Zeventig weken in Daniël

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 26 sep 2017 12:00

Over Daniël bestaan zoals bekend vele interpretaties. Hoewel er binnen de wetenschap juist niet zoveel verschil van mening over is.

Wat ik in dit topic wil doen is kijken hoe Daniël de zeventig jaren/weken/jaarweken bedoelt in hoofdstuk 9. Het lijkt me dat hierover overeenstemming zou moeten kunnen bestaan, maar ik ben dus nieuwsgierig of dat lukt.

In dit topic is het de bedoeling te redeneren vanuit wat zéker is naar wat nog niet zeker is. (En dus niet vanuit een vooraf gekozen theorie -- de theorie moet eerst worden opgebouwd.)

Ook is de directe context relevanter dan wat verder weg staat. Wat in Daniël zelf staat is dus belangrijker voor de uitleg dan wat in bijvoorbeeld Genesis staat of Matteüs. Sterker nog, het is het beste Daniël zoveel mogelijk vanuit Daniël zelf te begrijpen.

--
Het visioen van Daniël 9 is geplaatst in circa 539 vChr, in het jaar nadat Babylon gevallen was en de Meden en Perzen het van de Babyloniërs hadden overgenomen. Daniël constateert dan dat Jeruzalem 70 jaar in puin zou liggen volgens Jeremia (25:11, 29:10). Dan is dus op het moment dat Daniël het constateert is die 70 jaar nog niet voorbij, dus het moment van waaraf Daniël rekent is 609 vChr of enkele jaren later. Dan hebben we drie mogelijke data:

- 586 vChr, de verwoesting van Jeruzalem door Nebukadnessar II.
- 597 vChr, de belegering van Jeruzalem door Nebukadnessar II die eindigt in de overgave en de inbeslagname van het tempelgerei.
- Daniëls eigen ballingschap begint in 606/5 vChr. volgens Daniël 1:1, toen volgens Daniël hetzelfde gebeurde als in 597 vChr.

Natuurlijk is los van Daniël de datum 586 het meest aannemelijk, omdat in 516 de tempel weer herbouwd werd, zodat er precies 70 jaar tussen de verwoesting en de herbouw van de tempel zit. Maar we zullen zien of Daniël daar ook oog voor heeft. Voor nu constateer ik dat het ook aannemelijk zou kunnen zijn dat Daniël rekent vanaf 606 vChr., omdat dan op het moment dat Daniël het opvalt die 70 jaar bijna voorbij zijn.

Zijn er tot nut toe problemen met mijn uitleg?

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 26 sep 2017 15:27

Het visioen van Daniël 9 is geplaatst in circa 539 vChr, in het jaar nadat Babylon gevallen was en de Meden en Perzen het van de Babyloniërs hadden overgenomen. Daniël constateert dan dat Jeruzalem 70 jaar in puin zou liggen volgens Jeremia (25:11, 29:10). Dan is dus op het moment dat Daniël het constateert is die 70 jaar nog niet voorbij, dus het moment van waaraf Daniël rekent is 609 vChr of enkele jaren later. Dan hebben we drie mogelijke data:
- 586 vChr, de verwoesting van Jeruzalem door Nebukadnessar II.
- 597 vChr, de belegering van Jeruzalem door Nebukadnessar II die eindigt in de overgave en de inbeslagname van het tempelgerei.
- Daniëls eigen ballingschap begint in 606/5 vChr. volgens Daniël 1:1, toen volgens Daniël hetzelfde gebeurde als in 597 vChr.
Natuurlijk is los van Daniël de datum 586 het meest aannemelijk, omdat in 516 de tempel weer herbouwd werd, zodat er precies 70 jaar tussen de verwoesting en de herbouw van de tempel zit. Maar we zullen zien of Daniël daar ook oog voor heeft. Voor nu constateer ik dat het ook aannemelijk zou kunnen zijn dat Daniël rekent vanaf 606 vChr., omdat dan op het moment dat Daniël het opvalt die 70 jaar bijna voorbij zijn.
Zijn er tot nut toe problemen met mijn uitleg?


Tot dusver geen enkel probleem, ongeacht of je die 70jr in 606 of in 586 laat beginnen. Het meest waarschijnlijk lijkt mij 606-536. Vanaf 586 klopt dan ook weer met Lev.26:34: 'Dan zal het land aan zijn sabbatten een welgevallen hebben, al de dagen der verwoesting, en gij zult in het land uwer vijanden zijn; dan zal het land rusten, en aan zijn sabbatten een welgevallen hebben'. Want 50jr is de cyclus van de sabbatsjaren van de verzoendag- verzoendag.
Wat hier echter het meest opvalt is het interval in de profetie. Want die 69 weken waren vervuld bij de dood van de Messias vs 26. Het startpunt is hier het jaar ca 450 voor Chr. toen Nehemia van de koning Arthasasta verlof kreeg om Jeruzalem te herbouwen. Dat is dus tot het jr 33 precies 69x7=483 jr.Ik weet ook wel dat de Messias eigenlijk in het jr 30 gekruisigd is, maar een marge van enkele jaren over zoveel eeuwen waarin bovendien verschillende kalenders in het spel zijn zal je altijd wel houden. Maar als een week hier 7 jr is had Israël 7 jr na de dood van de Messias volledig en definitief hersteld en verzoend moeten zijn. Maar doordat Israël zijn Koning en daarmee ook het Koninkrijk verwierp is het opgeschoven tot Zijn wederkomst als Israël Hem wel aan zal nemen Zach.12:10-13:1.En juist in
het dal tussen komst en wederkomst vergadert God een Gemeente als bruid voor de Koning!

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 26 sep 2017 19:10

Dank voor je antwoord.
ereunao schreef:Tot dusver geen enkel probleem, ongeacht of je die 70jr in 606 of in 586 laat beginnen. Het meest waarschijnlijk lijkt mij 606-536.
Waarom denk je dat?
Wat hier echter het meest opvalt is het interval in de profetie. Want die 69 weken waren vervuld bij de dood van de Messias vs 26. Het startpunt is hier het jaar ca 450 voor Chr. toen Nehemia van de koning Arthasasta verlof kreeg om Jeruzalem te herbouwen.
Waarom kies je precies dit startpunt? En niet het verlof van Cyrus de grote om terug te keren? Bij Nehemia gaat het om precies te zijn om 445 vChr.
Dat is dus tot het jr 33 precies 69x7=483 jr.Ik weet ook wel dat de Messias eigenlijk in het jr 30 gekruisigd is, maar een marge van enkele jaren over zoveel eeuwen waarin bovendien verschillende kalenders in het spel zijn zal je altijd wel houden.
Deze berekening zou ik dan opschuiven naar 445-483= ca 38 nChr. Dit komt al minder goed uit.
Maar als een week hier 7 jr is had Israël 7 jr na de dood van de Messias volledig en definitief hersteld en verzoend moeten zijn. Maar doordat Israël zijn Koning en daarmee ook het Koninkrijk verwierp is het opgeschoven tot Zijn wederkomst als Israël Hem wel aan zal nemen Zach.12:10-13:1.En juist in
het dal tussen komst en wederkomst vergadert God een Gemeente als bruid voor de Koning!
Ook dit is natuurlijk niet erg precies. Ik denk dat het de voorkeur verdient als we een meer precieze uitkomst kunnen vinden.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 26 sep 2017 20:18

Cicero:
1.Waarom kies je precies dit startpunt? En niet het verlof van Cyrus de grote om terug te keren? Bij Nehemia gaat het om precies te zijn om 445 vChr.
Dat is dus tot het jr 33 precies 69x7=483 jr.Ik weet ook wel dat de Messias eigenlijk in het jr 30 gekruisigd is, maar een marge van enkele jaren over zoveel eeuwen waarin bovendien verschillende kalenders in het spel zijn zal je altijd wel houden.
2.Deze berekening zou ik dan opschuiven naar 445-483= ca 38 nChr. Dit komt al minder goed uit.
Maar als een week hier 7 jr is had Israël 7 jr na de dood van de Messias volledig en definitief hersteld en verzoend moeten zijn. Maar doordat Israël zijn Koning en daarmee ook het Koninkrijk verwierp is het opgeschoven tot Zijn wederkomst als Israël Hem wel aan zal nemen Zach.12:10-13:1.En juist in
het dal tussen komst en wederkomst vergadert God een Gemeente als bruid voor de Koning!
3.Ook dit is natuurlijk niet erg precies. Ik denk dat het de voorkeur verdient als we een meer precieze uitkomst kunnen vinden.


Eerst even een correctie ik schreef verzoendag-verzoendag, maar het moet zijn jubeljaar-jubeljaar. Maar dat begon wel altijd op een verzoendag, de 10e van de 7e maand.zie Lev.25. Ok wil ik hier nog bijvoegen dat die Gemeente dus niet in Israël kan zijn ingelijfd omdat zij een heel andere relatie met die Koning heeft!

1.Omdat vs 25 zegt dat het startpunt ligt bij het herbouwen van Jeruzalem en dat was ruim 80 jr na de 1e uittocht onder Zerubabel.

2. zoals ik al zei, het is praktisch onmogelijk de bijbelse jaartallen precies tot onze jaartellen te herleiden omdat de Joden bij elke nieuwe koning opnieuw begonnen te tellen en sommige regeringen elkaar overlappen. Zo begon de regering van Jotham al terwijl zijn vader Uzzia nog leefde. En ook hebben profetische jaren altijd maar 12x30=360.dagen, dat maakt dus over meer dan 4 eeuwen nogal wat verschil met de zonnejaren van de kalender zie Openb.11. Wij gaan ervan uit dat de Messias 4000 jr na de schepping geboren is, maar de Joden leven nu in het jr.5778,na de schepping. Dat is dus wel een groot verschil.

3. Dat is dus praktisch onmogelijk, wij moeten hier uitgaan van de herkenbare ijkpunten in Dan.9 zerlf. En dat is hier dus het jr.445. Maar als de astrologische berekeningen kloppen viel de in de Assyrische lijsten vermelde aardbeving in het 9e jaar van de koning Assoerdan III op 15 Juli van het jaar 763 v.Chr. Omdat in de Assyrische geschiedschrijving ook de koning Achab (875-854) voorkomt heeft men hier een vast punt voor de berekening van de regeringsjaren van de koningen van Israël en Juda. Maar er blijven onzekere factoren.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 27 sep 2017 08:38

ereunao schreef:1.Omdat vs 25 zegt dat het startpunt ligt bij het herbouwen van Jeruzalem en dat was ruim 80 jr na de 1e uittocht onder Zerubabel.
Volgens mij zijn er meer mogelijkheden; ik kom erop terug.
2. zoals ik al zei, het is praktisch onmogelijk de bijbelse jaartallen precies tot onze jaartellen te herleiden omdat de Joden bij elke nieuwe koning opnieuw begonnen te tellen en sommige regeringen elkaar overlappen. Zo begon de regering van Jotham al terwijl zijn vader Uzzia nog leefde. En ook hebben profetische jaren altijd maar 12x30=360.dagen, dat maakt dus over meer dan 4 eeuwen nogal wat verschil met de zonnejaren van de kalender zie Openb.11. Wij gaan ervan uit dat de Messias 4000 jr na de schepping geboren is, maar de Joden leven nu in het jr.5778,na de schepping. Dat is dus wel een groot verschil.
Deze moeilijkheden zijn mij bekend.
3. Dat is dus praktisch onmogelijk, wij moeten hier uitgaan van de herkenbare ijkpunten in Dan.9 zerlf.
Maar als we een preciezere toepassing vinden, heeft die de voorkeur.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 27 sep 2017 09:15

Zoals gezegd gaat Daniël zich in ca. 539 afvragen hoe het zit met die 70 jaar onder Babylonische overheersing in Jeremia. Dat is vlak voor of omstreeks het moment dat Cyrus de Grote de Israëlieten toestaat terug te keren naar hun land. Cyrus wordt door Jesaja een gezalfde/messias genoemd.

In 539 is Daniël 67 jaar in Babylon; vandaar dat die vraag van Daniël dan juist naar voren komt.

Gabriël vertelt vervolgens dat het niet gaat om zeventig jaar, maar om "zeventig weken" -- waarschijnlijk zijn daarmee zeventig maal zeven jaar bedoeld. Pas na die periode zal de profetie bezegeld worden. Met andere woorden: Gabriël geeft een nieuwe uitleg van de 70 jaar, waaruit blijkt dat Daniël niet vlak voor het volmaakte herstel van Jeruzalem leeft, maar nog eeuwen daarvoor.

In 9:25 staat dat we moeten rekenen "Vanaf het ogenblik waarop het woord is uitgegaan dat Jeruzalem hersteld en weer opgebouwd zal worden". Welk moment wordt hier bedoeld? Er zijn verschillende mogelijkheden:
- Het moment dat Nehemia in 445 naar Jeruzalem trekt met een opdracht de muren te herbouwen.
- Het moment dat Cyrus toestemming geeft dat Israëlieten mogen terugkeren naar hun land en de tempel herbouwen, ca 538.
- Het moment waarop Jeremia de profetie uitspreekt dat Jeruzalem 70 jaar onder Babylonisch bewind verwoest zal liggen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 27 sep 2017 11:02

Om het aantal mogelijkheden nog maar eens te verbreden:

1. Er is een periode van zeven 'weken' tot op een gezalfde vorst, en een periode van 62 'weken' van herbouw. Er staat niet dat deze perioden elkaar opvolgen. Het einde van de 62 weken hoeft dus niet per se na 62+7 is 69 weken te zijn.

2. De Herziene Statenvertaling heeft misleidend vertaald in Dan 9:25-26. Ten eerste hebben ze in vers 25 de twee vershelften met elkaar vermengd. Maar ook hebben ze vertaald met 'Messias, Vorst' en met 'de Messias'. Het woordje 'de' staat niet in het Hebreeuws. En messias betekent natuurlijk gewoon gezalfde, zodat elke koning, priester of profeet in aanmerking komt.

Als we al deze mogelijkheden overzien, kan er dan ergens een profeet, priester of koning in aanmerking komen? Het gaat om een periode van 49 jaar tot een gezalfde vorst, en een periode van 434 (62 x 7) jaar tot een vermoorde koning, profeet of priester.

Ik heb hier natuurlijk wel een gedachte over, maar om tot een overtuigende oplossing te komen moet duidelijk worden dat alle andere opties niet of slecht kloppen.

Neem bijvoorbeeld de genoemde optie dat het om Jezus Christus zou gaan. Dan zou je moeten kiezen voor 445 als uitgangspunt. 434 (62 weken) of 483 jaar (69 weken) daarbij opgeteld wordt 11 vChr of 38 nChr. Dat laatste jaartal komt wel in de buurt, maar mist wel met 5 tot 8 jaar. En er blijven bij deze optie twee andere vragen: wie is de gezalfde vorst na zeven weken, dus in circa 396 vChr? En is Jeruzalem hersteld in 45 nChr? Nee, dus dat moet je dan weer gaan herinterpreteren.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 27 sep 2017 12:03

Cicero:
Maar als we een preciezere toepassing vinden, heeft die de voorkeur.[


Mee eens, maar die bestaat m.i niet!

[
Zoals gezegd gaat Daniël zich in ca. 539 afvragen hoe het zit met die 70 jaar onder Babylonische overheersing in Jeremia. Dat is vlak voor of omstreeks het moment dat Cyrus de Grote de Israëlieten toestaat terug te keren naar hun land. Cyrus wordt door Jesaja een gezalfde/messias genoemd.
In 539 is Daniël 67 jaar in Babylon; vandaar dat die vraag van Daniël dan juist naar voren komt.
Gabriël vertelt vervolgens dat het niet gaat om zeventig jaar, maar om "zeventig weken" -- waarschijnlijk zijn daarmee zeventig maal zeven jaar bedoeld. Pas na die periode zal de profetie bezegeld worden. Met andere woorden: Gabriël geeft een nieuwe uitleg van de 70 jaar, waaruit blijkt dat Daniël niet vlak voor het volmaakte herstel van Jeruzalem leeft, maar nog eeuwen daarvoor.
In 9:25 staat dat we moeten rekenen "Vanaf het ogenblik waarop het woord is uitgegaan dat Jeruzalem hersteld en weer opgebouwd zal worden". Welk moment wordt hier bedoeld? Er zijn verschillende mogelijkheden:
- Het moment dat Nehemia in 445 naar Jeruzalem trekt met een opdracht de muren te herbouwen.
- Het moment dat Cyrus toestemming geeft dat Israëlieten mogen terugkeren naar hun land en de tempel herbouwen, ca 538.
- Het moment waarop Jeremia de profetie uitspreekt dat Jeruzalem 70 jaar onder Babylonisch bewind verwoest zal liggen


Hier kies ik voor 445 v.Chr. Want noch Zerubabel noch Ezra had opdracht om de muren van Jeruzalem te herbouwen. Het ging alleen om de tempel als offerplaats om voor de koning en het leven zijner kinderen te bidden. Nu was het natuurlijk wel nodig om in de puinhopen een plaats voor de tempel te creëren, Maar dat is wat anders dan de muren te herbouwen.gr: ereunao

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 27 sep 2017 13:09

Cicero:
Om het aantal mogelijkheden nog maar eens te verbreden:
Er is een periode van zeven 'weken' tot op een gezalfde vorst, en een periode van 62 'weken' van herbouw. Er staat niet dat deze perioden elkaar opvolgen. Het einde van de 62 weken hoeft dus niet per se na 62+7 is 69 weken te zijn.


1.Mee eens, maar het heeft idd. tot ca 400 v.Chr geduurd tot stad en tempel volledig herbouwd waren, als die 7+62 niet op elkaar aansloten zou het nog later geweest zijn. Maar anders is het met die 69e en 70e week die nog steeds niet vervuld is ( zie boven )

2. De Herziene Statenvertaling heeft misleidend vertaald in Dan 9:25-26. Ten eerste hebben ze in vers 25 de twee vershelften met elkaar vermengd. Maar ook hebben ze vertaald met 'Messias, Vorst' en met 'de Messias'. Het woordje 'de' staat niet in het Hebreeuws. En messias betekent natuurlijk gewoon gezalfde, zodat elke koning, priester of profeet in aanmerking komt.
Als we al deze mogelijkheden overzien, kan er dan ergens een profeet, priester of koning in aanmerking komen? Het gaat om een periode van 49 jaar tot een gezalfde vorst, en een periode van 434 (62 x 7) jaar tot een vermoorde
koning, profeet of priester.


2.nee, het gaat om 62=7= 69 weken, want die sluiten wel degelijk op elkaar aan zie punt 1

Ik heb hier natuurlijk wel een gedachte over, maar om tot een overtuigende oplossing te komen moet duidelijk worden dat alle andere opties niet of slecht kloppen.
Neem bijvoorbeeld de genoemde optie dat het om Jezus Christus zou gaan. Dan zou je moeten kiezen voor 445 als uitgangspunt. 434 (62 weken) of 483 jaar (69 weken) daarbij opgeteld wordt 11 vChr of 38 nChr. Dat laatste jaartal komt wel in de buurt, maar mist wel met 5 tot 8 jaar. En er blijven bij deze optie twee andere vragen: wie is de gezalfde vorst na zeven weken, dus in circa 396 vChr? En is Jeruzalem hersteld in 45 nChr? Nee, dus dat moet je dan weer gaan herinterpreteren.[/quote]

Nee, maar ook niet in 37/38 n.Chr, dus blijft alleen 62+ 7 = 483 gerekend v/a 445 over.
Laatst gewijzigd door ereunao op 27 sep 2017 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 27 sep 2017 13:36

ereunao schreef:Nee, maar ook niet in 37/38 n.Chr, dus blijft alleen 62+ 7 = 483 gerekend v/a 445 over.

Ik wil een andere optie voorleggen.

Als we aannemen dat het moment dat het woord uitgaat Jeruzalem op te richten en te herbouwen slaat op het moment dat Jeremia deze profetie uitspreekt, dan moeten we uitgaan van "het vierde jaar van Jojakim = eerste jaar Nebukadnessar" (Jer. 25:1). Dat is 605 vChr.

Als we Dan. 9:25 lezen als éérst zeven weken en daarna nog 62 weken, komen we uit bij 605 vChr plus 483 is het jaar 122 vChr. Hier komen we niet veel verder mee, want voor zover ik weet is er in 122 vChr geen gezalfde gedood.

Als we Dan. 9:25 lezen als dat er na zeven weken iets gebeurt, en ook na 62 weken, komen we uit bij 605 plus 434 is het jaar 171 vChr. En wat blijkt: in dat jaar is er een gezalfde vermoord, namelijk de hogepriester Onias.

Onias heeft een belangrijke plaats in de geschiedenis van het Joodse volk. Hij wordt als volgt beschreven: "In de tijd dat Onias ​hogepriester​ was, heerste er dankzij zijn vroomheid en zijn afkeer van het kwaad volkomen vrede in de ​heilige​ stad en werden de voorschriften strikt in acht genomen." (2 Makk. 3:1) Onias sluit een periode af, want hij wordt verdrongen door zijn broer Jason in 175 vC die de Seleucidische vorst weet te paaien en de Joodse gewoonten gaat vervangen door Griekse. Drie jaar later wordt Jason gepiepeld door Menelaos, die zich vervolgens vergrijpt aan het tempelgerei. Onias protesteert en brengt zich in veiligheid in Dafne bij Antiochië, maar wordt daar op listige wijze vermoord in 171 vChr, tot afschuw van Joden en Grieken.

Met andere woorden, deze Onias voldoet uitstekend aan het profiel van Daniël 9:26 ("En na de tweeënzestig ​weken​ zal een ​gezalfde​ worden uitgeroeid, terwijl er niets tegen hem is").

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 27 sep 2017 15:05

Cicero:
Als we Dan. 9:25 lezen als dat er na zeven weken iets gebeurt, en ook na 62 weken, komen we uit bij 605 plus 434 is het jaar 171 vChr. En wat blijkt: in dat jaar is er een gezalfde vermoord, namelijk de hogepriester Onias.

Onias heeft een belangrijke plaats in de geschiedenis van het Joodse volk. Hij wordt als volgt beschreven: "In de tijd dat Onias hogepriester was, heerste er dankzij zijn vroomheid en zijn afkeer van het kwaad volkomen vrede in de heilige stad en werden de voorschriften strikt in acht genomen." (2 Makk. 3:1) Onias sluit een periode af, want hij wordt verdrongen door zijn broer Jason in 175 vC die de Seleucidische vorst weet te paaien en de Joodse gewoonten gaat vervangen door Griekse. Drie jaar later wordt Jason gepiepeld door Menelaos, die zich vervolgens vergrijpt aan het tempelgerei. Onias protesteert en brengt zich in veiligheid in Dafne bij Antiochië, maar wordt daar op listige wijze vermoord in 171 vChr, tot afschuw van Joden en Grieken.
Met andere woorden, deze Onias voldoet uitstekend aan het profiel van Daniël 9:26 ("En na de tweeënzestig weken zal een gezalfde worden uitgeroeid, terwijl er niets tegen hem is").


Dat is hoogst interessant Cicero, het overwegen zeker waard, maar:
Wat is er dan, uitgaande van 605, na die 7 weken gebeurd? Dan komen we bij 456/457 uit en dat was het 7jr van Arthasasta ( 464-424 ) En dat was het jaar dat Ezra verlof van de koning kreeg (Ezra 7:8 ).om naar Jeruzalem te gaan!

Maar zou ook deze profetie niet gelaagd kunnen zijn d.w.z. een meervoudige vervulling hebben? Dat komt zo vaak voor in de Schrift. De messiaanse ps. b.v. gaan uit van het lijden van de dichter, maar zien er tegelijk ver boven uit naar de lijdende Messias. Jes. 7:14 ziet primaiar op het kind dat in de tijd van Jesaja geboren moet zijn, anders had het geen teken voor Achaz kunnen zijn. Maar Luk. laat het op de Messias slaan ( Luk.2:15 ).Maar het doet er in ieder geval niets aan af dat de 70e week nog steeds niet vervuld is. Er moet dus een interval van eeuwen tussen liggen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 27 sep 2017 18:18

ereunao schreef:Cicero:


Dat is hoogst interessant Cicero, het overwegen zeker waard, maar:
Wat is er dan, uitgaande van 605, na die 7 weken gebeurd? Dan komen we bij 456/457 uit en dat was het 7jr van Arthasasta ( 464-424 ) En dat was het jaar dat Ezra verlof van de koning kreeg (Ezra 7:8 ).om naar Jeruzalem te gaan!

Nee, niet 456/7 maar 557/6. Ik heb hierover wel een idee, maar daar kom ik later op terug.
Maar zou ook deze profetie niet gelaagd kunnen zijn d.w.z. een meervoudige vervulling hebben? Dat komt zo vaak voor in de Schrift. De messiaanse ps. b.v. gaan uit van het lijden van de dichter, maar zien er tegelijk ver boven uit naar de lijdende Messias. Jes. 7:14 ziet primaiar op het kind dat in de tijd van Jesaja geboren moet zijn, anders had het geen teken voor Achaz kunnen zijn. Maar Luk. laat het op de Messias slaan ( Luk.2:15 ).Maar het doet er in ieder geval niets aan af dat de 70e week nog steeds niet vervuld is. Er moet dus een interval van eeuwen tussen liggen.

Het probleem van die verdere vervulling is dat die moeilijk te controleren is. Ik wil graag eerst helder hebben wat de auteur in eerste instantie bedoelde.

Hierbij geldt dat de 70e week ook precies vervuld is:
- "en het volk van een vorst die komen zal, zal de stad en het ​heiligdom​ te gronde richten," Antiochus IV nam Jeruzalem en de tempel in in 167.
- "maar zijn einde zal zijn in de overstroming;" Antiochus stierf in 164, precies 7 jaar na 171. De laatste, 70e jaarweek is dus 171-164.
- "en tot het einde toe zal er strijd zijn: verwoestingen, waartoe vast besloten is. 2 7En hij zal het ​verbond​ voor velen zwaar maken, een ​week​ lang; in de helft van de ​week​ zal hij slachtoffer en spijsoffer doen ophouden; en op een vleugel van gruwelen zal een verwoester komen, en wel tot aan de voleinding toe, en waartoe vast besloten is, dat zal zich uitstorten over wat woest is." Antiochus maakte verbintenissen met pro-Griekse hogepriesters zodat wetsgetrouwen in de verdrukking kwamen. In 167 deed Antiochus het offer ophouden, liet de tempel aan Zeus wijden; op het altaar werden allerlei goddeloze zaken geplaatst.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 27 sep 2017 19:45

Cicero:
Het probleem van die verdere vervulling is dat die moeilijk te controleren is. Ik wil graag eerst helder hebben wat de auteur in eerste instantie bedoelde.


Jawel, maar je komt hier nooit uit als je bij de primaire betekenis blijft staan.Uit de voorbeelden die ik aanhaalde blijkt duidelijk dat de profetie met de 1e vervulling niet uitgeput is. Ik noem hier nog Matt.2:15-Hos.11:1. Bij Hos. Ziet het duidelijk op de roeping van Israël uit Egypte maar het wordt tenvolle vervuld in de Messias. In het algemeen geldt trouwens dat en geen definitieve eindvervullig van de profetie bestaat voor de komst van de Messias zie vooral Openb. 10:7 bij de 7e bazuin openb.11:15.

Hierbij geldt dat de 70e week ook precies vervuld is:
- "en het volk van een vorst die komen zal, zal de stad en het heiligdom te gronde richten," Antiochus IV nam Jeruzalem en de tempel in in 167.
- "maar zijn einde zal zijn in de overstroming;" Antiochus stierf in 164, precies 7 jaar na 171. De laatste, 70e jaarweek is dus 171-164.
- "en tot het einde toe zal er strijd zijn: verwoestingen, waartoe vast besloten is. 2 7En hij zal het verbond voor velen zwaar maken, een week lang; in de helft van de week zal hij slachtoffer en spijsoffer doen ophouden; en op een vleugel van gruwelen zal een verwoester komen, en wel tot aan de voleinding toe, en waartoe vast besloten is, dat zal zich uitstorten over wat woest is." Antiochus maakte verbintenissen met pro-Griekse hogepriesters zodat
wetsgetrouwen in de verdrukking kwamen. In 167 deed Antiochus het offer ophouden, liet de tempel aan Zeus wijden; op het altaar werden allerlei goddeloze zaken geplaatst.

Ook hier blijkt weer dat Antiochus slechts een type en niet de vervulling van de a-christ van de eindtijd was. Want Jezus verwijst in Matt.24: 15 Dan.9:27naar de toekomst.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 28 sep 2017 09:15

ereunao schreef:Cicero:
Jawel, maar je komt hier nooit uit als je bij de primaire betekenis blijft staan.Uit de voorbeelden die ik aanhaalde blijkt duidelijk dat de profetie met de 1e vervulling niet uitgeput is. Ik noem hier nog Matt.2:15-Hos.11:1. Bij Hos. Ziet het duidelijk op de roeping van Israël uit Egypte maar het wordt tenvolle vervuld in de Messias. In het algemeen geldt trouwens dat en geen definitieve eindvervullig van de profetie bestaat voor de komst van de Messias zie vooral Openb. 10:7 bij de 7e bazuin openb.11:15.
Wat is, als je Dan. 9:25-27 bekijkt, dan nog niet uitgeput bij de vervulling rond 171-164?
Ook hier blijkt weer dat Antiochus slechts een type en niet de vervulling van de a-christ van de eindtijd was. Want Jezus verwijst in Matt.24: 15 Dan.9:27naar de toekomst.

Het woord antichrist komt niet in Daniël voor.

Je redenering gaat uit van Matteüs. In dit topic wil ik echter vooral en zo mogelijk uitsluitend naar Daniël zelf kijken (wat er in het NT gebeurt kan later nog wel aan de orde komen). Op basis van Daniël zelf is er geen reden aan te nemen dat Antiochus maar een eerste vervulling was.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 28 sep 2017 09:42

Uit Matt.24:15 blijkt dus duidelijk dat de jaren 167-164 slechts een voorvervulling van de grote verdrukking onder de a-christ in de eindtijd en Onias een type van de dood van de Messias was. En dan zien wij ook hier een interval van eeuwen in de profetie. Want in deze profetie stelt de Israël onder de regering van de Makkabeën het vrederijk voor. Hetzelfde zie wij in de eschatologische rede van Jezus die van de vervolging van de discipelen in de nabije toekomst naadloos overgaat in de grote verdrukking onder de a-christ van de eindtijd die eindigt met Zijn wederkomst Matt. 24:29 .Hier zien wij dus ook weer dat er geen totale, definitieve vervulling van de profetie is voor de komst van de Messias in heerlijkheid. Want zowel voor Israël als voor ons geldt: ‘Het is Uw komst die ons heil vol maakt’.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten