Toen was geloof heel gewoon

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Cicero » 21 aug 2017 09:05

Bambi schreef:Dat zijn de vruchten die ik zoek.

En dat zie je bijv wel bij een Luther

Bijvoorbeeld toen hij allerlei ranzige antisemitische teksten schreef? :-k

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor naamloos » 21 aug 2017 09:31

Bambi schreef:Het beste voorbeeld waar je aan kan toetsen over de vrucht, is de Heere Jezus in Zijn rondwandeling op aarde. Hij was mens geworden, maar had de Heilige Geest, die Hem in alles leidde in Hem. Daarom wist Hij dat er een bloedvloeiende vrouw achter Hem liep, daarom voelde Hij dat ze de zoom van Zijn kleed aanraakte er kracht uit Hem ging, daarom was Hij diep verontwaardigd, dat ze het tempelplein als verkoopplaats gebruikten, daarom schold Hij farrizeeers uit als adderengebroed, die mensen bij God vandaan hield en het om hun ego ging en daarom had Hij een compleet plaatje bij een klein detail, maar bovenal en dat is van belang in kerken, als mensen Hem hoorden praten, dan wisten ze dat er iemand aan het woord was die het niet van zichzelf had maar praatte als macht hebbende
Dan kun je zeggen dat dat kwam omdat Hij God Zelf was, maar datzelfde zie je bij de apostelen, omdat de Heere Jezus met Zijn Geest in hen woont en dat zoek ik bij mensen, niet hun eigen macht, niet alleen regeltjes en aanhalingen van oudvaders etc, maar de Heere Jezus en diens Geest Dat zijn de vruchten die ik zoek.

En dat zie je bijv wel bij een Luther
Veroordelen past ons niet. Ik ben vóór het oordeel van de liefde, tenzij iets rechtstreeks tegen Gods geboden ingaat.
Onkruid (dolik) lijkt veel op het goede zaad. Wij mogen niet aan de gang gaan met het uit uittrekken van wat in onze ogen onkruid is.
We zijn allemaal zo verschillend en God pakt ook niet iedereen op dezelfde wijze aan, zowel voor als na de wedergeboorte.
In de 1 vindt je meer herkenning dan in de ander, en soms nauwelijks of niet. Cultuur, karakter, opvoeding e.d. speelt daarin ook een grote rol.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 21 aug 2017 11:21

Cicero schreef:Bijvoorbeeld toen hij allerlei ranzige antisemitische teksten schreef? :-k

Nee toen niet, daarin zie je een stuk eigen emotie en verstand, wat je ook bij dominees ziet.
Ik zeg ook niet dat dominees de Heilige Geest niet hebben, maar er niet uit preken
En dat zie je bij Luther in zijn antisemitisme

En daar ga je voor naar de kerk, om de Heilige Geest via dominees te horen

Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 21 aug 2017 11:27

naamloos schreef:Veroordelen past ons niet. Ik ben vóór het oordeel van de liefde, tenzij iets rechtstreeks tegen Gods geboden ingaat.
Onkruid (dolik) lijkt veel op het goede zaad. Wij mogen niet aan de gang gaan met het uit uittrekken van wat in onze ogen onkruid is.
We zijn allemaal zo verschillend en God pakt ook niet iedereen op dezelfde wijze aan, zowel voor als na de wedergeboorte.
In de 1 vindt je meer herkenning dan in de ander, en soms nauwelijks of niet. Cultuur, karakter, opvoeding e.d. speelt daarin ook een grote rol.

Klopt, dat is het persoonlijke geloofsleven van mensen, maar het ging mij om de prediking vanaf de kansel, waar de Heilige Geest hoort te spreken

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Cicero » 21 aug 2017 11:31

Bambi schreef:Nee toen niet, daarin zie je een stuk eigen emotie en verstand, wat je ook bij dominees ziet.
Ik zeg ook niet dat dominees de Heilige Geest niet hebben, maar er niet uit preken
En dat zie je bij Luther in zijn antisemitisme

En daar ga je voor naar de kerk, om de Heilige Geest via dominees te horen

Vreemd, dat Luther opeens wel door de keuring komt, maar Calvijn niet.

En je hebt nog steeds geen oplossing voor het probleem dat bij al die duizenden dominees honderdduizenden gelovigen in de kerk zitten die wél ervaren dat de Geest gebruik maakt van de woorden van een predikant. Wat is waarschijnlijker? Dat zij het allemaal mis hebben? Of dat jij jouw individuele ervaring onterecht als maatstaf gebruikt om een oordeel te vellen?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 21 aug 2017 11:47

Bambi schreef:Nee toen niet, daarin zie je een stuk eigen emotie en verstand, wat je ook bij dominees ziet.
Ik zeg ook niet dat dominees de Heilige Geest niet hebben, maar er niet uit preken

Bij het Votum en Groet spreekt een predikant (vaak) dit uit:
Genade zij u en vrede van God de Vader en van Zijn Zoon Jezus Christus in de gemeenschap van de Heilige Geest
of
Genade zij u en vrede van Hem Die is, Die was en Die komen zal. En van de zeven Geesten Die voor Zijn troon zijn. En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden en de Overste van al de koningen der aarde. En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.

Kan het dan toch zijn dat de Heilige Geest geweken is in die gemeente?
Bambi schreef:En daar ga je voor naar de kerk, om de Heilige Geest via dominees te horen

Zeker. Maar ook als mede lidmaat van het Lichaam. Een lichaam functioneert pas echt optimaal, als alle lichaamsdelen er op, in en aanzitten.

Ik vergelijk jou met een thuislezer/luisteraar. Mensen kunnen om allerlei redenen niet maar naar de kerk gaan, maar in huiselijke kring een soort kerkdienst beleggen.
Dat kan natuurlijk ook in je eentje.
Ik ken mensen die een tijdlang thuisbleven. Maar ze gingen toch de gemeenschap met andere gelovigen missen.
En een doopdienst. En het Heilig Avondmaal. En ze vroegen zich af, hoe moet het als ik straks ernstig ziek word en kom te overlijden? Dan is er geen herder voor mij.
Zo zochten zij toch een kerkelijk dak.

Jij leeft dicht bij God. Je vraagt in alles Zijn goedkeuring en of Hij je de weg wilt wijzen.
Kun je dan niet geloven dat God jou een kerk aanwijst?

Een citaat geschreven door ds Hegger:
Geen Geest? Eigen schuld
Het is heel duidelijk dat de Heilige Geest Zich in de ene gemeente veel minder openbaart dan in de andere. Een Geestarme gemeente heeft daar zelf schuld aan. En men weigert die schuld te aanvaarden en gebruikt daarvoor als excuus de op zichzelf bijbelse waarheid, namelijk dat de Geest soeverein is en waait waar en waarheen Hij wil. Maar men veronachtzaamt dan drie andere, eveneens bijbelse waarheden, namelijk dat wij(!) de Geest kunnen weerstaan (Hand. 7:51), bedroeven (Ef. 4:20) en zelfs (!) uitblussen, uitdoven (1 Thess. 1:19).

Men verschuilt eigen armoede aan Geest achter een eenzijdige, en daarom onjuiste verklaring van Jes. 55:11: ‘Het (Mijn Woord) zal niet ledig tot Mij weerkeren, maar het zal doen wat Mij behaagt en dat volbrengen waartoe Ik het zend’. Men verklaart dat zo: Als het (geschreven) Woord van God juist wordt weergegeven, werkt het altijd iets uit, ten goede of ten kwade. Op zichzelf is dat juist, maar men verbindt daar de volgende onjuiste conclusie aan: ‘Dùs is er niet méér nodig dan de juiste verkondiging van het Woord’. Mijn bezwaren tegen deze opvatting zijn: a. Jezus heeft het Woord zuiverder verkondigd dan welke predikant ook, maar zelfs Zijn meest getrouwen, de twaalf discipelen, lieten Hem in de steek. Alleen Johannes en enkele vrouwen stonden bij het kruis. De Rotsman verloochende Hem en Judas heeft Hem verraden.

Uit die feiten blijkt al dat je niet zonder meer mag uitgaan van de stelling: Naar de mate dat het Woord zuiverder gebracht wordt, brengt het vrucht voort. b. Het is ook in strijd met wat Jezus Zelf daarover heeft gezegd: ‘Het is beter voor u dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen. Hij zal u de weg wijzen tot de volle waarheid’ (Joh. 16:7,13). En we zien de vrucht van het komen van de Geest: ‘Op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd’ (Hand. 2:41). Maar wat is dan wel dat extra wat de apostelen kregen en dat, zo het de Here behaagt, vanaf de Pinksterdag weggelegd is voor ieder die in Hem gelooft (Joh. 7:39)? Dat is heel moeilijk te beschrijven. Het is een gloed die dan door je heentrekt. Dan ervaar je iets van de tongen als van vuur die zich op ieder van de aanwezigen op de Pinksterdag neerzetten. Het lijkt op de ‘stromen van levend water,’ waarvan Jezus zei dat ze zullen vloeien uit het binnenste van de gelovigen. Dat is de Heilige Geest ‘Die uitgestort wordt op alle vlees’ (Hand. 2:17,18).

Ben je het met ds Hegger eens?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 21 aug 2017 12:31

Cicero schreef:Vreemd, dat Luther opeens wel door de keuring komt, maar Calvijn niet.

Luther maakte in zijn tomeloze liefde voor de Heere Jezus de fout om door te draven in zijn emoties. Daarin zie ik hetzelfde als bij Petrus die in zijn liefde voor de Heere Jezus een soldaat het oor afhakte. Hij is er niet schuldig aan dat nazies zijn woorden gebruikten als excuus voor jodenvervolging. Hij heeft wel in zijn eentje de hele roomse kerk omver gegooid, net als Jezus de tafels op het tempelplein
Calvijn was alleen met zijn eigen ego bezig en die heeft daadwerkelijk iemand de dood ingejaagd door eigen toedoen, dat is een groot verschil

En je hebt nog steeds geen oplossing voor het probleem dat bij al die duizenden dominees honderdduizenden gelovigen in de kerk zitten die wél ervaren dat de Geest gebruik maakt van de woorden van een predikant. Wat is waarschijnlijker? Dat zij het allemaal mis hebben? Of dat jij jouw individuele ervaring onterecht als maatstaf gebruikt om een oordeel te vellen?

God kan ook ongelovigen gebruiken
Maar als ik zie dat door kerk en prediking en boeken van o.a. Calvijn, mijn vader 75 jaar van zijn leven bang werd dat het voor hem niet was weggelegd, en juist het echte Woord van God wat hij als kind al kreeg onderdrukte, dan zie ik weinig Heilige Geest in die predikingen

En er zijn nog wel dominees waar ik wel de Heilige Geest in hoor, zoals bijv ds vd Net en ds Kattenberg, maar die schijnen dan te licht te zijn
En meerdere dominees die met emiraat zijn. Het is ook wel opvallend en een gegeven dat dominees met emiraat of zendelingen, preken wat de Geest zegt, en niet de dogma;s napraten die hun opgelegd worden door de kerk

Hoewel ik als kind ds vd Net ook een aardige man vond, toen hij nog dominee was en wel eens kwam preken in onze toen vacante gemeente

Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 21 aug 2017 12:55

Chaya schreef:Bij het Votum en Groet spreekt een predikant (vaak) dit uit:
Genade zij u en vrede van God de Vader en van Zijn Zoon Jezus Christus in de gemeenschap van de Heilige Geest
of
Genade zij u en vrede van Hem Die is, Die was en Die komen zal. En van de zeven Geesten Die voor Zijn troon zijn. En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden en de Overste van al de koningen der aarde. En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.

Kan het dan toch zijn dat de Heilige Geest geweken is in die gemeente?
Dat zijn woorden, die ieder mens uit kan spreken

Zeker. Maar ook als mede lidmaat van het Lichaam. Een lichaam functioneert pas echt optimaal, als alle lichaamsdelen er op, in en aanzitten.

Ik vergelijk jou met een thuislezer/luisteraar. Mensen kunnen om allerlei redenen niet maar naar de kerk gaan, maar in huiselijke kring een soort kerkdienst beleggen.
Dat kan natuurlijk ook in je eentje.
Ik ken mensen die een tijdlang thuisbleven. Maar ze gingen toch de gemeenschap met andere gelovigen missen.
En een doopdienst. En het Heilig Avondmaal. En ze vroegen zich af, hoe moet het als ik straks ernstig ziek word en kom te overlijden? Dan is er geen herder voor mij.
Zo zochten zij toch een kerkelijk dak.

Jij leeft dicht bij God. Je vraagt in alles Zijn goedkeuring en of Hij je de weg wilt wijzen.
Kun je dan niet geloven dat God jou een kerk aanwijst?
Je houdt teveel vast aan de kerk als instituut. DE KERK is een gemeenschap der Heiligen, gelovigen onder elkaar dus, dat kan overal,
zelfs hier. En meneer Hegger daar ga ik me niet in verdiepen


Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 21 aug 2017 13:01

Deze mensen noemen zichzelf ook Christen en zitten ongetwijfeld iedere zondag in de kerk en kijk hoe zij de Bijbel uitleggen en misbruiken voor eigen ego en emoties

https://twitter.com/JMKTV/status/897870258433921024

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 21 aug 2017 13:06

Gisteravond las ik het blaadje van Bewaar het Pand.
ds. Hoefnagel beantwoordde twee vragen van een lezer: Boos op God.

Dit stukje trof mij in het antwoord:
Met andere woorden: een persoonlijk getuigenis over Wie de Heere voor us is, doet onder Gods zegen meer dan 10 kreken over wat hoort en wat niet hoort. Is dat trouwens niet de armoede van de tijd dat er geen levend getuigenis uitgaat van de kerk? En dat kerkmensen niet kunnen vertellen wie de Heere voor hen is? Een jonge man uit de wereld lag op sterven en hij schreeuwde het uit van angst. Zijn ouders gingen ten einde raad naar de buren om hulp, want, zo wisten zij, die gaan naar de kerk. Maar de buren stonden met lege handen en gesloten monden en zagen het schouwspel ontzet aan.
Geen woord, geen gebed, geen heenwijzing naar Hem Die zondaren redt van de dood. Is dat niet erg?


Bambi schreef:Je houdt teveel vast aan de kerk als instituut. DE KERK is een gemeenschap der Heiligen, gelovigen onder elkaar dus, dat kan overal,
zelfs hier.

In Handelingen 2 wordt al gesproken over het stichten van een eerste gemeente.

En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen.

Hoe moet je dat dan verstaan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Cicero » 21 aug 2017 13:07

Bambi schreef:Luther maakte in zijn tomeloze liefde voor de Heere Jezus de fout om door te draven in zijn emoties. Daarin zie ik hetzelfde als bij Petrus die in zijn liefde voor de Heere Jezus een soldaat het oor afhakte. Hij is er niet schuldig aan dat nazies zijn woorden gebruikten als excuus voor jodenvervolging. Hij heeft wel in zijn eentje de hele roomse kerk omver gegooid, net als Jezus de tafels op het tempelplein
Calvijn was alleen met zijn eigen ego bezig en die heeft daadwerkelijk iemand de dood ingejaagd door eigen toedoen, dat is een groot verschil

Zucht... je beseft wel dat Luther bijvoorbeeld erg voor het vermoorden van 'heksen' was en zo?
Maar goed, volgens mij heb je erg weinig van beide mannen gelezen, want terwijl Luther juist een groot ego had en grof was, is Calvijn meestal erg bescheiden en genuanceerd.
God kan ook ongelovigen gebruiken
Maar als ik zie dat door kerk en prediking en boeken van o.a. Calvijn, mijn vader 75 jaar van zijn leven bang werd dat het voor hem niet was weggelegd, en juist het echte Woord van God wat hij als kind al kreeg onderdrukte, dan zie ik weinig Heilige Geest in die predikingen

Die prediking is niet gebaseerd op Calvijn, maar op de nadere reformatie en latere uitwassen daarvan. Bij Calvijn was het gebruikelijk bijvoorbeeld dat de hele kerk aan het avondmaal ging.
En er zijn nog wel dominees waar ik wel de Heilige Geest in hoor, zoals bijv ds vd Net en ds Kattenberg, maar die schijnen dan te licht te zijn
En meerdere dominees die met emiraat zijn. Het is ook wel opvallend en een gegeven dat dominees met emiraat of zendelingen, preken wat de Geest zegt, en niet de dogma;s napraten die hun opgelegd worden door de kerk
Hoewel ik als kind ds vd Net ook een aardige man vond, toen hij nog dominee was en wel eens kwam preken in onze toen vacante gemeente

Je hebt nog steeds niet geantwoord op de vraag wat waarschijnlijker is: dat jouw oordeel dat van de Geest is, of dat de Geest op verschillende manieren werkt, die jij misschien niet altijd herkent?

Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 21 aug 2017 15:09

Cicero schreef:Zucht... je beseft wel dat Luther bijvoorbeeld erg voor het vermoorden van 'heksen' was en zo?
Maar goed, volgens mij heb je erg weinig van beide mannen gelezen, want terwijl Luther juist een groot ego had en grof was, is Calvijn meestal erg bescheiden en genuanceerd.

Die prediking is niet gebaseerd op Calvijn, maar op de nadere reformatie en latere uitwassen daarvan. Bij Calvijn was het gebruikelijk bijvoorbeeld dat de hele kerk aan het avondmaal ging.

Je hebt nog steeds niet geantwoord op de vraag wat waarschijnlijker is: dat jouw oordeel dat van de Geest is, of dat de Geest op verschillende manieren werkt, die jij misschien niet altijd herkent?

Als ik je vertel dat ik vele dominees uit de GerGem Calvijn hoor aanhalen om dingen te verklaren, waar is hun preek dan op gebaseerd?

En zucht.........over Calvijn en Luther heb ik gelezen en bescheiden of een grote mond is niet de graadmeter voor ego
De grootste ego's gillen niet het hardst
Het gaat erom wat ze zeggen

En als ik zie dat mijn vader, zelfs jaren ook nog es door de weeks naar de kerk ging en bijna alle prekenboeken versleten heeft die er te krijgen zijn en juist door gesprekken met andere gelovigen en Gods rem op de prekenboeken weer terug kwam bij wat God hem als kind verteld heeft, wat kwam er dan van de Heilige Geest?
En natuurlijk zijn er mensen die in de kerk geraakt worden door de Heilige Geest, maar dat gebeurt ook buiten de kerk. En mijn vraag is dan: Gebeurt dat in iedere preek bij iedere dominee in iedere kerk, of mondjesmaat, vaak maar door 1 zinnetje in een preek?

Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 21 aug 2017 15:16

Chaya schreef:Gisteravond las ik het blaadje van Bewaar het Pand.
ds. Hoefnagel beantwoordde twee vragen van een lezer: Boos op God.

Dit stukje trof mij in het antwoord:
Met andere woorden: een persoonlijk getuigenis over Wie de Heere voor us is, doet onder Gods zegen meer dan 10 kreken over wat hoort en wat niet hoort. Is dat trouwens niet de armoede van de tijd dat er geen levend getuigenis uitgaat van de kerk? En dat kerkmensen niet kunnen vertellen wie de Heere voor hen is? Een jonge man uit de wereld lag op sterven en hij schreeuwde het uit van angst. Zijn ouders gingen ten einde raad naar de buren om hulp, want, zo wisten zij, die gaan naar de kerk. Maar de buren stonden met lege handen en gesloten monden en zagen het schouwspel ontzet aan.
Geen woord, geen gebed, geen heenwijzing naar Hem Die zondaren redt van de dood. Is dat niet erg?

Dat is diep triest ja. Ze hadden met hem en voor moeten bidden. maar ze zullen vast liever een dominee daar gehad hebben, want alleen die praat toch door de Heilige Geest leren ze in de kerk?

In Handelingen 2 wordt al gesproken over het stichten van een eerste gemeente.

En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen.

Hoe moet je dat dan verstaan?

Een gemeente ja, gelovigen die allemaal de Heilige Geest hebben en horen praten in hun hart. Geen instituut met dogma's die alle gelovigen buitensluit en alleen de dominee en enkele aanwezigen als echte gelovigen ziet

Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 21 aug 2017 15:20

Weet je wat een dominee hoort te preken aan alle gelovigen in de kerk Want als mensen geloven dat de Heere Jezus de Zoon van God is die in het vlees gekomen is, dan ben je volgens Paulus tenslotte al een echte gelovige

De dominee hoort te preken dat die mensen er dus al bijhoren en hoort mensen daarop aan te spreken, en ze te leren de stem van God te verstaan en wat er fout is in bepaalde denkwijzes die ze hebben, net als Paulus
Maar wat horen ze in de kerk?
Ja, jullie geloven dat wel, zoals Paulus het zegt, maar jullie horen er nog niet bij, daar moet je eerst nog een diep zondebesef voor hebben, dus ik preek vandaag voor de mensen die dat al hebben, en jullie moeten luisteren en jaloers worden

En als je dat preken vanuit de Heilige Geest noemt, dan ken je de Heilige Geest niet

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 21 aug 2017 15:31

Bambi schreef:Een gemeente ja, gelovigen die allemaal de Heilige Geest hebben en horen praten in hun hart. Geen instituut met dogma's die alle gelovigen buitensluit en alleen de dominee en enkele aanwezigen als echte gelovigen ziet

Okay, jouw punt is helder.
Maar als je het niet erg vindt, wil ik graag weer on topic.
Ik vond een artikel in Trouw, dat zo eindigt:

Had de EO die programmareeks niet beter 'Toen was de kerk heel gewoon' kunnen noemen?

Geloven ligt niet voor de hand. Geloven gaat om woorden en namen en verhalen die verre van gewoon zijn. Geloven gaat, geloof ik, om God, om Christus, om aanvaard worden en de ander aanvaarden, om gerechtigheid en vrede en naastenliefde, om verzoening, om licht, om vrijheid.

Ik geloof er niks van dat daar ooit ook maar iets gewoon aan is geweest.

IK GELOOF ER NIKS VAN

Dus niet het geloof was gewoon, maar de kerk was gewoon.
De schrijver is geboren in de jaren '70. Toen was de ontkerkelijking al bezig.

Opmerkelijk is het toch wel dat als er een ramp gebeurt, de kerk inderdaad er gewoon bijhoort en er een herdenkingsdienst wordt belegd, waar ook buitenkerkelijken naar toe gaan.
Ook op kerstavond zijn veel kerken gevuld. Met mensen die het hele jaar de kerk voorbij lopen.
Is daar een verklaring voor?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten