Is vergeving van al je zonden wel mogelijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Is vergeving van al je zonden wel mogelijk?

Berichtdoor MoesTuin » 15 nov 2017 09:44

Ik hoor om me heen en lees hier ook zoveel verschillende meningen en ervaringen en belevingen rondom zonde en daardoor de grote schuld tegenover God.
Is vergeving van je zonden en daardoor je schuld tegenover God eigenlijk nog wel mogelijk wordt dan veelal de vraag?
Hoe wordt dit bezien?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is vergeving van al je zonden wel mogelijk?

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2017 10:01

Is dat nou niet exact het idee waarop het hele christendom is gestoeld?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Is vergeving van al je zonden wel mogelijk?

Berichtdoor Teus » 15 nov 2017 10:59

MoesTuin schreef:Ik hoor om me heen en lees hier ook zoveel verschillende meningen en ervaringen en belevingen rondom zonde en daardoor de grote schuld tegenover God.
Is vergeving van je zonden en daardoor je schuld tegenover God eigenlijk nog wel mogelijk wordt dan veelal de vraag?
Hoe wordt dit bezien?

Dat is juist het evangelie.
Uiteraard kan God alle zonden vergeven, iemand die Jezus lief heeft zijn alle zonden vergeven.
Een wedergeborene is in Jezus Christus geheiligd, dus zonder zonden.
Ieder kind van God met een oprecht geloof leeft dat uit in de kracht van de Heilige geest.
Je kunt anders geen hemelburger zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Is vergeving van al je zonden wel mogelijk?

Berichtdoor Bambi » 15 nov 2017 14:43

Hij vergeeft vanuit liefde en niet vanuit boosheid. Hij weet wat maaksel we zijn. En weet dat ons vlees steeds tot zonde neigt. Maar ziet ons hart aan en ziet of we daar moeite mee hebben en wil ons steeds weer reinigen en nieuw maken.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Is vergeving van al je zonden wel mogelijk?

Berichtdoor Optimatus » 15 nov 2017 14:52

Jezus leerde in het Gebed des Heren onder andere:

"En vergeef ons onze schulden."

Ja, vergeving is dus mogelijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Is vergeving van al je zonden wel mogelijk?

Berichtdoor MoesTuin » 16 nov 2017 07:43

Tot nu toe zijn de reacties mij helder.
Alleen begrijp ik nog niet hoe het komt dat mensen soms blijven hangen in hun zonden en ellendige toestand.
En als anderen ermee naar de Heere Jezus gaan dat ze vinden dat dat niet zomaar kan.
Dat snap ik nou niet.
Als iemand dit nou eens uit kan leggen?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Is vergeving van al je zonden wel mogelijk?

Berichtdoor Veendam » 16 nov 2017 08:48

MoesTuin schreef:Tot nu toe zijn de reacties mij helder.
Alleen begrijp ik nog niet hoe het komt dat mensen soms blijven hangen in hun zonden en ellendige toestand.
En als anderen ermee naar de Heere Jezus gaan dat ze vinden dat dat niet zomaar kan.
Dat snap ik nou niet.
Als iemand dit nou eens uit kan leggen?


Ik denk dat het te maken heeft met het beeld dat iemand van God heeft.
Wanneer men God ziet als een verterend vuur (wat Hij OOK is) en niet als liefdevolle Vader (wat Hij OOK is) dan is er schroom en angst en de neiging om te denken dat ze ZELF dingen moeten verdienen. Niemand is rechtvaardig, zelfs niet 1........ dus ik ben niet rechtvaardig, dus hoe kan ik zomaar bij God aankloppen om zonden te laten vergeven die ik zelf gedaan heb ?

Maar ik ben wel rechtvaardig...... niet van mijzelf...... maar DOOR HEM !
Sommige mensen kunnen wel ergens voor werken en dan ontvangen ze de beloning, maar vergeving van zonden is geen ontvangen van de beloning van de eigen werken, maar GENADE.

Persoonlijk ben ik van mening dat het Nederlandse woord GENADE te beperkt is.
In het Engels is genade onder te verdelen in TWEE woorden, namelijk MERCY en GRACE.
Mercy is dat je NIET KRIJGT wat je WEL VERDIEND hebt, namelijk de straf op de zonde, welke in de Bijbel de DOOD genoemd wordt.
Grace is dat je WEL krijgt wat je NIET verdiend hebt, namelijk dat God je als Zijn kind heeft aangenomen, net zoals adoptie.
Je krijgt daarmee dus automatisch recht op de gehele erfenis en alle heerlijkheden die Jezus verworven heeft.

Zoals bij veel mensen een hinderpaal in hun hun leven bestaat om Jezus aan te nemen is er ook een hinderpaal om MERCY te aanvaarden en om GRACE te omarmen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Is vergeving van al je zonden wel mogelijk?

Berichtdoor Teus » 16 nov 2017 09:04

MoesTuin schreef:Tot nu toe zijn de reacties mij helder.
Alleen begrijp ik nog niet hoe het komt dat mensen soms blijven hangen in hun zonden en ellendige toestand.
En als anderen ermee naar de Heere Jezus gaan dat ze vinden dat dat niet zomaar kan.
Dat snap ik nou niet.
Als iemand dit nou eens uit kan leggen?

Niet vertrouwen op God en Zijn Woord, ongeloof. Daardoor kom je er nooit achter wie je bent in Jezus Christus want er zit een haper in de verbinding met God, de Heilige Geest is niet of bijna niet aanwezig.
Het is de grootste zonde. Vergeving, het is het Grootste werk, wat nodig is om bij Vader terug te komen, maar ze ze geloven het gewoonweg niet.
En hoe komt dat? De Heilige Geest werkt niet meer. Door te luisteren naar mensen en niet naar God. Door dat gemis begrijpen ze de Bijbel maar gedeeltelijk, dus daar is ook niet veel uit te leren, ze voelen zicht nog slechter. Er is geen relatie met God mogelijk, satan neemt het over, beter gezegd, wordt de gelegenheid gegeven. Het is een zondig leven en ik vraag me wel eens af in hoeverre God het toelaat, daar zou ik me dan zorgen om maken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Is vergeving van al je zonden wel mogelijk?

Berichtdoor Teus » 16 nov 2017 09:15

Veendam schreef:
Persoonlijk ben ik van mening dat het Nederlandse woord GENADE te beperkt is.

Het Woord Genade is altijd te beperkt om aan te Geven wat God ons geschonken heeft. Het is niet onder woorden te brengen, er zijn geen woorden voor. Wanneer je Genade ontvangen hebt en bij tijden mag weten, vol in de Liefde van God in de kracht van de Heilige Geest, wie je bent in Christus en was voorheen, dan kun je enigszins beseffen wat Genade inhoudt. Nog heb je niet het vermogen om het onder woorden te brengen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Is vergeving van al je zonden wel mogelijk?

Berichtdoor MoesTuin » 16 nov 2017 10:21

Jullie hebben gelijk Teus en Veendam
Het is ongeloof en daarmee verdubbeling van de zonde tegenover God de Vader Zoon en Heilige Geest.
O hoe erg!
De val van die duvel wellicht die wel aan de ketting zit maar zo gemeen in de oren blaft en blaft je bent slecht... T is niet voor jou...t moet je gegeven worden....zuur pak melk hup naar t vuilnis ermee....doei blaf blaf

O hoe rijk onderstaande

https://cip.nl/64596-albert-van-der-hei ... ondekennis

Jezus neemt de zondaars aan!
Aannemen (zie vragenrubriek)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Is vergeving van al je zonden wel mogelijk?

Berichtdoor Radical » 16 nov 2017 11:16

De enigste zonde die niet vergeven kan worden is, is de zonde tegen de Heilige Geest, de jou en elk mens er van overtuigd dat Jezus is de weg de waarheid en het leven, als je jezus afwijst )zijn vergeving niet erkent dat je deze nodig hebt heb je een heel groot probleem, johannes legt het goed uit in zijn eerste brief Hij begint tegen mensen die het dachtten te begrijpen ""
en schrijft luister eens jongens..
1 Wat er was vanaf het begin, wat wij gehoord hebben, wat wij gezien hebben met onze ogen, wat wij aanschouwd hebben en onze handen getast hebben van het Woord des levens
2 – want het leven is geopenbaard en wij hebben het gezien, en wij getuigen en verkondigen u het eeuwige leven, dat bij de Vader was en aan ons is geopenbaard –
3 wat wij gezien en gehoord hebben, verkondigen wij u, opdat ook u gemeenschap met ons hebt; en deze gemeenschap van ons is er ook met de Vader en met Zijn Zoon Jezus Christus.
4 En deze dingen schrijven wij u, opdat uw blijdschap volkomen wordt.
In het licht wandelen
5 En dit is de boodschap die wij van Hem gehoord hebben en aan u verkondigen, dat God licht is en dat in Hem in het geheel geen duisternis is.
6 Als wij zeggen dat wij gemeenschap met Hem hebben en wij toch in de duisternis wandelen, liegen wij en doen de waarheid niet.
7 Maar als wij in het licht wandelen, zoals Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkaar, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
8 Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons.
9 Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
10 Als wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot leugenaar en is Zijn woord niet in ons


Dus als je in Christus bent "reinigd zijn bloed jou voortdurend van al jou zonden, een doorlopende douche van genade en vergeving

en besef je dat je wedergeboren bent, een nieuwe schepping,

maar zonder zijn bloed en het erkennen van hem..
wil ik niet graag in jou schoenen staan..

maar kijk eens wat Johannes zegt en ik met Hem : ik vertel jou dit , opdat ook u gemeenschap met ons hebt; en deze gemeenschap van ons is er ook met de Vader en met Zijn Zoon Jezus Christus.

mooi he die johannes toch :jaknikken: d:)b
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Is vergeving van al je zonden wel mogelijk?

Berichtdoor Veendam » 16 nov 2017 19:46

MoesTuin schreef:Jullie hebben gelijk Teus en Veendam
Het is ongeloof en daarmee verdubbeling van de zonde tegenover God de Vader Zoon en Heilige Geest.
O hoe erg!
De val van die duvel wellicht die wel aan de ketting zit maar zo gemeen in de oren blaft en blaft je bent slecht... T is niet voor jou...t moet je gegeven worden....zuur pak melk hup naar t vuilnis ermee....doei blaf blaf

O hoe rijk onderstaande

https://cip.nl/64596-albert-van-der-hei ... ondekennis

Jezus neemt de zondaars aan!
Aannemen (zie vragenrubriek)


Nergens blijkt uit dat de duivel, de oude slang, of vieze vuile oude rat in mijn eigen woordkeuze, aan de ketting ligt op dit moment.
Dat staat ook niet in de Bijbel dat dit nu het geval is.
Nee ik kan niet zeggen dat het een verdubbeling is van de zonde, maar gewoon dezelfde zonde van ongeloof in het volbrachte werk van Jezus Christus.
De mens gaat verloren door ongeloof, dat is de zonde waardoor mensen verloren gaan.

Bambi

Re: Is vergeving van al je zonden wel mogelijk?

Berichtdoor Bambi » 16 nov 2017 20:05

Veendam schreef:Nergens blijkt uit dat de duivel, de oude slang, of vieze vuile oude rat in mijn eigen woordkeuze, aan de ketting ligt op dit moment.
Dat staat ook niet in de Bijbel dat dit nu het geval is.
Nee ik kan niet zeggen dat het een verdubbeling is van de zonde, maar gewoon dezelfde zonde van ongeloof in het volbrachte werk van Jezus Christus.
De mens gaat verloren door ongeloof, dat is de zonde waardoor mensen verloren gaan.

De grap met de duvel is wel, dat God hem zijn gang laat gaan om hem voor eigen doeleinden te gebruiken
Terwijl de duvel denkt eigen baas te zijn en God voor de voeten te lopen.
Foutje...............

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Is vergeving van al je zonden wel mogelijk?

Berichtdoor coby5 » 16 nov 2017 23:25

MoesTuin schreef:Tot nu toe zijn de reacties mij helder.
Alleen begrijp ik nog niet hoe het komt dat mensen soms blijven hangen in hun zonden en ellendige toestand.
En als anderen ermee naar de Heere Jezus gaan dat ze vinden dat dat niet zomaar kan.
Dat snap ik nou niet.
Als iemand dit nou eens uit kan leggen?

Tsja de duivel klaagt aan. Dan weet je nog niet wie je bent in Christus. 'Je hebt nu zo erg gezondigd. God kan je nu niet vergeven.'
1 Joh 1:9 indien wij onze zonden belijden Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid
'God houdt niet van jou'
Joh. 3:16 alzo lief heeft God de wereld gehad
'Je bent een zondaar'
Galaten 2:20 Met Christus ben ik gekruisigd en toch leef ik. Dat is niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij.

http://www.waaromleven.nl/wiebenjeinjezus.html

Ik ben het zout der aarde Matt 5:13
Ik ben het licht der wereld Matt 5:14
Ik ben een kind van God Joh. 1:12
Ik ben een rank van de ware wijnstok, een kanaal voor de liefde van Christus Joh. 15:1,5
Ik ben een vriend van Christus Joh. 15:15
Ik ben een dienaar van de gerechtigheid Rom 6:22
Ik ben een mede-erfgenaam van Christus, en heb deel aan het erfgoed van Christus Rom 8:17
Ik ben een zoon van God; God is mijn geestelijke vader Rom 8:14,15 Gal. 3:26, 4:6
Ik ben Gods tempel. Zijn Geest en zijn leven wonen in mij 1 Kor 3:16, 6:19
Ik ben een nieuwe schepping 2 Kor. 5:17
Ik ben een heilige Ef. 1:1, Kor 1:2, Fil 1:1, Kor.1:2
Ik ben een maaksel van God, in Christus Jezus geschapen om zijn werk te doen. Ef 2:10
Ik ben rechtvaardig en heilig Ef 4:24

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Is vergeving van al je zonden wel mogelijk?

Berichtdoor Radical » 17 nov 2017 11:20

Veendam schreef:Nergens blijkt uit dat de duivel, de oude slang, of vieze vuile oude rat in mijn eigen woordkeuze, aan de ketting ligt op dit moment.
Dat staat ook niet in de Bijbel dat dit nu het geval is.
Nee ik kan niet zeggen dat het een verdubbeling is van de zonde, maar gewoon dezelfde zonde van ongeloof in het volbrachte werk van Jezus Christus.
De mens gaat verloren door ongeloof, dat is de zonde waardoor mensen verloren gaan.

Hij is ontwapend en onttroond

De Bijbel zegt dat satan ontwapend en onttroond is.

"Hij (Jezus) heeft de overheden en de machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd" (Kolossenzen 2:15)

Heeft ontwapend. Heeft over hen gezegevierd. Het staat in de voltooide tijd. Dit is iets wat gebeurd is. Het is een feit.

Uit het verband van dit vers blijkt dat het gaat om het verzoenend sterven van de Here Jezus op het kruis. (Kol. 2:11-15)

De Here Jezus heeft door zijn dood aan het kruis de satan niet alleen ontwapend en openlijk tentoongesteld maar ook onttroond.

"opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren" (Hebr. 2:14)

Als je met Christus bent opgestaan, ben je wel meer dan een overwinnaar, zeker over die ouwe slang ha ha
nou die calvinistische bolwerken nog, ik bedoel we hebben te maken met bolwerken, verschansingen, leugens in ons hoofd, die moeten we onder de heerschappij brengen van Christus , denken zoals Hij denkt "" wij hebben de gedachten van Christus of bedenk dan de dingen die boven zijn ""

Als we gaan beseffen wie we zijn "" zijn kinderen"" regeren we met Christus, in eerste instantie in ons eigen hoofd, in onze omgeving, in ons land

de duivel is al lang onder onze voeten, maar als je dat niet begrijp, of gelooft, kun je niet staande blijven geen weerstand bieden, en zal hij niet van je vlieden

maar dat is niet wat God,s woord zegt dit spreekt namelijk wel om staande te blijven en weerstand te bieden en hij ZAL van je vlieden

Alles is aan ons gegeven een komplete wapenuitrusting, om jou gedachten, jou gezin, jou dorp de heerschappij van Jezus te verklaren :yahoooo:
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten