Zeventig weken in Daniël

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 26 okt 2017 18:01

De telling kan goed zijn, alleen houdt de een wel rekening met een co regentschap en een ander weer niet, beiden kunnen gelijk hebben. Het is frappant dat we met 10 jaar foutmarge te maken kunnen hebben waardoor de profetie sterk aan kracht zou inboeten, maar frappant ook dat er een co regentschap was wat ongeveer 10 jaar geduurd kan hebben. Veel oude historici zullen dat niet meegeteld hebben, het is dan maar hoe je het bekijkt.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 26 okt 2017 18:13

antoon schreef:De telling kan goed zijn, alleen houdt de een wel rekening met een co regentschap en een ander weer niet, beiden kunnen gelijk hebben. Het is frappant dat we met 10 jaar foutmarge te maken kunnen hebben waardoor de profetie sterk aan kracht zou inboeten, maar frappant ook dat er een co regentschap was wat ongeveer 10 jaar geduurd kan hebben. Veel oude historici zullen dat niet meegeteld hebben, het is dan maar hoe je het bekijkt.

Maar ga nu eens in op mijn argument. Ik ben niet geïnteresseerd in een herhaling van wat je al gezegd heb. Mijn argument gaat juist tegen jouw bewering "het is maar hoe je het bekijkt" in. Het is niet hoe je het maar bekijkt, maar we moeten logische regels volgen. Ga daar nou eens concreet op in, op wat ik hierboven schreef in mijn vorige post.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 26 okt 2017 20:05

Antoon:
Ja maar luister eens, ik kan het hartgrondig met je eens zijn op een aantal punten, in de dwaasheid van veel mensen zien ze inderdaad meer in een malloot als Calvein dan in het woord van de levende God, men laat liever de oren kittelen met het domme geleuter van zogenaamde geleerde heren dan onderzoeken wat de schrift te zeggen heeft. En ga zomaar door .

We zijn het niet eens over een aantal vraagstukken maar hier moet ik je beamen, maar we hadden het over die jaarweken, ik weet ook zeker dat door het onnozele gezwam van veel theologen mensen zich afkeren en niet weten wat precies de waarheid is

Dit vind ik even een goede van jou, je sprak.. je bonen liggen al in de week... die onthou ik ondanks dat ik het met de strekking drie-eenheid niet eens ben is deze uitspraak goed gevonden


Ik vind het maar triest dat wij het wel eens zijn over de zwarte bladzijden in de kerkgeschiedenis, maar dat de heerlijkheid en de onveranderlijke trouw van JHWH de Verondsgod van Israël buiten beeld blijft.
Want we zingen wel:
.Hij heeft gedacht aan Zijn genade,
Zijn trouw aan Isrel nooit gekrenkt.
Dit slaan al ‘s aardrijks einden gade,
Nu onze God Zijn heil om schenkt.

Maar passen dat toe op de Kerk! gr: ereunao

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 27 okt 2017 00:52

We moeten logische regels volgen inderdaad, dat doe ik aanhoudend, ik geef je de theologische uitleg van gedeelten, er kan nog veel meer komen, vermits je daarvoor open wil staan
Ik geef je de logische chronologische opbouw, ben ik ook nog lang niet over uitgepraat, met alle respect naar je persoon wat breng jij in, dom schreeuwen naar een geloofsrichting met ononderbouwde beschuldigingen, dit kan je beter nalaten, je schreeuwt als het ware je onmacht uit, mij heb je niet andere JG evenmin, je hebt alleen jezelf, je frustraties die je klaarblijkelijk hebt los je niet op met zinloos schreeuwen, misschien voor even, maar dan zit je weer, en JG gaan ondertussen in al die tijd gewoon verder met de dingen uitzoeken en waarheidsvinding, vriendelijk verzoek in je eigen belang stop daarmee.

Maar het ergste is dat jij geloof stelt in een onnozele constructie van een hogepriester, dit had ik helemaal niet van jou verwacht, in het verleden was jij weleens heel precies met dingen op zijn plaats zetten
Maar laten we er eens van uitgaan dat het beginjaar voor Artaxerxes wat ik noemde niet te onderbouwen is, dan nog dan is dat verhaaltje van die hogepriester er tientallen enkele honderden jaren naast en ik maar tien met de constructie die ik liet zien

Nee Cicero zo werkt het niet, beste jongen, jij zal met argumenten en een logische opbouw moeten komen, niet een argument wat steekhoudend is zie ik van jou. Zodra jij met een normaal topics argument komt ga ik er graag op in
Ik hoop dat je zo volwassen bent om in te zien dat je hier een zinloze weg volgt, dat zeg ik met tegenzin, maar ik wil je een spiegel voorhouden

Wat je laatste argument betreft, dat lijkt redelijk maar hoeft het niet te zijn, de schrift heeft nagenoeg altijd gelijk de tabletten zijn alleen maar een welkome aanvulling, ik heb hier ook het gevoel dat je het niet helemaal begrijpt, de gegeven constructie die uiteengezet is is doorslaggevend.

De bijbelse messiaanse profetie is het enigst plausibel, de hogepriester constructie valt gewoon buiten beeld als de messiaanse profetie dan van archeologie enige ondersteuning krijgt kan het geloofsverstekend zijn voor hen die het nog niet zeker zijn, voor mij niet ik heb onderhand zoveel kennis en inzicht dat ik met behulp vab Gods geest alle dingen in zijn juiste vorm zie, ook zonder die tabletten geloof ik liever het zijn woord dan menselijke redeneringen.

En vergis je niet ik heb nog genoeg wetenschappelijke kennis in petto of mijn bestand waarmee ik het raamwerk van de profetie kan completeren, dit win jij nooit,wis en zeker, toen jij begon met het topic had ik met je te doen, want je komt toch over als iemand die waarheid zoekt, ik wist al dat je zou verzanden, ik vroeg mij alleen af of ik je je gang moest laten gaan, of dat ik moest ingrijpen.
Overwegende dat de schrift ook gebiedt om kennis te geven aan ongelovigen of hen die niet alles geloven, dat het mijn verrekte plicht is heb ik na veel wikken en wegen besloten mij hierin te mengen.
Laatst gewijzigd door antoon op 27 okt 2017 04:48, 6 keer totaal gewijzigd.

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 27 okt 2017 01:04

Eruenao
We kunnen het met meer dingen eens zijn, de beloften van de schepper zijn voor jou en voor mij en iedereen die geloof stelt op de manier die God vereist, misschien ga ik er nog eens dieper opin.
Laatst gewijzigd door antoon op 27 okt 2017 01:21, 1 keer totaal gewijzigd.

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 27 okt 2017 01:20

Cicero nog even dit, ik geef je een welgemeende tip
Typ rekenmachine in op Google zoek er een uit naar je voorkeur en bewaar, of ga uit van de rekenmodule van Google, kan goed van pas komen
Ter attentie 20e jaar Artaxerxes is het referentie punt ongeacht even of je rekening houdt met een co-regentschap, het 20e jaar ongeacht even of het het reguliere jaartal is of mijn berekening die ik liet zien
Ga eens rekenen hoeveel je er naast zit met je hogepriester. Sterkte beste vriend

Met vriendelijke groet
Antoon

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 27 okt 2017 07:46

uitleg met kleur werkt beter. groen is uitleg, voorlopig tot vers 26, bijna geen van deze aspecten kan een gewoon mens doen, ook geen hogepriester, wel de Messias (let op omkadering)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door antoon op 28 okt 2017 06:16, 1 keer totaal gewijzigd.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 27 okt 2017 09:55

Antoon:
We kunnen het met meer dingen eens zijn, de beloften van de schepper zijn voor jou en voor mij en iedereen die geloof stelt op de manier die God vereist, misschien ga ik er nog eens dieper op in


Jawel, maar het geloof in God als de Schepper hebben wij zelfs met de heidenen gemeen, hoe zij zich Hem ook voorstellen of benoemen.

Maar het valt mij wel op dat zowel jij als Cicero de profetie van Daniël met de 1e komst van de Messias als vervuld zien. En dat terwijl Jezus in Zijn eschatologische rede voor de vervulling van deze profetie uitdrukkelijk naar de toekomst verwijst en de profetie altijd haar spits heeft in de komst van de Messias in heerlijkheid als alle oog Hem zal zien. Maar de 1e komst heeft aan de loop van de wereldgeschiedenis niets veranderd, de heerschappij van het Romeinse rijk heeft nog 4 eeuwen geduurd. En behalve het lokale gebeuren van de kindermoord heeft het ook in de geschiedenis van Israël niets veranderd en is bijna onopgemerkt voorbij gegaan. F.J. maakt slechts met enkele zinnen melding van het optreden van Jezus. Pas in Openb. 12 overvallen Israël de barensweeën van de komende Messias. En juist dat is de dag der benauwdheid voor Jakob waaruit hij door de komst van de Messias verlost wordt zie Jer.30:6-9. En ook Openb.10:7 zegt dat er geen vervulling van de profetie is voor de 7e bazuin zie ook hst. 11:15. Of zien jullie ook de Apocalyps als al vervuld? Als nu met de dood van de Messias de 69e week vol was dan is het toch duidelijk dat de 70e nog in de toekomst ligt? gr: ereunao

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 27 okt 2017 10:05

ereunao schreef:Maar het valt mij wel op dat zowel jij als Cicero de profetie van Daniël met de 1e komst van de Messias als vervuld zien.
Nee hoor, dat is onjuist. Volgens mij gaat het in Dan. 9 niet over Christus.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 27 okt 2017 10:14

antoon schreef:Maar het ergste is dat jij geloof stelt in een onnozele constructie van een hogepriester, dit had ik helemaal niet van jou verwacht, in het verleden was jij weleens heel precies met dingen op zijn plaats zetten
Dit zeg je omdat je geen benul hebt van de geschiedenis.
Maar laten we er eens van uitgaan dat het beginjaar voor Artaxerxes wat ik noemde niet te onderbouwen is, dan nog dan is dat verhaaltje van die hogepriester er tientallen enkele honderden jaren naast en ik maar tien met de constructie die ik liet zien
Waarnaast? Naast Christus? Maar Dan 9 gaat helemaal niet over Christus. Dus heb jij een probleem, ik niet.
Nee Cicero zo werkt het niet, beste jongen, jij zal met argumenten en een logische opbouw moeten komen, niet een argument wat steekhoudend is zie ik van jou. Zodra jij met een normaal topics argument komt ga ik er graag op in
Ik hoop dat je zo volwassen bent om in te zien dat je hier een zinloze weg volgt, dat zeg ik met tegenzin, maar ik wil je een spiegel voorhouden

Kostelijk dit.
Wat je laatste argument betreft, dat lijkt redelijk maar hoeft het niet te zijn, de schrift heeft nagenoeg altijd gelijk de tabletten zijn alleen maar een welkome aanvulling, ik heb hier ook het gevoel dat je het niet helemaal begrijpt, de gegeven constructie die uiteengezet is is doorslaggevend.

Ok, dus je zegt: het lijkt redelijk. Fijn. Dan is het ook duidelijk dat je hier een onredelijke optie kiest op basis van een drogreden.

Waar in de Bijbel vind jij dat Artaxerxes niet in 465 de troon besteeg? Nergens toch? Dus kun je niet schermen met de Bijbel, want je hebt alleen je eigen constructie die je goddelijk aanzien geeft.

De bijbelse messiaanse profetie is het enigst plausibel, de hogepriester constructie valt gewoon buiten beeld als de messiaanse profetie dan van archeologie enige ondersteuning krijgt kan het geloofsverstekend zijn voor hen die het nog niet zeker zijn, voor mij niet ik heb onderhand zoveel kennis en inzicht dat ik met behulp vab Gods geest alle dingen in zijn juiste vorm zie, ook zonder die tabletten geloof ik liever het zijn woord dan menselijke redeneringen.

Jij vindt mijn uitleg 'gewoon' stom, maar dat is geen argument. Je hebt ook geen ondersteuning uit de archeologie, dat heb ik juist.
En vergis je niet ik heb nog genoeg wetenschappelijke kennis in petto of mijn bestand waarmee ik het raamwerk van de profetie kan completeren, dit win jij nooit,wis en zeker, toen jij begon met het topic had ik met je te doen, want je komt toch over als iemand die waarheid zoekt, ik wist al dat je zou verzanden, ik vroeg mij alleen af of ik je je gang moest laten gaan, of dat ik moest ingrijpen.
Overwegende dat de schrift ook gebiedt om kennis te geven aan ongelovigen of hen die niet alles geloven, dat het mijn verrekte plicht is heb ik na veel wikken en wegen besloten mij hierin te mengen.

Je had beter weg kunnen blijven, want zoals altijd praat je onzin. En kun je niet logisch redeneren.

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 27 okt 2017 10:22

Aan je redenatie ontbreekt weer elk realiteit besef, op niet een argument ga je normaal in. blijkt dat je geen kennis hebt van juiste theologie nog kan je verbanden zien in de geschiedenis. wat een onvolwassen indruk geef jij, maak je geen zorgen ik ga rustig verder.

Waarnaast? Naast Christus? Maar Dan 9 gaat helemaal niet over Christus. Dus heb jij een probleem, ik niet
.
je begrijpt er werkelijk niets van naar je zogenaamde hogepriester wijst het zeker wel, tenminste ik ga ervan uit dat je kan rekenen, of kan jij dat ook niet.

Waar in de Bijbel vind jij dat Artaxerxes niet in 465 de troon besteeg? Nergens toch? Dus kun je niet schermen met de Bijbel, want je hebt alleen je eigen constructie die je goddelijk aanzien geeft.

kan je ook niet lezen, ik zeg dat als de datum niet argumentabel gemaakt kan worden we alleen het 20e jaar hebben en die verwijst in de verste verte niet naar jouw raamwerk, ik zit er dan maar 10 jaar naast, gek he dat het lijkt dat er 10 jaar co-regentschap was, hoe zou dat nu komen

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 27 okt 2017 10:38

ereunao
het is duidelijk dat het een Messiaanse profetie is, en hoor eens hier, ik ga je niet naar de mond praten, maar herhaal wat ik eerder schreef, ik vind het erg ongeloofwaardig dat de profetie doorloopt of een tweede vervulling heeft, maar ik sluit het niet uit, zeer veel dingen hebben in openbaring nog een vervulling of de profetie loopt door, nu kan ik niet lezen dat we weer met de jaarweken te maken hebben, en dat toch, dat ik het boek uit mijn hoofd ken, in Gods woord is echter niet alles uit te sluiten, ik hoop dat jij mij begrijpt.
mocht jij goede info hebben schrijf het hier dan, dan kunnen we het uitvissen met respect naar elkaar, ik praat namelijk graag over geestelijke dingen

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 27 okt 2017 11:52

antoon schreef:Aan je redenatie ontbreekt weer elk realiteit besef, op niet een argument ga je normaal in. blijkt dat je geen kennis hebt van juiste theologie nog kan je verbanden zien in de geschiedenis. wat een onvolwassen indruk geef jij, maak je geen zorgen ik ga rustig verder.

.
je begrijpt er werkelijk niets van naar je zogenaamde hogepriester wijst het zeker wel, tenminste ik ga ervan uit dat je kan rekenen, of kan jij dat ook niet.


kan je ook niet lezen, ik zeg dat als de datum niet argumentabel gemaakt kan worden we alleen het 20e jaar hebben en die verwijst in de verste verte niet naar jouw raamwerk, ik zit er dan maar 10 jaar naast, gek he dat het lijkt dat er 10 jaar co-regentschap was, hoe zou dat nu komen

Je hebt zelf toegegeven dat het redelijk lijkt ervan uit te gaan dat Artaxerxes in 465 aan de macht komt. En dat is het hele eieren eten. Want, zoals ik heb uitgelegd, kies jij voor de onwaarschijnlijke uitleg (tegen de overgrote meerderheid van de bronnen in) op basis van een drogreden ("m'n theorietje moet kloppen").

Volgens mij is er niemand, buiten Jehovah's Getuigen-gekkies, die dit aannemelijk vindt.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 27 okt 2017 12:06

het is duidelijk dat het een Messiaanse profetie is, en hoor eens hier, ik ga je niet naar de mond praten, maar herhaal wat ik eerder schreef, ik vind het erg ongeloofwaardig dat de profetie doorloopt of een tweede vervulling heeft, maar ik sluit het niet uit, zeer veel dingen hebben in openbaring nog een vervulling of de profetie loopt door, nu kan ik niet lezen dat we weer met de jaarweken te maken hebben, en dat toch, dat ik het boek uit mijn hoofd ken, in Gods woord is echter niet alles uit te sluiten, ik hoop dat jij mij begrijpt.
mocht jij goede info hebben schrijf het hier dan, dan kunnen we het uitvissen met respect naar elkaar, ik praat namelijk graag over geestelijke dingen.


Het heeft ook geen 2e vervulling, Antiochus was slecht een type van de a-christ zoals er zoveel in de Schrift zijn en alleen profetisch vooruitwijzen naar de vervulling in de Messias. Zoals ook Jozef, David en Melchizedek en de hele offercultusl vooruitwezen naar de Messsias Want heel de rol des boeks is van Hem vervuld zie ps.40 en Luk.24:27. En de 2e helft van die jaarweek vinden wij duidelijk terug in Openb.11:2. 12:14 en 13:5. Of is dat volgens jou ook al vervuld in de kerkgeschiedenis? ereunao

Tip voor allen:
Het is veel handiger eerst de hele posting tussen de [ ] van de qoute te plaatsen en daarna na ieder citaat de optie qoute opnieuw te plaatsen en dan [quote]weg te halen.

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 27 okt 2017 12:34

Je hebt zelf toegegeven dat het redelijk lijkt ervan uit te gaan dat Artaxerxes in 465 aan de macht komt. En dat is het hele eieren eten. Want, zoals ik heb uitgelegd, kies jij voor de onwaarschijnlijke uitleg (tegen de overgrote meerderheid van de bronnen in) op basis van een drogreden ("m'n theorietje moet kloppen").

Volgens mij is er niemand, buiten Jehovah's Getuigen-gekkies, die dit aannemelijk vindt.

Laat het nu eens anders wezen, buiten Jg wordt het ook vaak zo uitgelegd. je moet het zo zien, het heeft alles van een Messiaanse profetie, en dan heb ik nog maar een fractie uitgelegd, het is ook een Messiaanse profetie en van daaruit MOET JE ONDERZOEKEN inderdaad je zou op een foutmarge van 10 jaar uitkomen, blijkt nu toch dat er een co-regentschap is van aannemelijk met berekeningen van 10 jaar, nogmaals ra ra hoe zou dat nu komen. die normale gedachten sprong en combineren van juiste gegevens kan jij misschien niet. stom ben je niet dat heb ik niet uitgesproken, je reactie van schrijven, die geeft te denken, niet jij als persoon, dat je afgeeft op JG siert je niet maar ik laat het zo en ga rustig verder.

"m'n theorietje moet kloppen"). dat is gewoon niet waar en zo denkt niemand van ernstige bijbel onderzoekers waarbij ik veel niet JG ook meetel


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten