Revelation 12 Sign

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

239Martin
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 dec 2017 19:44

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor 239Martin » 15 dec 2017 12:15

gravo schreef:Je mag dan de tweehonderdnegenendertigste Martin zijn die met deze onzin te koop loopt, maar als je even de start en het vervolg van deze draad leest, zul je merken dat ik en anderen weinig op hebben met deze kul.

Niet alleen zijn de filmpjes van een tenenkrommende inhoud, ook de vorm waarin ze gegoten zijn is ronduit lachwekkend.
Die hele onzin van het revelation 12 sign heeft zichzelf overigens al weer overleefd.

Kortom, ik ben hoegenaamd niet geïnteresseerd in deze apekool. Indeed, it blows your mind away, maar dat is niet positief bedoeld.
Stop die hele obsessie met de eindtijd maar op een plek waar de zon nooit schijnt (met eerbied gezegd). Hahahahaha!

gravo

PS.
Je onderschrift bij één van de filmpjes, namelijk "Revelation 12 in 3 minutes" zegt alles over het abominabele gehalte van de hier toegepaste hermeneutiek.



Je reakties getuigen van weinig naastenliefde gravo. Op een plek waar de zon nooit schijnt is ronduit onbeschoft, en dat weet je zelf ook want je vergoeilijkt het door te zeggen met eerbied gezegd. Ik post ook op ongelovige forums over 239, want ik moet wat met mn obsessie, maar ik moet je zeggen dat ik daar met meer respect behandeld wordt. Dat gezegd hebbende constateer ik dat je het hebt over onzin, apekool, tenenkromende inhoud en lachwekkende vorm, maar je gebruikt geen enkel inhoudelijk argument.

Het geeft niet gravo, ik kan wel tegen een stootje, maar het maakt me droevig hoeveel mensen blind zijn voor de tekenen van de tijd, ja ook hier op refoweb. En ik weet echt wel waar ik het over heb, ik heb het jarenlang diepgaand bestudeerd.

Ik heb het filmpje geplaatst, wie zich geroepen voelt kijkt het, ik heb gedaan wat mn gevoel zegt dat ik moet doen,voel je vrij om nog meer gal te spuwen, de boodschap is duidelijk, het openbaringen 12 teken is hier niet gewenst.

En wat betreft het Revelation 12 in 3 minutes, dat was bedoeld ter opfrissing, ik ging ervan uit dat de mensen hier op refoweb uitgebreid op de hoogte van de materie waren.

239Martin
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 dec 2017 19:44

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor 239Martin » 15 dec 2017 12:26

MoesTuin schreef:Voor God is 1 dag als duizend jaar en duizend jaar als 1 dag.
Hoe lang is spoedig?
niets zeggend.
God is zo goed en zijn genade is zo onmeetbaar lang en onpeilbaar diep.
Ben je gekocht en betaald met het bloed van Christus.
Geloof ik in de Heere Jezus Christus....ja dan reeds nu in dit leven ontvang je het Eeuwige Leven.
De vraag in dit topic valt dan weg van je schouders....
Het wordt Thuiskomen op de dag dat de Heer terug komt of op de dag dat Hij ons in Geloof in Hem Thuis haalt.


Inderdaad, 1 dag als duizend jaar en duizend jaar als een dag.

Aan de hand van de bijbel kan je uitrekenen dat we in het jaar 6000 sinds de schepping zijn, de zevende dag, de rustdag, breekt aan.
Wie dit aanspreekt kan een studie hierover bekijken:




Wakker worden mensen!!!! Ik praat geen onzin!!!!!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor gravo » 15 dec 2017 13:03

239Martin schreef:(...)Wakker worden mensen!!!! Ik praat geen onzin!!!!!


Wat een onzin, ik ben al wakker.

En wat ik zie is dat je oplichters achterna loopt. Dat ik je tot bij je enkels afzaag is alleen maar bedoeld om je in the strongest terms possible te waarschuwen voor dit fake gedoe. Ik weet dat het een verslaving is, die je zelf niet zult willen of kunnen bevestigen. En jammer genoeg zijn er duizenden nitwits die alles op YouTube smijten, waar ze maar geld mee kunnen verdienen. Het lijkt allemaal erg belangrijk en urgent, maar het is en blijft volkomen bullshit. Je word in de maling genomen.

Neem de waarschuwing van een christen die weet wat er te koop (!) is ter harte en doe er je voordeel mee.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

239Martin
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 dec 2017 19:44

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor 239Martin » 15 dec 2017 13:23

Yeshua heeft ons opgedragen uit te zien naar zijn komst. En al weten wij niet precies de dag en het uur van Zijn komst, we weten dat we in het seizoen zijn. Dat zie je aan alles, maar ik zal me beperken tot Yeshua's eigen woorden, matheus 24 vers 32-34 En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is.
33 Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur.
34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn

De vijgenboom is Israel, die in 1948 weer tot bestaan kwam, bijna 70 jaar geleden, en 70 jaar is een geslacht.

Ontkennen dat we in de eindtijd leven is gelijk aan toegeven dat je slaapt, maar dat is mijn bescheiden mening

239Martin
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 dec 2017 19:44

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor 239Martin » 15 dec 2017 13:48

gravo schreef:Wat een onzin, ik ben al wakker.

En wat ik zie is dat je oplichters achterna loopt. Dat ik je tot bij je enkels afzaag is alleen maar bedoeld om je in the strongest terms possible te waarschuwen voor dit fake gedoe. Ik weet dat het een verslaving is, die je zelf niet zult willen of kunnen bevestigen. En jammer genoeg zijn er duizenden nitwits die alles op YouTube smijten, waar ze maar geld mee kunnen verdienen. Het lijkt allemaal erg belangrijk en urgent, maar het is en blijft volkomen bullshit. Je word in de maling genomen.

Neem de waarschuwing van een christen die weet wat er te koop (!) is ter harte en doe er je voordeel mee.

gravo



Kennelijk weet je niet wat er te koop is. Ik heb gratis ebooks over deze materie, en 80 procent van de content die ik bekijk is reclamevrij, en sommigen zouden wel reclame willen aan het begin van het filmpje, maar youtube labelt de content als innapropiate en dan mag er niet geadverteerd worden.
Ik kan je zelfs voorbeelden geven van mensen die moeten uitwijken naar andere platforms omdat youtube de content verwijderd. Voor jouw informatie, google is illuminati, maar het feit dat ik dat zeg zal je wel laten bulderen van het lachen. Daar komt nog bij dat deze youtubers maar een beperkt publiek hebben, wat de opbrengst uit reclame niet profeitelijk maakt.

Nogmaals gravo, ik mis de juiste argumenten in jouw betoog.

En ik dacht dat wij onze medemensen ten alle tijden met liefde moeten benaderen in plaats van te schofferen, welk doel dat dan ook dient.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor elbert » 15 dec 2017 15:09

239Martin schreef:Mag ik concluderen dat je opmerking ongefundeerd was?
Nee dat mag je niet. Want je moet aantonen waarom Openbaring 12 zou moeten verwijzen naar een sterrenbeeldconfiguratie.
Redenen die ik aan kan geven waarom het niet om een sterrenbeeld gaat:
1. Het gaat om een teken in de hemel, niet aan de hemel (Openb. 12:1).
2. Het gaat om een teken dat gezien wordt. Dat is nogal lastig overdag, als de zon in dat sterrenbeeld zou staan en je dus het hele sterrenbeeld niet kunt zien.
3. Er wordt gezegd dat de vrouw zwanger was en schreeuwde in barensnood. Ik heb nog nooit een sterrenbeeld horen schreeuwen. Nu kun je dat natuurlijk als beeldspraak afdoen, maar je kunt het hoe dan ook niet uit een sterrenbeeld halen.
4. In het vervolg wordt gesproken van een draak als teken in de hemel, die de vrouw verjaagde naar de woestijn. Het sterrenbeeld Virgo (maagd, vrouw) staat in de buurt van het vlak van de ecliptica. Er is een sterrenbeeld draak (14 hoofdsterren), maar dat staat aan de verre noordelijke hemel. Die 14 hoofdsterren correleren niet met de 7 koppen en 10 hoorns in Openb. 12:3. Deze sterrenbeelden staan dus zo ver mogelijk uit elkaar. Dus het is nogal lastig voor die draak om de vrouw te verjagen. Er is geen sterrenbeeld "woestijn" bekend in de sterrenkunde.
5. De sterrenbeelden zijn afkomstig uit de oudheid (m.n. de Babyloniers en de Grieken), maar deze specifieke sterrenbeelden worden niet als zodanig in de Bijbel benoemd. Ergo: er is geen bijbelse basis om aan een sterrenbeeldconfiguratie te denken bij de uitleg van Openbaring 12.
6. Waarom wordt de "kroon" van 12 sterren wel gecorreleerd aan echte sterren, maar wordt de vrouw zelf (die volgens deze uitleg toch een sterrenbeeld is) dan niet als een verzameling sterren gezien?
7. De vrouw baart een Zoon (nl. Christus, vgl. vers 5 met Openb. 2:27 en Ps. 2:7), dat wordt weggerukt naar God en Zijn troon. Hoe moeten we dat interpreteren aan de sterrenhemel? Moeten we God ook als sterrenbeeld afgebeeld zien? Je kunt ook te ver gaan met dit soort dingen...
8. In het vervolg voert Michael en zijn engelen in de hemel oorlog tegen de draak. Ook een sterrenbeeldconfiguratie?
enz. enz.

De hele sterrenbeelden theorie is pure speculatie waarbij een hedendaags plaatje wordt gezocht bij een Bijbelse profetie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

239Martin
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 dec 2017 19:44

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor 239Martin » 15 dec 2017 17:18

elbert schreef:Nee dat mag je niet. Want je moet aantonen waarom Openbaring 12 zou moeten verwijzen naar een sterrenbeeldconfiguratie.
Redenen die ik aan kan geven waarom het niet om een sterrenbeeld gaat:
1. Het gaat om een teken in de hemel, niet aan de hemel (Openb. 12:1).
2. Het gaat om een teken dat gezien wordt. Dat is nogal lastig overdag, als de zon in dat sterrenbeeld zou staan en je dus het hele sterrenbeeld niet kunt zien.
3. Er wordt gezegd dat de vrouw zwanger was en schreeuwde in barensnood. Ik heb nog nooit een sterrenbeeld horen schreeuwen. Nu kun je dat natuurlijk als beeldspraak afdoen, maar je kunt het hoe dan ook niet uit een sterrenbeeld halen.
4. In het vervolg wordt gesproken van een draak als teken in de hemel, die de vrouw verjaagde naar de woestijn. Het sterrenbeeld Virgo (maagd, vrouw) staat in de buurt van het vlak van de ecliptica. Er is een sterrenbeeld draak (14 hoofdsterren), maar dat staat aan de verre noordelijke hemel. Die 14 hoofdsterren correleren niet met de 7 koppen en 10 hoorns in Openb. 12:3. Deze sterrenbeelden staan dus zo ver mogelijk uit elkaar. Dus het is nogal lastig voor die draak om de vrouw te verjagen. Er is geen sterrenbeeld "woestijn" bekend in de sterrenkunde.
5. De sterrenbeelden zijn afkomstig uit de oudheid (m.n. de Babyloniers en de Grieken), maar deze specifieke sterrenbeelden worden niet als zodanig in de Bijbel benoemd. Ergo: er is geen bijbelse basis om aan een sterrenbeeldconfiguratie te denken bij de uitleg van Openbaring 12.
6. Waarom wordt de "kroon" van 12 sterren wel gecorreleerd aan echte sterren, maar wordt de vrouw zelf (die volgens deze uitleg toch een sterrenbeeld is) dan niet als een verzameling sterren gezien?
7. De vrouw baart een Zoon (nl. Christus, vgl. vers 5 met Openb. 2:27 en Ps. 2:7), dat wordt weggerukt naar God en Zijn troon. Hoe moeten we dat interpreteren aan de sterrenhemel? Moeten we God ook als sterrenbeeld afgebeeld zien? Je kunt ook te ver gaan met dit soort dingen...
8. In het vervolg voert Michael en zijn engelen in de hemel oorlog tegen de draak. Ook een sterrenbeeldconfiguratie?
enz. enz.

De hele sterrenbeelden theorie is pure speculatie waarbij een hedendaags plaatje wordt gezocht bij een Bijbelse profetie.



Ik moet helemaal niks elbert.

Je maakt er een woordspelletje van, in de hemel en aan de hemel. Ok, ga ik met je mee, IN de hemel is het teken. Wat doet de zon en de maan in de hemel? Hetzelfde geld voor het argument dat het teken niet gezien word omdat het overdag is. Dus dat je het met een computerprogramma kunt zien is geen geldig argument? Je onderschat de almacht van God. Verder negeer je het feit dat reeds in Genesis verteld word dat de zon, maan en sterren ten eerste en bovenal daar zijn voor TEKENEN. Dat jupiter een volledige zwangerschap in de buik van de maagd blijft is natuurlijk ook onzin. Jij zegt dat het christus is, dat is gedeeltelijk waar maar het is ook uitlegbaar als zijnde de kerk.

Zo kan ik nog wel even doorgaan maar dat doe ik niet. Ik ben flabbergasted van jullie onbegrip. In denk dat we het beste deze onzinnige discussie kunnen stoppen. Of gaan jullie voor mijn part nog ff lekker door, maar ik ga ervoor zorgen dat ik refoweb weer heel snel vergeten ben.

Het ga jullie goed mijn geliefde broeders en zusters, i'm out, mzzl

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2017 17:33

239Martin schreef:
Nogmaals gravo, ik mis de juiste argumenten in jouw betoog.

En ik dacht dat wij onze medemensen ten alle tijden met liefde moeten benaderen in plaats van te schofferen, welk doel dat dan ook dient.

Dat is zeker zo. Of we het met elkaar eens zijn of niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2017 18:59

gravo schreef:Jawel, lieve kijkbuiskindertjes, 23 september is het zover. Een bijzondere constellatie luidt de gebeurtenissen in die gerelateerd zijn aan het teken uit Openbaring 12.
Een heerlijk concrete voorspelling. Dat de uitkomst daarvan onze ogen maar mochten openen.
Tot 24 september, dan weten we meer.

gravo


Ik heb een beetje gemengde gevoelens bij dit topic. Geen idee wat Revelation 12 Sign inhoudt, maar volgens mij gaat het in de Bijbel over andere tekenen die op het einde wijzen. Dat is even mijn eerste indruk. Ik denk dat we beter zoiets kunnen lezen.

Aan de ene kant heb ik niks met mensen die de wederkomst denken te kunnen voorspellen. Niemand weet die ure dan de Vader. ((Matth. 24 : 42; Mark. 13 : 32).
Aan de andere kant heb ik grote moeite met mensen die zich met hand en tand verzetten als ze maar het woordje eindtijd horen of zien staan en vervolgens heel onrustig worden. Het liefst zouden ze heel het thema in de doofpot stoppen.
Ik vind de opmerking 'Tot 24 september, dan weten we meer' van jou, gravo ook erg onsmakelijk. Alsof het vanzelfsprekend is dat we een bepaalde datum overleven. We kunnen ook dodelijk ziek worden of een dodelijk ongeluk krijgen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor schaapje » 15 dec 2017 22:25

Een vraag aan gravo geloof je dat we in de eindtijd zitten en dat Christus terugkomt? Geloof je überhaupt wel het boek Openbaring wat in Gods Woord staat? Of is dat voor jou allemaal symbolische tekst?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor elbert » 15 dec 2017 22:54

239Martin schreef:Ik moet helemaal niks elbert.

Je maakt er een woordspelletje van, in de hemel en aan de hemel. Ok, ga ik met je mee, IN de hemel is het teken.
Goed, in de hemel dus, maar een woordspelletje is het niet. Want "in de hemel" betekent nog iets anders dan "aan de sterrenhemel". Want dat kun je vanaf de aarde zien. Wat je in de hemel ziet, dat kun je alleen in de hemel zien. Nu denk je misschien dat een computerprogramma de hemel is, maar dat is het niet.

Wat is er allemaal in de hemel? Als je de context van Openbaring bekijkt, dan is dat de plek waar Johannes in zijn visioen is opgenomen (Openb. 4:1). Dat is ook de plek waar de troon van God staat (Openb. 4:2). Er zijn schepselen in de hemel (engelen) (Openb. 5:13). Er wordt gesproken in de hemel en er wordt gezwegen (Openb. 12:1). Er komt vuur uit de hemel (Openb. 13:13) en er komt een stem uit de hemel (Openb. 14:2).
In deze context wordt gesproken van een teken van een vrouw in de hemel. Dus als visioen in deze hemel, niet zozeer als iets wat je aan de sterrenhemel ziet.

Daar komt nog eens bij dat de claim dat deze constellatie zoals op 23 september nog nooit is voorgekomen, simpelweg niet klopt. In de afgelopen 1000 jaar heeft dezelfde constellatie zich al 4 keer eerder voorgedaan, nl. in 1827, 1483, 1293 en 1056 (zie Bron). Bovendien is het helemaal niet vreemd dat Jupiter in het sterrenbeeld Virgo staat, dat komt elke eeuw wel een paar keer voor. Dus vanuit astronomisch oogpunt gezien was er niet veel bijzonders aan de hand.
239Martin schreef:Je onderschat de almacht van God.
Ik vind eerder dat je je eigen interpretatievermogen overschat.
239Martin schreef:Verder negeer je het feit dat reeds in Genesis verteld word dat de zon, maan en sterren ten eerste en bovenal daar zijn voor TEKENEN.
Dat ontken ik niet (hoewel ik wel ontken dat ze er "bovenal" zijn voor tekenen, ze zijn er voor verlichting en voor afbakening van de tijd), maar het is nog wel even de vraag of het om dit specifieke teken gaat en of dat gekoppeld kan worden aan Openb. 12:1.
239Martin schreef:Zo kan ik nog wel even doorgaan maar dat doe ik niet. Ik ben flabbergasted van jullie onbegrip. In denk dat we het beste deze onzinnige discussie kunnen stoppen. Of gaan jullie voor mijn part nog ff lekker door, maar ik ga ervoor zorgen dat ik refoweb weer heel snel vergeten ben.

Het ga jullie goed mijn geliefde broeders en zusters, i'm out, mzzl
Kortom: je wilt een onzinnige discussie die je zelf gestart bent, nu zo snel mogelijk stoppen, omdat je wat scepsis tegenkomt? Dat is natuurlijk je goed recht, maar sterk vind ik het niet. Dit is per slot van rekening een discussieforum waar we discussieren. Het ga je goed.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2017 23:04

Discussiëren is kennis uitwisselen en ruziemaken is onwetendheid uitwisselen toch?
Het is maar net wat je onder discussiëren verstaat. Je kunt het opvatten als 'met elkaar van gedachten wisselen' maar ook als 'redetwisten'.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor gravo » 16 dec 2017 00:34

schaapje schreef:Mijn reactie is weggehaald richting gravo? wat een bescherming voor deze man.

Mag ik het dan op deze manier doen?
Een vraag aan gravo geloof je dat we in de eindtijd zitten en dat Christus terugkomt? Geloof je überhaupt wel het boek Openbaring wat in Gods Woord staat? Of is dat voor jou allemaal symbolische tekst?


Je interpunctie is wat gebrekkig, maar ik denk dat ik je vragen wel kan beantwoorden.
Ik geloof niet in het concept "eindtijd". Ik weet wel dat er in de Vroege Kerk een sterk besef leefde dat de Heer spoedig zou terugkomen. Je vindt daar veel van terug in het Nieuwe Testament, maar de tijd heeft geleerd dat die opvatting onjuist was. Omdat de Bijbeltekst is vastgelegd (canon-vorming) blijven die gedachten uiteraard levend. In elke eeuw heeft men steeds weer gemeend dat de eindtijd aanstaande, om niet te zeggen: aangebroken was. En men had daar natuurlijk steeds weer dezelfde teksten voor. Zo is het ook vandaag. In tijden van verval van de kerk, vooral in het Westen, in tijden van verwarring, onzekerheid, angst en verandering, waarin ook nog eens de mogelijkheid bestaat om elke mening feitenvrij en royaal te verspreiden, is het ook niet verwonderlijk dat het concept "eindtijd" weer aan de man wordt gebracht.

De eindtijd is een speculatie die steeds weer onterecht is gebleken. Daarom voel ik er niets voor. Niemand kan in de toekomst kijken, maar het lijkt mij veel aannemelijker dat wij eerder sterven dan Christus terugkomt. De taak van een christen is dan ook om een christelijk leven te leven op basis van geloof, hoop en verwachting. Uitziende naar de voltooiing van alle dingen, zonder zich te laten afremmen door de idee dat het vijf voor twaalf is, dat we het bijltje er maar bij neer moeten gooien en dat we al onze tijd moeten verdoen met wachten op de Heer, omdat we zeker menen dat de laatste minuten zijn ingegaan. Hoogstwaarschijnlijk is het opnieuw een vergissing. Zonde van je tijd. Als Jezus al niet wist van de tijden en de gelegenheden die de Vader in Zijn eigen hand houdt, hoe zouden wij daar dan met stelligheid over kunnen spreken? Focus maar liever op je eigen eindtijd. Dat zal toch geen 40 jaar meer duren voor de meest posters op dit forum?

Ik geloof zeker dat Christus terugkomt. Maar daar zit 'm nu juist de kneep. Ik weet daar niet concreets van, dus mij rest alleen nog maar de uitweg van het geloof. Dat is de enige manier waarop ik er naar kan kijken. Het is puur verwachting, hoop, verlangen.
Maar het zou toch van de zotte zijn om elke calamiteit die we tegenwoordig in het nieuws horen, aan te wenden als begin van de eindtijd? Er zijn altijd oorlogen geweest, aardbevingen, natuurrampen, ziekten en andere verschrikkelijke dingen waardoor duizenden mensen omgekomen zijn, maar nooit bleek het het begin te zijn van de wederkomst. Het werkt gewoon niet, dat concept "eindtijd". Elke keer zie je weer enthousiaste eindtijd-gelovigen teleurgesteld afdruipen. Nu weer met dat Openbaringen 12 teken: op 24 september j.l. was het alweer voorbij, die hype.
En zo gaat het elke keer

Leer daar nou eens van, is mijn boodschap. En hou het eens bij de gewone, maar daarom niet minder wezenlijke roeping die wij als christenen in deze wereld hebben: met dezelfde gezindheid als Jezus Christus leven en werken. Dat betekent: barmhartig en rechtvaardig zijn, eerlijk, vriendelijk, gastvrij, mededeelzaam, hulpvaardig, liefhebbend, vredestichtend. Moeten we dat allemaal uit handen laten vallen, omdat de een of andere charismatische schreeuwert iets over "DIT IS DE EINDTIJD" staat te brullen?
Doe 's effe normaal, zou ik dergelijke dwaallichten willen toeroepen.

Het boek Openbaring lijkt voor velen wel de samenvatting en het enige echte interessante boek uit de Bijbel. Voor mij is het een redelijk tijdgebonden boek, in de stijl van een joodse apocalypse, een genre dat we vaker hebben gezien in de 1e eeuw. Het is een door en door metaforisch boek

Met de komst van de vermaledijde letterlijke Bijbel-interpretatie is het echter het grote Vakantie Puzzel Boek Voor Onze Kleinen (in het geloof) geworden. Eindeloze getallenreeksen (zie de belachelijke filmpjes van onze astroloog 239Martin), talloze hedendaagse interpretaties over de Antichrist, de Hoer van Babylon, het Beest of het getal 666 komen voorbij. Het enige nog Hollywood-achtiger dan het andere. Het is echt het lievelingsboek geworden van alle christelijke fanatici, fundamentalisten en extremisten.
Met bijbehorende artist impressions, horror-video's en passende oorlogsmuziek. Man, wat een mega-industrie is dat geworden, die christelijke fundamentalistische eindtijd-onzin. Websites, boekjes, filmpjes tot je d'r scheel van wordt. En ondertussen zitten we maar te wachten op de grote boem. Die maar niet wil komen.
Ik sluit niet uit dat er op een dag een paar gestoorde christenen, moe van al dat uitstel, zelf die boem een handje gaan helpen.

Ik zie de zelfhulp-brochure al voor me: ONZE TIJD - HOE MAAK IK ER ZELF EEN EIND AAN, een praktijkcursus in 7 delen.

Nou, als we één ding geleerd hebben van de recente geschiedenis, dan is het wel dat we religieus extremisme zo hard mogelijk moeten aanpakken. Dat is echt een zeer ondermijnende en gevaarlijke beweging, omdat ze in weet te praten op de naïeve Henk en Ingrid van de gelovige gemeenschap om hen weet wijs te maken dat ze echt top-secret-information in handen hebben.
De extremisten gaan er prat op dat zij een uniek inzicht hebben in de plannen van God. En dan zijn er altijd genoeg achteloze zielen die daarin trappen. En die gaan vervolgens van hoog tot laag iedereen de les lezen, want zij weten immers zeker dat....enzovoorts. Te dom om te kakken.
Extremisme vernietigt een religie en maakt vele, vele slachtoffers.

Daarom wantrouw ik iedereen die mij uitsluitend wil bevragen over het boek Openbaringen. Alsof daarin de sleutel tot onze zaligheid gelegen is.
Dat is gewoon kletskoek. We kunnen voor ons geloof en onze zaligheid niet zonder het Evangelie, maar wel zonder Openbaringen.

Ik sluit mij dan ook aan bij de wijze Calvijn en laat me niet verleiden om ook maar enige interpretatie te geven van het Boek Openbaring. Het is zo'n duister en grillig boek dat ik het gevaar loop om net als vele ondoordachte Openbaring-kenners met volslagen idiote interpretaties van dit boek aan de haal te gaan. Dan houd ik het liever bij het Heerlijk en Eeuwig Evangelie. Daarin vind ik genoeg voor mijn geloof.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor schaapje » 16 dec 2017 09:43

Mooi, een duidelijke uiteenzetting waarin ik het met veel zaken eens bent.
Waarom niet zo'n antwoord geven aan 239Martin in plaats van een cynisch antwoord waar de spot van afdruipt?
Je vergeet dat er christenen zijn die echt verlangen naar de wederkomst en dat er in de Bijbel wordt opgeroepen door Jezus om te letten op tekenen en gereed te zijn als Hij komt, dat kan je toch ook niet metaforisch noemen.

Als ik naar het nieuws kijk en van alle verschrikkingen en ellende hoor, die mijn voorstellingsvermogen te boven gaan, dan verlang ik ook naar de wederkomst en dat de aarde wordt zoals God het bedoeld heeft.
Ik denk dat dit gegeven ook de intentie heeft van allen die zoeken naar tekenen van Zijn komst.
En hou eens op zo misprijzend te schrijven over Henk en Ingrid, jouw schrijfsels zijn duidelijk met grote spitsvondigheid en intelligente en doorspekt met spot en cynisme maar zeker niet een bewijs van een geestelijk christen want dan zal je wat voorzichtiger met gevoelens van anderen omgaan. Ook al ben jij zo intelligent dat betekent niet jouw mening de juiste is.

Ik sluit even met jouw hierboven genoemde citaat een christen moet zijn: barmhartig,rechtvaardig, eerlijk, VRIENDELIJK, gastvrij, mededeelzam, hulpvaardig, LIEFHEBBEND, EN VREDESTICHTEND.

Dus dat weet je wel goed, laat ook maar eens zien.

groet
schaapje
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Revelation 12 Sign

Berichtdoor gravo » 16 dec 2017 10:45

schaapje schreef:(...) Waarom niet zo'n antwoord geven aan 239Martin in plaats van een cynisch antwoord waar de spot van afdruipt? (...)


Een religie doet er verstandig aan om extremisten in haar midden hard aan te pakken en te verjagen van het erf. Ze zijn dodelijk en vernietigen met hun sektarische ketterij een geloofsgemeenschap van binnenuit en schaden tegelijkertijd het beeld van de godsdienst naar buiten toe, omdat ze één issue tot het allesbepalende gezicht van de godsdienst maken. Uiteindelijk krijgt iedereen daar last van.

In dit geval geven ze de boodschap af: "Christenen zijn zwakbegaafde wacko's die met absurd astrologisch getallen-gegoochel alleen maar zitten te wachten op het einde... meer stelt het niet voor."
Dat is, om het eufemistisch te zeggen, nogal ver verwijderd van de boodschap van het verlossende Evangelie.

Je moet weten wie je tegenover je hebt. Tegenover zoveel schadelijke leugens en bedrog past geen vriendelijkheid noch enige vredestichtende handeling. Ik zal dergelijk fundamentalisme en extremisme altijd met de sterkst mogelijke bewoordingen bestrijden. En ik gebruik tegenover hen geen argumenten, omdat ze daar niet gevoelig voor zijn. En omdat ik niet in het frame van deze fanatici getrokken wil worden.

Ik gebruik het alternatief: ze krijgen onderuit de zak. Wie kaatst kan de bal verwachten. Want negen van de tien keer eindigen deze dwaallichten hun betoog met een felle aanval op "gewone christenen". Ze krijgen van mij dan geen antwoord, maar wel een stoot terug.
Onder het motto uit Spreuken: Antwoord den zot naar zijn dwaasheid niet, opdat gij ook hem niet gelijk wordt..
Uit liefde wil ik er nog wel eens een waarschuwing aan vast plakken, maar dat is het dan.

Tegenover christenen die zich wel houden aan het algemeen ongetwijfeld christelijk geloof en die het gewone christelijke leven (de term is van Watchman Nee) wél eerbiedigen, en daar reken ik jou ook toe, zal ik altijd tekst en uitleg geven, inclusief argumenten die ik tegen de soms ontluisterende voorstellingen van de sektarische drijvers heb.

Ik beschouw al die drijvers als de Ananias en Safira binnen de geloofsgemeenschap.

groet,
gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten