'Refogate' Kruiningen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nina

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Nina » 14 nov 2017 15:39

Vraagje: Ik heb de brief aan de gemeenteleden gelezen. Wat betekent deze zin: 'Terwijl op de zondagen het Woord mocht worden bediend en er beslag lag.
Het taalgebruik is mij namelijk vreemd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Chaya » 14 nov 2017 15:44

Nina schreef:Vraagje: Ik heb de brief aan de gemeenteleden gelezen. Wat betekent deze zin: 'Terwijl op de zondagen het Woord mocht worden bediend en er beslag lag.
Het taalgebruik is mij namelijk vreemd.

Ik ga het proberen uit te leggen Nina.
Dat betekent zoiets als: dat de mensen door de prediking in het hart geraakt worden als het ware en dat is dan te merken.
Een soortgelijke uitdrukking is: er was overname. Dan voelt en merkt een predikant dat de gemeente het gesprokene overneemt, in hun hart.
Het hoeft niet alleen kerkelijk te zijn trouwens, het kan ook beslag leggen als iemand een hartstochtelijk pleidooi houdt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Nina » 14 nov 2017 15:46

Bedankt voor je antwoord Chaya! Ik vermoedde al zoiets.

Bambi

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Bambi » 14 nov 2017 15:57

Ik heb de brief van de dominee ook gelezen en kan nu wel begrijpen waarom hij er vandoor gaat

Ik plaats de link hier ook maar, zodat er hier ook alle kanten aan bod komen

http://extra.wegenerweb.nl/Brief%20domi ... 0670205843

En moet ook zeggen dat ik dan ook benieuwd ben naar de preken van de rest van de betrokken dominees a.s zondag. :-oo

En dat er meer leren op de schop moeten

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 nov 2017 16:01

Bambi schreef:Ik heb de brief van de dominee ook gelezen en kan nu wel begrijpen waarom hij er vandoor gaat

Ik plaats de link hier ook maar, zodat er hier ook alle kanten aan bod komen

http://extra.wegenerweb.nl/Brief%20domi ... 0670205843

Zo zie je maar, een paar mooie volzinnen en je bent alweer beïnvloed.

Ik begrijp niet waarom die man zo'n grote broek aantrekt over kerkorde dit en kerkorde dat, terwijl hij zelf -met zijn kerkenraad- door de rechter is teruggefloten omdat de eigen kerkorde niet gevolgd is.

Bambi

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Bambi » 14 nov 2017 16:05

Tante Pollewop schreef:Zo zie je maar, een paar mooie volzinnen en je bent alweer beïnvloed.

Ik begrijp niet waarom die man zo'n grote broek aantrekt over kerkorde dit en kerkorde dat, terwijl hij zelf -met zijn kerkenraad- door de rechter is teruggefloten omdat de eigen kerkorde niet gevolgd is.

Ik geloof dat als ik alles bij elkaar voeg wat ik overal gelezen heb, ook uit de rechtbank, alle betrokkenen net zoveel schuld hebben. Ook de classis, maar ook erbuiten

Dus ik zou zeggen:" Veeg die lei schoon van allemaal en begin allemaal opnieuw"
Er is al teveel kostbare tijd verloren gegaan met al die onzin. Dus gooi ook allemaal alles in de prullenbak, ook op die school en overal. Klaar weer.

Daar is ook de troon van Genade voor en moeten mensen op de werkvloer dus ook doen. Ook met aangiftes en alles

Anders zou ik niet weten wat de dominees, allemaal, de mensen nog willen bijbrengen op zondag en wat ze op die school de dominees nog willen bijbrengen
Dan hoeft niemand mij over genade te vertellen en dat ik dat nodig zou hebben...................................
Laatst gewijzigd door Bambi op 14 nov 2017 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Cicero » 14 nov 2017 16:08

Ik heb de brief van de dominee ook gelezen en kan nu wel begrijpen waarom hij er vandoor gaat
Nou helemaal niet. Ik vind het een nogal eenzijdig en warrig verhaal.

Het komt op mij over als het gemor en gedram van iemand die koste wat kost zijn zin wil krijgen en als hij denkt dat hij het niet krijgt en beslissingen aan anderen moet laten, denkt dat de hele wereld tegen hem is.

Trouwens wel interessant dat hij meldt dat de voorzitter van de classis Goes eerder schuld moest belijden over diens handelwijze in de classiscommissie (?). Dat moet dan ds D. de Wit, (ds. C.J. Meeuse), ds. C. Sonnevelt, ds. A.J. de Waard, ds. D.W. Tuinier, of ds. C. van Krimpen geweest zijn.

Hij meldt ook dat aanvankelijk twee predikanten in de classiscommissie zaten, maar dat die allebei al snel opstapten.

De heer Bredeweg zet dat uiteraard in een bepaald frame, dus ik ben benieuwd of de classis hierover nog iets gaat melden. Uiteraard was het beter geweest als men gewoon de kerkelijke weg gevolgd had. Maar Bredeweg zag het kennelijk niet zitten dat hij een tijd lang niet meer zou mogen voorgaan.

Ik geloof dat als ik alles bij elkaar voeg wat ik overal gelezen heb, ook uit de rechtbank, alle betrokkenen net zoveel schuld hebben. Ook de classis, maar ook erbuiten

En jij hebt kaas gegeten van kerkelijke rechtspraak wil je beweren.

Bambi

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Bambi » 14 nov 2017 16:12

Cicero schreef:

En jij hebt kaas gegeten van kerkelijke rechtspraak wil je beweren.

Ik ken de Bijbel en daar staan regels voor de kerk in.En voor de leden.
Zijn volgens mij minder regels dan in een kerkrecht enzo

Oh wat mis ik het om bij een kerk te horen..............................zijn net mensen.
Laatst gewijzigd door Bambi op 14 nov 2017 16:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Chaya » 14 nov 2017 16:25

Tante Pollewop schreef:Zo zie je maar, een paar mooie volzinnen en je bent alweer beïnvloed.

Ik begrijp niet waarom die man zo'n grote broek aantrekt over kerkorde dit en kerkorde dat, terwijl hij zelf -met zijn kerkenraad- door de rechter is teruggefloten omdat de eigen kerkorde niet gevolgd is.

Ik krijg geen positief gevoel na het lezen van de brief.
Cicero schreef:De heer Bredeweg zet dat uiteraard in een bepaald frame, dus ik ben benieuwd of de classis hierover nog iets gaat melden. Uiteraard was het beter geweest als men gewoon de kerkelijke weg gevolgd had. Maar Bredeweg zag het kennelijk niet zitten dat hij een tijd lang niet meer zou mogen voorgaan.

Natuurlijk was dat beter geweest, maar kerkrecht en Nederlands recht gingen door elkaar heen lopen en dat wrikt.
Deze scheuring zal generaties lang pijn en verdriet gaan geven en geen winnaars opleveren.
Laten we wel beseffen dat er niet alleen voor- en tegenstanders zijn, er zitten ook mensen die geen keuze kunnen en willen maken!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Bambi » 14 nov 2017 16:27

Als je terug gaat naar het begin, een bekentenis, waarna die persoon zelf zijn diaken ambt neerlegt en dan een schuldbelijdenis moet doen en 3 maanden niet aan het Avondmaal mag. Later zegt dat die bekentenis niet waar was, maar afgedwongen. Een classis die dan niet reageert. Diaken die daarom naar aardse rechter stapt. De hele gemeente die erbij betrokken wordt. En de pers. Mensen die partij gaan kiezen. de zaak escaleert. Classis die het op moet lossen. En dan overal moet horen wie er gelijk had

Dan zou ik als classis zeggen:"' Jongens, dit heeft niks meer met geloof en gemeente zijn te maken. Wij willen dat jullie voor ons eerlijk je aandeel in het geheel opbiechten aan ons en elkaar de hand schudden en alles in de prullenbak en we gaan opnieuw beginnen. En bij de volgende misstap gaan we het wel onderzoeken. " Klaar. Dit is een getouwtrek en dient niets en niemand meer. Ze zaten allemaal fout. Ook de gemeenteleden, die zelfs gingen vechten en mensen ontslaan erom. Wow. Het koninkrijk Gods over dingen die niet eens over God gaan, maar over zonde en schuld. Dus denk ik:" Dan nu de schuldbelijdenis van een iedere betrokkene en vergeving en leer er allemaal van."

En anders allemaal maar niet meer aan het Avondmaal
Laatst gewijzigd door Bambi op 14 nov 2017 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Cicero » 14 nov 2017 16:34

Bambi schreef:Dus denk ik:" Dan nu de schuldbelijdenis van een iedere betrokkene en vergeving en leer er allemaal van."

Dat kan misschien in jouw kerkgenootschap van één persoon.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Chaya » 14 nov 2017 16:44

Bambi schreef:En anders allemaal maar niet meer aan het Avondmaal

Cicero schreef:Dat kan misschien in jouw kerkgenootschap van één persoon.

Daar dient nu het Censura Morum voor.
Die kerkelijke regels zijn toch wel zinvol gebleken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Bambi » 14 nov 2017 16:52

Cicero schreef:Dat kan misschien in jouw kerkgenootschap van één persoon.

Goed hè, na schuldbelijdenis altijd vergeving. Geen rechter nodig, van welk gebied dan ook. Alleen God en ik. 8)

Maar ik moet toegeven, dat ik nog wel een stukje schuld inzicht bij de dominee mis, in die brief.
Heb wel geleerd om het eerst bij mezelf te zoeken en het aan God voor te leggen en daarom blijf ik vaak bij mijn standpunten als anderen mij beschuldigen van iets.
Niet omdat ik altijd gelijk heb, maar wel geleerd heb om de fouten als eerste bij mezelf te zoeken.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor irmo » 14 nov 2017 16:54

Weet je wat ik mis in het hele verhaal?

Zijn ze er al mee naar Boven geweest?

Dat is nou nergens opgeschreven, ik irriteer me dr nogal aan, eigenlijk :(

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Chaya » 14 nov 2017 17:25

irmo schreef:Weet je wat ik mis in het hele verhaal?
Zijn ze er al mee naar Boven geweest?
Dat is nou nergens opgeschreven, ik irriteer me dr nogal aan, eigenlijk :(

Ik vind het wel scherp van jou opgemerkt.
Maar wat is in dit geval nu het goede gebed, van beide partijen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 21 gasten