God bestaat niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen
(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: God bestaat niet?

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2017 15:09

Chaya schreef:Er is geen harmonie, of een achterliggende logica die een religie ons wel biedt. En dat besef maakt de moderne mens onrustig, doelloos en wraakzuchtig.

Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat dat echt reuze meevalt hoor.

Immers, denk bijvoorbeeld aan iemand die verliefd is maar er op een gegeven moment achter komt dat het niet wederzijds is. Dat je dan gaat denken ‘ik heb liever dat zij ongelukkig is, dan gelukkig zonder mij’. Dit is in feite de menselijke psychologie.

Misschien is het een emotie die tijdelijk de kop kan opsteken, maar de meeste mensen zetten zich daar echt wel overheen hoor. Ik wens alle dames op wie ik verliefd ben geweest niets dan het beste toe.

Vernietigingsdrang en wraaklust die nooit zullen doven.

Tja...
"Hydrogen is a light, odorless gas that, given enough time, starts wondering where it came from."
Edward Robert Harisson

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: God bestaat niet?

Berichtdoor jaapo » 23 nov 2017 17:23

Eerder schreef ik hier een reactie met daarin de verwijzing naar een nog oudere discussie: het boekje van Hendrikse en de boeken van Kuitert. Met name het boekje van Hendrikse geeft een heldere uiteenzetting in begrijpelijke taal over de term: God bestaat (niet). Ik kan mij daarin voor een groot deel vinden. Hendrikse zou ik zeker geen atheïst noemen (al doet hij het zelf wel), maar een vrijzinnige gelovige. Kuitert heeft nog verder afstand genomen. Een aantal jaren geleden, toen ik op enkele forums zoals deze discussieerde over Hendrikse, bleek meerdere malen dat Hendrikse scherp veroordeeld werd, soms in de meest grove bewoordingen, zonder dat de schrijvers het boekje echt gelezen hadden. Ze wilden er tevoren al niets mee te maken hebben. Waarom meng je je dan wel in de discussie, vraag ik mij af. Hebben de deelnemers hier Hendrikse wel goed gelezen en ook gehoord (in preken of interviews)? Eerst maar eens doen, zou ik zeggen. Daarna krijgt de discussie vast meer diepgang, hoewel het eigenlijk het weer oprakelen is van een aantal heftige discussies kort na het uitkomen van het boekje van Hendrikse. Het leverde toen geen enkele toenadering op tussen "rechts " en "links" . En waarschijnlijk nu ook niet.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “[Religie] - Open forum”