de Aanwezigheid van de Heere - Op welke plaatsen ontmoet jij God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

de Aanwezigheid van de Heere - Op welke plaatsen ontmoet jij God?

Berichtdoor MoesTuin » 02 dec 2017 12:25

Ik las deze prachtige getuigenis.... Christen zijn op straat.
Hoe God werkt (zoveel niet door de mens uitgestippelde en bedachte routes)
God die werkt via de Draaiorgelman op straat en deze (reformatorische moeder met dochter) inzet, (en hun verstaan de Stem van God , Zijn Heilige Geest) en beginnen een gesprek met de draaiorgelman nav het te horen lied.... en dit krijgt een giga uitwerking op social media.

https://cip.nl/65570-lied-kinga-ban-kli ... nkelstraat

Wat een middelen gebruikt onze Goede en Trouwe God en Vader toch in de tijd waarin we leven.
Middelen van deze tijd (social media e.d.) en de draaiorgelman (wat ouderwetser) en de reformatorische moeder (van deze tijd :wink: )
Alles door elkaar.....tot verbreiding van Zijn Naam, Gods Eer, daar gaat het om.
Gewoon in een winkelstraat (niet op zondag, had ook mooi geweest overigens)

Hoe bemerk jij de aanwezigheid van God, en op welke manieren, op welke plaatsen.
Mooi om van te getuigen van Zijn grote werken in jou leven, tot Eer van God in de eerste plaats en ter bemoediging van vele (mee)lezers op dit forum die zo zoekende nog veelal zijn naar hoe en wat en waarom.... Heer geef Licht en Uitzicht in Christus.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de Aanwezigheid van de Heere - Op welke plaatsen ontmoet jij God?

Berichtdoor gravo » 02 dec 2017 15:29

Wij kunnen God niet direct ontmoeten. Hij bewoont een ontoegankelijk licht. Vanuit Zijn wezen is Hij onkenbaar en ook omwille van de zondeval is er een onoverbrugbare kloof.
De enige weg waarop wij als mens God kunnen ontmoeten is door Jezus Christus. Hij is de Weg.
Merkwaardig genoeg is Jezus een mens als wij. God laat Zich dus kennen via de menswording, waarbij wij geloven en belijden dat Jezus niet alleen waarachtig mens is (om ons te kunnen ontmoeten), maar ook waarachtig God (om via een hechte relatie (Vader-Zoon) toegang te hebben tot God).

De eigenlijke vraag is dus: hoe en waar bevindt Jezus Christus Zich. Want Hij is immers de enige Deur, Poort en Weg tot God.

Jezus Christus is gestorven, opgestaan en ten hemel gevaren. Wij ontmoeten hem dus niet meer lijfelijk en letterlijk.
Daarom is Christus verborgen aanwezig op drie manieren:

Door het Woord.
Dat is wanneer Hij wordt gepredikt. Wanneer wij geloof hechten aan dat Evangelie en Jezus aannemen leidt dat tot een echte en blijvend geluk. Wie in de Zoon gelooft zal zalig worden. Die zaligheid bestaat in een onbelemmerde toegang tot God, omdat wij door het geloof vergeving en verzoening ontvangen van onze zonde, waarmee de blokkade is weggenomen.

Door het sacrament.
Christus is aanwezig in de tekenen van brood en wijn. Hoc est corpus meum, "Dit is Mijn Lichaam". Ook dit is een verborgen aanwezigheid, waarin het mysterie van het christelijke geloof tot uitdrukking wordt gebracht: wij leven en bestaan door het lichaam en bloed Christi. Wij volgen Hem in de weg van lijden, sterven en opstaan en via deze weg vinden wij God en alle heerlijkheid die bij Hem hoort: goedheid, barmhartigheid, gerechtigheid, genade, vrede, eeuwig leven, verlossing, vreugde en het thuiskomen na een lange nacht van zonde en vervreemding. Samengevat: liefde.
Ook de doop duidt deze weg aan: met Jezus Christus gestorven in het water, maar ook met Hem opgestaan in een nieuw en rein leven.

Door de gemeenschap
Waar twee of drie in Mijn Naam aanwezig zijn, zegt Jezus Christus, daar ben ik in het midden. Ook dit is een verborgen, maar niet minder werkelijke aanwezigheid. Christus is in de gemeenschap, in de mensen die in Zijn Naam bijeen zijn. Op veel plaatsen lezen we hoe we opgeroepen worden om in Christus te zijn. Gij in Mij en Ik in u. Jezus' gebed was een oproep tot eenheid. In principe is onze ellende dat we de relatie met God missen. Jezus herstelt dat en daarom ontstaat er een nieuwe familie, een heilige familie.

God is dus aanwezig via bemiddeling. Die bemiddeling heeft een menselijke gedaante. God is dus nooit in directe zin waarneembaar of zichtbaar, maar altijd via de weg van het geloof in Jezus Christus. Hij is de Middelaar tussen God en mensen. Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen (Joh. 1,18 NBV).

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Bambi

Re: de Aanwezigheid van de Heere - Op welke plaatsen ontmoet jij God?

Berichtdoor Bambi » 02 dec 2017 18:28

De Heere Jezus heeft God laten zien. Kun je je voorstellen hoeveel liefde Hij uitgestraald en bij Zich gehad moet hebben?
Onvoorstelbaar, dat mensen toen niet in Hem wilden geloven. Die liefde moet hun hart toch geraakt kunnen hebben?

God ontmoet je overal. In de natuur, in andere mensen in je eigen hart dmv de Heilige Geest, (als je in de Heere Jezus gelooft) en in de Bijbel
Maar ook ongelovigen ontmoeten Hem, want intuïtie is ook God die je waarschuwt, dus ook bij ongelovigen En Zijn liefde moeten zij ook kunnen voelen. En ook voor hen zorgt Hij, want Hij houdt van ieder schepsel. Mens en dier en de natuur.

Bambi

Re: de Aanwezigheid van de Heere - Op welke plaatsen ontmoet jij God?

Berichtdoor Bambi » 02 dec 2017 19:49

Daarnet nog in de supermarkt
Ik moet heel zuinig leven, leef al gedeeltelijk van mijn spaargeld en kan dus geen extra dingen kopen
Maar God zei me dat ik wel wat lekkere dingen mocht kopen. Dus vertrouwde er maar op dat ik vast wel iets aan geld ergens zou krijgen, als dat mocht
Ik kwam thuis en in de postbus lag een afrekening van het gas en licht en ik krijg €137 terug

God had dit al in de voorbereiding, want toen ik de meteropname kaart kreeg, kreeg ik de boodschap om die gelijk in te vullen. Normaal stel ik het uit, totdat ik te laat ben en ze maar een schatting doen en nu moest ik hem gelijk op de bus doen

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de Aanwezigheid van de Heere - Op welke plaatsen ontmoet jij God?

Berichtdoor MoesTuin » 14 dec 2017 18:56

Mooi Bambi
En deze link hieronder ook

https://kerkenrijnengouwe.nl/vergeet-god-niet/

Zo bemoedigend en zo prachtig de aanwezigheid van God dmv......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de Aanwezigheid van de Heere - Op welke plaatsen ontmoet jij God?

Berichtdoor Teus » 14 dec 2017 19:31

OVERAL!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: de Aanwezigheid van de Heere - Op welke plaatsen ontmoet jij God?

Berichtdoor mona » 15 dec 2017 11:45

Door de Heilige Geest leeft Christus in ons.
Hij leert ons God de Vader kennen door Zijn Woord, en Zijn Wil te doen.

Op welke plaats kan je dan God ontmoeten?
Overal zoals Teus terecht op merkt.
Als je bid en als je het Woord opent.

Lees Johannes 15, 16 en 17.
Geweldig mooi, over de innige gemeenschap met de Heere.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de Aanwezigheid van de Heere - Op welke plaatsen ontmoet jij God?

Berichtdoor MoesTuin » 15 dec 2017 11:51

Heerlijk is dat Mona
Gezegend, rijk gezegend ben je dan om dat te mogen te ervaren uit Zijn genade alleen, om te mogen zijn en wezen en wandelen als kind van de Allerhoogste aan en in Zijn Handen.
Overal!
Dank U Heer dat u altijd bij mij bent (zo dicht bij in mijn hart)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: de Aanwezigheid van de Heere - Op welke plaatsen ontmoet jij God?

Berichtdoor Optimatus » 15 jan 2018 17:08

Ik had één van de mooiste ontmoetingen met God in St. Ignatiuskerk in Praag. Op een zondagmorgen was ik daar naar de H. Mis gegaan, omdat ik wist dat de liturgie in het Latijn zou zijn. De orde van dienst kon ik zo, op grond van mijn kennis van de katholieke liturgie nog enigszins volgen en ik ken de vertalingen van de vaste delen van deze liturgie vrijwel uit het hoofd en daar mijn Latijn stukken beter is dan mijn Tsjechisch, was deze keuze niet heel gek.

Het volk zong het Latijn overigens mee, dat viel me op.

Na afloop van de dienst speelde de organist op magistrale wijze een parafrasering van het Salve Regina. Ik heb langdurig kunnen bidden en merkte dat God heel nabij was. God komt soms op de meest onverwachte plaatsen bij je, al is een kerk wellicht een vrij voor de hand liggende plek, maar dat ik als protestant in een Latijns zingende kerk onder het orgelspel over een Mariahymne God heb kunnen ervaren, blijft me verwonderen.

Te Deum laudamus - U, o God, loven wij.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de Aanwezigheid van de Heere - Op welke plaatsen ontmoet jij God?

Berichtdoor Johan100 » 19 jan 2018 20:34

MoesTuin schreef:

Hoe bemerk jij de aanwezigheid van God, en op welke manieren, op welke plaatsen.
Mooi om van te getuigen van Zijn grote werken in jou leven, tot Eer van God in de eerste plaats en ter bemoediging van vele (mee)lezers op dit forum die zo zoekende nog veelal zijn naar hoe en wat en waarom.... Heer geef Licht en Uitzicht in Christus.


De aanwezigheid van de Heere. Op welke plaatsen ontmoet jij God? Dat is je vraag.

Ik zit hier zo over na te denken. Hoe bedoel je dat precies? Allereerst, God is denk ik overal! Alomtegenwoordig zegt men ook wel.
Beseffen we dat en nemen we dat als uitgangspunt dan ligt het al heel anders. Dan besef ik dat God me altijd ziet, dat Hij overal is, maar ik ervaar Zijn aanwezigheid niet (altijd). Ik ben van God vervreemd door de zondeval en door mijn zonden, maar Hij ziet me wel. En Hij is overal. Maar ik zie Hem niet (altijd). Ik ervaar Zijn aanwezigheid niet (altijd).

In de eerste plaats denk ik kunnen we God 'ontmoeten' (Zijn aanwezigheid opmerken) in Zijn rechtvaardigheid. Dat is als ons geweten spreekt en ons aanklaagt en als we de toorn van God gevoelen over onze zonden. Of als de wet ons vervloekt. Vervolgens kunnen we als we ons in onze ellendige toestand gewaar worden en zien wie we zijn t.o.v. God, God Zelf zien in Zijn heiligheid. Of Hij openbaart iets van Zijn heiligheid en vervolgens zien we wie we zelf zijn. We kunnen God ook zien met geloofsogen/ontmoeten in Zijn liefde en barmhartigheid in Zijn Woord. Of bijvoorbeeld door de prediking van het Evangelie.

We kunnen Zijn aanwezigheid denk ik ook voelen met ons gevoel. Henoch bijvoorbeeld wandelde met God. Zou zijn gevoel daar niet bij betrokken geweest zijn? Ik denk het wel. Dat gevoel moeten we niet loskoppelen van het geloof en het Woord, want gevoel alleen kan ons ook bedriegen. De satan kan zich ook voordoen als een engel des lichts. Waar is ons goede gevoel op gebaseerd? Die blijdschap moet gericht zijn op de beloften van het Evangelie voor ons als zondaar en op Christus Zelf, de vervulling van de belofte. Alle goede gevoelens/bepaalde emoties die we buiten het Woord om hebben moeten we denk ik goed nakijken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de Aanwezigheid van de Heere - Op welke plaatsen ontmoet jij God?

Berichtdoor MoesTuin » 19 jan 2018 21:54

Johan100 schreef:De aanwezigheid van de Heere. Op welke plaatsen ontmoet jij God? Dat is je vraag.

Ik zit hier zo over na te denken. Hoe bedoel je dat precies?


om van te getuigen van Zijn grote werken in mensen levens, tot Eer van God in de eerste plaats en ter bemoediging van vele (mee)lezers op dit forum die zo zoekende nog veelal zijn naar hoe en wat en waarom.... Heer geef Licht en Uitzicht in Christus.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten