Kwetsbaar leven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Kwetsbaar leven

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2017 10:52

Het kan je niet ontgaan zijn, de kranten en internet staan er vol mee. Het verdrietige bericht dat een jonge talentvolle voetballer waarschijnlijk als een kasplantje verder moet leven. Wat verschrikkelijk voor de ouders en familie!
Mij trof dit:
Maar wij geven het niet op, wij geloven dat God bepaalt'', vervolgt Abderrahim. In het huis van de familie is het een komen en gaan van vrienden en familie die binnen in een kring bidden voor Abdelhak.

,,Het geloof leert ons ook te accepteren en we bidden voor zijn herstel. Daar houden wij ons nu aan vast. We geloven sowieso dat dit leven tijdelijk is en dat het eeuwige hierna komt maar ja, iedereen had hem eerst nog doelpunten willen zien maken'', zegt Abderrahim.


Geen actieve levensbeëindiging dus.
Ook spreekt de broer over God en niet over Allah.

De voetbalwereld is geschokt, de jonge sterke man is in één ogenblik een kwetsbare jongen geworden.
Maar de competitie komt er weer aan, dus de knop zal toch weer om moeten.
Maar het is wel goed dat er ook eens gerelativeerd wordt in die wereld van het grote geld, macht, omkoperij, glamour en status.
En heel triest dat het dan zo'n bescheiden lieve jongen treft.

In de islam is net zoveel verscheidenheid als in het christelijk geloof. Maar toch treft het mij wel dat het zo haaks staat op de zelfmoordacties van de fanatici. Deze familie beschermt hun kwetsbare jongen.
Het heeft mij ontroerd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor StillAwake » 14 jul 2017 11:01

Chaya schreef:Het kan je niet ontgaan zijn, de kranten en internet staan er vol mee. Het verdrietige bericht dat een jonge talentvolle voetballer waarschijnlijk als een kasplantje verder moet leven. Wat verschrikkelijk voor de ouders en familie!
Mij trof dit:
Maar wij geven het niet op, wij geloven dat God bepaalt'', vervolgt Abderrahim. In het huis van de familie is het een komen en gaan van vrienden en familie die binnen in een kring bidden voor Abdelhak.

,,Het geloof leert ons ook te accepteren en we bidden voor zijn herstel. Daar houden wij ons nu aan vast. We geloven sowieso dat dit leven tijdelijk is en dat het eeuwige hierna komt maar ja, iedereen had hem eerst nog doelpunten willen zien maken'', zegt Abderrahim.


Geen actieve levensbeëindiging dus.
Ook spreekt de broer over God en niet over Allah.

De voetbalwereld is geschokt, de jonge sterke man is in één ogenblik een kwetsbare jongen geworden.
Maar de competitie komt er weer aan, dus de knop zal toch weer om moeten.
Maar het is wel goed dat er ook eens gerelativeerd wordt in die wereld van het grote geld, macht, omkoperij, glamour en status.
En heel triest dat het dan zo'n bescheiden lieve jongen treft.

In de islam is net zoveel verscheidenheid als in het christelijk geloof. Maar toch treft het mij wel dat het zo haaks staat op de zelfmoordacties van de fanatici. Deze familie beschermt hun kwetsbare jongen.
Het heeft mij ontroerd.

Dit gun je niemand inderdaad. Ik geloof dat het feit dat de familie deze jongen beschermd tot op zekere hoogte van religie losstaat, en dat het "vechten voor herstel", wat dat dan ook in mag houden, een primaire reactie is.
Overigens ken ik heel veel moslims die gewoon de term "God" gebruiken in plaats van "Allah" (wat overigens door Arabische Christenen ook gebruikt wordt om God aan te spreken).
Laten we hopen dat deze jongen mag herstellen...

Wat me overigens wel raakte was het feit dat in het radionieuws op Radio 1 groot werd uitgepakt met dit trieste nieuws, maar dat een bedrijfsongeval met twee doden in Almere minder belangrijk werd geacht dan het feit dat Chris Froome vandaag een andere kleur trui aan heeft.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3461
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor benefietdiner » 14 jul 2017 11:09

Chaya schreef:Het heeft mij ontroerd.

Misschien wat geschiedenis gaan studeren.
Nooit in de geschiedenis gelezen over de christen fanatici.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2017 11:18

benefietdiner schreef:Misschien wat geschiedenis gaan studeren.
Nooit in de geschiedenis gelezen over de christen fanatici.

Misschien even goed lezen.
Het gaat in dit topic over kwetsbaar leven en wat deze jongen is overkomen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor StillAwake » 14 jul 2017 11:22

benefietdiner schreef:Misschien wat geschiedenis gaan studeren.
Nooit in de geschiedenis gelezen over de christen fanatici.

Daar heb je helaas geen geschiedenisboek voor nodig, ook nu nog staan in Noord Ierland christenen tegenover elkaar en hebben de Amerikanen nog steeds last van een christelijke organisatie als de KKK, en is de Pro-Life organisatie ook steeds militanter aan het worden.

Feit blijft echter dat de grootste bron van terreur in het huidige tijdsbeeld toch de Islam is.
En daar doelt Chaya op, en daarmee is jouw reactie lichtelijk off-topic (en de mijne dus ook).

Laten we niet over het hoofd van een ernstig zieke jongen gaan lopen hakken over wie nou de slechterikken in deze wereld zijn.
Maar laten we uit de situatie rond deze jongen vooral de les trekken dat je moet leven alsof je honderd jaar zult worden en morgen zult sterven (vrij naar Toon Kortooms).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3461
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor benefietdiner » 14 jul 2017 11:25

Chaya schreef:Misschien even goed lezen.
Het gaat in dit topic over kwetsbaar leven en wat deze jongen is overkomen!

Ik reageer op je laatste alinea waardoor je (ook) ontroerd werd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2017 11:36

benefietdiner schreef:Ik reageer op je laatste alinea waardoor je (ook) ontroerd werd.

StillAwake schreef:Laten we niet over het hoofd van een ernstig zieke jongen gaan lopen hakken over wie nou de slechterikken in deze wereld zijn.

:!:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2017 11:58

Joh, wat een ellende. Je houdt je hart vast dat het niet in je eigen gezin/naasten gebeurt en leeft natuurlijk onzettend met hem en zijn gezin mee.

De berichten zijn weinig hoopvol wat betreft herstel. De partner van een vriendin van mij had vorig jaar een infarct in de hersenstam en we zijn blij dat hij dat heeft overleefd. Maar omdat daar alle 'basisfuncties' worden geregeld, is het helemaal opnieuw beginnen - leren slikken, motoriek opnieuw leren - terwijl het gedeelte wat je gedachten/persoonlijkheid regelt helemaal in orde is. Ik kan me niet voorstellen hoe vreselijk frustrerend dat voor hem moet zijn.

Ik moest wel meteen denken aan Teri Chivago een aantal jaar terug die tegen de wil van haar man door familie járen aan de beademing heeft gelegen terwijl er geen enkele hoop op herstel was (letterlijk haar grote hersenen waren geatrofieerd). Dat is toch ook niet menswaardig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor StillAwake » 14 jul 2017 12:06

Mortlach schreef:Joh, wat een ellende. Je houdt je hart vast dat het niet in je eigen gezin/naasten gebeurt en leeft natuurlijk onzettend met hem en zijn gezin mee.

De berichten zijn weinig hoopvol wat betreft herstel. De partner van een vriendin van mij had vorig jaar een infarct in de hersenstam en we zijn blij dat hij dat heeft overleefd. Maar omdat daar alle 'basisfuncties' worden geregeld, is het helemaal opnieuw beginnen - leren slikken, motoriek opnieuw leren - terwijl het gedeelte wat je gedachten/persoonlijkheid regelt helemaal in orde is. Ik kan me niet voorstellen hoe vreselijk frustrerend dat voor hem moet zijn.

Ik moest wel meteen denken aan Teri Chivago een aantal jaar terug die tegen de wil van haar man door familie járen aan de beademing heeft gelegen terwijl er geen enkele hoop op herstel was (letterlijk haar grote hersenen waren geatrofieerd). Dat is toch ook niet menswaardig.

Mij viel ook de gelijkenis op met de situatie van Michael Schumacher (ex- F1 coureur). De man leeft als kasplantje, en wordt alleen maar door de moderne medische techniek in leven gehouden.
Als wij ons als christenen afvragen of euthanasie geen ingrijpen in Gods besluiten is, kun je je dat ook van dit soort levensrekkende toestanden afvragen.
Waarbij overigens opgemerkt meot worden dat ik niet op de hoogte ben van de huidige toestand van Nouri.
Toch blijft het bij mij wringen dat als dit soort zaken met sporters of prinsen gebeuren het breaking news is, terwijl de dood van twee monteurs bij een bedrijfsongeval achter een nieuwsbericht over de uitslag van een etappe in de Tour de France komt.
De wereld is gek geworden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2017 12:13

Mortlach schreef:Joh, wat een ellende. Je houdt je hart vast dat het niet in je eigen gezin/naasten gebeurt en leeft natuurlijk onzettend met hem en zijn gezin mee.

Zijn voetbalmaatjes waren erbij. Ik heb de beelden gezien en hij ging eigenlijk gewoon zitten en daarna kwam hij pas in liggende houding. Het zag er niet eens zo ernstig uit. Op dat moment!
Maar er zitten jongens in die ploeg die met hem opgegroeid zijn vanuit de jonge talentjes.
En dan hebben die stoere voetballers opeens een kwetsbare gevoelige kant.
Dit gebeurt toch wel met enige regelmaat. Een Utrechtse voetballer bleef dood in bed.
Die jongens worden uit en te na gekeurd, medisch gevolgd, maar het is niet te voorkomen.
En intussen hoopt iedereen op een groot Wonder.
Ik keek gisteravond naar Jinek en hoorde diverse bekenden van hem over hem spreken.
Ik zag dat jonge koppie, de liefde die hij tot zijn ouders had, de wijze uitspraken die hij heeft gedaan (hij nam zijn vader bijv. mee op vakantie om op het rechte pad te blijven!)
Je moet wel van steen zijn wil dit je niet raken.
StillAwake schreef:Toch blijft het bij mij wringen dat als dit soort zaken met sporters of prinsen gebeuren het breaking news is, terwijl de dood van twee monteurs bij een bedrijfsongeval achter een nieuwsbericht over de uitslag van een etappe in de Tour de France komt.
De wereld is gek geworden...

Nee hoor, dat is de waan van de dag. Het leven gaat door. Dat zie je in het gewone leven toch ook?
Zo sta je op een begrafenis, en amper 2 weken later krijg je een bedankkaartje.
Een paar weken wordt er nog gevraagd: hoe gaat het met je? De tijd heelt alle wonden he.
Maar sommige wonden helen nooit!
En de dood is voor velen ver weg, iets wat een ander overkomt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2017 15:01

Chaya schreef:En intussen hoopt iedereen op een groot Wonder.


Helaas blijkt het echter dat die wonderen in deze gevallen nooit voorkomen. Niet dat het niet kán, maar het gebeurt gewoon niet. Ik hoop dan ook dat de naasten ook steun aan het geloof weten te ontlenen als het gaat van hopen op genezing naar het accepteren van de situatie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2017 15:06

Chaya schreef:Nee hoor, dat is de waan van de dag. Het leven gaat door. Dat zie je in het gewone leven toch ook?
Zo sta je op een begrafenis, en amper 2 weken later krijg je een bedankkaartje.
Een paar weken wordt er nog gevraagd: hoe gaat het met je? De tijd heelt alle wonden he.
Maar sommige wonden helen nooit!
En de dood is voor velen ver weg, iets wat een ander overkomt.


Maar laten we eerlijk zijn, wat is het alternatief? Dat je voor iedere bekende en onbekende persoon die overlijdt net zo diep rouwt als de familie van die persoon? Er gaan elke dag in Nederland ongeveer 377 mensen dood.

Voor de nabestaanden die het betreft is dat natuurlijk toch anders dan voor 'omstanders'. Hoewel een opmerking "de tijd heelt alle wonden" wel behoorlijk ongepast is. Soms zijn mensen nogal bot; het moet eigenlijk gewoon weer goed met je gaan, anders weten zij niet wat ze met je aanmoeten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor naamloos » 14 jul 2017 15:14

Nou ja, Eben Alexander heeft toch wel een 'hersen-wondertje' meegemaakt. (uitzonderingen bevestigen de regel)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2017 18:16

De volgorde van nieuws zegt niet zoveel over hoe heftig het is. Heeft ook te maken met wie het overkomt, wie die persoon kent etc. Dat kan hard overkomen maar zo werkt dat nou eenmaal. Er gaan heel veel mensen per dag dood en je kan niet over iedereen een nieuwsbericht schrijven omdat de meesten ze niet kennen. En omdat het elke dag gebeurt en dus geen nieuws is. Dat maakt het niet minder erg. En als er dan iets bij een bn'er gebeurt en daardoor aandacht krijgt zijn de niet bekende nederlanders die zoiets hebben meegemaakt blij dat het op die manier toch aandacht krijgt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor hans0166 » 15 jul 2017 10:48

StillAwake schreef:Mij viel ook de gelijkenis op met de situatie van Michael Schumacher (ex- F1 coureur). De man leeft als kasplantje, en wordt alleen maar door de moderne medische techniek in leven gehouden.


volgens wikipedia en diverse andere websites klopt dit niet.

Op 29 december 2013 raakte Schumacher bij een skiongeluk in Méribel in de Franse Alpen levensgevaarlijk gewond. Het ziekenhuis in Grenoble gaf aan dat Schumacher een schedeltrauma had opgelopen en in een kunstmatig coma werd gehouden.

Op 16 juni 2014 werd door zijn manager bekendgemaakt dat Schumacher niet langer in een coma verkeerde en het ziekenhuis in Grenoble had verlaten. Hij werd overgebracht naar een ziekenhuis in Lausanne, dat hij op 9 september 2014 verliet om naar zijn Zwitsers huis terug te keren om daar verder te revalideren.

Sindsdien deed de familie geen mededelingen over zijn gezondheidstoestand, maar op 19 september 2016 maakte een advocaat van de familie bekend dat Schumacher niet kan lopen, noch zelfstandig kan staan. Meer details werden niet gegeven


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten