Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Cicero » 23 nov 2017 15:01

Mortlach schreef:Leuk verzonnen hoor...

*kuch*

Het is precies dit soort dom geblaat waardoor intelligente mensen een pesthekel hebben aan dit soort christendom.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Pcrtje » 23 nov 2017 15:15

coby5 schreef:Ik zag deze toevallig op Facebook.

https://youtu.be/PeYjX0OPDYY
Mortlach schreef:Leuk verzonnen hoor...
Cicero schreef:Het is precies dit soort dom geblaat waardoor intelligente mensen een pesthekel hebben aan dit soort christendom.
Ik kon er wel om lachen - het is immers iets met poep! Hihi.

Maar zouden er echt christenen zijn die dit gebruiken in een discussie met een atheïst?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2017 15:59

Pcrtje schreef:Ik kon er wel om lachen - het is immers iets met poep! Hihi.

Maar zouden er echt christenen zijn die dit gebruiken in een discussie met een atheïst?


Het subtiele is niet het slimme antwoord van het meisje (waar zijn haar ouders trouwens), maar de weinig verhulde boodschap dat atheïsten zulke botte horken zijn dat ze tegen wildvreemden, zelfs tegen kinderen, direct over het niet bestaan van God beginnen! Uh, was die evangelisatiedrang niet juist een christelijk trekje?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor coby5 » 23 nov 2017 16:21

Pcrtje schreef:Ik kon er wel om lachen - het is immers iets met poep! Hihi.

Maar zouden er echt christenen zijn die dit gebruiken in een discussie met een atheïst?

Ik hoop het niet.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor jaapo » 23 nov 2017 17:35

Intelligentie en geloof zijn niet aan elkaar verbonden. De intelligentie van fundamentele gelovigen kan voor de simpele gelovige net zo goed een struikelblok zijn, als het gaat om regeltjes opleggen, dogma's fanatiek verdedigen, andersdenkenden tot ongelovigen bestempelen, enz. Ik mis vaak de zelfreflectie: in hoeverre hebben de kerken en de gelovigen in het algemeen zelf de hand in het geloof vaarwel zeggen van jongeren en soms ook ouderen? Intelligentie kan ook een hulpmiddel zijn bij het van ongelovig gelovig worden (en die voorbeelden zijn er ook genoeg). Het antwoord op de vraag in de topic-start is dus: soms wel, soms niet.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor coby5 » 24 nov 2017 14:18

Bambi schreef:Het was een bewijs van Johan100 dat hij zo denkt over mijn getuigenis waar hij die zin uithaalde

Heb de zijne nooit gelezen, alleen altijd maar dat we naar de hel gaan

Grappig hè, ik met mijn primitieve verstand die iedereen de hemel gunt en een relatie met God en daarom dingen aangeef en vertel
En anderen die maar iedereen de hel in willen hebben
Maar dat zijn wel mensen die mij als niet zijnde een kind van God zien

Oh ik dacht dat ie een atheist was. Vandaar die flauwe mop.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Chaya » 24 nov 2017 15:31

coby5 schreef:Ja natuurlijk is het een struikelblok. Het geestelijke is voor het verstand dwaasheid. Daarom moeten de domoren die het gewoon geloven bidden voor de intelligente lieden onder ons. Bij ons thuis is het heel duidelijk. Mijn moeder en ik zijn dom en bekeerd. Mijn vader en zus zijn intelligent, maar we hebben ze bijna om. Ze kunnen er ook niks aan doen. Ze hebben wat hulp nodig.

:lol:
Het kan zo eenvoudig zijn. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor MoesTuin » 24 nov 2017 18:35

Zalig zijn de armen van geest
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor naamloos » 25 nov 2017 14:50

Bambi schreef:Het is maar net hoe je erin staat
Ik met mijn 125 !Q begreep met mijn menselijke verstand weinig van de Bijbel
Vooral van de apostelen niet en trok toen ook de conclusie maar dat die en vooral Paulus wel veel van eigen standpunten erin verwerkt had, net als met het niet moeten trouwen
En de SV was ook iets wat mijn IQ niet kon snappen. Wat een gedoe om dat te ontcijferen

Maar toen kwam mijn relatie met God, Die me de ogen opende en me de teksten liet begrijpen met mijn hart en vandaar uit dus in mijn verstand ging verankeren
En toen ging ik zien dat dingen die God me in mijn hart vaak had gegeven onder Zijn leiding, ook in die Bijbel stond in teksten
En toen werd de Bijbel geen moeilijk, of verzonnen of 'what name ever' boek, maar een kostbaar boek.
En had ik voor die tijd nog de paralelbijbel omarmt als zijnde de uitvinding, toen ging ik begrijpen dat je met God Zelf de Bijbel lezen het geheim was en dat er geen andere vertalingen nodig zijn die het menselijke brein wel zou snappen
Prima als dat voor jou zo werkt. Maar er zijn legio mensen die het anders ervaren, ik zou er dus geen criterium van maken.
Als ik met God de Bijbel lees begrijp ik ook andere vertalingen, vaak beter dan de SV. (de meeste mensen hebben de SV niet eens)
Bambi schreef:En als ik dan teksten tegenkom die ik haaks vindt staan op andere teksten, gaan nog steeds mijn alarmbelletjes van het gevoel rinkelen die niet tegen tegenstrijdigheden kunnen. En dan maant God me tot kalmte en laat me zien wat er met die zogenaamde tekst echt bedoeld wordt en hij dus helemaal niet tegenstrijdig is.
Dan concludeer ik dat je nog (lang) niet alle tegenstrijdigheden in de Bijbel bent tegengekomen.
Of je streept verstand tegen gevoel weg. Maar toevallig heeft God ons met hart, ziel, verstand, kracht, wil .... geschapen.
Het lijkt me niet zijn bedoeling om het gevoel superieur te laten zijn aan de rest. Zo werkt het bij mij in ieder geval niet!
Bambi schreef:Dus kortgezegd: Ons menselijk verstand kan God en de Bijbel niet snappen. Dat kun je alleen met God en met je hart
En iedereen die dit hoogdravend en spottend als 'Oh wat ben je speciaal met je lijntje met God' ziet, kan beter hand in eigen boezem steken en zichzelf eerst afvragen waarom ze zelf dat lijntje niet hebben met de Heilige Geest in het hart en ten tweede aan God vragen te helpen dat lijntje ook te krijgen
Mijn 'lijntje' met God vertelt me dat ik mijn verstand niet voor niets heb gekregen. Daarom probeer ik het zo goed mogelijk te gebruiken. :D

Het rood gemaakte is van mij.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Bambi » 25 nov 2017 14:59

naamloos schreef:Prima als dat voor jou zo werkt. Maar er zijn legio mensen die het anders ervaren, ik zou er dus geen criterium van maken.
Als ik met God de Bijbel lees begrijp ik ook andere vertalingen, vaak beter dan de SV. (de meeste mensen hebben de SV niet eens)Dan concludeer ik dat je nog (lang) niet alle tegenstrijdigheden in de Bijbel bent tegengekomen.
Of je streept verstand tegen gevoel weg. Maar toevallig heeft God ons met hart, ziel, verstand, kracht, wil .... geschapen.
Het lijkt me niet zijn bedoeling om het gevoel superieur te laten zijn aan de rest. Zo werkt het bij mij in ieder geval niet!Mijn 'lijntje' met God vertelt me dat ik mijn verstand niet voor niets heb gekregen. Daarom probeer ik het zo goed mogelijk te gebruiken. :D

Het rood gemaakte is van mij.

Het probleem is net dat mijn verstand gevuld is met meer dan Gods wijsheid en Gods wil.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor naamloos » 25 nov 2017 15:40

Bambi schreef:Het probleem is net dat mijn verstand gevuld is met meer dan Gods wijsheid en Gods wil.
Yep, het mijne ook. Hetzelfde geldt voor mijn hart, ziel, wil, kracht, gevoel ... Dat is ook niet louter God!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Bambi » 25 nov 2017 15:46

naamloos schreef:Yep, het mijne ook. Hetzelfde geldt voor mijn hart, ziel, wil, kracht, gevoel ... Dat is ook niet louter God!

Klopt en daarom zei ik vaak dat ik mijn eigen gevoel, wil, verstand opzij zette, om ergens onderin mijn hart, ver weg van dit allemaal Gods stem te verstaan
Daarom heb ik in mijn burnout ook een zegen ervaren, want dan werkt je verstand, wil en gevoel vaak niet meer en kon ik toen wel die relatie met God beginnen, omdat ik Hem ineens wel kon horen/voelen in mijn hart

Christian_Girl
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2017 16:47

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Christian_Girl » 05 dec 2017 17:10

Hoi,

ik snap volledig waar je heen wilt met je topic. Zelf doe ik op het moment een wetenschappelijke studie en ik merk ontzettend dat ik in mijn dagelijks leven constant word uitgedaagd om de aspecten van het leven wetenschappelijk te onderbouwen. Wetenschap is in mijn ogen iets moois en iets waar wij mensen ook trots op mogen zijn. Toch merk ik dat ik mijzelf, als christen, moet beschermen voor het idee dat mensen alles kunnen beredeneren. Op het moment worstel ik er ook best mee, aangezien mijn intelligentie soms tegen mij wordt gebruikt in mijn dagelijks leven. In de toekomst zal ik hier ook mee te maken krijgen en daar ben ik me ook van bewust.
Ik denk dat de allerbeste manier om hier mee om te gaan is, hou vast aan het geloof, aan God en aan Zijn Woord. Leer om dingen uit handen te geven en blijf kritisch, zowel in je houding bij het lezen van de Bijbel, maar ook in je houding tegenover wetenschap. Wij mensen denken dingen te weten, totdat een andere visie alles omver gooit. Mensen zijn intelligent en hebben die intelligentie ook als gave gekregen, maar gebruik het voor de goede zaak. God is de Waarheid en daar mogen wij op vertrouwen!

ps: dit is mijn eerste deelname in een forum, dus mocht ik echt volledig overboard zijn gegaan, meld het hihi!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Pcrtje » 06 dec 2017 13:17

Christian_Girl schreef:ik snap volledig waar je heen wilt met je topic. Zelf doe ik op het moment een wetenschappelijke studie en ik merk ontzettend dat ik in mijn dagelijks leven constant word uitgedaagd om de aspecten van het leven wetenschappelijk te onderbouwen. Wetenschap is in mijn ogen iets moois en iets waar wij mensen ook trots op mogen zijn. Toch merk ik dat ik mijzelf, als christen, moet beschermen voor het idee dat mensen alles kunnen beredeneren. Op het moment worstel ik er ook best mee, aangezien mijn intelligentie soms tegen mij wordt gebruikt in mijn dagelijks leven. In de toekomst zal ik hier ook mee te maken krijgen en daar ben ik me ook van bewust.
Ik denk dat de allerbeste manier om hier mee om te gaan is, hou vast aan het geloof, aan God en aan Zijn Woord. Leer om dingen uit handen te geven en blijf kritisch, zowel in je houding bij het lezen van de Bijbel, maar ook in je houding tegenover wetenschap. Wij mensen denken dingen te weten, totdat een andere visie alles omver gooit. Mensen zijn intelligent en hebben die intelligentie ook als gave gekregen, maar gebruik het voor de goede zaak. God is de Waarheid en daar mogen wij op vertrouwen!

ps: dit is mijn eerste deelname in een forum, dus mocht ik echt volledig overboard zijn gegaan, meld het hihi!


Welkom, christelijk meisje! Leuk dat je je aangemeld hebt!

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "aangezien mijn intelligentie soms tegen mij wordt gebruikt in mijn dagelijks leven". Zou je dat nader kunnen uitleggen?

Ik zie denk ik ook een tegenstrijdigheid in wat je schrijft. Je schrijft namelijk:
    "Ik denk dat de allerbeste manier om hier mee om te gaan is, hou vast aan het geloof, aan God en aan Zijn Woord. Leer om dingen uit handen te geven en blijf kritisch, zowel in je houding bij het lezen van de Bijbel, maar ook in je houding tegenover wetenschap."
Hoe zie je dat precies voor je? Vasthouden aan het geloof, aan God en Gods Woord terwijl je ook kritisch bent bij het lezen van de Bijbel? Ik denk dat die twee niet echt samengaan.
"Een libelle zweeft over het water..."

Christian_Girl
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2017 16:47

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Christian_Girl » 06 dec 2017 15:15

Pcrtje schreef:Welkom, christelijk meisje! Leuk dat je je aangemeld hebt!

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "aangezien mijn intelligentie soms tegen mij wordt gebruikt in mijn dagelijks leven". Zou je dat nader kunnen uitleggen?

Ik zie denk ik ook een tegenstrijdigheid in wat je schrijft. Je schrijft namelijk:
    "Ik denk dat de allerbeste manier om hier mee om te gaan is, hou vast aan het geloof, aan God en aan Zijn Woord. Leer om dingen uit handen te geven en blijf kritisch, zowel in je houding bij het lezen van de Bijbel, maar ook in je houding tegenover wetenschap."
Hoe zie je dat precies voor je? Vasthouden aan het geloof, aan God en Gods Woord terwijl je ook kritisch bent bij het lezen van de Bijbel? Ik denk dat die twee niet echt samengaan.


Tuurlijk leg ik dat even uit. Ik snap wat je bedoelt, misschien had ik het net iets anders moeten formuleren. Ik doe een wetenschappelijke studie aan de universiteit, dus ja, ik weet ook wel dat ik een goed stel hersenen heb meegekregen. Tijdens mijn studie wordt op deze intelligentie ingespeeld vanaf mijn studie, zoals ik al zei, ik word uitgedaagd om over bepaalde zaken wetenschappelijk na te denken. Soms kom ik dan op het punt dat ik gevaarlijk dichtbij het punt kom, dat mensen alles met hun wetenschap en met hun intelligentie kunnen beredeneren, zoals de wetenschap tegenwoordig ook werkt. Dan heb ik persoonlijk het gevoel dat ik tegen mijzelf en mijn geloof in een Almachtige God in ga, omdat ik word aangemoedigd vanuit mijn studie om het hele leven wetenschappelijk en niet geestelijk te benaderen.

Met mijn opmerking over de kritische houding tegenover de Bijbel en de wetenschap bedoelde ik het volgende: christenen moeten niet klakkeloos alles aannemen wat er door anderen wordt verteld over wat in de Bijbel staat. Wij moeten kritisch zijn bij het lezen van de Bijbel, net zo goed als dat we kritisch moeten zijn tegenover de wetenschap. Niet alles is altijd zo zwart-wit als anderen het doen lijken, probeer dat als christen ook persoonlijk te ontdekken. Wat denk jij dat er bedoeld wordt en in hoeverre wil jij aannemen wat er staat? En dan met name met een christelijke houding tegenover God en de wetenschap, niet alles is nou eenmaal te verklaren. Dus blijf kritisch, zodat je oplettend en wakker blijft als christelijke wetenschapper, maar vergeet zeker niet dat uiteindelijk God de werkelijke Waarheid heeft. Er moet dus een balans zijn tussen die kritische houding in deze wereld en de vertrouwelijke houding tegenover God en Zijn Woord.

Nu ik het zo schrijf, snap ik dat dit vrij verwarrend is. Nogmaals, ik heb hier niet veel ervaring mee, maar ik wilde gewoon laten weten hoe ik hier zelf mee omga. Hopelijk is het zo een beetje duidelijker geworden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten