Genderneutrale ophef

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Chaya » 04 okt 2017 15:38

Marnix schreef:Jawel. Gelijkwaardig, maar soms wel met verschillende rollen. Ik kook meestal, mijn vrouw doet de was meestal. Maar daarom zijn we nog wel gelijkwaardig, ook al doen we niet hetzelfde. En als de vrouw een helper wordt genoemd en God ook kan je zeker niet stellen dat “helper” een mindere rol inhoudt.

Waarom kom jij nu meteen weer met de was en koken?
Die hulpe tegenover, bestaat ook uit advies, bijstaan in allerlei dingen, ook de geestelijke!, problemen bespreken, meedenken. De man kan niet alles (alleen) daarom kan de vrouw hem aanvullen met hetgeen waar zij goed in is. Dus dat kan de administratie zijn, de financiën beheren, of misschien wel klusjes in huis of zo.
Een huwelijk, zeker als er kinderen komen, is vaak een bedrijfje in het klein, maar dan zonder winstoogmerk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2017 21:02

Chaya schreef:Waarom kom jij nu meteen weer met de was en koken?
Die hulpe tegenover, bestaat ook uit advies, bijstaan in allerlei dingen, ook de geestelijke!, problemen bespreken, meedenken. De man kan niet alles (alleen) daarom kan de vrouw hem aanvullen met hetgeen waar zij goed in is. Dus dat kan de administratie zijn, de financiën beheren, of misschien wel klusjes in huis of zo.
Een huwelijk, zeker als er kinderen komen, is vaak een bedrijfje in het klein, maar dan zonder winstoogmerk.


Ik wilde gewoon 1 helder voorbeeld geven van verschillende rollen en dan niet een als “de man neemt de veslissingen en de vrouw doet het huishouden. Dat zou niet realistisch zijn ook ;) dat er veel meer bij komt kijken is me bekend ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2017 10:11

Marnix schreef:Ik wilde gewoon 1 helder voorbeeld geven van verschillende rollen en dan niet een als “de man neemt de veslissingen en de vrouw doet het huishouden. Dat zou niet realistisch zijn ook ;) dat er veel meer bij komt kijken is me bekend ;)

Ik ken een paar mannen die zich op de was gestort hebben, maar ik vind het eindresultaat om te huilen.
Ik ben uiterst precies met het uitsorteren, programma kiezen, keuze van wasmiddel e.d, het gaat nooit fout.
Mannen gooien alles wat donker gekleurd is bij elkaar, en het witte bij de gele, cremekleurige, pastelkleurige spulletjes. Zodat het wit geen wit meer is en alles een beetje op elkaar gaat lijken. (sommige vrouwen bezondigen zich hier ook aan)
Als je als man de hele dag hard gewerkt hebt, kan ik me voorstellen dat je zo'n was er dan even bij doet. Even in de droogtrommel en hup, diezelfde lakens weer op bed. Klaar.
Zeker toen mijn kinderen klein waren ze, roken ze steevast aan hun dekbedovertrek en zeiden dan: ruikt lekker mamma.
Of als ze een handdoek pakten, lekker zacht en ruikt zoooo lekker.
Dat is een kleine zorg, die ik dan als moeder graag geef aan mijn kinderen. Ik wil er dit mee zeggen:
Mannen en vrouwen doen wel hetzelfde, maar niet vanuit eenzelfde beleving of uitgangspunt.

Voor God zijn man en vrouw gelijk, maar elk hebben we onze gaven en talenten.

Als je nu dit leest:
En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijze, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk was om verstandig te maken; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook haar man met haar, en hij at.
Toen werden hun beider ogen geopend, en zij werden gewaar, dat zij naakt waren; en zij hechtten vijgeboombladeren samen, en maakten zich schorten.
En zij hoorden de stem van den Heere God, wandelende in den hof, aan den wind des daags. Toen verborg zich Adam en zijn vrouw voor het aangezicht van den Heere God, in het midden van het geboomte des hofs.
En de Heere God riep Adam, en zeide tot hem: Waar zijt gij?

Dit is cruciaal! Waarom riep God niet aan Eva? Hij zag dat zij die vrucht aannam en pas toen aan Adam gaf!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Cathy » 05 okt 2017 10:29

Chaya schreef: De man kan niet alles (alleen) daarom kan de vrouw hem aanvullen met hetgeen waar zij goed in is. Dus dat kan de administratie zijn, de financiën beheren, of misschien wel klusjes in huis of zo.

:lol: Als gefeminiseerde vrouw zou ik zo'n zin omgedraaid schrijven: 'De vrouw kan niet alles alleen daarom kan de man haar aanvullen met hetgeen waar hij goed in is'. :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Arco » 05 okt 2017 10:43

Chaya schreef:Dit is cruciaal! Waarom riep God niet aan Eva? Hij zag dat zij die vrucht aannam en pas toen aan Adam gaf!


Omdat ze nog geen Eva heette, pas nadat de mens en zijn vrouw uit de hof waren gestuurd.
Ik heb de indruk dat Adam zo vol verwondering was over zijn vrouw, zo mooi en zo'n geschikte partner, dat hij niet door had dat zij van de verkeerde boom de vrucht had gegeten en aanbood.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2017 11:25

Cathy schreef::lol: Als gefeminiseerde vrouw zou ik zo'n zin omgedraaid schrijven: 'De vrouw kan niet alles alleen daarom kan de man haar aanvullen met hetgeen waar hij goed in is'. :wink:

Dat zou ik ook zeggen Cathy. :lol:
Maar het is helaas niet bijbels.
Arco schreef:Omdat ze nog geen Eva heette, pas nadat de mens en zijn vrouw uit de hof waren gestuurd.

Men zal haar Manninne heten, omdat zij uit den man genomen is. Genesis 2.
Waarom riep God niet: Manninne, of vrouw?
Arco schreef:Ik heb de indruk dat Adam zo vol verwondering was over zijn vrouw,

Dat kan, maar dat staat er niet.
Er staat: en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk was om verstandig te maken; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook haar man met haar, en hij at.
Het was dus een uitzonderlijke mooie boom en vrucht, maar Adam wist ook dat ze ervan af moesten blijven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2017 11:33

Chaya schreef:Ik ken een paar mannen die zich op de was gestort hebben, maar ik vind het eindresultaat om te huilen.
Ik ben uiterst precies met het uitsorteren, programma kiezen, keuze van wasmiddel e.d, het gaat nooit fout.
Mannen gooien alles wat donker gekleurd is bij elkaar, en het witte bij de gele, cremekleurige, pastelkleurige spulletjes. Zodat het wit geen wit meer is en alles een beetje op elkaar gaat lijken. (sommige vrouwen bezondigen zich hier ook aan)
Als je als man de hele dag hard gewerkt hebt, kan ik me voorstellen dat je zo'n was er dan even bij doet. Even in de droogtrommel en hup, diezelfde lakens weer op bed. Klaar.
Zeker toen mijn kinderen klein waren ze, roken ze steevast aan hun dekbedovertrek en zeiden dan: ruikt lekker mamma.
Of als ze een handdoek pakten, lekker zacht en ruikt zoooo lekker.
Dat is een kleine zorg, die ik dan als moeder graag geef aan mijn kinderen. Ik wil er dit mee zeggen:
Mannen en vrouwen doen wel hetzelfde, maar niet vanuit eenzelfde beleving of uitgangspunt.

Voor God zijn man en vrouw gelijk, maar elk hebben we onze gaven en talenten.

Als je nu dit leest:
En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijze, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk was om verstandig te maken; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook haar man met haar, en hij at.
Toen werden hun beider ogen geopend, en zij werden gewaar, dat zij naakt waren; en zij hechtten vijgeboombladeren samen, en maakten zich schorten.
En zij hoorden de stem van den Heere God, wandelende in den hof, aan den wind des daags. Toen verborg zich Adam en zijn vrouw voor het aangezicht van den Heere God, in het midden van het geboomte des hofs.
En de Heere God riep Adam, en zeide tot hem: Waar zijt gij?

Dit is cruciaal! Waarom riep God niet aan Eva? Hij zag dat zij die vrucht aannam en pas toen aan Adam gaf!


Omdat God tegen Adam had gezegd dat hij niet van die vrucht mocht eten. Daarom wordt Adam eerst geroepen. En als hij zegt: Ja maar de vrouw die u me gaf begon, wordt Eva ook aangesproken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2017 11:41

Marnix schreef:Omdat God tegen Adam had gezegd dat hij niet van die vrucht mocht eten. Daarom wordt Adam eerst geroepen. En als hij zegt: Ja maar de vrouw die u me gaf begon, wordt Eva ook aangesproken.

En de vrouw zeide tot de slang: Van de vrucht der bomen dezes hofs zullen wij eten;
Maar van de vrucht des booms, die in het midden des hofs is, heeft God gezegd: Gij zult van die niet eten, noch die aanroeren, opdat gij niet sterft.
Eva wist het dus en zij had als eerste van de vrucht gegeten.
Met ons rechtvaardigheidsgevoel van nu zouden we dan zeggen: ja dat is niet helemaal eerlijk, zij heeft die vrucht aangenomen en ik pas later (want ik wist het niet of had er geen erg in)
En dat doet Adam dan ook: De vrouw, die Gij bij mij gegeven hebt, die heeft mij van dien boom gegeven, en ik heb gegeten.
En daarna sprak God tot Eva: Wat is dit, dat gij gedaan hebt? En de vrouw zeide: De slang heeft mij bedrogen, en ik heb gegeten.
Zij gaf de slang weer de schuld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2017 11:45

Ik weet dat Eva dat wist maar Adam neemt vervolgens ook van die vrucht terwijl hij expliciet de opdracht had gekregen om niet van die vrucht te eten. Dat Adam daarom wordt aangesproken en daarna Eva is niet onrechtvaardig. Uiteindelijk zondigen ze beiden en worden ze er beiden ook op aangesproken. Dat Adam eerst wordt aangesproken is niet omdat hij boven Eva zou staan of zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2017 11:47

Marnix schreef:Ik weet dat Eva dat wist maar Adam neemt vervolgens ook van die vrucht terwijl hij expliciet de opdracht had gekregen om niet van die vrucht te eten. Dat Adam daarom wordt aangesproken en daarna Eva is niet onrechtvaardig. Uiteindelijk zondigen ze beiden en worden ze er beiden ook op aangesproken. Dat Adam eerst wordt aangesproken is niet omdat hij boven Eva zou staan of zo.

De man staat volgens de bijbelse normering aan het hoofd.
Zoals God aan het hoofd staat van Christus.
Dat is geen degradering van de vrouw, want God zelf wordt een hulpe genoemd in de Bijbel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Arco » 05 okt 2017 13:01

Chaya schreef:Dat zou ik ook zeggen Cathy. :lol:
Maar het is helaas niet bijbels.

Men zal haar Manninne heten, omdat zij uit den man genomen is. Genesis 2.
Waarom riep God niet: Manninne, of vrouw?

Dat kan, maar dat staat er niet.
Er staat: en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk was om verstandig te maken; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook haar man met haar, en hij at.
Het was dus een uitzonderlijke mooie boom en vrucht, maar Adam wist ook dat ze ervan af moesten blijven.


De weergave "Manninne" of "Mannin" is een poging om het Hebreeuwse woordspel tussen de woorden voor man (iesj) en vrouw (iesjah) weer te geven. Eva (Chavah) heette eerst dus "Iesjah" (vrouw).

De volgorde van aanspreken is natuurlijk naar de orde van verantwoordelijkheid. Adam was verantwoordelijk om zijn vrouw te vertellen dat zij niet van die boom zou eten. Hij hield haar niet tegen, maar waarom hij dat niet deed, dat weten we niet. Het kan zijn vanwege zijn verwondering over zijn vrouw of haar schoonheid. Een andere opvatting is dat Adam wist dat als hij niet ook zou eten, dat hij zijn vrouw zou verliezen. Door ook te eten, zou hij niet weer alleen zijn.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2017 13:54

Máxima woonde in de Rijtuigenloods in Amersfoort het congres Gender & Gezondheid bij. Daar stonden de nieuwste ontwikkelingen in onderzoek, preventie, diagnose en behandeling binnen ‘gendersensitieve gezondheidszorg’ centraal, de verschillen tussen mannen en vrouwen in gezondheid. Artsen, zorgverleners, beleidsmakers en wetenschappers deelden er hun inzichten binnen hun vakgebied.

Vorig jaar was Máxima ook al bij een congres van WOMEN Inc. Het ministerie van Volksgezondheid maakte toen bekend te investeren in onderzoek naar de verschillen tussen mannen en vrouwen in de gezondheidszorg.

Hoe toepasselijk in dit topic.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2017 16:01

Chaya schreef:De man staat volgens de bijbelse normering aan het hoofd.
Zoals God aan het hoofd staat van Christus.
Dat is geen degradering van de vrouw, want God zelf wordt een hulpe genoemd in de Bijbel.


Klopt maar ik weet niet of dat de reden is dat Adam werd aangesproken. ;) En verder helemaal mee eens, dat argument had ik zelf inderdaad ook aangedragen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor Mortlach » 05 okt 2017 17:32

Chaya schreef:Hoe toepasselijk in dit topic.


Niemand beargumenteerd dan ook dat mannen en vrouwen 100% gelijk zijn. Ik zal als man bijvoorbeeld niet gauw iets aan mijn eierstokken hebben. Ik heb er ook weinig moeite mee als een arts iets aan mijn lichaam moet onderzoeken of iets dergelijks. Vrouwen hebben daar misschien soms wat meer moeite mee (vanwege de aangeleerde houding over lichaam en schaamte)

Maar goed, meer of minder subtiel blijven suggereren dat mensen dat wél beargumenteren, is niet erg behulpzaam voor het gesprek.

Het gaat namelijk niet om de verschillen, maar waar die verschillen toe leiden. Bijvoorbeeld het idee dat als je een baarmoeder hebt, je op de een of andere manier niet zo goed bent in leiding geven of politiek bedrijven. Dat je als vrouw je wél zorgen moet maken of je 'gepast gekleed' bent en als man niet. Dat er letterlijk tegen mijn stiefdochter is gezegd dat het niet erg is dat ze moeite heeft met wiskunde omdat ze zo'n leuke snoet heeft (en dus geen ook geen hulp kreeg). Daar gaat het om.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Genderneutrale ophef

Berichtdoor mohamed » 05 okt 2017 21:49

Laat de jongetjes maar jongetjes zijn en de meisjes meisjes. Daar is helemaal niks mis mee.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten

cron