Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dies

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Dies » 26 nov 2017 13:39

Ik heb het boek van v/d Sluijs nog niet in handen gehad. Laat staan gelezen. Wel er over gelezen.

Ik kan het mis hebben maar ik denk ik dat ik begrijp wat ds. v/d Sluijs bedoelt met zijn kritiek op de prediking in de gereformeerde bond.
Sinds de scheuring van 2004 is er veel in de GB veranderd en eigenlijk was het al voor die tijd aan het verschuiven. Teus van de Lagemaat heeft de verschuivingen in de GB aangeduid met de uitdrukking 'de stille evolutie'. Het is de titel van zijn dissertatie over dit onderwerp.
Ik denk dat de meeste kerkgangers de verschuivingen niet hebben opgemerkt en daarom is het ook zwaar taboe om het te benoemen.

Het gaat denk ik niet over verschuivingen bij de zogenoemde "vage bonders". Die telden toch al niet helemaal mee. Het gaat over verschuivingen in de prediking in de zogenoemde "stevige GB-gemeenten".
In het verleden was 'bekeerd zijn' in het stevige segment van de GB niet vanzelfsprekend. Okay, het ging makkelijker dan bij de Gereformeerde Gemeenten. De verbondsleer was ruimer, maar de praktische uitwerking was behoorlijk ingewikkeld als het er op aankwam.

In het reformatorisch dagblad van 18 maart 2004 staat een veelzeggend citaat van ds. Van Gorsel. Het artikel gaat over onkunde bij ambtsdragers en draagt de veelbetekenende titel "Jozef in het biezen mandje". > https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... zen-mandje < Ds. Van Gorsel ontmoette een dienstdoend ouderling in de consistoriekamer die in zijn gebed na de dienst liet blijken dat hij de preek niet goed had opgepikt. Hij beweerde namelijk dat de Heere Jezus voor alle mensen gestorven zou zijn. "Op die manier sluipen ketterijen de kerk binnen", aldus ds. Van Gorsel.

Daarbij vraag ik me af waarom ds. Van Gorsel die uitspraak oppikte als een ketterij, zoiets zeggen als wat die ouderling deed wil natuurlijk nog niet zeggen dat hij daarmee bedoelde dat alle mensen gered zullen worden. Maar zo onduidelijk lag het voordien vaak wel binnen de GB. Je kon inderdaad niet zomaar zeggen dat Jezus voor alle mensen gestorven is. Dogmatisch gezien lag dat ingewikkeld. Jezus Lijden en sterven was genoeg voor alle mensen, okay, maar dan mocht je het toch weer niet zeggen op de manier zoals die ouderling het deed. De bekering was toch altijd iets wat afhankelijk was van een eenzijdig Godswerk en daar legde men toch graag een grote nadruk op. Het moest altijd op die manier worden geformuleerd want anders was het al snel verdacht. De uitdrukking "als het in uw raad mag bestaan" was een veel voorkomend gebedscliché in GB-consistoriekamers van weleer.

In de GB van de jaren 60 en 70 werden niet zelden barrières opgeworpen die moesten verhinderen dat de toehoorders een meer vrijmoedige geloofsweg zouden gaan bewandelen. Met een dergelijke prediking ben ik destijds niet verder gekomen. Het is - zoals ik het pas hoorde formuleren - 'een vorm van geloof waar je niet in kan groeien'. Om wel te kunnen groeien had het teveel iets dubbels. Aan de ene kant werd verkondigd dat je mocht pleiten op Gods beloften op grond van je doop. Aan de andere kant werd de toeëigening van het heil ontmoedigd omdat het ware zaligmakende geloof een eenzijdig Godswerk was. Eigenlijk leek het op die manier wel een soort Gereformeerde Gemeente theologie waarbij je een boodschap uit de hemel moest krijgen om te weten dat het goed met je zat. Een dergelijke prediking brengt de kerkgangers inderdaad niet verder maar zadelt hen voortdurend met een dilemma op. Je word als kerkganger als het ware kort gehouden. Dat blijkt ook aan de intonatie in dergelijke prediking die uitgaat van een vanzelfsprekende negatieve gelijkschakeling van de kerkgangers als mensen die het heil nog niet echt bezitten maar in het beste geval schoorvoetend bezig zijn om die kant op te komen.

Er is wat dat betreft natuurlijk ook een andere kant aan het verhaal. Het heil kan zo vanzelfsprekend worden waardoor kerkgangers gelijkgeschakeld worden als gearriveerde christenen. Waar dr. Berkhof destijds al voor waarschuwde aan het adres van middenorthodoxe kerkgangers: "Rettettettet, we zijn gered!". Een vorm van geloven die evenals de GB prediking van vroeger een rem zet op de geestelijke groei. Wil dr. van der Sluijs daar misschien voor waarschuwen? Het is m.i. niet een ondenkbaar risico in het veranderingsproces dat binnen de GB gaande is.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Prisma23 » 26 nov 2017 14:43

@Dies
Ik denk dat jouw analyse aardig juist is. Alleen ben je 13 jaar te laat. De GB heeft er voor gekozen om niet met de HHK mee te gaan maar om binnen de PKN te blijven. En inderdaad is de PKN een kerk waar binnen er meer ruimte is voor verschillende inzichten dan binnen de de HHK en andere afgescheiden kerken. Dus als je zuiver wil zijn moet het gesprek gaan over de vraag of de GB niet alsnog naar de HHK moet overstappen.
Al lijkt soms binnen de PKN de twintigste eeuw weer terug te komen bij een discussie over twee letters. Ik doel hierbij op de recente discussie binnen de PKN over het (in?)zegenen van homoseksuele relaties.

Dies

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Dies » 26 nov 2017 16:16

Prisma23 schreef:Ik denk dat jouw analyse aardig juist is. Alleen ben je 13 jaar te laat. De GB heeft er voor gekozen om niet met de HHK mee te gaan maar om binnen de PKN te blijven. En inderdaad is de PKN een kerk waar binnen er meer ruimte is voor verschillende inzichten dan binnen de de HHK en andere afgescheiden kerken.

1. Het ontstaan van de HHK heeft het veranderingsproces in de GB bevorderd. Verder heeft mijn analyse niets te maken met de HHK. Voor het ontstaan van de HHK was dat proces al gaande.
2. Als je mijn analyse goed leest dan zal je merken dat ik geen reclame zit te maken voor de HHK.
3. Overigens is de HHK een afgescheiden kerkgenootschap waar meer variatie mogelijk is in vergelijking met (O)GG(iN). Het zijn mensen met een hervormde imborst. Dat houdt in dat iemand die afwijkt van 'de rechte leer' niet zomaar de kerk uitgezet wordt. Wat bij de (O)GG(iN) wel zou gebeuren. Hoewel afwijking van de leer bij een predikant bij de HHK niet gedoogd zou worden. Gewone gemeenteleden genieten meer "leervrijheid".

Zelfs ik zou lid kunnen zijn van de HHK :lol:

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Prisma23 » 26 nov 2017 17:37

@Dies
dank voor je toelichting

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor benefietdiner » 26 nov 2017 17:51

Ik vind dit artikel wel een goede toepassing hebben op dit topic

Waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

“De kerk is aan het veranderen…”, tenminste dat is wat ik vaak hoor. Maar wat is de kerk nou eigenlijk? Een vraag waar al heel veel mensen met mij het hoofd over gebogen hebben. In mijn beleving is de stellingname dat de kerk aan het veranderen is, vaak vanuit een onvrede. Een onvrede die mensen ervaren bij de vorm van kerk-zijn die zij zelf gewend zijn. Mensen lijken onrustig, verlangend naar meer. Zijn we dan met z’n allen een stel verwende kinderen? Gaan we naar de kerk om te consumeren? Wat hebben we nodig om vrede te vinden in de kerk, niet alleen vrede onderling, maar ook zelf vrede met het format?

https://cip.nl/65449-waarom-gaan-we-eig ... ar-de-kerk

ereunao

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor ereunao » 27 nov 2017 12:08

Dies, h.dank voor je bijdrage, ik denk ook dat ds.v/d. Sluijs geloofsmatig dichter bij de H.H.K. dan bij de P.K.N.c.q de G.B staat. Maar zijn visie op wat de kerk in wezen volgens de Schrift is liet laat principieel hem niet toe hen op deze weg te volgen. Want de ervaring heeft overvloedig geleerd dat al die afscheidingen een heilloze weg zijn en tot een repeterende breuk leiden. ‘Waar het woord is daar is de Kerk’is zijn devies en dat ben ik met hem eens. Ik vind het alleen maar jammer dat hij er maar niet in slaagt dat voor iedereen begrijpelijke taal te verwoorden. En het is niet vol te houden dat het Woord er niet meer is in de P.K.N. Want de beginselverklaring verwiist nog steeds naar de belijdenis van de kerk der eeuwen. En wat je niet verbeteren kan dat moet je betreuren en als schuld voor God belijden. Vechten voor de kerk en de waarheid dat gaat nog wel, dat kunnen wij met ons vlees ook nog wel. Maar voor lijden aan de kerk is genade en een priesterlijk hart nodig. De gevallen mens kan voor God niet werken, al wat hij offert is onrein. Als het de Heere behaagt Zijn Kerk te zuiveren zal Hij dat zelf doen door er een meerde mate van zijn Geest op uit te storten. Al de reformaties uit de mens lopen altijd uit op een groot debacle; het was duidelijk een kind dat uit het vlees geboren is niet uit de belofte. (Gal.4:23)

Ds. v/d. Sluijs heeft onze gemeente 15 jr gediend en stond hier nog in 2004. Hij heeft toen een preek gehouden over de rebellie van Jerobeam tegen het huis van David. De wettige synode werd daarin op de plaats van Davids huis en de HHK op de plaats van Jerobeam gezet Maar met metaforen kun je alles bewijzen, je zet alleen de poppetjes op een andere plaats en je bent klaar! Maar zijn standpunt was in ieder geval duidelijk.
Ik herinner mij nog dat de leiders van die afscheiding hun achterban wijsmaakte dat ze niets hoefden te doen, als de kerkenraad met de afscheiding meeging werden ze automatisch lid van de HHK! Ik heb toen de kerkenraad verzocht eerst een ledenvergadering te beleggen, mocht zij van plan zijn om HHK te worden. Want ik was niet van plan om mij als een stuk huisraad over te laten doen en heb gezegd dat ik in ieder geval niet mee zou gaan. Dus al vond ik de bewijsvoering zwak, hij stelde mij op dit gerust. gr: ereunao

Dies

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Dies » 28 nov 2017 13:01

Ereunao schreef:Ik denk ook dat ds.v/d. Sluijs geloofsmatig dichter bij de H.H.K. dan bij de P.K.N.c.q de G.B staat. Maar zijn visie op wat de kerk in wezen volgens de Schrift is liet laat principieel hem niet toe hen op deze weg te volgen. Want de ervaring heeft overvloedig geleerd dat al die afscheidingen een heilloze weg zijn en tot een repeterende breuk leiden.

Inderdaad staat de rechterflank van de GB theologisch dichter bij de HHK dan bij de huidige GB. Het is de kerkvisie die hen binnenboord heeft gehouden met daarbij een steuntje in de rug van het convenant van Alblasserdam, dat kerkjuridisch gezien overbodig was.

Ereunao schreef:‘Waar het woord is daar is de Kerk’is zijn devies en dat ben ik met hem eens. Ik vind het alleen maar jammer dat hij er maar niet in slaagt dat voor iedereen begrijpelijke taal te verwoorden. En het is niet vol te houden dat het Woord er niet meer is in de P.K.N. Want de beginselverklaring verwiist nog steeds naar de belijdenis van de kerk der eeuwen. En wat je niet verbeteren kan dat moet je betreuren en als schuld voor God belijden. Vechten voor de kerk en de waarheid dat gaat nog wel, dat kunnen wij met ons vlees ook nog wel. Maar voor lijden aan de kerk is genade en een priesterlijk hart nodig. De gevallen mens kan voor God niet werken, al wat hij offert is onrein. Als het de Heere behaagt Zijn Kerk te zuiveren zal Hij dat zelf doen door er een meerde mate van zijn Geest op uit te storten. Al de reformaties uit de mens lopen altijd uit op een groot debacle; het was duidelijk een kind dat uit het vlees geboren is niet uit de belofte. (Gal.4:23)

In zijn negatieve kijk op de PKN heeft Van der Sluijs wel een punt. Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar zijn boek. Het Woord is in de kerk inderdaad nog wel aanwezig maar niet in de sfeer van de antithese. De orthodoxie is een tandeloze tijger geworden. De vrijzinnigheid hoort er niet van op en in tot nog toe orthodoxe gemeenten landt het Woord steeds moeizamer.
De vrijzinnigheid heeft in de PKN feitelijk de overhand gekregen. Niet door groei van de klassieke vrijzinnigheid maar dankzij een nieuw soort vrijzinnigheid die de orthodoxie is binnengeslopen. Klassieke vrijzinnigen zien de belijdenis van de kerk der eeuwen als een middel om de gelovigen van alle tijden en plaatsen met elkaar te verbinden. Maar in feite zien ze de woorden als 'versleten'. De klassieke belijdenis is dan niet meer dan een museumstuk.
Binnen de brede orthodoxie van de PKN is sprake van een groeiende nieuwe vrijzinnigheid. Zo ben ik het tenminste gaan noemen. Het nut van een bijbelwoord wordt subjectief afgewogen met de slogan "kan ik er iets mee?" Dan moeten de kernwoorden en begrippen van de Schrift het natuurlijk ontgelden. Grote delen van de bijbel hebben geen gezag meer. Alleen de Bijbelpassages die op het eerste gehoor niet lastig klinken en die men met een beetje kwade wil kan matchen met de tijdgeest kunnen door de beugel. Het liefst gelezen in een makkelijke kleutervertaling. Het lijkt erop dat gemeenten die behoren bij de Gereformeerde Bond daar nog redelijk van gevrijwaard blijven maar ik vermoed dat de nieuwe vrijzinnigheid daar ook veld wint. Voor een predikant die zo'n kant niet op wil kan dat natuurlijk erg moeilijk worden. Maar een predikant heeft dan nog het voordeel dat hij een voorbijganger is. Met een beetje geluk kan hij na vier jaar naar een andere gemeente. En als hij met emeritaat gaat verhuist hij gewoon naar een plaats waar de kerk nog prominent aanwezig is. Gelukkig is er nog een Biblebelt... Maar als gemeentelid heb je die luxe niet...

Ereunao schreef:Ds. v/d. Sluijs heeft onze gemeente 15 jr gediend en stond hier nog in 2004. Hij heeft toen een preek gehouden over de rebellie van Jerobeam tegen het huis van David. De wettige synode werd daarin op de plaats van Davids huis en de HHK op de plaats van Jerobeam gezet Maar met metaforen kun je alles bewijzen, je zet alleen de poppetjes op een andere plaats en je bent klaar! Maar zijn standpunt was in ieder geval duidelijk.

Ik heb niet zo'n afgebakende mening over de HHK. De afscheuring van de tien stammen was een oordeel van God. In zoverre heeft v/d Sluijs wellicht een punt. Is het ontstaan van de HHK misschien ook een werk van God? Een antwoord van God op de kerkelijke hoogmoed van 'wij maken de boel weer één'? Het ontstaan van de PKN is tot nog toe niet bepaald een zegen gebleken...

gr. Dies

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Prisma23 » 28 nov 2017 13:56

Dies schreef:.... Gelukkig is er nog een Biblebelt... Maar als gemeentelid heb je die luxe niet...



Je zou kunnen verhuizen. De huizenprijzen in de Biblebelt zijn zeker niet de hoogste van heel Nederland!

Dies

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Dies » 28 nov 2017 14:20

Prisma23 schreef:Je zou kunnen verhuizen. De huizenprijzen in de Biblebelt zijn zeker niet de hoogste van heel Nederland!

Ik heb het contrast willen aangeven tussen de mogelijkheden van predikanten aan de ene kant en die van gemeenteleden aan de andere kant. Voor een dominee - als voorbijganger - is het makkelijk praten over priesterlijke roeping van gemeenteleden.

Ik weet dat kerkelijke migratie veelal als oplossing geldt i.v.m. aanwezigheid van refo of grefo scholen bijvoorbeeld. Dat heb ik voor mijn eigen situatie nooit wenselijk gevonden. Christelijke opvoeding is een taak voor de ouders die je niet moet delegeren aan een instantie, of dat nu de kerk of de school is.

En verhuizen is natuurlijk lang niet voor iedereen haalbaar.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor mona » 28 nov 2017 14:25

ereunao schreef:Maar voor lijden aan de kerk is genade en een priesterlijk hart nodig.


Soms kan één zinnetje uit een posting een weldaad zijn voor een hart dat werkelijk lijdt aan de kerk.
Ik hoop dat er velen zijn - in die verschrikkelijke PKN - die op hun knieën de Heere smeken om een herleving, en pleiten op Zijn Woord, om een krachtige doorwerking van de Heilige Geest.

ereunao schreef:Als het de Heere behaagt Zijn Kerk te zuiveren zal Hij dat zelf doen door er een meerde mate van zijn Geest op uit te storten.


Komt dit ook aan de orde in het boek van Ds. vd Sluis?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Chaya » 28 nov 2017 15:01

Dies schreef:In zijn negatieve kijk op de PKN heeft Van der Sluijs wel een punt. Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar zijn boek. Het Woord is in de kerk inderdaad nog wel aanwezig maar niet in de sfeer van de antithese. De orthodoxie is een tandeloze tijger geworden. De vrijzinnigheid hoort er niet van op en in tot nog toe orthodoxe gemeenten landt het Woord steeds moeizamer.
De vrijzinnigheid heeft in de PKN feitelijk de overhand gekregen. Niet door groei van de klassieke vrijzinnigheid maar dankzij een nieuw soort vrijzinnigheid die de orthodoxie is binnengeslopen. Klassieke vrijzinnigen zien de belijdenis van de kerk der eeuwen als een middel om de gelovigen van alle tijden en plaatsen met elkaar te verbinden. Maar in feite zien ze de woorden als 'versleten'. De klassieke belijdenis is dan niet meer dan een museumstuk.

Dat zie je hier ook terug op het forum. Alles kan en mag, godsdienstvrijheid, niet te moeilijk doen.
Ik lees een aantal kerkbladen van de PKN, die krijg ik van familieleden of bevriende mensen, en het is inderdaad bedroevend.
Ik durf rustig te zeggen dat daar - niet overal! - in veel gemeentes de mensen bedrogen worden met een vrijzinnig evangelie wat niet naar de Schrift is!
mona schreef:Soms kan één zinnetje uit een posting een weldaad zijn voor een hart dat werkelijk lijdt aan de kerk.
Ik hoop dat er velen zijn - in die verschrikkelijke PKN - die op hun knieën de Heere smeken om een herleving, en pleiten op Zijn Woord, om een krachtige doorwerking van de Heilige Geest.

Die zijn er Mona!
Ik sprak zondag nog een oude broeder, hij kan vanwege leeftijd en gezondheid - ook van zijn echtgenote - helaas niet naar een andere gemeente.
Hij is ingedeeld in een vrijzinnige wijkgemeente en heeft het ervoor over om een stuk te lopen naar de andere wijkgemeente, waar meer de behoudende GB leer gepreekt wordt.
Maar hij zei, het valt niet mee. Opeens moet ik andere liederen gaan zingen (Weerklank) en de Psalmen en Gezangen die mij zo lief zijn, klinken anders en niet meer vertrouwd.
En dat is nog maar het kleinste probleem waar hij tegenaan loopt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor naamloos » 28 nov 2017 15:44

mona schreef:Ik hoop dat er velen zijn - in die verschrikkelijke PKN - die op hun knieën de Heere smeken om een herleving, en pleiten op Zijn Woord, om een krachtige doorwerking van de Heilige Geest.
Tjonge!!!!
ereunao schreef:Als het de Heere behaagt Zijn Kerk te zuiveren zal Hij dat zelf doen door er een meerde mate van zijn Geest op uit te storten.
En dan zou het zomaar kunnen zijn dat er heilige huisjes uit de eigen denominatie, of uit het eigen gedachtengoed, omver gaan. :shock:
Daarbij sluit ik geen enkel kerkverband, en geen enkel individu uit.

Wat ik 'verschrikkelijk' vind is dat arrogante 'eigen gelijk' dat als maatstaf gebruikt wordt om anderen te veroordelen.
Natuurlijk denkt elke kerk en/of elk individu dat ie gelijk heeft, anders zou de mening wel bijgesteld worden (tenzij koppigheid dominant is)
Maar, zoalang het niet om hoofzaken gaat (tgaat veelal om leerstukken), gun elkaar de christelijke vrijheid ajb!!!!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor MoesTuin » 28 nov 2017 16:07

de eenheid in Christus is nog ver te zoeken zo te lezen.
Ieder in zijn eigen kerkje en gemeente en voor de ingang van zijn kerkje gemeente gaan staan om "het eigene" te verdedigen.
En dan komt de Heere Jezus voorbij en die mag ook niet binnen komen.
Beseffen we wel wat we schrijven?
De Heere Jezus zegt waar 2 of 3 in Mijn Naam samen zijn daar ben Ik.
Men kan dan wel een hekel hebben aan de PKN kerken maar dat geldt daar net zo goed voor.
Gelukkig is de Heilige Geest van God wars van kerkmuren, Hij waait er dwars doorheen.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Bambi » 28 nov 2017 16:27

Je hebt 3 soorten opvoeding

1 Het kind voelt zich geliefd door de Vader, weet dat het erbij hoort en er mag zijn.En krijgt een goede opvoeding. Leert wat echt goed en fout is en de marges ertussenin, wat wel geoorloofd is, maar vaak niet nodig. Zo leert het ook zelf dingen te onderscheiden en krijgt een gezond gevoel over wat goed en fout is

2 Het kind voelt zich geliefd door de Vader, weet dat het erbij hoort en er mag zijn. Maar krijgt totaal geen opvoeding. Leert dat alles wat het doet geweldig is, omdat de Vader er van houdt. Leert totaal geen onderscheid te maken tussen goed en fout en leert ook geen gezond gevoel over wat goed en fout is.

3 Het kind voelt zich niet geliefd door de Vader en krijgt te koren dat het er niet bij hoort en er totaal niet mag zijn. En krijgt alleen maar te horen wat niet mag en wel moet en alles wat maar enigszins leuk is, is al bij voorbaat fout En leert dat het liefde moet verdienen en maar afwachten of het ooit geliefd wordt.
Dat kind raakt volkomen getraumatiseerd en leert totaal geen onderscheid te maken en krijgt een verknipt gevoel over wat goed en fout is

De 1e hoort de Kerk te zijn op aarde en die ben ik nog niet tegen gekomen
Want weetje wat het erge is van nummer 2 en 3? Dat mensen de Heilige geest niet meer herkennen, als Hij of zoals bij 2 regels ingeeft of zoals bij 3 regels schrapt. Vooral bij 3, wordt daarom de Heilige Geest nergens in herkent, maar als van zichzelf gezien, als het tegen alles wat aan foute regels geleerd wordt, ingaat. Dus ook de schriftuitleg niet, die de Heilige Geest geeft en de liefde van God niet enz
En bij 2 wordt alles wat maar ingegeven wordt en goed ligt, als van de Heilige geest gezien, ook van het eigen hart

Chaya schreef:Ik sprak zondag nog een oude broeder, hij kan vanwege leeftijd en gezondheid - ook van zijn echtgenote - helaas niet naar een andere gemeente.
Hij is ingedeeld in een vrijzinnige wijkgemeente en heeft het ervoor over om een stuk te lopen naar de andere wijkgemeente, waar meer de behoudende GB leer gepreekt wordt.
Maar hij zei, het valt niet mee. Opeens moet ik andere liederen gaan zingen (Weerklank) en de Psalmen en Gezangen die mij zo lief zijn, klinken anders en niet meer vertrouwd.
En dat is nog maar het kleinste probleem waar hij tegenaan loopt.


Dat gevoel over die psalmen dat ken ik wel. Snap ook niet waarom die in een nieuwe vertaling moesten.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor benefietdiner » 28 nov 2017 18:20

Dies schreef:Binnen de brede orthodoxie van de PKN is sprake van een groeiende nieuwe vrijzinnigheid. Zo ben ik het tenminste gaan noemen.
Ieder maak zo zijn eigen kerkje en maar wijzen naar die foute ander.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten