God bestaat niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

God bestaat niet?

Berichtdoor gravo » 11 sep 2017 22:06

Om eens over na te denken.

Het grote kwalitatieve onderscheid tussen ons en God is dat wij geschapen zijn en God niet.
De geloofsbelijdenis van Athanasius zegt: "De Vader is ongeschapen; de Zoon is ongeschapen; de Heilige Geest is ongeschapen".

Niet alleen wij zijn geschapen, maar al het leven is geschapen, al de sterren,de hemel en de aarde. Alles is door God geschapen.

Voor alles en iedereen die geschapen is, wordt dit geschapen-zijn ervaren als bestaan. Ik besta, jij bestaat, de aarde bestaat, alles bestaat. Zo spreekt de geschapen werkelijkheid over zichzelf: wij en iedereen en alles om ons heen bestaan! Het kenmerk van alles wat geschapen is is...bestaan!

Maar dit geldt natuurlijk niet voor God. Op Hem is de term "bestaan" niet van toepassing. Hij is geen onderdeel van het werk van Zijn handen. Hij is Schepper, geen schepsel. Hij neemt geen deel aan het geschapene, aan het bestaan van de schepselen of van de schepping en Hij valt er niet mee samen.

Daarom kun je zeggen dat God niet bestaat.

gravo

PS. Hier is nog wel wat meer over te zeggen. Want de beslissende Bijbelse Boodschap gaat over een grote doorbraak op dit gebied.
Waarom is de komst van Jezus de Zoon van God in het vlees zo onverwacht en baanbrekend?
Omdat God op deze manier deel krijgt aan het geschapen bestaan. De Schepper daalt af in de schepping. Het kwalitatieve onderscheid wordt op één plek opgeheven. Hij wordt in Jezus Christus als ons! Mens!
Dat betekent ook dat dit de enige mogelijkheid is voor ons om werkelijk, in ons bestaan, contact te krijgen met God. God bestaat alleen als Hij mens wordt. Daarom is Jezus de enige Weg tot God, de Deur. "Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard".
Laatst gewijzigd door gravo op 15 sep 2017 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Teus » 11 sep 2017 22:30

Ik begrijp niet waar ik over moet denken.
Bestaan betekent ook "leven", "wezen", "mogelijk" en "er zijn".
Wellicht kun jij overdenken wat het beteken als God zegt, Ik Ben.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Bambi » 11 sep 2017 22:58

Je kunt ook wel eens te ver denken @gravo
Ik ga er dus niet in mee, heb al genoeg te denken over andere dingen die ik niet snap
Mijn snappertje is uitgeput

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2017 06:26

Hoezo is bestaan gelijk aan geschapen zijn? Volgens mij houdt het gewoon in dat je er bent en geldt het ons als geschapen mensen en God. Van Dale: bestaan: In wezen zijn.

En verder, wat heb je er aan als je stelt dat God op die manier niet zou bestaan. Het is dan een leuke taalkundige vondst maar je hebt er volgens mij weinig aan ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor gravo » 12 sep 2017 08:33

Voorlopig houd ik nog even vast aan wat ik heb gesteld.

Je kunt natuurlijk zeggen: God bestaat wel, maar niet op de manier waarop wij bestaan (verschil Schepper, schepsel). Dat doe je dan om het jezelf gemakkelijk te maken en je hoofd weer rustig op het kussen terug te leggen. God bestaat wel...wist ik al.
En inderdaad je zou kunnen zeggen dat wij bestaan en dat God is (JHWH, de Godsnaam is een vervoeging van het werkwoord "zijn") en denk ook aan de 'Ik - ben' uitspraken van Jezus.

Maar daarmee haal je de angel niet uit wat hier speelt. God en mens zijn wezenlijk verschillend. Eeuwig versus tijdelijk, geestelijk versus natuurlijk, Schepper versus schepsel. Als je een van bovenstaande opties kiest, ben je nog geen stap dichterbij bij het begrip van God gekomen.

Het is erg ín om God te beschrijven op menselijke wijze. En dat recht hebben we door onze kennismaking met Jezus, Middelaar tussen God en de mensen, maar we vergeten nogal eens hoezeer wij ten principale, wezenlijk anders zijn dan God. God is met niets te vergelijken. God valt op geen enkele manier samen met onze werkelijkheid. Daarom maak ik dat sterke onderscheid tussen ons bestaan en God. Die grote kloof, dat fundamentele onderscheid tussen God en mens dreigt wel eens vergeten te worden.

Hij is onbegrijpelijk. We mogen geen afbeelding van Hem maken. Dat betekent: geen enkele menselijke voorstelling van God is terecht, wij kunnen niets zeggen over het wezen van God. Hij is buiten ons bestaan. Onkenbaar.

Het verrassende van de Bijbel is natuurlijk dat God wel een Weg heeft gevonden om contact tussen God en mens te leggen. Maar dat is geen directe weg, maar een indirecte. Jezus is het beeld van God. Door mens te worden kan God onder ons wonen. Ook de Genesis-notitie dat God de mens naar Zijn Beeld maakt is belangrijk. Kennelijk is God alleen zichtbaar in ons bestaan via een mens. Niemand kan God zien en leven. Daar moet een menselijk filter tussen.

Dat is dus een indirecte weg. God bewoont een ontoegankelijk licht. Hij is verheven, hemels. Wij zijn uit de aarde aards.

Dat wil ik met mijn stellingname eens benadrukken.

Denk dus nog even verder, voordat je weer terug duikt in je knusse bedje en de slaap van de (gaap) vanzelfsprekendheid weer vat.
Alsof jullie wél weten hoe het zit met God en ik niet. Wij allen kennen Hem niet naar Zijn Wezen (ook een vorm van het werkwoord 'zijn').

Niemand heeft ooit God gezien. Da's ook Bijbels. Die ervaring deelt iedereen. En dat komt in de praktijk dichtbij mijn topic-titel: God bestaat niet! Je zult ze de kost moeten geven die deze conclusie trekken. En ergens klopt dit dus ook, wil ik maar zeggen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor schaapje » 12 sep 2017 09:30

gravo schreef:Voorlopig houd ik nog even vast aan wat ik heb gesteld.

Je kunt natuurlijk zeggen: God bestaat wel, maar niet op de manier waarop wij bestaan (verschil Schepper, schepsel). Dat doe je dan om het jezelf gemakkelijk te maken en je hoofd weer rustig op het kussen terug te leggen. God bestaat wel...wist ik al.
En inderdaad je zou kunnen zeggen dat wij bestaan en dat God is (JHWH, de Godsnaam is een vervoeging van het werkwoord "zijn") en denk ook aan de 'Ik - ben' uitspraken van Jezus.

Maar daarmee haal je de angel niet uit wat hier speelt. God en mens zijn wezenlijk verschillend. Eeuwig versus tijdelijk, geestelijk versus natuurlijk, Schepper versus schepsel. Als je een van bovenstaande opties kiest, ben je nog geen stap dichterbij bij het begrip van God gekomen.

Het is erg ín om God te beschrijven op menselijke wijze. En dat recht hebben we door onze kennismaking met Jezus, Middelaar tussen God en de mensen, maar we vergeten nogal eens hoezeer wij ten principale, wezenlijk anders zijn dan God. God is met niets te vergelijken. God valt op geen enkele manier samen met onze werkelijkheid. Daarom maak ik dat sterke onderscheid tussen ons bestaan en God. Die grote kloof, dat fundamentele onderscheid tussen God en mens dreigt wel eens vergeten te worden.

Hij is onbegrijpelijk. We mogen geen afbeelding van Hem maken. Dat betekent: geen enkele menselijke voorstelling van God is terecht, wij kunnen niets zeggen over het wezen van God. Hij is buiten ons bestaan. Onkenbaar.

Het verrassende van de Bijbel is natuurlijk dat God wel een Weg heeft gevonden om contact tussen God en mens te leggen. Maar dat is geen directe weg, maar een indirecte. Jezus is het beeld van God. Door mens te worden kan God onder ons wonen. Ook de Genesis-notitie dat God de mens naar Zijn Beeld maakt is belangrijk. Kennelijk is God alleen zichtbaar in ons bestaan via een mens. Niemand kan God zien en leven. Daar moet een menselijk filter tussen.

Dat is dus een indirecte weg. God bewoont een ontoegankelijk licht. Hij is verheven, hemels. Wij zijn uit de aarde aards.

Dat wil ik met mijn stellingname eens benadrukken.

Denk dus nog even verder, voordat je weer terug duikt in je knusse bedje en de slaap van de (gaap) vanzelfsprekendheid weer vat.
Alsof jullie wél weten hoe het zit met God en ik niet. Wij allen kennen Hem niet naar Zijn Wezen (ook een vorm van het werkwoord 'zijn').

Niemand heeft ooit God gezien. Da's ook Bijbels. Die ervaring deelt iedereen. En dat komt in de praktijk dichtbij mijn topic-titel: God bestaat niet! Je zult ze de kost moeten geven die deze conclusie trekken. En ergens klopt dit dus ook, wil ik maar zeggen.

gravo

Wat een verrassing! Ik kan hier helemaal in meegaan met gravo.
Al zal ik het nooit in dezelfde bewoording kunnen opschrijven daartoe ben ik niet instaat maar mijn gedachten hierover zijn vaak precies zo.
Het benadrukt wel de liefde van God dat Hij naar ons omziet en door de H.G omgang met ons wil hebben.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Radical » 12 sep 2017 10:20

6 Jezus zei tegen hem: * Ik ben de Weg, * de Waarheid * en het Leven. * Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

7 Als u Mij gekend had, zou u ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu af kent u Hem en hebt u Hem gezien.

8 Filippus zei tegen Hem: Heere, laat ons de Vader zien en het is ons genoeg.

9 Jezus zei tegen hem: Ben Ik zo'n lange tijd bij u, en kent u Mij niet, Filippus? * Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; en hoe kunt u dan zeggen: Laat ons de Vader zien?

10 Gelooft u niet * dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? * De woorden die Ik tot u spreek, spreek Ik niet uit Mijzelf, * maar de Vader, Die in Mij blijft, Die doet de werken.


11 Geloof Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is, en zo niet, geloof Mij dan om de werken zelf.

12 * Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, zal de werken die Ik doe, ook doen, en hij zal grotere doen dan deze, want Ik ga heen naar Mijn Vader.

13 * En wat u ook zult vragen in Mijn Naam, dat zal Ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt zal worden.

14 Als u iets vragen zult in Mijn Naam, Ik zal het doen.

Als je mij gezien hebt heb je de Vader gezien !!
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Mortlach » 12 sep 2017 10:47

Marnix schreef:Hoezo is bestaan gelijk aan geschapen zijn? Volgens mij houdt het gewoon in dat je er bent en geldt het ons als geschapen mensen en God. Van Dale: bestaan: In wezen zijn.

En verder, wat heb je er aan als je stelt dat God op die manier niet zou bestaan. Het is dan een leuke taalkundige vondst maar je hebt er volgens mij weinig aan ;)


Ik vind het zelf ook altijd een leuke tegenvraag: wat bedoel je precies met 'bestaan'. (of in dit geval 'er bent'); volgens mij heb je daar vrij veel aan als je echt over dit soort zaken na wilt denken. Filosofie/Theologie gaat vaak toch juist over dit soort details, echt helder maken wat niet helder is en daar dan de gevolgen van doordenken?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor benefietdiner » 12 sep 2017 11:22

gravo schreef:Om eens over na te denken.

Het grote kwalitatieve onderscheid tussen ons en God is dat wij geschapen zijn en God niet.
De geloofsbelijdenis van Athanasius zegt: "De Vader is ongeschapen; de Zoon is ongeschapen; de Heilige Geest is ongeschapen".

Niet alleen wij zijn geschapen, maar al het leven is geschapen, al de sterren,de hemel en de aarde. Alles is door God geschapen.

Voor alles en iedereen die geschapen is, wordt dit geschapen-zijn ervaren als bestaan. Ik besta, jij bestaat, de aarde bestaat, alles bestaat. Zo spreekt de geschapen werkelijkheid over zichzelf: wij en iedereen en alles om ons heen bestaan! Het kenmerk van alles wat geschapen is is...bestaan!

Maar dit geldt natuurlijk niet voor God. Op Hem is de term "bestaan" niet van toepassing. Hij is geen onderdeel van het werk van Zijn handen. Hij is Schepper, geen schepsel. Hij neemt geen deel aan het geschapene, aan het bestaan van de schepselen of van de schepping en Hij valt er niet mee samen.

Daarom kun je zeggen dat God niet bestaat.

gravo

Dit komt wel wat overeen met de bekent geworden atheïstische dominee Klaas Hendrikse

'God is voor mij niet een wezen, maar een woord voor wat er tussen mensen kan gebeuren'.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Klaas_Hendrikse

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Chaya » 12 sep 2017 13:08

Wat een semi-intellectueel geneuzel zeg.
Levensgevaarlijk omdat je hier vele kanten mee uit kan. Ook de verkeerde!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Cathy » 12 sep 2017 13:45

benefietdiner schreef:Dit komt wel wat overeen met de bekent geworden atheïstische dominee Klaas Hendrikse
'God is voor mij niet een wezen, maar een woord voor wat er tussen mensen kan gebeuren'.

Daar moest ik ook aan denken maar ik begrijp dat of/of nooit zo goed. Het kan toch en/en zijn?
Voor mezelf ben ik tot de conclusie gekomen dat God is. JHWH.
Alles wat je meer probeert te zeggen zal Hem beperken.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Mortlach » 12 sep 2017 14:07

Chaya schreef:Wat een semi-intellectueel geneuzel zeg.
Levensgevaarlijk omdat je hier vele kanten mee uit kan. Ook de verkeerde!


Toch mag je blij zijn dat het door mensen is doordacht en zo nu en dan een keer wordt herhaald. Want wat krijg je anders? Een geloof wat stokstijf stilstaat want elke beweging zou de verkeerde kant op kunnen gaan. Wat als bijkomend probleem heeft dat je moet geloven dat je geloof oftewel onverbeterbaar is of "goed genoeg". Beide lijken me problematisch.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor StillAwake » 12 sep 2017 15:08

Chaya schreef:Wat een semi-intellectueel geneuzel zeg.
Levensgevaarlijk omdat je hier vele kanten mee uit kan. Ook de verkeerde!

Chaya, wij zijn het zelden eens, maar dit maal wel!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Cicero » 12 sep 2017 15:09

Is dit hetzelfde probleem als Thomas formuleert met God als Ipsum Esse Subsistens, i.e. bij God vallen esse en essentie samen.

Volgens Thomas (als ik het goe dheb) participeren alle wezens (entia) in zijn (esse), maar entia worden altijd bepaald door een bepaalde hoedanigheid, bijvoorbeeld een mens is een wezen met als essentie mens-zijn. Bij God echter is zijn essentie esse, waarmee hij de voorwaarde is voor alle esse bij entia.

Met andere woorden, God is pure zijnsact, terwijl alle andere dingen bestaan bij de gratie van God.

Met andere woorden, God bestaat niet in de gebruikelijke betekenis van het woord (die is namelijk altijd een vorm van zijn op-een-bepaalde-manier).

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Chaya » 12 sep 2017 15:30

Vraag: "Is er een argument voor het bestaan van God?"

Om een argument voor het bestaan van God naar voren te brengen, moeten we beginnen met het stellen van de juiste vragen. We beginnen met de meest fundamentele vraag: "Waarom is er iets in plaats van helemaal niets?". Dit is de fundamentele vraag van het bestaan - waarom zijn we er; waarom is de aarde er; waarom is het universum er in plaats van niets? Aangaande dit punt zei een theoloog eens: "Op een bepaalde manier vraagt de mens niet naar God; zijn eigen bestaan stelt de vraag naar God".

Bij het overwegen van deze vraag, zijn er vier antwoorden te bedenken die uitkomst kunnen bieden:

1. De realiteit is een illusie.
2. De realiteit is/was geschapen door zichzelf.
3. De realiteit bestaat vanuit zichzelf (eeuwig).
4. De realiteit is gemaakt door iets dat vanuit zichzelf bestaat.

Dus is geloof in God intellectueel gerechtvaardigd? Is er een rationeel, logisch en redelijk argument voor het bestaan van God? Zeker weten. Hoewel atheïsten zoals Freud beweren dat mensen die in God geloven een verlangen naar “wensvervulling” hebben, zijn het misschien Freud en zijn volgelingen zelf wel die lijden aan de wensvervullende hoop dat er geen God is, geen verantwoordelijkheid en daardoor geen oordeel. Maar Freuds positie wordt weerlegd door de God van de Bijbel, die bevestigt dat Hij bestaat en dat er toch een oordeel komt voor mensen die de waarheid kennen maar deze onderdrukken (Romeinen 1:20). Maar voor mensen die reageren op de bewijzen die laten zien dat er inderdaad een Schepper is, zullen van Hem de verlossing ontvangen die bereikt is door Zijn Zoon, Jezus Christus: “Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn.” (Johannes 1:12-13)

GOT QUESTIONS

benefietdiner schreef:Dit komt wel wat overeen met de bekent geworden atheïstische dominee Klaas Hendrikse
'God is voor mij niet een wezen, maar een woord voor wat er tussen mensen kan gebeuren'.

Denk in dit verband iets verder en trek de lijn door naar de heer Kuitert. Ook hij liep erop stuk.
Hij vond dat Hendrikse zelfs niet ver genoeg ging in zijn ontkenning!
Hoe moet het dan zijn om Zijn Schepper te ontmoeten?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Jedidjas en 9 gasten