Revelation 12 Sign

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor Pcrtje » 17 dec 2017 10:08

Cicero schreef:Laten we niet vergeten dat het beeld van Openbaring 12 'gewoon' een bekend beeld was voor de eerste lezers, alleen in een net iets andere vorm, namelijk in de gedaante van de godin Isis. Het beeld in Op 12 dient als een commentaar daarop gelezen te worden.

Wie niet bekend is met het beeld van Isis waarop Op 12 commentaar levert, kan per definitie niet de betekenis van dit gedeelte snappen.
Zou je ons/mij een korte exegese kunnen geven van van Openbaring 12? Ik had nog niet eerder gehoord dat in dit tekstgedeelte met het beeld van Isis gezinspeeld wordt. Eigenlijk heb ik dit hoofdstuk altijd heel anders geïnterpreteerd dan jij, waarschijnlijk. :P
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor Johan100 » 17 dec 2017 11:38

Pcrtje schreef:Zou je ons/mij een korte exegese kunnen geven van van Openbaring 12? Ik had nog niet eerder gehoord dat in dit tekstgedeelte met het beeld van Isis gezinspeeld wordt. Eigenlijk heb ik dit hoofdstuk altijd heel anders geïnterpreteerd dan jij, waarschijnlijk. :P

Hoe interpreteer jij Openbaringen 12?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor Cicero » 17 dec 2017 13:43

Pcrtje schreef:Zou je ons/mij een korte exegese kunnen geven van van Openbaring 12? Ik had nog niet eerder gehoord dat in dit tekstgedeelte met het beeld van Isis gezinspeeld wordt. Eigenlijk heb ik dit hoofdstuk altijd heel anders geïnterpreteerd dan jij, waarschijnlijk. :P

Ik heb het even weer opgefrist, en Op 12 blijkt een duidelijke toespeling te zijn op een aantal mythen:

- Latona en Python (Hyginus, Fabula 140). Python was een grote draak, die wist dat zijn dood zou komen door het nageslacht van Latona. Nadat Jupiter Latona zwanger had gemaakt, achtervolgde Python haar om haar te doden. Maar Jupiter liet de wind haar wegvoeren naar een veilige plaats, waar Latona Apollo en Diana baarde. Vier dagen na zijn geboorte ging Apollo naar Python en doodde hem. Dat is de oorsprong van de Pythische spelen. Het is ook belangrijk dat scenes uit de eerste mythe bekend waren in Efeze (De Diana/Artemis van de Efeziërs!), zo blijkt uit bijvoorbeeld munten.

- Isis en Seth/Typhon. Typhon was de god van het kwaad (ook geassocieerd met de giganten of een draak, wiens hoofd vaak sterren van de hemel sloeg), die streed met Isis, Osiris en Horus (Apollo). Seth doodde de man van Isis, Osiris, maar Isis wordt toch zwanger van Horus. Zij verbergt zich voor Seth, en brengt het kind in het geheim ter wereld (het beeld van Isis die haar zoon voedt wordt later het patroon van Maria met Jezus!! - een beeld ook bekend in Klein Azië). Na vele gevaren doorstaan te hebben, gaat Horus de strijd aan met Seth.

Nu is het belangrijk, dat in de bronnen uit die tijd een slechte koning/tyran/rebel vaak wordt geassocieerd met Seth-Typhon, en de goede met Horus (Apollo). Bovendien werden Isis en Seth=Letho geassocieerd met sterrenbeelden, zoals Virgo.

De Romeinse keizer, zoals Nero, werd geïdentificeerd met Apollo die het chaosmonster had verslagen. Maar omgekeerd werd Nero door critici vergeleken met Typhon.

Als je Op 12 in dit licht leest, dan sluit Op 12 zich aan bij de critici van bepaalde keizers, maar Op 12 verklaart eigenlijk het hele keizerschap als een manifestatie van de boze. Christus is degene met hemelse afkomst die de chaos juist verslaat.

De twee beesten in Op 13 worden meestal uitgelegd als het Romeinse bestuur in Asia en de keizercultus.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor Johan100 » 17 dec 2017 14:26

Cicero schreef:Ik heb het even weer opgefrist, en Op 12 blijkt een duidelijke toespeling te zijn op een aantal mythen:


Denk je nu werkelijk dat Johannes op Patmos geïnspireerd werd om een toespeling te maken op deze mythes?
Misschien kun je beter eens de kanttekeningen lezen bij de S.V. Dat kan in dit geval wel verhelderend zijn.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor Pcrtje » 17 dec 2017 14:39

Cicero schreef:Ik heb het even weer opgefrist, en Op 12 blijkt een duidelijke toespeling te zijn op een aantal mythen:

- Latona en Python (Hyginus, Fabula 140). Python was een grote draak, die wist dat zijn dood zou komen door het nageslacht van Latona. Nadat Jupiter Latona zwanger had gemaakt, achtervolgde Python haar om haar te doden. Maar Jupiter liet de wind haar wegvoeren naar een veilige plaats, waar Latona Apollo en Diana baarde. Vier dagen na zijn geboorte ging Apollo naar Python en doodde hem. Dat is de oorsprong van de Pythische spelen. Het is ook belangrijk dat scenes uit de eerste mythe bekend waren in Efeze (De Diana/Artemis van de Efeziërs!), zo blijkt uit bijvoorbeeld munten.

- Isis en Seth/Typhon. Typhon was de god van het kwaad (ook geassocieerd met de giganten of een draak, wiens hoofd vaak sterren van de hemel sloeg), die streed met Isis, Osiris en Horus (Apollo). Seth doodde de man van Isis, Osiris, maar Isis wordt toch zwanger van Horus. Zij verbergt zich voor Seth, en brengt het kind in het geheim ter wereld (het beeld van Isis die haar zoon voedt wordt later het patroon van Maria met Jezus!! - een beeld ook bekend in Klein Azië). Na vele gevaren doorstaan te hebben, gaat Horus de strijd aan met Seth.

Nu is het belangrijk, dat in de bronnen uit die tijd een slechte koning/tyran/rebel vaak wordt geassocieerd met Seth-Typhon, en de goede met Horus (Apollo). Bovendien werden Isis en Seth=Letho geassocieerd met sterrenbeelden, zoals Virgo.

De Romeinse keizer, zoals Nero, werd geïdentificeerd met Apollo die het chaosmonster had verslagen. Maar omgekeerd werd Nero door critici vergeleken met Typhon.

Als je Op 12 in dit licht leest, dan sluit Op 12 zich aan bij de critici van bepaalde keizers, maar Op 12 verklaart eigenlijk het hele keizerschap als een manifestatie van de boze. Christus is degene met hemelse afkomst die de chaos juist verslaat.

De twee beesten in Op 13 worden meestal uitgelegd als het Romeinse bestuur in Asia en de keizercultus.
Bedankt voor je uitleg! Verhelderend!
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor Johan100 » 17 dec 2017 14:45

Johan100 schreef:Denk je nu werkelijk dat Johannes op Patmos geïnspireerd werd om een toespeling te maken op deze mythes?
Misschien kun je beter eens de kanttekeningen lezen bij de S.V. Dat kan in dit geval wel verhelderend zijn.

Ps; ik moet het nog nader bestuderen om het uitgebreid te onderbouwen, maar ik geloof er helemaal niets van.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor Johan100 » 17 dec 2017 14:46

Pcrtje schreef:Bedankt voor je uitleg! Verhelderend!

Jij gelooft ook dingen snel. Maar nogmaals de vraag: Hoe interpreteer jij Openbaringen 12?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor Pcrtje » 17 dec 2017 14:48

Johan100 schreef:Misschien kun je beter eens de kanttekeningen lezen bij de S.V. Dat kan in dit geval wel verhelderend zijn.
In mijn Statenvertaling vind ik een opmerkelijke Kanttekening.

Afbeelding
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor Johan100 » 17 dec 2017 14:51

Pcrtje schreef:In mijn Statenvertaling vind ik een opmerkelijke Kanttekening.

Plaatje

Het is me onduidelijk wat je hiermee wilt zeggen....
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor schaapje » 17 dec 2017 15:06

Cicero schreef:En wat een succes had elbert! 239martin bekeerde zich meteen van zijn dwaalweg.

Soms is het echt verspilde moeite ergens serieus op in te gaan. Ik geef toe, ik bezondig me er ook wel eens aan. Maar dat doe ik dan meestal om meelezers te laten zien waarom het niet klopt wat iemand schrijft. Maar bij dit soort gekkigheid zoals in dit topic snapt toch iedereen en z'n moeder dat het dwaasheid is.

Nou euh van een succes weet je niks, in ieder geval heeft hij wat dingen gepost waar over nagedacht kan worden.
Die gekkigheid ging heel internet rond en alle sociale media's dus wie weet wie er bereikt is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

239Martin
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 dec 2017 19:44

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor 239Martin » 17 dec 2017 15:18

Cicero schreef:Ik heb het even weer opgefrist, en Op 12 blijkt een duidelijke toespeling te zijn op een aantal mythen:

- Latona en Python (Hyginus, Fabula 140). Python was een grote draak, die wist dat zijn dood zou komen door het nageslacht van Latona. Nadat Jupiter Latona zwanger had gemaakt, achtervolgde Python haar om haar te doden. Maar Jupiter liet de wind haar wegvoeren naar een veilige plaats, waar Latona Apollo en Diana baarde. Vier dagen na zijn geboorte ging Apollo naar Python en doodde hem. Dat is de oorsprong van de Pythische spelen. Het is ook belangrijk dat scenes uit de eerste mythe bekend waren in Efeze (De Diana/Artemis van de Efeziërs!), zo blijkt uit bijvoorbeeld munten.

- Isis en Seth/Typhon. Typhon was de god van het kwaad (ook geassocieerd met de giganten of een draak, wiens hoofd vaak sterren van de hemel sloeg), die streed met Isis, Osiris en Horus (Apollo). Seth doodde de man van Isis, Osiris, maar Isis wordt toch zwanger van Horus. Zij verbergt zich voor Seth, en brengt het kind in het geheim ter wereld (het beeld van Isis die haar zoon voedt wordt later het patroon van Maria met Jezus!! - een beeld ook bekend in Klein Azië). Na vele gevaren doorstaan te hebben, gaat Horus de strijd aan met Seth.

Nu is het belangrijk, dat in de bronnen uit die tijd een slechte koning/tyran/rebel vaak wordt geassocieerd met Seth-Typhon, en de goede met Horus (Apollo). Bovendien werden Isis en Seth=Letho geassocieerd met sterrenbeelden, zoals Virgo.

De Romeinse keizer, zoals Nero, werd geïdentificeerd met Apollo die het chaosmonster had verslagen. Maar omgekeerd werd Nero door critici vergeleken met Typhon.

Als je Op 12 in dit licht leest, dan sluit Op 12 zich aan bij de critici van bepaalde keizers, maar Op 12 verklaart eigenlijk het hele keizerschap als een manifestatie van de boze. Christus is degene met hemelse afkomst die de chaos juist verslaat.

De twee beesten in Op 13 worden meestal uitgelegd als het Romeinse bestuur in Asia en de keizercultus.


Allemaal satanische afleiding van de echte boodschap. Dat jullie dat niet begrijpen zeg. Waarom haal je semiramis en tamuz er niet nog ff bij?

Ik ben onder de indruk hoor

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2017 15:26

schaapje schreef:Weetje dat meisje of vrouw uit dat filmpje praat gewoon anderen na, ze weet al die dingen via internet en dan al die dromen die gedroomd worden #-o zo'n onzin allemaal.


Ja, joh, ik ben dat filmpje aan het beluisteren en blijkbaar liggen Noord-Korea, China en Rusland ten noorden van de Verenigde Staten. (filmpje 10m20s). Dit om de profetie dat Babylon zal vallen door een verbond van naties uit het noorden. Canada - het land dat écht ten noorden van de VS ligt, is natuurlijk geen probleem. Echt hilarisch, deze mevrouw.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor schaapje » 17 dec 2017 15:32

Mortlach schreef:Ja, joh, ik ben dat filmpje aan het beluisteren en blijkbaar liggen Noord-Korea, China en Rusland ten noorden van de Verenigde Staten. (filmpje 10m20s). Dit om de profetie dat Babylon zal vallen door een verbond van naties uit het noorden. Canada - het land dat écht ten noorden van de VS ligt, is natuurlijk geen probleem. Echt hilarisch, deze mevrouw.

Knap dit het kan uit luiseren ik kan het niet zo goed verdragen.
En ik mis de details, mijn Engels is niet zo goed. :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor Cicero » 17 dec 2017 16:10

Johan100 schreef:Denk je nu werkelijk dat Johannes op Patmos geïnspireerd werd om een toespeling te maken op deze mythes?
Ja natuurlijk. Of ontken jij organische inspiratie?
Misschien kun je beter eens de kanttekeningen lezen bij de S.V. Dat kan in dit geval wel verhelderend zijn.
Die zijn voor het grootste deel wetenschappelijk achterhaald. Maar hoe precies zijn die in tegenspraak met wat ik schrijf?

239Martin
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 dec 2017 19:44

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor 239Martin » 17 dec 2017 17:05

Cicero schreef:En wat een succes had elbert! 239martin bekeerde zich meteen van zijn dwaalweg.

Soms is het echt verspilde moeite ergens serieus op in te gaan. Ik geef toe, ik bezondig me er ook wel eens aan. Maar dat doe ik dan meestal om meelezers te laten zien waarom het niet klopt wat iemand schrijft. Maar bij dit soort gekkigheid zoals in dit topic snapt toch iedereen en z'n moeder dat het dwaasheid is.



Na door het slijk gehaald te zijn heb ik de moeite genomen 2 argumenten met succes te weerleggen. Dat leek me genoeg, vooral gezien het feit dat ik iets MOEST. Ik MOET helemaal niets.

De zon en maan en de sterren IN de hemel is dwaasheid, God die zichzelf een teken stuurt, dat is dwaasheid,snappie?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten