'Refogate' Kruiningen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor rotterdam » 04 aug 2017 11:44

Dies schreef:De nieuwste ontwikkeling in de affaire Kruiningen werkt niet echt in het voordeel van deze dominee. Ds. Bredeweg heeft bij de FIOD gewerkt en is daarmee buitengewoon goed op de hoogte van afluister- en volgtechnieken. Daarmee gaat de verdenking toch al snel richting het kamp van Bredeweg en hoeveel weet hij er zelf van? Gisteren was er nog geen aangifte gedaan...


Het is kolder uiteraard, afluisterapparatuur aan de buitenkant van een auto :lol:
Dat is onmogelijk, door het motorgeruis is niets te horen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor rotterdam » 04 aug 2017 18:04

johannes1 schreef:Ik geloof wel dat beide partijen misstappen doen in dit.


Dat zal best wel zo zijn maar toch ligt de eerste verantwoordelijkheid bij de dominee.
Zijn schending van het ambtsgeheim is een schande.
In de traditie van de kerk is het biechtgeheim absoluut.
Een priester die aan een derde vertelt wat hem ter ore is gekomen, wordt geëxcommuniceerd.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor johannes1 » 05 aug 2017 08:29

Zoals ik al zei is dit pas naar buiten gekomen nadat jansen naar de rechter is gestapt en niet andersom.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor benefietdiner » 05 aug 2017 09:09

johannes1 schreef:Zoals ik al zei is dit pas naar buiten gekomen nadat jansen naar de rechter is gestapt en niet andersom.

De eerste verkeerde stap is dat Jansen een onrechtmatig censuur opleggen kreeg uitgaande van kerk en omdat censuur een dusdanige zware middel is kan dit nooit verborgen blijven. Omdat Jansen vond dat de censuur onrechtmatig was (hoor en weder hoor volgens Matheus 18 niet toegepast door de kerk!) is hij naar de rechter gestapt. Ik vind niet dat dit verkeerd is want ook Paulus beriep zich op de keizer.

Dus als je van een eerste stap spreekt waarbij de zaak naar buiten komt is dat de kerkelijk gemeente want censureren is openbaar en wordt van de kansel afgelezen.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor johannes1 » 05 aug 2017 11:44

Tuurlijk heeft de dominee van de kansel afgekondigd wat de diaken heeft gedaan. De volgende dag heeft hij de krant ingeseind.

Nee we moeten bij de feiten blijven. Het is pas echt openbaar gekomen in de media na de rechtszaak.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 aug 2017 16:39

Maar het openbaar komen is toch helemaal niet erg? Als er een misstand is, moet dat aangekaart worden. Desnoods via de rechter.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor gravo » 07 aug 2017 09:38

Ach, wat treurig allemaal. Maar ik vind de diagnose van dergelijke kerkelijke rellen vaak veel te romantisch en te zwak. Direct gaat de vrome doos open. Satan krijgt de schuld, we moeten maar veel bidden en vooral alles binnenshuis bespreken.
Wat niet gezien wordt en vaak ontkend, is het feit dat er in de vroomste kringen ook keiharde belangen spelen. Ik vermoed hier een ordinaire machtsstrijd tussen twee machtige mannen, voormannen van diverse kampen. Die buigen niet zomaar. Vendetta, terugslaan. Eer, macht en geld zijn in het geding.
Ach, we zijn allen zondaars. Namen we dat maar eens iets concreter en serieuzer, dan zou onze reactie wat minder romantisch zijn en dan zouden we de waarheid wat helderder onder ogen zien.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor benefietdiner » 07 aug 2017 12:52

''Aan het begin van de kerkdienst bidt dominee Gerrit Bredeweg of God ervoor wil zorgen dat “we de zorgen van de week die achter ons ligt los kunnen laten”. En hij bidt om een oplossing voor de ‘moeiten in de gemeente’. “Wij bidden tot u, die bergen vlak en zeeën droog kunt maken.''
https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~a09eddc3/

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor rotterdam » 08 aug 2017 01:02

johannes1 schreef:Tuurlijk heeft de dominee van de kansel afgekondigd wat de diaken heeft gedaan.


Van de kansel afgekondigd wat de diaken gedaan heeft ?
Misschien dram ik een beetje door maar de dominee had deze informatie toch van de diaken ?
Hebben dominees in de G.G. geen ambtsgeheim ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor rotterdam » 08 aug 2017 01:12

benefietdiner schreef: En hij bidt om een oplossing voor de ‘moeiten in de gemeente’. “Wij bidden tot u, die bergen vlak en zeeën droog kunt maken.''


Vreemd gebed - eerst zelf er een puinhoop van maken en dan bidden om een oplossing voor de moeiten.

De oplossing is te vinden in de Schrift "Doet geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven".

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor johannes1 » 08 aug 2017 09:00

rotterdam schreef:Van de kansel afgekondigd wat de diaken gedaan heeft ?
Misschien dram ik een beetje door maar de dominee had deze informatie toch van de diaken ?
Hebben dominees in de G.G. geen ambtsgeheim ?

De vraag wanneer is deze informatie naar buiten gekomen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor naamloos » 08 aug 2017 09:16

johannes1 schreef:De vraag wanneer is deze informatie naar buiten gekomen?
De vraag is volgens mij ''wat noem je buiten''. Naar mijn mening gaat het niet om 'binnen of buiten' de kerkmuren.
De dominee heeft een ambtsgeheim, dus hij ging over de schreef op het moment dat hij de (valse) info naar buiten bracht binnen de kerkmuren.
Dus hij hoeft niet te klagen als de diaken verder gaat op het pad dat hij zelf is ingeslagen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor rotterdam » 08 aug 2017 09:21

johannes1 schreef:De vraag wanneer is deze informatie naar buiten gekomen?


Maakt dat iets uit t.a.v. het ambtsgeheim ?
Dat is toch altijd en onder alle omstandigheden ?
M.a.w. het ambtsgeheim van een predikant is onschendbaar; daarom is het ten strengste verboden met woorden of op welke andere wijze en om welke reden ook maar iets bekend te maken.

Bij zijn bevestiging beantwoord de dominee toch de vraag " Belooft gij uit liefde tot Christus en Zijn gemeente uw ambt getrouw te bedienen en de vereiste geheimhouding te betrachten ten aanzien van wat bij de uitoefening van uw ambt vertrouwelijk te uwer kennis wordt gebracht?"

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor johannes1 » 08 aug 2017 10:31

Code: Selecteer alles

Heeft H. J. uit Kruiningen zijn nichtje misbruikt en zo ja, mag de kerk dan voor rechter spelen? Die vraag stond centraal tijdens het kort geding dat dinsdag diende in de Middelburgse rechtbank. De Kruininger daagde zijn eigen kerkenraad voor de rechter.

Wat heimelijk is, moet heimelijk blijven. En als iemand dat zou moeten weten, is het kerkraadslid H. J. wel.

Volgens Den Boef beschadigt J. met het kort geding de eer en goede naam van de dominee, die J. op zijn beurt nooit in het openbaar heeft beschuldigd van seksueel misbruik van zijn nichtje. Bredeweg zegt dat het J. zelf is die in persoonlijke gesprekken het seksueel contact heeft toegegeven.

bron: BN de Stem van 19 april 2017 

Ik heb enkele stukjes uit het verhaal gehaald. Hier doelde ik op. We wijzen allemaal naar de dominee dat hij fout is geweest door dingen naar buiten te brengen, maar als je dit leest is het juist naar buiten gekomen door de rechtszaak die door Jansen is aangegaan.

Maar blijft overigens wel staan waar 2 kijven..........
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: 'Refogate' Kruiningen

Berichtdoor rotterdam » 08 aug 2017 12:11

johannes1 schreef:
bron: BN de Stem van 19 april 2017 [/code]
Ik heb enkele stukjes uit het verhaal gehaald. Hier doelde ik op. We wijzen allemaal naar de dominee dat hij fout is geweest door dingen naar buiten te brengen, maar als je dit leest is het juist naar buiten gekomen door de rechtszaak die door Jansen is aangegaan.

.


Je draait om de hete brij heen, wil je geen standpunt innemen t.a.v. het ambtsgeheim ?
Het besluit van de kerkenraad kan alleen maar zijn genomen nadat de dominee deze informatie heeft doorverteld.

Nu iets vollediger ;

Wat heimelijk is, moet heimelijk blijven. En als iemand dat zou moeten weten, is het kerkraadslid H. J. wel. In een bomvolle rechtszaal betoogt advocaat Peter den Boef dat zijn cliënt, predikant Gerrit Bredeweg van de Gereformeerde Gemeente in Kruiningen, niets te verwijten valt. ,,J. zoekt bewust de openbaarheid, terwijl hij als ambtsdrager zou moeten weten dat heimelijke zondes binnen de kerk opgelost horen te worden."

J. is 24 jaar actief als diaken en scriba (secretaris) in de kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente in Kruiningen.

Dat verandert als in 2014 een nieuwe predikant wordt aangesteld: Gerrit Bredeweg. Volgens de advocaat van J., Arjan Klaassen, kan het kerkraadslid zich niet vinden in het beleid van de nieuwe dominee. J. zelf omschrijft het als een schrikbewind. Intimidatie van kwetsbare gemeenteleden en het schenden van de zwijgplicht roepen weerzin bij hem op. Uiteindelijk besluit J. om Bredeweg hierop aan te spreken. De predikant stelt hem vervolgens voor de keuze: het beleid steunen óf stoppen met zijn werkzaamheden in de kerkenraad.

Beschuldiging
J. kiest voor het laatste, maar krijgt een dag later 'volkomen onverwacht' te horen dat de dominee hem beschuldigt van seksueel misbruik van zijn nichtje. Dat zou eind 2014 gebeurd zijn, op het moment dat het meisje vanwege medische redenen bij haar familie in Kruiningen verbleef. De beschuldiging doet de kerkenraad besluiten ex-diaken J. 'stille censuur' op te leggen, wat onder meer inhoudt dat hij niet meer mag deelnemen aan het avondmaal.

Volgens advocaat Klaassen is de beschuldiging onterecht en heeft de kerkenraad de maatregel genomen zonder de betrokkenen te horen. Brieven van J. en zijn nichtje die het tegendeel moeten bewijzen, hebben volgens J. geen enkel effect.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten