Toen was geloof heel gewoon

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Teus » 15 aug 2017 19:09

Chaya schreef:

Wat een rare blijdschap heb jij zeg.

Dat vindt jij omdat jij denkt dat het Heil alleen in kerken te vinden is.

Chaya schreef: Ben je echt zo naief of is dat tegen beter weten in?

Nee, Denk jij dat ik naief ben omdat jij niets goeds kan vinden op internet? Dus jij vertelt mensen die meer over de inhoud van hun leven willen weten dat ze niet op internet moeten kijken? Preken van jullie kerk kun je ook niet na luisteren op internet?

Chaya schreef: Hoe vaak kom je daar dan?


Genoeg om te weten wat de intentie is. ik spreek met die mensen en luister ook wel meer preken op internet, lees je het goed? "op internet"
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Teus » 15 aug 2017 19:11

mona schreef:Ik denk trouwens dat geloof nooit heel gewoon is geweest.
In de tijd van Jezus niet, en ook 'vroeger' niet en ook vandaag niet.
Wel kent de christelijke gemeente bloeitijden, maar dat betekent niet dat het gewoon is.
Als het gewoon zou zijn, zou de Bijbel zichzelf tegenspreken.

Helemaal mee eens.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Mortlach » 15 aug 2017 19:31

Johan100 schreef:Dat zijn nu bittere gevolgen van de zondeval en niet voor God willen leven. Ons hart en leven moeten nu 180 graden omgekeerd en vernieuwd worden zodat we gaan doen wat God wil. Dat kan alleen door genade, want zolang ons hart niet veranderd is door God stuit alles wat God wil op verzet vanaf onze kant.
God moet ons laten zien dat we geen slachtoffer zijn, maar zelf kiezen voor de zonde.


Ja, en die boodschap, die resoneert niet meer met het gewone volk met haar zelfbeschikking en geluksverwachting.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Johan100 » 15 aug 2017 20:50

Mortlach schreef:Ja, en die boodschap, die resoneert niet meer met het gewone volk met haar zelfbeschikking en geluksverwachting.

Uhm, wat moet ik daar nu op zeggen......
Tot de laatste dag toe zal God mensen bijeenvergaderen en toebrengen, maar satan zal ook steeds meer losgelaten worden.
Heb je er ook last van?
Het is alleen maar een wonder als God ons opzoekt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2017 21:59

Mee eens Mona. De titel verwijst vooral naar vroeger toen de meerderheid van Nederland zich nog christen noemde. Maar dat geloven gewoon is wil niet zeggen dat het dus altijd leefde. Want hoe geqoon is het dan eigenlijk...

Mortlach schreef:Nou ja, tv en informatiestroom in het algemeen zal er niet aan geholpen hebben. Opeens is het mogelijk met veel meer mensen en culturen in contact te komen, om zaken op te zoeken en te vergelijken. En dat is niet goed voor exclusieve overtuigingen (daarmee bedoel ik "wij tegen de rest"). Als je op tv ziet dat echt niet alle niet-gelovigen losgeslagen hedonisten zijn die de leegte in hun hart wanhopig proberen te vullen, dan is dat iets waar je iets mee moet. Het is natuurlijk niet voor niets dat de wat meer repressieve regimes (denk China, Noord Korea) zeer veel energie steken in het inperken van tv en internet.


Op zich mee eens hoewel Henk Binnendijk vooral refereert aan de tv als alternatief voor naar de kerk gaan in de zin dat het veel meer entertainment was. En via de informatiestromen ontdek je ook wel weer dat het christendom nog steeds de grootste religie wereldwijd is. Daarom denk ik dat vooral welvaart en ontzuiling hebben gezorgd voor ontkerkelijking, veel meer dan de komst van de tv. Die zorgde er vooral voor dat mensen de alternatieven / afleiding vonden die ze al zochten.
Laatst gewijzigd door Marnix op 16 aug 2017 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 16 aug 2017 13:55

Teus schreef:Dat vindt jij omdat jij denkt dat het Heil alleen in kerken te vinden is.

Nee, ik vind dat je eens moet stoppen met het gehakketak op kerken. Je bent afbrekend bezig zo.
Teus schreef:Nee, Denk jij dat ik naief ben omdat jij niets goeds kan vinden op internet?

Ik zeg niet dat er niets goeds te vinden, maar ook veel slechts. En internet(kerkdiensten) zijn geen vervanging van een gewone kerkdienst, want ik vrees dat je die kant op wil in de discussie.
Onze kerkdiensten zijn na te luisteren ja, zelfs live.
Teus schreef:Genoeg om te weten wat de intentie is. ik spreek met die mensen en luister ook wel meer preken op internet, lees je het goed? "op internet"

Preken van sommige kerkverbanden staan niet op internet. En ik weet niet wat jouw criterium van genoeg is.
Over het algemeen lees ik vijandigheid jegens de rechterflank van de kerken.
Mortlach schreef:Nou ja, tv en informatiestroom in het algemeen zal er niet aan geholpen hebben.

In de jaren '60 ging men ook anders tegen het gezag aankijken. Voorheen was er eerbied voor de notabelen van het dorp en opeens ging men de dominee ook Jan of Piet noemen.
Dan krijg je wel andere verhoudingen, want opeens komt een gemeentelid bij de pastorie vertellen dat de dominee er naast zat. Of helemaal verkeerd ziet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2017 14:00

Klopt. Dat is ook een kenmerk van het individualisme. Je denkt voor jezelf ipv dat je aanneemt wat anderen zeggen. Dat heeft zijn goede kanten en maar ook een keerzijde.

Chaya schreef:Ik zeg niet dat er niets goeds te vinden, maar ook veel slechts. En internet(kerkdiensten) zijn geen vervanging van een gewone kerkdienst, want ik vrees dat je die kant op wil in de discussie.
Onze kerkdiensten zijn na te luisteren ja, zelfs live.


Op zich ben ik dat helemaal met je eens. Maar waarom zijn internetkerkdiensten geen vervanging van een gewone kerkdienst? Ik ben wel benieuwd naar je motivatie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 16 aug 2017 14:04

Marnix schreef:Maar waarom zijn internetkerkdiensten geen vervanging van een gewone kerkdienst? Ik ben wel benieuwd naar je motivatie.

In je kerk ervaar je echt de gemeenschap der Heiligen. God roept je naar Zijn Huis, tezamen met je broeders en zusters. En gasten!
Je bidt en zingt daar met elkaar.
Ik heb thuis ook wel eens meegeluisterd, bij ziekte e.d., maar toch merk ik dat je sneller afgeleid bent.
En luister ik doordeweeks wel eens, (dus alleen een preek, zonder het zingen e.d.) ga ik er toch even bij zitten en niet een was strijken of een kastje soppen. Ik veroordeel dat niet, ik weet dat sommige mensen dit doen en dat is ook prima. Maar ik luister het liefst geconcentreerd.
Nogmaals, het is een Zegen dat de kerkradio overbodig is geworden eigenlijk en iedereen altijd naar een preek kan luisteren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Mortlach » 16 aug 2017 14:08

Chaya schreef:In de jaren '60 ging men ook anders tegen het gezag aankijken. Voorheen was er eerbied voor de notabelen van het dorp en opeens ging men de dominee ook Jan of Piet noemen.
Dan krijg je wel andere verhoudingen, want opeens komt een gemeentelid bij de pastorie vertellen dat de dominee er naast zat. Of helemaal verkeerd ziet.


En dat lijkt me vrij goed passen in de geest van de Reformatie, want anders ben je weer terug in de situatie waarin alleen selecte mensen het volk kunnen vertellen wat er precies in de Bijbel staat, etc.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 16 aug 2017 14:12

Mortlach schreef:En dat lijkt me vrij goed passen in de geest van de Reformatie, want anders ben je weer terug in de situatie waarin alleen selecte mensen het volk kunnen vertellen wat er precies in de Bijbel staat, etc.

Het is beide niet goed.
Wat je nu ziet is een verbrokkeling van eigen waarheden. Ik praat ook de scheuringen van sommige kerken dus niet goed!
Maar het is nu wel heel veel "zoeken wat van jouw gading is", wat goed voelt, kerkdienst is een beleving geworden.
En dat is niet naar Gods Woord. Echt niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Mortlach » 16 aug 2017 14:36

Chaya schreef:Het is beide niet goed.
Wat je nu ziet is een verbrokkeling van eigen waarheden. Ik praat ook de scheuringen van sommige kerken dus niet goed!
Maar het is nu wel heel veel "zoeken wat van jouw gading is", wat goed voelt, kerkdienst is een beleving geworden.
En dat is niet naar Gods Woord. Echt niet!


Tja, maar soms slaan mensen door naar de andere kant: hoe slechter het voelt, hoe meer het dus wel van God moet komen en als je je niet onderwerpt, komt dat omdat je een trots hart hebt of iets dergelijks.

Dat je een stijl en inhoud zoekt die bij je past, dat lijkt me eigenlijk best goed. Iets moet natuurlijk wel een beetje aanspreken.

Wat betreft dat aanspreken van voorgangers, daarbij dacht ik meer aan de evangelicale stromingen (mijn vrouw heeft daar ervaring mee) want daar kan iedere janboerenfluitje zeggen dat ze de HG hebben ontvangen en een gemeente gaan leiden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 16 aug 2017 14:53

Mortlach schreef:Tja, maar soms slaan mensen door naar de andere kant: hoe slechter het voelt, hoe meer het dus wel van God moet komen en als je je niet onderwerpt, komt dat omdat je een trots hart hebt of iets dergelijks.

Van nature hebben we een trots hart, dus dat klopt wel op zich.
Mortlach schreef:Dat je een stijl en inhoud zoekt die bij je past, dat lijkt me eigenlijk best goed. Iets moet natuurlijk wel een beetje aanspreken.

God plaatst je in een gemeente. En zo je daar nog niet bent, of het gaat er onbijbels aan toe - want dat moet het criterium zijn - en je zoekt een gemeente, is dat in de eerste plaats een gebedszaak.
En niet dat de sfeer wel okay is, of de glas-in-loodramen zijn er zo mooi, of het is heel praktisch op loopafstand.
Want je zit niet toevallig in een gemeente, God heeft daar een bedoeling mee.
Mortlach schreef:Wat betreft dat aanspreken van voorgangers, daarbij dacht ik meer aan de evangelicale stromingen (mijn vrouw heeft daar ervaring mee) want daar kan iedere janboerenfluitje zeggen dat ze de HG hebben ontvangen en een gemeente gaan leiden.

Joh, daar hebben mijn ouders ook ervaring mee.
Vroeger had je veel doordeweekse diensten, dus mijn pa ging dan wel eens met een broer, zwager of vriend mee, ergens luisteren.
En soms waren dat sektes ja. Men noemde dat een oefenaar. Niet iemand die een theologische studie had voltooid, maar een van God gekregen preekgave, tenminste, dat beweerde hij dan.
En zo hadden wij wel eens vreemde figuren over de vloer, meestal verkochten ze boeken en kwamen vlak voor het avondeten aanzetten. Mijn moeder had altijd al snel door als het charlatans waren.
Als je Knielen op.... gelezen hebt? Daar zit echt een kern van waarheid in!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2017 16:04

Chaya schreef:In je kerk ervaar je echt de gemeenschap der Heiligen. God roept je naar Zijn Huis, tezamen met je broeders en zusters. En gasten!
Je bidt en zingt daar met elkaar.
Ik heb thuis ook wel eens meegeluisterd, bij ziekte e.d., maar toch merk ik dat je sneller afgeleid bent.
En luister ik doordeweeks wel eens, (dus alleen een preek, zonder het zingen e.d.) ga ik er toch even bij zitten en niet een was strijken of een kastje soppen. Ik veroordeel dat niet, ik weet dat sommige mensen dit doen en dat is ook prima. Maar ik luister het liefst geconcentreerd.
Nogmaals, het is een Zegen dat de kerkradio overbodig is geworden eigenlijk en iedereen altijd naar een preek kan luisteren.


Mee eens. Maar dat is voor mijn gevoel ook wel waar de kerk het heeft laten liggen. Zeker in die periode. Samen zingen en voor mensen bidden gebeurde wel, maar wat ik hoor was verder de gemeenschap lang niet altijd zo sterk. Men zat naast elkaar in de kerkbanken en ging daarna weer naar huis. Dat is toch anders dan wat ik in de Bijbel zie. Samen eten, samen delen, bij elkaar thuis het brood breken, samen praten over je zegeningen en je zorgen, samen zoeken naar Gods wil, luisteren naar Zijn stem. Niet alleen bidden voor grote dingen en ziekten maar ook voor die kleine dingen die je bezighouden. Samen lachen en samen huilen, samen om hulp roepen en samen danken. Ik zie dat nu steeds meer gebeuren in kleine wijkkringen en dergelijke gebeuren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Chaya » 16 aug 2017 17:20

Marnix schreef:Dat is toch anders dan wat ik in de Bijbel zie. Samen eten, samen delen, bij elkaar thuis het brood breken, samen praten over je zegeningen en je zorgen, samen zoeken naar Gods wil, luisteren naar Zijn stem. Niet alleen bidden voor grote dingen en ziekten maar ook voor die kleine dingen die je bezighouden. Samen lachen en samen huilen, samen om hulp roepen en samen danken. Ik zie dat nu steeds meer gebeuren in kleine wijkkringen en dergelijke gebeuren.

Dat is toch niet helemaal waar Marnix.
Vraag en antwoord 55 van de HC, zegt het zo:
Wat verstaat gij door de gemeenschap der heiligen?
Eerstelijk, dat de gelovigen, allen en een iegelijk, als lidmaten aan den Heere Christus en al zijn schatten en gaven gemeenschap hebben. Ten andere, dat elk zich moet schuldig weten, zijn gaven ten nutte en ter zaligheid der andere lidmaten gewilliglijk en met vreugde aan te wenden.
Dus die gemeenschap der Heiligen is niet alleen in jouw (of mijn) kerk, maar wereldwijd.
Natuurlijk in de eerste plaats in de gemeente waar je geplaatst bent, dat dan wel. :D
En dat samen lachen en samen huilen kan ook - juist - doordeweeks. Ik ben geen mens van grote groepen. Ik ga wel eens na de dienst mee koffiedrinken, maar als uitzondering (bijv na een doop- of belijdenisdienst), want bij de koffie wordt het al snel een koffiepraatje.
Of het is dan nog: wat heeft ie goed gepreekt he, of het duurde wel lang.
Ik laat het liever bezinken en wil een preek graag overdenken. Ik noteer niet en ik heb mn smartphone niet bij me, dus het gaat nog ouderwets in het hoofd. :D

Als ik op maandagochtend ga werken, rijd ik langs de kerk en kan dan zo'n verlangen hebben om even naar binnen te gaan. Slaat nergens op, want er is niemand. Maar net zoals bij R.K. kerken, even een moment van bezinning in de achterste bank.
Misschien ben ik diep van binnen wel een katholiek meisje, ik houd wel van mystiek. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toen was geloof heel gewoon

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2017 19:31

Klopt, het is breder dan de kerk maar wel in de eerste plaats in je gemeente. En ik denk dat dat een reden is dat de kerken zijn leeggestroomd, dat het toch minder een gemeenschap was dan wat je in de Bijbel leest. Dat de nadruk teveel is gelegd op de verkondiging en dus het luisteren en te weinig op alles met elkaar delen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten