God bestaat niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

SuperAtheist2017
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2017 19:16

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor SuperAtheist2017 » 13 sep 2017 18:49

Laten we dit even wiskundig onder de loep brengen.

Je stelling zegt dat iedereen die geschapen is, bestaat. Dat wil niet zeggen dat iedereen die bestaat, geschapen is. We kunnen dit illustreren met een Venn diagram.

Afbeelding

Hierin zijn alle geschapen dingen in de wereld de verzameling A is en alle dingen die bestaan de verzameling B. Om de gelijkenis van beide verzamelingen aan te tonen moet je dus bewijzen dat (A u B)' leeg is. Wat je alleen hier hebt bewezen is dat alle elementen uit A in B zitten, maar niet alle B in A zitten. Hierdoor kan je dus nog niet uitsluiten dat God bestaat, ook al is hij niet geschapen .
Laatst gewijzigd door SuperAtheist2017 op 13 sep 2017 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Teus » 13 sep 2017 19:20

benefietdiner schreef:Is toch wel in principe het zelfde

Nou…… in 1 Korinthiërs 2:10 de Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods.

Ja onderzoekt alle dingen, tot eer van God en bemoediging van je ziel en niet om satan grond te geven. Helemaal geen punt om te onderzoeken wie God is in alle facetten, maar voor de zoveelste keer, waarom moet pontificaal geschreven worden dat God niet bestaat? Zelfs met een uitroepteken erachter. Wat is de drive hierachter? Het zegt mij genoeg.


Ik schreef er meer bij, het gaat er om wat we proclameren.
Het lijkt wel of we het lekker vinden om volmondig in 1 zin te schrijven dat God niet bestaat, ongeacht wat de achterliggende gedachte is.
Ik zal je een voorbeeld geven, misschien begrijp je wat ik bedoel. Ik kan het niet op een andere manier uitleggen.

Vroeger, toen ik net mijn eerste vriendinnetje had was ik op mijn manier verliefd. Als ik dan b.v. haar naam schreef voelde dat al heel speciaal. Dan kan je niets hebben wat afbreuk doet aan haar zijn. Dan kan een ander b.v. zeggen dat ze stil is terwijl ik er zeker van ben dat ze dat niet is. Die ander heeft dan stilte gemerkt op het moment dat ze samen waren en kent haar alleen als een "stille" maar duidelijk kent die persoon haar niet anders had hij het niet gezegd.

Evenzo begrijp ik ook niet dat mensen bij het noemen van de Heilige Geest het afkorten met H.G.
Mag dat niet dan? zou je zeggen net zoals God geen armen en been heeft? Het is maar of je het wil, wat de drive is om het niet voluit te schrijven.
Geen zin of te veel werk of tijd om het voluit te schrijven? Echt geen zin om de Naam van Je Liefste voluit te schrijven?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor benefietdiner » 13 sep 2017 20:12

Teus schreef:Ja onderzoekt alle dingen, tot eer van God en bemoediging van je ziel en niet om satan grond te geven. Helemaal geen punt om te onderzoeken wie God is in alle facetten, maar voor de zoveelste keer, waarom moet pontificaal geschreven worden dat God niet bestaat? Zelfs met een uitroepteken erachter. Wat is de drive hierachter? Het zegt mij genoeg.


Ik schreef er meer bij, het gaat er om wat we proclameren.
Het lijkt wel of we het lekker vinden om volmondig in 1 zin te schrijven dat God niet bestaat, ongeacht wat de achterliggende gedachte is.
Ik zal je een voorbeeld geven, misschien begrijp je wat ik bedoel. Ik kan het niet op een andere manier uitleggen.

Vroeger, toen ik net mijn eerste vriendinnetje had was ik op mijn manier verliefd. Als ik dan b.v. haar naam schreef voelde dat al heel speciaal. Dan kan je niets hebben wat afbreuk doet aan haar zijn. Dan kan een ander b.v. zeggen dat ze stil is terwijl ik er zeker van ben dat ze dat niet is. Die ander heeft dan stilte gemerkt op het moment dat ze samen waren en kent haar alleen als een "stille" maar duidelijk kent die persoon haar niet anders had hij het niet gezegd.

Evenzo begrijp ik ook niet dat mensen bij het noemen van de Heilige Geest het afkorten met H.G.
Mag dat niet dan? zou je zeggen net zoals God geen armen en been heeft? Het is maar of je het wil, wat de drive is om het niet voluit te schrijven.
Geen zin of te veel werk of tijd om het voluit te schrijven? Echt geen zin om de Naam van Je Liefste voluit te schrijven?

Ja ik begrijp je natuurlijk helemaal Teus maar de verklaring die gravo erbij geschreven heeft is toch duidelijk. Het is misschien wat provocerend om boven dit topictitel zo’n kort zinnetje te plaatsen maar het is wel waar. De drie-eenheid zijn ongeschapen personen en dan bestaat je niet in het geschapen zijn dat is toch duidelijk en tevens iets om over na te denken zoals het in de geloofsbelijdenis van Athanasius staat.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2017 20:14

Teus schreef:Vroeger, toen ik net mijn eerste vriendinnetje had was ik op mijn manier verliefd. Als ik dan b.v. haar naam schreef voelde dat al heel speciaal. Dan kan je niets hebben wat afbreuk doet aan haar zijn. Dan kan een ander b.v. zeggen dat ze stil is terwijl ik er zeker van ben dat ze dat niet is. Die ander heeft dan stilte gemerkt op het moment dat ze samen waren en kent haar alleen als een "stille" maar duidelijk kent die persoon haar niet anders had hij het niet gezegd.


Waarbij toch wel even mag worden opgemerkt dat verliefde bakvissen nou toch niet echt het meest betrouwbaar zijn in hun visie en keuzes. :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor GDK » 14 sep 2017 19:48

Zulke semantische discussies over God dunken mij zinloos te zijn. Zolang Jezus leeft, bestaat God!
Vooruit met de geit!

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor sjaqi » 15 sep 2017 05:15

gravo schreef:Om eens over na te denken.

Het grote kwalitatieve onderscheid tussen ons en God is dat wij geschapen zijn en God niet.
De geloofsbelijdenis van Athanasius zegt: "De Vader is ongeschapen; de Zoon is ongeschapen; de Heilige Geest is ongeschapen".

Niet alleen wij zijn geschapen, maar al het leven is geschapen, al de sterren,de hemel en de aarde. Alles is door God geschapen.

Voor alles en iedereen die geschapen is, wordt dit geschapen-zijn ervaren als bestaan. Ik besta, jij bestaat, de aarde bestaat, alles bestaat. Zo spreekt de geschapen werkelijkheid over zichzelf: wij en iedereen en alles om ons heen bestaan! Het kenmerk van alles wat geschapen is is...bestaan!

Maar dit geldt natuurlijk niet voor God. Op Hem is de term "bestaan" niet van toepassing. Hij is geen onderdeel van het werk van Zijn handen. Hij is Schepper, geen schepsel. Hij neemt geen deel aan het geschapene, aan het bestaan van de schepselen of van de schepping en Hij valt er niet mee samen.

Daarom kun je zeggen dat God niet bestaat.



Om vast te stellen of iets bestaat gebruik je het criterium dat alles wat bestaat geschapen moet zijn.
Je redenering is dat God niet geschapen is dus dat God niet bestaat als zijnde geschapen werkelijkheid.

Een belangrijk punt wat je denk ik ook mee dient te nemen is de vraag of alles wat bestaat ook geschapen is?
Wat te denken van zaken als liefde, vertrouwen, wil kortom al het onstoffelijke?
Bestaan deze zaken?

Mijn conclusie is dat je het begrip "bestaan" te smal maakt door dit begrip te definiëren als alles wat geschapen is. Het siert niet om deze begripsverwarring vervolgens toe te passen op God.

Misschien een leuke om dezelfde redenering op toe te passen: bestaat de menselijke geest/ziel?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor benefietdiner » 15 sep 2017 07:32

sjaqi schreef:Misschien een leuke om dezelfde redenering op toe te passen: bestaat de menselijke geest/ziel?
In principe is dat het zelfde een ‘abstract’ begrip.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor naamloos » 15 sep 2017 17:12

Teus schreef:Evenzo begrijp ik ook niet dat mensen bij het noemen van de Heilige Geest het afkorten met H.G.
Mag dat niet dan? zou je zeggen net zoals God geen armen en been heeft? Het is maar of je het wil, wat de drive is om het niet voluit te schrijven.
Geen zin of te veel werk of tijd om het voluit te schrijven? Echt geen zin om de Naam van Je Liefste voluit te schrijven?
Poe-poeh, misschien je eigen gevoel niet op de motieven van een ander projecteren!
Wat mij betreft: het past gewoon bij mijn schrijfstijl, dat heeft niets met 'willen, zin' of 'te veel' te maken.
Ik ben meer van de inhoud, niet zo van de uiterlijkheden. Verre van een 'letter-vereerder'.
En ik behoud me het recht voor om gewoon mezelf te zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: God bestaat niet?

Berichtdoor gravo » 16 sep 2017 10:26

Uiteraard mag van mij verwacht worden dat ik me blijf mengen in het gesprek dat ik zelf heb geopend.

Daarom geef ik graag mijn commentaar op de reacties tot nu toe. Het is een inhoudelijk commentaar, waarin ik vooral mijn beweegredenen toelicht. Alle verwijten en beschimpingen laat ik maar voor wat ze zijn.

Eigenlijk komt sjaqi in zijn reactie nog het dichtst bij de kern van de zaak. Hij vraagt of zaken als 'liefde', 'vertrouwen' en alle andere 'onstoffelijke zaken' waarvan we weten dat ze bestaan, eigenlijk wel geschapen zijn.

Ik zal eerst toelichten wat mijn beweegredenen zijn om tegenspraak te geven tegen de zo voor de hand liggende uitspraak "God bestaat". Ik doe dat vanuit mijn zorg over de moderne, wetenschappelijke blik die niet alleen de wereld in haar greep heeft, maar vaak ook de gelovige. Ik stel het gelovige - in mijn geval het gereformeerde - mens- en wereldbeeld tegenover het huidige wetenschappelijke, materialistische wereldbeeld.

In het gereformeerde denken is de kloof tussen God en mens onoverbrugbaar. Ik sprak van een kwalitatief onderscheid. Dat is nog zacht uitgedrukt. Het verschil tussen God en mens gaat veel dieper. Het is goed en kwaad, licht en donker, eeuwig en tijdelijk, geestelijk en natuurlijk. Elke suggestie dat God zich op de een of andere manier met ons zou kunnen verbinden, dat Hij op enige voet van gelijkheid met ons zou kunnen omgaan is uitgesloten.
Lees de gereformeerde teksten: "in zonden ontvangen en geboren", "melaats van de hoofdschedel tot de voetzool", "wij zijn aan allerhande ellendigheid, ja, aan de verdoemenis zelf onderworpen", "gevallen in ons bondshoofd Adam", "geneigd God en de naaste te haten".

Zie hier het oordeel dat de Bijbel geeft over de gevallen schepping. Hier kan God niet wonen, hier kan Hij niet bestaan, hier kan Hij geen gemeenschap mee hebben. Engelen met vlammende zwaarden beletten ons de toegang tot God. Wij kunnen hem niet kennen. Hij bewoont een ontoegankelijk licht.

Als wij nu vol overtuiging melden dat God wel degelijk bestaat, dan vraag ik me af waar je die kennis vandaan hebt. Je kunt God, zoals gezegd, nergens vinden, want Hij kan en wil Zich niet inlaten met zonde, wereld en een verdorven hart. God is Heilig. Wat bedoel je nu als je zegt dat God bestaat? Dat je dat kunt bewijzen? Dat je overtuigend en onomstotelijk kunt aantonen dat God bestaat? Kun je iemand meenemen op de Weg naar God toe? Zodat diegene dat met eigen ogen kan zien?
Ik denk dat er achter de uitdrukking "God bestaat" teveel modern gedachtegoed schuil gaat. Dat we menen dat Gods bestaan in onze werkelijkheid een kwestie van goed kijken is geworden. Goed opletten, zoeken, navragen ervaringen delen. Allerlei verhalen waarin over het optreden van God wordt verteld checken en dan proberen hetzelfde mee te maken als waarover die verhalen vertellen. Kortom, we nemen tegenover de uitspraak "God bestaat" een wetenschappelijke houding aan. Zoeken maar, jongens. Ergens moet Hij toch aangetoond kunnen worden, gevonden, ervaren, aangeraakt en gezien. De wetenschap kan niks bewijzen, maar wij zullen eens even wat laten zien. "God bestaat" wordt dan al snel: "God bestaat lekker toch!". Een wetenschappelijke doorbraak, daar zijn veel gelovigen naar op zoek. Alsof ze toch niet zo zeker zijn van hun geloof in God.

De gereformeerde belijdenis zegt de Bijbel na: "Nee, niemand heeft ooit God gezien..."

Ik wil dat vasthouden, die principiële vervreemding van God en mens. Wij zijn natuurlijk. De natuurlijke mens kent niet de dingen die des Geestes zijn. En zo kom ik op het grote onderscheid tussen Schepper en schepping. Zij vallen niet samen. Er is geen eenheid tussen God en mens. Het is zoals de joodse mystiek zegt: schepping is tweeheid, schepping is scheiden. Die categorische scheiding wordt niet meer begrepen door de moderne mens. Die kent maar één werkelijkheid, de bestaande (ik zeg: de geschapen) werkelijkheid.
En als een gelovige wordt aangetast door dit denken, zoekt hij God ook in deze werkelijkheid. Alles krijgt een concrete, aanraakbare, zichtbare kwaliteit. What you see is what you get. En uit deze moderne denksprong is ook het fundamentalisme geboren: geestelijke zaken worden gematerialiseerd, letterlijk genomen, concreet, telbaar, opzoekbaar, ervaarbaar, geheel en al binnen de grenzen van de geschapen werkelijkheid. Dus gaat het over Israël, over gebedsverhoringen, over wonderen, genezingen, over eindtijd. God bestaat! Kijk maar goed om je heen. Je moet de Bijbel letterlijk nemen. Het is allemaal écht waar. Op zoek naar de ark van Noach, op zoek naar tekenen van de eindtijd. Op zoek naar het concrete spoor van God. In feite wordt hier op een andere manier ook gezegd: het móet in dit leven gebeuren! En hoe concreter je wordt, hoe meer claims. Dit is van God! Dat is van God! Hier is God! Daar is God! En hoe meer claims, hoe meer een ander de schuld krijgt: Wie God niet ziet, kijkt niet goed! Je wilt het niet zien! God is hier!

Maar het is illusie. De aarde gaat voorbij. Ons leven is een damp.

[Intermezzo: Mij wordt verweten dat ik met mijn uitspraak een aanhanger zou zijn van Harry Kuitert zaliger. Maar dat weerspreek ik. Ik bewonder zijn eerlijkheid. Hij komt tot de conclusie dat er niets van God gevonden kan worden in deze wereld. De werkelijkheid is die van een wereld zonder God, zonder hoop. Hard, maar waar. Wie het leven kent, zal dat kunnen begrijpen. "Het uitnemendste van dit leven is moeite en verdriet". IJdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid. Kuitert kan dit op goede gronden zeggen. Evenals een atheïst met recht kan zeggen dat hij nog nooit God gezien heeft, dat niemand Zijn bestaan kan aantonen en dat God voor hem om die reden dan ook niet bestaat. Ze hebben door alle mooipraterij heen geprikt. Gezocht, maar niet gevonden.
Maar wat ik mis, en dat heb ik ook steeds onder de postings in dit topic toegevoegd, is dat er één enige Weg van behoud over is gebleven. Dwars tegen alle hardheid van de werkelijkheid in, tegen de vervreemding, de kloof, de zonde en de godloosheid in. Dat is de weg van het geloof in Jezus Christus. Hij is de Weg, de Deur, de Poort. De enige. Zowel Kuitert als de atheïst laat die Weg onbenut, aangestoken als ze zijn door datzelfde moderne idee, dat je alles zou moeten kunnen vinden binnen de grenzen van deze werkelijkheid. "Alle spreken over boven komt van beneden" zegt Kuitert. Daarmee diskwalificeert hij óók de geloofsuitspraken, die wél in staat zijn om tot de hemel op te klimmen en een eeuwig leven, zaligheid en godskennis te ontvangen. Zonder bewijs weliswaar, maar puur op geloof.
]

Terug naar sjaqi. Ik ben het met je eens dat de geestelijke zaken die jij noemt (met nadruk dus niet de materiële zaken; vergadert u geen schatten op aarde), dat die zich onderscheiden van natuurlijke zaken. Dat ze dus van Boven komen, van God. Het zijn gaven van de Geest. Alles wat geestelijk is komt van Boven. En het komt allemaal samen in de Liefde. God is Liefde. Het is een genadig geschenk, waarin God en mens elkaar vinden. Waar liefde woont, daar is God.
Maar let wel, die goddelijke gave ontvangen wij via Jezus Christus. Hij is de Middelaar tussen God en mensen. Omdat wij naar Gods beeld zijn geschapen, zijn er kenmerken van God bij ons aanwezig. Wij kunnen liefhebben en vertrouwen. Maar dat verhelpt de diepgaande kloof niet, die alleen gedicht kan worden door geloof in Hem. Gaat in door de enge poort.

Alleen geloof slaat de Brug. En die Brug is nodig. Want ons bestaan wordt gekenmerkt door het kwijt zijn van God. God bestaat niet in ons natuurlijk leven. Dat is waar. Zonder God, zonder hoop in de wereld.

Maar als we Hem door geloof leren kennen, dan wordt God veel meer voor ons dan alleen de "God die bestaat". Bestaan, dat is geen goddelijke kwaliteit. God heeft onze werkelijkheid doen bestaan! Dat is Zijn relatie met "bestaan". Maar Zelf is Hij eeuwig. Hij rust in Zichzelf.

Verwijt mij niet dat mijn theologisch bespiegelingen ook iets filosofisch krijgen. Dat hebben alle kerkvaders uit de Vroege Kerk gedaan.
De kern van mijn betoog: wees verdacht op die kanten van de moderniteit, die de premissen van al onze uitspraken, ook over God en geestelijke zaken, sluipenderwijs ondermijnen.
Iedereen wil ontspanning, de makkelijke weg, comfort. Iedereen wil een tegeltje aan de wand met het geruststellende "God bestaat!".
Maar alleen een nieuwe geboorte, een geboorte van boven, brengt ons bij God. De andere toegangen zijn dicht.

Geloof alleen! Zalig die niet gezien en toch geloofd hebben!

Johannes 1,18

gravo

PS. Omdat mijn topic-titel misschien wat té provocerend was, heb ik voor alle bekommerden en voor alle door onweder voortgedrevenen een kleine aanpassing gemaakt.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: God bestaat niet?

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2017 12:51

gravo schreef:
[[i]Intermezzo: Mij wordt verweten dat ik met mijn uitspraak een aanhanger zou zijn van Harry Kuitert zaliger. Maar dat weerspreek ik. Ik bewonder zijn eerlijkheid. Hij komt tot de conclusie dat er niets van God gevonden kan worden in deze wereld.

Ik heb je erop gewezen dat het gevaar bestaat, omdat Kuitert ook ooit begonnen is met zo een gedachtenlijn.
En het is blijkbaar nog erger, er kan niets van God gevonden worden in deze wereld?
gravo schreef:Maar wat ik mis, en dat heb ik ook steeds onder de postings in dit topic toegevoegd, is dat er één enige Weg van behoud over is gebleven. Dwars tegen alle hardheid van de werkelijkheid in, tegen de vervreemding, de kloof, de zonde en de godloosheid in. Dat is de weg van het geloof in Jezus Christus. Hij is de Weg, de Deur, de Poort. De enige.

Dat mis ik ook!
gravo schreef:Als wij nu vol overtuiging melden dat God wel degelijk bestaat, dan vraag ik me af waar je die kennis vandaan hebt.

Het is geen kennis!

Ik vind je nog steeds heel gevaarlijk, omdat het allemaal zo verstandelijk gezegd wordt. Je gebruikt steeds uitspraken waar je twee kanten mee op kunt. Al naar gelang je zelf wilt.
Zo preekt een moderne theoloog. Zoek maar uit wat bij je past, wat van jouw gading is.
gravo schreef:Verwijt mij niet dat mijn theologisch bespiegelingen ook iets filosofisch krijgen. Dat hebben alle kerkvaders uit de Vroege Kerk gedaan.

Het ontbreekt je niet bepaald aan een vorm van hoogmoed.
gravo schreef:heb ik voor alle bekommerden en voor alle door onweder voortgedrevenen een kleine aanpassing gemaakt.

Fijn dat je deze tale Kanaäns toch nog niet helemaal vergeten bent.
gravo schreef:Alle verwijten en beschimpingen laat ik maar voor wat ze zijn.

Waarom?

Wij moeten het allemaal normaal vinden dat je ons geregeld aanspreekt met: jongens en meisjes.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: God bestaat niet?

Berichtdoor Cicero » 16 sep 2017 17:35

Chaya schreef:Het is geen kennis!

Dat zei Kuitert ook: alles behalve kennis.
Het ontbreekt je niet bepaald aan een vorm van hoogmoed.
Vind je de NGB 1 ook hoogmoedig omdat dit artikel op dezelfde wijze filosofisch spreekt als de kerkvaders?

Menheffrin
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 nov 2014 12:48

Re: God bestaat niet?

Berichtdoor Menheffrin » 16 sep 2017 20:25

Dus de pointe zit hem - zoals ik het begrijp - in de aanval, want zo kun je het wel noemen, op de moderniteit die een gelovig mens de richting van een al te stoffelijke manier van denken kan opduwen, als het om het bestaan van God gaat. Geen strapatsen door een liniaal langs de Bijbel te leggen en dit af te zetten tegen de ons omringende werkelijkheid, maar Jezus. Geen hijgerige eindtijdadepten, maar bezieling uit het geloof zelf waarbij Jezus de brug is tussen God en mens. God hoeft niet 'bewezen' te worden.

Calvijn schreef: Pie dici potest naturam esse deum. Dit zou je in zekere zin kunnen beschouwen als een voorloper van de moderniteit waarbij de gelovige weinig meer lijkt op te hebben met dogmatiek en somtijds ondoorgrondelijke leerstellingen. Wat is er op tegen om God te zoeken in zijn eigen schepping? Wat is er op tegen om het bestaan van God af te leiden uit natuurrampen, wonderbaarlijke genezingen in het schuurtje van een extatische oudtante etc. en tegelijkertijd God middels Jezus te ervaren? Dat wordt, bij gebreke van argumentatie, niet duidelijk.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: God bestaat niet?

Berichtdoor jaapo » 24 sep 2017 21:15

Een aantal jaren geleden hadden we in een ander geloofsforum altijd de vlam in de pan als je een van de drie H-woorden aan de orde stelde. : HHK, Hendrikse of Homofilie. In zoverre is deze discussie een erg "oude". Het is ook alweer een beetje uitgedoofd, maar ik loop er nu tegenaan, dus permitteer ik mij nog een paar opmerkingen.
Hendrikse zegt: God bestaat niet (zoals een stuk appeltaart bijv.), maar gebeurt. Wie kan daar dan ook wat op tegen hebben? Hem een atheïst noemen, wat ook hier weer een keer gebeurde, is dan ook onterecht. Althans in de betekenis die wij vandaag de dag aan het woord hechten. Wat Kuitert zegt over dat alles wat geschreven en gezegd wordt over Boven van beneden komt, is ook waar. Tenzij je een totaal andere opvatting hebt over de bijbel. Maar dat is ook een oude discussie, waarin de kloven onveranderlijk breed bleven. Ander topic ook. Dat God gebeurt, moet je ervaren en geloven. Een bewijs voor het bestaan van God is in het geloof niet te vinden. Maar..... als je gelooft in wat Christus gezegd en gedaan heeft, geloof je in God, want Hij heeft zelf geleerd: Wie mij gezien heeft (dwz mij wil navolgen), heeft God gezien. Als je jezelf als gelovig Christen beschouwt (met alle onvolkomenheden en ups en downs van dien), is de vraag naar het bestaan van God geen discussiepunt meer.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: God bestaat niet?

Berichtdoor Veendam » 27 sep 2017 12:16

Wat bestaat en wat bestaat niet ?
De wetenschap wil bewijs zien dat er iets is en als dat is aangetoond dan zeggen ze in de wetenschap dat iets bestaat.

Dat is hun NORM om het aan te tonen.
Mensen die geloven dat God bestaat verklaren dat, maar dat is niet wetenschappelijk aangetoond.
Volgens de wetenschap bestaat God dus niet.

Door te zeggen dat alleen iets dat geschapen is bestaat, is dat een leuke poging om God weg te redeneren maar daar slagen ze dan niet in omdat ze niet om het FEIT heen kunnen dat als iets geschapen is er noodzakelijkwijs ook een Schepper nodig is.

Door te zeggen dat alleen iets bestaat als het geschapen is ERKENNEN ze dus dat er ook een Schepper is die bestaat.

Of ze zeggen of God wel of niet bestaat is het dus afhankelijk van de norm die je kiest om aan te houden.
Neem je de NORM van de Bijbel, of neem je de norm van de mensen die eerst bewijs willen zien.

Als het goed is heeft een Christen andere normen dan de wereld.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: God bestaat niet?

Berichtdoor Chaya » 22 nov 2017 14:33

Gelezen in PoL:
In mijn analyse is de meest fundamentele en diepgaande reden, dat de moderne mens niet kan accepteren dat God niet bestaat. Zo komen we bij Nietzsche uit die stelde dat God dood is. De vraag wat de zin van het leven is, het uiteindelijke doel van z’n idealen – is er niet. Er is alleen leegte. De moderne mens beseft dat hij alleen is, dat er geen bovennatuurlijke krachten ons beschermen of juist straffen. Doordat religie bij veel mensen is weg gevallen als houvast, als oriëntatiepunt op de wereld, is er een vacuüm ontstaan dat door niets anders werd ingekleurd.

We zien daardoor een afkeer van onze culturele worteling, omdat die blijkbaar berust op een illusie – een roze droom die geen realiteit blijkt te zijn. Er is geen harmonie, of een achterliggende logica die een religie ons wel biedt. En dat besef maakt de moderne mens onrustig, doelloos en wraakzuchtig. Immers, denk bijvoorbeeld aan iemand die verliefd is maar er op een gegeven moment achter komt dat het niet wederzijds is. Dat je dan gaat denken ‘ik heb liever dat zij ongelukkig is, dan gelukkig zonder mij’. Dit is in feite de menselijke psychologie.

De definitieve opgave voor de moderne mens is dan ook, om dat niveau van onbegrip en wanorde te overstijgen. Laten we maar net doen alsof God wel bestaat, alsof er wel een bedoeling en een doel met de wereld valt te ontdekken. Het is de meest veilige beslissing die we kunnen nemen, door te vertrouwen op de generaties die ons voorgingen. Want wat is het alternatief?

Vernietigingsdrang en wraaklust die nooit zullen doven.

POLITIEK IN CRISIS: GOD IS DOOD
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten