Toen was geloof heel gewoon

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 31 aug 2017 15:37

Marnix schreef:Overigens vond ik de laatste aflevering sowieso wat gekleurd. Alsof het daar wel lukt om iedereen bij de kerk te houden. De zwaardere kerken hebben inmiddels ook een stagnering en soms een terugloop van leden, ondanks de enorm grote gezinnen. Als ze de kerk verlaten gaan ze vaker helemaal de kerk uit. En zou de enorme groepsdruk (gezin, omgeving) niet zorgen dat mensen eerder blijven?

Beetje zuur Marnix, en dat zonder de cijfers te noemen!
Het is niet waar.

http://ggin.webklik.nl/page/ledentallen

En die enorme groepsdruk valt enorm mee. We leven niet meer in 1950. De kinderen die als ze eenmaal volwassen geworden zijn, kiezen er zelf voor.
Bovendien is het nog steeds een feit, dat in gezinnen in de rechterflank meer kinderen worden geboren dan in de linker. Dus is er vanzelf meer groei te verwachten, zeker tot de jong-volwassen leeftijd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2017 16:49

De cijfers dan:

GGiN:

2013 - 24.195
2014 - 24.225
2015 - 24.286
2016 - 24.349
2017 - 24.318

(is afgelopen jaar gekrompen)

GG:

2013 - 106.002
2014 - 106.782
2015 - 107.299
2016 - 107.601
2017 - 107.650

(waar ze altijd sterk groeiden lijkt de groei te stagneren)

Zie ook de inleiding van dit artikel: https://www.trouw.nl/home/grootste-refo ... ~a64190d4/

En nogmaals, met verreweg de grootste gezinnen houdt dat kerkverlating daar net zo goed een probleem is als in andere kerken, het geboortecijfer compenseert het alleen nog iets meer. Daarom had ik wat moeite met de toonzetting dat het de Ger Gem wel lukt om jong en oud vast te houden waar andere kerken krimpen. Dat is niet waar.

http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/50 ... gemeenten/
https://www.rd.nl/kerk-religie/zet-kerk ... n-1.474623
https://www.nd.nl/nieuws/geloof/gergemm ... 3240.lynkx
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Radical » 31 aug 2017 17:41

26-11-2014 door Jeffrey Schipper
"Veel evangelische gemeenten en verbanden zitten op de nullijn of krimpen zelfs om nog maar niet van de traditionele denominaties te spreken. Waarom de pinksterbeweging niet?,"

https://cip.nl/45923-drie-redenen-waarom-de-pinksterbeweging-groeit

wereldwijd vanaf 1906 (reformatie in azuza street) gerekend zijn we van een paar duizend gelovige naar bijna 1.000.000.000 in 2017
Toen was geloof heel gewoon omhelzing-smile
Laatst gewijzigd door Radical op 31 aug 2017 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Cees02 » 31 aug 2017 17:49

Chaya schreef:Beetje zuur Marnix, en dat zonder de cijfers te noemen!
Het is niet waar.

http://ggin.webklik.nl/page/ledentallen

En die enorme groepsdruk valt enorm mee. We leven niet meer in 1950. De kinderen die als ze eenmaal volwassen geworden zijn, kiezen er zelf voor.
Bovendien is het nog steeds een feit, dat in gezinnen in de rechterflank meer kinderen worden geboren dan in de linker. Dus is er vanzelf meer groei te verwachten, zeker tot de jong-volwassen leeftijd.


Ik vraag me af hoe betrouwbaar deze bron is.....

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor rotterdam » 31 aug 2017 17:56

Radical schreef:
wereldwijd vanaf 1906 (reformatie in azuza street) gerekend zijn we van een paar duizend gelovige naar bijna 1.000.000.0000 in 2017
Toen was geloof heel gewoon omhelzing-smile


Een paar nulletjes teveel wellicht ?
Een 1 met 10 nullen is n.l. 10 miljard.
En dat zou knap zijn bij een wereldbevolking van 7 miljard :mrgreen:

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Radical » 31 aug 2017 18:02

rotterdam schreef:Een paar nulletjes teveel wellicht ?
Een 1 met 10 nullen is n.l. 10 miljard.
En dat zou knap zijn bij een wereldbevolking van 7 miljard :mrgreen:


je hebt gelijk echt grappig, misschien iets profetisch :D
maar wel ff aangepast bedankt voor je opmerkzaamheid regenboog-smile
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor GDK » 01 sep 2017 10:53

Marnix schreef:Overigens vond ik de laatste aflevering sowieso wat gekleurd. Alsof het daar wel lukt om iedereen bij de kerk te houden.


Ik vond het wel eens mooi een positief beeld van deze kerken in de media.
Het gaat in alle kerken niet goed. Niet in zware kerken, niet in evangelische kerken en niet in vrijzinige kerken, om over de katholieke kerk maar te zwijgen. Wat we zien is dat refo's zich steeds meer gaan concentreren. En gereformeerde worden gerecycled naar een evangelische gemeente. En katholieken blijven gewoon thuis.
Dus als mensen dan denken hoe voller de kerk hoe groter het gelijk, dan valt daar wel wat op af te dingen, dunkt me.
Vooruit met de geit!

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor de passant » 01 sep 2017 11:56

Radical schreef:26-11-2014 door Jeffrey Schipper
"Veel evangelische gemeenten en verbanden zitten op de nullijn of krimpen zelfs om nog maar niet van de traditionele denominaties te spreken. Waarom de pinksterbeweging niet?,"

wereldwijd vanaf 1906 (reformatie in azuza street) gerekend zijn we van een paar duizend gelovige naar bijna 1.000.000.000 in 2017
Toen was geloof heel gewoon omhelzing-smile


"Hoewel de omvang niet precies bekend is, lopen schattingen aan het begin van de 21e eeuw uiteen van 150 miljoen tot (volgens aanhangers) 400 miljoen, inclusief de nauw verwante charismatische beweging.[3]"
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pinksterbeweging
bron: wikipedia
"There are over 279 million Pentecostals worldwide: https://en.wikipedia.org/wiki/Pentecostalism

Dat zijn wel andere aantallen ,dan jij ons voorhoud.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Radical » 01 sep 2017 13:59

de passant schreef:"Hoewel de omvang niet precies bekend is, lopen schattingen aan het begin van de 21e eeuw uiteen van 150 miljoen tot (volgens aanhangers) 400 miljoen, inclusief de nauw verwante charismatische beweging.[3]"
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pinksterbeweging
bron: wikipedia
"There are over 279 million Pentecostals worldwide: https://en.wikipedia.org/wiki/Pentecostalism

Dat zijn wel andere aantallen ,dan jij ons voorhoud.


als ik google kom ik op verschillende aantallen uit

bron https://www.lucepedia.nl/dossieritem/pinksterbeweging/de-pinksterbeweging
De pinksterbeweging
Mensen die hun handen opheffen om God te aanbidden, een predikant die vurig ‘amen’ roept, eigentijdse muziek en gemeenteleden die in klanktaal spreken. Het zijn beelden die menigeen met de pinksterbeweging associeert.

Na de rooms-katholieke kerk is de pinksterbeweging wereldwijd de grootste christelijke stroming met circa 600 miljoen aanhangers. De stroming is meer dan honderd jaar oud en legt de nadruk op de werking van de Heilige Geest. Overal ter wereld komt de pinksterbeweging voor.

Hoewel het christendom in Europa tanende is, groeit de pinksterbeweging sterk in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. De pinksterbeweging heeft het christendom een ander gezicht gegeven. Het christendom was aanvankelijk vooral een blanke godsdienst, maar met de opkomst van de pinksterbeweging is de grote meerderheid van het christendom tegenwoordig niet-blank.

De pinksterbeweging bestaat uit een veelvoud van kerken en bewegingen. Het is eerder een beweging dan een kerk, omdat het binnen diverse groeperingen voorkomt. Uit de pinksterbeweging zijn echter wel pinkstergemeenten (pinkstergelovigen noemen hun kerk ‘gemeente’) voortgekomen en er is een bepaalde traditievorming ontstaan. De pinksterbeweging is dynamisch en er ontstaan voortdurend nieuwe bewegingen.

http://www.rug.nl/education/scholierenacademie/studieondersteuning/profielwerkstuk/alfasteunpunt/subjects/onderwerpen/godsdienst/pinksterbeweging

Iets waar wij in Nederland vaak geen weet van hebben is dat er wereldwijd talloze pinksterkerken in opkomst zijn. Van Amerika tot Azië, door beloften van wonderen en genezing schieten alom pinksterkerken als paddenstoelen uit de grond. De Pinksterbeweging dankt haar naam aan Pinksteren. Volgens de Bijbel ontvingen de discipelen (trouwe volgelingen) van Jezus met Pinksteren de Heilige Geest. Deze zou hen steunen bij het verder verspreiden van het geloof. Net als de discipelen zien leden van de Pinksterbeweging het als hun taak om het geloof te verspreiden. Momenteel behoort de Pinksterbeweging tot een van de snelst groeiende religieuze stromingen wereldwijd. Volgens de World Christian Database beslaat de Pinksterbeweging ondertussen al een kwart van alle Christenen en zij blijft groeien! In Australië is de vraag naar pinksterkerken zo groot dat er een aantal jaren geleden iedere vier dagen een nieuwe kerk haar deuren opende!

er is een groot amerikaans onderzoek geweest "naar alle religie.s en aantallen enzo"' (ik ga op zoek kan het ff niet terug vinden ) waar de laatste cijfers bekend zijn gemaakt en dit waren er dus meer dan 1 miljard !!
ik denk dat de wiki achterloopt of ik heb het mis, maar bovenstaande reactie's zijn ook weer anders, dus daar kom ik op terug

maar neemt niet weg dat je deze mensen niet weg kunt zetten als "" zeg het maar "" ha ha of het zal wel weer overgaan, we kunnen beter iets van elkaar leren !!
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 01 sep 2017 14:30

Marnix schreef:De cijfers dan:
GGiN:
2013 - 24.195
2014 - 24.225
2015 - 24.286
2016 - 24.349
2017 - 24.318

Dan heeft de GGiN toch een licht stijgend ledental?
Marnix schreef:En nogmaals, met verreweg de grootste gezinnen houdt dat kerkverlating daar net zo goed een probleem is als in andere kerken, het geboortecijfer compenseert het alleen nog iets meer. Daarom had ik wat moeite met de toonzetting dat het de Ger Gem wel lukt om jong en oud vast te houden waar andere kerken krimpen. Dat is niet waar.

Het ging in dit deel over de GGiNed!
En de GG bouwt megakerken, die elke zondag vol zitten. Er zijn 2, op sommige plaatsen zelfs 3 diensten per zondag. In veel gemeentes is een vaste avondkerkdienst, op woensdag of donderdag.
Allemaal zaken die de linkerflank niet meer heeft.
Eén kerkdienst per zondag, dalende ledentallen, "papieren leden". In de PKN kerk hier ter plaatse kampen ze met financiële moeilijkheden, omdat er steeds minder in de collectezak wordt gestopt.
Ze kunnen nauwelijks nog een koster betalen, dus wordt voorgesteld om het als vrijwilligerswerk te markeren.
Wijkgemeentes sluiten. Je ziet het toch om je heen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Mortlach » 01 sep 2017 15:07

Radical schreef:maar neemt niet weg dat je deze mensen niet weg kunt zetten als "" zeg het maar "" ha ha of het zal wel weer overgaan, we kunnen beter iets van elkaar leren !!


Ik denk dat de Pinksterbeweging aan het eigen succes ten onder zal gaan en dat het christendom het daar nog best zwaar mee gaat krijgen; zo goed als alle voorbeelden van systematische problemen in het christendom die ik heb komen uit de pinkster-hoek. Vooral het stuitende gebrek aan opgeleide leiders: het lijkt er vaak genoeg op dat iedereen die de Bijbel een keer doorneust en de Heilige Geest claimt een gemeente kan leiden, met alle gevolgen van dien.

Het is ook zo hol als de pest: mijn vrouw zat er een tijdje in en die heeft verhalen joh. Men jut elkaar op om maar 'zo hard mogelijk in de Geest te vallen' en als dat je niet lukt, nou, dan doe je toch net alsof - niemand die het verschil merkt. Ik moet altijd ontzettend lachen als ik me zo'n dienst voorstel: 40 man die allemaal LalalalalTralala lopen te brabbelen om niet voor elkaar onder te doen maar die het allemaal faken...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 01 sep 2017 15:20

Mortlach schreef:40 man die allemaal LalalalalTralala lopen te brabbelen om niet voor elkaar onder te doen maar die het allemaal faken...

Tjonge. Is dat echt zo? Je schrijft het wel beeldend. :D

Exact de helft van de volwassen bevolking van Nederland behoorde in 2015 naar eigen zeggen tot een kerkelijke gezindte of levensbeschouwelijke groepering.
Slechts een op de zes Nederlanders bezoekt nog regelmatig een religieuze dienst. Van alle kerkelijke gezindten zijn gereformeerden de trouwste kerkgangers. Dit meldt CBS.
Maar ja, wat verstaat het CBS precies onder de gereformeerden :-k
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Mortlach » 01 sep 2017 15:26

Chaya schreef:Tjonge. Is dat echt zo? Je schrijft het wel beeldend. :D


Dat was wel de ervaring van mijn vrouw. Die had zogenaamd 'profetische gaven' en moest het spreken in tongen van anderen dus 'vertalen' naar gewonemensentaal. En die zoog dus ook vanalles uit haar duim want tja, wie zegt er wat van? Gaat er echt iemand zeggen "Ja, maar dat zei hij/zij niet!"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2017 19:48

Chaya schreef:Dan heeft de GGiN toch een licht stijgend ledental?

Het ging in dit deel over de GGiNed!
En de GG bouwt megakerken, die elke zondag vol zitten. Er zijn 2, op sommige plaatsen zelfs 3 diensten per zondag. In veel gemeentes is een vaste avondkerkdienst, op woensdag of donderdag.
Allemaal zaken die de linkerflank niet meer heeft.
Eén kerkdienst per zondag, dalende ledentallen, "papieren leden". In de PKN kerk hier ter plaatse kampen ze met financiële moeilijkheden, omdat er steeds minder in de collectezak wordt gestopt.
Ze kunnen nauwelijks nog een koster betalen, dus wordt voorgesteld om het als vrijwilligerswerk te markeren.
Wijkgemeentes sluiten. Je ziet het toch om je heen?


Het laatste jaar daalt het licht. Maar misschien omdat dat jaar nog niet voorbij is bedenk ik me nu pas. Hoe het ook is, als je kijkt, zeker een wat langere periode, zie je dat de lijn afbuigt richting stagneren. Ondanks de grote gezinnen. Kerkverlating is dus net zo goed een probleem daar.

Megakerken, tja, die floreren vooral doordat andere kerken leeglopen. Denk aan de megakerk in waar recent zoveel ophef over was. Gemeenten in de regio lopen leeg en worden soms zelfs opgeheven. De megakerken komen door " samenklontering" op de bible belt, natuurlijk ligt dat ook aan het predikantentekort en de mogelijkheden voor Reformatorisch onderwijs.

De hoeveelheid diensten vind ik niet belangrijk, dat zegt weinig, de Bijbel leert nergens dat het goed is om 3 diensten op een zondag een doordeweekse diensten te hebben (of is dat zodat er ook nog eens een predikant kan komen?). En ik heb er altijd gemengde gevoelens bij omdat ik weet hoeveel leden zich daadwerkelijk geredde kinder van Hem weten. Volle kerken en lege avondmaalstafels. Dat geeft toch wel stof tot nadenken als er wordt gesteld dat het met de GG als een van de weinige verbanden nog wel goed zou gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 01 sep 2017 20:22

Marnix schreef:Het laatste jaar daalt het licht. Maar misschien omdat dat jaar nog niet voorbij is bedenk ik me nu pas. Hoe het ook is, als je kijkt, zeker een wat langere periode, zie je dat de lijn afbuigt richting stagneren.

Sorry hoor, maar je zoekt gewoon. Je wilt zoals immer toch het laatste woord hebben en gelijk aan je zijde krijgen. Terwijl dat programma notabene het tegendeel bewijst.
Jij hebt gewoon een aversie tegen rechts bevindelijk. Prima hoor, maar terwijl nu blijkt dat de kerken elke zondag vol zitten.
En dan probeer je je nu in bochten te wringen dat het daar toch ook niet helemaal in stijgende lijn gaat.
Doe je ogen open Marnix!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 34 gasten