de drie formulieren van enigheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor MoesTuin » 18 okt 2017 20:27

vanuit de topic reformatie maar even gehaald, om niet te off topic te worden daar.......
de 3 formulieren van enigheid.
3parels schreef:En wat ook gereformeerd moet worden in onze tijd, zijn onze formulieren. Deze hebben bijna dezelfde waarde als de Bijbel gekregen. We moeten hen ondertekenen als zijnde de waarheid bij het aannemen van een bepaalde baan ed. Daar zou ik ook vanaf willen. Niks niet tekenen voor formulieren. Het zijn visies door mensen geschreven vanuit een bepaalde opinie vanuit een bepaalde tijd. En we moeten ze toetsen!! Aan Gods Woord want dat is het enige boek wat gezag heeft. De rest heeft geen gezag, daar kun je het mee eens zijn of niet, maar het heeft geen gezag. Je kunt niet zeggen: de formulieren zeggen het dus het is waar. Maar dat wordt tegenwoordig wel gezegd. "Het staat in de Heidelbergse Catechismus dus!!" Ja en?? Kan er in de HC of welk formulier dan ook, ook geen foutje geslopen zijn, net als in de visie van Luther op de beelden en het Avondmaal?
Het waardeoordeel wat er ligt op de formulieren vind ik zo sterk dat ik het bijna eng vindt. Daar is ook wel wat hervorming in nodig. Ik zeg niet dat ik ze niet waardevol vindt of dat er niet heel veel waarheden in staan, maar er staan ook fouten in. Wanneer we deze niet zouden willen zien of erkennen, maken we er een soort Bijbel van.. wat mijn inziens echt Godonterend is.



Even kort de uitleg mbt de formulieren van enigheid
De ->formulieren van enigheid zijn de belijdenisgeschriften voor alle gereformeerde kerken in Nederland. Op deze belijdenis wil reformatorische christenen in Nederland elkaar over en weer aanspreken.

Het betreft drie geschriften:

1. de ->Nederlandse Geloofsbelijdenis . Deze belijdenis is opgesteld door Guido de Brés in 1561. Deze belijdenis telt 37 artikelen.

2. de ->Heidelberger Catechismus . Deze catechismus is opgesteld door Zacharias Ursinus en Caspar Olevianus in 1563. Deze catechismus telt 129 vragen en antwoorden en biedt een reformatorische samenvatting van de Christelijke religie.

3. de ->Dordtse Leerregels. Deze leerregels zijn opgesteld door de Synode van Dordrecht in 1618 en 1619. De leerregels zijn een weerlegging van de leerstellingen van de ->Remonstranten. De Dordtse Leerregels telt vijf hoofdstukken van de Christelijke leer. De formulieren van enigheid zijn een belijdenis van de Bijbelse boodschap in reformatorische zin. In deze belijdenissen is de ->Reformatie van Luther, Calvijn en Zwingli duidelijk aanwezig. Heel veel formuleringen in deze geschriften gaan letterlijk terug op de ->Institutie van Calvijn. De eerste uitgave van de Institutie is van 1536.

In de formulieren van enigheid wordt onder meer het volgende nadrukkelijk beleden:
1. het absolute gezag van de Bijbel op alle terreinen des levens
2. God heeft een Wezen en in dat wezen zijn drie Personen: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
3. De mensen zijn door de zonde verloren voor God. Zonde is ongehoorzaamheid aan Gods wet. De zonde raakt alle mensen. God moet de zonde straffen met tijdelijke en eeuwige straf.
4. De Heere Jezus Christus is de enige en noodzakelijke Redder. Door Zijn lijden en sterven heeft de Heere Jezus voor de zonde betaald en de straf op de zonde gedragen. De mensen kunnen alleen gered worden door het geloof in de Heere Jezus Christus. Dit is de blijde boodschap van het Evangelie.
5. De Heilige Geest is de schenker van het ware geloof. Het geloof is een gave van God. In de Bijbel roept God op tot geloof in Zijn Zoon Jezus Christus.
6. De mens is geschapen om eeuwig te leven. Bij het sterven gaat de ziel van de mens naar de hel of de hemel. Het geloof in Christus is hier beslissend. Er zal ook eenmaal een dag zijn waarop de Heere Jezus zal terugkomen uit de hemel. Dan zullen alle mensen die geleefd hebben worden opgewekt uit de dood. De Heere Jezus zal dan de mensen oordelen.
7. Alle dingen op de aarde moeten tenslotte gericht zijn op de eer van God. Christenen zijn geroepen om de blijde boodschap van redding door Christus aan andere mensen te vertellen. De Bijbel wijst gebruik van geweld bij de verspreiding van het Evangelie radicaal af.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor MoesTuin » 18 okt 2017 20:29

Ik zit ook met deze vragen en graag wil ik er eerlijk (en zeker niet aanvallend bedoeld), maar nogmaals eerlijk met elkaar over nadenken.
Ik denk dat er niets mis is met deze formulieren op zich, zolang ze maar niet boven of gelijk aan de Bijbel, Gods Woord gesteld worden.
Daarnaast zijn er inhoudelijk hier een daar wel zaken die denk ik in het licht van heden ten dage wat aandacht nodig hebben (lees nader Schrift onderzoek)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor MoesTuin » 18 okt 2017 20:33

Zeker ook gezien hetgeen je leest in de bijbel over schrift onderzoek (de formulieren kunnen daar een hulpmiddel in zijn, maar je dient toch altijd bij de bijbel uit te komen, zelf de bijbel te onderzoeken in Geloof en geleidt door de Heilige Geest, de Helper
denk toch alsjeblieft goed na over de zaken die u gelooft, voor waar houdt, die u van huis uit meegekregen heeft.
Is wat ik geloof, is dat wat ik in mijn (geloofs)opvoeding heb meegekregen gefundeerd op Gods Woord?
Ik mis die houding veel bij mensen.
Paulus en Silas komen in Berea.
Ze bezoeken een bijeenkomst van Judeeërs (Joden): zij (de Joden in Berea) ontvangen het woord met alle welwillendheid en wikken-en-wegen dagelijks de Schriften of het zo zou kunnen zijn (Handelingen 17:11).
En er komen Joden en vooraanstaande Griekse mannen en vrouwen tot geloof (:12).
Onderzoek de Schriften.
Niet: wat hebben mijn ouders, mijn opvoeders, mijn kerk, mijn predikanten, de oudvaders mij geleerd?
Niet: wat leert de traditie mij? Dat is een totaal verkeerde houding. Déze Joden hoorden Paulus aan en gingen op onderzoek uit of hij naar de Schriften sprak.
Dat is de enige en bijbelse weg.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor henkie » 20 okt 2017 09:40

MoesTuin schreef:Ik zit ook met deze vragen en graag wil ik er eerlijk (en zeker niet aanvallend bedoeld), maar nogmaals eerlijk met elkaar over nadenken.
Ik denk dat er niets mis is met deze formulieren op zich, zolang ze maar niet boven of gelijk aan de Bijbel, Gods Woord gesteld worden.
Daarnaast zijn er inhoudelijk hier een daar wel zaken die denk ik in het licht van heden ten dage wat aandacht nodig hebben (lees nader Schrift onderzoek)


Laten we eens heel eerlijk beginnen: heb je deze formulieren allemaal al eens gelezen?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor Chaya » 20 okt 2017 10:24

henkie schreef:Laten we eens heel eerlijk beginnen: heb je deze formulieren allemaal al eens gelezen?

En nog erger, er wordt steeds minder vaak uit gepreekt.
Daarom roepen veel mensen maar wat.

De Heidelberger Catechismus is op verzoek van keurvorst Frederik III van de Palts geschreven door Caspar Olevianus en Zacharias Ursinus. Aanleiding was de onduidelijkheid over de aard en de positie van het avondmaal. Frederik gaf de opdracht aan Zacharias Ursinus, hoogleraar dogmatiek aan de Heidelbergse universiteit.

De Nederlandse Geloofsbelijdenis is in 1561 geschreven door Guido de Brès. Guido de Brès was deztijds predikant in Doornik. Hij gooide het geschrift over de muur van het kasteel in diezelfde plaats. In een begeleidende brief vroeg hij de koning, Filips II van Spanje een einde te maken aan de vervolging van protestanten. Hij wilde met het geschrift uitleggen dat de protestanten geen oproerkraaiers of ketters waren. Zij waren christenen.

De Dordtse Leerregels zijn opgesteld op de Synode van Dordrecht, een landelijke vergadering van gerefomeerde kerken in 1618 en 1619 in Dordrecht die ook bijgewoond werd door vertegenwoordigers van buitenlandse gereformeerde kerken. De Dordtse Leerregels zijn een weerlegging van de Vijf artikelen van de remonstranten, de Dordtse Leerregels worden daarom ook wel de Vijf artikelen tegen de remonstranten genoemd.
De Dordtse Synode was een landelijke synode die bijeengeroepen was door de Staten- Generaal van de Verenigde Nederlanden om uitspraak te doen over de opvattingen van de remonstranten. De remonstranten werden op de Synode van Dordrecht unaniem veroordeeld door de contraremonstranten. Hun leer was, volgens de overige deelnemers aan de Synode, niet in overeenstemming met de Bijbel.

BRON

Maar tegenwoordig is het dus een algemeen betwijfeld christelijk geloof.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor MoesTuin » 20 okt 2017 10:40

henkie schreef:Laten we eens heel eerlijk beginnen: heb je deze formulieren allemaal al eens gelezen?

Gelukkig niet Henkie :wink:
Dat wil niet zeggen dat ik ze niet ken of er nooit in gelezen heb.
Ik gebruik deze als "naslagwerk"
de Bijbel is het Woord van God en is voor mij leidend
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor ereunao » 20 okt 2017 11:01

Henkie:
Laten we eens heel eerlijk beginnen: heb je deze formulieren allemaal al eens gelezen?[/quote]

Ja zeker, ik ken ze bijna uit mijn hoofd! En ik heb ook alle waardering en respect voor de schatten voor hart en huis die in de geloofsleer opgesloten liggen. Maar als het over de bredere relaties van de Schrift gaat schieten zij hopeloos tekort.

1e In de ecclèssiologie. De Schrift kent geen alleen zaligmakende kerk van Adam-tot de voleinding. Want God is niet aan de kerk gebonden om het heil te bemiddelen en uit te delen. De kerk kan alleen de eerstelingen binnenhalen, de volle oogst wordt straks door een bekeerd en hersteld Israël binnengehaald. Zie Jes. 27:6.

2e In de eschatologie. De Schrift leert nergens dat bij de wederkomst van Chr. de wereld vergaat , maar dat Hij dan de wereldheerschappij aanvaarden zal en tot Koning zal zijn over de ganse aarde Zach.14:9.Openb.11:15
En ook niet dat dan alle mensen tegelijk opstaan, maar een iegelijk in zijn orde zie 1Kor.15:23.Als er een 1e opstanding is dan volgt daar logischerwijs uit dat later er ook nog een andere volgt. zie Openb.20 gr: ereunao

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor Teus » 22 okt 2017 11:14

Er zijn gevallen dat men preekt uit de formulieren en het vergelijkt met de Bijbel, het moet niet gekker worden.
Ik heb genoeg aan God en Zijn Woord.
Als je het niet van God en Zijn Woord verwacht heb je m.i. maar een arm leven.
Heer, ai maak mij Uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend.
Er staat geen catechismus, formulieren of Dordse leerregels bij. De dl zijn overigens alleen voor Dordrecht bestemd, of daar bedacht?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor MoesTuin » 22 okt 2017 11:33

De bijbelse weg is ook onderzoekt de Schriften
Zoals ik al eerder aangaf in een eerdere posting (ik val nog weleens in herhaling :wink: )

Ik las elders een niet eens zo'n gekke oproep van Bambi
Negeer al die geschriften, leerboeken, leerstellingen, oud vaders e.d eens volkomen.
Ga in de bijbel lezen en laat je leiden en inspireren door de Heilige Geest van God

(Deden de Joden ook, ze hoorden Paulus aan en gingen op onderzoek uit of hij naar de Schriften sprak en ze kwamen tot geloof.)
Dat is de enige en bijbelse weg.....
de kerk "pamperd" te veel, Paulus spreekt en waarschuwt hier ook voor, de baby christenen, die enkel melk krijgen en kunnen verdragen.
Paulus was verbaasd en onthutst als gelovigen na jaren nog babyvoeding kregen. In 1 Kor. 3 nog steeds aan de melk? Aan het slot van Hebr. 5 nog altijd geen leraars?

Wat doen we toch in onze gemeenten, in onze kerken?
Voeden we op?
Voeden we op tot volwassenheid?
Herhalen we eindeloos de basisprincipes?

In Johannes 3:8 zegt de Heere Jezus tegen de rechtzinnige Joodse theoloog Nicodemus:
"De wind waait waarheen hij wil. Wij horen zijn geluid, maar wij weten niet vanwaar hij komt of waar hij heen gaat, zó is het met een ieder die uit de Geest geboren is".
Een wedergeboren mens is net zo onvoorspelbaar als de wind, de Heilige Geest.

Moeilijk in het begin, om alles los te laten en zelf via Gods Woord alleen en de leiding van zijn Heilige Geest te luisteren naar en vooral Zijn Stem te verstaan.
Bid er maar veel om (maar dat niet alleen, maar beoefen zeker ook tegelijk de praktijk hiervan)
Dat lukt enkel na en in Geloof en Vertrouwen op en in Hem.
Hij zal je helpen en leiden, ook al merk je dat soms niet op, Hij is nabij! in alles.

en al die formulieren, prima voor erbij, als naslagwerk, maar de bijbel is nr 1, onderzoekt de Schriften.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2017 11:35

Doorgaans gebeurt dat niet, misschien enkele uitzonderingem daargelaten. Ik hoor nooit preken waarin de 3 formulieren als gezaghebbend worden beschouwd, alleen als uitwerking van wat de Bijbel zegt en daar wordt dan ook altijd op teruggevallen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor Niagara » 22 okt 2017 11:40

De formulieren zijn bedoeld als samenvatting van de bijbel. Als de samenvatting iets zegt wat in het oorspronkelijke werk niet terug te vinden is, klopt die samenvatting niet. Ik denk dat er heel veel goede dingen in de drie formulieren staan, maar sommige dingen zijn echt wel discutabel wat mij betreft. Als argument geven: dat staat in de catechismus, kan wat mij betreft dan ook niet, hoogstens: in de catechismus staat dit en dit, wat hier en hier ook in de bijbel staat. De catechismus bijvoorbeeld aandragen als argument voor de kinderdoop ipv de bijbel, lijkt mij incorrect.
Toch vind ik de formulieren zeker een prettig naslagwerk, ze bieden wat overzicht en ben ik blij dat ze er zijn. Wel zie ik zeker de tijds- en cultuurgebondenheid ervan. Ik vind dat nooit puur uit de catechismus gepreekt kan worden, alleen met de juistheid bewijzende bijbelteksten erbij.
Afbeelding

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor jaapo » 22 okt 2017 17:03

Als vrijzinnige die de dogma's al lang geleden verlaten heeft, onderschrijf ik ze niet en stel ze ook ver onder de maat van de bijbel. En in de bijbel gaan de evangeliën weer boven de andere Bijbelboeken. In mijn jeugd kreeg ik op cetechisatie vrijwel uitsluitend de bespreking van de HC. Je werd de week daarop ook overhoord of je de betreffende zondag wel uit het hoofd geleerd had. Had je dat niet gedaan, dan zag de toekomst er somber voor je uit, zo begreep ik. De geschriften zijn interessant, als het om kerkgeschiedenis gaat. In deze tijd volstrekt niet meer relevant. Mensenwerk, weliswaar geïnspireerd mensenwerk, maar toch.... Voor die tijd waardevol en leerzaam, maar voor nu weinigzeggend voor grote groepen gelovigen.
N.B. Ik respecteer, dat er op zondag hier niet gemodereerd wordt en ook nauwelijks gereageerd. Maar kunnen de moderators niet verhinderen, dat ik ook op zondag hier lastig gevallen word door plotseling opduikende en beeldverduisterende advertenties?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

ereunao

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor ereunao » 23 okt 2017 11:05

Niagara:
Toch vind ik de formulieren zeker een prettig naslagwerk, ze bieden wat overzicht en ben ik blij dat ze er zijn. Wel zie ik zeker de tijds- en cultuurgebondenheid ervan. Ik vind dat nooit puur uit de catechismus gepreekt kan worden, alleen met de juistheid bewijzende bijbelteksten erbij.


Van harte mee eens! Probleem is echter dat ook die 'bewijzende bijbelteksten’ op een selectieve manier door de kerkelijke bril gelezen worden. Mijn hoofdbezwaar is dan ook dat die formulieren van A-Z gebaseerd zijn op de verv-leer en daar als een axioma vanuit gaan

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor Chaya » 23 okt 2017 11:23

Niagara schreef:Toch vind ik de formulieren zeker een prettig naslagwerk, ze bieden wat overzicht en ben ik blij dat ze er zijn. Wel zie ik zeker de tijds- en cultuurgebondenheid ervan. Ik vind dat nooit puur uit de catechismus gepreekt kan worden, alleen met de juistheid bewijzende bijbelteksten erbij.

Ik heb nog nooit gehoord dat er puur uit de catechismus wordt gepreekt. Er wordt altijd eerst een bijbelgedeelte gelezen en pas daarna de te behandelen vraag(en) en antwoord(en).
Als dat op de juiste manier gedaan wordt, zie je hoe rijk de catechismus is en hoe het evangelie wordt uitgestald als het ware.
Zelfs W. Ouweneel erkent het nut van de catechismus:

“Vaak wel, als je bijvoorbeeld getuigt van je geloof, maar niet als je echt dieper wilt begrijpen wat er staat. In ons uitleggen van de Bijbel nemen we allemaal onze eigen cultuur mee, onze opvoeding, het onderwijs dat we genoten hebben. En je leest de Bijbel als mens van de 21ste eeuw, opgegroeid in een Westers land. Dat alles speelt een doorslaggevende rol als je de Bijbel probeert te begrijpen. Als je jezelf een soort zuiverheid aanpraat, alsof je geen vooroordelen hebt, doe je eigenlijk iets heel gevaarlijks. Want dan heb je een leesbril op je neus staan die je je niet bewust bent. Het is veel beter en ook volwassener om te beseffen: ik heb een bril op, maar ik weet tenminste hoe die heet. Dat kan een reformatorische bril, een baptistenbril, lutherse bril of nog een andere bril zijn. Als je dat beseft, kun je ook kritisch kijken naar je eigen leeswijze.”
HET BELANG VAN DE CATECHISMUS
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor henkie » 23 okt 2017 12:50

De formulieren zijn ook mede opgesteld vanwege allerlei wind van leer. En laten die dwalingen nu net vaak afkomstig zijn van mensen die een ongezonde aversie hebben tegen de 3FE. Het zou toch niets met elkaar te maken hebben? 8-[


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten