Deelname aan het Heilig Avondmaal

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor jaapo » 27 okt 2017 22:16

Afschuwelijk als mensen beslissen op grond van door mensen bedachte regeltjes, dat een ander niet mag deelnemen aan het Avondmaal. Belijdenis doen is het bevestigen van je geloof voor het oog en oor van de gemeente. De koppeling hiervan aan het deelnemen aan het Avondmaal vind ik geloofsarrogantie en ook behoorlijk liefdeloos. Derhalve moeten ook de kinderen gewoon mee kunnen doen, ook al begrijpen ze op een bepaalde leeftijd misschien nog niet alles, dan nog.... Het zal meehelpen aan een dieper geloofsleven, als ze ouder zijn. Gedoopt worden als kind, is een zaak van de ouders die iets aan de gemeente willen laten zien. Heeft dus niets met het Avondmaal te maken. Gedoopt worden op latere leeftijd is één geheel met belijdenis doen. Zelfs dat hoeft voor mij niet gekoppeld te worden aan het deelnemen aan de VIERING van het H.A. Het moet een feestdag zijn.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Cicero » 27 okt 2017 22:27

Het is sinds mensenheugenis dat de toegang tot de eucharistie slechts mogelijk was voor de gedoopten.

Voor jongeren en volwassenen geldt, dat zij eerst dienen onderwezen te worden in de leer (zij zijn catechumenen).

Dan, in de paasnacht, zullen zij de duivel verwensen. Dan worden zij in witte klederen ondergedompeld in het baptisterium. Daarvoor of daarna worden zij gezalfd met olie. Door middel van onderdompeling worden zij ingewijd in het heilsmysterie.

Pas dan is het mogelijk dat zij met andere ingewijden (mysten) de mystieke maaltijd vieren.

Want hoe wil je het lichaam van de Heer eten, als je niet één bent geworden met zijn dood en opstanding?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Teus » 29 okt 2017 12:27

Avondmaal is een feest ter ere en gelegenheid wat Jezus voor Zijn kinderen gedaan heeft.
Ik heb ze zien gaan, diep in het zwart, hoofd omlaag en een strak gezicht richting de tafel. Geen vreugde in de Heere om samen met Hem en medegelovigen gemeenschap met Jezus te hebben.
Vanbinnen huppelen van zielenvreugd, of zelfs fysiek, hoe mooi kan het zijn. Dat wil God van ons, dat getuigt van bevrijding.
Wees blij in de Heer zegt Gods Woord, feestelijk gekleed, hoofd omhoog en het hart naar boven de Bruidegom tegemoet.
Of je nu kind ben of niet, Jezus staat te wachten op hen die de Hem Lief hebben met die onvoorwaardelijke Liefde van Hemzelf gekregen. God ziet er naar uit en geniet naar de gemeenschap van Zijn Zoon met Zijn kinderen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Teus » 29 okt 2017 15:55

Als je "toevallig" niet blij bent in de Heer is er m.i. iets gaande en vraag me dan af of je de juiste weg bewandel om avondmaal te vieren.
Als je opgepomp blij moet zijn....daar hoeven we het niet over te hebben wat dat betekend.
Wanneer je werkelijk oprecht in gehoorzaamheid wil wandelen en Jezus volgen is er niets opgepompts maar weer door de kracht van De Heilige Geest uit Liefde voor God en tot eer en van Jezus Zelf. Dan wordt je als het ware naar die tafel gedragen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor jaapo » 29 okt 2017 16:49

Iemand die doelbewust niet gelooft, zal toch niet gaan deelnemen aan het HA? En zo wel, wat dan nog? Je bent persoonlijk verantwoordelijk. Ik keur het hebben van Censura Morem ten sterkste af en ook het bestaan van een Tafelwacht, die eventueel mensen kan wegsturen. Volgens mij komt dit steeds minder voor, maar bestaat het hier en daar nog wel. Ik ben blij, dat in mijn kerk de uitnodiging vergezeld gaat met de opmerking, dat IEDEREEN genodigd is, ook zij die twijfelen, of van een andere kerk zijn, of het voor het eerst doen. Zo hoort het En of je gedachten daarbij oprecht zijn of niet, is niet aan ons ter beoordeling.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Nina

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Nina » 29 okt 2017 17:13

Ik ben blij, dat in mijn kerk de uitnodiging vergezeld gaat met de opmerking, dat IEDEREEN genodigd is, ook zij die twijfelen, of van een andere kerk zijn, of het voor het eerst doen. Zo hoort het En of je gedachten daarbij oprecht zijn of niet, is niet aan ons ter beoordeling.


Hier ben ik het wel mee eens. In plaats van dat het de Maaltijd des Heren is, is het vaak de maaltijd van de .... Kerk. Zíj denken te moeten besluiten wie er aan mag, alsof een mens het hart van een ander kan doorgronden. Fijn dat de boodschap in steeds meer kerken klinkt dat iedereen die zich een kind van God weet, aan de Maaltijd mag deelnemen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor elbert » 30 okt 2017 08:44

Er zijn hier wat postings verwijderd i.v.m. de onprettige toon. Graag wat meer respect voor elkaar.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor MoesTuin » 30 okt 2017 11:36

jaapo schreef:Iemand die doelbewust niet gelooft, zal toch niet gaan deelnemen aan het HA? En zo wel, wat dan nog? Je bent persoonlijk verantwoordelijk. Ik keur het hebben van Censura Morem ten sterkste af en ook het bestaan van een Tafelwacht, die eventueel mensen kan wegsturen. Volgens mij komt dit steeds minder voor, maar bestaat het hier en daar nog wel. Ik ben blij, dat in mijn kerk de uitnodiging vergezeld gaat met de opmerking, dat IEDEREEN genodigd is, ook zij die twijfelen, of van een andere kerk zijn, of het voor het eerst doen. Zo hoort het En of je gedachten daarbij oprecht zijn of niet, is niet aan ons ter beoordeling.



"Drinkt allen daaruit" (Mattheus 26:27), er staan inderdaad beslist geen uitzonderingen hierop in de bijbel voor zover ik weet.

In 1 Kor. 11:23-26 spreekt Paulus alle christenen in de gemeente van Korinthe aan.
Het avondmaal is bestemd voor alle gelovigen.

Er staat een ieder beproeve zichzelf (1 Kor. 12:28).
(dus jezelf, NIET een ander!)

Bij de Heere Jezus hebben de kinderen een speciale plaats lezen we verschillende keren in de bijbel (onder allen horen de kinderen dan ook mijn inziens, omdat je geen uitsluitingen hierover kunt terug vinden in de bijbel)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Chaya » 30 okt 2017 14:32

jaapo schreef:Iemand die doelbewust niet gelooft, zal toch niet gaan deelnemen aan het HA? En zo wel, wat dan nog?

Enig geloof hebben veel mensen nog wel, zij geloven dat er een God is, of dat er iets is, of zij denken dat Jezus bestaan heeft.
Maar is dat het ware zaligmakende geloof? Nee. Beproeft u zelve dan.
Nina schreef:Hier ben ik het wel mee eens. In plaats van dat het de Maaltijd des Heren is, is het vaak de maaltijd van de .... Kerk. Zíj denken te moeten besluiten wie er aan mag, alsof een mens het hart van een ander kan doorgronden. Fijn dat de boodschap in steeds meer kerken klinkt dat iedereen die zich een kind van God weet, aan de Maaltijd mag deelnemen.

Wat kunnen we in de Bijbel lezen?
Ik heb grotelijks begeerd, dit pascha met u te eten, eer dat ik lijde."
En wie zijn die u?
De discipelen die aan tafel zaten te bakkeleien wie van hen nu de meeste was en die Hem slechts enkele uren later zouden verlaten!
Die mensen konden nog niet vertellen hoe zij bekeerd waren. Nee, ze stonden nog aan het begin.
En toch.... Ik heb grotelijks begeerd."
Als je dit goed tot je door laat dringen, is er verwondering en misschien soms wel enige schroom.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Chaya » 30 okt 2017 14:41

Teus schreef:Het is eigenlijk retorische vraag, gezien, hetgeen je niet geciteerd heb in, mijn reactie.
Er is geen verschil.

Dat is er wel. Zowel in het echte dagelijks leven, als in het geestelijk leven.
Een kind van 8 laat je geen direkteur van een onderneming worden bijvoorbeeld.
Een baby geef je eerst melk, dan pap en dan gepureerd voedsel, net zoals dat in het geestelijk leven ook zo gaat.
Het is geen broodmaaltijd, kinderen kunnen de diepte en de draagwijdte ervan niet weten.
Daarom vroeg ik het, is dit een serieuze vraag, want ik dacht dat jij dat ook wel zou vinden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23569
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2017 14:42

waarom schroom?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Chaya » 30 okt 2017 15:02

Marnix schreef:waarom schroom?

God's volk kan behoorlijk last hebben van de aanvechtingen.
Hun geloof kan worden bestreden, zowel door de inwendige vijanden als door de uitwendige.
Zodat ze weleens kunnen denken: Hoor ik er wel bij?
Dat zal niet altijd zo zijn! Maar het kan wel voorkomen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23569
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2017 15:40

Chaya schreef:God's volk kan behoorlijk last hebben van de aanvechtingen.
Hun geloof kan worden bestreden, zowel door de inwendige vijanden als door de uitwendige.
Zodat ze weleens kunnen denken: Hoor ik er wel bij?
Dat zal niet altijd zo zijn! Maar het kan wel voorkomen.


Dat die schroom er kan zijn klopt, maar die komt niet voort uit het goed tot je door laten dringen van wat Jezus zegt, maar uit twijfel, uit aanvechting, waar God juist wil dat die schroom er niet is. Geloven is ontdekken dat je het niet zelf kan of hoeft te doen maar dat Hij voor je heeft betaalt en je met zijn offer reinigt en heiligt. En dan mag je leren dat je ondanks je tekortkomingen en falen, zonder schroom bij Hem mag komen. Het enige antwoord op die schroom is: Zie op Christus. Omdat Hij mens was kan Hij met onze zwakheden meevoelen en omdat Hij zich voor ons gaf, mogen we zonder schroom tot Hem naderen.

Maar je hebt gelijk, in de praktijk gaat het soms anders, omdat ons geloof soms klein is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Veendam » 30 okt 2017 16:18

jaapo schreef:Iemand die doelbewust niet gelooft, zal toch niet gaan deelnemen aan het HA? En zo wel, wat dan nog? Je bent persoonlijk verantwoordelijk. Ik keur het hebben van Censura Morem ten sterkste af en ook het bestaan van een Tafelwacht, die eventueel mensen kan wegsturen. Volgens mij komt dit steeds minder voor, maar bestaat het hier en daar nog wel. Ik ben blij, dat in mijn kerk de uitnodiging vergezeld gaat met de opmerking, dat IEDEREEN genodigd is, ook zij die twijfelen, of van een andere kerk zijn, of het voor het eerst doen. Zo hoort het En of je gedachten daarbij oprecht zijn of niet, is niet aan ons ter beoordeling.


Ik weet dat iemand bij een Vrijgemaakte Kerk een keer weggestuurd is van tafel omdat deze niet Vrijgemaakt was maar Evangelisch.
Dat vond deze persoon zeer pijnlijk.

Bambi

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Bambi » 30 okt 2017 16:21

Ik weet zelfs van een Avondmaalstafel, waar de Heere Jezus Zelf iemand uitnodigde die van de duvel was en die Hem later zou verraden
Laatst gewijzigd door Bambi op 30 okt 2017 16:29, 2 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten