Toen was geloof heel gewoon

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Teus » 20 aug 2017 13:19

Teus schreef: Jij spreekt kennelijk nooit met mensen die Jezus nog niet oprecht lief hebben over het evangelie

Als het tegendeel van dit waar is..............
Chaya schreef:Lees deze zin nog eens over. Wat weet jij van de mensen in mijn omgeving? Of mensen die ik een keer ontmoet, schijnbaar toevallig, maar het is niet toevallig!


Teus schreef: Ik wel en spreek er ook met medebroeders over. En weet je wat de algemene ervaring is? Dat je beter een wit kleed kunt verven dan een gekleurd kleed.


…..had je m.i. dit begrepen, toch?
Chaya schreef:Ik hoop dat ik dit verkeerd begrijp, anders is het absoluut onbijbels!
Zou je dit even nader willen uitleggen?


Chaya schreef:DE dominee bestaat niet!

Echt wel. Die uitdrukking heb ik vaker gehoord.
Was het maar zo, elke kerkelijke gemeente heeft zo'n beetje een eigen dominee, daar spreekt men van “de” dominee van “de gemeente”. Dat word nog eens benadrukt door “onze” dominee. En dat is heel “normaal”.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Cicero » 20 aug 2017 13:29

Bambi schreef:Want de dominees praten niet via de Heilige Geest, maar met eigen verstand.
Val je nu niet in dezelfde valkuil als die dominees? Die dominees menen dat het maar op één manier kan, en dat als het anders gaat het fout zit.

Maar ook jij meent te kunnen vaststellen of iemand via de heilige Geest spreekt. Op basis waarvan kun je zo'n algemeen oordeel vellen? Ik vrees dat als ik je een geanonimiseerde preek van Augustinus of Calvijn zou geven, je die ook aan de duvel toe zou schrijven.

Maar het is goed te beseffen dat er niet één manier is waarop de h. Geest spreekt. Dat is ook afhankelijk van de context, de cultuur, enzovoort. Natuurlijk kun je gegronde bezwaren hebben tegen de eenzijdigheden van de een, maar daarbij vergeten we maar al te vaak onze eigen eenzijdigheden. Daarom lijkt het me beter af te zien van algemene, keiharde oordelen dat iemand niet via de heilige Geest spreekt, en hoogstens te zeggen dat jij op bepaalde punten iemands boodschap niet met die van het evangelie in overeenstemming kunt brengen, of dat jij geen geestelijke verbinding voelt met hoe iemand het evangelie brengt. Het lijkt me een evangelische opdracht niet te snel te zijn met oordelen, en als er iets gezegd moet worden, dat fijnzinnig te doen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Teus » 20 aug 2017 13:42

Bambi schreef:Dat bedoel ik. En als je dan bedenkt, dat mijn vader al als kind van God de boodschap heeft gekregen, dat hij erbij hoort. En dan de rest van zijn leven in angst heeft geleefd, door de kerk en dominees, dat hij er toch niet bij hoort. En zijn hele leven maar is blijven zoeken naar dat wat hem zo zou raken en in een diep zondebesef zou gooien, zoals het toch hoort. Die rotte angst heb ik mijn hele jeugd gevoeld en heeft mijn christelijk leven verpest. Want als mijn vader had aanvaard dat hij er bij hoorde en die relatie met God had gezien als het belangrijkste in zijn leven en dat ons had meegegeven, wat had zijn en mijn leven er dan anders uitgezien. Dan had ik niet pas op mijn 35e hoeven ontdekken dat God niet die boeman is ver boven mij in de hemel en alleen voor de mensen in het zwart, die aan het avondmaal gaan, maar al als kind die relatie gehad en met God geleefd zoals nu en niet eens de wereld ingegaan met alle rot fouten van dien.
Ik heb hier toen gevraagd of mensen voor mijn vader wilden bidden, dat hij zekerheid kreeg. En weet je hoe God die zekerheid gegeven heeft? Toen mijn vader weer es in zijn prekenboeken aan het zoeken was, naar die bigboom zondebesef, heeft God hem gestopt en duidelijk gezegd er eens mee op te houden, want het moest eens klaar zijn om het maar zelf te doen en toen kreeg hij weer die herinnering van de boodschap die hij kreeg als kind.
Ik heb mijn vader vaak gezegd, dat hij er al was, want hij had net als ik een relatie met God en dat kan alleen maar door de Heere Jezus, dus hij was er al. Maar hij wilde mij niet geloven, want hoe kon een vrouw die in een lange broek loopt en naar wereldse muziek luistert en niet eens naar de kerk gaat nu een relatie met God hebben,dat moest toch van de duvel zijn. Tot hij stilgezet is met zijn prekenboeken en met zijn broers ging praten, waar hij altijd tegen op keek, want die zaten in de kerkenraad van de Ger Gem en die hadden het al. En wat was zijn grote verbazing?
Die hadden hetzelfde als hij. En wat was God Zijn volgende eyeopener? God gaf mij de boodschap dat een van die broers eerder zou overlijden dan mijn vader en een week later overleed die oom. Hoe kon ik dat weten dan alleen door God? Weer een rot idee ingeprent door kerk en dominees, wat dus blijkbaar niet waar was, zijn dochter had dus wel een relatie met God met die lange broek en niet in de kerk
Ja en die relatie kreeg ik pas toen ik de kerk de rug toekeerde en met God Zelf ging praten en het heeft me jaren en jaren gekost om van die rotte angst af te komen. En toen God me na het overlijden van mijn vader, op mijn gebed, een stukje van de hemel liet voelen en ook liet beseffen dat ik apart ben gezet, weet ik dat ik het alleen en dan ook alleen bij God moet zoeken en niet bij dominees die alles met eigen verstand invullen en dogma;s van voorgangers napraten en mensen bij God Zelf vandaan houden

Bambi, allereerst gecondoleerd met het verlies van je vader, ik wens je veel zegen, kracht en wijsheid toe.

Wat een eyeopener voor een ieder die dit leest, wat je hier neerzet, ik moest het nog een keer citeren. Ik dank God voor jou.
Ik hoop en bid van harte dat hier eens bij stil gestaan wordt.
Wat hebben we toch een onbegrijpelijke geduldige Vader. Een Vader die, ook in mijn beleving, het meeste werkt met "gewone" mensen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Teus » 20 aug 2017 13:48

Cicero, mag ik je een vraag stellen?
Heeft God wel eens rechtstreeks tegen je gesproken?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 20 aug 2017 15:19

Cicero schreef:Val je nu niet in dezelfde valkuil als die dominees? Die dominees menen dat het maar op één manier kan, en dat als het anders gaat het fout zit.

Maar ook jij meent te kunnen vaststellen of iemand via de heilige Geest spreekt. Op basis waarvan kun je zo'n algemeen oordeel vellen? Ik vrees dat als ik je een geanonimiseerde preek van Augustinus of Calvijn zou geven, je die ook aan de duvel toe zou schrijven.

Maar het is goed te beseffen dat er niet één manier is waarop de h. Geest spreekt. Dat is ook afhankelijk van de context, de cultuur, enzovoort. Natuurlijk kun je gegronde bezwaren hebben tegen de eenzijdigheden van de een, maar daarbij vergeten we maar al te vaak onze eigen eenzijdigheden. Daarom lijkt het me beter af te zien van algemene, keiharde oordelen dat iemand niet via de heilige Geest spreekt, en hoogstens te zeggen dat jij op bepaalde punten iemands boodschap niet met die van het evangelie in overeenstemming kunt brengen, of dat jij geen geestelijke verbinding voelt met hoe iemand het evangelie brengt. Het lijkt me een evangelische opdracht niet te snel te zijn met oordelen, en als er iets gezegd moet worden, dat fijnzinnig te doen.

Als je naar je hart luistert, daar waar de Heilige Geest praat, weet je waaruit de dominee praat
Dat deel van je hart wat diep zit, daar waar emoties en je eigen wil niet komt

En ja, Calvijn deed heel veel vanuit zijn eigen verstand, zoals iemand aangeven bij de overheid, zodat die persoon op de brandstapel moest, dat staat niet eens in het Evangelie, dus was het zelfs niet uit het verstand. In het evangelie staat dat mensen die de verkeerde leer verkondigen pas op de dag des oordeels in het vuur geworpen worden.
Ook wist Calvijn te vertellen dat mensen die menen de Heilige Geest tegen hen te horen praten alleen maar hoogmoedig zijn, terwijl het hele evangelie volstaat met juist de boodschap dat de Heilige Geest mensen zelf zal onderwijzen.
En laat veel dominees nu net Calvijn gebruiken om de Bijbelteksten te verklaren, ipv de Heilige Geest.
Misschien kun je er van leren, om bij jezelf eens te rade te gaan, waarom je ook zelf alleen maar op je verstand steunt en bouwt
Laatst gewijzigd door Bambi op 20 aug 2017 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 20 aug 2017 15:21

Dank je @Teus

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Cicero » 20 aug 2017 17:01

Teus schreef:Cicero, mag ik je een vraag stellen?
Heeft God wel eens rechtstreeks tegen je gesproken?

Jazeker.
Bambi schreef:Als je naar je hart luistert, daar waar de Heilige Geest praat, weet je waaruit de dominee praat
Dat deel van je hart wat diep zit, daar waar emoties en je eigen wil niet komt

Ik denk dat je je eigen intuïties aanziet voor puur de Geest. Dat vind ik best hoogmoedig. Dat jouw gedachte niet klopt, valt eenvoudig te bewijzen. Het is immers niet moeilijk een hele batterij mensen te vinden die precies als jij menen de h. Geest te hebben en daardoor feilloze oordelen te kunnen uitspreken. Maar als je die vervolgens naast elkaar legt, blijken ze elkaar allemaal tegen te spreken!

En ja, Calvijn deed heel veel vanuit zijn eigen verstand, zoals iemand aangeven bij de overheid, zodat die persoon op de brandstapel moest, dat staat niet eens in het Evangelie, dus was het zelfs niet uit het verstand. In het evangelie staat dat mensen die de verkeerde leer verkondigen pas op de dag des oordeels in het vuur geworpen worden.
Ook wist Calvijn te vertellen dat mensen die menen de Heilige Geest tegen hen te horen praten alleen maar hoogmoedig zijn, terwijl het hele evangelie volstaat met juist de boodschap dat de Heilige Geest mensen zelf zal onderwijzen.
En laat veel dominees nu net Calvijn gebruiken om de Bijbelteksten te verklaren, ipv de Heilige Geest.
Je hebt duidelijk weinig van Calvijn begrepen.

Maar goed, je houding is weer typisch sektarisch-protestants en getuigt van geestdrijverij. Uiteindelijk blijf jij bij wijze van spreken in je eentje over, omdat de enige die het onfeilbaar goed weet jezelf is.
Misschien kun je er van leren, om bij jezelf eens te rade te gaan, waarom je ook zelf alleen maar op je verstand steunt en bouwt
Mens, je kent mij nauwelijks. Weer een bewijs dat je je niet aan het evangelische voorschrift houdt niet te oordelen.

Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 20 aug 2017 17:25

Cicero schreef:Jazeker.

Ik denk dat je je eigen intuïties aanziet voor puur de Geest. Dat vind ik best hoogmoedig. Dat jouw gedachte niet klopt, valt eenvoudig te bewijzen. Het is immers niet moeilijk een hele batterij mensen te vinden die precies als jij menen de h. Geest te hebben en daardoor feilloze oordelen te kunnen uitspreken. Maar als je die vervolgens naast elkaar legt, blijken ze elkaar allemaal tegen te spreken!

Je hebt duidelijk weinig van Calvijn begrepen.

Maar goed, je houding is weer typisch sektarisch-protestants en getuigt van geestdrijverij. Uiteindelijk blijf jij bij wijze van spreken in je eentje over, omdat de enige die het onfeilbaar goed weet jezelf is.
Mens, je kent mij nauwelijks. Weer een bewijs dat je je niet aan het evangelische voorschrift houdt niet te oordelen.

Ik lees je hier, das alleen maar verstandelijk en nu zelfs haatdragend.

Nee, mijn intuïtie komt weer uit een ander vaatje in mezelf. Die plek die ik bedoel, is waar je ook de diepe vreugde en liefde en rust van God ervaart.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Cicero » 20 aug 2017 18:09

Bambi schreef:Ik lees je hier, das alleen maar verstandelijk en nu zelfs haatdragend.

Haatdragend? Welnee. Het is duidelijk dat ik het oneens ben met je houding in dezen; een houding die overigens in de lijn ligt van o.a. de dopersen uit de tijd van de reformatie. Dat ik een onaardige kwalificatie voor die houding gebruik wil niet zeggen dat ik haatgevoelens koester; ik accepteer je van harte als broeder of zuster in Christus.

Verder, ik krijg de indruk dat bij jou geldt:
het past niet in mijn straatje = verstandelijk
het past wel in mijn straatje = geestelijk

Nee, mijn intuïtie komt weer uit een ander vaatje in mezelf. Die plek die ik bedoel, is waar je ook de diepe vreugde en liefde en rust van God ervaart.

Dat zal best, maar dat neemt niet het probleem weg dat er talloze mensen zijn die claimen bepaalde inzichten of oordelen van de Geest gekregen te hebben, maar die elkaar allemaal tegenspreken.

Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 20 aug 2017 19:21

Cicero schreef:Haatdragend? Welnee. Het is duidelijk dat ik het oneens ben met je houding in dezen; een houding die overigens in de lijn ligt van o.a. de dopersen uit de tijd van de reformatie. Dat ik een onaardige kwalificatie voor die houding gebruik wil niet zeggen dat ik haatgevoelens koester; ik accepteer je van harte als broeder of zuster in Christus.
Dan heb je een rare manier van dat te uiten.............
Verder, ik krijg de indruk dat bij jou geldt:
het past niet in mijn straatje = verstandelijk
het past wel in mijn straatje = geestelijk
Nope. ik ben een gevoelsmens en kan verstandelijkheid en gevoel en geestelijk goed onderscheiden en ik geef toe ik maak ook wel es fouten daarin, vooral als ik naar mijn emoties luister, of mijn eigen verstand ofzo

Dat zal best, maar dat neemt niet het probleem weg dat er talloze mensen zijn die claimen bepaalde inzichten of oordelen van de Geest gekregen te hebben, maar die elkaar allemaal tegenspreken.

Klopt, en hoe onderscheidt jij dat dan op waarheid?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Mortlach » 20 aug 2017 19:43

Chaya schreef:Ik denk dat ik weet je bedoelt, want ik heb laatst ditzelfde ervaren in een trouwdienst. Eén letter verschil, maar de toon was hetzelfde.
Ik begon me gaandeweg steeds meer buitenstaander te voelen.
Het zou een dienst met een blijde toon mogen zijn, toch? Twee jonge mensen die voor elkaar hebben gekozen en er bewust voor kozen om voor het Aangezicht van de Heere Zijn Zegen af te smeken over hun huwelijk. En zij hadden onkerkelijke vrienden meegenomen!
Maar deze begrepen het niet, ik zag het aan hun gezichten en aan hun houding.
Bepaalde opmerkingen die ik later hoorde in de feestzaal, onderstreepten dit nog eens.
Wat een gemiste kans!
Ik zou die dominee willen bellen of mailen, bent u zich bewust van die sombere toon die u hanteert en de Boodschap die u brengt?


Precies mijn ervaring met de laatste (enige) gereformeerde dienst die ik ooit heb bijgewoond. De nicht van mijn vriendin destijds trouwde, maar als je had gezegd dat er iemand was overleden, had ik het ook direct geloofd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Cicero » 20 aug 2017 23:15

Bambi schreef:Klopt, en hoe onderscheidt jij dat dan op waarheid?

Er is geen methode om hierin op een glasheldere manier scheiding te maken.

Maar allereerst zou ik zeggen: wanneer iemand claimt een inzicht van de h. Geest gehad te hebben, is dat vrijwel altijd om anderen af te troeven. Daarom neem ik zo iemand in principe niet serieus op dit punt.

Verder is er in het protestantisme een beproefd concept, namelijk toetsen aan het Woord van God. Dat zou ik nog willen aanvullen met de traditie en de rede. Ook dit geeft geen eenduidige antwoorden, maar geeft in elk geval meer kurken waarop je kunt drijven.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor MoesTuin » 21 aug 2017 07:41

Cicero schreef:Er is geen methode om hierin op een glasheldere manier scheiding te maken.


Jawel hoor, geloof, dan wel, waar Geloof in de Heere Jezus Christus, persoonlijk geloof in je hart....
Dat is de onmisbare voorwaarde als je een relatie hebt met Christus in je persoonlijk leven, want dan pas kan de Heilige Geest gaan werken in jou leven, de Heilige Geest richt de schijnwerpers continue op Christus.

Cicero schreef:Maar allereerst zou ik zeggen: wanneer iemand claimt een inzicht van de h. Geest gehad te hebben, is dat vrijwel altijd om anderen af te troeven. Daarom neem ik zo iemand in principe niet serieus op dit punt.

Dat gaat toch in tegen al de voorbeelden van de werking van de Heilige Geest die je in de bijbel kunt lezen (denk aan Saulus / Paulus)
Op zich wat je zegt lees je in de bijbel ook terug van verschillende mensen die een mening hebben over volgelingen van de Heere Jezus, mensen die vervuld raakten met de Heilige Geest en anderen zeiden "ze zijn dronken, spreken wartaal e.d."
Wees hier voorzichtig mee, het oordeel is aan God.
Hiernaast, de boom herken je aan de vruchten, ken en herken de vruchten van de Geest.

Cicero schreef:Verder is er in het protestantisme een beproefd concept, namelijk toetsen aan het Woord van God. Dat zou ik nog willen aanvullen met de traditie en de rede. Ook dit geeft geen eenduidige antwoorden, maar geeft in elk geval meer kurken waarop je kunt drijven.


Prima om te drijven op kurken, maar pas op dat je niet afdrijft van Christus.
De Heilige Geest kan uitgeblust worden, bekering (keer op keer) is nodig
Zoek niet enkel in jezelf, in rede, in traditie, in.....naar de Heilige Geest want in jezelf of waar dan ook vindt je het niet. Uiteindelijk weet je niet dat je een kind van God bent omdat je in jezelf de Heilige Geest gevoeld hebt, maar enkel en alleen omdat je vertrouwd op de Heere Jezus en op Gods beloften in Zijn Woord.
Niemand kan zeggen, de Heere Jezus is mijn Heer en Heiland, dan enkel en alleen door de Heilige Geest van God.
Ja, als je Jezus belijdt als jou Heer, dan heb je de Heilige Geest ontvangen!
Iedere (waar) gelovige....de Geest woont diep in je hart... t vlammetje brand vurig en soms zwak (keer op keer bekering nodig)
Overigens is er veel schijn geloof. (herken dit ook door eerlijk zelfonderzoek)
Daar spreekt men niet graag over, maar dat mag nooit verzwegen worden, maar moet op gewezen worden, gewaarschuwd.
De Heilige Geest is onmisbaar in je Geloofsleven en ga jezelf ernstig te rade als je dit mist....strek je uit naar Christus.
Tenslotte is de Heilige Geest niet zichtbaar net als de wind niet zichtbaar is, maar wel voelbaar, zo is dit ook met de Heilige Geest die waait als de wind......de zekerheid is daarom absoluut....De Heilige Geest is Voelbaar, enkel in Geloof, Geloof in Christus alleen Hij is Heer.
Er is een heel topic alleen over de werking van de Heilige Geest, ik haal deze zo even omhoog, lees het door, zeer rijk!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Cicero » 21 aug 2017 07:51

MoesTuin schreef:Jawel hoor, geloof, dan wel, waar Geloof in de Heere Jezus Christus, persoonlijk geloof in je hart....
Dat is de onmisbare voorwaarde als je een relatie hebt met Christus in je persoonlijk leven, want dan pas kan de Heilige Geest gaan werken in jou leven, de Heilige Geest richt de schijnwerpers continue op Christus.

Het probleem waar het hier om gaat is dat mensen met allemaal persoonlijk geloof toch heel verschillende opvattingen kunnen hebben, waarvoor sommigen dan ook nog eens de h. Geest claimen. Dan is geloof dus niet de oplossing, tenzij je het een oplossing vindt jezelf boven anderen te verheffen en hen te verketteren.
Dat gaat toch in tegen al de voorbeelden van de werking van de Heilige Geest die je in de bijbel kunt lezen (denk aan Saulus / Paulus)
Op zich wat je zegt lees je in de bijbel ook terug van verschillende mensen die een mening hebben over volgelingen van de Heere Jezus, mensen die vervuld raakten met de Heilige Geest en anderen zeiden "ze zijn dronken, spreken wartaal e.d."
Wees hier voorzichtig mee, het oordeel is aan God.
Hiernaast, de boom herken je aan de vruchten, ken en herken de vruchten van de Geest.

Dat laatste is het belangrijkste: de vruchten. Dat is een belangrijk criterium.

Verder vind ik dat mensen die claimen een inzicht van h. Geest te hebben, niet bepaald bescheiden. Zou iemand die werkelijk door de Geest is aangeraakt niet juist huiverig zijn voor zo'n machtsclaim?

Prima om te drijven op kurken, maar pas op dat je niet afdrijft van Christus.
In Christus zijn gebeurt altijd in een bepaalde context, en is geen magisch iets dat los staat van het Woord, de Geest, de kerk en de rede.
Zoek niet enkel in jezelf, in rede, in traditie, in.....naar de Heilige Geest want in jezelf of waar dan ook vindt je het niet. Uiteindelijk weet je niet dat je een kind van God bent omdat je in jezelf de Heilige Geest gevoeld hebt, maar enkel en alleen omdat je vertrouwd op de Heere Jezus en op Gods beloften in Zijn Woord.
Uiteraard.

Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 21 aug 2017 08:51

Het beste voorbeeld waar je aan kan toetsen over de vrucht, is de Heere Jezus in Zijn rondwandeling op aarde. Hij was mens geworden, maar had de Heilige Geest, die Hem in alles leidde in Hem. Daarom wist Hij dat er een bloedvloeiende vrouw achter Hem liep, daarom voelde Hij dat ze de zoom van Zijn kleed aanraakte er kracht uit Hem ging, daarom was Hij diep verontwaardigd, dat ze het tempelplein als verkoopplaats gebruikten, daarom schold Hij farrizeeers uit als adderengebroed, die mensen bij God vandaan hield en het om hun ego ging en daarom had Hij een compleet plaatje bij een klein detail, maar bovenal en dat is van belang in kerken, als mensen Hem hoorden praten, dan wisten ze dat er iemand aan het woord was die het niet van zichzelf had maar praatte als macht hebbende
Dan kun je zeggen dat dat kwam omdat Hij God Zelf was, maar datzelfde zie je bij de apostelen, omdat de Heere Jezus met Zijn Geest in hen woont en dat zoek ik bij mensen, niet hun eigen macht, niet alleen regeltjes en aanhalingen van oudvaders etc, maar de Heere Jezus en diens Geest. Dat zijn de vruchten die ik zoek.

En dat zie je bijv wel bij een Luther


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten