Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Chaya » 06 dec 2017 16:59

Christian_Girl schreef:Met mijn opmerking over de kritische houding tegenover de Bijbel en de wetenschap bedoelde ik het volgende: christenen moeten niet klakkeloos alles aannemen wat er door anderen wordt verteld over wat in de Bijbel staat. Wij moeten kritisch zijn bij het lezen van de Bijbel, net zo goed als dat we kritisch moeten zijn tegenover de wetenschap. Niet alles is altijd zo zwart-wit als anderen het doen lijken, probeer dat als christen ook persoonlijk te ontdekken.

Christian_Girl schreef:Dus blijf kritisch, zodat je oplettend en wakker blijft als christelijke wetenschapper, maar vergeet zeker niet dat uiteindelijk God de werkelijke Waarheid heeft.
Christian_Girl schreef:Er moet dus een balans zijn tussen die kritische houding in deze wereld en de vertrouwelijke houding tegenover God en Zijn Woord.

Nu ik het zo schrijf, snap ik dat dit vrij verwarrend is.


Je gebruikt vrij vaak het woord kritisch. Geloven is jezelf overgeven aan de Heere. Past hier volgens jou dan een kritische houding bij? En zo ja, naar wie of wat precies?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Christian_Girl
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2017 16:47

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Christian_Girl » 07 dec 2017 16:24

Chaya schreef:Je gebruikt vrij vaak het woord kritisch. Geloven is jezelf overgeven aan de Heere. Past hier volgens jou dan een kritische houding bij? En zo ja, naar wie of wat precies?

Geloven is zeker jezelf overgeven aan de Heere. Met kritisch bedoel ik, de manier waarop je de Bijbel leest. Wat er staat is zeker waarheid, maar de manier waarop het door mensen wordt geïnterpreteerd kan nog wel eens verschillend zijn. Door kritisch te zijn, formuleer je voor jezelf wat jij denkt dat er in de Bijbel staat, in plaats van het zomaar aan te nemen van een ander. In de Bijbel staan vaak dingen die voor ons mensen vaag of onduidelijk kunnen zijn, en dan is het belangrijk om met een kritische houding je eigen interpretaties te formuleren van wat er staat. Daarmee bedoel ik niet dat je je niet moet overgeven aan de Heere. Je mag erop vertrouwen dat wat er staat waarheid is en in dat opzicht geef je je ook over. De kritische houding heb je dan niet tegenover God, maar eerder bij het lezen van het Woord, omdat het belangrijk is dat jij voor jezelf duidelijk kan maken wat jij denkt dat er staat.

Bambi

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Bambi » 07 dec 2017 17:07

Christian_Girl schreef:Geloven is zeker jezelf overgeven aan de Heere. Met kritisch bedoel ik, de manier waarop je de Bijbel leest. Wat er staat is zeker waarheid, maar de manier waarop het door mensen wordt geïnterpreteerd kan nog wel eens verschillend zijn. Door kritisch te zijn, formuleer je voor jezelf wat jij denkt dat er in de Bijbel staat, in plaats van het zomaar aan te nemen van een ander. In de Bijbel staan vaak dingen die voor ons mensen vaag of onduidelijk kunnen zijn, en dan is het belangrijk om met een kritische houding je eigen interpretaties te formuleren van wat er staat. Daarmee bedoel ik niet dat je je niet moet overgeven aan de Heere. Je mag erop vertrouwen dat wat er staat waarheid is en in dat opzicht geef je je ook over. De kritische houding heb je dan niet tegenover God, maar eerder bij het lezen van het Woord, omdat het belangrijk is dat jij voor jezelf duidelijk kan maken wat jij denkt dat er staat.

Het is goed dat je kritisch bent, over de uitleg van anderen bij teksten
Maar kun je niet beter aan God vragen wat Hij met die teksten bedoelt en je dat inzicht te geven?
Lijkt me makkelijker, het is tenslotte Zijn Woord
Werkt voor mij beter. Vaak laat Hij dan voelen in zijn geheel wat het verband is
En voor letterlijke uitleg, of bevestiging daarvan verwijst Hij dan verder
De ene keer verwijst Hij dan naar de kanttekeningen voor de uitleg of voor verwijzing naar andere teksten, de andere keer gelijk naar andere teksten, door me te laten zoeken op trefwoorden of naar de grondtekst

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Chaya » 07 dec 2017 17:35

Christian_Girl schreef:Geloven is zeker jezelf overgeven aan de Heere. Met kritisch bedoel ik, de manier waarop je de Bijbel leest. Wat er staat is zeker waarheid, maar de manier waarop het door mensen wordt geïnterpreteerd kan nog wel eens verschillend zijn. Door kritisch te zijn, formuleer je voor jezelf wat jij denkt dat er in de Bijbel staat, in plaats van het zomaar aan te nemen van een ander. In de Bijbel staan vaak dingen die voor ons mensen vaag of onduidelijk kunnen zijn, en dan is het belangrijk om met een kritische houding je eigen interpretaties te formuleren van wat er staat. Daarmee bedoel ik niet dat je je niet moet overgeven aan de Heere. Je mag erop vertrouwen dat wat er staat waarheid is en in dat opzicht geef je je ook over. De kritische houding heb je dan niet tegenover God, maar eerder bij het lezen van het Woord, omdat het belangrijk is dat jij voor jezelf duidelijk kan maken wat jij denkt dat er staat.

Voordat we de Bijbel lezen, moeten we de Heere vragen om de leiding van de Heilige Geest. Anders blijven het maar woorden die zinnen maken.
Het gebeurt mij weleens dat ik iets niet begrijp en het antwoord krijg ik niet altijd meteen.
Soms in de kerk, als er over dat tekstgedeelte gepreekt wordt, soms bij het lezen van een meditatie (dat kan ook online zijn). Of ik lees een dagboekje. De Heere kan op allerlei manieren tot je spreken.
Ikzelf ben niet gewend om met een kritische blik de Bijbel te lezen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Christian_Girl
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2017 16:47

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Christian_Girl » 07 dec 2017 18:21

Chaya schreef:Voordat we de Bijbel lezen, moeten we de Heere vragen om de leiding van de Heilige Geest. Anders blijven het maar woorden die zinnen maken.
Het gebeurt mij weleens dat ik iets niet begrijp en het antwoord krijg ik niet altijd meteen.
Soms in de kerk, als er over dat tekstgedeelte gepreekt wordt, soms bij het lezen van een meditatie (dat kan ook online zijn). Of ik lees een dagboekje. De Heere kan op allerlei manieren tot je spreken.
Ikzelf ben niet gewend om met een kritische blik de Bijbel te lezen.

Ik vind het mooi dat jij je zo geholpen voelt door de Heere bij het lezen van Zijn Woord. Zelf probeer ik ook altijd om aan Hem te vragen mijn ogen en hart te openen voor Zijn Woord, maar ik merk dat ik nog veel moeite heb met het begrijpen van Zijn Woord. Ik vraag dan om Zijn hulp en de gemeenschap van de Heilige Geest, maar uiteindelijke hulp bij het lezen merk ik niet altijd. Dat vind ik erg jammer en misschien ben ik wel te kritisch bij het lezen van Zijn Woord. Wederom, intelligentie kan dan ook echt een struikelblok zijn, omdat ik graag alles wil begrijpen en snappen.
Wanneer voel jij dat je echt geholpen wordt door de Heere? Ik merk dat ik het zelf soms nog lastig vind, om dit te herkennen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Cicero » 07 dec 2017 19:52

De Geest werkt middellijk.

Dus aanwijzingen als "kun je dat niet beter aan God vragen, lijkt me makkelijker" zijn niet anders dan geestelijke luiheid. Daar kom je bedrogen mee uit.

Bambi

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Bambi » 07 dec 2017 20:31

Cicero schreef:De Geest werkt middellijk.

Dus aanwijzingen als "kun je dat niet beter aan God vragen, lijkt me makkelijker" zijn niet anders dan geestelijke luiheid. Daar kom je bedrogen mee uit.

Grapjas, zou het niet zo zijn dat de mens het liever niet aan God wil vragen, omdat hij eigen eer en verstand belangrijker wil vinden?
"Kijk es God, zelluf gevonden, zonder Uw hulp, ben ik niet geweldig?"

Ooit wel eens geprobeerd om je hart en geest af te stemmen op God dag en nacht?
Niet echt luiheid trouwens, maar knap inspannend. Je moet daar echt in oefenen

En als je dan Calvijn als voorbeeld neemt, een knappe kop, met eigen verstand en de grondtekst, dan zie je wat dat veroorzaakt heeft
Was die maar niet zo (eigen)wijs geweest als jij op roemt. Maar zo makkelijk als mij. Dan was de ellende van eeuwen er ook niet

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Chaya » 07 dec 2017 22:27

Christian_Girl schreef:Ik vind het mooi dat jij je zo geholpen voelt door de Heere bij het lezen van Zijn Woord. Zelf probeer ik ook altijd om aan Hem te vragen mijn ogen en hart te openen voor Zijn Woord, maar ik merk dat ik nog veel moeite heb met het begrijpen van Zijn Woord. Ik vraag dan om Zijn hulp en de gemeenschap van de Heilige Geest, maar uiteindelijke hulp bij het lezen merk ik niet altijd. Dat vind ik erg jammer en misschien ben ik wel te kritisch bij het lezen van Zijn Woord. Wederom, intelligentie kan dan ook echt een struikelblok zijn, omdat ik graag alles wil begrijpen en snappen.

Als je beseft dat je die talenten - intelligentie, onderscheidingsvermogen - hebt gekregen van de Heere, ga je niet meer met jezelf "op de loop".
En dat is nog best lastig hoor.
Want het verstand kan soms zo in de weg zitten bij het eenvoudigweg geloven.
Christian_Girl schreef:Wanneer voel jij dat je echt geholpen wordt door de Heere? Ik merk dat ik het zelf soms nog lastig vind, om dit te herkennen.

Dat kan ook moeilijk zijn. Ik herken dat zeker. Want was het wel God, was het niet iets dat ik ingebeeld had?
Je moet die waarheden altijd toetsen aan de Bijbel. Alles wat je hoort of beleeft, moet je terugwerpen op het Woord.Het Woord en de Geest horen tezamen. Dus zomaar iets horen of voelen, is niet bijbels. Hij zal het altijd bevestigen.
Het kan helpen om een verklaring of de kanttekeningen te raadplegen naast het lezen van de Bijbel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Cicero » 07 dec 2017 23:01

Bambi schreef:Grapjas, zou het niet zo zijn dat de mens het liever niet aan God wil vragen, omdat hij eigen eer en verstand belangrijker wil vinden?
"Kijk es God, zelluf gevonden, zonder Uw hulp, ben ik niet geweldig?"

Ooit wel eens geprobeerd om je hart en geest af te stemmen op God dag en nacht?
Niet echt luiheid trouwens, maar knap inspannend. Je moet daar echt in oefenen

En als je dan Calvijn als voorbeeld neemt, een knappe kop, met eigen verstand en de grondtekst, dan zie je wat dat veroorzaakt heeft
Was die maar niet zo (eigen)wijs geweest als jij op roemt. Maar zo makkelijk als mij. Dan was de ellende van eeuwen er ook niet

Zoals ik al zei, met de tegenstelling die jij creëert, waarbij je dan ook nog eens naar de geestdrijverij-kant gaat hangen, loop je onherroepelijk vast.

Bambi

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Bambi » 07 dec 2017 23:52

Cicero schreef:Zoals ik al zei, met de tegenstelling die jij creëert, waarbij je dan ook nog eens naar de geestdrijverij-kant gaat hangen, loop je onherroepelijk vast.

Ik reageerde eerst ff vanuit mijn eigen menselijke verstand, maar vond het dom overkomen.
Ik kan beter eerlijk zijn

Hoe slim vindt je het zelf klinken, als je zegt dat leven met God door te luisteren naar de Heilige Geest geestdrijverij is?
Als je zo ook de Bijbel leest, dan maar liever met de Heilige Geest

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor MoesTuin » 08 dec 2017 07:53

Christian_Girl schreef:Geloven is zeker jezelf overgeven aan de Heere. Met kritisch bedoel ik, de manier waarop je de Bijbel leest. Wat er staat is zeker waarheid, maar de manier waarop het door mensen wordt geïnterpreteerd kan nog wel eens verschillend zijn. Door kritisch te zijn, formuleer je voor jezelf wat jij denkt dat er in de Bijbel staat, in plaats van het zomaar aan te nemen van een ander. In de Bijbel staan vaak dingen die voor ons mensen vaag of onduidelijk kunnen zijn, en dan is het belangrijk om met een kritische houding je eigen interpretaties te formuleren van wat er staat. Daarmee bedoel ik niet dat je je niet moet overgeven aan de Heere. Je mag erop vertrouwen dat wat er staat waarheid is en in dat opzicht geef je je ook over. De kritische houding heb je dan niet tegenover God, maar eerder bij het lezen van het Woord, omdat het belangrijk is dat jij voor jezelf duidelijk kan maken wat jij denkt dat er staat.

Dit is een goed punt....
Er wordt teveel nog altijd klakkeloos zonder nadenken achter de dominee aan gelopen of achter de kanttekeningen of achter de kerkleer van die ene kerk want nee die andere kerk is mij te licht of te zwaer.
En men vergeet achter Jezus aan te lopen en de Heilige Geest die werkt in mensen en harten wordt niet gehoord of verstaan of ook weg gezet in de afgetimmerde wetjes en regeltjes van de kerken die het struikelblok vormen van de intelligente.
Wij weten het wel....iemand die er anders over denkt....respectloos...kwetsend...

De boodschap ook voor iedereen luidt, ook voor intelligenten, wordt als een kind....worden en geloven als een kind.
Dat is eenvoudig en zonder door mensen opgelegde beperkingen of belemmeringen die je geloof in Christus vertragen of belemmeren vanwege intelligente dogma s of oud gedienden.
Zie de kinderen en hun geloof....zie de verstandelijk beperkten die in eenvoudig geloof in de Heer Jezus zijn.....het ene moment een vloek omdat iets niet lukt en het andere moment zingen Abba Vader U alleen behoor ik toe ( ben een gezegend mens dit te mogen ervaren in mijn werk) kijk....dat is geloven ondanks onze nog onvolmaaktheden....maar zo puur....zonder al de schijnheiligheid die er onnoembaar veel is overal omdat men denkt....ja zelfs overtuigd is dat het in een bepaalde vorm allemaal zo behoort.....en tegelijk is dat....BAM ....de grootste valkuil.



Christus is de Weg de Waarheid en het Leven
Hij roept op: " komt....Komt....KOM.....jij u ook en jij daar.....die vermoeid en belast is (van zonde en schuld en intelligetie en vul maar in) en Ik, de Heere Jezus zal u en jou rust geven in geloof alleen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Mortlach » 08 dec 2017 09:53

Chaya schreef:Dat kan ook moeilijk zijn. Ik herken dat zeker. Want was het wel God, was het niet iets dat ik ingebeeld had?
Je moet die waarheden altijd toetsen aan de Bijbel. Alles wat je hoort of beleeft, moet je terugwerpen op het Woord.Het Woord en de Geest horen tezamen. Dus zomaar iets horen of voelen, is niet bijbels. Hij zal het altijd bevestigen.
Het kan helpen om een verklaring of de kanttekeningen te raadplegen naast het lezen van de Bijbel.


Serieuze vraag, maar dit is toch een vicieuze cirkel? De waarheden die je krijgt van de HG (of die van jezelf of een andere 'geest' zijn) moet je toetsen aan de Bijbel, maar om die Bijbel correct te begrijpen en dus correct te toetsen, heb je wéér de HG nodig en moet je wéér toetsen, etc, etc.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2017 10:30

Mortlach schreef:Serieuze vraag, maar dit is toch een vicieuze cirkel? De waarheden die je krijgt van de HG (of die van jezelf of een andere 'geest' zijn) moet je toetsen aan de Bijbel, maar om die Bijbel correct te begrijpen en dus correct te toetsen, heb je wéér de HG nodig en moet je wéér toetsen, etc, etc.

Zo had ik het niet bedoeld Mortlach, want dan is het inderdaad ingewikkeld :wink:
Ik schreef: alles wat je hoort - in de kerk, in gesprekken met mensen - en wat je beleeft - dat kan een genezing zijn die onmogelijk leek, of andere gebeurtenissen - kunnen dan middels het bijbel lezen bevestigd worden.

Ik heb jarenlang met een pijnpunt geworsteld, het wilde niet weg uit mijn leven en ik zag ook niet hoe het opgelost zou worden. Ook vond ik geen troost in de Bijbel hierover.
Totdat ik eens in de kerk zat en een vreemde predikant! iets zei wat bij mij in mijn hart gelegd werd.
Het pijnpunt was toen niet weg, maar ik leerde op dat moment om het te hendelen.
Ik mocht het als het ware overgeven aan de Heere. En ik moest daarna nog 3 jaar wachten en toen is het opgelost.

Je kunt ook een zogenaamde waarheid krijgen van de duivel. (Velen geloven hier niet in) maar hij kan ook verschijnen als een engel des lichts.
En als je de Bijbel continue kritisch - dus met de wetenschappelijke blik - leest, loop je vast Mortlach, in het eerste hoofdstuk al.
Daar zij licht. Dat kan toch helemaal niet??
Daarom ben ik altijd terughoudend wanneer iemand zegt dat je met een kritisch oog moet lezen.
In 1 Korinthe 1 staat o.m.:
Ik zal de wijsheid van de wijzen verloren doen gaan en het verstand van de verstandigen zal Ik tenietdoen.
Waar is de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze wereld? Heeft God niet de wijsheid van deze wereld dwaas gemaakt?
Want omdat, in de wijsheid van God, de wereld door haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven
.

M.a.w. het verstand moet het ooit afleggen tegen de wijsheid van God.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor MoesTuin » 08 dec 2017 11:36

Wat een moeite wordt er weer gedaan, en wat zit de inteligentie dan weer in de weg.
Kort en klip maar klaar.
De Heilige Geest is niet te verklaren.
Het werk van de Heilige Geest is een gave Gods wat in Geloof in Christus alleen te verklaren is en wat te lezen is in de bijbel.
De Heilige Geest waait, als de wind, en zoals de Heilige Geest waait als de wind, de wind waar we de richting niet van kennen en we hem niet zien, maar wel voelen....ja Echt! Voelen!
Je voelt, je wordt geleidt (niet lijdelijk) maar geleidt door de Heilige Geest.....
Op plekken waar je het niet verwacht....,maar in Christus door Woord en Geest en dan niet enkel bij het Woord, het bekende, de Heilige Geest overstijgt het Woord....gaat verder (dan de door ons afgezette wegen onder het mom, dat is niet goed, dat is niet volgens de regels of kerkorde van mijn kerk of gemeente.)
De Heilige Geest waait dwars door en over kerkmuren heen, ja zelfs buiten de kerkmuren.
en dat is niet te verklaren (theologen willen dat zo graag, overal een antwoord op)
Het is het "eenvoudige" kinderlijke geloof in de Heer Jezus die ook voor jou is gekomen tot redding!
Herken zijn stem!
Hoe?
in Geloof alleen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Cicero » 08 dec 2017 16:14

Chaya schreef:Je kunt ook een zogenaamde waarheid krijgen van de duivel. (Velen geloven hier niet in) maar hij kan ook verschijnen als een engel des lichts.
En als je de Bijbel continue kritisch - dus met de wetenschappelijke blik - leest, loop je vast Mortlach, in het eerste hoofdstuk al.
Daar zij licht. Dat kan toch helemaal niet??
Daarom ben ik altijd terughoudend wanneer iemand zegt dat je met een kritisch oog moet lezen.

Iemand die met een kritisch oog leest, loopt hier helemaal niet vast.
Diegene ziet namelijk dat Genesis 1 een verhaal is. Een verhaal, dat bovendien een tegenverhaal is tegen de Babylonische scheppingsverhalen.
In dat licht dien je te lezen: er lag duisternis over de oervloed, de peilloze diepte .. en God sprak: Er zij licht! En er was licht.
Prachtig.
En dan schrijft Paulus: "De God die heeft gezegd: ‘Uit de duisternis zal licht schijnen,’ heeft in ons hart het licht doen schijnen om ons te verlichten met de kennis van zijn luister, die afstraalt van het gezicht van Jezus Christus.'"
Prachtig.

In 1 Korinthe 1 staat o.m.:
Ik zal de wijsheid van de wijzen verloren doen gaan en het verstand van de verstandigen zal Ik tenietdoen.
Waar is de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze wereld? Heeft God niet de wijsheid van deze wereld dwaas gemaakt?
Want omdat, in de wijsheid van God, de wereld door haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven
.

M.a.w. het verstand moet het ooit afleggen tegen de wijsheid van God.

Deze uitleg laat precies zien waarom je kritisch moet lezen, i.p.v. je eigen ideeën in de Schrift leggen. Kom op zeg. Denk je echt dat Paulus dit bedoelt?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten