Zeventig weken in Daniël

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 14 okt 2017 18:13

Het valt me trouwens op dat je het vers niet verder uitlegt. Hoe zie je dit vers dan Ereunao? Wat denk jij dat hier wordt bedoeld


Dat vers moet natuurlijk ook in zijn context verklaard worden, Nina. Maar dat kan ik hier niet doen. Dan krijg ik weer het verwijt van Cicero dat ik met zijn topic aan de haal ga. Maar ik heb dat op de topic ‘de Apocalyps ‘gedaan. Kijk daar maar eens wat ik bij hst.12 geschreven heb. En als je dan nog vragen heb dan zal ik die daar beantw. Gr: ereunao

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 14 okt 2017 18:18

Nina:
Laten we voorop stellen dat ik absoluut geen aanhanger ben van de vervangingsleer.
Ik denk uit bovengenoemd vers te begrijpen dat de vrouw inderdaad Israel is (en niet Maria en of de Kerk)
Ik denk dat het over het gelovige deel gaat uit Israel, en de gelovigen uit de volkeren die zich hebben bekeerd tot de God van Israel.
Het valt me trouwens op dat je het vers niet verder uitlegt. Hoe zie je dit vers dan Ereunao? Wat denk jij dat hier wordt bedoeld? Nina.


Dat vers moet natuurlijk ook in zijn context verklaard worden,Nina. Maar dat kan ik hier niet doen. Dan krijg ik weer het verwijt van Cicero dat ik met zijn topic aan de haal ga. Maar ik heb dat op de topic ‘de Apocalyps ‘gedaan. Kijk daar maar eens wat ik bij hst.12 geschreven heb. En als je dan nog vragen heb dan zal ik die daar beantw. Religie/Bijbel

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Veendam » 15 okt 2017 14:02

De vrouw in de woestijn is Israël, die de Messias heeft voortgebracht.
Dat Israël als vrouw wordt aangeduid hangt samen met het feit dat God Israël ook ziet als Zijn Bruid, liefdevolle oogappel.

God heeft de mensheid zo lief dat Hij er voor gekozen heeft om een gedeeltelijke bedekking te leggen op Zijn Volk Israël en aan de heidenen toegang te verlenen tot de weldaden van God die tot uiting kwamen op Golgotha.
Wie het joodse Volk een beetje kent zal beamen dat de Joden hun God nooit zouden willen delen met andere volken.
God kiest er dus voor om de heidenen ook behoud te brengen.

Wanneer het getal van de volheid der heidenen bereikt is dan is het voor de gelovigen uit de heidenen klaar.
Die dienden er dan alleen voor om Israël tot jaloersheid te wekken.
Er komt een tijd van zeer grote verdrukking voor Israël.
Vanaf dat moment wordt de Gemeente (uit de heidenen niet meer genoemd op aarde)
Het getal der heidenen dat dan de volheid heeft bereikt kan je ook noemen "de opname".
De gelovigen hoeven namelijk niet te leven in de grote verdrukking.

Let wel: Het volgen van Jezus geeft ook verdrukking, maar dat is niet DE GROTE VERDRUKKING !
Na de opname gaat God verder met Zijn Volk Israël, waar dan ook de gedeeltelijke bedekking van af gehaald gaat worden.
Dan krijg je een periode van 3,5 jaar, en op dan openbaard de antichrist zich en dan kan iedereen zien wie het echt is.
Dan nog een periode van 3,5 jaar en dan komt Jezus terug MET DE ZIJNEN op de Olijfberg.
Als Jezus terug komt met de Zijnen dan is het logisch dat de Zijnen eerst naar Hem toe zijn gegaan.

Zo zie ik het :)

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 15 okt 2017 18:47

Veendam:
De vrouw in de woestijn is Israël, die de Messias heeft voortgebracht.
Dat Israël als vrouw wordt aangeduid hangt samen met het feit dat God Israël ook ziet als Zijn Bruid, liefdevolle oogappel.

God heeft de mensheid zo lief dat Hij er voor gekozen heeft om een gedeeltelijke bedekking te leggen op Zijn Volk Israël en aan de heidenen toegang te verlenen tot de weldaden van God die tot uiting kwamen op Golgotha.
Wie het joodse Volk een beetje kent zal beamen dat de Joden hun God nooit zouden willen delen met andere volken.
God kiest er dus voor om de heidenen ook behoud te brengen.

Wanneer het getal van de volheid der heidenen bereikt is dan is het voor de gelovigen uit de heidenen klaar.
Die dienden er dan alleen voor om Israël tot jaloersheid te wekken.
Er komt een tijd van zeer grote verdrukking voor Israël.
Vanaf dat moment wordt de Gemeente (uit de heidenen niet meer genoemd op aarde)
Het getal der heidenen dat dan de volheid heeft bereikt kan je ook noemen "de opname".
De gelovigen hoeven namelijk niet te leven in de grote verdrukking.

Let wel: Het volgen van Jezus geeft ook verdrukking, maar dat is niet DE GROTE VERDRUKKING !
Na de opname gaat God verder met Zijn Volk Israël, waar dan ook de gedeeltelijke bedekking van af gehaald gaat worden.
Dan krijg je een periode van 3,5 jaar, en op dan openbaard de antichrist zich en dan kan iedereen zien wie het echt is.
Dan nog een periode van 3,5 jaar en dan komt Jezus terug MET DE ZIJNEN op de Olijfberg.
Als Jezus terug komt met de Zijnen dan is het logisch dat de Zijnen eerst naar Hem toe zijn gegaan.

Zo zie ik het. Veendam.


Helemaal mee eens! Israël is dus een heilsorgaan met een geheel eigen en van de Gemeente van Chr. onderscheiden identiteit. Maar die theologie die heel de Schrift onder de noemer van een kerk en een (alleenzagmakende) kerk gebracht heet heeft daarmee alles dichtgetimmerd. Wat nu dat Israël als vrouw betreft: In o.m. Hosea is Israël de vrouw van JHWH die een huwelijksverbond met haar gesloten had aan de Sinaï met de Torah als huwelijksakte en de sabbat als trouwring (Ezech.20:12) Maar niet van de Messias. Want naar Zijn mensheid is Israël niet de vrouw, maar de moeder van de Messias. zie Openb.12 en Jes.9:5 En juist naar Zijn mensheid is Hij de erfgenaam van de troon van David. Dat is dus beeldspraak met een heel andere lading! Zoals jij het hier verklaart wordt die profetie van 2x 3 ½ jr van de 70e jaarweek pas in de eindtijd vervuld. Maar de polsstok van Cicero is te kort voor de verklaring van Dan.9. Hij blijft hangen in een voorvervulling, een aanzet van de vervulling zoals er zoveel geweest zijn. Want ook de verwoesting van stad en tempel in het jr 70 vertoont dezelfde trekken. Maar er bestaat geen volledige en definitieve vervulling van de profetie voor de komst van de Messias in heerlijkheid bij de 7e bazuin.Openb.10:7 en 11:15 .gr:ereunao

( intussen wacht ik nog steeds met ingehouden adem op de wijsheid van Antoon! )

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 15 okt 2017 21:03

Veendam schreef:De vrouw in de woestijn is Israël, die de Messias heeft voortgebracht.
Dat Israël als vrouw wordt aangeduid hangt samen met het feit dat God Israël ook ziet als Zijn Bruid, liefdevolle oogappel.

De eerste lezers zullen de vrouw onmiddellijk herkend hebben als een variatie op Isis (de Egyptische godin), de hemelkoningin.

Het getal der heidenen dat dan de volheid heeft bereikt kan je ook noemen "de opname".
De gelovigen hoeven namelijk niet te leven in de grote verdrukking.

Let wel: Het volgen van Jezus geeft ook verdrukking, maar dat is niet DE GROTE VERDRUKKING !
Na de opname gaat God verder met Zijn Volk Israël, waar dan ook de gedeeltelijke bedekking van af gehaald gaat worden.
Dan krijg je een periode van 3,5 jaar, en op dan openbaard de antichrist zich en dan kan iedereen zien wie het echt is.
Dan nog een periode van 3,5 jaar en dan komt Jezus terug MET DE ZIJNEN op de Olijfberg.
Als Jezus terug komt met de Zijnen dan is het logisch dat de Zijnen eerst naar Hem toe zijn gegaan.

Zo zie ik het :)

Leuk verzonnen, maar de zogenaamde opname staat niet in de Bijbel.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 15 okt 2017 21:06

ereunao schreef:Zoals jij het hier verklaart wordt die profetie van 2x 3 ½ jr van de 70e jaarweek pas in de eindtijd vervuld. Maar de polsstok van Cicero is te kort voor de verklaring van Dan.9. Hij blijft hangen in een voorvervulling, een aanzet van de vervulling zoals er zoveel geweest zijn.
Mijn polsstok is niet te kort. Het is eerder zo dat de tekst van Daniël 9 geen aanleiding geeft voor jouw speculaties. Dat wil je graag omdat je die theorieën hebt, maar ze vloeien niet voort uit Daniël 9.
( intussen wacht ik nog steeds met ingehouden adem op de wijsheid van Antoon! )
Dat zou je niet zeggen als je vaker dingen van hem las.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Veendam » 16 okt 2017 09:06

Cicero schreef:De eerste lezers zullen de vrouw onmiddellijk herkend hebben als een variatie op Isis (de Egyptische godin), de hemelkoningin.
Wat de eerste lezers er in hebben gezien is niet van belang. Het is profetie dus toen konden ze alles ook nog niet snappen omdat het nog niet vervuld was.

Leuk verzonnen, maar de zogenaamde opname staat niet in de Bijbel.

Opname staat niet in de Bijbel ?
Staat er meerdere keren in, maar dat wil je niet zien denk ik.

In het Latijn: Rapturo
In het Grieks: Harpazo
Dat kan je zo nazoeken dat is niet zo veel moeite.
Als je het gevonden hebt kan je het er mooi bij zetten met tekstverwijzing er bij.
Succes !!

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 16 okt 2017 09:42

Leuk verzonnen, maar de zogenaamde opname staat niet in de Bijbel.


Nee niet expliciet, maar dat geldt ook voor de opstanding v.Chr, die wordt ook negens beschreven het graf was al leeg toen de vrouwen erbij kwamen, is Hij daarom ook niet opgestaan? En zo is het ook hier; als Johannes hen in de hemel ziet verenigd in de aanbidding van het Lam als Hij door het openen van de 7 zegels de oordelen van de DAG DES HEREN over de aarde brengt en zij daarna met Hem geopenbaard worden bij Zijn wederkomst ( Openb.19:11-21) dan moeten zij toch eerst in de hemel opgenomen zijn? En heeft Jezus dan niet aan Petrus beloofd dat hij hem namaals volgen zal in zijn hemelvaart? ( Joh.13:36) Maar de apostelen zijn bijna allen als martelaren gestorven en hun graf is onder ons tot op dezen dag. Dan kan het toch niet anders of het moet vervuld worden bij hun opstanding zoals in 1Kor.15:51,52 en 1 Thess.4:16,17. vermeld? Dit was dan ook de hoop der Gemeente tijdens het leven van de apostelen. Maar ,zoals gezegd, alles werd schandelijk prijsgegeven en ingeruild voor de griekse filosofie van Plato en kinderachtige fabels van de door de Reformatie overgenomen latere RKK.En wat Antoon betreft; laat hij dat dan hier ook maar eens tonen, hij heeft het immers beloofd?
gr: ereunao

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 16 okt 2017 11:48

Veendam schreef:Opname staat niet in de Bijbel ?
Staat er meerdere keren in, maar dat wil je niet zien denk ik.

In het Latijn: Rapturo
In het Grieks: Harpazo
Dat kan je zo nazoeken dat is niet zo veel moeite.
Als je het gevonden hebt kan je het er mooi bij zetten met tekstverwijzing er bij.
Succes !!

Zeg, doe niet zo kinderachtig.

Er is geen nieuwtestamenticus te vinden die denkt dat 1 Tess 4 gaat over de zogeheten opname van de gemeente.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 16 okt 2017 11:52

ereunao schreef:Nee niet expliciet, maar dat geldt ook voor de opstanding v.Chr, die wordt ook negens beschreven het graf was al leeg toen de vrouwen erbij kwamen, is Hij daarom ook niet opgestaan?

Appels met peren.

Van Christus staat er overduidelijk dat Hij is opgestaan.

Er staat echter niets over de opname van de gemeente.

En zo is het ook hier; als Johannes hen in de hemel ziet verenigd in de aanbidding van het Lam als Hij door het openen van de 7 zegels de oordelen van de DAG DES HEREN over de aarde brengt en zij daarna met Hem geopenbaard worden bij Zijn wederkomst ( Openb.19:11-21) dan moeten zij toch eerst in de hemel opgenomen zijn? En heeft Jezus dan niet aan Petrus beloofd dat hij hem namaals volgen zal in zijn hemelvaart? ( Joh.13:36) Maar de apostelen zijn bijna allen als martelaren gestorven en hun graf is onder ons tot op dezen dag. Dan kan het toch niet anders of het moet vervuld worden bij hun opstanding zoals in 1Kor.15:51,52 en 1 Thess.4:16,17. vermeld? Dit was dan ook de hoop der Gemeente tijdens het leven van de apostelen. Maar ,zoals gezegd, alles werd schandelijk prijsgegeven en ingeruild voor de griekse filosofie van Plato en kinderachtige fabels van de door de Reformatie overgenomen latere RKK.En wat Antoon betreft; laat hij dat dan hier ook maar eens tonen, hij heeft het immers beloofd?
gr: ereunao
Misschien zou het helpen als je een samenhangend argument zou presenteren?

In Openbaring 19:11-21 bijv gaat het alleen over de hemelse legermacht die met Christus verschijnt.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 16 okt 2017 15:02

Appels met peren.Van Christus staat er overduidelijk dat Hij is opgestaan.Er staat echter niets over de opname van de gemeente.


Van Chr. staat idd. dat Hij is opgestaan, maar die opstanding wordt nergens beschreven. Zo is het ook hier, als Johannes in Openb. 4:1 geroepen wordt te zien op hetgeen ‘die na dezen geschieden zal’ (Openb.1:19) dan wordt de opname stilzwijgend als reeds geschied verondersteld, anders zou hij die 24 ouderlingen niet rondom de troon gezien hebben. Mogelijk ligt er zelfs in de woorden ‘kom hier op’ een heenwijzing naar die opname.

In Openbaring 19:11-21 bijv gaat het alleen over de hemelse legermacht die met Christus verschijnt.


Idd. maar die hemelse legermacht in 'wit, rein fijn lijnwaad' die Hem op witte paarden volgt zijn wel dezelfde heiligen als beschreven in vs.8. Want dat zijn ‘de rechtvaardige daden der heiligen’. En dat je bij geen enkele n.testamenticus hierover iets vind komt omdat deze waarheden al eeuwenlang verborgen liggen in een dikke duisternis van dwaling en onkunde. Men tracht krampachtig de Apocalyps als kerkgeschiedenis te verklaren. Maar Jezus sluit in hst.3:22 de kerkgeschiedenis af en opent in hst.4 :1 het eschaton van de eindtijd. Gr:ereunao

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 16 okt 2017 15:32

ereunao schreef:Van Chr. staat idd. dat Hij is opgestaan, maar die opstanding wordt nergens beschreven. Zo is het ook hier, als Johannes in Openb. 4:1 geroepen wordt te zien op hetgeen ‘die na dezen geschieden zal’ (Openb.1:19) dan wordt de opname stilzwijgend als reeds geschied verondersteld, anders zou hij die 24 ouderlingen niet rondom de troon gezien hebben. Mogelijk ligt er zelfs in de woorden ‘kom hier op’ een heenwijzing naar die opname.

Nee, dat is volledig onjuist. Johannes ziet de hemelse liturgie. De 24 ouderlingen representeren het volledige volk van God. Als je dit letterlijk wilt nemen als beschrijving van de hemel, dan hoef je helemaal geen opname te veronderstellen, omdat het een algemene veronderstelling is in de vroege kerk dat op zijn minst martelaren en bijzondere heiligen al direct na hun dood in de hemel bij God zijn.

Idd. maar die hemelse legermacht in 'wit, rein fijn lijnwaad' die Hem op witte paarden volgt zijn wel dezelfde heiligen als beschreven in vs.8. Want dat zijn ‘de rechtvaardige daden der heiligen’.
Dat lijkt me helemaal niet duidelijk. Het kan toch prima zijn dat de heiligen witte kleren hebben, en dat tegelijk de hemelse legermacht van engelen die witte kleren hebben. Lijkt me voor de hand liggen.

En dat je bij geen enkele n.testamenticus hierover iets vind komt omdat deze waarheden al eeuwenlang verborgen liggen in een dikke duisternis van dwaling en onkunde. Men tracht krampachtig de Apocalyps als kerkgeschiedenis te verklaren. Maar Jezus sluit in hst.3:22 de kerkgeschiedenis af en opent in hst.4 :1 het eschaton van de eindtijd. Gr:ereunao
Ah, samenzweringstheorie. Heel geloofwaardig.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 16 okt 2017 16:24

Nee, dat is volledig onjuist. Johannes ziet de hemelse liturgie. De 24 ouderlingen representeren het volledige volk van God. Als je dit letterlijk wilt nemen als beschrijving van de hemel, dan hoef je helemaal geen opname te veronderstellen, omdat het een algemene veronderstelling is in de vroege kerk dat op zijn minst martelaren en bijzondere heiligen al direct na hun dood in de hemel bij God zijn.

Jawel, maar dan als zielen onder het altaar, niet in een opstandingslichaam op tronen met gouden kronen op hun hoofd!

Dat lijkt me helemaal niet duidelijk. Het kan toch prima zijn dat de heiligen witte kleren hebben, en dat tegelijk de hemelse legermacht van engelen die witte kleren hebben. Lijkt me voor de hand liggen.[/quote]

Het gaat hier niet over witte kleren zonder meer, maar over blinkend fijn lijnwaad die de rechtvaardige daden de heiligen van vs 8 voorstellen en in vs.7 de vrouw van het Lam genoemd wordt.
s
samenzweringstheorie. Heel geloofwaardig.


Dat is geen theorie, maar een historische weergave de feiten en van het verval van de kerk gr:ereunao

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Veendam » 16 okt 2017 16:35

Cicero schreef:Zeg, doe niet zo kinderachtig.

Er is geen nieuwtestamenticus te vinden die denkt dat 1 Tess 4 gaat over de zogeheten opname van de gemeente.


Daar komt de aap al uit de mouw.
Je doet zelf geen enkele moeite om de teksten op te zoeken. Ja dat is je eigen taak.
Ik ga ze niet oplepelen je kan het gewoon zelf zoeken.
Uit deze manier van reageren dat het kinderachtig is laat je zelf zien dat je er of geen zin in hebt omdat jij je eigen standpunt wil vasthouden of dat je niet weet hoe je het vanuit de grondtekst moet opzoeken.

Nee er zullen weinig of geen Gereformeerde Nieuwtestamenici zijn die geloven dat het gaat over de opname van de Gemeente, maar dat wil niet zeggen dat er geen Nieuwtestamentici zijn die dit rotsvast geloven.
Er zijn er zat die het wel zo zien alleen jij beperkt waarschijnlijk het aantal Nieuwtestamentici tot diegenen die zeggen wat jij wilt horen.

Uit alles blijkt dat je niet serieus de schriften wenst te onderzoeken met een open houding en dat betreur ik zeer.

Nina

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Nina » 16 okt 2017 17:28

Ik denk dat je er moeilijk iets anders van kan maken als wat er staat: dat God op een dag alle gelovigen - zij die al gestorven zijn en zij die nog leven - wegneemt. Voor mij alleen de vraag: wanneer zal dat zijn? Ik persoonlijk denk dat dat helemaal aan het einde van de tijd zal zijn.

In Openbaring 20 lees in over de opstanding, de eerste opstanding. Die is nà alle plagen, maar vóórdat het Duizend jarig Rijk aanbreekt: Openbaring 20:6 'Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.'

De 2e opstanding vindt pas na die 1000 jaar plaats, en is de opstanding van de ongelovigen.

Daar openbaring leert dat alleen deze 2 opstandingen er zijn, kan het volgens mij niet anders dat Thess. spreekt over de periode van Op. 20


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten