'Refogate' Kruiningen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor gravo » 02 aug 2017 12:45

Ds. Bredeweg. What's in a name.
Ik kies zonder enige kennis van zake direct partij voor de diaken.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Jesaja40 » 02 aug 2017 13:52

Een knap staaltje van leugen en bedrog komt naar buiten....

Als buitenstaander kijk ik daar niet vreemd van op. Sterker nog wij hebben het zelf in onze eigen familie meegemaakt, het staat in ons familieboek de Bijbel opgetekend voor ons nageslacht.

De oplossing voor het gehele conflict is binnen handbereik.

U bent nieuwsgierig geworden hoe dat ging? Lees Genesis 45 en u krijgt het antwoord. Hier hoorde Benjamin voor het eerst wat zijn broers geheim hebben gehouden voor hem. Het hoge woord kwam er uit en onze familietrekjes kennende zijn daar zeer harde verwijtende woorden gesproken. Er is ook een verzoening tot stand gekomen. Dat alles achter gesloten deuren, geen persbericht of in een mondelinge leer vastgelegd. Daar was geen enkele vreemdeling bij. Dat het er hard aan toe is gegaan wordt bewezen door de opdracht die Jozef geeft aan zijn broers: ga met haast op weg en haal mijn vader hier naar toe en maak geen ruzie onderweg (vers 24).

Blijkbaar heeft een groot deel in Kruiningen er toch behoefte aan om de ruzie openbaar te maken. Oorzaak en gevolg vallen niet onder mijn competentie om daar een oordeel over te vellen. Wel is het voor mij als buitenstaander een zeer vreemde gang van zaken. Beschuldigingen en weerleggingen is voor rekening van de rechter.

Partij trekken is in feite een keuze maken die zal leiden tot een breuk. Merkwaardig gedrag als in die kerk de psalmen gezongen worden "over de zonen, waarin ook begrepen, de dochters als broeders en zusters samenwonen".

Ik herken dit fenomeen maar al tegoed. Wij kennen ook stromingen, farizeeën, sadduceeën, essenen, zeloten enzovoort.

De grote winnaar is de ongelovige die steeds meer zal neerkijken op ruziemakende kerkleden. Het "eigen gelijk" heeft de hoogste prioriteit gekregen. Terwijl het ten diepste zou moeten gaan hoe kunnen we samen door een deur ons rotsvaste geloof beleven. Kleine haarscheurtjes, die helaas overal voorkomen, zijn diepe onoverbrugbare kloven geworden.

Wie smult van dit alles? Is dat de "ik heb gelijk categorie" of is dat "de wereld".

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor lekkerbek » 02 aug 2017 16:48

Ik ben het na erover nagedacht te hebben toch wel met Mona d'r bijdrage eens in het andere topic.
Heeft het zin om hierover te schrijven, iedereen vindt het vreselijk wat daar gebeurt en je gaat zo gauw een mening vormen terwijl je de helft niet weet. Ik ook!
We kunnen beter voor betrokkenen bidden dan erover praten! Als er net zoveel gebeden wordt voor deze kwestie dan erover gepraat dan is deze gemeente er goed mee! Niet wat het praten betreft maar wat het gebed betreft.
Wat me trof in de bijdrage van Mona is of we voor alle bijdragen op refoweb of elders een gebed hebben kunnen doen. Ik moet beschamend zeggen dat ik soms heel impulsief post. Nu ik zie dat er een nieuw topic aan gewijd wordt wilde ik toch even reageren.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Teus » 02 aug 2017 19:52

benefietdiner schreef:Wat zou er toch werkelijk aan de hand zijn in Kruiningen?

Er is iets zeer ernstigs gaande, wat de reden exact is weet ik niet maar weet wel dat satan zich helemaal 3x in de rondte lacht met wat hij voor elkaar gekregen heeft. En wel op de juiste plaats, een plek waar de wereld verdraagzaamheid en eerlijkheid verwacht en vooral de personen die het voorbeeld dienen te geven. Gebed is nodig door ons maar voor hun, vertrouwen en afhankelijkheid van God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2017 21:16

Precies. Er zijn situaties waarbij je beter kan bidden dan discussieren...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Tante Pollewop » 03 aug 2017 06:07

Ik begrijp de mensen niet die op de media mopperen.
Ik snap het als je boos bent op de mensen die de beerput vol hebben zitten schijten, maar ik begrijp niet dat je boos wordt op iemand die laat ruiken hoe erg het stinkt.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor MoesTuin » 03 aug 2017 08:46

Inderdaad eens met onderstaande reactie van T Pollewop, maar openheid in deze is juist van zo belang......open en eerlijk het gebeuren en de fouten onder ogen zien en bespreken, juist ook met de buitenwacht.
Gebed is van het grootse belang, maar het is nog altijd Bid en Werk..... (lees, los het op! en wel zo snel mogelijk)

Tante Pollewop schreef:Ik begrijp de mensen niet die op de media mopperen.
Ik snap het als je boos bent op de mensen die de beerput vol hebben zitten schijten, maar ik begrijp niet dat je boos wordt op iemand die laat ruiken hoe erg het stinkt.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor benefietdiner » 03 aug 2017 08:56

Men zegt dat we moeten bidden voor de zaak in Ger.Gem. Kruiningen.
Dat is natuurlijk goed maar alleen bidden is niet genoeg het is bidden én werken.

In de zaak van Ger.Gem. in Kruiningen moet gewerkt /gediscussieerd worden voornamelijk als er een openbare uitspraak aan ten grondslag ligt.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:2704

Dies

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Dies » 03 aug 2017 09:46

De nieuwste ontwikkeling in de affaire Kruiningen werkt niet echt in het voordeel van deze dominee. Ds. Bredeweg heeft bij de FIOD gewerkt en is daarmee buitengewoon goed op de hoogte van afluister- en volgtechnieken. Daarmee gaat de verdenking toch al snel richting het kamp van Bredeweg en hoeveel weet hij er zelf van? Gisteren was er nog geen aangifte gedaan...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2017 09:50

Klopt maar dat geldt voor de mensen in die gemeente. Als buitenstaander kunnen we wel bidden maar hoeven we niet aan die situatie te werken, we kunnen ons beperken tot ons eigen leven.

En wat is dan het nut van dit topic?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor MoesTuin » 03 aug 2017 10:54

Tja, hoe je het wendt of keert, het blijft "kerkelijk nieuws"
Dat kan je wel willen ontkennen of niet willen (in)zien, maar dan hou je jezelf toch wel voor de gek :wink:

Het hele probleem en de daaruit volgende problemen die daaruit voort ook weer voortkomen (sneeuwbaleffect) is hieronder in dit artikel prima weergegeven.

https://www.rd.nl/opinie/commentaar/is- ... -1.1420100

Het is nu eenmaal nieuws geworden wat men naar buiten heeft gebracht...
Het is zaak dit nu snel op te lossen, en wel heel snel.
Maar wie kan dat?
Bidden, maar vooral....doe ook wat (Bid en Werk)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Chaya » 03 aug 2017 13:36

Marnix schreef:Als buitenstaander kunnen we wel bidden maar hoeven we niet aan die situatie te werken, we kunnen ons beperken tot ons eigen leven.

Wijs gezegd Marnix! Familieleden van mij behoren tot die gemeente en zij hebben ons gebed hard nodig!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor johannes1 » 04 aug 2017 09:07

Dies schreef:De nieuwste ontwikkeling in de affaire Kruiningen werkt niet echt in het voordeel van deze dominee. Ds. Bredeweg heeft bij de FIOD gewerkt en is daarmee buitengewoon goed op de hoogte van afluister- en volgtechnieken. Daarmee gaat de verdenking toch al snel richting het kamp van Bredeweg en hoeveel weet hij er zelf van? Gisteren was er nog geen aangifte gedaan...

Dit vind ik een vreemde beredenering. Hetzelfde als bij een slager een huisdier wordt geslacht en dat je dan zegt dat zal de slager wel gedaan hebben, want die weet hoe het moet.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor benefietdiner » 04 aug 2017 09:55

In Kruiningen komt er een stank boven drijven die uit een beerput komt (vergeef me even de beeldspraak) en die staat niet op zichzelf. Die beerput is al een poosje aan het gisten en springt nu open. Dat is duidelijk ook te constateren aan de uitspraak van de Ds. Bredeweg. Als het waar is dat er een verborgen zonden van de ex scriba Jansen aan de Ds. bekent gemaakt is mag die nooit openbaar gemaakt worden dat is een ambtelijk plicht en dat is hier wel gebeurt. Daarom vinden er ook velen dat de Ds. moet aftreden omdat hij zijn ambtelijke plicht geschonden heeft.
http://www.pzc.nl/bevelanden/familie-ja ... ~a1c64a05/

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor johannes1 » 04 aug 2017 11:01

Is die beerput niet open gegaan, nadat meneer Jansen naar de rechter is gestapt. Ik geloof wel dat beide partijen misstappen doen in dit.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten