Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Cicero » 08 dec 2017 16:16

MoesTuin schreef:Wat een moeite wordt er weer gedaan, en wat zit de inteligentie dan weer in de weg.
Helemaal niet.
(theologen willen dat zo graag, overal een antwoord op)
Alleen slechte theologen. Meestal zijn het trouwens gewone kerkmensen, die een veilig systeem willen.

Christian_Girl
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2017 16:47

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Christian_Girl » 08 dec 2017 16:20

Bambi schreef:Grapjas, zou het niet zo zijn dat de mens het liever niet aan God wil vragen, omdat hij eigen eer en verstand belangrijker wil vinden?
"Kijk es God, zelluf gevonden, zonder Uw hulp, ben ik niet geweldig?"

Ooit wel eens geprobeerd om je hart en geest af te stemmen op God dag en nacht?
Niet echt luiheid trouwens, maar knap inspannend. Je moet daar echt in oefenen

En als je dan Calvijn als voorbeeld neemt, een knappe kop, met eigen verstand en de grondtekst, dan zie je wat dat veroorzaakt heeft
Was die maar niet zo (eigen)wijs geweest als jij op roemt. Maar zo makkelijk als mij. Dan was de ellende van eeuwen er ook niet

Ik denk dat het bij mensen niet altijd zo hoeft te zijn dat diegene eigen eer en verstand belangrijker vindt. Mensen kunnen zeker wel op die manier de Bijbel lezen, met de hoge-priester houding uit de Bijbel, maar kijkend naar mijn eigen situatie kan het ook voortkomen uit onzekerheid. Ik merk bij mijzelf dat ik soms niet geheel durf te vertrouwen op God's hulp tijdens het lezen van de Bijbel, omdat ik niet altijd kan onderscheiden wanneer ik door Hem geholpen wordt. Ik vind het ongelooflijk fijn voor jou dat jij je zo comfortabel voelt bij het idee dat je altijd door God's Geest geholpen wordt, wanneer je daarom vraagt. Ik kan daar zelfs een beetje jaloers op worden, want ik zelf heb ik die zekerheid niet altijd. Maar hiermee bedoel ik dus, de mens kan ook de vraag om hulp van Hem ontwijken, omdat er twijfel is.

Bambi

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Bambi » 08 dec 2017 16:32

Christian_Girl schreef:Ik denk dat het bij mensen niet altijd zo hoeft te zijn dat diegene eigen eer en verstand belangrijker vindt. Mensen kunnen zeker wel op die manier de Bijbel lezen, met de hoge-priester houding uit de Bijbel, maar kijkend naar mijn eigen situatie kan het ook voortkomen uit onzekerheid. Ik merk bij mijzelf dat ik soms niet geheel durf te vertrouwen op God's hulp tijdens het lezen van de Bijbel, omdat ik niet altijd kan onderscheiden wanneer ik door Hem geholpen wordt. Ik vind het ongelooflijk fijn voor jou dat jij je zo comfortabel voelt bij het idee dat je altijd door God's Geest geholpen wordt, wanneer je daarom vraagt. Ik kan daar zelfs een beetje jaloers op worden, want ik zelf heb ik die zekerheid niet altijd. Maar hiermee bedoel ik dus, de mens kan ook de vraag om hulp van Hem ontwijken, omdat er twijfel is.

Weet ik, maar het was ook een antwoord gericht aan ons meesterbrein Cicero

Ik weet wat je bedoelt en als ik dat voel bij het Bijbellezen, dan stop ik, op dat moment.
Het is ook een leerproces, wat nooit klaar is. Zeker niet als eigen emoties of wil of verwachtingen in het dagelijkse leven een rol spelen.
Daarom moet je ook uitkijken waar je je brein mee vult, want het kan zomaar je twijfel verergeren.

Christian_Girl
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2017 16:47

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Christian_Girl » 08 dec 2017 16:39

Bambi schreef:Weet ik, maar het was ook een antwoord gericht aan ons meesterbrein Cicero

Ik weet wat je bedoelt en als ik dat voel bij het Bijbellezen, dan stop ik, op dat moment.
Het is ook een leerproces, wat nooit klaar is. Zeker niet als eigen emoties of wil of verwachtingen in het dagelijkse leven een rol spelen.
Daarom moet je ook uitkijken waar je je brein mee vult, want het kan zomaar je twijfel verergeren.

Ooh oke, op die manier. In dat licht snap ik je opmerking. Ik denk ook dat we niet zomaar moeten gaan zeggen op wat voor manier God bepaalde delen van Zijn Woord bedoelt, zoals Cicero nu wel probeert. Dat is in mijn visie juist een valkuil, dat men gaat denken het met eigen verstand wel te redden tijdens het lezen. Dan kan je beter een roman gaan lezen, want in het lezen en werkelijk begrijpen van Zijn Woord schiet je dan tekort.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Cicero » 08 dec 2017 17:03

Christian_Girl schreef:Ik denk ook dat we niet zomaar moeten gaan zeggen op wat voor manier God bepaalde delen van Zijn Woord bedoelt, zoals Cicero nu wel probeert.

Nee hoor, dat heb je dan verkeerd begrepen.
Dat is in mijn visie juist een valkuil, dat men gaat denken het met eigen verstand wel te redden tijdens het lezen. Dan kan je beter een roman gaan lezen, want in het lezen en werkelijk begrijpen van Zijn Woord schiet je dan tekort.

M.i. dien je tot het uiterste te gaan met je verstand, in het besef dat bij het lezen van de Bijbel als Gods Woord dit niet het enige kan zijn.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2017 11:03

Cicero schreef:Helemaal niet.
Alleen slechte theologen. Meestal zijn het trouwens gewone kerkmensen, die een veilig systeem willen.

Gelukkig dan maar, en daar heb je zeker een punt ook.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor gravo » 09 dec 2017 13:14

Volgens mij gaat het er om, dat je gevoelsmatige beoordelingen niet verwisselt met beoordelingen op grond van ons verstand. Misschien zijn ze wat achterhaald, de beide begrippen, maar voor dit onderwerp toch wel relevant denk ik: je hebt IQ en EQ, een maat voor (verstandelijke) intelligentie en een maat voor emotionele intelligentie (empathie, gevoel).

Vaak worden gevoelsmatige argumenten, die dus uit een intuïtief besef, vanuit inlevingsvermogen ontstaan, hoger ingeschat dan de argumenten die op grond van goed logisch nadenken worden gehanteerd. Zo wordt het ene boven het andere gesteld, waarbij in dit geval het verstandelijke, verstandige argument wordt gewantrouwd. Dat is "slechts" verstandelijk gedacht, hoor je dan.

Maar laten we eerlijk zijn, net zoals we mensen hebben die meer of minder emotionele intelligentie hebben, hebben we ook mensen die een lager en een hoger IQ hebben. En net zoals we zien dat mensen die weinig of geen inlevingsvermogen hebben grote brokken kunnen maken, door botheid, door het verkeerd inschatten van de reikwijdte van hun soms kille beslissingen en conclusies, zo zien we ook dat mensen die niet in staat zijn om te begrijpen welke consequenties hun gevoelsmatige en soms impulsieve beslissingen en woorden hebben in de praktijk, net zulke brokken maken.
De één is bot, de ander is dom. Maar beiden maken brokken.

Voor alle zaken in het leven hebben we zowel voldoende EQ als IQ nodig. In de omgang met je werk, met mensen, met lastige kwesties, dilemma's, levensvragen, godsdienst, levenswijze, relaties, een balans van verstand en gevoel lijkt me daarbij steeds van groot belang. Je zult dus beide type mensen (die met een overschot aan IQ én die met een overschot vaan EQ) moeten honoreren. Want ik realiseer me ook wel dat slechts weinig mensen volmaakt in balans zijn, je moet het evenwicht daarom zoeken in de combinatie van persoonlijkheden.
Praktisch gezien betekent dit dat de één wel eens moet luisteren naar de ander (en diegene moet laten uitpraten) en andersom. Het is in het leven dus (met een variatie op de lamme en de blinde): de botte en de domme die het samen moeten doen.

Ik zou dus niet snel tot de conclusie komen dat je speciaal op het gebied van geloof, theologie of godsdienst het gevoel boven het verstand moet stellen. De oproep is namelijk: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. (Marcus 12:30).

Op de wat algemene vraag "Kan intelligentie een struikelblok zijn?" is mijn conclusie dan ook: nee, intelligentie is alleen een struikelblok, wanneer mensen die daarmee begiftigd zijn zich afsluiten voor argumenten die op grond van emotionele intelligentie worden ingebracht.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Christian_Girl
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2017 16:47

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Christian_Girl » 09 dec 2017 16:33

gravo schreef:Volgens mij gaat het er om, dat je gevoelsmatige beoordelingen niet verwisselt met beoordelingen op grond van ons verstand. Misschien zijn ze wat achterhaald, de beide begrippen, maar voor dit onderwerp toch wel relevant denk ik: je hebt IQ en EQ, een maat voor (verstandelijke) intelligentie en een maat voor emotionele intelligentie (empathie, gevoel).

Vaak worden gevoelsmatige argumenten, die dus uit een intuïtief besef, vanuit inlevingsvermogen ontstaan, hoger ingeschat dan de argumenten die op grond van goed logisch nadenken worden gehanteerd. Zo wordt het ene boven het andere gesteld, waarbij in dit geval het verstandelijke, verstandige argument wordt gewantrouwd. Dat is "slechts" verstandelijk gedacht, hoor je dan.

Maar laten we eerlijk zijn, net zoals we mensen hebben die meer of minder emotionele intelligentie hebben, hebben we ook mensen die een lager en een hoger IQ hebben. En net zoals we zien dat mensen die weinig of geen inlevingsvermogen hebben grote brokken kunnen maken, door botheid, door het verkeerd inschatten van de reikwijdte van hun soms kille beslissingen en conclusies, zo zien we ook dat mensen die niet in staat zijn om te begrijpen welke consequenties hun gevoelsmatige en soms impulsieve beslissingen en woorden hebben in de praktijk, net zulke brokken maken.
De één is bot, de ander is dom. Maar beiden maken brokken.

Voor alle zaken in het leven hebben we zowel voldoende EQ als IQ nodig. In de omgang met je werk, met mensen, met lastige kwesties, dilemma's, levensvragen, godsdienst, levenswijze, relaties, een balans van verstand en gevoel lijkt me daarbij steeds van groot belang. Je zult dus beide type mensen (die met een overschot aan IQ én die met een overschot vaan EQ) moeten honoreren. Want ik realiseer me ook wel dat slechts weinig mensen volmaakt in balans zijn, je moet het evenwicht daarom zoeken in de combinatie van persoonlijkheden.
Praktisch gezien betekent dit dat de één wel eens moet luisteren naar de ander (en diegene moet laten uitpraten) en andersom. Het is in het leven dus (met een variatie op de lamme en de blinde): de botte en de domme die het samen moeten doen.

Ik zou dus niet snel tot de conclusie komen dat je speciaal op het gebied van geloof, theologie of godsdienst het gevoel boven het verstand moet stellen. De oproep is namelijk: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. (Marcus 12:30).

Op de wat algemene vraag "Kan intelligentie een struikelblok zijn?" is mijn conclusie dan ook: nee, intelligentie is alleen een struikelblok, wanneer mensen die daarmee begiftigd zijn zich afsluiten voor argumenten die op grond van emotionele intelligentie worden ingebracht.

gravo

Ik denk dat jij precies de vinger op de zere plek legt. Men met een hoog IQ kunnen een juist lager EQ hebben en andersom. In een forum als deze komen die twee mensen elkaar tegen en zullen met elkaar in discussie gaan over de manier waarop men tegen God en het Bijbellezen aan moet kijken. Laten we daarom van elkaar leren in zo'n forum om toch te proberen iets meer dat balans te vinden in het geloofsleven. Cicero: M.i. dien je tot het uiterste te gaan met je verstand, in het besef dat bij het lezen van de Bijbel als Gods Woord dit niet het enige kan zijn. Chaya: Dus zomaar iets horen of voelen, is niet bijbels. Hij zal het altijd bevestigen. Hier zien we verstand tegenover gevoel. Het mooie is van dit forum, dat er uiteindelijk toch gezamenlijk een conclusie kan worden gegeven (mijn conclusie in ieder geval), er moet een balans zijn in het geloofsleven tussen verstand en gevoel. Wanneer gebruik je je verstand bij het lezen van Zijn Woord en wanneer is het verstand ontoereikend en mag je vertrouwen op je gevoel?

gravo: De oproep is namelijk: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. (Marcus 12:30).

We zijn verschillende mensen met verschillende kwaliteiten en visies, maar door met elkaar in gesprek te gaan, kunnen we van elkaar leren en elkaar aanvullen.

Dankjullie wel voor deze les voor mij!!

Bambi

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Bambi » 09 dec 2017 16:38

Lees ook eens 1 Korinthiërs 2

En misschien heb je hier wat aan

viewtopic.php?f=2&t=30173&p=2072546#p2072546

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor mona » 10 dec 2017 22:38

gravo schreef:Op de wat algemene vraag "Kan intelligentie een struikelblok zijn?" is mijn conclusie dan ook: nee, intelligentie is alleen een struikelblok, wanneer mensen die daarmee begiftigd zijn zich afsluiten voor argumenten die op grond van emotionele intelligentie worden ingebracht.


Mijn antwoord op deze vraag is:
Ja het kan een struikelblok zijn, als men met al zijn wijsheid, niet gelooft als een kind.
Anders kan men Gods koninkrijk niet ingaan.
Er is een groot verschil tussen kennis (hoofd) en wijsheid (hart én hoofd).
Zodra verstandelijke kennis gaat heersen over het hart, is het gedaan met de kinderlijke eenvoud en overgave.

Het is een hele kunst om je (hoge) intelligentie in geloof over te geven aan God.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor coby5 » 11 dec 2017 12:37

Bambi schreef:Dankzij de medemens, (meestal zelfs christenen) die dat niet snapt, omdat ze zelf God niet willen hebben en dus zelf niet spoort

Ga de Handelingen brief eens lezen, zelfs een tovenaar wilde die geweldige Heilige Geest ook wel. Zoals veel ongelovigen het ook wel aanvaarden dat een mens met God Zelf leeft, t.o de dwarse eigenwijze christenen, die Hem niet in zich moeten

Ik hoorde van een prediker dat toen ie 6 was God tegen 'm zei dat ie later prediker zou worden en waar hij kwam zouden levens aangeraakt en veranderd worden. Moeder nam hem mee naar de dominee. Dominee werd witheet want God spreekt niet meer en het kind was volgens hem gek en werd doorgestuurd naar een psychiater en aan de pillen gezet omdat ie stemmen hoorde. Hij viel van z'n geloof en na wat zelfmoordpogingen ontmoette hij God en stuurde de dominee een brief: Bedankt dat je me als kind de grond in hebt getrapt. Het heeft me dichter bij God gebracht.
En nu reist ie de wereld rond en preekt en mensen worden aangeraakt. Geweldig die vent.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor Cicero » 11 dec 2017 16:47

coby5 schreef:Ik hoorde van een prediker dat toen ie 6 was God tegen 'm zei dat ie later prediker zou worden en waar hij kwam zouden levens aangeraakt en veranderd worden. Moeder nam hem mee naar de dominee. Dominee werd witheet want God spreekt niet meer en het kind was volgens hem gek en werd doorgestuurd naar een psychiater en aan de pillen gezet omdat ie stemmen hoorde. Hij viel van z'n geloof en na wat zelfmoordpogingen ontmoette hij God en stuurde de dominee een brief: Bedankt dat je me als kind de grond in hebt getrapt. Het heeft me dichter bij God gebracht.
En nu reist ie de wereld rond en preekt en mensen worden aangeraakt. Geweldig die vent.

Bron?

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kan intelligentie een struikelblok zijn?

Berichtdoor coby5 » 11 dec 2017 17:14

=P~
Cicero schreef:Bron?

Dat zei ie zelf in z'n preek.
Er is ook een boek van zag ik:
https://www.amazon.co.uk/He-Called-Son- ... B008S6KBMU


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten