Kritisch nadenken over gebruik mobieltjes in kerken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Kritisch nadenken over gebruik mobieltjes in kerken

Berichtdoor Prisma23 » 11 nov 2017 11:39

In het commentaar van het RD van vandaag over mobieltjes in de kerk kan ik mij in eerste instantie geheel vinden.

Een mobieltje krijgt echter steeds een breder gebruik.
Ik, en vele andere in onze gemeente, hebben hun Bijbel (in vele talen/vertalingen), psalmen, leider, catechismus etc. ook op hun mobiel.
Zou je mensen storen als je je mobieltje voor deze dingen in de kerk gebruikt?


https://www.rd.nl/opinie/commentaar/kri ... -1.1444525

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kritisch nadenken over gebruik mobieltjes in kerken

Berichtdoor Teus » 11 nov 2017 15:32

Wanneer je om Gods Woord naar de kerk gaat is het m.i. geen probleem wanneer je je mobiel gebruikt om mee te zingen en mee te lezen.
Ik zou geen enkele reden weten waarom je er iemand mee zou storen. Voor sommige is een mobiel vast te hebben in de kerk al iets wat niet kan, niet wetende dat je de Bijbel zit te lezen of eruit zingt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kritisch nadenken over gebruik mobieltjes in kerken

Berichtdoor benefietdiner » 11 nov 2017 16:25

Prisma23 schreef:In het commentaar van het RD van vandaag over mobieltjes in de kerk kan ik mij in eerste instantie geheel vinden.

Een mobieltje krijgt echter steeds een breder gebruik.
Ik, en vele andere in onze gemeente, hebben hun Bijbel (in vele talen/vertalingen), psalmen, leider, catechismus etc. ook op hun mobiel.
Zou je mensen storen als je je mobieltje voor deze dingen in de kerk gebruikt?


https://www.rd.nl/opinie/commentaar/kri ... -1.1444525

Tja….. er is nu niemand meer die tegen een geluidsinstallatie in de kerk is om de stem van de predikant te doen versterken. Toen de geluidsinstallatie eenmaal aanwezig was ging men door middel van deze installatie de preken ook opnemen via de bandrecorder en weer later uitzenden door de ether de zogenoemde kerktelefoon (ethernet), ook daar is tegenwoordig niemand meer tegen. Aan de kerktelefoon verbind men tegenwoordig ook het beeld van de predikant (internet) wat nog wel wat weerstand geeft, zie hiervoor de topic viewtopic.php?f=2&t=28767 en lees de reacties van ereunao viewtopic.php?f=2&t=28767&start=15#p2044825

Zo neemt de technologie steeds meer plaats de kerk in, zoals het elektronische bord op de basisscholen zijn intrede gedaan heeft zal dit ook in de kerk steeds meer zijn intrede doen. Nu is het nog veelal de jeugd die de smartphone hanteert maar het zal ook zeker verder uitbreiden naar ouderen met een tablet wat door die zelfde (veel al ouderen) nu nog als bezwaar gekenmerkt wordt.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Kritisch nadenken over gebruik mobieltjes in kerken

Berichtdoor lekkerbek » 11 nov 2017 20:30

Ik denk niet dat het erg is om je mobieltje in de kerk als Bijbel te gebruiken maar als je berichtjes en mails gewoon binnen blijven komen is wel verleidelijk om ze even snel te gaan lezen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kritisch nadenken over gebruik mobieltjes in kerken

Berichtdoor Johan100 » 11 nov 2017 22:20

Het moet niet gekker worden. Stel je voor dat straks iedereen op z'n mobieltje zit te kijken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kritisch nadenken over gebruik mobieltjes in kerken

Berichtdoor mona » 11 nov 2017 23:31

Diegene die nu geen behoefte heeft om mee te zingen of in de Bijbel mee te lezen, hoeft in dat geval natuurlijk ook geen mobieltje mee te nemen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kritisch nadenken over gebruik mobieltjes in kerken

Berichtdoor coby5 » 12 nov 2017 10:33

Ik lees vaak de Bijbel van m'n mobiel. Is ook makkelijk opzoeken als ie een tekst niet weet. Waar stond dat ook al weer? Ploep. Ik vraag Google wel even. Maar neem denk ik vandaag m'n gewone Bijbel mee. Je kunt ook ineens een bericht krijgen tijdens de dienst, vrij irritant. Een ipad zou beter zijn.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Kritisch nadenken over gebruik mobieltjes in kerken

Berichtdoor gravo » 12 nov 2017 12:15

Paus Franciscus heeft hier kort geleden ook iets over gezegd. NOS

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kritisch nadenken over gebruik mobieltjes in kerken

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2017 19:50

coby5 schreef:Ik lees vaak de Bijbel van m'n mobiel. Is ook makkelijk opzoeken als ie een tekst niet weet. Waar stond dat ook al weer? Ploep. Ik vraag Google wel even. Maar neem denk ik vandaag m'n gewone Bijbel mee. Je kunt ook ineens een bericht krijgen tijdens de dienst, vrij irritant. Een ipad zou beter zijn.


Hoezo. Je kan je telefoon in vliegtuigmodus zetten, dan komt er niets binnen en word je nergens door gestoord. Doe ik ook altijd en werkt prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kritisch nadenken over gebruik mobieltjes in kerken

Berichtdoor coby5 » 13 nov 2017 09:11

Marnix schreef:Hoezo. Je kan je telefoon in vliegtuigmodus zetten, dan komt er niets binnen en word je nergens door gestoord. Doe ik ook altijd en werkt prima.

Oh goed idee!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kritisch nadenken over gebruik mobieltjes in kerken

Berichtdoor Lalage » 13 nov 2017 19:56

Op scholen worden de telefoontjes ingeleverd aan het begin van de les. Maar om dat nou in de kerk ook te doen... Onze dominee preekt vanaf haar ipad en soms laat ze de kinderen er een plaatje op zien. Het kan dus ook heel handig zijn.
Die vliegtuigmodus is een goed idee!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten