Toen was geloof heel gewoon

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor pindas83 » 16 aug 2017 21:34

Ik had het er laatst met m'n vrouw over dat een kerkdienst, althans bij ons, zo enorm passief is.
Buiten het zingen om gaat de informatie één kant op en of je nu wel of niet luistert maakt in die zin niet uit omdat er in weze niet iets van je verlangt wordt.

Ikzelf heb daar weinig moeite mee omdat ik het enerzijds gewend ben en redelijk lang kan luisteren zonder wat te moeten doen.
Echter, niet iedereen zal hierin hetzelfde zijn en sommige zullen meer behoefte hebben aan interactie.

Nu weten we best dat een kerkdienst niet is te vergelijken met een presentatie, vergadering o.i.d. maar toch..
Wat vinden jullie?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Teus » 17 aug 2017 00:48

Chaya schreef:
Over het algemeen lees ik vijandigheid jegens de rechterflank van de kerken.

Ik erger me aan de doctrines, zaken die mensen van God houden en de Bijbel niet als nr 1 beschouwen en.......

Chaya schreef: Dan krijg je wel andere verhoudingen, want opeens komt een gemeentelid bij de pastorie vertellen dat de dominee er naast zat. Of helemaal verkeerd ziet.

...... de dominee als een afgod zien en altijd gelijk heeft.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Marnix » 17 aug 2017 07:49

Je bent wel van het chargeren he. Er is natuurlijk een verschil tussen de dominee als een afgod zien en geen respect hebben voor je voorganger en denken dat je het zelf wel beter weet dan hij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Teus » 17 aug 2017 11:01

Marnix schreef:Je bent wel van het chargeren he. Er is natuurlijk een verschil tussen de dominee als een afgod zien en geen respect hebben voor je voorganger en denken dat je het zelf wel beter weet dan hij.

Nee, maar kan het niet serieus nemen. Je kunt de dominee ook met respect vragen hoe hij of zij iets ziet in het licht van de Bijbel.
Maar ik heb het gevoel dat je de dominee bij voorbaat al niet mag wijzen op de Bijbel.
Dat de dominee er nooit naast zit en het altijd goed ziet.
Werd het maar meer gedaan....
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor rotterdam » 17 aug 2017 11:46

Teus schreef:Maar ik heb het gevoel dat je de dominee bij voorbaat al niet mag wijzen op de Bijbel.


Geen idee met wat voor soort dominees jij omgaat, ik ken tientallen dominees en heb dit nog nooit meegemaakt.
Het maakt natuurlijk wel verschil "hoe je iets vraagt of op wijst".
Misschien ligt het aan "jouw gevoel"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Teus » 17 aug 2017 12:16

rotterdam schreef:Geen idee met wat voor soort dominees jij omgaat, ik ken tientallen dominees en heb dit nog nooit meegemaakt.
Het maakt natuurlijk wel verschil "hoe je iets vraagt of op wijst".
Misschien ligt het aan "jouw gevoel"

Ik haal het uit het citaat.
Ik heb het wel eens gedaan, in goeie harmonie en wederzijds respect. Helaas zonder direct resultaat maar hoop dat God er in een later stadium in mee gegaan is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 17 aug 2017 13:36

Teus schreef:Ik erger me aan de doctrines, zaken die mensen van God houden en de Bijbel niet als nr 1 beschouwen en.......

Ja hoor, dus toch. Want elke kerk heeft vaststaande principes waarop die leer gefundeerd is. En wat is daar fout aan???
Die houden de mensen niet van God, zeg toch niet zulke kwetsende dingen.
Teus schreef:..... de dominee als een afgod zien en altijd gelijk heeft.

Nee, meneer Teus heeft hier altijd gelijk.
Teus schreef:Maar ik heb het gevoel dat je de dominee bij voorbaat al niet mag wijzen op de Bijbel.

De dominee haalt het uit het sprookjesboek. :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Race406 » 17 aug 2017 13:39

Chaya schreef:De dominee haalt het uit het sprookjesboek. :roll:
Een dominee kan er ook naast zitten.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 17 aug 2017 14:15

Race406 schreef:Een dominee kan er ook naast zitten.

Dat is iets anders dan te stellen:
maar ik heb het gevoel dat je de dominee bij voorbaat al niet mag wijzen op de Bijbel., want dat slaat echt helemaal nergens op.
Daarmee suggereer je nl. dat de dominee het niet uit de Bijbel haalt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Jesaja40 » 17 aug 2017 15:31

Tsja, wat kan ik hier nog aan toevoegen? Toen was geloof heel gewoon maar was dat ook zo? Ik kom nog uit de tijd waar de kerken tot op de laatste plaats waren gevuld. Slechts een bescheiden deel van onze landsbevolking ging niet naar een kerk. Die zaten op zondag in het café en reisden met de auto het land door. De kerkgangers schudden hun hoofden over die heidenen en plakten hun etiket daarop: deze gaan verloren als G’d niet ingrijpt. Men sprak hen ook niet aan, de maatschappelijke aftand van bijvoorbeeld een fabrieksdirecteur was gewoon te groot. Je deed dat niet en haalde je maar je schouders er over op of bleef het bij het schudden van het hoofd.
Kijk zo gezapig was de kerkgang in die dagen. Je ging omdat het moest. Dat je echt meedeed liet je ook blijken om ieder jaar weer een nieuw hoedje te kopen. Want ja, je was je er ten volle van bewust dat dit echt wel noodzakelijk was om je betrokkenheid met de kerk te etaleren. En velen volgden elkaars voorbeeld.
Tijdens de lunchpauze hoorde je wie de televisiezender Nederland 1 of Nederland 2 had bekeken en in geuren en kleuren werd je bijgepraat over wat je gemist had. Dat waren de gesprekken van de dag geworden. Met het kijken naar de zender voelde je dit als een stukje betrokkenheid met elkaar. Er was een volksvermaak bij gekomen die blijkbaar noodzakelijk was voor onze samenleving. En ja, wat je zaterdagavond kon bekijken kon zomaar het gesprek van de zondag worden. Concurrentie met de kerken? Ach, ook daar haalden velen hun schouders over op. Nee, wij doen daar niet aan mee hoor, wij hebben (gelukkig) geen teevee.

De wereld kwam vroeger via de krant bij ons binnen. Maar nu werden wij bediend met dynamische beelden die ons virtueel bij de plaats van onheil bracht. Vanuit de luie stoel werden wij bediend en wij slikten alle beelden die ons voorgeschoteld werden. Brr, zei menigeen, wat een onrecht in deze wereld. Waarom zoveel oorlogen en rampen in deze wereld. Wat was de reactie van de kerk? Ha, een nieuw elan kwam van de kansels: medemenselijkheid en solidariteit. De preken stonden bol van maatschappelijke en politieke zaken. Dat paste hier en daar wel in de Bijbel dus was het ook verantwoord om voor de armen en verdrukten op te komen. De blik naar buiten deed de blik naar binnen verbleken. Het ging meer om het maatschappelijk welzijn van de ander. Het eigen geestelijk welzijn zat, dacht men, wel goed omdat je het oog op de ander had gericht. Na vele weken werd de preek zeer voorspelbaar en haakte men gewoon af. Er werd onvoldoende geestelijk voedsel meer gegeven. Zij die dachten dat het wel goed zat zijn massaal afgehaakt.

Hier zien we de eerste leegloop van de kerken op gang komen. Het fixeren op de honger in de wereld is uitstekend en daar moet zeker wat aan gedaan worden. Dat keur ik beslist niet af. Maar het verwaarlozen van de geestelijke honger daar gaat het om. Dat was de tijd dat men veel meer zocht naar geestelijk voedsel. En gelukkig vond men dat ook, net zoals het ook vandaag is. Het aantal zoekers is minder geworden. De zuigkracht van het ontdekkende nieuwe houdt de mensheid veel meer bezig.

Nu moet de predikant zeggen: wilt u ná de dienst uw mobiel weer aanzetten.
Laatst gewijzigd door Jesaja40 op 23 aug 2017 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Teus » 17 aug 2017 16:45

Ten eerste bedankt voor je sympathieke uitleg van mijn, in jou ogen, verkeerde visie.
Chaya schreef:Ja hoor, dus toch. Want elke kerk heeft vaststaande principes waarop die leer gefundeerd is. En wat is daar fout aan???

Al die scheuringen gebeuren zonder enige reden?
Al die dominees hebben gelijk en geven elkaar gelijk en toch die scheuringen, apart.
Chaya schreef:Die houden de mensen niet van God, zeg toch niet zulke kwetsende dingen.

Jij spreekt kennelijk nooit met mensen die Jezus nog niet oprecht lief hebben over het evangelie. Ik wel en spreek er ook met medebroeders over. En weet je wat de algemene ervaring is? Dat je beter een wit kleed kunt verven dan een gekleurd kleed.
Ik weet absoluut zeker dat er kerken zijn die mensen van God houden.
Misschien kwetsend maar dan besef je ook hoe erg het is.
Chaya, je weet echt niet wat er in de wereld te koop is.
Chaya schreef:Nee, meneer Teus heeft hier altijd gelijk.

He hè, eindelijk heb je het door. Je hoeft geen meneer te zeggen hoor.

Chaya schreef:De dominee haalt het uit het sprookjesboek.

Een dominee kan er ook naast zitten.

Chaya schreef:Dat is iets anders dan te stellen
maar ik heb het gevoel dat je de dominee bij voorbaat al niet mag wijzen op de Bijbel., want dat slaat echt helemaal nergens op.
Daarmee suggereer je nl. dat de dominee het niet uit de Bijbel haalt.

Omdat de dominee het uit de Bijbel haalt kan hij er niet naast zitten?
Dus de dominee heeft toch altijd gelijk.
Ik sprak overigens over gevoel en stelde het niet.
Het is maar net welke kant je op wil.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor rotterdam » 17 aug 2017 17:04

Teus schreef:Ik haal het uit het citaat.
Ik heb het wel eens gedaan, in goeie harmonie en wederzijds respect. Helaas zonder direct resultaat maar hoop dat God er in een later stadium in mee gegaan is.


Welk resultaat verwacht je ?

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Radical » 17 aug 2017 17:08

Jesaja40 schreef:Tsja, wat kan ik hier nog aan toevoegen?

Hier zien we de eerste leegloop van de kerken op gang komen.


Ik ben zo blij, dat ik nu leef, al die prachtige reformatie´s te beginnen met luther zijn boodschap over genade en geloof, azuza street met seymor de heilige geest als een persoon, en de gave zoals tongen taal terug in de kerk, genezingen en bevrijdings diensten, de apostolische en de vijfvoudige bediening weer terug in de kerk, vrije aanbidding, het vaderschap, het koninkrijk, profetieeen en dromen van god, koninkrijk nu, een geweldige groei van zoveel gemeente´s die ik ken hier uit de buurt nieuwe gemeente´s die geplant worden, huisgemeente´s de straat op, het is geweldig hoeveel mensen tot een levende relatie komen, met onze Heer jezus, en dit gaat alleen maar toennemen, ik heb nog nooit zoveel radicale jongeren gezien als op dit moment,
God is goed :D
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor irmo » 17 aug 2017 17:33

Teus schreef:
Jij spreekt kennelijk nooit met mensen die Jezus nog niet oprecht lief hebben over het evangelie. Ik wel en spreek er ook met medebroeders over. En weet je wat de algemene ervaring is? Dat je beter een wit kleed kunt verven dan een gekleurd kleed.
Ik weet absoluut zeker dat er kerken zijn die mensen van God houden.
Misschien kwetsend maar dan besef je ook hoe erg het is.
Chaya, je weet echt niet wat er in de wereld te koop is.

He hè, eindelijk heb je het door. Je hoeft geen meneer te zeggen hoor.


Wat ben je toch weer heerlijk lelijk Teus. Spreek je op die manier ook tegen buitenkerkelijken? Als je geen zinnige bijdrage weet te leveren, kan je ook fijn je mond houden hoor. :?

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Radical » 17 aug 2017 17:38

oeps
Laatst gewijzigd door Radical op 17 aug 2017 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 104 gasten