Deelname aan het Heilig Avondmaal

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor MoesTuin » 26 okt 2017 16:16

Waarom mogen kinderen in de gemeente van de Heere Jezus Christus niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Veendam » 26 okt 2017 20:13

MoesTuin schreef:Waarom mogen kinderen in de gemeente van de Heere Jezus Christus niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal?


Bij kerken met kinderdoop: Als een kind persoonlijk Jezus heeft leren kennen als zijn Heer en Verlosser en goed weet wat de kosten zijn van het volgen van Jezus dan zou dat kind aan het avondmaal mogen wat mij betreft. Aangezien alleen belijdende leden aan het avondmaal mogen en geen doopleden dan zou het dus wenselijk zijn om dat kind ook belijdenis te mogen laten doen. (maar zo denk ik er over en dan laat ik de kerkelijke regeltjes een beetje rechtovereind staan.

Bij kerken met volwassendoop: Als iemand gedoopt is mag deze aan het avondmaal.
Als iemand persoonlijk Jezus heeft leren kennen als zijn Heer en Verlosser en deze de kosten heeft berekend van het volgen van Jezus mag deze ook aan het avondmaal, ook al is deze niet gedoopt.
Dan blijft de vraag staan: Wanneer iemand wel aan et avondmaal gaat waarom laat deze zich dan niet dopen ?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor MoesTuin » 27 okt 2017 07:14

Dat lijkt mij ook Veendam
Als baby's en kleine kinderen door de doop deel hebben aan Gods genadeverbond, als zij deel hebben aan de uitwerking van het volbrachte werk van de Heere Jezus van verlossing en verzoening, de Heilige Geest in hen woont en werkt, dan mogen kinderen in de gemeente van de Heere Jezus Christus ook deelnemen aan het Heilig Avondmaal.
Na de Doop maak je deel uit van.....(geen uitzonderingen zijn hier op te vinden in de bijbel)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Chaya » 27 okt 2017 15:07

Veendam schreef:Bij kerken met kinderdoop: Als een kind persoonlijk Jezus heeft leren kennen als zijn Heer en Verlosser en goed weet wat de kosten zijn van het volgen van Jezus dan zou dat kind aan het avondmaal mogen wat mij betreft. Aangezien alleen belijdende leden aan het avondmaal mogen en geen doopleden dan zou het dus wenselijk zijn om dat kind ook belijdenis te mogen laten doen. (maar zo denk ik er over en dan laat ik de kerkelijke regeltjes een beetje rechtovereind staan.

Gelukkig dat je het laatste er nog bij zegt.
Zo denk jij er over.
De kerk gaat er vanuit dat de belijdende leden hun belijdenis hebben afgelegd van het ware geloof en dus mogen deelnemen op grond dat zij het lijden en sterven van de Heere Jezus deelachtig zijn geworden.
Wie dat (nog) niet bezit, mag dus niet aangaan.
Het sacrament van de doop is maar éénmalig en dus iets anders dan het sacrament van het H.A., dat herhaald moet worden (Doe dit tot Mijn gedachtenis)
Veendam schreef:Dan blijft de vraag staan: Wanneer iemand wel aan et avondmaal gaat waarom laat deze zich dan niet dopen ?

En dat kan dus niet volgens het kerkrecht.
En dat is niet eens het ergste, je neemt dan deel op oneigenlijke grond. Want wie gelooft (lees: bekeerd is) wil zich van harte laten dopen.

De vraag wordt verkeerd gesteld: mag ik, mogen wij...
Het H.A. is een teken van Gods genade, die ons aangeboden wordt en de gelovigen worden middels het brood en de wijn verzekerd en vermaand dat het bloed van de Heere Jezus ook voor hen (persoonlijk) vergoten is.
Dan blijft de vraag niet staan of het mag. Van wie mogen?
Maar of God Zelf je aan Zijn tafel roept en of je met Petrus kunt zeggen:
Ja, Heere, U weet alle dingen, U weet dat ik U liefheb.’.
U dan, die gelooft, is Hij dierbaar (1 Petr.2:7).
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Teus » 27 okt 2017 15:48

MoesTuin schreef:Waarom mogen kinderen in de gemeente van de Heere Jezus Christus niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal?

Als kinderen mogen weten dat ze van hun zonden verlost zijn en de Heere Jezus liefhebben mogen zij aan het avondmaal, wanneer hun levenswandel het toelaat. Als ze dan willen handelen naar Gods wil zijn ze ook gedoopt.
Wat is het verschil tussen een kind en een volwassene?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Chaya » 27 okt 2017 15:58

Teus schreef:Wat is het verschil tussen een kind en een volwassene?

Is dat een serieuze vraag?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor MoesTuin » 27 okt 2017 16:04

Chaya schreef:
En dat kan dus niet volgens het kerkrecht.
En dat is niet eens het ergste, je neemt dan deel op oneigenlijke grond. Want wie gelooft (lees: bekeerd is) wil zich van harte laten dopen.

Wat bedoel je precies met kerkrecht?
Maar een kind is veelal al gedoopt in de kerkelijke gemeentes, dus daarmee maken ze ook deel uit van.....

Chaya schreef:De vraag wordt verkeerd gesteld: mag ik, mogen wij...
Het H.A. is een teken van Gods genade, die ons aangeboden wordt en de gelovigen worden middels het brood en de wijn verzekerd en vermaand dat het bloed van de Heere Jezus ook voor hen (persoonlijk) vergoten is.
Dan blijft de vraag niet staan of het mag. Van wie mogen?
Maar of God Zelf je aan Zijn tafel roept en of je met Petrus kunt zeggen:
Ja, Heere, U weet alle dingen, U weet dat ik U liefheb.’.
U dan, die gelooft, is Hij dierbaar (1 Petr.2:7).

Dus vanuit de bijbel gezien is het een roeping van God voor een ieder die geloofd (en gedoopt is). Bedoel je dit te zeggen?
De vraag van mij is meer gericht op de kinderen en deelname aan het Heilig Avondmaal.....als een kind zich geroepen weet in geloof gaat het dus niet meer over mag of mogen, maar de roep opvolgen en gaan en deelnemen aan het Heilig Avondmaal lees ik uit jou antwoord.
Daar kan ik me zeker in vinden.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Teus » 27 okt 2017 16:12

Teus schreef:Wat is het verschil tussen een kind en een volwassene?

Chaya schreef:Is dat een serieuze vraag?

Het is eigenlijk retorische vraag, gezien, hetgeen je niet geciteerd heb in, mijn reactie.
Er is geen verschil.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor MoesTuin » 27 okt 2017 16:15

Teus schreef:Als kinderen mogen weten dat ze van hun zonden verlost zijn en de Heere Jezus liefhebben mogen zij aan het avondmaal, wanneer hun levenswandel het toelaat. Als ze dan willen handelen naar Gods wil zijn ze ook gedoopt.
Wat is het verschil tussen een kind en een volwassene?

Niets
De Heere Jezus laat zelfs de kinderen naar voren komen, wanneer omstanders ze uit zijn buurt willen houden. " want het Koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het Koninkrijk van God, zal er zeker niet
binnengaan" (Marcus 10:14-15).
We zijn allen kinderen van één Vader.....en moeten worden als een kind.
alle rangen en standen en leeftijden arm of rijk....enz....vallen weg.
Enkel Geloof in Christus maakt ons allen gelijk aan Zijn Tafel.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Teus » 27 okt 2017 16:18

Zo is dat Moestuin.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor naamloos » 27 okt 2017 16:23

Chaya schreef:Gelukkig dat je het laatste er nog bij zegt.
Zo denk jij er over.
De kerk gaat er vanuit dat de belijdende leden hun belijdenis hebben afgelegd van het ware geloof en dus mogen deelnemen op grond dat zij het lijden en sterven van de Heere Jezus deelachtig zijn geworden.
Wie dat (nog) niet bezit, mag dus niet aangaan.
Het sacrament van de doop is maar éénmalig en dus iets anders dan het sacrament van het H.A., dat herhaald moet worden (Doe dit tot Mijn gedachtenis)
Dus alle belijdende leden gaan bij jullie aan het H.A.? En wie het ware geloof nog niet bezit mag nog geen belijdenis doen?
Daar kan ik me redelijk in vinden.
Veendam schreef:Bij kerken met volwassendoop: Als iemand gedoopt is mag deze aan het avondmaal.
Als iemand persoonlijk Jezus heeft leren kennen als zijn Heer en Verlosser en deze de kosten heeft berekend van het volgen van Jezus mag deze ook aan het avondmaal, ook al is deze niet gedoopt.
Dan blijft de vraag staan: Wanneer iemand wel aan et avondmaal gaat waarom laat deze zich dan niet dopen ?
Chaya schreef:En dat kan dus niet volgens het kerkrecht.
En dat is niet eens het ergste, je neemt dan deel op oneigenlijke grond. Want wie gelooft (lees: bekeerd is) wil zich van harte laten dopen.
Het 'kerkrecht' (lees huisregels) van kerken bij kinderdopers en geloofsdopers is niet gelijk.
Bij ons mag iedereen die in Jezus gelooft als zijn Redder en Heer deelnemen aan het H.A. en dat is geheel volgens de Bijbel.
Echter, bij ons zijn er ook veel mensen die al jaren gelovig zijn (en deelnemen aan het H.A.) die zich nog niet hebben laten dopen. Dat is dan niet weer Bijbels.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Veendam » 27 okt 2017 16:58

Chaya schreef:Gelukkig dat je het laatste er nog bij zegt.
Zo denk jij er over.
De kerk gaat er vanuit dat de belijdende leden hun belijdenis hebben afgelegd van het ware geloof en dus mogen deelnemen op grond dat zij het lijden en sterven van de Heere Jezus deelachtig zijn geworden.
Wie dat (nog) niet bezit, mag dus niet aangaan.
Het sacrament van de doop is maar éénmalig en dus iets anders dan het sacrament van het H.A., dat herhaald moet worden (Doe dit tot Mijn gedachtenis)

En dat kan dus niet volgens het kerkrecht.
En dat is niet eens het ergste, je neemt dan deel op oneigenlijke grond. Want wie gelooft (lees: bekeerd is) wil zich van harte laten dopen.

De vraag wordt verkeerd gesteld: mag ik, mogen wij...
Het H.A. is een teken van Gods genade, die ons aangeboden wordt en de gelovigen worden middels het brood en de wijn verzekerd en vermaand dat het bloed van de Heere Jezus ook voor hen (persoonlijk) vergoten is.
Dan blijft de vraag niet staan of het mag. Van wie mogen?
Maar of God Zelf je aan Zijn tafel roept en of je met Petrus kunt zeggen:
Ja, Heere, U weet alle dingen, U weet dat ik U liefheb.’.
U dan, die gelooft, is Hij dierbaar (1 Petr.2:7).


Nergens lees ik in de Bijbel dat als iemand niet gedoopt is deze niet aan het Avondmaal zou mogen.
Deelnemen op oeigenlijke grond is alleen wanneer iemand NIET gelooft en deze gaat aan het avondmaal.
Je zou daarin kunnen toevoegen dat iemand die zijn boel niet op orde heeft zichzelf moet onderzoeken, maar het is geen reden om niet aan te gaan wanneer er zaken scheef zitten in het persoonlijk leven maar juist een oproep om VOOR het aangaan de zaken wel in orde te maken met God en met andere mensen.
Oneigenlijke grond op basis van het afwijken van het kerkrecht is geen Bijbelse reden.
Ik zeg heel simpel dat wanneer iemand het avondmaal serieus neemt en daar oud geoeg voor is deze ook de verantwoordelijkheid zou moeten kunnen dragen om zich te laten dopen of belijdenis te doen.

Bambi

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Bambi » 27 okt 2017 18:19

In de Bijbel staat nergens een leeftijdsgrens
Alleen dat ze niet dronken mogen worden of zich volstouwen aan het Avondmaal, maar dat is met 1 hap en 1 slok tegenwoordig,ook niet mogelijk

Bambi

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Bambi » 27 okt 2017 18:40

Volgens dit artikel namen alle kinderen die gedoopt waren in de vroege kerk ook deel aan het Avondmaal, maar werd de leeftijd in de loop der eeuwen steeds verder opgeschoven


https://www.onderwegonline.nl/8331-avon ... roege-kerk

Bambi

Re: Deelname aan het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Bambi » 27 okt 2017 19:11

Er komen steeds meer regels bij en steeds meer mensen worden afgehouden
Jezelf beproeven, dat hoor je iedere dag te doen, om te zorgen dat er niks tussen jou en God in staat en niks de relatie vertroebeld, of het nu gevoelens gedachten of daden zijn

Ik zou niet eens aan mogen.
Ik heb geen belijdenis gedaan en draag een lange broek en er staat nog een verstofte tv in huis en zo zijn er nog meer dingetjes die volgens de kerk een belemmering zijn om aan te gaan, maar voor God geen belemmering zijn in een relatie met mij
En dat is het verschil.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 24 gasten