de drie formulieren van enigheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor ereunao » 23 okt 2017 12:55

Zolang het over de geloofsleer gaat ben ik het v/h. met Ouweneel eens! Mijn bezwaren betreffen alleen het inzicht in de bredere relaties van de Schrift, en dan met name die Roomse kerkopvatting van de alleezaligmakende kerk.(Art.XXVII N.G.B.) Want, zoals eerder gezegd God is niet aan de kerk gebonden om het heil te bemiddelen en uit te delen. De kerk kan alleen de eerstelingen binnenhalen, de volle oogst wordt straks door een bekeerd en hersteld Israël binnengehaald. Zie Jes. 27:6. Daarom is het onmogelijk de kerk op de plaats van Israël te zetten en ook niet omgekeerd. En in onlosmakelijk verband hiermee, de doop- en verbondsleer.gr: ereunan

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor benefietdiner » 23 okt 2017 14:40

Chaya schreef:Ik heb nog nooit gehoord dat er puur uit de catechismus wordt gepreekt.
Dan ben je toch niet goed thuis in kerkelijk Nederland want in gemeentes uit de bevindelijke en orthodox gereformeerde stroming wordt in de tweede dienst gepreekt uit de Heidelbergse Catechismus. Zeker in de alle Gereformeerde Gemeentes in Nederland ook waar de leesdiensten gehouden worden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor Chaya » 23 okt 2017 15:59

benefietdiner schreef:Dan ben je toch niet goed thuis in kerkelijk Nederland want in gemeentes uit de bevindelijke en orthodox gereformeerde stroming wordt in de tweede dienst gepreekt uit de Heidelbergse Catechismus. Zeker in de alle Gereformeerde Gemeentes in Nederland ook waar de leesdiensten gehouden worden.

Wat bedoel je nou precies?
Ik zei dat er nooit een leerdienst wordt gehouden, waarin de Bijbel dicht blijft en alleen de H.C. open gaat.
Ik kerk zelf in de middenflank, maar wij hebben ook vrijwel iedere week een leerdienst.
Zo ong. 45 zondagen per jaar schat ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor jaapo » 23 okt 2017 17:37

Zo, zo, als ik de Drie Formulieren niet meer onderschrijven kan en niet meer als kernpunten van mijn geloof beschouw, ben ik volgens @Henkie aan het dwalen en verspreid ik een dwaalleer. Een mooi voorbeeld van geloofsarrogantie, die al bij veel medegelovigen schade opgeleverd heeft.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor benefietdiner » 23 okt 2017 17:46

Chaya schreef:Wat bedoel je nou precies?
Ik zei dat er nooit een leerdienst wordt gehouden, waarin de Bijbel dicht blijft en alleen de H.C. open gaat.
Ik kerk zelf in de middenflank, maar wij hebben ook vrijwel iedere week een leerdienst.
Zo ong. 45 zondagen per jaar schat ik.

Leerdiensten kunnen ze in genoemde denominaties (gereformeerde Gemeenten in Nederland) niet. Iedere twee dienst (middag of avond) wordt uit de Heidelbergse Catechismus gepreekt. Er zijn in de H.C. 52 zondagen voor iedere zondag een zondag voor het hele jaar. De Heidelbergse Catechismus werd door Petrus Datheen in het Nederlands vertaald. Hij voegde hem toe aan zijn psalmbundel. De Synode van Dordrecht (1618-1619) toetste de Catechismus en schreef hem voor als document dat ambtsdragers en hoogleraren dienden te ondertekenen en iedere zondag uit gepreekt zou worden. Ook daar waar geen ambtsdrager (predikant) aanwezig is wordt uit de H.C. een gelezen preek gehouden.
Hier gaat dus alleen de H.C. open en uiteraard gegrond op de Bijbel.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor Chaya » 24 okt 2017 09:24

GEWOON DE CATECHISMUS

Als student aan het seminarie werkte ik een zomer voor een kerk in een deel van Philadelphia dat werd geterroriseerd door jeugdbendes. Daar hoorde ik van een jonge predikant in een nog slechter deel van de stad, die met veel vrucht onder kinderen werkte. Op zaterdagen kwamen er honderden kinderen en tieners. Ik ging kijken. Ik weet niet zeker wat ik verwachtte (lieve vrijwilligers met limonade, hugs en verhalen over Jezus) maar wat ik tot mijn ontsteltenis zag was een gebouw met meer dan 200 kinderen, verdeeld in leeftijdsgroepen, die de catechismus aan het leren waren!

Ik ben niet vaak zo verbaasd geweest. Nooit had ik gedacht dat de catechismus bruikbaar kon zijn voor modern onderwijs. En zelfs al had ik dat bedacht, het zou niet in me opgekomen zijn hem voor evangelisatie te gebruiken. De predikant was gewend aan ongelovige en verbaasde vragen. ‘Waarom leert u hun de catechismus uit het hoofd? Ze hebben het eenvoudige Evangelie nodig! Wanneer komt u daar aan toe?’

Ik weet nog steeds wat hij zei: ‘Deze kinderen weten niets over God, Jezus of zonde. Ze hadden die woorden zelfs nooit gehoord, behalve als vloek. We bouwen hier aan basiskennis van woorden, ideeën en concepten. Die hebben ze nodig om te begrijpen waar we het over hebben als we hun vertellen over zonde en over de Zaligmaker Die daarvoor kwam’.

Nog een laatste verhaal uit ons gezin. Jonathan, onze jongste, wachtte bij zijn gastouder tot ik hem ophaalde. In gedachten staarde hij uit het raam. Ze vroeg hem: ‘Waar denk je aan?’ Haar vraag triggerde onbedoeld het volwassene-vraagt-ik-reproduceer-een-antwoord-deel van zijn hersenen. Hij antwoordde volgens de catechismus: ‘God’. ‘Wat denk je dan over God?’ vroeg ze verrast. Ze kreeg een nog verrassender antwoord, een samenstelling van het tweede en het derde antwoord van de catechismus: ‘Hoe Hij alle dingen maakte voor Zijn eigen glorie’. Ze viel haast om. Het leek een mirakel. Maar het was gewoon de catechismus.

Ds. M. van Reenen
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor jaapo » 26 okt 2017 22:07

Goed, nog even de zaak opschudden: Als je de drie Formulieren niet meer erkent als de kern van het geloof, kun je dan toch een gelovig Christen zijn, of ben je afvallig/verloren/verworpen?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor MoesTuin » 27 okt 2017 07:23

De kern van het christelijk geloof kun je best terug vinden in de 3FvE , het is een hulpmiddel, maar de Bijbel is de nr 1, en de 3FvE kunnen je niet behouden of verloren laten gaan.
Enkel persoonlijk geloof in de Heere Jezus Christus als werkwoord brengen je verzoening en redding.
God is rechtvaardig en aan Hem alleen is het oordeel.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor Chaya » 27 okt 2017 14:49

Op de vraag van een verontruste GKver,

Ik voel me hier echter niet thuis in de GKV. In mijn thuisplaats wordt er nog naar Schrift en belijdenis gepredikt. Over de noodzaak van bekering en de zondige natuur van mensen. Ook wordt er nog kerkelijke tucht gehanteerd en is er nog geen sprake van het afwijzen van de autoriteit van de Schrift. Echter, in de kerk in mijn nieuwe woonplaats is dat anders. Er wordt niet gesproken over bekering, er heerst een geloof-is-toch-genoeg houding.

antwoordde de PKN predikant:

Vanuit het verleden is het wel bekend dat toen in een gemeente niet meer naar Schrift en belijdenis gepreekt werd, en meer en meer de vrijzinnigheid zijn intrede deed, velen die gemeente verlieten; slechts enkele mensen, die het niet eens waren met de prediking bleven in die gemeente trouw opgaan, zij het met veel moeite en veel verdriet, maar ook met veel gebed, en God heeft die enkele mensen willen gebruiken om de gemeente weer terug te brengen onder de prediking naar Schrift en belijdenis.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/253 ... -in-de-gkv

Kennelijk staat het één toch in verband met het andere.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 03:54

henkie schreef:De formulieren zijn ook mede opgesteld vanwege allerlei wind van leer. En laten die dwalingen nu net vaak afkomstig zijn van mensen die een ongezonde aversie hebben tegen de 3FE. Het zou toch niets met elkaar te maken hebben? 8-[

Misschien artikel 27 van de Nederlandse geloofsbelijdenis nog maar eens goed lezen.
Daar gelooft niet 1 kerk meer in, maar de buitenkerkelijken nu net weer wel

http://www.gergemgoes.nl/wat-wij-gelove ... elijdenis/


Zoals bijv artikel 29, waar staat dat het ware evangelie verkondigd moet worden
Verkondigen dat er maar een bepaald aantal personen voor de grondlegging is uitverkoren, terwijl dat niet zo n de Bijbel staat is niet het ware evangelie en daarmee kun je nog meer artikels wegstrepen
Zoals het artikel dat men verplicht is zich bij de ware kerk te voegen, want welke kerk is de ware kerk dan nog, als in de enkelen waar de sv vertaling nog gebruikt wordt, als zijnde het Woord van God, dat evangelie wat niet naar de Bijbel is gepredikt wordt en in andere kerken waar wel meer het ware evangelie gepredikt wordt, de zonden en schuld niet aan bod komen en een nieuwe vertaling gebruikt wordt?
En in kerken die het evangelie volgens de bijbel niet preken, daar ben ik niet eens welkom als medegelovige, maar word ik als valse gelovige gezien

Ja, de kerken geloven heilig in de Nederlandse geloofsbelijdenis........................................ :-oo

De rest heb ik maar niet gelezen, dit maakt me al gefrustreerd genoeg

Ik heb wel een ding voor op velen, als valse Christen
Ik herken mede heiligen wel, ondanks hun fouten. Maar mede Heiligen herken je ook door de Heilige Geest en herkenning daarin en niet op uiterlijkheden. Want dan zou ik al die kerken afgeschreven hebben als zijnde kerken van de valse gelovigen

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor bernard 3 » 31 okt 2017 10:34

*Verwijderd door moderator. Niet weer die stokpaarden a.u.b.*

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor bernard 3 » 03 nov 2017 07:58

bernard 3 schreef:*Verwijderd door moderator. Niet weer die stokpaarden a.u.b.*


Omdat ik nu al een paar keren aangeklaagd wordt om hier op deze topic MIJN "stokpaardjes" te berijden en zodoende off topic ga. Wil ik hier ON topic antwoorden op het uitgangsonderwerp, namelijk, de waarde en inhoud van de "formulieren van eenheid" en dit in Bijbels perspectief.

En hierbij gaat het niet om "zogenaamde" stokpaardjes maar om hetgeen de grondleggers van de Europeese Reformatie Luther en Tyndale beweren in verband met bepaalde belijdenissen (punt 6) in deze formulieren van eenheid.

* verwijderd door moderator: toch weer offtopic. Het gaat in dit topic over de 3 formulieren van enigheid, dus niet over Luther en Tyndale en ook niet over de toestand van de ziel na de dood *.

ereunao

Re: de drie formulieren van enigheid

Berichtdoor ereunao » 03 nov 2017 11:50

Ik heb grote waardering voor de geloofsschatten voor hart en huis die in de N.G.B. opgesloten liggen, laten wij daar maar zuinig op zijn. Toch val het mij telkens weer op hoeveel erin de Reformatie van de R.K.K.is blijven hangen.

1.Art.XXVII :
De grenzen van kerk en koninkrijk Gods vallen niet samen en dat er zijn ook gelovigen die een andere relatie met de Messias hebben dan de Zijn Gemeente.
De gelovigen van het O.T .behoorden tot de qahal, de volksvergadering van 12 stammen en zijn nooit door een Geest tot een lichaam gedoopt geweest ( 1Kor. 12.)
De Schrift kent dan ook geen alleen-zaligmakende kerk van Adam-de jongste dag. Het ‘bewijs’dat Christus een eeuwige Koning is zal waar zijn, maar niet van de kerk, dat staat nergens in de bijbel, Hij is het Hoofd van Zijn Gemeente en dat is een heel andere relatie!

2.Art.XXXVI:
Hier matigt de kerk zich theocratische volmachten aan die de Heere haar nooit gegeven heeft. Want zij is niet geroepen om te heersen en de wereld te regeren, maar om Christus te volgen in Zijn lijden en vernedering om straks bij Zijn komst met Hem in Zijn troon te zitten en te regeren zie Openb.3:21;2 Tim.2:12 en 1 Kor.6:2, Die valse theocratie is de eeuwen door de bron geweest van veel bloedvergieten en godsdienst oorlogen. De kerk heeft geen volmacht om d.m.v. de zwaardmacht van de overheid alle valse godsdienst uit te roeien en heidenvolken te dwingen het christendom aan te nemen.Die theocratie heeft de kerk van Israël gestolen, een evangeliedienaar heeft nooit de volmachten van de 2 getuigen in Openb.11 gehad,(Luk.9:54,55) vandaar dat wij ons in de Apocalyps duidelijk op Joodse bodem bevinden. Want daar is de Gemeente ‘vol’ en thuisgehaald en knoopt God de afgebroken band met Israël weer aan. zie Rom.11:25,26.

3.Art.37:
Nergens lezen wij in de Schrift dat bij de wederkomst van Christus de wereld vergaat en al de doden tegelijk opstaan .Maar dat Hij dan het koningschap zal aanvaarden , Israël zal herstellen en met de heiligen uit de 1e opstanding zal regeren! (Zach.14 en Openb.20) En in Matt. 25 worden alleen de levenden geoordeeld en wordt er met geen woord over een opstanding gesproken.

gr: ereunao


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten