Genderneutrale ophef

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Genderneutrale ophef

Berichtdoor JeeWee » 22 sep 2017 07:58

Op de blog van de Christelijk Gereformeerde predikant ds. Wim de Bruin kwam ik een bijzonder stuk tegen over een razend actueel onderwerp. Met toestemming deel ik dat hier.
Leuk als je reageert, maar doe dat dan niet vanuit de onderbuik, maar op basis van de Schrift, zoals ds. De Bruin dat ook doet.


In Nederland is er ongeveer eens per maand flinke ophef over het thema genderneutraal, of het nu de aanspreekvorm van de NS is, genderneutrale toiletten of de kinderkleding van de HEMA. Het is een thema dat uitnodigt om een stevige mening te hebben en te ventileren. Het raakt blijkbaar de emotie. Zelf heb ik me tot vandaag wat op de vlakte gehouden. Aan de ene kant omdat ik hier nu eens niet een heel stellige mening over heb. Aan de andere kant omdat de mening die ik aan het vormen ben afwijkt van de subcultuur waarin ik leef: het conservatieve christendom. Net als de meeste anderen wijk ik niet graag af van de om me heen geldende mening.

De toon waarop conservatieve christenen over dit thema spreken varieert van: ‘ik vind het een non-issue’ tot, ‘weer een teken van het gegeven dat we met een klassieke christelijke opvatting in een hoek gezet worden door links’. God schiep man en vrouw, dat is de scheppingsorde, en daarvan afwijken is afwijken van Gods wil en een teken van verval van de samenleving.

Vanuit de Bijbel valt er ook op een andere manier naar te kijken. Een tekst die hier onmiddellijk bij mij naar boven komt is Galaten 3:28.
Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij zijt immers één in Christus Jezus.
Geparafraseerd ziet dat er zo uit: in het Koninkrijk van God doet je ras, sociale status en gender er niet toe. Vaak wordt dit gezien als alleen een relativering van deze dingen (ze blijven immers voortbestaan en dat klopt), maar het is meer dan een relativering. Het is met het oog op Gods rijk irrelevant.

Dat het hier om een ingrijpende opvatting gaat is te zien aan het gegeven dat Paulus hier exact de Griekse woorden gebruikt die in Genesis 1:27 staan: Mannelijk en vrouwelijk schiep hij hen. De zogenaamde scheppingsorde: in Christus doet het er niet toe.

Het is belangrijk om goed te lezen: er wordt in deze tekst niet gezegd dat je geen man of vrouw mag zijn. Het doet er alleen niet meer toe. Daarom zien we in het Nieuwe Testament naast een lijn waarin mensen man en vrouw zijn en het huwelijk in ere wordt gehouden ook een lijn waarin ineens ongedachte dingen gebeuren.

Denk aan de eerste heiden die tot geloof komt. Een eunuch, iemand die om politieke redenen gecastreerd is, en daardoor een uiterlijk ontwikkelt met veel vrouwelijke kenmerken. In Handelingen 8:27 wordt hij aangeduid als een Ethiopische man, omdat dat de manier is om te zeggen dat iemand uit een bepaald land afkomstig is. Maar verder wordt hij consequent sekseneutraal aangeduid als Eunuch. Vanuit de scheppingsorde zou je deze man kunnen benaderen als een gemankeerde, hij heeft geen geslacht. Maar in het hele Schriftgedeelte wordt zijn ontmande staat nergens geproblematiseerd. Ook geeft Filippus hem zijn mannelijkheid niet terug, terwijl er in het Nieuwe Testament toch wel grotere wonderen gebeuren. Blijkbaar maakt het niet uit! Hij leert Jezus kennen en vervolgt zijn weg met blijdschap. Dat is het. Jezus zelf doet er in Matteus 19:12 trouwens nog een schepje bovenop door mensen die zichzelf ontmannen met het oog op Gods rijk met ere te noemen.

Vanuit deze achtergrond is het niet te verdedigen dat christenen vandaag zich uiten alsof het Koninkrijk zelf in het geding is als er meer ruimte gegeven wordt aan mensen die een onduidelijke genderidentiteit hebben, of als winkels aandacht geven aan kinderen die zich niet happy voelen in stereotype kleding. En het is al helemaal tenenkrommend als men daarbij zelf in de slachtofferrol kruipt: “binnenkort mogen we niet eens meer vinden dat mannen gewoon mannen zijn en vrouwen gewoon vrouwen.”

Ik denk dat we vaak niet begrijpen hoe diep Galaten 3:28 in ons mannelijk en vrouwelijk vlees snijdt. ‘Normale’ mannen en vrouwen zijn geneigd om hun identiteit voor een heel groot deel op hun mannelijkheid of vrouwelijkheid te baseren. Het bepaalt met wie ze omgaan, hoe ze zich kleden, hoe de machtsverdeling in een relatie vorm krijgt, etc. En dat voelt voor ‘normale’ mannen en vrouwen allemaal diep vanzelfsprekend. En van dit alles zegt Paulus nu: in Christus is het irrelevant, het doet er niet toe. Paulus zegt dat niet tegen een minderheid van homoseksuelen of transgenders, maar tegen mensen die een ‘normale’ mannelijkheid of vrouwelijkheid hebben.

Een inclusieve kerk
Als ik bedenk hoe christenen om moeten gaan met transgenders, meisjesachtige jongens en jongensachtige meisjes dan kan ik op grond van Galaten 3:28 maar één manier bedenken: in de kerk doet genderidentiteit er niet toe. De kerk hoort niet een plek te zijn waar de ‘normale’ meerderheid bepaalt wat de norm is en daarmee continu uitsluitende signalen afgeeft richting mensen die ‘anders’ zijn.

Volgens Jezus is de kerk het zout der aarde, een stad op een berg en het licht van de wereld (Mat. 5:13-14). Uit de context blijkt dat het dan niet gaat om het handhaven van conservatieve verhoudingen in een liberale wereld, maar om radicale geweldloosheid: ‘zalig de vredestichters, zalig de barmhartigen, zalig de zachtmoedigen’. Een geweldloosheid die zich uitstrekt tot in je woorden: ‘Als je nietsnut tegen je broeder (oeps, niet zo genderneutraal) zegt, moet je je verantwoorden voor het Sanhedrin’, een geweldloosheid die zich uitstrekt tot je gedachten: ‘ieder die naar een vrouw kijkt en haar begeert …’

De kerk als geweldloze plek richting mensen die ‘anders’ zijn. Geweldloos in gedachten, woorden en werken … Dan hebben we nog een lange weg te gaan richting:
Transgenders die we alleen door het woord ‘anders’ op hen van toepassing te laten zijn al laten merken dat ze er niet helemaal mogen zijn. Die we onderling bespreken als verwijfde mannen, manwijven, kenaus en wat voor kwalificaties we er allemaal nog meer voor bedenken.
Ongehuwde mannen en vrouwen doordat we telkens opnieuw het gezin in de kerk tot impliciete norm verheffen in ons woordgebruik en onze activiteiten.
Homoseksuelen die vaak eerst als probleem worden gezien voor onze orthodoxe leer en vervolgens als object van onze pastorale bewogenheid.
Ik vergeet vast nog wel iets.
Het gaat om het ideaal van de kerk als veldhospitaal voor hen die het in deze wereld moeilijk hebben vanwege hun anders zijn. Helaas is het nu vaak andersom, dat de wereld een veilige plek is voor mensen die in de kerk niet gewenst zijn vanwege hun anders zijn.

Als we in de kerk op die manier met elkaar omgaan, kunnen we ons misschien een oordeel veroorloven over die barre boze wereld. Al vraag ik me af of we dan nog behoefte hebben aan zo’n oordeel. Tot die tijd moeten we er niet vreemd van opkijken dat ‘links’ de gaten vult die we als kerk laten vallen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Mortlach » 22 sep 2017 10:04

" ‘ik vind het een non-issue’"

Ik kan het helaas niet meer terugvinden, maar ik zag van de week een geweldige strip:


2 adelaars praten met elkaar:
- Hé, wordt jij wel eens aangevallen door de uil?

- Ik? Nee, nooit.

- Ik ook niet. Ik begrijp niet waar die muizen zo over klagen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Niagara » 22 sep 2017 11:56

Ik ben erg blij met dit 'alternatieve' geluid van ds. Wim de Bruin. Juist door buitensluiting/veroordeling in de kerk zullen mensen met een 'afwijkende' genderidentiteit hun heil zoeken bij de wereld. Vervolgens zien christenen dat als bewijs dat een afwijkende genderidentiteit dus alleen maar tot bandeloosheid kan leiden.

Er is gebrokenheid in de wereld, die kán leiden tot nieuwe zonde maar dat niet persé hoeft te doen. Of het leidt tot zonde ligt aan de keuze die je maakt als mens. Een bewuste keuze om niet de vanzelfsprekende weg van zonde te gaan. Je oude ik doden of niet. En je oude ik doden is je identiteit in Christus vinden, in Hem leven. Dan ligt je identiteit niet meer aan je gender, seksuele voorkeur of wat dan ook. Wij als christenen moeten mensen dan ook niet beoordelen of afkeuren voor iets wat niets te maken heeft met zijn/haar identiteit in Christus. Geslacht, afkomst, huidskleur, aardse onderscheiden maken niets uit voor je identiteit in Christus. Helaas maken wij mensen soms dat onderscheid wel waardoor die identiteit voor sommigen moeilijker te vinden wordt. Maar als je dat onderscheid maakt, vraag je dan eens af waar jou identiteit eigenlijk ligt. Want vaak veroordeel je iets omdat het voelt alsof het jouw eigen identiteit bedreigt. Als man en vrouw geen vaststaande dingen meer zijn, wat ben ik dan? Kind van God, dat is wie je bent.

Voor mensen die hun identiteit in Christus nog niet gevonden hebben kunnen wij niets dan medelijden en liefde voelen, en hen verwelkomen en tonen hoe liefdevol en accepterend God is, zodat zij ook kunnen ontdekken hoe bevrijdend het is om je identiteit niet te hoeven laten afhangen van gender of geaardheid of lichaamsbouw oid.
God oordeelt een mens niet voor de gebrokenheid in zijn leven, maar voor als hij het toelaat daar zonde uit voort te laten komen. En bij ieder mens is er gebrokenheid, bij de een is dat een afwijkend chromosoom, bij de ander een jeugdtrauma etc. Dat zelf op zich is echter geen zonde, maar gevolg van andermans zonde, die gebrokenheid die in de wereld is gekomen sinds Adam en Eva, en waar elk mens onder gebukt gaat.
Als je je akelige jeugd je echter laat leiden tot stelen, liegen of bedriegen etc. Dát is zonde. En als je je genetische afwijking als excuus gebruikt voor willens en wetens verkeerde keuzes, is dat ook zonde. En als je de afwijzing van mensen als gevolg van je afwijkende genderidentiteit laat bepalen dat je een bandeloos leven gaat leiden, is dat ook zonde.
Een onwelkome, oordelende kerk is echter ook zonde van een gemeente. In die zin is de zonde van het dan maar zoeken in de wereld omdat men geen liefde en acceptatie kan vinden in de kerk, een gevolg van de zonde van de gemeente.
Onze opdracht is de liefde en het goede nieuws van Jezus verspreiden. Dat welke zonde je ook gedaan hebt, als je het belijdt en je oude ik aflegt, het oordeel dat je verdiende op Jezus geladen wordt. Als wij dan zulk een genade kennen, hoe kunnen we dan zo liefdeloos en oordelend naar anderen zijn. De genade die wij ontvangen hebben moet toch doorstralen naar anderen. Als jou zelf zoveel vergeven is, hoe kun je dan nog een ander op zijn zonden of gebrokenheid afrekenen? (Ik moet denken aan mattheüs 18:23-35) Jezus was er juist voor de gebrokenen toch? Dan moeten wij dat ook zijn. De kerk is er niet alleen voor de bekeerden, ook juist voor de mensen die het goede nieuws nog niet kennen. Maar hoe kunnen die mensen het goede nieuws leren kennen als wij het tegenovergestelde uitstralen van wat Jezus deed? Als mensen voor ons moeten voldoen aan bepaalde standaarden qua identiteit voordat wij ze willen verwelkomen, als wij ongelijkwaardig behandelen?

Ik wil wel duidelijk maken dat er zeker zoiets bestaat als iemand liefdevol aanspreken op zijn zonden. Dat moet opbouwend gebeuren met het oog op herstel. Maak alleen alsjeblieft verschil tussen zonde en gebrokenheid. Iemand op zijn gebrokenheid aanspreken heeft namelijk geen enkele zin, jij kunt die niet veranderen en de ander ook niet. Kritiek op iemands gebrokenheid kán niet opbouwend zijn. Je kunt iemand met kanker niet aanspreken op dat 'ie kanker heeft of daarvoor veroordelen. Je kunt iemand die als kind misbruikt is en daar een trauma aan overgehouden heeft daar niet op aanspreken of daarvoor veroordelen. Maar wel als je merkt dat iemand daar zichzelf door tot zonde laat verleiden. Maar dan nog begrijp je bij deze onderwerpen heel goed dat dat op een liefdevolle, zorgzame, op herstel gerichte manier moet doen, in volle bewustzijn van je eigen gebroken- en zondigheid. Bij iemand die zich tot zonde laat verleiden door het zich anders voelen dan de rest en pijn door de ervaren afwijzing pleit ik voor een zelfde zorgzaamheid en liefde.
Afbeelding

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor irmo » 22 sep 2017 12:10

Ik vind het een waardeloze column. Duidelijk geschreven vanuit het gezichtspunt van een "normaal' iemand die niet begrijpt waar al die ' abnormalen' over klagen. Ik zit trouwens met verbazing naar de hele discussie te kijken trouwens :roll:

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor blijblij » 22 sep 2017 12:25

@irmo: weet je zeker dat je de column goed begrijpt? volgens mij is die juist gericht tegen 'normale' mensen die niet begrijpen waar 'abnormale' mensen het over hebben.

In het AD stond een column van Nynke de Jong: "vroeger vond niemand het vreemd dat ik door de weeks in de oude kleren van mijn broers liep: truien met vrachtwagen e.d. en zondags had ik een jurkje aan."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Mortlach » 22 sep 2017 12:31

Niagara schreef:Maak alleen alsjeblieft verschil tussen zonde en gebrokenheid. Iemand op zijn gebrokenheid aanspreken heeft namelijk geen enkele zin, jij kunt die niet veranderen en de ander ook niet. Kritiek op iemands gebrokenheid kán niet opbouwend zijn. Je kunt iemand met kanker niet aanspreken op dat 'ie kanker heeft of daarvoor veroordelen. Je kunt iemand die als kind misbruikt is en daar een trauma aan overgehouden heeft daar niet op aanspreken of daarvoor veroordelen. Maar wel als je merkt dat iemand daar zichzelf door tot zonde laat verleiden. Maar dan nog begrijp je bij deze onderwerpen heel goed dat dat op een liefdevolle, zorgzame, op herstel gerichte manier moet doen, in volle bewustzijn van je eigen gebroken- en zondigheid.


Dit vind ik wel een mooi stukje en een goed en zinvol onderscheid.

Dat gezegd lijkt de kerk met het instituut bij uitstek waar je vooral goed ligt als je in alle hokjes past (hetero en CIS (d.w.z. niet trans). De druk tot conformeren lijkt me behoorlijk groot, maar dat kan natuurlijk een vooroordeel van me zijn. (maar gezien de berichtgeving komt dat vooroordeel wel ergens vandaan natuurlijk)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Mortlach » 22 sep 2017 12:37

blijblij schreef:@irmo: weet je zeker dat je de column goed begrijpt? volgens mij is die juist gericht tegen 'normale' mensen die niet begrijpen waar 'abnormale' mensen het over hebben.

In het AD stond een column van Nynke de Jong: "vroeger vond niemand het vreemd dat ik door de weeks in de oude kleren van mijn broers liep: truien met vrachtwagen e.d. en zondags had ik een jurkje aan."


Het is natuurlijk nog wel een verschil; als vrouw/meisje 'mannenkleren' aan is geen probleem; als jongen/man een rokje aan willen trekken is een heel stuk minder geaccepteerd (zeg maar gewoon helemaal niet).

Wij lopen er nu heel erg tegen aan: over 6 weken verwachten we een dochter en ga maar eens leuke kleertjes zoeken die niet knalroze zijn; waar geen dingen als 'Cute' of 'Prinsesje' op staan. Zelfs de aankleding van de kinderkamer is zoeken: ja, een leuke poster met ruimteschepen en planeten, of eentje met dinosaurussen, hardstikke gaaf. O, maar het figuurtjes daarop zijn duidelijk jongetjes. Gelukkig is er ook een 'meisjesvariant': vol roze bloemetjes, hartjes en pluizige diertjes.

Waarom krijgt mijn toekomstige dochter vanaf de geboorte al mee dat bepaalde beroepen niet voor haar zijn weggelegd?!


Ikzelf vind het altijd wel een leuke als iemand zegt dat iets "jongens-/meisjesspeelgoed" is: O, gebruik je je genitaliën om het te bedienen? Nee? Dan is het dus sekseneutraal!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor JeeWee » 24 sep 2017 19:11

Ds. Wim de Bruin schreef: Vanuit de Bijbel valt er ook op een andere manier naar te kijken. Een tekst die hier onmiddellijk bij mij naar boven komt is Galaten 3:28.
Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij zijt immers één in Christus Jezus.
Geparafraseerd ziet dat er zo uit: in het Koninkrijk van God doet je ras, sociale status en gender er niet toe. Vaak wordt dit gezien als alleen een relativering van deze dingen (ze blijven immers voortbestaan en dat klopt), maar het is meer dan een relativering. Het is met het oog op Gods rijk irrelevant.

Dat het hier om een ingrijpende opvatting gaat is te zien aan het gegeven dat Paulus hier exact de Griekse woorden gebruikt die in Genesis 1:27 staan: Mannelijk en vrouwelijk schiep hij hen. De zogenaamde scheppingsorde: in Christus doet het er niet toe.

Het is belangrijk om goed te lezen: er wordt in deze tekst niet gezegd dat je geen man of vrouw mag zijn. Het doet er alleen niet meer toe. Daarom zien we in het Nieuwe Testament naast een lijn waarin mensen man en vrouw zijn en het huwelijk in ere wordt gehouden ook een lijn waarin ineens ongedachte dingen gebeuren.


Juist dit vond ik zelf wel een eye opener.
Ik ben juist blij dat deze dominee antwoorden in de Bijbel probeert te vinden i.p.v. puur op een gevoel afgaan.
Ook het verhaal van de kamerling is zo treffend.
Ik kan me goed voorstellen dat hij het, vanuit deze achtergrond is het niet te verdedigen vindt dat christenen zich uiten alsof het Koninkrijk zelf in het geding is als er meer ruimte gegeven wordt aan mensen die een onduidelijke genderidentiteit hebben, of als winkels aandacht geven aan kinderen die zich niet happy voelen in stereotype kleding.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Chaya » 25 sep 2017 13:16

De brief van de dag in het AD:

Hoera, een kind.
Op vrijdag 22 september is ons kind geboren. Of het een jongen of een meisje is, kunnen we nog niet zeggen.
Dat mag het later zelf beslissen.
Vanzelfsprekend zijn wij als ouders niet zo arrogant om ons kind nu al te belasten met een naam.
Zolang ons kind zelf nog geen naam kan kiezen, noemen we het gewoon Kind.
Jullie zijn welkom om Kind te komen bewonderen.
Er is beschuit met witte muisjes.
Liever geen cadeautjes in de vorm van kleding. Dat zou Kind in een hokje kunnen plaatsen.
Tot Kind zelf kan beslissen wat het wil dragen, hebben wij besloten uitsluitend jute zakjes met vijf openingen (hoofd, armen en benen)
te gebruiken.
Ook speelgoed als cadeau moeten wij afwijzen. Tenzij van onbestemde vorm en kleur.
De ouders
(papa en mama is veel te rolbepalend, dus ook dat hebben wij achter ons gelaten).

Ik neem oprecht aan dat mensen die worstelen met hun gender, het zwaar hebben.
Maar wat er nu gebeurt, is ridicuul.
Van meisje/jongen wordt ten onrechte een probleem gemaakt.
AvW te R.

Terecht gekozen als brief van de dag. =D>
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor johannes1 » 26 sep 2017 07:31

Zolang we maar meer ophef hebben over het feit of men jongen of meisje is dan dat we ophef hebben over onze heilsstaat is het goed. :roll:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor coby5 » 26 sep 2017 18:28

wat was er mis met unisex? 3 afdelingen: meisjeskleren, jongenskleren, unisex.

Bambi

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Bambi » 26 sep 2017 20:05

Denk niet dat het zozeer gaat om de kleding op zich, maar de hype van de laatste maanden, over het genderneutrale gedoe
Een minderheid die zich niet prettig voelt in hun eigen lichaam, en dus moet alles ineens daarop aangepast worden

Als je dan bedenkt hoeveel vrouwen door de eeuwen heen zich nooit prettig voelen in hun lichaam, te dik, dun, te kleine b******* of juist te grote enz....... ...............ach laat ook maar, ik word er alleen maar moe van
Laatst gewijzigd door Bambi op 26 sep 2017 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor irmo » 26 sep 2017 20:22

En ik bepaal zelf wel wat ik mijn kind aantrek. Poep aan de rest. Maar ik ben dan ook heerlijk tegendraads, en de kinderen ook dus dat scheelt weer.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor meribel » 27 sep 2017 08:28

Mortlach schreef:Het is natuurlijk nog wel een verschil; als vrouw/meisje 'mannenkleren' aan is geen probleem; als jongen/man een rokje aan willen trekken is een heel stuk minder geaccepteerd (zeg maar gewoon helemaal niet).

Wij lopen er nu heel erg tegen aan: over 6 weken verwachten we een dochter en ga maar eens leuke kleertjes zoeken die niet knalroze zijn; waar geen dingen als 'Cute' of 'Prinsesje' op staan. Zelfs de aankleding van de kinderkamer is zoeken: ja, een leuke poster met ruimteschepen en planeten, of eentje met dinosaurussen, hardstikke gaaf. O, maar het figuurtjes daarop zijn duidelijk jongetjes. Gelukkig is er ook een 'meisjesvariant': vol roze bloemetjes, hartjes en pluizige diertjes.

Waarom krijgt mijn toekomstige dochter vanaf de geboorte al mee dat bepaalde beroepen niet voor haar zijn weggelegd?!


Ikzelf vind het altijd wel een leuke als iemand zegt dat iets "jongens-/meisjesspeelgoed" is: O, gebruik je je genitaliën om het te bedienen? Nee? Dan is het dus sekseneutraal!



Wat leuk Mortlach..een dochter!

Ik heb er drie en de slaapkamer was gewoon neutraal blauw( wat kinderen tegenwoordig een elza kleur vinden dus al lang niet meer een jongenskleur) en heb ze net zoveel auto's als poppen gegeven. En altijd neutrale kleding als baby en zo lang mogelijk

Echter dat sekse er niet toe doet..dat het nurture is ipv nature..dat geloof ik niet meer. De meiden speelden liever vader en moeder autootje ipv er mee te rijden en als ze bepaald moment zelf kleren gaan uitzoeken is er een voorliefde voor glitter en roze (wat we dus meisjes kleren noemen). Ineens ging die liefde ook weg hoor en werden het weer blauwe broeken en was roze weer taboe maar rond de peuterleeftijd is her zo fascinerend voor ze dat er jongens en meisjes zijn en wat die verschillen zijn (even gluren bij elkaar) en wilden ze zich allemaal heel sterk identificeren met hun moeder.

mohamed

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor mohamed » 27 sep 2017 09:58

Een kleuter vindt het van nature gek dat een jongetje een oorbel draagt en op die leeftijd zijn ze nog te jong om daarin de visie van hun ouders na te bootsen. Zo hees ik Luigi wel eens in een jurk voor mijn nichtje zonder wat te zeggen en dan werd daar toch erg lacherig op gereageerd. Volwassenen zijn gewoon knettergek en vandaar dat je al die stierenstront over je heen geleegd krijgt. Ik stel voor dat allen die voor genderneutraliteit zijn zich een lekker diep laten castreren.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten