Bambi schreef:Dat zijn de vruchten die ik zoek.
En dat zie je bijv wel bij een Luther
Bijvoorbeeld toen hij allerlei ranzige antisemitische teksten schreef?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Bambi schreef:Dat zijn de vruchten die ik zoek.
En dat zie je bijv wel bij een Luther
Veroordelen past ons niet. Ik ben vóór het oordeel van de liefde, tenzij iets rechtstreeks tegen Gods geboden ingaat.Bambi schreef:Het beste voorbeeld waar je aan kan toetsen over de vrucht, is de Heere Jezus in Zijn rondwandeling op aarde. Hij was mens geworden, maar had de Heilige Geest, die Hem in alles leidde in Hem. Daarom wist Hij dat er een bloedvloeiende vrouw achter Hem liep, daarom voelde Hij dat ze de zoom van Zijn kleed aanraakte er kracht uit Hem ging, daarom was Hij diep verontwaardigd, dat ze het tempelplein als verkoopplaats gebruikten, daarom schold Hij farrizeeers uit als adderengebroed, die mensen bij God vandaan hield en het om hun ego ging en daarom had Hij een compleet plaatje bij een klein detail, maar bovenal en dat is van belang in kerken, als mensen Hem hoorden praten, dan wisten ze dat er iemand aan het woord was die het niet van zichzelf had maar praatte als macht hebbende
Dan kun je zeggen dat dat kwam omdat Hij God Zelf was, maar datzelfde zie je bij de apostelen, omdat de Heere Jezus met Zijn Geest in hen woont en dat zoek ik bij mensen, niet hun eigen macht, niet alleen regeltjes en aanhalingen van oudvaders etc, maar de Heere Jezus en diens Geest Dat zijn de vruchten die ik zoek.
En dat zie je bijv wel bij een Luther
Cicero schreef:Bijvoorbeeld toen hij allerlei ranzige antisemitische teksten schreef?
naamloos schreef:Veroordelen past ons niet. Ik ben vóór het oordeel van de liefde, tenzij iets rechtstreeks tegen Gods geboden ingaat.
Onkruid (dolik) lijkt veel op het goede zaad. Wij mogen niet aan de gang gaan met het uit uittrekken van wat in onze ogen onkruid is.
We zijn allemaal zo verschillend en God pakt ook niet iedereen op dezelfde wijze aan, zowel voor als na de wedergeboorte.
In de 1 vindt je meer herkenning dan in de ander, en soms nauwelijks of niet. Cultuur, karakter, opvoeding e.d. speelt daarin ook een grote rol.
Bambi schreef:Nee toen niet, daarin zie je een stuk eigen emotie en verstand, wat je ook bij dominees ziet.
Ik zeg ook niet dat dominees de Heilige Geest niet hebben, maar er niet uit preken
En dat zie je bij Luther in zijn antisemitisme
En daar ga je voor naar de kerk, om de Heilige Geest via dominees te horen
Bambi schreef:Nee toen niet, daarin zie je een stuk eigen emotie en verstand, wat je ook bij dominees ziet.
Ik zeg ook niet dat dominees de Heilige Geest niet hebben, maar er niet uit preken
Bambi schreef:En daar ga je voor naar de kerk, om de Heilige Geest via dominees te horen
Cicero schreef:Vreemd, dat Luther opeens wel door de keuring komt, maar Calvijn niet.
Luther maakte in zijn tomeloze liefde voor de Heere Jezus de fout om door te draven in zijn emoties. Daarin zie ik hetzelfde als bij Petrus die in zijn liefde voor de Heere Jezus een soldaat het oor afhakte. Hij is er niet schuldig aan dat nazies zijn woorden gebruikten als excuus voor jodenvervolging. Hij heeft wel in zijn eentje de hele roomse kerk omver gegooid, net als Jezus de tafels op het tempelplein
Calvijn was alleen met zijn eigen ego bezig en die heeft daadwerkelijk iemand de dood ingejaagd door eigen toedoen, dat is een groot verschil
En je hebt nog steeds geen oplossing voor het probleem dat bij al die duizenden dominees honderdduizenden gelovigen in de kerk zitten die wél ervaren dat de Geest gebruik maakt van de woorden van een predikant. Wat is waarschijnlijker? Dat zij het allemaal mis hebben? Of dat jij jouw individuele ervaring onterecht als maatstaf gebruikt om een oordeel te vellen?
Chaya schreef:Bij het Votum en Groet spreekt een predikant (vaak) dit uit:
Genade zij u en vrede van God de Vader en van Zijn Zoon Jezus Christus in de gemeenschap van de Heilige Geest
of
Genade zij u en vrede van Hem Die is, Die was en Die komen zal. En van de zeven Geesten Die voor Zijn troon zijn. En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden en de Overste van al de koningen der aarde. En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.
Kan het dan toch zijn dat de Heilige Geest geweken is in die gemeente?
Dat zijn woorden, die ieder mens uit kan spreken
Zeker. Maar ook als mede lidmaat van het Lichaam. Een lichaam functioneert pas echt optimaal, als alle lichaamsdelen er op, in en aanzitten.
Ik vergelijk jou met een thuislezer/luisteraar. Mensen kunnen om allerlei redenen niet maar naar de kerk gaan, maar in huiselijke kring een soort kerkdienst beleggen.
Dat kan natuurlijk ook in je eentje.
Ik ken mensen die een tijdlang thuisbleven. Maar ze gingen toch de gemeenschap met andere gelovigen missen.
En een doopdienst. En het Heilig Avondmaal. En ze vroegen zich af, hoe moet het als ik straks ernstig ziek word en kom te overlijden? Dan is er geen herder voor mij.
Zo zochten zij toch een kerkelijk dak.
Jij leeft dicht bij God. Je vraagt in alles Zijn goedkeuring en of Hij je de weg wilt wijzen.
Kun je dan niet geloven dat God jou een kerk aanwijst?
Je houdt teveel vast aan de kerk als instituut. DE KERK is een gemeenschap der Heiligen, gelovigen onder elkaar dus, dat kan overal,
zelfs hier. En meneer Hegger daar ga ik me niet in verdiepen
Bambi schreef:Je houdt teveel vast aan de kerk als instituut. DE KERK is een gemeenschap der Heiligen, gelovigen onder elkaar dus, dat kan overal,
zelfs hier.
Bambi schreef:Luther maakte in zijn tomeloze liefde voor de Heere Jezus de fout om door te draven in zijn emoties. Daarin zie ik hetzelfde als bij Petrus die in zijn liefde voor de Heere Jezus een soldaat het oor afhakte. Hij is er niet schuldig aan dat nazies zijn woorden gebruikten als excuus voor jodenvervolging. Hij heeft wel in zijn eentje de hele roomse kerk omver gegooid, net als Jezus de tafels op het tempelplein
Calvijn was alleen met zijn eigen ego bezig en die heeft daadwerkelijk iemand de dood ingejaagd door eigen toedoen, dat is een groot verschil
God kan ook ongelovigen gebruiken
Maar als ik zie dat door kerk en prediking en boeken van o.a. Calvijn, mijn vader 75 jaar van zijn leven bang werd dat het voor hem niet was weggelegd, en juist het echte Woord van God wat hij als kind al kreeg onderdrukte, dan zie ik weinig Heilige Geest in die predikingen
En er zijn nog wel dominees waar ik wel de Heilige Geest in hoor, zoals bijv ds vd Net en ds Kattenberg, maar die schijnen dan te licht te zijn
En meerdere dominees die met emiraat zijn. Het is ook wel opvallend en een gegeven dat dominees met emiraat of zendelingen, preken wat de Geest zegt, en niet de dogma;s napraten die hun opgelegd worden door de kerk
Hoewel ik als kind ds vd Net ook een aardige man vond, toen hij nog dominee was en wel eens kwam preken in onze toen vacante gemeente
Cicero schreef:Zucht... je beseft wel dat Luther bijvoorbeeld erg voor het vermoorden van 'heksen' was en zo?
Maar goed, volgens mij heb je erg weinig van beide mannen gelezen, want terwijl Luther juist een groot ego had en grof was, is Calvijn meestal erg bescheiden en genuanceerd.
Die prediking is niet gebaseerd op Calvijn, maar op de nadere reformatie en latere uitwassen daarvan. Bij Calvijn was het gebruikelijk bijvoorbeeld dat de hele kerk aan het avondmaal ging.
Je hebt nog steeds niet geantwoord op de vraag wat waarschijnlijker is: dat jouw oordeel dat van de Geest is, of dat de Geest op verschillende manieren werkt, die jij misschien niet altijd herkent?
Chaya schreef:Gisteravond las ik het blaadje van Bewaar het Pand.
ds. Hoefnagel beantwoordde twee vragen van een lezer: Boos op God.
Dit stukje trof mij in het antwoord:
Met andere woorden: een persoonlijk getuigenis over Wie de Heere voor us is, doet onder Gods zegen meer dan 10 kreken over wat hoort en wat niet hoort. Is dat trouwens niet de armoede van de tijd dat er geen levend getuigenis uitgaat van de kerk? En dat kerkmensen niet kunnen vertellen wie de Heere voor hen is? Een jonge man uit de wereld lag op sterven en hij schreeuwde het uit van angst. Zijn ouders gingen ten einde raad naar de buren om hulp, want, zo wisten zij, die gaan naar de kerk. Maar de buren stonden met lege handen en gesloten monden en zagen het schouwspel ontzet aan.
Geen woord, geen gebed, geen heenwijzing naar Hem Die zondaren redt van de dood. Is dat niet erg?
Dat is diep triest ja. Ze hadden met hem en voor moeten bidden. maar ze zullen vast liever een dominee daar gehad hebben, want alleen die praat toch door de Heilige Geest leren ze in de kerk?
In Handelingen 2 wordt al gesproken over het stichten van een eerste gemeente.
En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen.
Hoe moet je dat dan verstaan?
Bambi schreef:Een gemeente ja, gelovigen die allemaal de Heilige Geest hebben en horen praten in hun hart. Geen instituut met dogma's die alle gelovigen buitensluit en alleen de dominee en enkele aanwezigen als echte gelovigen ziet
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten