ereunao schreef:Cicero:
.
De laatste jaarweek sluit niet aan op de 62, maar op het totaal van62+7 weken. Maar Kores kan idd. wel een type van de Messias geweest zij zoals Atiochus van de a-christ. De profetie ligt in de Schrift verspreid als de steentjes van een mozaïek. Daarom is het net als bij een legpuzzel zaak om eerst de kantstukken in elkaar te passen en pas daarbinnen de anderen. En uit Dan.2 en 7 weten wij dat het Rijk van de Messias in de plaats van het vierde rijk op aarde komt en de hele aarde vervullen zal.
Het gaat daar niet over het rijk van de messias, maar het koninkrijk van God.
En dat is het ( herstelde) Romeinse rijk van het beest. ( Openb.13 en 17 )
Als we de logica van Daniël zelf volgen, komen de Romeinen niet in beeld.
Daniël 2:
- hoofd van goud = neo-Babylonische rijk (2:37-38)
- borst en armen van zilver = Medische rijk
- buik en lendenen van brons = Perzische rijk
- benen van ijzer = Macedonische rijk. Tenen van klei en ijzer = de Diadochen: de Seleuciden en Ptolemeeën hadden door huwelijken nauwe relaties maar waren wel steeds in oorlog.
Deze indeling komt heel goed overeen met die van Griekse schrijvers.
Daniël 7
-Eerste drie dieren: Neo-Babylonisch, Medisch, Perzisch rijk (zuid, noord, oost).
- vierde dier: Macedonische rijk (west). De tien hoornen staan voor tien vorsten tussen Seleukos I en Antiochus IV. Dat de laatste drie hoorns vervangt klopt met het feit dat hij de vierde in lijn van troonopvolging was en dat die anderen of stierven of anderszins verdwenen.
Ook hier weer een zeer exacte match met de geschiedenis.
En er staat niet dat Israël na, maar binnen, aan het eind de 70e jaarweek verzoend en hersteld zal zijn
Dat lijkt me niet zo helder. De vreemde vorst zal een week lang heersen, dus het volledige herstel in die week plaatsen is nogal vreemd.
Precies, dat staat idd. nog uit en daarom kan ook de 70e jaarweek nog niet vervuld zijn. Want als na die 62 weken betekent voor de 63e, dan ook de 70e voor de 71e !
Er staat dat de vreemde vorst voor een week zal heersen. Dat is de 70e jaarweek; daar wordt deze door gekenmerkt.
Ik heb geen andere controle nodig dan die het Schrift met Schrift vergelijken oplevert.En er zit m.i. geen groot gat tussen de 62e maar tussen de 69e en de 70e week. En dat is precies het interval tussen de komst en de wederkomst van de Messias!
In Daniël gaat de moord op de gezalfde naadloos over in de laatste jaarweek. Ik begrijp niet zo goed waarom er dan nog een andere precieze vervulling moet zijn.
Een 'tweede-trap'-vervulling kun je m.i. niet in letterlijke zin afleiden uit de profetie, maar slechts door een vergelijking met het NT. Want als je ook in die 'tweede' vervulling met cijfers gaat goochelen, kom je onherroepelijk in de problemen, of je belandt in speculatieve spoorboekjestheologie.
In mijn interpretatie gaat het om concrete jaren, en die zijn heel concreet aan te wijzen in een belangrijk stuk van de geschiedenis van Israël. Er is in Daniël 9 niets, behalve de volkomen gerechtigheid na de 70e jaarweek, dat niet al vervuld is
Precies! En omdat die volkomen gerechtigheid nog niet vervuld is is ook die 70e week nog niet vervuld.
Zoals al uitgelegd heerst de vreemde vorst een week lang.
.Maar er staat dat er 49 jaar verstrijkt tot een 'gezalfde vorst'.
Je moet dat, zoals ik reeds eerder zei, resp. lezen; 7jr voor het herbouwen van Jeruzalem en 7+ 62 tot op vorst Messias.
Dat kun je wel zeggen, maar dan ga je rechtstreeks in tegen wat er in Daniël staat.
Maar ook als je onder die gezalfde Kores of Onias verstaat was het toch slechts als type van en niet de Messias zelf. Ook deze profetie heeft dus achteraf een diepere laag die Daniël zelf mogelijk niet verstaan heeft zie 1 Petr.1:11
De eerste gezalfde, een gezalfde vorst, is waarschijnlijk Cyrus/Kores.
De tweede gezalfde is de hogepriester Onias.
Mooi, en op dezelfde manier was Kores wel een type van, maar niet de gezalfde Messias waar het ook in de profetie uiteindelijk om gaat.
Het gaat in Daniël niet om die messiassen.
En die werd pas uitgeroeid, niet na maar aan het einde van die 62 7 jr. Want als 62 als na gelezen moet worden was het in het begin van de 63e.jr.
Dat is muggenziften. Als ik zeg dat er vier jaar een kabinet zit, is dat hetzelfde als zeggen dat na vier jaar het kabinet verkiezingen uitschrijft.
En daarom kan dit nooit goed verklaard worden dan in het licht van het N.T, in het bijzonder de Openbaring. En als het rijk van het beest , de a-christ nog steeds toekomstig is , dan ook de gr. verdrukking waar Jezus i.v.m. Dan.9:27 naar verwijst. zie Matt.24:15. En bijgevolg ook de 70e week. Je ziet, hier is niets los verkrijgbaar; alles hangt met alles samen!
Die verwijzing naar Daniël in Matteüs en parallellen gaat over de verwoesting van Jeruzalem en de tempel in 70. En zoals gezegd neem ik dat gebruik van Daniël niet als een uitleg van de oorspronkelijke bedoeling, maar als een soort addendum dat je vooral niet in Daniël moet inlezen.
Ik zeg ook niet dat Daniël het ook zo gezien heeft, maar dat het in het licht van de vervulling in het N.T. zo uitgelegd moet .worden. zie Luk 24:27. Het gaat hier over het profetisch perspectief dat idd. zijn uitgangspunt in de eigen tijd van de profeet heeft, vervolgens soms in de nabije toekomst zoals de terugkeer uit Babel en tenslotte in de eindtijd uit al de landen waarheen de Heere heen verdreven zal hebben zie o.a.Deut.30:3-7,Jer.16:14-17 en vooral Matt.24:31 en Jes.27:13, want dat is dezelfde bazuin! Dus zaken die historisch eeuwen uit elkaar kunnen liggen in een adem genoemd en in een blik samengevat. zie Zach.9:9 voor de komst en vs.10 voor de wederkomst. Daarom maak jij een cruciale denkfout als je voor de nadere verklaring van de typologie van Daniël in het boek zelf blijft hangen.gr: ereunao
Ja maar zoals ik hierboven laat zien moet jij steeds wringen en draaien om het NT in Daniël in te lezen. Terwijl ik precies letterlijk de tekst van Daniël volg en zonder problemen in de geschiedenis kunnen volgen. Behalve dat het herstel na de 70 weken niet zo volmaakt was als er in Daniël aangekondigd wordt.