Kwetsbaar leven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor hans0166 » 15 jul 2017 10:54

naamloos schreef:Nou ja, Eben Alexander heeft toch wel een 'hersen-wondertje' meegemaakt. (uitzonderingen bevestigen de regel)


een coma door een infectie is wel iets heel anders dan een groot deel van de hersens dood door zuurstoftekort... het is geen uitzondering maar iets heel anders.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor naamloos » 15 jul 2017 16:00

hans0166 schreef:een coma door een infectie is wel iets heel anders dan een groot deel van de hersens dood door zuurstoftekort... het is geen uitzondering maar iets heel anders.
Ik zeg toch niet dat het hetzelfde is (ik word altijd zo moe van die mensen die iets anders van mn woorden maken) ik zei dat hij een 'hersen-wondertje' heeft meegemaakt. http://medisch.weleda.nl/medische-nieuw ... leven.html
Echt wel een beetje meer dan alleen maar een weekje in coma. In zijn boek 'na dit leven' staan alle details.

Edit, de link gecorrigeerd.
Laatst gewijzigd door naamloos op 16 jul 2017 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor hans0166 » 15 jul 2017 19:24

naamloos schreef:Ik zeg toch niet dat het hetzelfde is


je haalt het anders zonder enige toelichting wel aan in dit topic

(ik word altijd zo moe van die mensen die iets anders van mn woorden maken


als je er alle ruimte voor laat, kán iedereen er ook iets anders van maken, weest dus duidelijker...
maar ga maar lekker uitrusten, je hebt het nodig.

Echt wel een beetje meer dan alleen maar een weekje in coma. In zijn boek 'na dit leven' staan alle details.


geen interesse om dat te gaan lezen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor StillAwake » 15 jul 2017 22:24

hans0166 schreef:volgens wikipedia en diverse andere websites klopt dit niet.

Op 29 december 2013 raakte Schumacher bij een skiongeluk in Méribel in de Franse Alpen levensgevaarlijk gewond. Het ziekenhuis in Grenoble gaf aan dat Schumacher een schedeltrauma had opgelopen en in een kunstmatig coma werd gehouden.

Op 16 juni 2014 werd door zijn manager bekendgemaakt dat Schumacher niet langer in een coma verkeerde en het ziekenhuis in Grenoble had verlaten. Hij werd overgebracht naar een ziekenhuis in Lausanne, dat hij op 9 september 2014 verliet om naar zijn Zwitsers huis terug te keren om daar verder te revalideren.

Sindsdien deed de familie geen mededelingen over zijn gezondheidstoestand, maar op 19 september 2016 maakte een advocaat van de familie bekend dat Schumacher niet kan lopen, noch zelfstandig kan staan. Meer details werden niet gegeven

Dan zit ik fout, ik had begrepen dat hij nog steeds niet volledig bij kennis was.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor naamloos » 16 jul 2017 00:21

hans0166 schreef:je haalt het anders zonder enige toelichting wel aan in dit topic
Mijn reactie volgde gewoon op de opmerking:"Helaas blijkt het echter dat die wonderen in deze gevallen nooit voorkomen. Niet dat het niet kán, maar het gebeurt gewoon niet."
In het geval van Eben Alexander kon het eigenlijk ook niet, naar het gebeurde wel.
hans0166 schreef:geen interesse om dat te gaan lezen
Zelf weten. Maar als je iets beter op internet had gezocht zou je weten wat voor gevolgen die infectie, waardoor hij in coma kwam, op zijn hersenen hadden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2017 08:29

Zie hier de zwarte kant van reanimeren... ik denk dan: had hem maar laten gaan, net zoals met prins Friso indertijd. Maar ja, er zijn ook veel mensen die na een reanimatie weer helemaal herstellen en dat weet je niet van tevoren. Moeilijk hoor.
Zijn er eigenlijk refo's die tegen reanimatie zijn, net zoals sommigen tegen inenten zijn? Je grijpt immers behoorlijk in.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor Cathy » 16 jul 2017 15:02

Lalage schreef:Zijn er eigenlijk refo's die tegen reanimatie zijn, net zoals sommigen tegen inenten zijn? Je grijpt immers behoorlijk in.

Goede vraag. Je zou verwachten van wel. Maar mijn ervaring is dat ze er juist heel erg voor zijn.
Mijn moeder en schoonmoeder hebben allebei aangegeven dat ze niet gereanimeerd wilden worden. (resp. hartfalen en darmkanker)
Dat is ook 'gehonoreerd'.
Ze hadden allebei zicht op een beter leven.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor Mortlach » 16 jul 2017 18:42

Cathy schreef:Goede vraag. Je zou verwachten van wel. Maar mijn ervaring is dat ze er juist heel erg voor zijn.
Mijn moeder en schoonmoeder hebben allebei aangegeven dat ze niet gereanimeerd wilden worden. (resp. hartfalen en darmkanker)
Dat is ook 'gehonoreerd'.
Ze hadden allebei zicht op een beter leven.


Het hangt, lijkt me, ook van de situatie af. Bij een accuut ongeval is reanimeren een stuk vanzelfsprekender dan wanneer er sprake is van een slepende ziekte.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor Cathy » 17 jul 2017 11:24

Mortlach schreef:Het hangt, lijkt me, ook van de situatie af. Bij een accuut ongeval is reanimeren een stuk vanzelfsprekender dan wanneer er sprake is van een slepende ziekte.

Dat klopt maar dat neemt niet weg dat het voor iedereen van belang is om daar toch eens over na te denken en het je dierbaren kenbaar te maken.
Dat hebben wij tenminste wel gedaan met elkaar en onze volwassen kinderen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2017 11:45

Lalage schreef:Zijn er eigenlijk refo's die tegen reanimatie zijn, net zoals sommigen tegen inenten zijn? Je grijpt immers behoorlijk in.

In het reformatorisch verpleeghuis is een niet-reanimatiebeleid. Maar dit betreft ernstig zieke mensen.
Als een jonge sterke man - zoals de voetballer - ineens neervalt met hartritmestoornissen of een hartstilstand, is wel te begrijpen dat er dan wel ingegrepen wordt met een reanimatiepoging. En ook te rechtvaardigen.
Lalage schreef: ik denk dan: had hem maar laten gaan, net zoals met prins Friso indertijd.

Je kon al opmaken uit de verklaring die de neuroloog aflegde, dat hij te lang onder de sneeuw, zonder zuurstof had gelegen.
De voetballer werd na een enkele minuut meteen gereanimeerd.
Helaas bleek dat toch niet "succesvol" te zijn geweest.
Mijn broer heeft onlangs een mevrouw gereanimeerd. Zij fietste voor hem en stapte ineens heel vreemd af en ging ook op de grond liggen.
Mijn broer aarzelde niet en voelde geen hartslag meer.
Hij is bezig geweest tot de ambulance arriveerde, zij leefde toen nog, maar helaas kreeg hij later het bericht dat mevrouw toch is overleden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2017 13:27

Maar, reformatorische christenen die tegen inenten zijn, zijn dat omdat ze vinden dat gezondheid en ziekte door God worden gegeven en je dat niet moet gaan beinvloeden. En als je huis in brand vliegt heeft God dat gewild dus dan moet je je er niet tegen verzekeren. Als je dan een hartstilstand hebt lijkt het me logisch dat je dan ook tegen reanimeren bent. Het komt immers van God? Ik snap de vraag van Lalage wel. Niet reanimeren als je oud bent is dan een ander punt dan je inenten tegen ziekten als je gezond bent. Ik vind het wel vreemd als mensen dan bijvoorbeeld tegen inenten zijn maar als ze iets hebben, wel naar het ziekenhuis gaan. Het is heel inconsequent. Dus kan je beter je kinderen gewoon inenten... en mensen reanimeren tenzij ze dat niet meer willen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2017 17:29

Marnix schreef: Dus kan je beter je kinderen gewoon inenten... en mensen reanimeren tenzij ze dat niet meer willen.


Ietwat off topic, maar je ent je kinderen niet alleen in voor henzelf, maar ook voor anderen, anderen die misschien om wat voor reden dan ook niet kunnen worden ingeënt of een onderdrukt immuunsysteem hebben. Het is (dus) een daad van naastenliefde om je kind in te enten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor Cathy » 17 jul 2017 18:13

Chaya schreef:In het reformatorisch verpleeghuis is een niet-reanimatiebeleid. Maar dit betreft ernstig zieke mensen.

Oké. Ik vergeet steeds dat mijn ervaringen gedateerd raken. :wink:
Als een jonge sterke man - zoals de voetballer - ineens neervalt met hartritmestoornissen of een hartstilstand, is wel te begrijpen dat er dan wel ingegrepen wordt met een reanimatiepoging. En ook te rechtvaardigen.

Je moet wel. Ik heb ook eens moeten reanimeren op straat; een man van 48. Zijn vrouw en zoontje waren erbij. Dan moet je wel al is het alleen maar om hen het idee te geven dat er werkelijk alles aan gedaan is om hem te redden. Helaas is hij ook overleden.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor elburger » 23 jul 2017 15:26

Zoals Nouri, zijn er zovelen.
Hun namen kennen wij niet, maar inderdaad als het een bekend persoon is kan het velen raken, ook al zijn wij geen familie of vrienden.
Maar ik ben mij er terdege van bewust dat God zich ieder moment tot Zich kan roepen.
Ik kan nu dit schrijven en na het verzenden een herseninfarct, hartaanval krijgen, ja zelfs sterven.
Maar wij moeten als mensen onze plannen maken voor de dag van morgen, overmorgen, volgende maand en volgende jaren.
Als wij maar beseffen dat wij bij de gratie van God hier mogen verblijven.

En als wij dan in een situatie terecht komen als Nouri, en Micheal Schmacher, wat dan?
Gaat de stekker eruit?
Er is zelfs een vrouw geweest die op haar bost heeft laten tatoeëren dat ze niet gereanimeerd wilde worden.
Kan dat dan? / Mag dat dan?

Dat zal voor ieder mens een afweging moeten zijn.
Wat mijzelf betreft heb ik gevraagd dat niet te doen.
God haalt mij wel op de voor mij bestemde tijd.
Maar het is waar ons leven is kwetsbaar.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kwetsbaar leven

Berichtdoor MoesTuin » 24 jul 2017 10:50

Ons leven is zeer kwetsbaar.
"gelijk het gras is ons kortstondig leven"

Psalm 103 vers 8 de kwetsbaarheid van het leven en dan het machtige vers 9 die daarop volgt waarin de rijke genade van de Heer uit spreekt voor iedereen die in Hem gelooft, ja die heeft het Eeuwige Leven reeds al ontvangen.....
Wat mooi dat het leven wat kwetsbaar is en buiten God om kwetsbaar is en blijft, dat dat kwetsbaar leven omgezet kan worden naar Eeuwig en volmaakt leven dóór en in Hem alleen.....

8
Gelijk het gras is ons kortstondig leven,
Gelijk een bloem, die op het veld verheven,
Wel sierlijk pronkt, maar krachtloos is en teer;
Wanneer de wind zich over 't land laat horen,
Dan knakt haar steel, haar schoonheid gaat verloren;
Men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer.

9
Maar 's Heeren gunst zal over die Hem vrezen,
In eeuwigheid altoos dezelfde wezen:
Zijn trouw rust zelfs op 't late nageslacht,
Dat zijn verbond niet trouweloos wil schenden
Noch van Zijn wet afkerig d' oren wenden,
Maar die naar eis van Gods verbond betracht.


Ja en zo is het, als ik Hem maar kenne, Hem de mijne weet!



Gezang 223

1
Als ik Hem maar kenne,
Hem de mijne weet,
als mijn hart zich Hem gewenne,
nimmermeer zijn trouw vergeet,
vrees ik niet voor lijden,
voel slechts deemoed, liefde en verblijden.

2
Alles laat ik varen,
waar Hij mij behoort.
Als een pelgrim door gevaren
trek ik met mijn Heiland voort.
Nu gaan al mijn wensen
boven 't licht en bont gewoel der mensen.

3
Waar ik Hem mag leven
is mijn vaderland.
Elke gave, mij gegeven,
valt als erfdeel in mijn hand.
Broeders, lang verloren,
vind ik in zijn jongeren herboren.

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten