Zeventig weken in Daniël

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 30 sep 2017 14:53

Heus Cicero, dit kun je niet uitleggen zonder Schrift met Schrift te vergelijken. En als jij daarvoor niet voldoende parate Schrifkennis bezit kun je er beter niet aan beginnen. Het is voor mij duidelijk dat Antochius Ephifanes een type van de a-christ maar niet de a-christ in persoon was. Want als Paulus over de mens der zonde, de zoon des verderfs spreekt bedoelt hij duidelijk de a-christ. En dat was dus ook toen voor hem nog iets toekomstigs.(zie ook 1 Joh.2:18.) En zoals gezegd, Jezus verbindt Dan.9:27 met Zijn wederkomst zie Matt.24:29, 30. Jezus slaat ook hier 20 eeuwen kerkgeschiedenis over en gaat van de a.s. verwoesting van stad een tempel naadloos over tot de tijd van Zijn wederkomst Want Hij spreekt hier nog als profeet van Israël. Alleen Luk.24: 21 heeft hier als tussenlassing:
‘En zij zullen vallen door de scherpte des zwaards, en gevankelijk weggevoerd worden onder alle volken; en Jeruzalem zal van de heidenen vertreden worden, totdat de tijden der heidenen vervuld zullen zijn'.
Maar in Matt.24:31: En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve. En die uitverkorenen zijn hier het gelovig overblijfsel van Israël. Dat is wel een groot verschil , vind je ook niet? Kortom, dit alles bewijst duidelijk dat de 70e week nog steeds niet vervuld is.Zie ook Rom.11:25,26. ‘Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn’.
26 En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob. Ook dit is dus verbonden aan de (weder)komst van de Messias.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 01 okt 2017 18:47

ereunao schreef:Cicero:

Precies, en die laatste jaarweek is de 70e die aansluit op het messiaanse vrederijk. Als jij dus bewijzen kunt dat dat rijk er reeds is dan is jouw uitleg juist en mijn interpretatie fout

Messiaanse vrederijk? Daarover gaat het niet in Daniël 9.

In 9:26 lijkt de laatste jaarweek naadloos aan te sluiten op de voorafgaande 62 jaarweken. Dat klopt ook met 'mijn' uitleg, waarbij de laatste jaarweek geplaatst is in 171-164. Dan past de profetie naadloos op de historie. Met andere woorden, de laatste jaarweek van Daniël 9 is al vervuld.

Pas ná de 70e jaarweek breekt er het moment aan waarop "aan de ​overtredingen​ een einde komt en de ​zonden​ zijn afgesloten, ... het wangedrag is vergolden en eeuwige ​gerechtigheid​ is gebracht". Dat is uiteraard maar ten dele vervuld in 164 bij de overwinning van de Makkabeeën. En dat is het enige dat dus nog uitstaat.


Het is geen vergeestelijkt symbool,al kan het wel een nog diepere, geestelijke dimensie hebben. Maar ik heb het hier over concrete jaren.
Jouw uitleg kan idd. eenvoorvervulling zijn, maar het de definitieve eindvervullig gaat hier niet in op.En wat het doen ophouden van de offerdienst betreft, dat is nu precies wat de a-christ van de eindtijd doet als hij zichzelf in de tempel laat aanbidden, zich vertonende dat hij God is! zie 2Thess. 2:4. Maar zover kom je niet als je in Dan. blijft hangen.
Jij plaatst de laatste jaarweek in een verre (?) toekomst. Dan kom je, vind ik, wel gemakkelijk onder 'controle' uit. Er zit dan ook een heel groot gat tussen de 62 weken en de laatste week.

In mijn interpretatie gaat het om concrete jaren, en die zijn heel concreet aan te wijzen in een belangrijk stuk van de geschiedenis van Israël. Er is in Daniël 9 niets, behalve de volkomen gerechtigheid na de 70e jaarweek, dat niet al vervuld is.

Op zich is daar niets bijzonders aan, maar Nehemia heeft in 445 wel de muren herbouwd, maar het ligt voor de hand dat het nog wel ca. 50jr geduurd heeft voordat de stad in zijn vorige luister herbouwd was. En ik zie hier een parallel met de instelling van het jubeljaar. In het 50e jr keerde alles tot zijn oorspronkelijke staat teug

Maar er staat dat er 49 jaar verstrijkt tot een 'gezalfde vorst'.

In 'mijn' uitleg is er 49 jaar tussen de tweede profetie van Jeremia over de 70 jaar en het optreden van Cyrus, die door Jesaja een gezalfde wordt genoemd. Dat betekent, dat mijn uitleg volgens mij veel preciezer past bij Daniël 9.
Het is voor mij duidelijk dat Antochius Ephifanes een type van de a-christ maar niet de a-christ in persoon was.
Dat ben ik met je eens.
En zoals gezegd, Jezus verbindt Dan.9:27 met Zijn wederkomst zie Matt.24:29, 30.

Hier is sprake van een Joodse manier van uitleg die profetie direct op de eigen tijd betrekt. Eenzelfde manier van uitleg vind je bijvoorbeeld in de Dode Zeerollen. Er is hier dus sprake van een nieuwe, toegevoegde betekenis. Maar die nieuwe betekenis mag je mijns inziens niet terugprojecteren op de oorspronkelijke bedoeling van Daniël.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 02 okt 2017 01:43

Cicero:
1.Messiaanse vrederijk? Daarover gaat het niet in Daniël 9.
In 9:26 lijkt de laatste jaarweek naadloos aan te sluiten op de voorafgaande 62 jaarweken. Dat klopt ook met 'mijn' uitleg, waarbij de laatste jaarweek geplaatst is in 171-164. Dan past de profetie naadloos op de historie. Met andere woorden, de laatste jaarweek van Daniël 9 is al vervuld.
.

De laatste jaarweek sluit niet aan op de 62, maar op het totaal van62+7 weken. Maar Kores kan idd. wel een type van de Messias geweest zij zoals Atiochus van de a-christ. De profetie ligt in de Schrift verspreid als de steentjes van een mozaïek. Daarom is het net als bij een legpuzzel zaak om eerst de kantstukken in elkaar te passen en pas daarbinnen de anderen. En uit Dan.2 en 7 weten wij dat het Rijk van de Messias in de plaats van het vierde rijk op aarde komt en de hele aarde vervullen zal. En dat is het ( herstelde) Romeinse rijk van het beest. ( Openb.13 en 17 )
En er staat niet dat Israël na, maar binnen, aan het eind de 70e jaarweek verzoend en hersteld zal zijn
en dan zal de Messias (weder) komen.Hand.3:19-21,Luk.13:35, Matt.26:64 en Openb.1:7. en Zijn rijk oprichten

.Pas ná de 70e jaarweek breekt er het moment aan waarop "aan de overtredingen een einde komt en de zonden zijn afgesloten, ... het wangedrag is vergolden en eeuwige gerechtigheid is gebracht". Dat is uiteraard maar ten dele vervuld in 164 bij de overwinning van de Makkabeeën. En dat is het enige dat dus nog uitstaat.


Precies, dat staat idd. nog uit en daarom kan ook de 70e jaarweek nog niet vervuld zijn. Want als na die 62 weken betekent voor de 63e, dan ook de 70e voor de 71e !

Jij plaatst de laatste jaarweek in een verre (?) toekomst. Dan kom je, vind ik, wel gemakkelijk onder 'controle' uit. Er zit dan ook een heel groot gat tussen de 62 weken en de laatste week.


Ik heb geen andere controle nodig dan die het Schrift met Schrift vergelijken oplevert.En er zit m.i. geen groot gat tussen de 62e maar tussen de 69e en de 70e week. En dat is precies het interval tussen de komst en de wederkomst van de Messias!

[/quote]In mijn interpretatie gaat het om concrete jaren, en die zijn heel concreet aan te wijzen in een belangrijk stuk van de geschiedenis van Israël. Er is in Daniël 9 niets, behalve de volkomen gerechtigheid na de 70e jaarweek, dat niet al vervuld is[/quote]

Precies! En omdat die volkomen gerechtigheid nog niet vervuld is is ook die 70e week nog niet vervuld.

[/quote].Maar er staat dat er 49 jaar verstrijkt tot een 'gezalfde vorst'.[/quote]

Je moet dat, zoals ik reeds eerder zei, resp. lezen; 7jr voor het herbouwen van Jeruzalem en 7+ 62 tot op vorst Messias. Maar ook als je onder die gezalfde Kores of Onias verstaat was het toch slechts als type van en niet de Messias zelf. Ook deze profetie heeft dus achteraf een diepere laag die Daniël zelf mogelijk niet verstaan heeft zie 1 Petr.1:11[/quote]

.In 'mijn' uitleg is er 49 jaar tussen de tweede profetie van Jeremia over de 70 jaar en het optreden van Cyrus, die door Jesaja een gezalfde wordt genoemd. Dat betekent, dat mijn uitleg volgens mij veel preciezer past bij Daniël 9.[/quote]

Als type van de Messias wel, maar niet in de uiteindelijke vervulling.

Het is voor mij duidelijk dat Antochius Ephifanes een type van de a-christ maar niet de a-christ in persoon was.

Dat ben ik met je eens.


Mooi, en op dezelfde manier was Kores wel een type van, maar niet de gezalfde Messias waar het ook in de profetie uiteindelijk om gaat. En die werd pas uitgeroeid, niet na maar aan het einde van die 62 7 jr. Want als 62 als na gelezen moet worden was het in het begin van de 63e.jr. En dan is Jezus ook niet op de 3e, maar op de 4e dag opgestaan! Je moet nooit vergeten dat typen altijd maar een momentopname en nooit het hele verhaal representeren. En daarom kan dit nooit goed verklaard worden dan in het licht van het N.T, in het bijzonder de Openbaring. En als het rijk van het beest , de a-christ nog steeds toekomstig is , dan ook de gr. verdrukking waar Jezus i.v.m. Dan.9:27 naar verwijst. zie Matt.24:15. En bijgevolg ook de 70e week. Je ziet, hier is niets los verkrijgbaar; alles hangt met alles samen!

hier is sprake van een Joodse manier van uitleg die profetie direct op de eigen tijd betrekt. Eenzelfde manier van uitleg vind je bijvoorbeeld in de Dode Zeerollen. Er is hier dus sprake van een nieuwe, toegevoegde betekenis. Maar die nieuwe betekenis mag je mijns inziens niet terugprojecteren op de oorspronkelijke bedoeling van Daniël.


Ik zeg ook niet dat Daniël het ook zo gezien heeft, maar dat het in het licht van de vervulling in het N.T. zo uitgelegd moet .worden. zie Luk 24:27. Het gaat hier over het profetisch perspectief dat idd. zijn uitgangspunt in de eigen tijd van de profeet heeft, vervolgens soms in de nabije toekomst zoals de terugkeer uit Babel en tenslotte in de eindtijd uit al de landen waarheen de Heere heen verdreven zal hebben zie o.a.Deut.30:3-7,Jer.16:14-17 en vooral Matt.24:31 en Jes.27:13, want dat is dezelfde bazuin! Dus zaken die historisch eeuwen uit elkaar kunnen liggen in een adem genoemd en in een blik samengevat. zie Zach.9:9 voor de komst en vs.10 voor de wederkomst. Daarom maak jij een cruciale denkfout als je voor de nadere verklaring van de typologie van Daniël in het boek zelf blijft hangen.gr: ereunao

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 03 okt 2017 00:43

ereunao schreef:Cicero:
.
De laatste jaarweek sluit niet aan op de 62, maar op het totaal van62+7 weken. Maar Kores kan idd. wel een type van de Messias geweest zij zoals Atiochus van de a-christ. De profetie ligt in de Schrift verspreid als de steentjes van een mozaïek. Daarom is het net als bij een legpuzzel zaak om eerst de kantstukken in elkaar te passen en pas daarbinnen de anderen. En uit Dan.2 en 7 weten wij dat het Rijk van de Messias in de plaats van het vierde rijk op aarde komt en de hele aarde vervullen zal.

Het gaat daar niet over het rijk van de messias, maar het koninkrijk van God.
En dat is het ( herstelde) Romeinse rijk van het beest. ( Openb.13 en 17 )
Als we de logica van Daniël zelf volgen, komen de Romeinen niet in beeld.

Daniël 2:
- hoofd van goud = neo-Babylonische rijk (2:37-38)
- borst en armen van zilver = Medische rijk
- buik en lendenen van brons = Perzische rijk
- benen van ijzer = Macedonische rijk. Tenen van klei en ijzer = de Diadochen: de Seleuciden en Ptolemeeën hadden door huwelijken nauwe relaties maar waren wel steeds in oorlog.

Deze indeling komt heel goed overeen met die van Griekse schrijvers.

Daniël 7
-Eerste drie dieren: Neo-Babylonisch, Medisch, Perzisch rijk (zuid, noord, oost).
- vierde dier: Macedonische rijk (west). De tien hoornen staan voor tien vorsten tussen Seleukos I en Antiochus IV. Dat de laatste drie hoorns vervangt klopt met het feit dat hij de vierde in lijn van troonopvolging was en dat die anderen of stierven of anderszins verdwenen.

Ook hier weer een zeer exacte match met de geschiedenis.

En er staat niet dat Israël na, maar binnen, aan het eind de 70e jaarweek verzoend en hersteld zal zijn

Dat lijkt me niet zo helder. De vreemde vorst zal een week lang heersen, dus het volledige herstel in die week plaatsen is nogal vreemd.

Precies, dat staat idd. nog uit en daarom kan ook de 70e jaarweek nog niet vervuld zijn. Want als na die 62 weken betekent voor de 63e, dan ook de 70e voor de 71e !

Er staat dat de vreemde vorst voor een week zal heersen. Dat is de 70e jaarweek; daar wordt deze door gekenmerkt.

Ik heb geen andere controle nodig dan die het Schrift met Schrift vergelijken oplevert.En er zit m.i. geen groot gat tussen de 62e maar tussen de 69e en de 70e week. En dat is precies het interval tussen de komst en de wederkomst van de Messias!

In Daniël gaat de moord op de gezalfde naadloos over in de laatste jaarweek. Ik begrijp niet zo goed waarom er dan nog een andere precieze vervulling moet zijn.

Een 'tweede-trap'-vervulling kun je m.i. niet in letterlijke zin afleiden uit de profetie, maar slechts door een vergelijking met het NT. Want als je ook in die 'tweede' vervulling met cijfers gaat goochelen, kom je onherroepelijk in de problemen, of je belandt in speculatieve spoorboekjestheologie.

In mijn interpretatie gaat het om concrete jaren, en die zijn heel concreet aan te wijzen in een belangrijk stuk van de geschiedenis van Israël. Er is in Daniël 9 niets, behalve de volkomen gerechtigheid na de 70e jaarweek, dat niet al vervuld is

Precies! En omdat die volkomen gerechtigheid nog niet vervuld is is ook die 70e week nog niet vervuld.
Zoals al uitgelegd heerst de vreemde vorst een week lang.

.Maar er staat dat er 49 jaar verstrijkt tot een 'gezalfde vorst'.

Je moet dat, zoals ik reeds eerder zei, resp. lezen; 7jr voor het herbouwen van Jeruzalem en 7+ 62 tot op vorst Messias.
Dat kun je wel zeggen, maar dan ga je rechtstreeks in tegen wat er in Daniël staat.
Maar ook als je onder die gezalfde Kores of Onias verstaat was het toch slechts als type van en niet de Messias zelf. Ook deze profetie heeft dus achteraf een diepere laag die Daniël zelf mogelijk niet verstaan heeft zie 1 Petr.1:11

De eerste gezalfde, een gezalfde vorst, is waarschijnlijk Cyrus/Kores.
De tweede gezalfde is de hogepriester Onias.

Mooi, en op dezelfde manier was Kores wel een type van, maar niet de gezalfde Messias waar het ook in de profetie uiteindelijk om gaat.
Het gaat in Daniël niet om die messiassen.
En die werd pas uitgeroeid, niet na maar aan het einde van die 62 7 jr. Want als 62 als na gelezen moet worden was het in het begin van de 63e.jr.
Dat is muggenziften. Als ik zeg dat er vier jaar een kabinet zit, is dat hetzelfde als zeggen dat na vier jaar het kabinet verkiezingen uitschrijft.
En daarom kan dit nooit goed verklaard worden dan in het licht van het N.T, in het bijzonder de Openbaring. En als het rijk van het beest , de a-christ nog steeds toekomstig is , dan ook de gr. verdrukking waar Jezus i.v.m. Dan.9:27 naar verwijst. zie Matt.24:15. En bijgevolg ook de 70e week. Je ziet, hier is niets los verkrijgbaar; alles hangt met alles samen!

Die verwijzing naar Daniël in Matteüs en parallellen gaat over de verwoesting van Jeruzalem en de tempel in 70. En zoals gezegd neem ik dat gebruik van Daniël niet als een uitleg van de oorspronkelijke bedoeling, maar als een soort addendum dat je vooral niet in Daniël moet inlezen.

Ik zeg ook niet dat Daniël het ook zo gezien heeft, maar dat het in het licht van de vervulling in het N.T. zo uitgelegd moet .worden. zie Luk 24:27. Het gaat hier over het profetisch perspectief dat idd. zijn uitgangspunt in de eigen tijd van de profeet heeft, vervolgens soms in de nabije toekomst zoals de terugkeer uit Babel en tenslotte in de eindtijd uit al de landen waarheen de Heere heen verdreven zal hebben zie o.a.Deut.30:3-7,Jer.16:14-17 en vooral Matt.24:31 en Jes.27:13, want dat is dezelfde bazuin! Dus zaken die historisch eeuwen uit elkaar kunnen liggen in een adem genoemd en in een blik samengevat. zie Zach.9:9 voor de komst en vs.10 voor de wederkomst. Daarom maak jij een cruciale denkfout als je voor de nadere verklaring van de typologie van Daniël in het boek zelf blijft hangen.gr: ereunao

Ja maar zoals ik hierboven laat zien moet jij steeds wringen en draaien om het NT in Daniël in te lezen. Terwijl ik precies letterlijk de tekst van Daniël volg en zonder problemen in de geschiedenis kunnen volgen. Behalve dat het herstel na de 70 weken niet zo volmaakt was als er in Daniël aangekondigd wordt.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 03 okt 2017 11:08

Cicero:
Het gaat daar niet over het rijk van de messias, maar het koninkrijk van God.
En dat is het ( herstelde) Romeinse rijk van het beest. ( Openb.13 en 17 )
Als we de logica van Daniël zelf volgen, komen de Romeinen niet in beeld.


Nee niet letterlijk, en juist daarom moeten wij hiervoor naar Openb, 13 en 17. :
Christus Zelf verwijst in Zijn eschatologische rede, (Math.24), naar de profetie van Daniel. Als wij deze profetie van Daniel vergelijken met Openbaring 13 en 17, dan blijkt duidelijk dat in de eindtijd het Romeinse Rijk, het vierde dier uit Dan.7, hersteld zal worden. Openb.13: 3 ‘En ik zag een van zijn hoofden als tot den dood gewond, en zijn dodelijke wonde werd genezen; en de gehele aarde verwonderde zich achter het beest. Aanvankelijk in de vorm van een federatie van 10 staten, de 10 hoornen. Deze 10 koningen zullen hun kracht en macht aan het beest overgeven, die daarmee de achtste koning wordt. Ter verduidelijking: bij Daniel is het vierde beest, bij Johannes de zesde koning Openb.17:10; 10 En het zijn ook zeven koningen; de vijf zijn gevallen, en de een is, en de ander is nog niet gekomen, en wanneer hij zal gekomen zijn, moet hij een weinig tijds blijven.’

Daniel ziet vooruit en telt vanaf het Babylonische Rijk, het gouden hoofd in de droom van Nebukadnezar. Johannes. ziet terug en telt het Assyrische en het Egyptische rijk ook mee. Daarom heeft het vierde dier bij Daniel wel 10 hoornen maar geen 7 hoofden. Vijf zijn er gevallen: Egypte, Assyrië, Babel, Meden-Perzen en Griekenland-Macedonië van Alexander de Grote. De zesde is nu, het Romeinse rijk, de zevende is nog niet gekomen, namelijk het herstelde Romeinse Rijk. Met deze dictator van het Romeinse Rijk de achtste koning zal Israël naar de profetie van Christus in Joh.5:43 een zeven jarig verbond sluiten (Dan.9:27). Hij zal zich voor de beloofde Messias uitgeven en Israël toestaan de tempel te bouwen Zach.6:12. 12 En spreek tot hem, zeggende: Alzo spreekt de HEERE der heirscharen, zeggende: Ziet, een Man, Wiens naam is SPRUITE, Die zal uit Zijn plaats spruiten, en Hij zal des HEEREN tempel bouwen.
Na 3,5 jaar Dan.9:27; 27 ‘En hij zal velen het verbond versterken een week; en in de helft der week zal hij het slachtoffer en het spijsoffer doen ophouden, en over den gruwelijken vleugel zal een verwoester zijn, ook tot de voleinding toe, die vastelijk besloten zijnde, zal uitgestort worden over den verwoeste’.
zal hij het masker afwerpen en zich in zijn ware gedaante vertonen en alle goddelijk eer en aanbidding voor zichzelf opeisen 2Thess.2:4. 4 : ‘ Die zich tegenstelt, en verheft boven al wat God genaamd, of als God geëerd wordt, alzo dat hij in den tempel Gods als een God zal zitten, zichzelven vertonende, dat hij God is’

Dan zal de gruwel der verwoesting staan in de heilige plaats en zal er een verdrukking over het land en het volk van Israël gaan als nooit tevoren en ook daarna nooit meer zijn zal. Math.24:21,22. 21 ‘Want alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal’
22 En zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden.
Hier laat ik het nu even bij, ik heb een hekel aan meterslange postings. Alleen nog dit:
De verv.theorie is een dikke boom met vele vertakkingen en dit is er ook een van. Sinds het als een axioma geldt dat God Zijn volk voorgoed verstoten heeft en de kerk nu de erfgenaam van al Gods beloften en het einde van al Zijn wegen is.En wordt niet allen de profetie van Israël afgetrokken en door dwaze, willekeurige vergeestelijkingen pasklaar voor de kerk gemaakt. Zelfs de apocriefen worden als ‘bewijs’aangevoerd, de 70e jaarweek moet dus ook al vervuld zijn, geen hersteld en bekeerd Israël en geen vrederijk bij de komst van de Messias in heerlijkheid. Dat is of wordt allemaal al vervuld in de kerk! Maar de troon van David staat niet in de kerk, maar in Jeruzalem en de Messias is geen Koning van de kerk,dat staat nergens in de bijbel, Hij is de Koning van Israël ! En nu zeg ik niet dat jij dit bewust nastreeft met je theorieën, maar dit is wel de geestelijke achtergrond van deze gedachten. Ik kom hier later nog wel op terugr: ereunao

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 03 okt 2017 12:00

Ik krijg de indruk of je allerlei bijbelteksten in de blender gooit en daar dan een lekker papje van maakt.

Het doel van dit topic is juist andersom: éérst kijken wat een tekst zelf zegt, en de nabijere context is het belangrijker dan verdere context.

Het vierde rijk (de ijzeren benen met de met klei gemengde voeten) en het vierde dier (de tien hoornen en de laatste hoorn die drie hoorns uitschakelt) past precies op het Macedonische rijk en de Diadochen. Dit bevestigt mijn uitleg van Daniël 9, namelijk dat er niet verder in de geschiedenis gekeken wordt dan Antiochus IV.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 03 okt 2017 14:11

Cicero:
Het vierde rijk (de ijzeren benen met de met klei gemengde voeten) en het vierde dier (de tien hoornen en de laatste hoorn die drie hoorns uitschakelt) past precies op het Macedonische rijk en de Diadochen. Dit bevestigt mijn uitleg van Daniël 9, namelijk dat er niet verder in de geschiedenis gekeken wordt dan Antiochus IV.


Je methode is fout; je moet niet bij kaarslicht willen blijven puzzelen als de zon is opgegaan. De Schrift leert ons dat er geen volledige en definitieve vervulling van de profetie bestaat voor de komst van de Messias in heerlijkheid Openb.10:7, bij de 7e bazuin 11:15. Dus wat jij zegt mag op zijn plaats en in die context waar zijn als typologie, maar daarmee is de 70e jaarweek niet vervuld. Want ook in Dan 7: 13,14 wordt het Koninkrijk aan de mensenzoon gegeven. En dat is een benaming die de Heere Jezus bij voorkeur voor zichzelf gebruikte.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 03 okt 2017 15:26

ereunao schreef:Cicero:


Je methode is fout; je moet niet bij kaarslicht willen blijven puzzelen als de zon is opgegaan. De Schrift leert ons dat er geen volledige en definitieve vervulling van de profetie bestaat voor de komst van de Messias in heerlijkheid Openb.10:7, bij de 7e bazuin 11:15. Dus wat jij zegt mag op zijn plaats en in die context waar zijn als typologie, maar daarmee is de 70e jaarweek niet vervuld. Want ook in Dan 7: 13,14 wordt het Koninkrijk aan de mensenzoon gegeven. En dat is een benaming die de Heere Jezus bij voorkeur voor zichzelf gebruikte.

Ik vind juist dat jouw inbreng van latere teksten en gedachten schaduwen werpt over de glasheldere uitleg van Daniël.

Maar goed, je houdt vol dat de 70e jaarweek niet vervuld is. Welk element van de laatste week in Dan. 9 is niet vervuld dan? Bedenk dat de vreemde vorst een week lang tot zijn dood het bewind voert.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 03 okt 2017 16:15

Cicero:
Maar goed, je houdt vol dat de 70e jaarweek niet vervuld is. Welk element van de laatste week in Dan. 9 is niet vervuld dan? Bedenk dat de vreemde vorst een week lang tot zijn dood het bewind voert.


Wel, zoals je zelf al eerder gezegd hebt: de volkomen gerechtigheid

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 03 okt 2017 17:20

ereunao schreef:Cicero:


Wel, zoals je zelf al eerder gezegd hebt: de volkomen gerechtigheid

Nee dat heb ik niet gezegd.

Waar zegt Daniël dat de volkomen gerechtigheid wordt gerealiseerd vóórdat de 70 weken om zijn? Het punt is nu juist dat die laatste week een finale beproeving vormt voor het einde.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 03 okt 2017 18:12

Cicero:
Waar zegt Daniël dat de volkomen gerechtigheid wordt gerealiseerd vóórdat de 70 weken om zijn? Het punt is nu juist dat die laatste week een finale beproeving vormt voor het einde



Als Daniël zegt dat daar 70 weken voor bestemd zijn dan moet dat ook in die 70 weken zijn beslag krijgen, gerealiseerd worden. En wij moeten hier ook rekening houden met het Hebreeuwse taaleigen. De Jood rekent heel anders dan wij. Zo wordt van Henoch gezegd de 7e van Adam te zijn terwijl als je het nagaat Adam hier meegerekend wordt zodat hij voor ons begrip de 6e was. Jezus zei ook dat Hij ten derde dage dagen op zou staan, maar als je het nagaat heeft hij hoogstens 36 u in het graf gelegen. Zie ook Matt.27:63 Omdat hier de vrijdag meegeteld is en de zondag voor de Joden al op zaterdag bij zonsondergang begint. Het is volgens deze tijdrekening naar ons begrip dus altijd nog eerder korter dan langer

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 03 okt 2017 21:47

ereunao schreef:Cicero:
Als Daniël zegt dat daar 70 weken voor bestemd zijn dan moet dat ook in die 70 weken zijn beslag krijgen, gerealiseerd worden.

Nou de volledige realisatie is uiteraard pas vastgesteld voor het einde van de 70 weken, dus aan het eind van de laatste week.
En die laatste week wordt volgens Daniël gekenmerkt door het schrikbewind van een vreemde vorst. En dat kunnen we in de geschiedenis vaststellen als de periode 171-164.
En wij moeten hier ook rekening houden met het Hebreeuwse taaleigen. De Jood rekent heel anders dan wij. Zo wordt van Henoch gezegd de 7e van Adam te zijn terwijl als je het nagaat Adam hier meegerekend wordt zodat hij voor ons begrip de 6e was. Jezus zei ook dat Hij ten derde dage dagen op zou staan, maar als je het nagaat heeft hij hoogstens 36 u in het graf gelegen. Zie ook Matt.27:63 Omdat hier de vrijdag meegeteld is en de zondag voor de Joden al op zaterdag bij zonsondergang begint. Het is volgens deze tijdrekening naar ons begrip dus altijd nog eerder korter dan langer
Dat is niet specifiek Joods, maar algemeen in de Oudheid.
Maar dat is niet aan de orde, want het gaat hier over een totaal van zeven en tweeënzestig en één week. Die laatste week staat bijna helemaal uitgespeld.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 04 okt 2017 11:04

Cicero:
Dat is niet specifiek Joods, maar algemeen in de Oudheid.
Maar dat is niet aan de orde, want het gaat hier over een totaal van zeven en tweeënzestig en één week. Die laatste week staat bijna helemaal uitgespeld.


Zo lees ik het ook, maar ik weet ook dat Daniël zelf de diepere inhoud van zijn profetie niet begrepen heeft zie Dan.12:8,9. En die Man die zijn op het water stond en zijn rechter- en linkerhand naar de hemel ophief en zwoer dat er na een bestemden tijd. tijden en een halve tijd, dat is dus weer die 3 ½ jr deze dingen voleindigd zullen worden vinden wij terug inOpenb.10:7. En daaruit blijkt dus duidelijk dat de profetie van Daniël met Antiochus niet uitgeput was maar een nadere vervulling vereist. En als wij dan Zach.14 met het parallelle hoofdstuk Openb.19:11-21 vergelijken zien wij dat dit het dramatische sluitstuk van de 70e week, de climax van de Apocalyps is als de Heere door zijn persoonlijke wederkomst het rijk van het beest en al de andere wereldmachten overwint en zijn eeuwige rijk opricht. Luk.1:33 en Dan.2:44. Dit bewijst dus dat de profetie van Daniël niet volledig vervuld is met de overwinning en regering van de Makkabeeën en de 70e week nog in de toekomst ligt. Hier zal ik het maar weer bij laten, ik overweeg zelfs om hier maar helemaal te stoppen voordat het verzandt in een onwaardig nietes-welles spelletje over die 70e week. Want daar heb ik nu net geen zin in. gr: ereunao
.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 08 okt 2017 20:14

ereunao schreef:Cicero:


Zo lees ik het ook, maar ik weet ook dat Daniël zelf de diepere inhoud van zijn profetie niet begrepen heeft zie Dan.12:8,9. En die Man die zijn op het water stond en zijn rechter- en linkerhand naar de hemel ophief en zwoer dat er na een bestemden tijd. tijden en een halve tijd, dat is dus weer die 3 ½ jr deze dingen voleindigd zullen worden vinden wij terug inOpenb.10:7. En daaruit blijkt dus duidelijk dat de profetie van Daniël met Antiochus niet uitgeput was maar een nadere vervulling vereist. En als wij dan Zach.14 met het parallelle hoofdstuk Openb.19:11-21 vergelijken zien wij dat dit het dramatische sluitstuk van de 70e week, de climax van de Apocalyps is als de Heere door zijn persoonlijke wederkomst het rijk van het beest en al de andere wereldmachten overwint en zijn eeuwige rijk opricht. Luk.1:33 en Dan.2:44. Dit bewijst dus dat de profetie van Daniël niet volledig vervuld is met de overwinning en regering van de Makkabeeën en de 70e week nog in de toekomst ligt. Hier zal ik het maar weer bij laten, ik overweeg zelfs om hier maar helemaal te stoppen voordat het verzandt in een onwaardig nietes-welles spelletje over die 70e week. Want daar heb ik nu net geen zin in. gr: ereunao
.

Ik ben het met je eens dat de overwinning van de Makkabeeën niet de volledige vervulling is van het in Daniël aangekondigde.

Echter, je spreekt van "het sluitstuk van de 70e week". In Daniël 9 is er geen sprake van een sluitstuk van de 70e week, behalve als je het opvat als de afsluiting van de 70 weken ná de 70e week.
Dat de 70e week nog in de toekomst ligt is gewoon onwaar als je accepteert dat dit slaat op de week waarin Antiochus Jeruzalem onderdrukt, 171-164. Je zou hoogstens kunnen spreken over een verdere vervulling.

Wat jij doet is dat je op de een of andere manier andere bijbelgedeelten wilt inlezen in de 70e week. Ik vind dat erg gewrongen, terwijl er zo'n simpele en glasheldere verklaring mogelijk is.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 08 okt 2017 21:51

Ik ben het met je eens dat de overwinning van de Makkabeeën niet de volledige vervulling is van het in Daniël aangekondigde.
Echter, je spreekt van "het sluitstuk van de 70e week". In Daniël 9 is er geen sprake van een sluitstuk van de 70e week, behalve als je het opvat als de afsluiting van de 70 weken ná de 70e week.
Dat de 70e week nog in de toekomst ligt is gewoon onwaar als je accepteert dat dit slaat op de week waarin Antiochus Jeruzalem onderdrukt, 171-164. Je zou hoogstens kunnen spreken over een verdere vervulling.
Wat jij doet is dat je op de een of andere manier andere bijbelgedeelten wilt inlezen in de 70e week. Ik vind dat erg gewrongen, terwijl er zo'n simpele en glasheldere verklaring mogelijk is.


Het gaat in die 70e week over de parousia, de komst des Heeren. En die vangt aan met de in 1 Thess.4:13-18 en in 1Kor.15 :51,52 vermeldde verandering en opstanding van de ontslapen gelovigen die samen met de dan nog levende gelovigen opgenomen zullen worden. En die zijn er dan in de hemel getuigen van als het Lam door het openen van de zeven zegels de eindgerichten over de aarde brengt met als climax zijn persoonlijke wederkomst als zijn voeten zullen staan op de olijfberg en Hij tot Koning zal zijn over de ganse aarde. Dat kun niet van elkaar losmaken. En ook Daniël spreekt daar over in hst 7:13.14. En de laatste halve jaarweek (tijd, tijden en een gedeelte eens tijds Dan.11:25) wordt in Dan.uitdrukkelijk genoemd. En dat zijn dan weer die 42 mnd 1260 dagen van Openb.11 en tijd tijden en een halve tijd in Openb.12.Deze parousia valt m.i. dus samen met de nog steeds niet vervulde 70e jaarweek al is het dat het bij Dan. ook nog een voorlopige vervulling heeft
gr: ereunao


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten