Toen was geloof heel gewoon

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Cicero » 21 aug 2017 15:57

Bambi schreef:Als ik je vertel dat ik vele dominees uit de GerGem Calvijn hoor aanhalen om dingen te verklaren, waar is hun preek dan op gebaseerd?
Tja, ze citeren ook uit de Bijbel terwijl jij ook zegt dat hun prediking niet Bijbels is. Je kunt uit Calvijn halen wat je wilt natuurlijk.
En als ik zie dat mijn vader, zelfs jaren ook nog es door de weeks naar de kerk ging en bijna alle prekenboeken versleten heeft die er te krijgen zijn en juist door gesprekken met andere gelovigen en Gods rem op de prekenboeken weer terug kwam bij wat God hem als kind verteld heeft, wat kwam er dan van de Heilige Geest?
En natuurlijk zijn er mensen die in de kerk geraakt worden door de Heilige Geest, maar dat gebeurt ook buiten de kerk. En mijn vraag is dan: Gebeurt dat in iedere preek bij iedere dominee in iedere kerk, of mondjesmaat, vaak maar door 1 zinnetje in een preek?

Ik snap die focus op de Geest niet zo. Als er ergens eenzijdig gepreekt wordt, dan wordt het evangelie uiteraard tekort gedaan. Maar om dan maar te zeggen dat ze niet vanuit de Geest spreken, vind ik veel te ver gaan. Daar heeft een mens maar zeer beperkt zicht op. Vandaar dat ik vind dat je niet zo snel en absoluut kunt oordelen.

Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 21 aug 2017 15:58

Chaya schreef:Okay, jouw punt is helder.
Maar als je het niet erg vindt, wil ik graag weer on topic.
Volgens mij is het zo on topic als wat. Dat is namelijk de reden waarom velen de kerken de rug toekeren, ze horen er toch niet bij en zitten voor Piet Snot daar. En gingen naar de kerk omdat het moest en hoorde en uit angst
Ik vond een artikel in Trouw, dat zo eindigt:

Had de EO die programmareeks niet beter 'Toen was de kerk heel gewoon' kunnen noemen?

Geloven ligt niet voor de hand. Geloven gaat om woorden en namen en verhalen die verre van gewoon zijn. Geloven gaat, geloof ik, om God, om Christus, om aanvaard worden en de ander aanvaarden, om gerechtigheid en vrede en naastenliefde, om verzoening, om licht, om vrijheid.

Ik geloof er niks van dat daar ooit ook maar iets gewoon aan is geweest.

IK GELOOF ER NIKS VAN

Dus niet het geloof was gewoon, maar de kerk was gewoon.
De schrijver is geboren in de jaren '70. Toen was de ontkerkelijking al bezig.

Opmerkelijk is het toch wel dat als er een ramp gebeurt, de kerk inderdaad er gewoon bijhoort en er een herdenkingsdienst wordt belegd, waar ook buitenkerkelijken naar toe gaan.
Ook op kerstavond zijn veel kerken gevuld. Met mensen die het hele jaar de kerk voorbij lopen.
Is daar een verklaring voor?

Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 21 aug 2017 16:04

Cicero schreef:Tja, ze citeren ook uit de Bijbel terwijl jij ook zegt dat hun prediking niet Bijbels is. Je kunt uit Calvijn halen wat je wilt natuurlijk.

Ik snap die focus op de Geest niet zo. Als er ergens eenzijdig gepreekt wordt, dan wordt het evangelie uiteraard tekort gedaan. Maar om dan maar te zeggen dat ze niet vanuit de Geest spreken, vind ik veel te ver gaan. Daar heeft een mens maar zeer beperkt zicht op. Vandaar dat ik vind dat je niet zo snel en absoluut kunt oordelen.

Dit gaat over dominees, wat moet je nog meer weten?

Mattheus 7:15 Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.
16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!


En vergelijk dat met Handelingen 20
28 Zo hebt dan acht op uzelven, en op de gehele kudde, over dewelke u de Heilige Geest tot opzieners gesteld heeft, om de Gemeente Gods te weiden, welke Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed.
29 Want dit weet ik, dat na mijn vertrek zware wolven tot u inkomen zullen, die de kudde niet sparen.
30 En uit uzelven zullen mannen opstaan, sprekende verkeerde dingen, om de discipelen af te trekken achter zich.

En lees daar dan de kanttekeningen van vooral wat er staat bij het woord WOLVEN en wees dan maar blij dat velen het zelf bij God en de Heilige Geest Zelf gezocht hebben en de stem van de herder wel gehoord hebben, ook al werden die in de kerk dichtgestopt

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor GDK » 21 aug 2017 19:20

Bambi schreef:Volgens mij is het zo on topic als wat. Dat is namelijk de reden waarom velen de kerken de rug toekeren, ze horen er toch niet bij en zitten voor Piet Snot daar. En gingen naar de kerk omdat het moest en hoorde en uit angst



In onderstaande video legt Knevel uit aan Jinek waar de crux zit : verlies van relevantie en transcedentie. Met name veroorzaakt door de welvaart en de wetenschap. In ons dagelijkse leven is God overbodig geworden, we redden onszelf wel. En dat geeft een knagend gevoel, waarop niemand goed een antwoord weet. Sommigen drukken de vragen weg en blijven onveranderlijk de oude waarheid verkondigen. Elke opkomende vraag wordt als ongeloof getorpedeerd. Anderen vinden de relevantie terug in de bevrijdende en de op gebed genezende God. Want als God geneest waar de dokter afhaakt, dan is Hij weer relevant. Probleem opgelost. Maar zo werkt het niet volgens mij.

Mijn mening is dat we (de kerk) de vragen en twijfel die we ook zelf kennen eerlijk onder ogen moeten zien en benoemen. Als er een uitweg is, dan ligt hij daarin. Het geloof en de kerk zijn niet relevant en moetendat niet willen zijn. Hooguit de relevantie van iemand die langgeleden de marteldood aan het kruis stierf.


https://www.youtube.com/watch?v=BlWtbhDPFEE
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor pindas83 » 21 aug 2017 21:27

mona schreef:In een gemeente van 1000 leden is het moeilijk om het anders te doen. Dan blijf je altijd zitten met een stukje anonimiteit en passiviteit, omdat dat niet anders georganiseerd kan worden.
In een kleine gemeente kan dat wel. Met enige regelmaat bezoek ik een dienst die anders is vorm gegeven. Waar preekbespreking gehouden wordt, aansluitend aan de dienst. Waar daarna de preekbepreking besproken wordt met koffie :D
Maar er blijft toch altijd iemand die voorgaat. Dus er is wel een moment dat de informatie vanaf 1 kant komt. Maar dat geeft toch ook niet? We zijn er ook om onderwijs te krijgen.
Ik vind ook de traditionele dienst fijn, met de rust en ingetogenheid.
Belangrijkste is dat er eerlijk en Bijbels gepreekt wordt.


Wij zitten zelf in een vrij kleine gemeente, pakweg 100-120 man 's morgens, 's middags nog niet de helft.
Ook bij ons van tijd tot tijd is er preekbespeking na de middagdienst, heel soms na de morgendienst.

Ik vind het ook helemaal niet erg om een traditionele dienst te hebben met orde en rust, alleen ik hoor ook andere geluiden van mensen die wél behoefte hebben aan een meer persoonlijke of eigentijdse 'touch' om het even zo te noemen.

Misschien dat de middagdienst op termijn een dergelijk karakter gaat krijgen anders ben ik bang dat deze in het geheel geschrapt gaat worden.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Radical » 22 aug 2017 08:04

Toen was Geloof heel gewoon,

Gisteren is voorbij, morgen is toekomst, Vandaag is de dag die de Heere je Geeft, sta op en schitter, vraag en het zal je gegeven worden, klop en de deur zal opengedaan worden, roep en je zult antwoordt krijgen,
Er is er maar een die alle macht heeft in de hemel en op aarde "" Jezus Christus Hij gekruisigd ""

en zijn heerschappij kent geen einde !!
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor benefietdiner » 23 aug 2017 17:48

Bambi schreef:Dat bedoel ik. En als je dan bedenkt, dat mijn vader al als kind van God de boodschap heeft gekregen, dat hij erbij hoort. En dan de rest van zijn leven in angst heeft geleefd, door de kerk en dominees, dat hij er toch niet bij hoort. En zijn hele leven maar is blijven zoeken naar dat wat hem zo zou raken en in een diep zondebesef zou gooien, zoals het toch hoort. Die rotte angst heb ik mijn hele jeugd gevoeld en heeft mijn christelijk leven verpest. Want als mijn vader had aanvaard dat hij er bij hoorde en die relatie met God had gezien als het belangrijkste in zijn leven en dat ons had meegegeven, wat had zijn en mijn leven er dan anders uitgezien. Dan had ik niet pas op mijn 35e hoeven ontdekken dat God niet die boeman is ver boven mij in de hemel en alleen voor de mensen in het zwart, die aan het avondmaal gaan, maar al als kind die relatie gehad en met God geleefd zoals nu en niet eens de wereld ingegaan met alle rot fouten van dien.
Ik heb hier toen gevraagd of mensen voor mijn vader wilden bidden, dat hij zekerheid kreeg. En weet je hoe God die zekerheid gegeven heeft? Toen mijn vader weer es in zijn prekenboeken aan het zoeken was, naar die bigboom zondebesef, heeft God hem gestopt en duidelijk gezegd er eens mee op te houden, want het moest eens klaar zijn om het maar zelf te doen en toen kreeg hij weer die herinnering van de boodschap die hij kreeg als kind.
Ik heb mijn vader vaak gezegd, dat hij er al was, want hij had net als ik een relatie met God en dat kan alleen maar door de Heere Jezus, dus hij was er al. Maar hij wilde mij niet geloven, want hoe kon een vrouw die in een lange broek loopt en naar wereldse muziek luistert en niet eens naar de kerk gaat nu een relatie met God hebben,dat moest toch van de duvel zijn. Tot hij stilgezet is met zijn prekenboeken en met zijn broers ging praten, waar hij altijd tegen op keek, want die zaten in de kerkenraad van de Ger Gem en die hadden het al. En wat was zijn grote verbazing?
Die hadden hetzelfde als hij. En wat was God Zijn volgende eyeopener? God gaf mij de boodschap dat een van die broers eerder zou overlijden dan mijn vader en een week later overleed die oom. Hoe kon ik dat weten dan alleen door God? Weer een rot idee ingeprent door kerk en dominees, wat dus blijkbaar niet waar was, zijn dochter had dus wel een relatie met God met die lange broek en niet in de kerk
Ja en die relatie kreeg ik pas toen ik de kerk de rug toekeerde en met God Zelf ging praten en het heeft me jaren en jaren gekost om van die rotte angst af te komen. En toen God me na het overlijden van mijn vader, op mijn gebed, een stukje van de hemel liet voelen en ook liet beseffen dat ik apart ben gezet, weet ik dat ik het alleen en dan ook alleen bij God moet zoeken en niet bij dominees die alles met eigen verstand invullen en dogma;s van voorgangers napraten en mensen bij God Zelf vandaan houden

dank voor je openheid.
Toen was voor ons geloven helemaal niet gewoon!
Een spiegel voor de Biblebelt

ik denk dat we naast elkaar gezeten hebben, ook Ever Adams zat daar.

En heden......
"Refojongeren die Jezus volgen hebben het moeilijk"
https://cip.nl/cip+/63925-evert-adams-r ... RRwRcRUUGQ

van Evert Adams.
https://www.youtube.com/watch?v=Z1BTah4jf4M

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor MoesTuin » 23 aug 2017 19:42

benefietdiner schreef:dank voor je openheid.
Toen was voor ons geloven helemaal niet gewoon!
Een spiegel voor de Biblebelt

ik denk dat we naast elkaar gezeten hebben, ook Ever Adams zat daar.



En daarom moet dit zo serieus genomen worden (het wordt volgens mij allemaal maar luchtig weggewuift....zo van "die lastpakken, die oproerkraaiers, die weglopers")

Ik ben er zo bang voor en wordt er steeds meer in bevestigd.....(lang niet voor alle kerken en gemeenten die in het Licht en de Opstanding van Christus staan en Zijn genadewerk)

Maar hoevelen kerken zijn in slaap gesukkeld.....en blijven de slaappillen slikken van dogma 's de leer, de traditie, maar het gaat enkel om Christus, Geloof in de Heere Jezus Christus en je zult Eeuwig Leven... O ja, de kerkelijke gemeenten die dit erkennen en waarin de gemeenteleden die dit mogen weten in persoonlijk geloof in het hart die zijn waarlijk ontwaakt uit de slaap en in Christus Licht wakker en ingelijfd op weg naar dé Hoopvolle Toekomst.

Voor iedereen die zich zo herkent in hetgeen Bambi deelde en voor iedereen die zich zelf eerlijk in de spiegel durft te kijken een ware bemoediging, misschien wel een eye opener..... onderstaande boodschap van een Boodschapper in dienst van God.......Gods Zegen!

Van de week had ik een gesprekje met een vrouw
Zeer kerks en in mijn oog een kind van God.
Maar ze durft het niet te zeggen.
Dat is zo hoog dominee.....
Daar moet een mens toch bijgebracht worden?
Ik zeg " kunt u dan zonder Hem?"
Toen raakte ze in de war....
"Maar al de dingen beneden en al die zonden en verkeerdheden en gedachten.."

Ik zeg "Lieverd, zo wordt je er juist gebracht...
Want wij ervaren dat we niet kunnen en niet willen.
Wij kiezen steeds zonde en vlees.
Wij kunnen niet anders.
Al die schijnvroomheid en schijnchristelijkheid ten spijt.
"Ja zegt er nu iemand, maar ik ben toch een christen, heiliging hier, vromigheid daar....
Maar we ketsen en kinkelendie dertig zilverlingen dagelijks op de straat zo goedkoop is Hij ons.
Judassen die we zijn.
Kijk in de spiegel, vraag het je 'geliefden', we zijn zo gemeen,achterbaks, schijnheilig man, hou toch op met je christelijkheid...
Waar er een zegt... Ik ben een christen, daar buig ik mijn hoofd en zeg ik de zondaar.
Ik kies steeds verkeerd.

Maar dan komt Christus, want dan kan Hij niet stilzitten hoor, dan komt Hij en gaat ook kiezen.
Dan kiest Hij, de Rechtvaardige, de Heilige, de Enige Rechtvaardige En Heilige Mens Ter Wereld,ook zonde en vlees.
Dan trekt Hij in de kribbe, nee in Maria's baarmoeder uw, jouw, mijn zonde en vlees aan.
Zo ging Hij tot haar in.
Zo kwam Hij ter wereld.
Geen gedaante noch heerlijkheid aan Hem, en geen plaats bij ons.

En zo maakt Hij zalig.
Ik stond erbij en keek ernaar.
Als Jezus je zo ontmoet en opraapt....
Dan ga je het Hooglied, het Hoogste lied, wellicht het mooiste bijbelboek zingen.
Denk aan de verklaringen van dr M Verduin en ds G van Reenen en Spurgeon en nog vele anderen.
Ik heb er wel vijftien.......
Gij hebt Mij het hart genomen met een van Uw ogen..... Mijn oog zal op U zijn.
Leer dat nu en stop toch eens met alle godsdienstige gepraat en gewauwel en geleuter.
Godsdienst is geen praatdienst.
Godsdienst is genomen worden van buitenaf, van Bovenaf, objectief en toch zo dat je het ondergaat en ervaart passief, subjectief.
Als Hij mij, mijn vlees, mijn zonde, mijn schuld omhelst omhels ik Hem.
Mijn genade is u genoeg.
En zonde, dat is niet een fles wijn laten vallen of nog erger een goed whisky of zo. Zonde is: God missen.

Zegt de schijnvrome zware wereld nee, bekommernis is genade.
Nou ik zeg u; dat is zonde.
Dat is Christus verachten en het kruis voorbijgaan.
Zonder Hem kunnen.
Zonde.
En alles blijft elke dag hetzelfde.
Zonde.
Maar Gods Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond.
En voor mij te groot en te hoog.
Bij mij is alles 'stal' geworden, 'mesthoop' en daar legt Christus Zich in neer, laat Hij Zich leggen door de Vader in mijn 'mesthoop', in mijn drek.

En dan klinkt daar uit die drek met tranen en verwondering en aanbidding.....Ere zij God. God heb ik lief.

En als je nu niet uitverkoren bent?
Dogmatisch gezever!
Laat dat nou maar aan God over.
Die heeft er verstand van.
Wij niet.
Hier wil Hij slechts Zijn liefde kwijt aan zondaren.

Christus is gestorven.
Niet genoeg?
Moet dat nog een keer?

Ik word zalig als Asaf, Psalm 73.
een vat vol nijd en onbegrip.

Dankt dankt nu allen God, met blijde feestgezangen, van Hem is het heuglijk lot, het heil dat wij ontvangen!

PJ Stam
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 23 aug 2017 20:59

benefietdiner schreef:dank voor je openheid.
Toen was voor ons geloven helemaal niet gewoon!
Een spiegel voor de Biblebelt

ik denk dat we naast elkaar gezeten hebben, ook Ever Adams zat daar.

En heden......
"Refojongeren die Jezus volgen hebben het moeilijk"
https://cip.nl/cip+/63925-evert-adams-r ... RRwRcRUUGQ

van Evert Adams.
https://www.youtube.com/watch?v=Z1BTah4jf4M

Wel wordt alleen hier ook weer zo ingewikkeld over gepraat. Je hart geven enz Kies gewoon om Jezus te volgen en praat dag en nacht tegen God en vraag Hem bij alles wat Hij er van vindt en voel Zijn antwoord diep in je hart en lees de Bijbel. Dan laat God je steeds meer inzien en voelen wat je fout doet en wat je wel en niet moet doen en ook Bijbelteksten zien waar die dingen ook in staan. En dat gaat met vallen en opstaan.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor benefietdiner » 29 aug 2017 20:55

Laatste aflevering gekeken.
https://www.npo.nl/toen-was-geloof-heel ... ON_1273652
Wel beschamend wat de atheïst moet zeggen over de kerkdienst die hij bijwoonde #-o

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2017 10:05

benefietdiner schreef:Laatste aflevering gekeken.
https://www.npo.nl/toen-was-geloof-heel ... ON_1273652
Wel beschamend wat de atheïst moet zeggen over de kerkdienst die hij bijwoonde #-o


Precies mijn ervaring. Trouwdienst meegemaakt, de nicht van mijn toenmalige vriendin trouwde. Als compromis (zij was niet kerkelijk, hij wel) was er een "iets lichtere variant" gekozen. Geen idee hoe troosteloos de zware variant dan wel niet is. De opmerking die ik nooit zal vergeten is dat de voorganger zo blij was dat er nog steeds jongeren zijn die trouwen en niet "samenleven in zonde en overspel". Ik stootte mijn vriendin aan met "Hé, dat zijn wij!" :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor benefietdiner » 31 aug 2017 07:25

Mortlach schreef:Precies mijn ervaring. Trouwdienst meegemaakt, de nicht van mijn toenmalige vriendin trouwde. Als compromis (zij was niet kerkelijk, hij wel) was er een "iets lichtere variant" gekozen. Geen idee hoe troosteloos de zware variant dan wel niet is. De opmerking die ik nooit zal vergeten is dat de voorganger zo blij was dat er nog steeds jongeren zijn die trouwen en niet "samenleven in zonde en overspel". Ik stootte mijn vriendin aan met "Hé, dat zijn wij!" :-oo
Dan werd jij toch nog aangesproken (ook al was je het er niet mee eens) de Atheïst uit de laatste aflevering niet. :-oo

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor katherina » 31 aug 2017 10:50

Waarom lopen dit soort topics toch altijd uit op wedstrijdjes wie de beste christen is? Waarom moet je elkaar daarover de maat nemen? Het heeft toch geen zin om over en weer met bijbelcitaten te gaan schermen waar je dan zélf wel de diepere boodschap van begrijpt, maar de ander uiteraard niet. Het geloof of de bekering van de ander wordt in een kwaad daglicht gesteld, of het eigen geloof wordt even de hemel in geprezen, uiteraard in heel kleine bewoordingen.
Dát is de reden waarom de kerken leeglopen, het elkaar de maat nemen. Op alles. Op hoe lang het haar van de buurvrouw is, op waarom die en die nog geen kinderen hebben, waarom die aan het avondmaal gaat, want.... Of de preek wel bijbels genoeg is, of men zelf wel gelovig genoeg is.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 31 aug 2017 15:29

katherina schreef:Dát is de reden waarom de kerken leeglopen, het elkaar de maat nemen. Op alles.

O. Dan hebben we hier de oorzaak te pakken. Had dat hele programma niet gemaakt hoeven worden.
katherina schreef:Waarom lopen dit soort topics toch altijd uit op wedstrijdjes wie de beste christen is?

Dat is juist wat het niet is!
De ander uitnemender achten dan jezelf. Ben ik het Heere? DAT is bijbels. Maar men gaat liever boven elkaar staan, dan onder elkaar.
katherina schreef:Op hoe lang het haar van de buurvrouw is, op waarom die en die nog geen kinderen hebben, waarom die aan het avondmaal gaat, want.... Of de preek wel bijbels genoeg is, of men zelf wel gelovig genoeg is.

Ja, dat is het bekende karikatuurschetsen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2017 15:31

Katherina schreef:Precies. Als je geen betere boodschap voor de wereld hebt dan een troosteloze, waarin wordt verteld hoe slecht de rest is, heb je weinig te vertellen. Ik vind het triest dat iemand die nooit niet naar de kerk gaat, een keer naar de kerk gaat en naar buiten komt met: "Er was geen vrolijk woord bij" en "we voelden ons er vooral veroordeeld".


Overigens vond ik de laatste aflevering sowieso wat gekleurd. Alsof het daar wel lukt om iedereen bij de kerk te houden. De zwaardere kerken hebben inmiddels ook een stagnering en soms een terugloop van leden, ondanks de enorm grote gezinnen. Als ze de kerk verlaten gaan ze vaker helemaal de kerk uit. En zou de enorme groepsdruk (gezin, omgeving) niet zorgen dat mensen eerder blijven?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten