kerk met de door jouw verfoeide theologie niet uit Gods hand valt, omdat zij genade op genade, vergeving op vergeving ontvangt. E r g e r l i j k ! Hoe kan dat nou, dat God met zo'n zooitje in zee gaat!

Theologie is mensenwerk. Het is geen hemelse openbaring. Elke theologisch opvatting heeft zo zijn consequenties. Ik weet niet of jij staat te juichen bij wat Trump op dit moment allemaal doet, of jij ook diezelfde theologische koorts hebt die evangelische Trump-stemmers hebben nu hij de boel in het Midden-Oosten weer op stelten heeft gezet. Hoe het ook zij, hier zie je dat rigide theologische inzichten, waarbij de gehele werkelijkheid wordt verengd tot nog maar één zaak, uiteindelijk tot onvoorstelbaar veel leed en slachtoffers kan leiden. Vroom en gewelddadig. Het is niet voor de eerst keer dat we die gevaarlijke cocktail zien.

Ik geloof niet dat jij met hetzelfde likkebaardende gevoel zit te wachten op de bloedige oorlogen die sommige gestoorde christenen het liefst zouden zien gebeuren op grond van hun theologisch waanbeelden, maar een dergelijke onnadenkendheid mag wel eens een waarschuwing zijn, wanneer je zo radicaal en rücksichtslos oordeelt over de kerk die al vele eeuwen en vele geslachten lang het Woord en de sacramenten bedient tot gedachtenis van Jezus Christus, zonder Wie wij van geen toegang tot God zouden weten.

Als je overigens van mening bent dat ik je ideale tegenstander ben in de bestrijding van de vervangingstheologie (die indruk krijg ik nogal eens als je weer hengelt naar een reactie mijnerzijds), dan moet ik je teleurstellen. Elders heb ik me al tegen die vervangingsleer opgesteld. Wel ben ik een fervent voorstander van de gereformeerde verbondsvisie. Voor jou kan dat niet samen gaan, maar voor mij wel.

Dat is eenvoudig ons verschillende theologische inzicht. Ik heb geen enkele reden om me mee te laten slepen in het allesomvattende verwijt van de vervangingstheologie waarmee jij de hele kerk, haar hele theologie, haar totale geschiedenis, al haar heiligen en theologen en tenslotte iedereen die jouw inzicht niet volgt op alle fronten diskwalificeert. Dus, stel je eens niet zo aan.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor naamloos » 09 dec 2017 01:06

learsi schreef:Zacheus wist al dat hij slecht was.
Hij was een Israeliet.
En kende de wet.
En door het trekken van de Vader, begint hij te vermoeden dat deze Jezus de oplossing voor zijn zonden is.
Zo wordt de zondaar Zacheus door de Vader, gebracht bij de Zaligmaker.
Dit topic gaat niet over "kraampraatjes over de bevalling", maar over de geestelijke staat van de gemeente (de wedergeborenen), of je nog in de luiers zit of volwassen bent.
Hoe iemands (weder)geboorte is gegaan is niet van belang voor zn bestaan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Johan100 » 09 dec 2017 08:51

Teus schreef:Hier wordt toch maar weer duidelijk neergezet dat God geen kerken gewild heeft.

Hoe kom je daar aan, Teus?

Ps: Moestuin, wat is de bedoeling van dit topic eigenlijk? Ik zie hier alweer een wedstrijdje ontstaan in wie nu de heiligste is. Of de meest volwassene.
Wie is de meeste in het Koninkrijk? De Heere Jezus zegt: '' Zonder Mij kunt gij niets doen!''
In Joh. 15 kun je dat lezen en ook dat je alleen vrucht kan dragen als je in Hem blijft en Hij in de mens.


Joh.15.
1 Ik ben de ware Wijnstok, en Mijn Vader is de Landman.
2 Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage.
3 Gijlieden zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb.
4 Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.
5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
6 Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten