'Refogate' Kruiningen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Memmem » 14 nov 2017 21:36

[quote="Bambi"]Dit gaat niet over die 2 partijen maar over de werknemer die ontslagen werd, omdat hij op het werk zich negatief uitliet over de dominee
Hoe kan die tegenpartij, dat bedrijf, de eisen en beschuldigingen verantwoorden, nl dat ze de werknemer van diefstal beschuldigen, omdat de man de bedrijfstelefoon van de balie pakte om er een geheugenkaartje uit te halen en hem een boete oplegt, omdat hij dat verhaal aan het kamp wat tegenover de dominee heeft verteld, wat dan het verspreiden van gevoelige bedrijfs informatie wordt genoemd?
Sorry, maar dit is wel zo tegen alles wat een Christen zou moeten zijn in staat.

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/ook-di ... ~a2e1122b/

Ik las ergens, (in de PZC?) en hoorde het ook van verschillende kanten dat in de GG in Kruiningen er 2 rijke families zijn. De familie Sinke en de familie Jansen, dit zijn 2 kampen. Dit schijnt ook al heel lang te spelen. De vorige dominee kon daar boven staan/ liet zich niet door 1 van beide kanten claimen en deze dominee staat daar blijkbaar minder sterk in. De dominee lijkt zo een slachtoffer van een soort ruzie te worden door wel een kant te kiezen.

Het was het AD https://www.ad.nl/binnenland/misbruikrel-treft-kerk-kruiningen-in-de-ziel~a2f3f548/

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor MoesTuin » 15 nov 2017 08:02

Omega schreef:Twee opmerkelijke zaken in de brief van de dominee. 1. Wat hij over de Ger. Gem. zegt: dit is niet meer de ware kerk. 2. Wat hij wonderlijk genoeg niet zegt: ik heb u altijd bij Christus willen brengen. Dat zou toch de belangrijkste drijfveer van een knecht des Heeren moeten zijn. En misschien is dat laatste punt wel de belangrijkste oorzaak van deze ellende. Want dan ga je geen voeten meer wassen, maar oren.


Zeker diep diep beschamend.
De dominee zaait verdeeldheid en nog meer scheuring.

De Heere Jezus bid in Johannes 17:20-23 : "En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen die door hun woord in Mij geloven zullen.
Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk als Wij één zijn:
Ik in hen, en Gij in Mij;
opdat zij volmaakt zijn in één, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt…"


Als je deze woorden....nee... Dit gebed van onze Heere Jezus in de Hemel laat door dringen tot in je hart kun je enkel maar vluchten naar Hem in al onze gebreken en grote schuld tegenover Hem ook inzake de kerkelijke vedeeldheid en de onwil om als verschillende kerken stromingen en gemeentes 1 te worden en elkaar te vinden in Christus de enige Weg.
Zolang christenen al elkaar niet vinden in Christus die ons allen lief heeft en voor o n s bid.
De wereld zal ons en mede hierdoor ook Christus verachten.
Hierin hebben we een onbetaalbare schuld die we niet kunnen betalen met niets, enkel door elkaar te vinden in Christus alleen.....nee meer zelfs....samen met elkaar een (1) in Christus.
Dat is geen illusie of streven.
Nee, het is een opdracht en bevel.
Samen in de naam van Jezus
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor MoesTuin » 15 nov 2017 08:02

Omega schreef:Twee opmerkelijke zaken in de brief van de dominee. 1. Wat hij over de Ger. Gem. zegt: dit is niet meer de ware kerk. 2. Wat hij wonderlijk genoeg niet zegt: ik heb u altijd bij Christus willen brengen. Dat zou toch de belangrijkste drijfveer van een knecht des Heeren moeten zijn. En misschien is dat laatste punt wel de belangrijkste oorzaak van deze ellende. Want dan ga je geen voeten meer wassen, maar oren.


Zeker diep diep beschamend.
De dominee zaait verdeeldheid en nog meer scheuring.

De Heere Jezus bid in Johannes 17:20-23 : "En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen die door hun woord in Mij geloven zullen.
Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk als Wij één zijn:
Ik in hen, en Gij in Mij;
opdat zij volmaakt zijn in één, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt…"


Als je deze woorden....nee... Dit gebed van onze Heere Jezus in de Hemel laat door dringen tot in je hart kun je enkel maar vluchten naar Hem in al onze gebreken en grote schuld tegenover Hem ook inzake de kerkelijke vedeeldheid en de onwil om als verschillende kerken stromingen en gemeentes 1 te worden en elkaar te vinden in Christus de enige Weg.
Zolang christenen al elkaar niet vinden in Christus die ons allen lief heeft en voor o n s bid.
De wereld zal ons en mede hierdoor ook Christus verachten.
Hierin hebben we een onbetaalbare schuld die we niet kunnen betalen met niets, enkel door elkaar te vinden in Christus alleen.....nee meer zelfs....samen met elkaar een (1) in Christus.
Dat is geen illusie of streven.
Nee, het is een opdracht en bevel.
Samen in de naam van Jezus
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Optimatus » 15 nov 2017 13:08

Omega schreef:Twee opmerkelijke zaken in de brief van de dominee. 1. Wat hij over de Ger. Gem. zegt: dit is niet meer de ware kerk. 2. Wat hij wonderlijk genoeg niet zegt: ik heb u altijd bij Christus willen brengen. Dat zou toch de belangrijkste drijfveer van een knecht des Heeren moeten zijn. En misschien is dat laatste punt wel de belangrijkste oorzaak van deze ellende. Want dan ga je geen voeten meer wassen, maar oren.


Kan een dergelijke predikant überhaupt nog wel in zijn ambt blijven zolang er een waas van onduidelijkheid over zijn rol in deze onsmakelijke toestand hangt?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Race406 » 15 nov 2017 13:21

Tsja, dan begin je toch gewoon voor jezelf? Kan niemand je meer afzetten. En een schare volgelingen hou je altijd, dus met dat inkomen zit het ook wel goed........
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Optimatus » 15 nov 2017 13:30

Ja en over een jaar of wat staat er een annonce op de roepstempagina van het RD en zijn de schaapjes zonder aardse herder.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor irmo » 15 nov 2017 21:49

Mooi stuk van ds van dooijeweert op cip. Eerste christelijke geluid wat ik in de hele kwestie gehoord heb...

https://cip.nl/cip+/65320-wat-we-volgen ... ERgecRUUGQ

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor StillAwake » 16 nov 2017 09:39

irmo schreef:Mooi stuk van ds van dooijeweert op cip. Eerste christelijke geluid wat ik in de hele kwestie gehoord heb...

https://cip.nl/cip+/65320-wat-we-volgen ... ERgecRUUGQ

Ik ben het vaak (sterker nog: vrijwel altijd) met Jan Dooijeweert eens, maar vind dit een erg slap stuk van hem.
Ten eerste de inleiding: de diaken wordt de diaken van de predikant genoemd, wat mij kerkrechtelijk absoluut onjuist lijkt (niet door Dooijeweert overigens, maar door degene die dit opgeschreven heeft).

Wat mij vooral tegen de borst stuit in het stuk is dat Dooijeweert de schuld voor het zaaien van verdeeldheid ziet als het gevolg van de (mijns inziens onvermijdelijke) stap naar de rechter van de diaken. Dat ligt toch echt genuanceerder, en eerder andersom...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor StillAwake » 16 nov 2017 09:41

Optimatus schreef:Kan een dergelijke predikant überhaupt nog wel in zijn ambt blijven zolang er een waas van onduidelijkheid over zijn rol in deze onsmakelijke toestand hangt?

De was van onduidelijkheid lijkt me hier wel redelijk opgelost, als de predikant het kerkrechtelijke vonnis niet afwacht maar voor die tijd opstapt lijkt me dat op zijn minst een bekentenis ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Prisma23 » 16 nov 2017 18:48

Ik wordt er blij van om te lezen dat alles nu mooi is opgelost. Dhr. Jansen en de kerkenraad hebben een goed gesprek gehad, er is schuld beleden en het kort geding gaat niet door.

Dus, eind goed, al goed.

Het vertrek van de dominee heeft blijkbaar de druk die op de kerkenraad leek te rusten laten verdwijnen.

Bambi

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Bambi » 16 nov 2017 20:00

Prisma23 schreef:Ik wordt er blij van om te lezen dat alles nu mooi is opgelost. Dhr. Jansen en de kerkenraad hebben een goed gesprek gehad, er is schuld beleden en het kort geding gaat niet door.

Dus, eind goed, al goed.

Het vertrek van de dominee heeft blijkbaar de druk die op de kerkenraad leek te rusten laten verdwijnen.

Dat is een goed bericht. Nu die andere punten nog
Praten met de dominee en die andere man zijn baan terug

Outsider
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2017 20:32

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Outsider » 16 nov 2017 20:37

Ik denk dat binnenkort de echte waarheid boven tafel komt. Er ligt nog veel verborgen, neem dat van mij aan!

Outsider
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2017 20:32

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Outsider » 16 nov 2017 20:46

Publiekelijk. Er is een waarheid. Of er liegt een aantal mensen -en houdt z'n mond- of niet. En dat zal niet lang meer duren.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Prisma23 » 16 nov 2017 20:47

Outsider schreef:Ik denk dat binnenkort de echte waarheid boven tafel komt. Er ligt nog veel verborgen, neem dat van mij aan!


Ik denk dat het nu wel klaar is dat er niet veel meer verborgen is. Er was een op macht beluste totalitaire dominee. Nu die verdwenen is zal de rust in de gemeente weer snel terugkeren. Je ziet het aan de kerkenraad, twee dagen nadat die dominee weg is gaan ze weer gewoon in gesprek en komt alles weer in orde.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Optimatus » 17 nov 2017 12:19

Outsider schreef:Ik denk dat binnenkort de echte waarheid boven tafel komt. Er ligt nog veel verborgen, neem dat van mij aan!


Heb jij informatie die wij nog niet hebben?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten