Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Chaya » 22 nov 2017 15:36

In het RD las ik het opiniestuk: HET DENKEND DEEL DER NATIE.
Een citaat:
In de rubriek ”De tien geboden” van Trouw staat elke zaterdag wel weer een bekende Nederlander die, als hij bij het eerste gebod komt, in zes regels vertelt hoe hij op 12-jarige leeftijd het geloof in God tijdens het speelkwartier heeft afgeschaft omdat hij ontdekte hoe onzinnig dit geloof is. Op een ”wetenschappelijk” niveau verslaat Richard Dawkins met zijn boek ”God als misvatting” zijn duizenden en Dick Swaabs ”Wij zijn ons brein” is er nu in een speciale kindereditie (want je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen kinderen te verlossen van het geloof, dat slechts een epileptische stoornis in een hersenkwab is).

En het eindigt:
Ik vind het aangrijpend dat Franca Treur haar geloof vaarwel heeft gezegd. Voor een deel kan refoland zich dit ernstig aanrekenen: hoe gunnend is haar het heil aangereikt en hoe serieus werden haar vragen genomen? Tegelijk zijn er wel degelijk antwoorden te geven op haar vragen (en er mogen vragen openblijven). En wat is haar alternatief, nu zij de geloofswereld heeft verlaten? De Nederlandse televisiewereld? Haar troosteloze feuilleton in Trouw? Moge zij God ontmoeten in de ruimte van het geloof dat ook het denken omvat.
HET DENKEND DEEL DER NATIE

Zoals Franca zijn er velen. Het zijn niet bepaalde de minst intelligenten onder ons. Daarom juist, vind ik het zo fascinerend.
Wat maakt nu dat je als weldenkend mens het geloof vaarwel zegt en dat dit vaak in de puberteit gebeurt?
In de puberteit ga je op zoek naar je eigen identiteit, de vragen des levens, maar hoe komt het dan toch dat dan zo rigoureus wordt afgerekend met de God van hun (voor)ouders?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Bambi » 22 nov 2017 16:06

Toch zijn er ook die jaren later juist door die wetenschap en intelligentie weer terugkomen bij God
Zoals deze man. En dan zie je weer de kift van anderen, in het laatste zinnetje

https://nl.wikipedia.org/wiki/Antony_Flew

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2017 16:28

Het zal ongetwijfeld niet helpen dat intelligentere mensen eerder doorhebben dat antwoorden die worden gegeven op hun vragen soms helemaal geen antwoorden zijn maar enkel een poging het stellen van vragen te ontmoedigen. Als je van nature weetgierig bent, is het niet mogen stellen van vragen echt een doodsteek,
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor coby5 » 22 nov 2017 16:35

Ja natuurlijk is het een struikelblok. Het geestelijke is voor het verstand dwaasheid. Daarom moeten de domoren die het gewoon geloven bidden voor de intelligente lieden onder ons. Bij ons thuis is het heel duidelijk. Mijn moeder en ik zijn dom en bekeerd. Mijn vader en zus zijn intelligent, maar we hebben ze bijna om. Ze kunnen er ook niks aan doen. Ze hebben wat hulp nodig.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2017 16:37

coby5 schreef:Ja natuurlijk is het een struikelblok. Het geestelijke is voor het verstand dwaasheid. Daarom moeten de domoren die het gewoon geloven bidden voor de intelligente lieden onder ons. Bij ons thuis is het heel duidelijk. Mijn moeder en ik zijn dom en bekeerd. Mijn vader en zus zijn intelligent, maar we hebben ze bijna om. Ze kunnen er ook niks aan doen. Ze hebben wat hulp nodig.


Ik kan me toch een aantal namen voor de geest halen waarvoor dat toch niet lijkt op te gaan. Die kerkvaderen waren over het algemeen ook niet de simpelsten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Bambi » 22 nov 2017 16:45

de fases in een menselijke ontwikkeling zit raar in mekaar

Eerst krijg je de fase' Zelluf doen' bewijzen dat je zelf slim bent en niemand nodig hebt
Dan de fase van alles willen weten de ' Waarom' fase
Dan mogen ze naar school om echt iets te leren en willen ze weer niet leren, maar liever spelen

En de rest van het leven worden die fases steeds herhaald en lopen die fases steeds door elkaar heen Vooral naar God toe
(En bij veel mannen ook naar hun vrouw toe)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Cicero » 22 nov 2017 16:51

Intelligentie (en dan bedoel ik intelligentie met een intellectueel geweten) en christelijk geloof is prima te verenigen.

Intelligentie is wel een struikelblok als je van het christelijk geloof weinig meer weet dan je vanuit een niet al te snuggere omgeving hebt meegekregen én je wordt geconfronteerd met normale kennis. Maar ook dan is intelligentie niet zozeer het 'probleem', maar eerder een nuchtere kijk op de zaak.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor naamloos » 22 nov 2017 17:08

Chaya schreef:En het eindigt:
Ik vind het aangrijpend dat Franca Treur haar geloof vaarwel heeft gezegd. Voor een deel kan refoland zich dit ernstig aanrekenen: hoe gunnend is haar het heil aangereikt en hoe serieus werden haar vragen genomen? Tegelijk zijn er wel degelijk antwoorden te geven op haar vragen (en er mogen vragen openblijven). En wat is haar alternatief, nu zij de geloofswereld heeft verlaten? De Nederlandse televisiewereld? Haar troosteloze feuilleton in Trouw? Moge zij God ontmoeten in de ruimte van het geloof dat ook het denken omvat.
HET DENKEND DEEL DER NATIE
Dat vragen uit de Bijbel open mogen blijven klinkt al heel anders dan dit: 'wij met ons mensenverstand kunnen dat niet begrijpen' (waarom staat het er dan, de Bijbel is toch voor ons mensen of niet dan?) of 'wie zij gij o mens die tegen God antwoord'.
Je 'moet' gewoon de meest tegenstrijdige dingen geloven, die voor het mensenverstand niet vatbaar zijn.
En wie (ziele) vragen onder woorden brengt krijgt te horen: 'wie denk je wel dat je bent om, wegens gebrek aan het mensenverstand, tegen God te antwoorden?
Geloof gewoon de ''voorzeide leer'' (jaja, ik heb wat van de taal van Kanaän opgestoken bij het lezen van Franca's boek) want -en dit was 1 van de dingen die me het meest raakte: „je mag niet zelf denken.”
En joh, als je niet zelf mag denken en je vragen niet onder woorden mag brengen zit je innerlijk vol disorder.
Aannemen wat dominees of kerkvaders zeggen voldoet niet, want zij hebben ook de antwoorden niet.
Als ik vragen heb (en die heb ik) ga ik van alles en nog wat opzoeken op internet, in boeken oid.
En als ik geen antwoorden vind zal ik het moeten parkeren, of een geloofsstandpunt in moeten nemen.
Chaya schreef:Zoals Franca zijn er velen. Het zijn niet bepaalde de minst intelligenten onder ons. Daarom juist, vind ik het zo fascinerend.
Wat maakt nu dat je als weldenkend mens het geloof vaarwel zegt en dat dit vaak in de puberteit gebeurt?
In de puberteit ga je op zoek naar je eigen identiteit, de vragen des levens, maar hoe komt het dan toch dat dan zo rigoureus wordt afgerekend met de God van hun (voor)ouders?
Misschien omdat de afgeschermde refo-wereld niet langer houdbaar is?
Via bijvoorbeeld internet en studeren kom je er achter dat de wereld een beetje groter is dan behoudende refo's altijd hebben gedacht.

Als er nou gewoon wordt toegegeven dat we de Bijbel niet kloppend hoeven te maken, dat de Bijbel als Gods woord een geloofsaanname is, dat er best vragen zijn bij het ontstaan van de Bijbel; dan wordt je een stuk serieuzer genomen denk ik.
Maar ja, ''het gevaar van zelf denken!'' Hoe vaak ik hier niet lees dat iets 'gevaarlijk' is, pffft! (alsof je regelrecht de hel in kunt kukelen :mrgreen: )
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Bambi » 22 nov 2017 17:38

Het is maar net hoe je erin staat
Ik met mijn 125 !Q begreep met mijn menselijke verstand weinig van de Bijbel
Vooral van de apostelen niet en trok toen ook de conclusie maar dat die en vooral Paulus wel veel van eigen standpunten erin verwerkt had, net als met het niet moeten trouwen
En de SV was ook iets wat mijn IQ niet kon snappen. Wat een gedoe om dat te ontcijferen

Maar toen kwam mijn relatie met God, Die me de ogen opende en me de teksten liet begrijpen met mijn hart en vandaar uit dus in mijn verstand ging verankeren
En toen ging ik zien dat dingen die God me in mijn hart vaak had gegeven onder Zijn leiding, ook in die Bijbel stond in teksten
En toen werd de Bijbel geen moeilijk, of verzonnen of 'what name ever' boek, maar een kostbaar boek.
En had ik voor die tijd nog de paralelbijbel omarmt als zijnde de uitvinding, toen ging ik begrijpen dat je met God Zelf de Bijbel lezen het geheim was en dat er geen andere vertalingen nodig zijn die het menselijke brein wel zou snappen

En als ik dan teksten tegenkom die ik haaks vindt staan op andere teksten, gaan nog steeds mijn alarmbelletjes van het gevoel rinkelen die niet tegen tegenstrijdigheden kunnen. En dan maant God me tot kalmte en laat me zien wat er met die zogenaamde tekst echt bedoeld wordt en hij dus helemaal niet tegenstrijdig is.
En soms wijst God me op zoektermen die ik moet intoestsen, om dingen te zoeken buiten de Bijbel voor achtergrond, zoals dan toevallig gisteren met de link van de dominee over de broekteksten. En de link die Coby5 gaf over scheiden. dingen die ik al voelde, want zo grof kon God niet zijn en daar staat het uitgewerkt in. En zo zouden dominees moeten leren op de kansel.

Dus kortgezegd: Ons menselijk verstand kan God en de Bijbel niet snappen. Dat kun je alleen met God en met je hart
En iedereen die dit hoogdravend en spottend als 'Oh wat ben je speciaal met je lijntje met God' ziet, kan beter hand in eigen boezem steken en zichzelf eerst afvragen waarom ze zelf dat lijntje niet hebben met de Heilige Geest in het hart en ten tweede aan God vragen te helpen dat lijntje ook te krijgen

En voor degenen die niet goed lezen, ik geloof de Bijbel nu wel van kaft tot kaft en niet dat er maar iets in gezet is wat door mensen verzonnen is.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor de passant » 22 nov 2017 18:57

Ja, dat kan, maar dan is het niet zozeer de mate van intelligentie wat het probleem is , maar maar de trots en arrogantie welke het probleem zijn, intelligent of niet dat is het probleem niet, het probleem ligt fundamenteel een verdieping lager ; bij je hartgesteldheid
"Gij onbesnedenen van hart"

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor coby5 » 22 nov 2017 22:18

Was wel lachen op een ander forum. Iemand zei: als God nou eens de wetten van Newton in de Bijbel had gezet of zo, ja dan kon je dat boek serieus nemen.
Lol ik google het. Blijkt Newton een christen die het allemaal als antwoord op gebed kreeg met een Bijbeltekst erbij. Prachtig.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2017 22:58

coby5 schreef:Was wel lachen op een ander forum. Iemand zei: als God nou eens de wetten van Newton in de Bijbel had gezet of zo, ja dan kon je dat boek serieus nemen.
Lol ik google het. Blijkt Newton een christen die het allemaal als antwoord op gebed kreeg met een Bijbeltekst erbij. Prachtig.


Uh, ik zou toch eerst even wat dieper graven voordat je Newton op het schild heft als christelijk voorbeeld. :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor MoesTuin » 23 nov 2017 10:05

Chaya schreef:
Zoals Franca zijn er velen. Het zijn niet bepaalde de minst intelligenten onder ons. Daarom juist, vind ik het zo fascinerend.
Wat maakt nu dat je als weldenkend mens het geloof vaarwel zegt en dat dit vaak in de puberteit gebeurt?
In de puberteit ga je op zoek naar je eigen identiteit, de vragen des levens, maar hoe komt het dan toch dat dan zo rigoureus wordt afgerekend met de God van hun (voor)ouders?


Ten diepste zou meer de vraag dan zijn of er wel met God wordt afgerekend.
Dat is denk ik indirect.
Direct wordt er afgerekend met mensen die zich gedragen en oordelen ( op Gods stoel plaats denken te moeten nemen) gedreven door hun intelligentie.

Tenminste....of het intelligent is.....meer muggenziften....want je hoort Heere met 1 hoofdletter te schrijven.....o wee als je dat niet doet.....dat hoort niet is oneerbiedig....wellicht dan ook zondig.
Nou....zo nog vele duizenden voorbeelden van ontspoorde intelligentie en de daarbij vergezelde oordelen en veroordelingen richting medemensen al dan wel niet of wel uitgesproken.

De Heere Jezus rekent daar radicaal mee af.
De boodschap ook voor iedereen luidt, ook voor intelligenten, wordt als een kind....worden en geloven als een kind.
Dat is eenvoudig en zonder door mensen opgelegde beperkingen of belemmeringen die je geloof in Christus vertragen of belemmeren vanwege intelligente dogma s of oud gedienden.
Zie de kinderen en hun geloof....zie de verstandelijk beperkten die in eenvoudig geloof in de Heer Jezus zijn.....het ene moment een vloek omdat iets niet lukt en het andere moment zingen Abba Vader U alleen behoor ik toe ( ben een gezegend mens dit te mogen ervaren in mijn werk) kijk....dat is geloven ondanks onze nog onvolmaaktheden....maar zo puur....zonder al de schijnheiligheid die er onnoembaar veel is overal omdat men denkt....ja zelfs overtuigd is dat het in een bepaalde vorm allemaal zo behoort.....en tegelijk is dat....BAM ....de grootste valkuil.



Christus is de Weg de Waarheid en het Leven
Hij roept op: " komt....Komt....KOM.....jij u ook en jij daar.....die vermoeid en belast is (van zonde en schuld en intelligetie en vul maar in) en Ik, de Heere Jezus zal u en jou rust geven in geloof alleen.

de passant schreef:Ja, dat kan, maar dan is het niet zozeer de mate van intelligentie wat het probleem is , maar maar de trots en arrogantie welke het probleem zijn, intelligent of niet dat is het probleem niet, het probleem ligt fundamenteel een verdieping lager ; bij je hartgesteldheid
"Gij onbesnedenen van hart"


Amen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor coby5 » 23 nov 2017 10:09

Ik zag deze toevallig op Facebook.

https://youtu.be/PeYjX0OPDYY

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2017 14:49

coby5 schreef:Ik zag deze toevallig op Facebook.

https://youtu.be/PeYjX0OPDYY



Leuk verzonnen hoor...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten