Toen was geloof heel gewoon

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor MoesTuin » 01 sep 2017 20:55

Toch wel opmerkelijk al die laatste reacties :-k
dat de hoeveelheid geloof in cijfertjes uitgedrukt moeten worden.
"ach.....kijk.... t val wel mee, genoeg mensen in de kerken......geloof zat."

Maar beste lezers, daar gaat het toch helemaal niet om

‘Ons resten Geloof, Hoop en Liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde’. Deze woorden staan in de bijbel
Het gaat om het Kruis, anker (de hoop!) en een hart.
Dat is niet uit te drukken in geruststellende (of juist niet geruststellende) cijfertjes over ledenaantallen van kerken, want die bieden hierin beslist geen garanties.
Maar is enkel bij onze Hemelse Vader bekend, kent Hij jou / u hart. Kent u jij, dé Vader! Heeft u / jij een levende relatie met Hem?

De woorden Geloof, Hoop en Liefde komen ook vaak terug in afbeeldingen of sieraden. Geloof wordt dan voorgesteld door het kruis met een verwijzing naar de kruisdood en opstanding van Jezus. De hoop wordt weergegeven door een anker waarmee je stevig blijft liggen in onrustig water. De liefde wordt verbeeld met een hart, het symbool van emotie en passie.
Daar gaat het om!

Geloof = Vertrouwen en Overgave
Hoop = gebaseerd op de kruisdood en opstanding van onze Heere Jezus en het uitzien naar Zijn Koninkrijk
Liefde = de grootste van deze drie, In onze Heere Jezus zien we Gods liefde werkelijkheid worden en in Hem straal je die liefde uit.

En wat het mooiste van alles is is de zekerheid in het Geloof wat je ontvangen mag in Christus
De zekerheid dat wij gered zullen worden, is een sterk en betrouwbaar anker voor ons leven.
(Hebreeen 6:1)

En dan vallen al die niets zeggende cijfertjes geheel weg over de leden aantallen van die en die kerk en over die andere kerken die er weer zogenaamd niets van bakken.
Nee dan geldt enkel en alleen of de Vader jou bij naam kent, Kent gij reeds de Goede Herder, Komt tot Hem, Geloof! en Hij maakt het goed!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Bambi » 01 sep 2017 21:35

Voorlopig is de helft van de Nederlandse Christenen niet kerkelijk

http://statline.cbs.nl/Statweb/publicat ... R=T&STB=G1

Hier het hele overzicht van alles

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/51 ... -religieus

En is het Christendom 2,2 miljard wereldwijd
Dus vind ik 1 miljard pinksterbeweging ook niet echt het merendeel :-oo

https://www.scientias.nl/de-wereld-word ... ligieuzer/

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Cees02 » 02 sep 2017 12:08

Mortlach schreef:Ik haak even in, als je het niet erg vindt.

Ik denk persoonlijk dat ten eerste secularisatie mogelijk is gemaakt door de welvaart en de stabiliteit. Vroeger had je gewoon geen keuze; als je uit de kerk stapte, stapte je zo goed als uit de samenleving. Tegenwoordig kun je een volledig normaal leven leiden ook zonder kerk.

Ik denk vervolgens ook dat de secularisatie voor een (groot?) deel komt door maatschappelijke volledig achterhaalde standpunten wat betreft menselijke relaties, voorbehoedsmiddelen, seks, etc. Die knellende banden, dat is inderdaad iets waar je je van bevrijdt, niet iets wat je gaat lopen opzoeken.


Ik vond op youtube nog een video waarin de ontzuiling word uitgelegd en wat uiteindelijk ook zorgt voor de secularisatie. Laat me horen wat je er van vind.

https://www.youtube.com/watch?v=nIRIuU2plxY

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2017 12:53

Chaya schreef:Sorry hoor, maar je zoekt gewoon. Je wilt zoals immer toch het laatste woord hebben en gelijk aan je zijde krijgen. Terwijl dat programma notabene het tegendeel bewijst.
Jij hebt gewoon een aversie tegen rechts bevindelijk. Prima hoor, maar terwijl nu blijkt dat de kerken elke zondag vol zitten.
En dan probeer je je nu in bochten te wringen dat het daar toch ook niet helemaal in stijgende lijn gaat.
Doe je ogen open Marnix!


Ik wilde aangeven dat daar net zo goed als in andere kerken er veel kerkverlating is en het niet helemaal correct is dat het beeld wordt geschetst dat ze er daar minder last van hebben. Dat dat niet zo is heb ik volgens mij wel aangetoond, dat is ook wel duidelijk want ze ontkennen dat zelf ook niet, de jeugdbond van de ger gem heeft al zelf als een probleem aangekaart.

Verder heb ik geen aversie tegen de Ger Gem maar inderdaad wel gemengde gevoelens bij zware kerken omdat er zoveel twijfel en ongeloof is en dat maar normaal wordt gevonden. Maar dat is heel wat anders dan aversie. Flauw dat je me dat verwijt, dan ken je me niet goed genoeg.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Lalage » 03 sep 2017 08:25

Heb het programma van Andries Knevel wel met belangstelling bekeken. De laatste aflevering over reformatorische kerken vond ik erg boeiend. Jullie zuil blijft fascinerend... Kan iemand er toch iets over zeggen?
Die jongeren vond ik wel heel erg braaf overkomen. Ik herkende er wel wat in van mezelf vroeger, al zat ik op een openbare school ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2017 20:12

Als van der Staaij op de publieke omroep is wordt NPO Gemisy denk ik heel vaak gestart hoor ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Boanerges » 03 sep 2017 22:44

Ik heb inmiddels ook alle afleveringen terug gezien. Niks principieels overigens, gewoon weinig tijd. Wat mij vooral opviel is dat dit programma niet zo zeer ging over geloven maar meer over de kerk. Het programma had beter de titel Toen was de kerk heel gewoon mee kunnen krijgen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten