Deelname aan het Heilig Avondmaal

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2017 16:29

Chaya schreef:Tafelwachten zijn er alleen nog in een uiterst rechts bevindelijke kerk.


Ook in verschillende hervormde en gereformeerde kerken komt het wel degelijk nog voor, maar dit meer ter info want zo belangrijk is het nu ook weer niet

Chaya schreef:Alles is er altijd op gericht om de kerkdienst zo ordelijk mogelijk te laten verlopen.

Zou dit soms niet te ver gaan.....een kerkdienst hoort er niet op gericht te zijn om alles zo ordelijk mogelijk te laten verlopen (niet met het Heilig Avondmaal en niet in de orde van de gehele dienst.) er is vaak zoveel krampachtigheid hierin.
Zoals al aangegeven was beproeve een ieder zich zelf en is het een ieder zijn of haar eigen verantwoordelijkheid.
Het oordeel is aan de Heer die nodigt, komt allen en dan kan je enkel in Geloof antwoorden en uit diepe dankbaarheid voor de grote Genade die de Heer ons schenkt in Zijn Zoon en ons al onze zonden vergeeft en we mogen deelnemen en maaltijd met Hem mogen houden ter nagedachtenis.
Dan nog even terzijde, maar toch.....
Het gaat niet om de kerkdienst, maar om Gods eer!
Ik denk dat er veel meer ruimte open gehouden moet worden en plek moet zijn voor de beleving en de emotie en de directe relatie met God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest in de eredienst.
door strakke liturgie is hier vaak geen plaats voor.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor mona » 31 okt 2017 16:51

Bij ons zijn er ook nog steeds tafelwachten, maar ik vraag me af waarom.
In onze kerk zie ik het meer als decoratie, of een waardige traditie of zo. Dat klinkt heel denigrerend, maar men durft in het gewone dagelijkse leven al niet met elkaar in gesprek te gaan over openlijke zonden, laat staan iemand te weren aan het Avondmaal. Met als gevolg dat deze mensen gewoon aangaan. Ik heb het niet over verborgen zonden, maar over openlijke zonden!
Ik neem mij bij deze voor om binnenkort te vragen waarom er bij ons nog tafelwachten zijn.

Mijns inziens zouden tafelwachten niet nodig zijn, als men elkaar durfde aan te spreken op een zondige levenswandel. (roddel, dronkenschap, samenwonen enz)
Wat er gedacht wordt, of stiekem gedaan wordt, daar kan men elkaar niet op aanspreken.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 17:03

mona schreef:Bij ons zijn er ook nog steeds tafelwachten, maar ik vraag me af waarom.
In onze kerk zie ik het meer als decoratie, of een waardige traditie of zo. Dat klinkt heel denigrerend, maar men durft in het gewone dagelijkse leven al niet met elkaar in gesprek te gaan over openlijke zonden, laat staan iemand te weren aan het Avondmaal. Met als gevolg dat deze mensen gewoon aangaan. Ik heb het niet over verborgen zonden, maar over openlijke zonden!
Ik neem mij bij deze voor om binnenkort te vragen waarom er bij ons nog tafelwachten zijn.

Mijns inziens zouden tafelwachten niet nodig zijn, als men elkaar durfde aan te spreken op een zondige levenswandel. (roddel, dronkenschap, samenwonen enz)
Wat er gedacht wordt, of stiekem gedaan wordt, daar kan men elkaar niet op aanspreken.

Die mensen mogen niet aan nee. Maar volgens Calvijn (ja ik lees nog wel eens wat, als ik iets onderzoek voor het forum :mrgreen: ) gaan daar medegelovigen niet over, maar is dat aan de kerkeraad en dominee.

Met andere woorden, daar hoef jij je dus niet druk over te maken. Anders verpest je het voor je eigen gevoel aan de tafel. En dat wil de duvel graag.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Chaya » 31 okt 2017 17:07

Bambi schreef:Dat misverstand is er alleen bij mensen die sex als hoofdzonde in hun hoofd hebben

Ow. maar dat bedoelde ik niet.
Het feit dat ze overleden zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 17:13

Chaya schreef:Ow. maar dat bedoelde ik niet.
Het feit dat ze overleden zijn.

Ik denk dat je heel goed weet wat er mee bedoel wordt. Dus ik snap je vragen niet
En iedere keer als ik het dus neerzet, gaat er iemand er als zogenaamde onwetende op in, waardoor het als 'off-topic' verwijderd wordt.
Laatst gewijzigd door Bambi op 31 okt 2017 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2017 17:13

gemeenschap der heiligen (niet zo onbekend toch)
de kinderen van God reeds bij de Vader in de hemel, als ook zijnde nog op aarde....allen die in Christus zijn ontslapen en allen wie hun Geloof in Christus gegrond is.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 17:17

MoesTuin schreef:gemeenschap der heiligen (niet zo onbekend toch)
de kinderen van God reeds bij de Vader in de hemel, als ook zijnde nog op aarde....allen die in Christus zijn ontslapen en allen wie hun Geloof in Christus gegrond is.

Daar is ook het Avondmaal voor, als gemeenschap der heiligen
Verbonden in Christus.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2017 17:18

Amen, zeer zekers!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Chaya » 31 okt 2017 17:19

Bambi schreef:Ik denk dat je heel goed weet wat er mee bedoel wordt. Dus ik snap je vragen niet
En iedere keer als ik het dus neerzet, gaat er iemand er als zogenaamde onwetende op in, waardoor het als 'off-topic' verwijderd wordt.

Ik heb het niet gezien eerder. Maar over zoiets ontstaat gemakkelijk een misverstand, omdat meelezers het kunnen interpreteren als: praten met de doden.
Vandaar. :D
Maar gemeenschap der Heiligen is bijbels.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2017 17:21

misverstanden kunnen al in heel kleine hoekjes ontstaan om niets, maar je hoeft toch niet alles in te vullen voor meelezers, als je zelf het juiste antwoord al weet maar niet plaatst direct waarmee je het misverstand wat er eventueel zat aan te komen al zelf had kunnen wegnemen :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2017 18:26

mona schreef:Bij ons zijn er ook nog steeds tafelwachten, maar ik vraag me af waarom.
In onze kerk zie ik het meer als decoratie, of een waardige traditie of zo. Dat klinkt heel denigrerend, maar men durft in het gewone dagelijkse leven al niet met elkaar in gesprek te gaan over openlijke zonden, laat staan iemand te weren aan het Avondmaal. Met als gevolg dat deze mensen gewoon aangaan. Ik heb het niet over verborgen zonden, maar over openlijke zonden!
Ik neem mij bij deze voor om binnenkort te vragen waarom er bij ons nog tafelwachten zijn.

Mijns inziens zouden tafelwachten niet nodig zijn, als men elkaar durfde aan te spreken op een zondige levenswandel. (roddel, dronkenschap, samenwonen enz)
Wat er gedacht wordt, of stiekem gedaan wordt, daar kan men elkaar niet op aanspreken.


De catechismus is daar helder in; ( ik lees ook nog weleens wat door)

Vraag 81

Voor wie is het Avondmaal des Heeren ingesteld?
Voor degenen, die zichzelf vanwege hun zonden mishagen, en nochtans vertrouwen, dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid met zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren,hoe langer hoe meer hun geloof te sterken en hun leven te beteren. Maar de hypocrieten en die zich niet met waren harte tot God bekeren, die eten en drinken zichzelf een oordeel.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2017 21:03

Precies. En ook dat je elkaar moet vermanen en terechtwijzen als iemand in openbare zonde leeft
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor MoesTuin » 05 nov 2017 07:38

Een eerlijke en confronterende overdenking over voor wie de deelname aan het Heilig Avondmaal is.
Thema: Komt Koopt en Eet

De dienst komt vanuit "de Ark" op Urk
Voorganger ds PJ Stam

https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10282

Je komt dan op de kerkelijke gemeente van "de Ark" op Urk
en scroll dan naar onder naar 10 September
De middagdienst van 16:14 uur en klik dan luister
Vanaf minuut 62 een prachtig lied op weg naar de verkondiging over het Heilig Avondmaal vanaf minuut 70

Rijk en ernstig maar vertroostend Woord
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor MoesTuin » 10 nov 2017 12:32

MoesTuin schreef:Een eerlijke en confronterende overdenking over voor wie de deelname aan het Heilig Avondmaal is.
Thema: Komt Koopt en Eet

De dienst komt vanuit "de Ark" op Urk
Voorganger ds PJ Stam

https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10282

Je komt dan op de kerkelijke gemeente van "de Ark" op Urk
en scroll dan naar onder naar 10 September
De middagdienst van 16:14 uur en klik dan luister
Vanaf minuut 62 een prachtig lied op weg naar de verkondiging over het Heilig Avondmaal vanaf minuut 70

Rijk en ernstig maar vertroostend Woord


Wel heel opmerkelijk, maar tegelijk ook heel bijbels naar de oproep van de Heere Jezus en ook de werking van de Heilige Geest
Vanaf minuut 1:02 doet de dominee een oproep na de preek en gezongen lied aan aanwezigen in die dienst die Geloven in het hart wat gezongen is, maar nog geen belijdenis van het geloof gedaan hebben, toch te komen tot de Tafel des Heeren en achteraf zich na de dienst te melden bij de kerkenraad om Belijdenis van het Geloof te doen.
Wel heel mooi en krachtig
Net zo krachtig als de Roep van Christus....
Komt, Kom NU, nog is het tijd , stel niet uit!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten