de plaats van de Heilige Geest in je persoonlijk geloofsleven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

de plaats van de Heilige Geest in je persoonlijk geloofsleven

Berichtdoor MoesTuin » 04 sep 2017 10:36

Wat is de plaats van de Heilige Geest in je persoonlijk geloofsleven?
We geloven en belijden ons geloof in de naam van God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.

Is het in de tijd waarin we nu leven niet zo dat van deze de Drie Eenheid de Heilige Geest toch een vrij grotere plaats inneemt zoals we in de bijbel kunnen lezen dat toen de Heere Jezus terug ging naar de Vader in de Hemel.
"In het huis mijns Vaders zijn vele woningen (anders zou Ik het u gezegd hebben) want Ik ga heen om u plaats te bereiden (Johannes 14:2)"

En de Heere Jezus belooft de Heilige Geest aan zijn leerlingen die op aarde achter blijven. (God de Vader en God de Zoon zijn in de hemel)
Pinksteren herinnert ons daaraan.
Als de Heilige Geest komt zijn er stevige windvlagen en ver­schij­nen er vuurtongen die zich verspreiden en zich op mensen neerzetten. ‘Vervuld van de Geest’ spreken zij in allerlei vreemde talen (Handelingen 2:1-13).
De Heilige Geest is dus dicht bij ons, heel dicht bij ons, in geloof in ons hart, maar ook om ons heen (De Geest waait als de wind, je kan Hem voelen dus......)

De Heilige Geest "inspireert" mensen "letterlijk".
Het overstijgen van grenzen voortgaand op het Woord van God, hoort bij de Heilige Geest. Gods Plan gaat verder met ons, mensen in de huidige tijden met heel andere vragen en gebeurtenissen, die in de Bijbel, de Bron de Basis ook terug te vinden zijn, maar de Heilige Geest is nu bij ons, de gelovigen, met Water, wind en vuur symboliseren zijn aanwezigheid. Hij roept ons, mannen en vrouwen en kinderen. Ouderen en Jongeren. Gelovigen en Ongelovigen. Rijken en Armen.

De Heilige Geest helpt de mensen in de wereld om Gods woord, weg en waarheid te volgen en zo treedt hij op als pleitbezorger (advocaat). Hij wordt ook de trooster genoemd.

1) Voel jij de aanwezigheid van de Heilige Geest? ben je weleens vervuld geweest?

2) Hoe komt het dat er soms zo geheimzinnig over de Heilige Geest gesproken wordt?

3) Hoe komt het dat christenen het werk van de Heilige Geest die anderen ervaren in twijfel trekken, of dit vertalen als eigen gevoelen of ervaringen die niet gegrond zijn op of van God?

4) Hoe komt dat Christenen soms niet "bij" de Heilige Geest lijken te kunnen komen (niet willen komen)

5) Is het zo dat de Heilige Geest een heel speciale rol vervult in de huidige tijd waarin we nu leven?




1
Heilige Geest van God, vul opnieuw mijn hart.
Heilige Geest van God, vul opnieuw mijn hart.
Vul mij opnieuw, vul mij opnieuw.
Heilige Geest, vul opnieuw mijn hart.
2
Vlammende tong van vuur, kom toch in mijn hart.
Vlammende tong van vuur, kom toch in mijn hart.
Kom in mijn hart, ik wacht met smart.
O, vlam van vuur, vul opnieuw mijn hart.
3
Heer, U vertrouwen wij, zend ons toch uw Geest.
Heer, U vertrouwen wij, zend ons toch uw Geest.
U gaf uw Woord, door ons gehoord.
Drie-enig God, zend ons uw Geest.

MoesTuin.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: de plaats van de Heilige Geest in je persoonlijk geloofsleven

Berichtdoor Bambi » 04 sep 2017 22:23

Hij doet nog wel meer

Johannes 16: 8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
12 Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.
13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.

Marcus 13:11
Doch wanneer zij u leiden zullen, om u over te leveren, zo zijt te voren niet bezorgd, wat gij spreken zult, en bedenkt het niet; maar zo wat u in die ure gegeven zal worden, spreekt dat; want gij zijt het niet, die spreekt, maar de Heilige Geest.

Johannes 14:26
Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.

1 Korinthiërs 2
9 Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben.
10 Doch God heeft het ons geopenbaard door Zijn Geest; want de Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods.
11 Want wie van de mensen weet, hetgeen des mensen is, dan de geest des mensen, die in hem is? Alzo weet ook niemand, hetgeen Gods is, dan de Geest Gods.
12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;
13 Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert, maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende.
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
16 Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de plaats van de Heilige Geest in je persoonlijk geloofsleven

Berichtdoor Teus » 06 sep 2017 18:53

Helaas Moestuin, weinig reacties over Gods Leiding.
MoesTuin schreef:
1) Voel jij de aanwezigheid van de Heilige Geest? ben je weleens vervuld geweest?
Op vele manieren merk ik de aanwezigheid van de Heilige Geest. Ik ben o.a. blij in de Heere en zie uit naar Zijn komst en dat kan niet anders dan door de Heilige Geest.
Vervuld door de Heilige Geest gebeurd mij ook, dan val je direct in aanbidding, dan gaat alles om Hem.

2) Hoe komt het dat er soms zo geheimzinnig over de Heilige Geest gesproken wordt?
Wellicht bang om afgerekend te worden of niet de zekerheid heeft dat de Heilige Geest werkt.


3) Hoe komt het dat christenen het werk van de Heilige Geest die anderen ervaren in twijfel trekken, of dit vertalen als eigen gevoelen of ervaringen die niet gegrond zijn op of van God?
Ik ben van mening dat echte christenen dat absoluut niet doen, die voelen het perfect aan (ook door de Heilige Geest) en raken verblijdt wanneer zij het werk van Hun Vader mogen horen of zien, die beleven het mee. Dat is gemeenschap der heiligen en niet samen in de kerk zitten, wat vele denken dat dat de gemeenschap der heiligen is.

4) Hoe komt dat Christenen soms niet "bij" de Heilige Geest lijken te kunnen komen (niet willen komen)
Door twijfel van zichzelf misschien of door invloeden van buitenaf.

5) Is het zo dat de Heilige Geest een heel speciale rol vervult in de huidige tijd waarin we nu leven?
Het verlangen naar Jezus komst wordt steeds meer doordat het steeds meer lijkt, gezien de profetieën, dat het zeer aanstaande is.
[MoesTuin.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: de plaats van de Heilige Geest in je persoonlijk geloofsleven

Berichtdoor Radical » 06 sep 2017 19:37

Ik ben blij dat er gesproken en nagedacht mag worden over De heilige Geest en hier niet zo mysterieus over gedaan hoeft te worden,

Als God in de drie eenheid heeft Hij, een geweldige taak stel je eens voor hoe de discipelen zich gevoeld moeten hebben Huh Jezus u gaat weg !!

en kijk eens wat jezus beloofd in Joh 14
17 namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. "" je kunt Hem dus kennen""
18 Ik zal u niet als wezen achterlaten; Ik kom weer naar u toe.
19 Nog een korte tijd en de wereld zal Mij niet meer zien, maar u zult Mij zien, want Ik leef en u zult leven.
20 Op die dag zult u inzien dat Ik in Mijn Vader ben, en u in Mij, en Ik in u.
21 Wie Mijn geboden heeft en die in acht neemt, die is het die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, hem zal Mijn Vader liefhebben; en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.
22 Judas, niet de Iskariot, zei tegen Hem: Heere, hoe komt het dat U Zichzelf aan ons zult openbaren en niet aan de wereld?
23 Jezus antwoordde en zei tegen hem: Als iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord in acht nemen; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen naar hem toe komen en bij hem intrek nemen.
24 Wie Mij niet liefheeft, neemt Mijn woorden niet in acht; en het woord dat u hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, Die Mij gezonden heeft.
25 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik bij u verblijf.
26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.

en ons nog verder leiden in de waarheid, zonder hem zijn we Wezen in een berenbos Ha ha
Maar met hem zijn we meer dan overwinnaars !! Zonen en dochters kinderen van God..

en komt jezus terug voor een schitterende bruid , en zal de kennis van glorie toenemen op de aarde zoals de oceanen vol zijn van water

De heerschappij rust op Zijn schouder… aan de uitbreiding van deze heerschappij en aan de vrede zal geen einde komen op de troon van David en over zijn koninkrijk, om het te grondvesten en het te ondersteunen door recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid.’ (Jesaja 9:5, 6)

Dus zoals ik het begrijp duurt het nog wel even, en wees er bewust van dat veel teksten over het oordeel en het einde van het mozaïsche verbond gingen die wereld ging voorbij de oude wereld waarin de toehoorders toen leefde, maar dit is gebeurt in 70 na Chr
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de plaats van de Heilige Geest in je persoonlijk geloofsleven

Berichtdoor Teus » 06 sep 2017 20:12

Wat betekend de titel van dit topic voor jou en waar uit zich dat in?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: de plaats van de Heilige Geest in je persoonlijk geloofsleven

Berichtdoor pindas83 » 06 sep 2017 21:59

[quote="Teus] MoesTuin schreef:

3) Hoe komt het dat christenen het werk van de Heilige Geest die anderen ervaren in twijfel trekken, of dit vertalen als eigen gevoelens of ervaringen die niet gegrond zijn op of van God?
Ik ben van mening dat echte christenen dat absoluut niet doen, die voelen het perfect aan (ook door de Heilige Geest) en raken verblijdt wanneer zij het werk van Hun Vader mogen horen of zien, die beleven het mee. Dat is gemeenschap der heiligen en niet samen in de kerk zitten, wat vele denken dat dat de gemeenschap der heiligen is..[/quote]

Niet iedereen is zo hooggevoelig dat hij of zei alles vlekkeloos aanvoelt. Ik heb soms ook mijn twijfels of iets wel van God of de Heilige Geest komt of dat het nep is, zeker als er mensen spastisch beginnen te schudden, of aan te stellen, dan haak ik al snel af. Je ziet dat nog wel eens in de meer charismatische hoek.
Maar ik durf er niet m'n hand voor in het vuur te steken dat het foute boel is.

Maar is het werk van de Heilige Geest ook niet gewoon zichtbaar in de meer 'bescheiden' zaken, denk aan de gaven van de Geest; zachtmoedigheid, vriendelijkheid, geduld etc.?
We willen allemaal spectaculaire dingen maar het gaat toch vooral om het dienen, van God en van elkaar? Dat zit hem denk ik vooral in de minder opzichtige zaken. Dat is ook de gemeenschap der heiligen.
Dat je dat niet in de kerk, of in kerkgerelateerde bijeenkomsten zou kunnen vinden is een vreemde vaststelling. Waarom kan je niet geloven dat er ook christenen zijn die wél in de kerk zitten?

Flawsome
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 sep 2017 07:37

Re: de plaats van de Heilige Geest in je persoonlijk geloofsleven

Berichtdoor Flawsome » 07 sep 2017 11:54

pindas83 schreef:[quote="Teus] MoesTuin schreef:

3) Hoe komt het dat christenen het werk van de Heilige Geest die anderen ervaren in twijfel trekken, of dit vertalen als eigen gevoelens of ervaringen die niet gegrond zijn op of van God?
Ik ben van mening dat echte christenen dat absoluut niet doen, die voelen het perfect aan (ook door de Heilige Geest) en raken verblijdt wanneer zij het werk van Hun Vader mogen horen of zien, die beleven het mee. Dat is gemeenschap der heiligen en niet samen in de kerk zitten, wat vele denken dat dat de gemeenschap der heiligen is..[/quote]

Niet iedereen is zo hooggevoelig dat hij of zei alles vlekkeloos aanvoelt. Ik heb soms ook mijn twijfels of iets wel van God of de Heilige Geest komt of dat het nep is, zeker als er mensen spastisch beginnen te schudden, of aan te stellen, dan haak ik al snel af. Je ziet dat nog wel eens in de meer charismatische hoek.
Maar ik durf er niet m'n hand voor in het vuur te steken dat het foute boel is.

Maar is het werk van de Heilige Geest ook niet gewoon zichtbaar in de meer 'bescheiden' zaken, denk aan de gaven van de Geest; zachtmoedigheid, vriendelijkheid, geduld etc.?
We willen allemaal spectaculaire dingen maar het gaat toch vooral om het dienen, van God en van elkaar? Dat zit hem denk ik vooral in de minder opzichtige zaken. Dat is ook de gemeenschap der heiligen.
Dat je dat niet in de kerk, of in kerkgerelateerde bijeenkomsten zou kunnen vinden is een vreemde vaststelling. Waarom kan je niet geloven dat er ook christenen zijn die wél in de kerk zitten?[/quote][/quote][/quote]


Ik denk dat Moestuin doelt op de opvatting:"Ik ga naar de kerk, dus ik ben een wedergeboren christen"
Dat is namelijk wel een sterk opkomende trend. Het is een onderdeel van de bezigheden van christenen, natuurlijk. Maar het is niet datgene wat iemand een christen maakt. Heel terecht noem je de gaven van de Heilige Geest. Dat is wat de bijbel ons leert. Helaas zie je dat niet bij elke kerkganger terug.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de plaats van de Heilige Geest in je persoonlijk geloofsleven

Berichtdoor Teus » 07 sep 2017 12:56

quote="pindas83"][quote="Teus] MoesTuin schreef:

3) Hoe komt het dat christenen het werk van de Heilige Geest die anderen ervaren in twijfel trekken, of dit vertalen als eigen gevoelens of ervaringen die niet gegrond zijn op of van God?
Ik ben van mening dat echte christenen dat absoluut niet doen, die voelen het perfect aan (ook door de Heilige Geest) en raken verblijdt wanneer zij het werk van Hun Vader mogen horen of zien, die beleven het mee. Dat is gemeenschap der heiligen en niet samen in de kerk zitten, wat vele denken dat dat de gemeenschap der heiligen is..[/quote]

Niet iedereen is zo hooggevoelig dat hij of zei alles vlekkeloos aanvoelt. Ik heb soms ook mijn twijfels of iets wel van God of de Heilige Geest komt of dat het nep is, zeker als er mensen spastisch beginnen te schudden, of aan te stellen, dan haak ik al snel af. Je ziet dat nog wel eens in de meer charismatische hoek.
Maar ik durf er niet m'n hand voor in het vuur te steken dat het foute boel is.
Wanneer je iets verneemt van iemand die zegt dat de Heilige Geest iets kenbaar gemaakt heeft, is het vaak dat je dat inderdaad vlekkeloos aanvoelt. Dat niet alleen, je hart spring er van op. Dat doet ook de Heilige Geest. Wanneer dat niet leeft kan het zijn dat het toch mogelijk is dat het van de Heilige Geest is. Daarom, tenzij het Bijbels niet strookt, zal ik het nooit tegenspreken, ook niet als het on-Bijbels is. Dan vraag ik hoe men dat ziet overeenkomstig Gods Woord. We zijn inderdaad niet altijd zo “hooggevoellig”, althans ik niet. Soms schaam ik me voor God dat ik Zijn Stem niet verstaan heb omdat ik mezelf of dergelijke zaken vooropgesteld heb.

Maar is het werk van de Heilige Geest ook niet gewoon zichtbaar in de meer 'bescheiden' zaken, denk aan de gaven van de Geest; zachtmoedigheid, vriendelijkheid, geduld etc.?
Absoluut waar! Daar kan ik elke dag nog van leren.

We willen allemaal spectaculaire dingen maar het gaat toch vooral om het dienen, van God en van elkaar? Dat zit hem denk ik vooral in de minder opzichtige zaken. Dat is ook de gemeenschap der heiligen. Dat je dat niet in de kerk, of in kerkgerelateerde bijeenkomsten zou kunnen vinden is een vreemde vaststelling. Waarom kan je nietgeloven dat er ook christenen zijn die wél in de kerk zitten?
Dat geloof ik absoluut zeker wel, Ik bedoel het feit op zich, samen in de kerk zitten is m.i. niet de gemeenschap der heiligen. Je kunt met een medegelovige een eindje wandelen en over het weer hebben maar dat is m.i. geen gemeenschap der heiligen. Wanneer je met z'n tweeën over God en over wie Hij is en wat Hij gedaan heeft mag spreken, van hart tot hart, dan dan begrijp je elkaar exact en weet je van elkaar wie je bent in Christus. Dan ben je super-hooggevoelig. Dan komt er vreugde en ga je zingen, bidden en wellicht samen lopen huppelen. Dat is het delen in Gods Genade, de gemeenschap der heiligen
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de plaats van de Heilige Geest in je persoonlijk geloofsleven

Berichtdoor Cathy » 07 sep 2017 12:57

pindas83 schreef:Niet iedereen is zo hooggevoelig dat hij of zei alles vlekkeloos aanvoelt. Ik heb soms ook mijn twijfels of iets wel van God of de Heilige Geest komt of dat het nep is, zeker als er mensen spastisch beginnen te schudden, of aan te stellen, dan haak ik al snel af. Je ziet dat nog wel eens in de meer charismatische hoek.
Maar ik durf er niet m'n hand voor in het vuur te steken dat het foute boel is.

Mee eens. Ik heb ook gemerkt dat het een leerproces is om naar die inwendige stem te luisteren. (die nooit tegen de Bijbel ingaat)
Samuel had ook niet meteen door dat het God was die hem riep.

Maar is het werk van de Heilige Geest ook niet gewoon zichtbaar in de meer 'bescheiden' zaken, denk aan de gaven van de Geest; zachtmoedigheid, vriendelijkheid, geduld etc.?

Denk ik wel. Elke gelovige is de inwoning van de Heilige Geest beloofd en dat uit zich in eerste instantie in 'de vrucht van de Geest'. (Gal 5: 22)
Dat kom ik zeer zeker ook! tegen in de kerk. :)
Daar boven op krijgen sommige mensen speciale gaven.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de plaats van de Heilige Geest in je persoonlijk geloofsleven

Berichtdoor MoesTuin » 08 sep 2017 10:45

Teus schreef:Helaas Moestuin, weinig reacties over Gods Leiding.


Het is veelzeggend.
"Gij zult Mijn getuigen zijn"

Waardevolle reacties in dit topic, Cathy omschrijft het o.a. ook zo duidelijk en helder.

Onderstaande las ik, een predikant vanuit de Gereformeerde Gemeente (zegenrijk en wakker schuddend)
Dank God dat deze dienaar het probleem helder beziet en beschrijft en er voor waarschuwt.
Kerk, wordt wakker, Gemeente ontwaakt!
In de Heilige Geest.....die muren afbreekt en wegen baant (en niet zich opsluit en zich ruziemakend afscheid en terugtrekt of schuilt achter domatiek en regelementen en kerkordes.....en de "heidenen" een veeg uit de pan geeft.
Want dan ken je de vruchten van de Geest beslist niet en daar kan de Heilige Geest ook geen woning vinden.
De Heilige Geest waait als de wind, voelt U, Jij Hem?


Door Evangelist van Dooijeweerd
Omaatje van der Bree


Vreugde in de hemel…..

Eén van de liefste, maar ook pijnlijkste ontmoetingen in de loopbaan van ons werk was het contact met oma van der Bree. Lees mee en verwonder je over de dingen die de Heere doet.



Op een dag kregen we in Tilburg een heel lieve brief uit het Noorden van ons land.

Het was een hulproep van een lieve oude Katholieke dame.

Er ontstond een heel intieme en indringende correspondentie met deze oude zuster. Haar hele hoofd, maar ook haar hele hart zat vol vragen. Zij dacht dat wij haar goed zouden kunnen begrijpen omdat we werkten in een Katholieke stad.

Ze vertelde dat ze heel haar leven Katholiek geweest was en op hoge leeftijd de Heere had leren kennen.

Omdat wij tussen Katholieken leefden en er dagelijks mee omgingen en we ook in de kerk Katholieken hadden, zouden wij begrijpen hoe groot die verandering in haar leven was, zo was haar gedachtegang.

Door de vrij intensieve briefwisseling leerden we elkaar beter kennen en op een dag zijn we naar haar toe gegaan.

Wat een belevenis! Een lieve, oude dame, met prachtig zilverwit krullend haar en een lieve glimlach, begroette ons. Het was zo heerlijk en zo eigen, we kwamen gewoon thuis, bij oma. Ze vertelde hoe ze was opgegroeid. Ze deed alles wat de kerk voorschreef. Ze trouwde en nog maar een paar weken later, brak de oorlog uit, haar man werd naar Duitsland gezonden en zij bleef alleen achter. Zwanger van hun eerste kindje.

Toen het kindje geboren was, bleek het ernstig ziek te zijn. Ze heeft het tere, kleine baby’tje verzorgd, rozenkransen biddend en kaarsjes brandend voor Maria om het behoud van haar kind. Als ze het vertelt pak ik de foto die ze van haar kindje had staan even vast en ik keek naar het serene gezichtje. Haar man heeft nog bericht gekregen van de geboorte en het ziek zijn van hun kindje. Daarna heeft ze nooit meer iets van hem gehoord. Het kind stierf en ze bleef alleen achter. Een intens trieste en verdrietige periode volgde. Ze was niet onbemiddeld en samen met haar zus zette ze haar grote huis open voor weeskinderen. Vele jaren heeft ze als een moeder voor die meisjes gezorgd, tot het haar te zwaar werd en ze dit prachtige werk niet meer kon doen. De jaren gingen voorbij…haar zus werd ziek en kreeg elke dag een wijkverpleegster bij zich voor de verzorging. Die zuster straalde iets uit, ze was beminnelijk, liefdevol en vaak zei ze iets goeds van de Heere. Dat trof haar…ze ging uitzien naar de komst van de zuster, luisterde naar wat de zuster vertelde over de Heiland. En er werd een heimwee in haar hart geboren… het onbestemde… stille werk van God de Heilige Geest.

Toen haar zus overleden was, heeft ze een heel gesprek gehad met de zuster. Deze vrouw leefde met de Heere, ze vertelde haar daar toen ook over en wees er op dat ze in de Bijbel alles over de Heiland kon lezen.

Notabene zij had juist geleerd dat ze niet in de Bijbel mocht lezen. Maar ze begon met lezen en de Heere heeft dat voor haar gezegend.

Het was heel moeilijk om als streng Katholiek met de Bijbel te leven. Contacten vielen weg. Vrienden schuwden haar. Veel moest ze afleren, veel vragen had ze. De zuster bleef haar regelmatig bezoeken en op een dag is ze mee naar haar kerk gegaan.

Het was een reformatorische kerk, alles was nieuw en vreemd voor haar, maar ze dronk de woorden van de dominee in. De preek was brood voor haar hart. De zuster vertelde haar dat ze al die Katholieke dingen uit haar huis moest doen. Je kon als christen niet met heiligen leven. Ze deed het. Alleen een prachtig, fragiel vrouwen beeldje kon ze niet weg doen, Nee, ze aanbad het niet, ze verwachtte er niets van, maar de schoonheid van dit prachtige beeldje, daar genoot ze van. Dat leverde commentaar op, hoe jammer. Toen ze 82 jaar was heeft ze belijdenis van haar geloof afgelegd. Wat een bijzondere dag was dat in haar leven geweest. Met tranen in haar ogen van verwondering, vertelde ze er over. Toen kwam de dag dat ze naar een bejaarden tehuis moest. Zelfstandig wonen ging niet meer. Regelmatig bezocht een ouderling uit de kerk haar. Met diep verdriet vertelde ze ons verschillende keren, dat die ouderling toch zo mooi kon bidden. Nee, zij kon dat niet, ze kon er niet aan tippen…. Als ze toch ook zo zou kunnen bidden… net zoals die ouderling…

Jan vertelde haar dat de Heere zelfs het gekras van de jonge kraaien hoort, dat is echt geen mooi geluid, dan zou Hij zeker haar gebed horen.

Maar ze was niet te overtuigen. Het was in de tijd van de verdrukking onder het communisme en de vervolging van de christenen. Intens leefde ze mee met de verdrukte kerk. Ze kocht schriftjes en begon de Bijbel over te schrijven. Want, kijk; als het Bijbellezen hier soms ook verboden zou worden en ook hier de vervolging zou uit breken, dan had ze de schriftjes waarin Gods dierbare woorden stonden. Ze kon er zelfs anderen nog blij mee maken. Op een dag kwamen we er, ze had gehuild, haar ogen stonden diep verdrietig. Nu was het tegen Goede Vrijdag. Al dagen was ze veel bezig met het sterven van de Heiland. Hij, Jezus die ook voor haar aan het kruis was gestorven. Ze was er diep door ontroerd en op een dag was ze aan het stoffen. Ze nam het Maria beeldje in haar handen en met diepe liefde voor de Heere Jezus stofte ze het beeldje af…Maria, de moeder van Jezus. Het ging alleen om Hem, maar we mogen toch Zijn moeder eren zonder te vereren? Vol van de liefde voor haar Zaligmaker, vertelde ze het aan iemand van haar kerk die haar die dag een bezoekje bracht. En toen gebeurde het... een stortvloed van waarschuwingen, bestraffingen en vermaningen daalde neer op haar oude zilveren hoofd neer.

De woorden waren als mokerslagen in haar ziel….”Dat is rooms, dat is beelden verering, Maria verering…dat mag niet, dat is goddeloos”. Het bleef maar klinken…en ze kon geen woord uitbrengen, ze stamelde wat en de tranen stroomden over haar gerimpelde wangen. Had ze zo’n grote zonde begaan en ze had er juist heel haar hart in gelegd, nee niet naar Maria, maar naar Jezus. In haar nood riep ze ons te hulp. We hebben met haar gesproken, naar haar geluisterd en met haar gebeden. Wat een pijn, wat een onbegrip, wat een liefdeloosheid!

Niet zo heel lang daarna is ze ziek geworden en overleden.

Oud is ze geworden, heel oud. Veel moeiten en zorgen heeft ze mee gemaakt, maar, o wonder van ontferming en genade , ze heeft de Heere Jezus leren kennen. Als haar persoonlijk Zaligmaker. Haar Verlosser.

Ook voor haar zijn deze woorden van Jezus werkelijkheid geworden: “Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die U Mij gegeven hebt, opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die U Mij gegeven hebt, want U hebt Mij lief gehad hebt, voor de grondlegging der wereld”.

Wat een onuitsprekelijk wonder dat de Heere overal Zijn kinderen heeft, Hij gaat door!

Ook nu nog! Er zijn schapen die toegebracht moeten worden en het zal worden, één kudde en Eén Herder, Jezus Christus die Zijn hemelheerlijkheid verliet om te lijden en te sterven aan het kruis om zondaren zalig te maken.

….. Vreugde in de hemel om één zondaar die zich tot God bekeerd.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de plaats van de Heilige Geest in je persoonlijk geloofsleven

Berichtdoor MoesTuin » 10 sep 2017 13:22

Een getuigenis.... het maakt je stil als het je (aan)raakt.


Ds K Groeneveld

Ik denk nog weleens aan hem, hoewel hij al jaren geleden is gestorven.
Hij was één van de eerste bezoekers van het Evangelisch Centrum van de Christelijk Gereformeerde Kerk te Antwerpen.
Hij zei vaak dat hij een hekel had aan de "Salmen".
Hij zong die niet graag en dat liet hij ook heel demonstratief merken.
Maar als een psalm werd opgegeven uit de bundel van Johannes de Heer zong hij wel dapper mee.
Hij was een man die het onderscheid niet kon maken tussen een plagerijtje en pesterijen en woordgrapjes liepen vaak uit op venijnig sarcasme.
Dat maakte de man niet geliefd bij zijn medekerkgangers.
Integendeel.

Ik leerde hem beter kennen toen hij ernstig ziek werd.
Hij woonde niet ver bij ons vandaan en 's avonds fietste ik vaak naar hem toe.
Als we samen naast de kolenkachel zaten werd hij vertrouwelijk en vertelde hij over de pijn van zijn eenzaamheid.
En hoe hij heeft geleden onder het pestgedrag van medeleerlingen van school en later van collega's op het werk.
Hij was klein van stuk, hij liep wat mank, bleef ongetrouwd.
Het leven had hem verbitterd.
Zijn medemensen hadden karaktermoord gepleegd.

Met stille verwondering heb ik gezien hoe de bitterheid uit zijn ziel wegvloeide.
Ik heb gezien hoe zijn geest langzaam genas van de pijn en het leed.
Zijn lichaam werd afgebroken door de kanker.
Maar Gods Geest gebruikte het Evangeliewoord als balsem voor zijn gewonde ziel.
Hij werd merkbaar een ander mens, een mens die kon liefhebben en die liefde kon aanvaarden.
Hij is een half jaar ziek geweest, waarna hij in de volle zekerheid des geloofs in de Heere is gestorven.
Er was droefheid in de kleine kring van het Evangelisch Centrum om het sterven van een broeder van wie men was gaan houden.

Hij geeft meer gena, als de lasten meer wegen,
Hij zendt ons meer kracht, als de moeite vermeert.
Te groter Zijn liefde, als meer ons is tegen,
Te dieper Zijn vrede, als meer ons bezeert.

refrein
Zijn liefd' heeft geen eind, zijn gena geen beperking,
Zijn macht kent geen grens zoals blijkt telkens weer.
Hij neemt uit de rijkdom in Jezus versterking,
Hij geeft en Hij geeft en Hij geeft die steeds weer.

Zijn wij aan het eind van wat wij kunnen dragen,
Als onze kracht faalt, eer nog daalde de zon,
Als laatste reserves bezwijken, versagen,
Dan geldt dat Zijn geven nog nauwelijks begon.

Als satan ons aanvecht verleiding ons toelacht
En vaak het te veel lijkt wat God van ons vraag,
Dan leren w 'in zwakheid de les van Zijn almacht:
De Vader, Hij zorgt, Zijn gena is genoeg.

Gemeenschap met God geeft ons vreugde en zegen:
Vergeving van schuld door het bloed van Zijn Zoon,
Vernieuwing van kracht om te gaan in Zijn wegen.
Genade genoeg: na het kruis eens de Kroon!

nr 211 uit de bundel "Uit aller mond"

Ds K Groeneveld.



p.s. een kerkdienst vanuit de evangelisch centrum te Antwerpen uitgaande van de Christelijk Gereformeerde Kerk is te beluisteren in het topic : Radio en Tv en Internet kerkdiensten. (zojuist gepost) over de Opstanding en de Erfenis van Het Eeuwige Leven in en uit Geloof in Christus alleen.

MoesTuin
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: de plaats van de Heilige Geest in je persoonlijk geloofsleven

Berichtdoor Radical » 11 sep 2017 17:15

Verwijderd door moderator. In de eerste post staat het onderwerp van dit topic: Wat is de plaats van de Heilige Geest in je persoonlijk geloofsleven?

Door Evangelist van Dooijeweerd
Omaatje van der Bree


Ds K Groeneveld


twee stukken geplaatst ''geweldig overigens"

en ik plaats een stuk hoe ik de Heilige Geest ervaar, en Hij voor mij de beste Helper en vriend is..

gedeelte; "" Hoewel Jezus Christus de zoon van God is, en volkomen gelijk is aan God Zelf, is Hij toch geheel afhankelijk van de Geest. Jezus werd verwekt door de Geest, Hij werd geleid door de Geest, Hij ontving kracht van de Geest en het is door de Geest dat Hij Zichzelf opofferde voor ons.

‘Hij bleef er veertig dagen, geleid door de Geest.’ (Lukas 4:2)

‘in de kracht van de Geest keerde Jezus terug.’ (Lukas 4:14)

‘De Geest van de Heer rust op Mij.’ (Lukas 4:18)

‘Johannes zag de Geest van God als een duif op Hem neerdalen.’ (Mattheüs 3:17)

‘Ik zal hem mijn Geest geven.’ (Mattheüs 12:18)

‘Het is dankzij de Geest van God dat ik de demonen uitdrijf.’ (Mattheüs 12:28)

‘die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft.’ (Hebreeërs 9:14)

‘Want Hij die God gezonden heeft, die spreekt de woorden Gods, want Hij geeft de Geest niet met mate.’ (Johannes 3:34)

‘hoe God Jezus van Nazaret heeft gezalfd met de heilige Geest en met kracht.’ (Handelingen 10:38) ""

Kan ik me het niet veroorloven te beseffen dat Hij er niet is..
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten