Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor mona » 19 dec 2017 19:31

Chaya schreef:Als een rechtvaardig God wordt gepredikt, haken ze af. Dat willen ze niet!

Dat klopt Chaya. Het maakt niet uit in welke denominatie je zit: ieder hart wil van nature géén zondaar worden voor God.
Zelf heb ik honderden keren de wet gehoord, zonder dat het iets uitwerkte, behalve dan dat de dominee al klaar was, en ik nog met mijn gedachten bij alle andere dingen zat.
Alleen Gods Geest overtuigt van zonde, dat we tegen de principes van de wet gezondigd hebben, maar vooral tegen Gods liefde gezondigd hebben.

Johan100 schreef:Okay, zij kan verkeerd gebruikt worden, maar dat wil niet zeggen dat zij dan helemaal maar niet gebruikt moet worden.

De wet zelf is specifiek gegeven aan het Joodse volk, maar de zegen (van het principe) van de wet, geldt voor álle mensen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Johan100 » 19 dec 2017 19:37

mona schreef:

De wet zelf is specifiek gegeven aan het Joodse volk,
Dus?
mona schreef:
maar de zegen (van het principe) van de wet, geldt voor álle mensen.
Wat wil je daar mee zeggen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor mona » 19 dec 2017 19:43

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/168 ... -christus/

Dit antwoord komt bij mij toch heel anders over dan de zweep die ds vd Sluis er over wil leggen.
Ik bespeur bij hem enige verbittering, soms richting rigiditeit. Dat vind ik jammer.

Johan100 schreef:Dus?

Dat het Joodse volk de wet heeft gekregen van God. Daarom kunnen wij die niet één op één overzetten in onze kerkdiensten.
God heeft ons niet lijfelijk uit het land Egypte gevoerd, en we houden ook niet de Sabbat.
Maar het principe van de wet, het God liefhebben boven alles, en de naaste als jezelf, dat is heilzaam voor alle mensen.
In die zin kan je de wet niet afschaffen. En gaan we daar van nature allemaal mank aan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Johan100 » 19 dec 2017 19:58

mona schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16857/wet-onze-tuchtmeester-tot-christus/

Dit antwoord komt bij mij toch heel anders over dan de zweep die ds vd Sluis er over wil leggen.
Ik bespeur bij hem enige verbittering, soms richting rigiditeit. Dat vind ik jammer.


Ik heb dit antwoordt van Ds. Pronk weleens gelezen. Erg mooi bijdrage.
Ik haal er even een stukje uit: De wet was als een beschermende wal rond het volk om haar te bewaren voor het uitbreken der zonde. Maar het volk Israel was niet in staat de wet te volbrengen. De wet openbaarde juist haar zonden en moest haar zo uitdrijven naar Gods genade en doen uitzien naar de komst van Christus. Heel de Oudtestamentische bedeling roept als het ware om de komst van Christus Die de wet vervult. De wet der schaduwen wijst heen naar Christus in Wie ze haar vervulling vindt.

Zo moet het dus ook bij ons persoonlijk worden, dat de wet de zonden bekendmaakt en ons uitdrijft naar Christus. Daarom hoort de wet voorgelezen te worden.


mona schreef:Dat het Joodse volk de wet heeft gekregen van God. Daarom kunnen wij die niet één op één overzetten in onze kerkdiensten.
God heeft ons niet lijfelijk uit het land Egypte gevoerd, en we houden ook niet de Sabbat.
Maar het principe van de wet, het God liefhebben boven alles, en de naaste als jezelf, dat is heilzaam voor alle mensen.

Dat we niet de Sabbat houden en niet lijfelijk uit Egypte zijn gevoerd zijn geen argumenten dat de wet maar niet voorgelezen hoeft te worden.
Je moet de cirkel verder doortrekken. Zie verder mijn reactie hierboven en de Bijbelteksten die ik eerder aangehaald heb. Zie ook het voorbeeld dat ik gaf hoe Jezus met de Samaritaanse vrouw omging.

We moeten wet en evangelie niet vermengen, maar de wet is wel de ploeg die ons hart moet omploegen, om zodoende toebereide aarde te krijgen om ons hart ontvankelijk te maken voor het goede zaad, het evangelie. Zie gelijkenis zaaier.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor mona » 19 dec 2017 20:15

Johan100 schreef:Zo moet het dus ook bij ons persoonlijk worden, dat de wet de zonden bekendmaakt en ons uitdrijft naar Christus. Daarom hoort de wet voorgelezen te worden.


Als de Heilige Geest ons overtuigt van zonde, dan drijft ons dat altijd uit naar Christus. Of daar, week in week uit, het voorlezen van de wet iets aan bijdraagt, is iets waar ik niet helemaal van overtuigt ben.
Het Woord recht verkondigen, dat wel! Dan komt Romeinen 5 en 6 ook aan de orde. Niemand kan uit zichzelf rechtvaardig voor God staan. Niemand zoekt God van nature. Wij zijn allen zondaren, en missen de heerlijkheid van God.
Paulus kwam niet tot geloof door de wet, want dan was hij allang gelovig geweest als de beste Farizeeër ooit. Ik weet niet of er iemand was, die meer kennis van de wet had dan Paulus.
Maar God zocht hem op, en Zijn Geest overtuigde hem van zonde.
Alleen dan ga je zien dat je tegen de wet hebt gezondigd, en dat je die niet kunt houden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Johan100 » 19 dec 2017 20:21

mona schreef:Als de Heilige Geest ons overtuigt van zonde, dan drijft ons dat altijd uit naar Christus. Of daar, week in week uit, het voorlezen van de wet iets aan bijdraagt, is iets waar ik niet helemaal van overtuigt ben.
Het Woord recht verkondigen, dat wel! Dan komt Romeinen 5 en 6 ook aan de orde. Niemand kan uit zichzelf rechtvaardig voor God staan. Niemand zoekt God van nature. Wij zijn allen zondaren, en missen de heerlijkheid van God.
Paulus kwam niet tot geloof door de wet, want dan was hij allang gelovig geweest als de beste Farizeeër ooit. Ik weet niet of er iemand was, die meer kennis van de wet had dan Paulus.
Maar God zocht hem op, en Zijn Geest overtuigde hem van zonde.
Alleen dan ga je zien dat je tegen de wet hebt gezondigd, en dat je die niet kunt houden.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar moeten we dan maar wachten tot God ons opzoekt?
Paulus zegt ook in Rom: 7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Johan100 » 19 dec 2017 20:25

mona schreef:
Dit antwoord komt bij mij toch heel anders over dan de zweep die ds vd Sluis er over wil leggen.
Ik bespeur bij hem enige verbittering, soms richting rigiditeit. Dat vind ik jammer.



Nog even terug naar deze opmerking van jou mona. Heb ik wat gemist? Wat van der Sluis betreft, waar wil hij de zweep erover leggen?
Btw: ds. Pronk las toch als dominee ook altijd de wet voor?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor ereunao » 19 dec 2017 21:31

Johan100:
1.Okay, zij kan verkeerd gebruikt worden, maar dat wil niet zeggen dat zij dan helemaal maar niet gebruikt/voorgelezen moet worden.
2.Je kunt die pinksterpreek toch niet als maatstaf nemen voor alle diensten in de kerk? Moeten de predikanten dan maar gaan roepen dat we Jezus gekruist hebben i.p.v. de wet voor te lezen?
.Paulus haalt het niet voor niets aan.
Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde 3Rom. 3:20.
3.de wet een tuchtmeester tot Christus Galaten3:24
4.Bij de Samaritaanse vrouw bij de waterput kwam Jezus eerst met het evangelie, maar dat kwam niet binnen. Ze begreep het niet. Toen kwam Hij met de wet. 'Ga uw man halen' zei Jezus. ' Ik heb geen man' zei de vrouw. 'Dat hebt u juist gezegd, want de man die u nu hebt is uw man niet' was Jezus antwoordt. Hij maakte haar hart ontvankelijk voor het evangelie op die manier.


1.Dat heb ik ook niet gezegd, alleen niet op deze plaats in de liturgie, dat is mij te suggestief.
2.Waarom niet? Was dat geen evangelieprediking, heeft een mens dan nog iets anders of meer nodig?
3.Paulus spreekt hier heilshistorisch als Jood, maar onbekeerden in de kerk zijn dood in de zonden en misdaden en hebben juist iets anders nodig dan de wet:
Gal.3:21: want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn.
4.Jawel,maar dat was voordat Hij het offer van Zijn leven gebracht had. Maar nu is het daar heel anders mee gelegen. De Gemeente is niet uit Egypte opgevoerd, zij was dood in de zonde. Maar Christus stierf voor haar en nam haar levend mee in Zijn opstanding. Precies zoals God uit de slapende Adasm een rib nam en daar een vrouw voor hem uit maakte. Gen.2:21,22.
De Samaritaanse vrouw is nooit onder de wet geweest, dat waren alleen de Joden en Jodengenoten. Jezus spreekt haar hier aan op haar geweten dat zelfs de heidenen hebben. zie Rom.2 gr:ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Johan100 » 19 dec 2017 21:55

ereunao schreef:
3.
Gal.3:21: want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn.
Ik zeg ook niet dat de wet levend maakt. Je moet de rest uit Gal. 3 dan ook citeren.


21 Is dan de wet tegen de beloftenissen Gods? Dat zij verre; want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn.

22 Maar de Schrift heeft het alles onder de zonde besloten, opdat de belofte uit het geloof van Jezus Christus aan de gelovigen zou gegeven worden.

23 Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.

24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.



ereunao schreef:
De Samaritaanse vrouw is nooit onder de wet geweest, dat waren alleen de Joden en Jodengenoten. Jezus spreekt haar hier aan op haar geweten dat zelfs de heidenen hebben. zie Rom.2 gr:ereunao

Je moet je er dan eens in verdiepen wie de Samaritanen waren.
link link
link
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Johan100 » 19 dec 2017 22:12

@mona, ereunao.
Ik heb pas deze lezing beluisterd! Gaat onder andere over die Samaritaanse vrouw. Ik vond het waardevol.

(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Chaya » 20 dec 2017 10:47

Johan100 schreef:Btw: ds. Pronk las toch als dominee ook altijd de wet voor?

Zeker weten!
Paulus gaat nog wat dieper in op de betekenis van de wet in het Oude Testament. Hij heeft in vers 19 gevraagd: Waartoe is dan de wet? Waarom heeft God zovele eeuwen later dan Zijn belofte nog de wet gegeven? Heel die reeks van wettische voorschriften. De wet is erbij gekomen om der overtredingen wil. Door de wet wil God ons tonen hoe zondig we zijn. Je kunt ook zeggen dat de ceremoniële wetten met de offerdienst nodig waren vanwege de zonden van het volk. Hoe zou de Heere anders te midden van een zondig volk kunnen wonen? Hij zou in Zijn toorn over de zonde het volk moeten te niet doen. Maar door de priesterlijke offerdienst kan de Heere Zijn gemeenschap schenken en het volk behouden. Totdat het Zaad zou gekomen zijn Wien het beloofd was. Totdat Christus zou komen, het beloofde Zaad. Let goed op deze woorden. God heeft de wet gegeven totdat Christus zou komen.
WET ONZE TUCHTMEESTER
mona schreef:Zelf heb ik honderden keren de wet gehoord, zonder dat het iets uitwerkte, behalve dan dat de dominee al klaar was, en ik nog met mijn gedachten bij alle andere dingen zat.

Herkenbaar. Het kan weken of maandenlang over je hoofd heengaan, zoals zoveel andere dingen die gezegd worden.
Je kunt de kerk uitgaan, zoals je er in gekomen bent, onbewogen.
Ik bid altijd voordat de dienst begint: Heere, open mijn hart hart voor Uw woord en bewaar me voor afleidende gedachten.
Onder het aanhoren van de Wet kun je onbekeerd blijven als God Zelf niet tot je spreekt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor ereunao » 20 dec 2017 12:30

@mona, ereunao.
Ik heb pas deze lezing beluisterd! Gaat onder andere over die Samaritaanse vrouw. Ik vond het waardevol.


Bedankt Johan, dat is naar mijn hart gesproken! Voor mij ook heel herkenbaar, ik weet nog goed dat het telkens na een paar dagen weer weg was. En dan was ik weer de oude knecht; een hemelhoge schuld en geen cent om te betalen. Maar juist in die weg wordt het geleerd dat wij niets hoeven te hebben omdat alles betaald is. En dan komt het vast te liggen in Christus. Wat die Samaritaanse vrouw betreft moet ik mijzelf corrigeren, die kenden en erkenden de Pentateuch, de5 boeken van Mozes en waren daarop aanspreekbaar. Ik heb eens een uitleg van dit verhaal gehoord waarin die 5 boeken die 5 mannen voorstelden! Wat nu de functie van de wet in de prediking betreft, het is mij weer eens opgeklaard dat wij onderscheid moeten maken tussen de wet op zich en de werken der wet die ons geen enkel nut of voordeel kunnen doen. Toch is het wel merkwaardig dat de apostelen in hun toespraken tot het volk nergens met de wet beginnen zie Hand.2:22, 3:13, 8:35 en 13:23. Ik ken Arie Simons heel goed, ben destijds nog in Goudswaard bij zijn bev. en intree geweest. En als hij hier preekt wacht ik hem altijd na de dienst even op. En dan hebben Jan en Arie nog even een gesprek van hart tot hart met elkaar gr: ereunao

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor mona » 20 dec 2017 17:44

Ja, mooie preek Johan.
Zo duidelijk te zien hoe de Heere werkt naar ieder persoonlijk.
Zo pijnlijk zuiver en zo liefdevol. Ja heel herkenbaar, als de Heilige Geest de zonden aanwijst.
Hij is het die overtuigd van zonde. En zoals ik al eerder zei: dan weet je dat je tegen Gods geboden hebt gezondigd, maar vooral tegen Hem Zelf.

Wat betreft het wekelijks herhalen van de 10 geboden, Ik denk niet dat dat zinvol is.
Daarmee schaf ik de wet natuurlijk niet af, de wet is er, en onder die wet leven wij. Totdat Christus in ons leven komt.

Johan100 schreef:Nog even terug naar deze opmerking van jou mona. Heb ik wat gemist? Wat van der Sluis betreft, waar wil hij de zweep erover leggen?
Btw: ds. Pronk las toch als dominee ook altijd de wet voor?

Dat van ds vd Sluis is mijn eigen interpretatie.
Van sommige antwoorden in de vragenrubriek kan ik zeggen dat ik ze briljant vind.
Maar in vele antwoorden proef ik ook bitterheid. Dat maakt het zo koud. Als een striemende regen, dat gevoel heb ik bij deze man.
Let wel: ik ken hem niet persoonlijk. Misschien verandert mijn mening als ik hem ken. Heeft zijn bitterheid een verdrietige oorzaak.

Wat betreft ds Pronk:
Ja ik ga er van uit dat hij de wet voorlas. Maar dat verandert mijn visie niet op het feit, dat het voorlezen van de wet een wekelijkse plaats moet hebben in de dienst. Kan jij mij vertellen wat het nut is, van het wekelijks voorlezen van de oud testamentische wet?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor mona » 20 dec 2017 17:52

Chaya schreef:Ik bid altijd voordat de dienst begint: Heere, open mijn hart hart voor Uw woord en bewaar me voor afleidende gedachten.
Onder het aanhoren van de Wet kun je onbekeerd blijven als God Zelf niet tot je spreekt.

Dat is zeker een heel belangrijk gebed. Soms moet ik het meerder keren in de dienst bidden, ook onder de preek nog.
Hart en hoofd kunnen zo onrustig zijn!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

ereunao

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor ereunao » 20 dec 2017 21:10

mona:
[quote]Let wel: ik ken hem niet persoonlijk. Misschien verandert mijn mening als ik hem ken. Heeft zijn bitterheid een verdrietige oorzaak.

Ik ken hem wel heel goed en ik proef soms dezelfde ondertoon van bitterheid, het zich miskend voelen omdat er niet naar hem geluisterd wordt. Want hij is heel zijn leven een kampioen voor de Reformatie geweest. En als het over zonde en genade, de 3 sola’s gaat ben ik het v/h. met hem eens. Maar de Schrift is veel breder en dieper, het gaat God niet alleen maar om de Kerk, maar om heel de kosmos. En dan zie ik bij veel theologen een kokervisie, een eenzijdigheid die geen recht aan de Schrift doet. En met name die geref. verbondstheologie is een bron van veel problemen en blinde vlekken in de schrift. Zie mijn bericht di dec 12, 2017 1:24 pm in het Abrahamitische verbond gr:ereunao


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Huisje_op_de_hei en 26 gasten