Toen was geloof heel gewoon

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2017 11:58

De Evangelische Omroep zendt momenteel de 5 delige serie Toen was geloof heel gewoon uit, het gaat over de ontkerkelijking in Nederland.
Hier kun je deel 1 bekijken:
https://www.npo.nl/kerk-te-koop/29-07-2 ... ON_1273648

In deze eerste aflevering is Freek de Jonge de hoofdgast, als zoon van een predikant.
Ontroerend om te horen dat hij nog heel mooi gezang 300 kan zingen en spelen. Wat de toekomst brenge moge, zijn lievelingsgezang.
Wat mij nog het meest ontroerde was dat hij, op de vraag van Knevel "geef jij eens een goede raad aan de kerk, hoe moeten ze mensen binden", antwoordde: "Kerk, blijf bij jezelf. Al die vernieuwingen zoals muziek en lekenspel in de kerk invoeren, leidt tot niets.
De kerk moet doen waar ze goed in is, ondersteunen en begeleiden van mensen, een luisterend oor bieden, vanuit de overtuiging van je geloof."

Ik vond het heel opmerkelijk, hoe een ogenschijnlijk ongelovige (niet dus!) heel orthodox is gebleven en de kern van het probleem raakt.

Ik kijk uit naar het 3e deel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2017 13:42

Ik vind het een mooie serie, erg van aan het genieten. Ook leuk om iedere aflevering van 50 jaar geloven ook wat te zien van 50 jaar EO :)

Wat betreft de raad van Freek de Jonge, de kern van wat hij zegt is niet: Verander niet, vernieuw niet. De kern is: Blijf bij je boodschap, hou vast aan waar je voor staat. En daarnaast noemt hij het pastoraat het belangrijkste. Ik denk dat dat mooi gerormuleerd is. Je houdt mensen niet met modernisering. Als dat het doel van veranderingen wordt kan je er beter mee stoppen. Maar net zo min als veranderingen mensen bij de kerk kan houden, kan ze ze bij de kerk vandaan halen. Dat ligt aan wat je met de inhoud doet. Je moet bij de basis blijven. Daar kan ik me prima in vinden, ook al ben ik een voorstander van veranderingen. Kijk uit dat dit soort opmerkingen niet een argument worden om tradities te kunnen handhaven. De waarschuwing is die van het te belangrijk gaan vinden van de vormen en dat geldt niet alleen voor moderne vormen. Ook voor de niet-moderne. Het gaat om de inhoud.

Dat was ook goed te zien in de andere kant van de aflevering, waar men bij een Evangelische kerk was die groeit. Waarom groeit die kerk? Er werd gesproken over de verrationalisering van de protestantse traditie. Verstandelijk geloven, individualistisch geloven. Consumeren in plaats van ook de mooie en moeilijke dingen samen delen. Ik merkte daar hoe ik dat mis in eigen gemeente, hoe rationeel en afstandelijk het vaak is. We zouden als gemeente moeten doen, veel meer samen moeten doen, samen eten, samen delen, met elkaar meeleven, samen bidden, elkaar troosten, zegenen en bemoedigen. Dat dat soort kerken veel instroom en weinig uitstroom hebben is niet omdat ze moderne vormen hebben (zoals je al aangaf, wat Freek de Jonge noemt, werken vormen niet om mensen te binden) is omdat er meer wordt gedeeld in plaats van dat je buiten het zingen om alleen maar zit en luistert naar iemand die preekt en bidt en daarna weer naar huis gaat. Het sleutelwoord voor hoe je als kerken mensen kan binden en trekken is naast blijven bij waar je voor staat: Gemeenschap.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Teus » 08 aug 2017 14:48

Chaya schreef:
De kerk moet doen waar ze goed in is, ondersteunen en begeleiden van mensen, een luisterend oor bieden, vanuit de overtuiging van je geloof.

Omdat er nogal veel eigen regeltjes en gewoontes zijn in alle richtingen van kerken zou ik graag ...,in Jezus Christus, er aan toevoegen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2017 18:47

Chaya schreef:Wat mij nog het meest ontroerde was dat hij, op de vraag van Knevel "geef jij eens een goede raad aan de kerk, hoe moeten ze mensen binden", antwoordde: "Kerk, blijf bij jezelf. Al die vernieuwingen zoals muziek en lekenspel in de kerk invoeren, leidt tot niets.
De kerk moet doen waar ze goed in is, ondersteunen en begeleiden van mensen, een luisterend oor bieden, vanuit de overtuiging van je geloof."


Ik kan me voorstellen dat dit je raakt, maar het getuigt niet van veel historisch besef. Blijf bij jezelf, als ze dat consequent hadden gedaan zaten we nu echt met een vorm van christendom die niemand dan zelfs ook maar zou herkennen. Als kerk maak je deel uit van de cultuur en wordt je mede gevormd door de cultuur. Een boertje uit 1600 zou niets begrijpen van 21ste eeuws christendom en andersom ook niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2017 21:12

Mortlach schreef:Ik kan me voorstellen dat dit je raakt, maar het getuigt niet van veel historisch besef. Blijf bij jezelf, als ze dat consequent hadden gedaan zaten we nu echt met een vorm van christendom die niemand dan zelfs ook maar zou herkennen. Als kerk maak je deel uit van de cultuur en wordt je mede gevormd door de cultuur. Een boertje uit 1600 zou niets begrijpen van 21ste eeuws christendom en andersom ook niet.

Verdiep je eens in de persoon Freek de Jonge, alvorens je hierop reageert. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2017 21:40

Dat maakt niet zoveel uit, het punt is dat als de kerk niet met de tijd meegaat, qua vormen, niemand het over een paar eeuwen nog snapt. Dan krijg je eerst een enorme kloof met de niet-gelovigen en daarna ook met je gemeenteleden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Teus » 11 aug 2017 11:09

Blijf bij je boodschap, hou vast aan waar je voor staat.


Inderdaad....

“Wij waren overal tegen. Dat vond ik lastig toentertijd,” zegt oud-presentator van de EO-jongerendag Jan van den Bosch. “En nu vind ik het heel erg dat je een groep zo kwetst als wij toen deden. Dat hadden we toen niet zo mogen doen.” Andries Knevel geeft aan blij te zijn met de huidige koers van de omroep. “Ik denk dat het toen te activistisch was.”
Bron: HP de Tijd.

Dit is de nieuwe koers, best verontrustend.

Ik kan niet ervaren dat het in de film over het Evangelie gaat.
Dat kerken verdwijnen is kennelijk het meest verontrustende, over het geloof wordt niet gesproken.
Het stukje van de brandbrief sprak me aan maar dat was het dan ook wel. Wat vinden we belangrijk als God niet genoemd wordt? Freek de Jonge trof het lied “wat de toekomst brengen moge” het bracht hem in herinnering dat hij het zong met zijn zusje, wat het lied zelf met hem deed bleef uit. Het is een feit dat kerken verdwijnen maar dat wil niet zeggen dat het aantal gelovigen niet groeit, dat groeit zeker wel. Daarom zouden we moeten nagaan waarom de kerken verdwijnen, wat zou hiervan de reden kunnen zijn?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor MoesTuin » 11 aug 2017 11:16

Marnix schreef:Dat maakt niet zoveel uit, het punt is dat als de kerk niet met de tijd meegaat, qua vormen, niemand het over een paar eeuwen nog snapt. Dan krijg je eerst een enorme kloof met de niet-gelovigen en daarna ook met je gemeenteleden.


Inderdaad, ontzettend waar.....
en hiervoor hebben we de helper ontvangen, de Helper, de Heilige Geest....
Lees de bijbel in het Licht van de Heilige Geest en Leef in en uit Christus.
Nieuwe wegen worden geopend, waar God een deur sluit, opent Hij een venster.

In onderstaande link zo mooi voorbeeld om kerk te zijn in de tijd van vandaag...dicht bij ALLE mensen

https://www.protestantsekerk.nl/actueel ... in-de-kerk

citaat:

Gezegend

Op de avond van de eerste Night of Light, in oktober 2014, is Netty gespannen. Na een gezamenlijk diner met de crew gaat ze voor in gebed, waarin ze vraagt om Gods geest, nabijheid, creativiteit, gastvrijheid en durf in ‘ons hart’. Durf om mensen op straat aan te spreken. Willen zij die op weg zijn naar kroeg, film of verjaardag, hun weg wel onderbreken voor een kerkbezoek? Telkens gaan twee teamleden met lichtjes de straat op.

Voorbijgangers denken met enquêteurs of verkopers te maken te hebben en zijn verbaasd. “Een lichtje branden? Gratis?” De avond wordt met 750 bezoekers een groot succes. Dat er ook vrijgezellenfeestvierders binnenkomen of stoere jongens die knielen met in de ene hand een kaars en de andere een biertje, is alleen maar mooi.

Er is één dingetje: Netty zelf heeft aanvankelijk geen rol. Mensen kunnen niet in gesprek komen met haar. In Keulen konden bezoekers biechten, maar dat is iets katholieks. Ze vindt een oplossing. In de dagkapel geeft ze mensen die dat willen een zegen. Tientallen bezoekers wenden zich tot haar: verslaafden, zieken, mensen die iemand hebben verloren, een ernstig ziek kind hebben of met relatieproblemen kampen. Maar ook blije mensen, zoals verliefde stelletjes en mensen op hun eerste date.

Netty maakt bijzondere dingen mee, zoals een moslimman die zich door een christelijke vrouw laat zegenen. Het meest opvallende is wel een vrouw die voorstelt de dominee zelf een zegen te geven. Netty zegt direct ja en wordt emotioneel. Arjen is op dat moment ernstig ziek en in een zware periode kan Netty wel een zegen gebruiken.

In de vele derde zaterdagen van de maand die volgen, ziet Netty dat het evenement inderdaad het antwoord is op haar vraag. Gelovigen en ongelovigen maken kennis met de kerk, luisteren naar livemuziek, bidden en branden een kaarsje.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Mortlach » 11 aug 2017 13:13

MoesTuin schreef:Nieuwe wegen worden geopend, waar God een deur sluit, opent Hij een venster.


Laatst een grappig citaat gelezen:

(geparafraseerd:) "Als het leven een deur sluit, dan doe die deur weer open. Zo werken deuren namelijk."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Cees02 » 11 aug 2017 17:40

Ik heb de 2 afleveringen gezien, wat me een beetje tegen viel is dat er geen socioloog aan het woord kwam, met waarom de secularisatie zo snel ging en waarom het kwam.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 11 aug 2017 19:17

Cees02 schreef:Ik heb de 2 afleveringen gezien, wat me een beetje tegen viel is dat er geen socioloog aan het woord kwam, met waarom de secularisatie zo snel ging en waarom het kwam.

Ik dacht dat Herman Pleij het uitstekend heeft uitgelegd.
Die man is een geboren "onderwijzer".
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Cees02 » 12 aug 2017 22:34

Chaya schreef:Ik dacht dat Herman Pleij het uitstekend heeft uitgelegd.
Die man is een geboren "onderwijzer".


Hij heeft Nederlandse letterkunde gestudeerd, geen sociologie. Ik zeg niet dat de man op zijn achterhoofd is gevallen, maar ik had gehoopt op een socioloog, omdat zij daar de experts in zijn, in waarom de secularisatie is ingezet en waarom het zo snel ging. Maar goed, ben wel benieuwd naar de volgende aflevering, hoe letterlijk nemen geloven de bijbel. Dit slaat natuurlijk vooral op de evolutie en het verhaal van de ark van Noach.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 14 aug 2017 12:07

Cees02 schreef:Hij heeft Nederlandse letterkunde gestudeerd, geen sociologie. Ik zeg niet dat de man op zijn achterhoofd is gevallen, maar ik had gehoopt op een socioloog, omdat zij daar de experts in zijn, in waarom de secularisatie is ingezet en waarom het zo snel ging. Maar goed, ben wel benieuwd naar de volgende aflevering, hoe letterlijk nemen geloven de bijbel. Dit slaat natuurlijk vooral op de evolutie en het verhaal van de ark van Noach.

Hij is gevraagd op grond van zijn cultuur-historische kennis.
De ontkerkelijking ging nl. gepaard met andere veranderingen in onze samenleving, deze vanwege onze volksaard.

http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/ne ... jt-geraakt

Als je om je heen kijkt en luistert, dan begrijp je waarom veel kerken leeg staan.
Als zelfs veel christenen het niet zo nauw nemen met hun kerkgang, hun leven in eigen hand willen nemen, dan is het logisch dat de wereld daar geen respect voor heeft.
Opa en oma waren nog streng in de leer, het kind wilde losser van die knellende banden en diens kind is nog wel gedoopt, maar doet er niets meer aan.
Zo is in dat rappe tempo een hele generatie ontkerkelijkt.
Ook gaat het heel goed in Nederland. We leven in vrede, we hebben overvloedig te eten en te drinken, een luxe dak boven ons hoofd en een 4 wieler voor de deur.
Waar hebben we God dan nog voor nodig?

Afgelopen zaterdag was Antoine Bodar de hoofdgast. Wat heeft die man veel boeken. :shock:

Volgens Henk Binnendijk is de tv de oorzaak van de kerkverlating:

quote “De kerkverlating is met de komst van de tv begonnen. De televisie was veel boeiender dan de dominee die een halfuur of drie kwartier iets in de kerk stond te vertellen vanuit de Bijbel.” unquote

Heeft hij gelijk Cees02?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Cees02 » 14 aug 2017 14:02

Chaya schreef:Hij is gevraagd op grond van zijn cultuur-historische kennis.
De ontkerkelijking ging nl. gepaard met andere veranderingen in onze samenleving, deze vanwege onze volksaard.

http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/ne ... jt-geraakt

Als je om je heen kijkt en luistert, dan begrijp je waarom veel kerken leeg staan.
Als zelfs veel christenen het niet zo nauw nemen met hun kerkgang, hun leven in eigen hand willen nemen, dan is het logisch dat de wereld daar geen respect voor heeft.


Persoonlijk heb ik liever dat mensen losser omgaan met hun geloof dan dat ze alles letterlijk nemen. Kijk maar is naar bepaalde stromingen in de Islam, mensen maken elkaar af maken en blazen zichzelf op vanwege hun overtuiging. Dit is natuurlijk vrij extreem, maar je kan ook denken aan mensen die denken dat het boek van genesis letterlijk waar is, dat God de wereld onder water zette en de meeste dieren en mensen doodde of geloofsregels die letterlijk genomen moeten worden, dat je je kind regelmatig moet slaan om hem lief te hebben.

Opa en oma waren nog streng in de leer, het kind wilde losser van die knellende banden en diens kind is nog wel gedoopt, maar doet er niets meer aan.
Zo is in dat rappe tempo een hele generatie ontkerkelijkt.
Ook gaat het heel goed in Nederland. We leven in vrede, we hebben overvloedig te eten en te drinken, een luxe dak boven ons hoofd en een 4 wieler voor de deur.
Waar hebben we God dan nog voor nodig?


Ik denk dat onze welvaart inderdaad een rol speelt in de secularisatie, als ik naar de wereld kijk zie ik vooral dat ze in arme landen nog veel meer godsdienstig zijn.

Afgelopen zaterdag was Antoine Bodar de hoofdgast. Wat heeft die man veel boeken. :shock:

Volgens Henk Binnendijk is de tv de oorzaak van de kerkverlating:

quote “De kerkverlating is met de komst van de tv begonnen. De televisie was veel boeiender dan de dominee die een halfuur of drie kwartier iets in de kerk stond te vertellen vanuit de Bijbel.” unquote

Heeft hij gelijk Cees02?


De TV speelt denk ik wel een rol, omdat mensen makkelijk andere culturen zien waarmee ze nooit in aanraking komen, vroeger had je natuurlijk nog echt zuilen waarin mensen leefde. Je ging om met mensen van je eigen geloof/overtuiging. Mensen werden ook steeds beter opgeleid, 100 jaar terug had je alleen je basisschool en daarna ging je werken. Tegenwoordig maak je je middelbare school af en ga je daarna verder studeren, tenminste, dat doen de meeste mensen. Ik denk dat het internet ook een rol speelt in de secularisatie, niet zozeer in europa maar wel in amerika, daar loopt de secularisatie een aantal decennia achter. Mensen komen makkelijker aan kennis, vroeger moest je naar de bieb om kennis te krijgen, tegenwoordig google je het, lekker makkelijk, vanuit je luie stoel. Mensen komen via internet ook in contact met ideeën, denk aan bijvoorbeeld evolutie. Spijtig genoeg word dit nog steeds niet goed op scholen gegeven, maar mensen komen via internet wel makkelijk hier mee in contact. Dat kan je geloof ook aan het wankelen brengen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor rotterdam » 14 aug 2017 18:22

Chaya schreef:Volgens Henk Binnendijk is de tv de oorzaak van de kerkverlating:


Het is op z'n minst gezegd opvallend dat de schuld van de kerkverlating buiten de kerk gezocht wordt.

Zijn zondekennis en schuldbesef dan toch alleen maar theoretische begrippen ?

Bron ; EO - In 2030 is China het land met meeste christenen
"Jaarlijks groeit de kerk met tien procent"
“De groep Chinese christenen groeit met meer dan tien procent per jaar”, zegt Fenggyang Yang, werkzaam als socioloog bij het onderzoeksinstituut van Religie en Chinese Samenleving aan de Amerikaanse Purdue University. In 1980 waren er nog ongeveer drie miljoen gelovigen, in 2010 is dat uitgegroeid tot 58 miljoen. Als die groei doorzet, zijn het er in 2025 al 255 miljoen.

Vraagje aan Henk ; en dit dan ? de meeste Chinezen hebben gewoon TV hoor.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten