'Refogate' Kruiningen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor johannes1 » 08 aug 2017 19:06

rotterdam schreef:Je draait om de hete brij heen, wil je geen standpunt innemen t.a.v. het ambtsgeheim ?
Het besluit van de kerkenraad kan alleen maar zijn genomen nadat de dominee deze informatie heeft doorverteld.


Nee hoor ik draai niet om de hete brij heen. De diaken is onder censuur geplaatst. Dit is m.i. altijd een besluit van de kerkenraad, want anders spreek je van een dictatuur als 1 man iemand dat zou kunnen doen. Als dit via de classis had gelopen dan hadden wij deze discussie niet gehad. Nu het via de rechtbank is gelopen zijn de media hier opgedoken en is alles naar buiten gekomen. Het lijkt me dus niet eerlijk om de vinger in deze naar de dominee te wijzen alsof hij dit aan de grote klok heeft gehangen en daardoor het ambtsgeheim geschonden heeft.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Tante Pollewop » 08 aug 2017 22:21

Als ik het goed begrijp heeft de dominee zijn ambtsgeheim al geschonden toen hij zijn beschuldiging aan het adres van Jansen uitte.
Jansens kritiek hield o.a. in dat hij vond dat de dominee kwetsbare mensen intimideerde en zijn zwijgplicht schond. Waarvan akte.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor rotterdam » 09 aug 2017 02:21

johannes1 schreef:Nee hoor ik draai niet om de hete brij heen. De diaken is onder censuur geplaatst. Dit is m.i. altijd een besluit van de kerkenraad, want anders spreek je van een dictatuur als 1 man iemand dat zou kunnen doen. Als dit via de classis had gelopen dan hadden wij deze discussie niet gehad. Nu het via de rechtbank is gelopen zijn de media hier opgedoken en is alles naar buiten gekomen. Het lijkt me dus niet eerlijk om de vinger in deze naar de dominee te wijzen alsof hij dit aan de grote klok heeft gehangen en daardoor het ambtsgeheim geschonden heeft.


Grote klok, kleine klok. allemaal van geen belang.

De vraag die de dominee met "ja" heeft beantwoord is ; " Belooft gij uit liefde tot Christus en Zijn gemeente uw ambt getrouw te bedienen en de vereiste geheimhouding te betrachten ten aanzien van wat bij de uitoefening van uw ambt vertrouwelijk te uwer kennis wordt gebracht?

Het is me een raadsel waarom jij een zo'n duidelijke belofte en kerkelijke regel terzijde schuift.
Als we hier aan gaan knagen is het hek van de dam, geen mens zal nog bereid zijn, vertrouwelijk met een predikant te praten.

Richtlijn 9 gedragsregels predikanten van de PKN zegt ;
De predikant zal al hetgeen hem in het kader van zijn ambtsuitoefening vertrouwelijk ter kennis is gekomen, beschouwen als ambtsgeheim. Hij
heeft ter zake tegenover derden een zwijgplicht. De predikant draagt er zorg voor, dat de geheimhouding van de gegevens van de ander en de
bescherming van diens persoonlijke levenssfeer verzekerd zijn. Ook als de predikant vanuit het ambt overgaat naar een andere staat des levens,
blijft het ambtsgeheim van kracht. In justitiële zaken kan een predikant een beroep doen op het verschoningsrecht.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2017 08:18

johannes1 schreef:Nee hoor ik draai niet om de hete brij heen. De diaken is onder censuur geplaatst. Dit is m.i. altijd een besluit van de kerkenraad, want anders spreek je van een dictatuur als 1 man iemand dat zou kunnen doen. Als dit via de classis had gelopen dan hadden wij deze discussie niet gehad. Nu het via de rechtbank is gelopen zijn de media hier opgedoken en is alles naar buiten gekomen. Het lijkt me dus niet eerlijk om de vinger in deze naar de dominee te wijzen alsof hij dit aan de grote klok heeft gehangen en daardoor het ambtsgeheim geschonden heeft.


Zo zou het moeten zijn, maar gaat dat ook echt zo? Als waar is wat Jansen zegt, dat de dominee er een "schrikbewind" op nahoudt en mensen intimideert, zou het natuurlijk goed kunnen zijn dat het anders is gegaan. Ik las ook dat er een rechercheur onderzoek doet en aanvankelijk met 3 mensen van de kerkenraad zou spreken, maar dat die alledrie daarna afzegden. Hoe het ook is, bij tucht moet er eerst een vermaning / waarschuwing aan tuchtmaatregelen vooraf gaan. Wat dat betreft is het kerkrecht niet gevolgd, maar is er een eigen lijn gekozen. Daar heeft een rechter in mei ook al over geoordeeld.

Dat het censuur volgt nadat de er kritiek was geleverd op het bewind van de predikant waarbij opeens de beschuldiging van incest boven tafel komt, maakt het allemaal nog wel wat verdachter. Voor de kritiek werd daar niets mee gedaan, na de kritiek wordt dat als argument gebruikt voor censuur. Opmerkelijk. Ik heb het idee dat er wel degelijk machtsspelletjes aan de gang zijn. Het blijft een trieste zaak, dit soort dingen zouden binnen de kerk moeten woden opgelost op een liefdevolle manier en niet met dreigementen, chantage en tucht over en weer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2017 08:20

Tante Pollewop schreef:Als ik het goed begrijp heeft de dominee zijn ambtsgeheim al geschonden toen hij zijn beschuldiging aan het adres van Jansen uitte.
Jansens kritiek hield o.a. in dat hij vond dat de dominee kwetsbare mensen intimideerde en zijn zwijgplicht schond. Waarvan akte.


Het lijkt er bijna op dat de reactie op de kritiek van Jansen, die kritiek alleen maar bevestigt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Jostijn » 09 aug 2017 08:49

Hoe het ook zit en wie er ook gelijk heeft, iedereen heeft het meeste aan een zo snel mogelijke oplossing.
Dus iemand die alles eerlijk en goed op een rijtje zet (liefst buitenstaander) en dan onder goede leiding in gesprek en zaken eerlijk bespreken en misverstanden uit de wereld helpen en fouten en zonden belijden.

Maar voort laten woekeren van het conflict maakt het meen ik alleen maar erger.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor benefietdiner » 09 aug 2017 14:51

Kerkenraad wil Kruiningse rel bezweren

http://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/kerkenr ... ~a8c3184b/

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor benefietdiner » 10 aug 2017 15:52

Ds. Mulder in De Saambinder: Voorzichtigheid nodig in kwesties als ‘Kruiningen’
Uit de ‘kwestie Kruiningen’ zijn „veel lessen voor ieder te leren”, aldus ds. P. Mulder. „Hoe gaan we met elkaar om? Hoe is ons leven voor ’s Heeren aangezicht en onder de mensen? Houden we ons aan onze eigen regels en hanteren we die waardig en op geestelijke wijze? Weegt Gods eer ons echt?”
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-mulde ... -1.1421628

Ds. Mulder werpt de vraag op of „je kerkelijke zaken naar buiten” mag brengen. „Ieder zal begrijpen dat dit tegen-Bijbels is.

Tegen-Bijbels????
Paulus beriep zich ook op de Keizer.
Tegen-Bijbels? Nee dus.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor JeeWee » 14 aug 2017 15:24

Op zijn Facebook-pagina plaatste evangelist Van Dooijeweert een hartekreet, die me diep heeft geraakt:

KRUININGEN.... KRUININGEN....
WAS HET MAAR KRUININGEN ALLEEN


JA! Ik ben het met je eens….: Ik dacht een paar dagen geleden, na het lezen van de gebeurtenissen in Kruiningen niet aan een bepaald merk kerk.... Maar ik dacht aan het lichaam van Christus... dat is Zijn gemeente toch? En ik dacht aan een boekje dat ik jaren geleden eens heb gelezen. Dat ging over wolven in de natuur. Eén van de huilende bende was verscheurd door groot die, ik geloof van een beer. Maar dat weet ik niet zeker. Weten jullie wat die wolven toen deden? Angstaanjagend, klagelijk 'janken'..... Hun gehuil was in de verre omtrek te horen... Er was verdriet en pijn in de troep... Dat mis ik zo heel erg bij alles wat geschreven wordt over de problemen in de kerk.

We zijn veel minder dan deze troep verscheurende wolven. We huilen niet omdat het lichaam van Christus verscheurd word... We huilen niet omdat er broeders en zusters totaal in de wanhoop terecht komen door de pijn die ze lijden in en aan de kerk.... We huilen niet, we janken niet, en.... het ergst: We bidden niet om ontferming en genade. We buigen onze hoofden niet als schuldige mensen die geen liefde voor de ander op kunnen brengen.... We bijten, beschuldigen, lasteren, veronderstellen, denken, en laten de haat toenemen! Ja, ik heb het over diverse dingen in kerken als; PKN, Ger Gem, HHK, GKV, Ger Gem i Ned, etc…. en niet over sekten of zo. Het gaat over kerken waar de Bijbel zo goed bekend is. Waar de taak van de prediker duidelijk is. Waar iedereen weet dat we elkaars dienaren zullen zijn. Dat Jezus zegt dat we zelfs onze vijanden lief zullen hebben.

Waar moeten onze jonge mensen naar toe met hun vragen. Wie avonden verzorgt voor jongeren wordt als een sektariër in de hoek geworpen. Afgeschreven in zijn of haar kerk. Wie begrijpt vandaag de vragende ogen van jongens en meisjes die de volwassenheid intreden? Wie heeft raad voor vaders en moeder met grote moeite en zorgen over hun kinderen die eindeloos in de knoei zitten over alles wat er in de kerken gebeurd? Wie heeft er nog een boodschap vanuit de kerk aan de wereld. Wie zal de arme man of vrouw die nooit van God heeft gehoord vertellen over de liefde van Christus? Wie, o wie, durft er mee te doen om te bidden en de minste te zijn? Te bidden tot onze Vader in de hemel, te bidden tot de Heiland van de wereld die Zijn leven gaf voor zondige mensen... in plaats van met Bijbelwoorden mensen te doden...? Soms denk ik: "De kerk is de jongeren zeker liever kwijt?" “De kerk heeft zeker geen oog meer voor de wereld om haar heem?”

Jezus zei: U zult Mijn getuigen zijn. Of wilt u nog iets anders: Hij zegt ook: U bent het licht ‘der’ wereld….. Eh… wat moet ik lezen voor ‘der’? licht ‘voor’ de wereld of licht ‘van’ de wereld?? Zeg het maar…. En lieve broeders en zusters: onderwijl draait de kermis verder. Het hele wereldgebeuren… Maar ook alle geweld, doodslag. Moord, autobranden, mes-stekerijen, dronkenschap en duizend dingen meer. En de kerk, de gemeente van Christus heeft geen boodschap meer… Moeten we zo verder? U of jij hoven niet te reageren op dit stukje ontboezeming. Ik moest het even kwijt. We gaan weer ons best doen om in de komende winterperiode met jongeren en ouderen na te denken over de vragen in het geloofsleven. En op die manier hopen we een klein beetje dienstbaar te kunnen zijn binnen de wereld van vandaag.
Jonge mensen, jonge ouders, kom op! Recht je rug en zoek de Heere God. Hij ziet naar je uit.
Ja, naar jou!
Gods zegen! Evangelist Jan van Dooijeweert
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor benefietdiner » 30 aug 2017 12:40

Politie: Kastje onder auto predikant gg Kruiningen was datadrager
https://www.rd.nl/kerk-religie/politie- ... -1.1425478

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor MoesTuin » 01 sep 2017 21:37

JeeWee schreef:Op zijn Facebook-pagina plaatste evangelist Van Dooijeweert een hartekreet, die me diep heeft geraakt:

KRUININGEN.... KRUININGEN....
WAS HET MAAR KRUININGEN ALLEEN


JA! Ik ben het met je eens….: Ik dacht een paar dagen geleden, na het lezen van de gebeurtenissen in Kruiningen niet aan een bepaald merk kerk.... Maar ik dacht aan het lichaam van Christus... dat is Zijn gemeente toch? En ik dacht aan een boekje dat ik jaren geleden eens heb gelezen. Dat ging over wolven in de natuur. Eén van de huilende bende was verscheurd door groot die, ik geloof van een beer. Maar dat weet ik niet zeker. Weten jullie wat die wolven toen deden? Angstaanjagend, klagelijk 'janken'..... Hun gehuil was in de verre omtrek te horen... Er was verdriet en pijn in de troep... Dat mis ik zo heel erg bij alles wat geschreven wordt over de problemen in de kerk.

We zijn veel minder dan deze troep verscheurende wolven. We huilen niet omdat het lichaam van Christus verscheurd word... We huilen niet omdat er broeders en zusters totaal in de wanhoop terecht komen door de pijn die ze lijden in en aan de kerk.... We huilen niet, we janken niet, en.... het ergst: We bidden niet om ontferming en genade. We buigen onze hoofden niet als schuldige mensen die geen liefde voor de ander op kunnen brengen.... We bijten, beschuldigen, lasteren, veronderstellen, denken, en laten de haat toenemen! Ja, ik heb het over diverse dingen in kerken als; PKN, Ger Gem, HHK, GKV, Ger Gem i Ned, etc…. en niet over sekten of zo. Het gaat over kerken waar de Bijbel zo goed bekend is. Waar de taak van de prediker duidelijk is. Waar iedereen weet dat we elkaars dienaren zullen zijn. Dat Jezus zegt dat we zelfs onze vijanden lief zullen hebben.

Waar moeten onze jonge mensen naar toe met hun vragen. Wie avonden verzorgt voor jongeren wordt als een sektariër in de hoek geworpen. Afgeschreven in zijn of haar kerk. Wie begrijpt vandaag de vragende ogen van jongens en meisjes die de volwassenheid intreden? Wie heeft raad voor vaders en moeder met grote moeite en zorgen over hun kinderen die eindeloos in de knoei zitten over alles wat er in de kerken gebeurd? Wie heeft er nog een boodschap vanuit de kerk aan de wereld. Wie zal de arme man of vrouw die nooit van God heeft gehoord vertellen over de liefde van Christus? Wie, o wie, durft er mee te doen om te bidden en de minste te zijn? Te bidden tot onze Vader in de hemel, te bidden tot de Heiland van de wereld die Zijn leven gaf voor zondige mensen... in plaats van met Bijbelwoorden mensen te doden...? Soms denk ik: "De kerk is de jongeren zeker liever kwijt?" “De kerk heeft zeker geen oog meer voor de wereld om haar heem?”

Jezus zei: U zult Mijn getuigen zijn. Of wilt u nog iets anders: Hij zegt ook: U bent het licht ‘der’ wereld….. Eh… wat moet ik lezen voor ‘der’? licht ‘voor’ de wereld of licht ‘van’ de wereld?? Zeg het maar…. En lieve broeders en zusters: onderwijl draait de kermis verder. Het hele wereldgebeuren… Maar ook alle geweld, doodslag. Moord, autobranden, mes-stekerijen, dronkenschap en duizend dingen meer. En de kerk, de gemeente van Christus heeft geen boodschap meer… Moeten we zo verder? U of jij hoven niet te reageren op dit stukje ontboezeming. Ik moest het even kwijt. We gaan weer ons best doen om in de komende winterperiode met jongeren en ouderen na te denken over de vragen in het geloofsleven. En op die manier hopen we een klein beetje dienstbaar te kunnen zijn binnen de wereld van vandaag.
Jonge mensen, jonge ouders, kom op! Recht je rug en zoek de Heere God. Hij ziet naar je uit.
Ja, naar jou!
Gods zegen! Evangelist Jan van Dooijeweert


Wow, amen..... een man naar Gods hart, een dienaar in Zijn dienst.
Wat een Getuigenis,
zo is het ook!

MoesTuin
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Boekenlezer » 22 sep 2017 17:06

Ik heb me niet zo erg verdiept in deze kwestie, maar vandaag kwam ik weer iets tegen, wat toch wel een apart sfeertje heeft.
„Kwestie rond Kruiningen reden ontslag bij transportbedrijf Sinke”
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Race406 » 18 okt 2017 22:17

De beste man heeft net een beroep naar Zuid Afrika gekregen. Ben benieuwd! Als de classis vindt dat ds. Bredeweg censurabel is dan kan hij dat beroep niet aannemen lijkt mij. Of het zou "een mooie oplossing" zijn. Maar is het dan nog roeping of een menselijke redenatie om het eventueel aan te nemen? Zomaar wat gedachten... Laten we hopen dat ze er met elkaar alsnog uitkomen. Rotzooi in de kerk is geen reclame...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Bambi

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Bambi » 18 okt 2017 22:17

Ik snap trouwens niet waarom deze dominee nog op de kansel staat. Dat is geen herder, maar een oproerkraaier


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten