de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2017 11:51

Johan100 schreef:
Ps: Moestuin, wat is de bedoeling van dit topic eigenlijk? Ik zie hier alweer een wedstrijdje ontstaan in wie nu de heiligste is. Of de meest volwassene.

bewustwording, persoonlijke bewustwording. zit ik nog in de geestelijke luiers, poep ik alles maar onder, krijs ik alles bij elkaar, of ben ik opgroeiend op opgegroeid tot geestelijke volwassenheid in geloof in Christus en navolger van Hem, verbindend, er op uit trekkend, in gesprek, ontmoetend, bemoedigend, aanvaardend en zeker niet in de laatste plaats, geloven in Hem de Christus, de Redder, de Verlosser de Middelaar, de Zoon van God, geleidt door de Trooster en Helper in alles, de Heilige Geest.
MoesTuin schreef:Is dit herkenbaar, een schokkende ontdekking.
worden we inderdaad in slaap gehouden, in slaap gewiegd in het gespreide bedje van traditie, bekendheid, vertrouwdheid, sociale controle, dogmatiek e.d.
Of is onze gemeente in volwassenheid aan het opgroeien of al opgegroeid.
en zijn we een gemeente naar het voorbeeld van de Heere Jezus in contact en open staand naar allen, alle mensen, levende getuigen.
Allen, juist hen, die de Heere Jezus zo hard nodig hebben, die wel geloven in God of "iets" maar voor wie de kerk zo iets ver wegs of pijnlijk is geworden uit eerdere ervaringen of beleving.

Ik las eens het volgende, heel confronterend maar zo waar

Wie geen melk drinkt, groeit niet
We zien zo veel christenen helemaal niet op Jezus lijken.
Ze blijven hangen in allerlei aardse zaken en blijven maar weigeren om de meest fundamentele stappen te zetten.
Maar wie de melk niet drinkt, zal als christen niet echt groeien.
Zo iemand blijft een geestelijke baby.
Zo wil jij toch niet zijn?
Een onvolwassen christen die in de kerk vermaakt wil worden en nog steeds denkt dat de wereld om hem draait.
Die geen melk wil drinken, maar roept om “vast voedsel” (“Ik wil weer eens een echte goeie preek!
Ik wil vast voedsel waar ik weer een hele week mee vooruit kan!”).
Ondertussen “poept” hij de hele boel onder.
Hij oordeelt,
hij moppert,
hij bromt
en leidt menigeen af van zijn taak.
Ondertussen ligt er een wereld in nood op hem te wachten.


Geestelijke dingen zijn alleen te begrijpen door mensen in wie Gods Geest woont en werkt.

"Doch een ongeestelijk ( mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is." (1 Korintiërs 2:14)

Voor kerkmensen die niet zijn wedergeboren hebben alleen de manier van leven waar ze het mee moeten doen.
Op een manier zijn ze in staat om op plichtmatige manier alle uiterlijke godsdienstige dingen te doen, maar niet op een geestelijke manier.

Maar ook wedergeboren gelovigen kunnen gemakkelijk op het verkeerde spoor zitten en op een bepaalde manier geloofsleven vertonen.
Ze zijn misschien heel toegewijd en actief en doen hun uiterste best om Jezus te volgen, maar ... ze doen het vanuit hun eigen krachtbronnen en niet uit de kracht van de Heilige Geest.

De apostel Jakobus schrijft hierover in niet mis te verstane bewoordingen:
"Wie van u kan wijs en verstandig genoemd worden?
Laat hij het daadwerkelijk bewijzen door een onberispelijk leven en door wijze zachtmoedigheid.
Maar als u zich laat beheersen door bittere jaloezie of egoïsme, kunt u beter niet zo hoog van de toren blazen;
u zou de waarheid geweld aandoen.
Dat soort wijsheid komt niet van boven; ze is aards, ongeestelijk, demonisch." (Jakobus 3:13-15)

Het is geloofsleven wat geen geestelijke vruchten voortbrengt en geen eeuwigheidswaarde heeft.
Dit komt bij mij ook voor en we zijn niet volledige in staat om in dit leven alles naar de volle wil van God te doen ook al proberen we het nog zo erg, maar het is van belang hier wel van bewust te zijn.
En eventuele strijdbijlen te begraven
En ons te richten op elkaar, op ons naaste (naar het gebod van God hebt u naasten lief net zoveel als jezelf)
En de eenheid in Christus te zoeken met elkaar (al die versplinteringen van gemeenten en kerken is niet van God al dat gekrijs en gepoep is een eigenschap van de geestelijke babystaat, laat ons groeien en tesamen groeien in het geloof in Christus, Zijn Eer.)
Efeziërs 4:3 => "Span u in (beijver u) om de eenheid van de Geest te bewaren in de band van de vrede"(door in vrede met elkaar samen te leven).

Efeziërs 4:1-6 => "Als gevangene in de Here, vermaan ik u dan te wandelen waardig der roeping, waarmede gij geroepen zijt, met alle nederigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, en elkander in liefde te verdragen, en u te beijveren de eenheid des Geestes te bewaren door de band des vredes: één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping, één Here, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen."

Waarom moeten wij ons inspannen als gezamelijke gemeenten in de naam van God, om de eenheid in Christus te bewaren?
Zijn de Heilige Geest, de Here en God de Vader soms verdeeld?
1+1+1 = eenheid, lijkt mij.
Wat een duidelijk bevel tot inspanning wordt ons hier gegeven door de Heer!
Wat een voorbeeld om na te streven in onze gemeente.

Ik kan nog zoveel langer doorgaan, maar laat het hierbij.
Zoveel werk in de gemeenten van Christus.
Maar helaas.....sommige gemeenten blijven hangen in de geestelijke baby staat en Paulus zou zich naar schrikken en wederom zeggen....zijn jullie nu nog steeds in de luiers, wat een herrie, wat een gekrijs, wat een gewijs naar elkaar, wat een.....
Wanneer komt dit besef?
en stoppen we met al dat gemiauw over piet luttele bij zaakjes, het gaat om het geloof in de Heere Jezus Christus voor alle mensen en de gemeente die niet slechts een samenkomst punt is voor de leden, maar een uitvalbasis dient te zijn om een Woord voor de wereld te hebben, de wereld letterlijk in te gaan, open deuren, open houding wederzijds respect.
Gemeenten, kom uit die box, komt uit die wippertjes, doe de speentjes uit, de traphekjes weghalen en ga de wijde wereld in met vast voedsel, eerst nog in de kinderwagen of buggy opgroeiend tot volwaardige leraars in Christus die vrij kunnen wandelen met vallen en opstaan, met de blik gericht op Christus en met als voorbeeld al die geloofsgetuigen zoals beschreven in de Hebreeenbrief.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor naamloos » 09 dec 2017 13:09

Johan100 schreef:Ik zie hier alweer een wedstrijdje ontstaan in wie nu de heiligste is. Of de meest volwassene. Wie is de meeste in het Koninkrijk?
De geestelijke loop-wedstrijd bedoel je? (1 Korinte 9: 24-27) :mrgreen:

Het is juist een teken van onvolwassenheid om anderen de loef af te willen steken. En 'de meeste' willen zijn heeft niets met volwassenheid te maken. Wie volwassen is denkt niet zo ik-gericht en heeft helemaal de intentie niet zich boven zijn broeder-zuster te verheffen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor benefietdiner » 09 dec 2017 15:43

gravo schreef:Stel je eens niet zo aan. Het lijkt wel alsof je echt meent dat er een ideale gemeente en een ideale theologie mogelijk is. Al dat gefoeter op de kerk en de steeds weer herhaalde idee dat de kerk het al 16 eeuwen verkeerd doet, al dat wegzetten van de gehele kerkgeschiedenis als een aaneenschakeling van fouten, misstanden en noem maar op...ze dienen alleen maar om jezelf en je eigen theologie gunstig af te laten steken bij die verschrikkelijke kerk. Je proeft op de achtergrond de arrogantie als je zegt "Het is een hoge uitzondering geworden als je iemand met een verzekerd geloof, die de verzegeling door de Heilige Geest kent, ontmoet.". Want de lezer moet daar natuurlijk de onuitgesproken suggestie uit oppikken dat ereunao (en iedereen die hetzelfde theologische uitgangspunt hanteert) wél een verzekerd geloof en...bla, bla, bla.....heeft.
Zij zijn kennelijk zelf die uitzondering. Quod non.

Welk theologisch uitgangspunt je ook neemt, nooit zal er een ideale gemeente van Christus op aarde zijn. Geen enkele theologie is met een is-gelijk-teken te verbinden aan God, Gods plan of Gods wil. Des Heeren tempel, des Heeren tempel is deze! Ammereet! Theologie is mensenwerk. Het is een menselijk zoeken, worstelen en spreken over God. Elke theologie wordt vervuild door omstandigheden, menselijk tekort, beïnvloeding, verkeerde motieven, macht, belangen en zelfhandhaving. De zonde omringt ons zo lichtelijk. Dat geldt voor Augustinus en Calvijn en voor alle heiligen, maar het geldt voor alle theologie en haar beoefenaars, die hun eigen gelijk heilig verklaren. Niet voor niets hebben wij vergeving van zonden nodig. Alleen wie deze bittere waarheid niet kent, gaat hoog van de toren blazen en veegt iedereen met wie hij het niet eens is met lange vegen van het speelveld af. Hoe bitter de geschiedenis ook is, inclusief de godsdienstige, altijd ben en blijf je deel van die geschiedenis. Een grote herbronning, een zuivere theologie, een uiteindelijke ware, gezonde, Bijbelse ultieme visie op God, kerk, wereld, volken en Israël? Vergeet het maar. Het gaat altijd weer een keer mis. In elke kerk, in elke gemeente. Vallen en opstaan. Wordt wijs en verkoop jezelf geen praatjes.

De kerk is mij dierbaar, omdat zij het Evangelie door de eeuwen heen de volken heeft verkondigd, het geloof heeft geplant en ons kerken en gemeenten heeft geschonken, door middel waarvan wij de God van Israël hebben leren kennen. Een gewijzigd theologisch inzicht kan, maar dat vereist nog niet een volstrekt afbranden en plattrappen van de kerk. Werkelijk alles wat de kerk eeuwenlang heeft geleerd en gedaan wordt door het filter van de zogenaamde vervangingstheologie beoordeeld. Dierbaar is de kerk mij, en tegelijkertijd onderken ik haar zwakte, haar zonden, haar misslagen. Ook die van de vervangingstheologie en de rechtstreeks gewelddadige gevolgen daarvan. Volkomen terecht worden deze misdadaen in onze tijd grondig doorzien. Maar daarmee keer ik mij nog niet volkomen tegen de kerk en haar gelovigen, want God doet dat niet.

Weet je wat de ongemakkelijke waarheid is van al die kerkmensen, de nagelbijtende waarheid omtrent de kerk, de misselijkmakende, tot woede leidende ergernis?
Wel, dat is dat deze kerk, met alle geslachten die zich in die kerk hebben gevoed en gelaafd aan het Evangelie van Jezus Christus door God geliefd en begenadigd zijn geworden. O ja, volop zonde, volop zondaars, maar niettemin hebben zij vergeving ontvangen. Hun zonde was als scharlaken, zeker, maar ze zijn geworden als witte wol, omdat zij gewassen zijn in het bloed van het Lam. Dat is het ergerlijke, dat je gelijk kunt hebben in de constatering dat die kerk fout is geweest, zondig, verkeerd...ach, jij kan het nog beter opnoemen dan wie ook...., maar dat diezelfde kerk met de door jouw verfoeide theologie niet uit Gods hand valt, omdat zij genade op genade, vergeving op vergeving ontvangt. E r g e r l i j k ! Hoe kan dat nou, dat God met zo'n zooitje in zee gaat!

Theologie is mensenwerk. Het is geen hemelse openbaring. Elke theologisch opvatting heeft zo zijn consequenties. Ik weet niet of jij staat te juichen bij wat Trump op dit moment allemaal doet, of jij ook diezelfde theologische koorts hebt die evangelische Trump-stemmers hebben nu hij de boel in het Midden-Oosten weer op stelten heeft gezet. Hoe het ook zij, hier zie je dat rigide theologische inzichten, waarbij de gehele werkelijkheid wordt verengd tot nog maar één zaak, uiteindelijk tot onvoorstelbaar veel leed en slachtoffers kan leiden. Vroom en gewelddadig. Het is niet voor de eerst keer dat we die gevaarlijke cocktail zien.

Ik geloof niet dat jij met hetzelfde likkebaardende gevoel zit te wachten op de bloedige oorlogen die sommige gestoorde christenen het liefst zouden zien gebeuren op grond van hun theologisch waanbeelden, maar een dergelijke onnadenkendheid mag wel eens een waarschuwing zijn, wanneer je zo radicaal en rücksichtslos oordeelt over de kerk die al vele eeuwen en vele geslachten lang het Woord en de sacramenten bedient tot gedachtenis van Jezus Christus, zonder Wie wij van geen toegang tot God zouden weten.

Als je overigens van mening bent dat ik je ideale tegenstander ben in de bestrijding van de vervangingstheologie (die indruk krijg ik nogal eens als je weer hengelt naar een reactie mijnerzijds), dan moet ik je teleurstellen. Elders heb ik me al tegen die vervangingsleer opgesteld. Wel ben ik een fervent voorstander van de gereformeerde verbondsvisie. Voor jou kan dat niet samen gaan, maar voor mij wel.

Dat is eenvoudig ons verschillende theologische inzicht. Ik heb geen enkele reden om me mee te laten slepen in het allesomvattende verwijt van de vervangingstheologie waarmee jij de hele kerk, haar hele theologie, haar totale geschiedenis, al haar heiligen en theologen en tenslotte iedereen die jouw inzicht niet volgt op alle fronten diskwalificeert. Dus, stel je eens niet zo aan.

gravo

:jaknikken: d:)b :)nico

Bambi

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Bambi » 09 dec 2017 16:05

MoesTuin schreef:bewustwording, persoonlijke bewustwording. zit ik nog in de geestelijke luiers, poep ik alles maar onder, krijs ik alles bij elkaar, of ben ik opgroeiend op opgegroeid tot geestelijke volwassenheid in geloof in Christus en navolger van Hem, verbindend, er op uit trekkend, in gesprek, ontmoetend, bemoedigend, aanvaardend en zeker niet in de laatste plaats, geloven in Hem de Christus, de Redder, de Verlosser de Middelaar, de Zoon van God, geleidt door de Trooster en Helper in alles, de Heilige Geest.


Geestelijke dingen zijn alleen te begrijpen door mensen in wie Gods Geest woont en werkt.

"Doch een ongeestelijk ( mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is." (1 Korintiërs 2:14)

Gods Geest woont in een ieder die in de Heere Jezus gelooft. Dat is wedergeboorte.
In het hart van de mens. En waarom juist daar? De spil van de mens en de belangrijkste plek om te veranderen en om God de spil te maken. Want veel van ons zit in ons hart. Zelfs de begeerte voor overspel zit er volgens de Heere Jezus. De wil om te doden, ontstaat vanuit ons hart. Alle zonden. En juist daar woont de Heilige Geest, zodat we leren, om ons eigen hart opzij te zetten om Hem te horen/voelen, boven al ons eigen gevoel uit, door al ons eigen gevoel heen.
Dat nieuwe hartje waar we als kind om moesten bidden, moeten we trainen in luisteren naar die Heilige geest die daar woont. Dan wordt je hartje vernieuwd
Dan groei je naar geestelijke volwassenheid
En alles vanuit dat hartje, wat je daar geestelijk leert van de Heilige Geest, dat hoor je weer op te slaan in je verstand

ereunao

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor ereunao » 09 dec 2017 21:25

gravo schreef:
Stel je eens niet zo aan. Het lijkt wel alsof je echt meent dat er een ideale gemeente en een ideale theologie mogelijk is. Al dat gefoeter op de kerk en de steeds weer herhaalde idee dat de kerk het al 16 eeuwen verkeerd doet, al dat wegzetten van de gehele kerkgeschiedenis als een aaneenschakeling van fouten, misstanden en noem maar op...ze dienen alleen maar om jezelf en je eigen theologie gunstig af te laten steken bij die verschrikkelijke kerk. Je proeft op de achtergrond de arrogantie als je zegt "Het is een hoge uitzondering geworden als je iemand met een verzekerd geloof, die de verzegeling door de Heilige Geest kent, ontmoet.". Want de lezer moet daar natuurlijk de onuitgesproken suggestie uit oppikken dat ereunao (en iedereen die hetzelfde theologische uitgangspunt hanteert) wél een verzekerd geloof en...bla, bla, bla.....heeft.
Zij zijn kennelijk zelf die uitzondering. Quod non.


Ik zie dat mijn naam hier genoemd wordt, maar begrijp niet waar je het over hebt. Want ik heb ook de kerk lief en ben het hartelijk met je eens dat wij haar om haar gebreken niet mogen verlaten. Want wij komen niet bij elkaar als de optelsom van losstaande individuen, maar zijn als leden van hetzelfde lichaam ieder op zijn plaats verantw. voor het geheel Daarom kunnen wij de schuld niet meenemen als wij haar verlaten. Ik heb nadat ik genade en aanneming bij God verkregen had jaren lang met diepe indrukken van Gods toorn over het verval van Neerlands kerk van Pinksterbewging- O/Geref.in mijn ziel gelopen. Ik weet dus waar ik over praat. Maar dat houdt niet in dat ik niet op de oorzaken zou mogen wijzen En dan is het mijn diepste overtuiging dat het in de 4e eeuw al grondig fout gegaan is en dat de Reformatie de kerk wel de Schrift, maar nooit haar eigen van Israël onderscheiden identiteit in de opgestane Christus heeft teruggegeven. Met alle rampzalige niet het minst voor Israël gevolgen van dien! gr: ereunao

Bambi

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Bambi » 10 dec 2017 00:25

Het is in ieder geval fijn om te weten, dat ook al zijn ALLE kerken fout en laat God ze allemaal aan 'hun vlees' of de ' satan' over, om te weten dat Hij toch Zijn plannen wel uitwerkt. Ook in die kerken en in de mensen die er niet komen of in welke zondestaat dan ook liggen. En toch mensen allemaal in Zijn hand heeft en niemand ze eruit trekt: door hun geloof in de Heere Jezus. En ze allemaal eenmaal bevrijdt van hun vlees, met hun ziel naar de hemel gaan

Zoals 1 Korinthiërs 5 vers 5 zo mooi zegt

5 Denzulken over te geven aan den satan, tot verderf des vleses, opdat de geest behouden moge worden in den dag van den Heere Jezus.

Dit vers over verkeerde leren in de kerken

1 Timotheüs 1:20
Onder welken is Hymeneüs en Alexander, die ik den satan overgegeven heb, opdat zij zouden leren niet meer te lasteren.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Teus » 14 dec 2017 18:51

Johan100 schreef:Hoe kom je daar aan, Teus?

In welke kerk wordt vertelt wat God met ons doet, over onze persoonlijke relatie met God? Hoe Hij ons stuurt en leidt, In de kerk is er geen gelegenheid voor.
Gods kinderen dienen elkaar te bemoedigen en te vermanen. In de kerk ben je afhankelijk van die ene man.
Er wordt niet met en voor elkaar gebeden. Onze noden worden niet besproken en bij God gebracht.

Zodat wij zelf een persoonlijk geloofsleven hebben en dat uitdragen, zelf met andere bidden, zelf en met andere bijbel lezen, zelf Gods stem leren verstaan door te leren van je mede broeders en zusters, zelf leren getuigen en God in gezelschap groot maken, zelf iemand tot Christus leiden, zelf jonge christenen kunnen onderwijzen.
Dit gaat alleen in huisgemeentes.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor MoesTuin » 14 dec 2017 19:09

ereunao schreef:Ik zie dat mijn naam hier genoemd wordt, maar begrijp niet waar je het over hebt. Want ik heb ook de kerk lief en ben het hartelijk met je eens dat wij haar om haar gebreken niet mogen verlaten. Want wij komen niet bij elkaar als de optelsom van losstaande individuen, maar zijn als leden van hetzelfde lichaam ieder op zijn plaats verantw. voor het geheel Daarom kunnen wij de schuld niet meenemen als wij haar verlaten. Ik heb nadat ik genade en aanneming bij God verkregen had jaren lang met diepe indrukken van Gods toorn over het verval van Neerlands kerk van Pinksterbewging- O/Geref.in mijn ziel gelopen. Ik weet dus waar ik over praat. Maar dat houdt niet in dat ik niet op de oorzaken zou mogen wijzen En dan is het mijn diepste overtuiging dat het in de 4e eeuw al grondig fout gegaan is en dat de Reformatie de kerk wel de Schrift, maar nooit haar eigen van Israël onderscheiden identiteit in de opgestane Christus heeft teruggegeven. Met alle rampzalige niet het minst voor Israël gevolgen van dien! gr: ereunao

Mee eens.
Ik verbaas me er meer en meer over dat als je kritisch dit aan de orde stelt mensen zich gelijk aangetast voelen.
Want men heeft het zo goed voor elkaar in de huidige kerk en dat moet vooral zo blijven en klaar verder.
Klaar?
Welnee
We moeten juist elkaar aanscherpen hierin....onderzoeken....niet zomaar alles aannemen voor waar.....maar onderzoekt zelf de schriften....zelfonderzoek......net als in de bijbel te lezen is


diezelfde nacht stuurden de leerlingen van Jezus (discipelen) Paulus en Silas naar Berea.
Toen ze daar waren aangekomen, gingen ze naar de synagoge.
De Joden in Berea waren welwillender dan die in Tessalonica, want ze luisterden vol belangstelling naar de verkondiging van het evangelie en bestudeerden dagelijks de Schriften om te zien of het inderdaad waar was wat er werd gezegd (Hand. 17:11)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor naamloos » 15 dec 2017 11:22

Teus schreef:In welke kerk wordt vertelt wat God met ons doet, over onze persoonlijke relatie met God? Hoe Hij ons stuurt en leidt, In de kerk is er geen gelegenheid voor.
Gods kinderen dienen elkaar te bemoedigen en te vermanen. In de kerk ben je afhankelijk van die ene man.
Er wordt niet met en voor elkaar gebeden. Onze noden worden niet besproken en bij God gebracht.
In de gemeente waar ik ga hoor ik die boodschap gewoon hoor.
Bovendien is er ook ruimte voor persoonlijke getuigenissen en om met en voor elkaar te bidden.
En tijdens het koffie drinken kun je met de ander delen wat je wilt.
Teus schreef:Zodat wij zelf een persoonlijk geloofsleven hebben en dat uitdragen, zelf met andere bidden, zelf en met andere bijbel lezen, zelf Gods stem leren verstaan door te leren van je mede broeders en zusters, zelf leren getuigen en God in gezelschap groot maken, zelf iemand tot Christus leiden, zelf jonge christenen kunnen onderwijzen.
Dit gaat alleen in huisgemeentes.
Wij zitten in een gymzaal, dat gaat prima hoor.
Somige gemeentes zijn erg groot, dan is het praktisch gezien moeilijk. Maar dan zijn de Bijbelstudiegroepen weer een oplossing.
De massale bijeenkomsten kun je er gewoon naast zien. Zeggen dat God dat nooit gewild heeft verzin je gewoon zelf.
Iets wat niet uitdrukkelijk in de Bijbel staat betekent geenszins dat God daar tégen zou zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Teus » 15 dec 2017 15:20

naamloos schreef:In de gemeente waar ik ga hoor ik die boodschap gewoon hoor.
Bovendien is er ook ruimte voor persoonlijke getuigenissen en om met en voor elkaar te bidden.
En tijdens het koffie drinken kun je met de ander delen wat je wilt.
Wij zitten in een gymzaal, dat gaat prima hoor.
Somige gemeentes zijn erg groot, dan is het praktisch gezien moeilijk. Maar dan zijn de Bijbelstudiegroepen weer een oplossing.
De massale bijeenkomsten kun je er gewoon naast zien. Zeggen dat God dat nooit gewild heeft verzin je gewoon zelf.
Iets wat niet uitdrukkelijk in de Bijbel staat betekent geenszins dat God daar tégen zou zijn.


Dan zien we dat verschillend, ik ben er van overtuigt dat God niet wil dat we ons aan een kerkelijk instituut onderwerpen.
Kerk wil zeggen "wat van de Heere is" Een kerk, de Gemeente, de geroepene, leeft uit de Heere en dat is geen instituut met eigen gemaakte regeltjes.

Dus jij vraagt in de kerk aan een aantal mensen hoe hun relatie met Jezus was de afgelopen week? Je deelt hoe jou relatie met Hem was. In een relatie met Jezus gebeurt er altijd wel wat. Je praat er over, maakt God groot en danken samen en gaan in aanbidding. Je spreekt je behoefte uit en eventueel je noden, je luistert naar die van anderen en brengt het samen bij God. Je wijst of bespreekt b.v. een gebeurtenis die niet goed verliep en hoe dat op te lossen is samen met God en bidt en dankt daarover.

Best wel typerend wanneer Alpha-cursisten zeggen dat ze in 10 lessen veel geleerd hebben terwijl ze 10 of meer jaren, onder z'n 500 of meer preken, gezeten hebben.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor naamloos » 15 dec 2017 15:53

Teus schreef:Dan zien we dat verschillend, ik ben er van overtuigt dat God niet wil dat we ons aan een kerkelijk instituut onderwerpen.
Kerk wil zeggen "wat van de Heere is" Een kerk, de Gemeente, de geroepene, leeft uit de Heere en dat is geen instituut met eigen gemaakte regeltjes.
Er is niks mis met instituten en menselijke regels. Anders zou je ook geen lid van een sportvereniging mogen zijn.
De Gemeente/het lichaam van Christus/kerk/nieuwe schepping ... enz mag rustig lid zijn van een kerk. (je moet onderscheiden in welke zin het woord kerk bedoelt wordt ipv wettisch op de letter reageren)
Er is geen model als 'wet' voor de samenkomsten. Kijk naar de verschillen in Timotheüs en Korinthe.
Teus schreef:s jij vraagt in de kerk aan een aantal mensen hoe hun relatie met Jezus was de afgelopen week? Je deelt hoe jou relatie met Hem was. Je deelt hoe jou relatie met Hem was. In een relatie met Jezus gebeurt er altijd wel wat. Je praat er over, maakt God groot en danken samen en gaan in aanbidding. Je spreekt je behoefte uit en eventueel je noden, je luistert naar die van anderen en brengt het samen bij God. Je wijst of bespreekt b.v. een gebeurtenis die niet goed verliep en hoe dat op te lossen is samen met God en bidt en dankt daarover.
Je kunt toch lezen? Daar heb ik al antwoord op gegeven.
Teus schreef:Best wel typerend wanneer Alpha-cursisten zeggen dat ze in 10 lessen veel geleerd hebben terwijl ze 10 of meer jaren, onder z'n 500 of meer preken, gezeten hebben.
Oww, bij mijn weten zijn de Alpha-cursussen opgezet voor mensen die weinig tot niets van de Bijbel weten.
Wie al 500 preken heeft aangehoord en nog de eerste beginselen niet weet, heeft onder de verkeerde preken gezeten.
Daar heeft het concept kerk geen schuld aan, maar dat ligt aan de voorganger.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Teus » 15 dec 2017 17:02

O je wil een goddelijk en werelds lidmaatschap met elkaar vergelijken?
We zien het duidelijk verschillend naamloos, er is er Eén die het weet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Chaya » 15 dec 2017 17:12

Teus schreef:In welke kerk wordt vertelt wat God met ons doet, over onze persoonlijke relatie met God? Hoe Hij ons stuurt en leidt, In de kerk is er geen gelegenheid voor.

Waarom praat je toch altijd zo lelijk over de kerken? Het is bovendien niet waar en dat weet je zelf ook wel, maar je bent om een of andere reden verbitterd geraakt en nu deugt er niets meer.
Teus schreef:en dat is geen instituut met eigen gemaakte regeltjes.

Al sticht jij een huisgemeente met nog 1 ander persoon, heb je een zelfde mini-instituut met zelfbedachte regeltjes.
Teus schreef:Best wel typerend wanneer Alpha-cursisten zeggen dat ze in 10 lessen veel geleerd hebben terwijl ze 10 of meer jaren, onder z'n 500 of meer preken, gezeten hebben.

Bij een Alpha curus leer je de basisbegrippen. Hoe moet ik bidden? Wie was Adam? Wat gebeurde er met het volk Israël?
Er is een (toenemende ) groep mensen in Nederland, die helemaal geen flauw idee heeft wat in de Bijbel staat, wat Hemelvaartsdag betekent, wat we doen in de kerk.
naamloos schreef:Wie al 500 preken heeft aangehoord en nog de eerste beginselen niet weet, heeft onder de verkeerde preken gezeten.

Of heeft met dove oren geluisterd.
De preek kan, hoe vroom je ook denkt te zijn, langs je heen gaan omdat je te bezet bent met allerlei zaken.
We moeten ten allen tijde bidden dat de Heere ons bewaart voor afleidende gedachten, tijdens het luisteren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor naamloos » 15 dec 2017 17:32

Chaya schreef:Of heeft met dove oren geluisterd.
De preek kan, hoe vroom je ook denkt te zijn, langs je heen gaan omdat je te bezet bent met allerlei zaken.
We moeten ten allen tijde bidden dat de Heere ons bewaart voor afleidende gedachten, tijdens het luisteren.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand na 500+ preken de basisbegrippen niet kent. En dan heb ik opvoeding nog niet meegerekend.
Ik ben a-technisch en mijn man het tegenovergestelde. En ondanks dat techniek me geen bal interesseert en ik 'met dove oren' zijn verhalen aanhoor, weet ik intussen toch heel wat meer over techniek dan voor ik hem kende.
Teus schreef:O je wil een goddelijk en werelds lidmaatschap met elkaar vergelijken?
We zien het duidelijk verschillend naamloos, er is er Eén die het weet.
En dat is Teus! :lol:

Ik probeer je juist het onderscheid tussen het lidmaatschap van Gods Gemeente en het lidmaatschap van een menselijke instelling bij te bregen.
Het een hoeft het ander helemaal niet uit te sluiten. Maar laat maar weer verder! =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Teus » 15 dec 2017 19:00

Teus schreef:In welke kerk wordt vertelt wat God met ons doet, over onze persoonlijke relatie met God? Hoe Hij ons stuurt en leidt, In de kerk is er geen gelegenheid voor.

Chaya schreef:Waarom praat je toch altijd zo lelijk over de kerken? Het is bovendien niet waar en dat weet je zelf ook wel, maar je bent om een of andere reden verbitterd geraakt en nu deugt er niets meer.

Dit zijn gewoon feiten Chaya, Wie anders kan vertellen over zijn of haar eigen relatie met God dan de persoon zelf? Tenzij jullie om de beurt gaan vertellen wat God met jullie de afgelopen week gedaan heeft. Ik denk niet dat dat gebeurt.

Chaya schreef:Al sticht jij een huisgemeente met nog 1 ander persoon, heb je een zelfde mini-instituut met zelfbedachte regeltjes.

Bijzonder, welke zelfbedachte regeltjes dan wel?

Teus schreef:We zien het duidelijk verschillend naamloos, er is er Eén die het weet.

naamloos schreef:En dat is Teus! :lol:

Deze reactie zegt heel veel, voor mij genoeg.
Moeilijk hé, om iets aan God over te laten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 30 gasten