Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor ereunao » 26 dec 2017 12:28

Speelt de leeftijd of hoogmoed misschien partner in plaats van de liefde?


Hierkan ik niet beter op antw. dan met de laatste reactie van ds.v.d.Sluijs:

Opgemerkt Amicitia Dei

Dr . G. A. van den Brink spreekt er in Weerwoord (17 dec. J.l.) zijn zorg over uit dat ik het spreken over de ‘vriendschap van God’ (amicitia Dei) niet reformatorisch zou vinden. Ik kan hem gerust stellen, want dit doe ik wel, mits dit de juiste plaats krijgt in theologie en prediking. Daarover ging het geschil met Voetius, die de ‘favor Dei’ (de gunst van God vanuit Zijn eeuwig welbehagen) centraal stelde.Voetius had deel uitgemaakt van de Nationale Synode van Dordrecht (1618 / 1619) en zijn tijdgenoot Coccejus stond daar met de grootst mogelijke reserve tegenover, terwijl hij de ‘amicitia Dei’ (de vriendschap van God) voorop stelde. Dit leidde in de 17de eeuw tot de Voetiaanse en Coccejaanse twisten. Met uitlopers tot op de dag van vandaag. De bekende regel uit de berijming van Psalm 103 “Hij is het die ons Zijne vriendschap biedt” staat zó niet in de onberijmde tekst. Veelzeggend voor die tijd en deze psalmberijming, en voor onze tijd. Ging het om accentverschillen? Dat is de vraag. En die vraag is voor mij een antwoord. En dat is ook de vraag als het gaat over mijn verschil met Dr. G. A. vanden Brink. Zeker is de ‘vriendschap van God’ een Bijbels gegeven (vgl. Abraham, Mozes, het Hooglied en de discipelen). Maar dan gaat het om ‘theinnercircle’ (de binnenste kring van intimi). Echter, die vriendschap komt voort uit de ‘favor Dei’ (de vrije gunst die eeuwig God bewoog). Let op de volgorde in de orde van het heil! Waar dit niet op een bevindelijke wijze wordt verstaan, geleerd, gepreekt of beleefd, gaat het fout! En dat is mijn probleem met de huidige gereformeerde beweging in en buiten de Protestantse Kerk in Nederland.
Dr. C. A. van der Sluijs, Veenendaal
Het mag in zijn totaliteit allebei waar zijn, als de accenten verkeerd gelegd worden krijgt de zaak een heel ander aanzien Zie vooral 1 Kor.2:13-16. Gr: ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor benefietdiner » 28 dec 2017 14:11

De Voetiaanse en Coccejaanse twisten komen in essentie op het zelfde neer als de twisten tussen Arminius en Gomarus. Ik vraag mij toch af of deze twisten ook niet met een persoonlijk karakter te maken hebben. Dr. C. A. van der Sluijs gaat in zijn weerwoord aan Dr. G. A. van den Brink alleen in op de oudtestamentische profeten Mozes, Abraham en Ps. 103 (berijmd en onberijmd) en noemt het een eenzijdige vriendschap die van Godskant alleen komt.

Ook al is dat waar staat er geen punt want v/d Brink noemt ook de 'eenzijdige gunst wordt tot tweezijdige vriendschap', liefde dat leidt tot wederliefde. Ik vind het antwoord van v/d Sluijs wel erg mager en veel tekort door de bocht (om zijn gelijk te halen?), ook al omdat hij totaal niet ingaat op de vijandschap van de mens die bij wedergeboorte omdraai en vriendschap met God wordt. (Rom. 5:1) 'vriendschap Gods waar wij tevoren Zijn vijanden waren.' En……..Calvijn zegt dan ook dat 'wie gerechtvaardigd is, wordt toegelaten tot de vriendschap van God', geen weerwoord van v.d.Sluijs.

Sorry Dr. C. A. van der Sluijs maar je komt ongeloofwaardig over en zit er tevens naast.
Kun jij het met hem eens zijn Ereunao ?
Ik vraag mij af hoe jij aan dat antwoord kwam van Dr. C. A. van der Sluijs. Het stond vandaag 28 dec. In het RD en jij wist het 26 dec. al. Ik vermoed een adertje onder het gras. :D

ereunao

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor ereunao » 29 dec 2017 12:18

Ik vraag mij af hoe jij aan dat antwoord kwam van Dr. C. A. van der Sluijs. Het stond vandaag 28 dec. In het RD en jij wist het 26 dec. al. Ik vermoed een adertje onder het gras.


Ja dat is mijn geheim, dat hoef ik jou niet te vertellen. Maar er is hier geen sprake van een addertje hoor. Als je een beetje nadenkt kun je hier trouwens zelf de juiste je conclusie wel uit trekken.gr: ereunao


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten