Toen was geloof heel gewoon

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Teus » 17 aug 2017 18:26

rotterdam schreef:Welk resultaat verwacht je ?

Een goed gesprek waarin vragen over en weer gesteld zouden worden.
Hij bleef bij zijn verwerpelijke standpunten en vroeg mij niets en had zelf geen houvast voor zijn argumenten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Teus » 17 aug 2017 18:36

irmo schreef:Wat ben je toch weer heerlijk lelijk Teus. Spreek je op die manier ook tegen buitenkerkelijken? Als je geen zinnige bijdrage weet te leveren, kan je ook fijn je mond houden hoor. :?

Vertel mij maar in detail wat je niet aanstaat.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor irmo » 17 aug 2017 18:53

Teus schreef:Vertel mij maar in detail wat je niet aanstaat.

Lees je laatste bijdrage aan Chaya nog ff terug zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Teus » 17 aug 2017 18:57

irmo schreef:Lees je laatste bijdrage aan Chaya nog ff terug zou ik zeggen.

Dat weet ik maar nu in detail, kunnen we het er over hebben.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor mona » 17 aug 2017 19:32

pindas83 schreef:Ik had het er laatst met m'n vrouw over dat een kerkdienst, althans bij ons, zo enorm passief is.
Buiten het zingen om gaat de informatie één kant op en of je nu wel of niet luistert maakt in die zin niet uit omdat er in weze niet iets van je verlangt wordt.

Ikzelf heb daar weinig moeite mee omdat ik het enerzijds gewend ben en redelijk lang kan luisteren zonder wat te moeten doen.
Echter, niet iedereen zal hierin hetzelfde zijn en sommige zullen meer behoefte hebben aan interactie.

Nu weten we best dat een kerkdienst niet is te vergelijken met een presentatie, vergadering o.i.d. maar toch..
Wat vinden jullie?


In een gemeente van 1000 leden is het moeilijk om het anders te doen. Dan blijf je altijd zitten met een stukje anonimiteit en passiviteit, omdat dat niet anders georganiseerd kan worden.
In een kleine gemeente kan dat wel. Met enige regelmaat bezoek ik een dienst die anders is vorm gegeven. Waar preekbespreking gehouden wordt, aansluitend aan de dienst. Waar daarna de preekbepreking besproken wordt met koffie :D
Maar er blijft toch altijd iemand die voorgaat. Dus er is wel een moment dat de informatie vanaf 1 kant komt. Maar dat geeft toch ook niet? We zijn er ook om onderwijs te krijgen.
Ik vind ook de traditionele dienst fijn, met de rust en ingetogenheid.
Belangrijkste is dat er eerlijk en Bijbels gepreekt wordt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor rotterdam » 18 aug 2017 01:05

Teus schreef:Hij bleef bij zijn verwerpelijke standpunten en vroeg mij niets en had zelf geen houvast voor zijn argumenten.


En jij ? bleef jij ook bij je (al dan niet verwerpelijke) standpunten ?
Kom op Teus, je raaskalt, je bent zelf het prototype van iemand die nooit toegeeft en absoluut geen interesse heeft voor interpretaties anders dan de jouwe. Kortom de pot verwijt de ketel.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Radical » 18 aug 2017 07:27

Teus schreef:Ik erger me aan de doctrines, zaken die mensen van God houden en de Bijbel niet als nr 1 beschouwen en.......


...... de dominee als een afgod zien en altijd gelijk heeft.


Het feit dat jij de bijbel als nummer 1 ziet is ook een doctrine, ik zelf heb bijv. de schrijver op nr 1 staan, ik kan me ook ergeren aan jou doctrine, Maar omdat de schrijver in mij, me aangeeft een andere hoger te achten mijzelf dan luister ik naar Hem en die dat dus niet !!, Omdat de schrijver niet naar deze aarde kwam om te oordelen maar om haar te redden, om voeten te wassen ipv. oren.

""ergernis wordt veroorzaakt door het oog van de waarnemer""

en over de Dominee ""hoeveel je van je minste broeder houd hou je van MIj

Als je Jezus lief hebt, houd je dan aan zijn geboden. Laat in ieder geval zien dat probeert je te houden aan zijn geboden. Wees eerlijk naar jezelf en vraag jezelf af of je God werkelijk lief hebt.

Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Joh 14,21

Doe je best om liefdevol zijn, je naasten lief te hebben als jezelf. Wees je ervan bewust hoeveel Jezus hield van zijn medemens. Als iemand je morgen vraagt om wat voor hem te doen. Doe het dan zonder mopperen en/of tegengas te geven, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel. (Matteus 5:16)

Doe alles zonder morren en tegenspreken, opdat u zuiver en smetteloos bent, onberispelijke kinderen van God te midden van een verdorven en ontaarde generatie, waartussen u schittert als sterren aan de hemel. Filippenzen 2:14-16

Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’ Marcus 12:31

Tot slot vraag ik u: Wees allen eensgezind, leef met elkaar mee, heb elkaar lief als broeders en zusters, wees barmhartig en bereid de minste te zijn. 1 Petrus 3:8

De hoogmoed van een mens brengt hem ten val, eer is weggelegd voor wie bescheiden is. Spreuken 29:23

Luister", zei Hij. "Wie zo'n Dominee met open armen ontvangt, ontvangt Mij. En wie Mij ontvangt, ontvangt God Die Mij gestuurd heeft. Want wie het meest nederig is, is pas werkelijk groot." Lukas 9:48

Eerbiedig ontzag voor de HERE houdt in dat u het verkeerde, de trots, de hoogmoed en de goddeloosheid haat. Spreuken 8:13
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor naamloos » 18 aug 2017 07:53

Teus schreef:Ik erger me aan de doctrines, zaken die mensen van God houden en de Bijbel niet als nr 1 beschouwen en.......
...... de dominee als een afgod zien en altijd gelijk heeft.
Je kunt van de bijbel ook een afgod maken.
Radical schreef:Het feit dat jij de bijbel als nummer 1 ziet is ook een doctrine, ik zelf heb bijv. de schrijver op nr 1 staan
Ik neem aan dat je God bedoelt en niet de schrijvers van de bijbel ..... Jacobus, Petrus, Paulus, pseudo Paulus ..... :-k :-k :-k

Ik denk dat je je van God best een beetje mag ergeren aan bepaalde zaken. Het lijkt me belangrijker hoe je er mee omgaat.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 18 aug 2017 09:26

Teus schreef:Al die scheuringen gebeuren zonder enige reden?
Al die dominees hebben gelijk en geven elkaar gelijk en toch die scheuringen, apart.

Die gebeuren niet zonder reden nee, maar het is een verdrietige zaak, omdat mensen niet onder elkaar willen bukken.
Teus schreef:Jij spreekt kennelijk nooit met mensen die Jezus nog niet oprecht lief hebben over het evangelie.

Lees deze zin nog eens over. Wat weet jij van de mensen in mijn omgeving? Of mensen die ik een keer ontmoet, schijnbaar toevallig, maar het is niet toevallig!
Teus schreef:Ik wel en spreek er ook met medebroeders over. En weet je wat de algemene ervaring is? Dat je beter een wit kleed kunt verven dan een gekleurd kleed.

Ik hoop dat ik dit verkeerd begrijp, anders is het absoluut onbijbels!
Zou je dit even nader willen uitleggen?
Teus schreef:Ik weet absoluut zeker dat er kerken zijn die mensen van God houden.

Die zijn er zeker, daar staan dwaalleraren op het preekgestoelte. Dus eens. (voor een keer :mrgreen: )
Teus schreef:Chaya, je weet echt niet wat er in de wereld te koop is.

Klopt. Het is heerlijk rustig hier, in mijn ei, in een grot, onder een grote steen.
Teus schreef:Omdat de dominee het uit de Bijbel haalt kan hij er niet naast zitten?
Dus de dominee heeft toch altijd gelijk.

DE dominee bestaat niet!
Teus schreef:Ik sprak overigens over gevoel en stelde het niet.

Ik spreek over GELOOF!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor irmo » 18 aug 2017 11:04

Chaya schreef:
Klopt. Het is heerlijk rustig hier, in mijn ei, in een grot, onder een grote steen.



Hier ook. Zitten wij dan toevallig onder dezelfde steen? :mrgreen: :wink:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 18 aug 2017 14:00

irmo schreef:Hier ook. Zitten wij dan toevallig onder dezelfde steen? :mrgreen: :wink:

Ah, ben jij dat die uit het ei naast mij probeert te komen? :schaterlach:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Teus » 18 aug 2017 14:33

rotterdam schreef:En jij ? bleef jij ook bij je (al dan niet verwerpelijke) standpunten ?
Kom op Teus, je raaskalt, je bent zelf het prototype van iemand die nooit toegeeft en absoluut geen interesse heeft voor interpretaties anders dan de jouwe. Kortom de pot verwijt de ketel.

Tis me Gelukt!!
Eerlijk gezegd had ik, naar aanleiding van je reacties tegenover mij in het verleden geen zin om met je in gesprek te gaan maar ik dacht misschien gaat het nu beter. Bewust heb ik je niet gezegd waar het om feitelijk om ging en wachtte af wanneer je het zou vragen. Je vroeg er niet na, in het belang een mening te kunnen geven. Nee, je geeft geen mening want dat kan niet als je niet weet waar het over gaat. Je veroordeeld iemand en dan het persoontje zelf. Helaas Rotterdam, er is niets veranderd.
Ik weet zeker dat dit heel anders zou lopen als je werkelijk geweten had waar het gesprek met die dominee om ging.
Jammer dat je zo'n hekel aan me hebt, geeft niet maar kan er wellicht rekening mee houden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor irmo » 18 aug 2017 15:07

Chaya schreef:Ah, ben jij dat die uit het ei naast mij probeert te komen? :schaterlach:



Nou, liever geen ei, van dat gif krijg je rare gedachtes. :D

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor rotterdam » 18 aug 2017 17:03

Teus schreef:Tis me Gelukt!!
Eerlijk gezegd had ik, naar aanleiding van je reacties tegenover mij in het verleden geen zin om met je in gesprek te gaan maar ik dacht misschien gaat het nu beter. Bewust heb ik je niet gezegd waar het om feitelijk om ging en wachtte af wanneer je het zou vragen. Je vroeg er niet na, in het belang een mening te kunnen geven. Nee, je geeft geen mening want dat kan niet als je niet weet waar het over gaat. Je veroordeeld iemand en dan het persoontje zelf. Helaas Rotterdam, er is niets veranderd.
Ik weet zeker dat dit heel anders zou lopen als je werkelijk geweten had waar het gesprek met die dominee om ging.
Jammer dat je zo'n hekel aan me hebt, geeft niet maar kan er wellicht rekening mee houden.


Een hekel ? Nee hoor ik heb geen hekel aan Teus.
Teus irriteert mij wel mateloos.
Met z'n eeuwige kritiek op de gevestigde kerken.
Daar zal het gesprek ook wel weer over gegaan zijn met die dominee, de dominee zal het wel weer fout hebben. Teus weet het beter.
Teus is namelijk van mening dat hij het altijd beter weet dan de dominee, dan de priester, dan de paus.
Niets deugt - de meeste protestanten niet - de orthodoxen en de Rooms Katholieken uiteraard al helemaal niet.
Teus zit op zijn eiland en doet alles alleen - zelfs samenwerken.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Teus » 18 aug 2017 19:17

Radical schreef:Het feit dat jij de bijbel als nummer 1 ziet is ook een doctrine, ik zelf heb bijv. de schrijver op nr 1 staan,

O, je denkt dat ik in papier, inkt en kaften, geloof?
Ik bedoel de Bijbel als Het Woord van God, dat is de Auteur, toch?
Radical schreef: ik kan me ook ergeren aan jou doctrine, Maar omdat de schrijver in mij, me aangeeft een andere hoger te achten mijzelf dan luister ik naar Hem en die dat dus niet !!,

Vertel me welke doctrine, dan wil ik daar aan werken. Ik dacht dat mijn rugzak leeg was maar wanneer jij iets bemerkt hoor ik het graag.
Radical schreef:""ergernis wordt veroorzaakt door het oog van de waarnemer""

Dat lijkt me logisch.
Radical schreef: en over de Dominee ""hoeveel je van je minste broeder houd hou je van MIj

Ik heb niets tegen iemand als persoon. Noem iets van me waarin ik kenbaar maak dat ik specifiek iets tegen een persoon heb.
Je spreekt uitbundig over Jezus in mij, je hebt Jezus in je hart, dat is geweldig, dan ben je een rijk gezegend mens. Maar heeft Jezus jou in Zijn hart? Dat is het meest kostbare wat je kunt hebben en heb je een relatie.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten