consumptief en naar ­binnen gericht christendom.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: consumptief en naar ­binnen gericht christendom.

Berichtdoor sjaqi » 13 jul 2017 18:38

Over het ontwerp van het gebouw is wel nagedacht. Dit is ook te lezen in het bestemmingsplan:

"Het ontwerp van de kerk gaat uit van een gebouw in een zogenaamde schuurvorm. Er wordt gebruik gemaakt van een lage goothoogte van ca. 5 meter en grote kappen, dat doet denken aan grote Zeeuwse boerenschuren die in het aangrenzende buitengebied ook te zien zijn. Een referentie in dit kader is het gemeentehuis te Tholen. Door toepassing van een kruisvorm, waarbij twee dakvlakken haaks op elkaar staan, vindt er breking/verzachting plaats van het anders wel erg grote dakvlak. Ook de trapsgewijze opbouw van de dakvlakken van hoog naar laag , zorgt voor een geleding in het dakvlak. Er ontstaat als het waren een kappenlandschap van donkere kappen dat verrijst uit het landschap. De hoogte van de kappen die de hoofdvorm(het kruis) van het gebouw vormen, liggen op ca. 22 en ca 29 meter. De torenspits is op ca. 49 meter gelegen. Door de opzet en kleurstelling van het gebouw voegt het zich op een vrij vanzelfsprekende wijze in het omringende landschap."


Wat je smaak is dat is natuurlijk persoonlijk, maar door te streven naar zoveel mogelijk landschappelijke inpassing durf ik wel te stellen dat er bij het ontwerp niet is geprobeerd om zoveel mogelijk te pronken.

Wat de kosten betreft, deze zijn tweeledig. Je hebt de minimale kosten waarvoor je een gebouw met bijbehorende grond voor 2000 zitplaatsen kunt bouwen. Dit is al een hele grote hap geld! Vergis je bijvoorbeeld niet in de prijs van grond. Hier gaan alleen al miljoenen inzitten. Maar er wordt bijvoorbeeld ook door de overheid een vereveningsbijdrage geëist van 155.000.
Je hebt natuurlijk ook de kosten welke het gevolg zijn van de keuzes welke je maakt. Een kosterswoning is bijvoorbeeld niet noodzakelijk, pastorie wel want de houdige zit vast aan het huidige kerkgebouw.
Een fietsenkelder is ook niet noodzakelijk, een extra zware constructie zodat er in de toekomst galerijen gebouwd kunnen worden is ook niet noodzakelijk (wel zo handig om gelijk mee te nemen omdat dit achteraf veel meer kost).
Het bestaande orgel wordt meegenomen naar de nieuwe kerk dat scheelt wel veel geld. Alhoewel een verhuizing en het bouwen van een nieuwe passende kap ook al gauw een miljoen kost.

Wat ook meespeelt is de bouwkosten, deze stijgen elk jaar met ongeveer 1,8 procent.http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/economie/indicatoren/afzetprijs_bouw/ Het bedrag van 13 miljoen komt uit 2015, dat betekend dat in 2018 als de bouw dan begonnen wordt de prijs al is opgelopen tot 13,7 miljoen euro. Tenzij er natuurlijk gesneden wordt in de bouwplannen.

Zijn al bovenstaande dingen voorbeelden van soberheid? Is het pas sober als je in een loods op klapstoeltjes gaat zitten? Maar de oude van dagen, mindervaliden en anderen met lichamelijke ongemakken dan? Je wilt ook voor deze doelgroep geen drempels opwerpen om naar kerk te gaan. De kerk is toch juist de plaats van samenkomst?

Alles bij elkaar vind ik de plannen niet buiten proportioneel mede omdat er niet alleen maar grote bedragen naar de eigen gemeente gaan maar ook naar andere goede doelen.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: consumptief en naar ­binnen gericht christendom.

Berichtdoor gravo » 13 jul 2017 22:32

Er wordt van alles gezegd over de nieuwbouw van de kerk in Yerseke, maar het lijkt me dat hier eerst en vooral een praktisch probleem wordt opgelost. Elke zondag moet een grote groep mensen worden geherbergd. Daarvoor heb je zitplaatsen en parkeerplekken nodig (de tijd dat men in dit kerkverband niet wenste te rijden op zondag is allang vervlogen).
Een praktisch oplossing dus voor een praktisch probleem.

Maar er is wel wat meer van te zeggen, want bewust of onbewust vindt je in de vormgeving van bepaalde fenomenen vaak de essentie terug.
Wat mij opvalt is dat de maat van het gebouw eigenlijk helemaal niet meer past bij de omvang van een stadje als Yerseke. Zulke grote kerkgebouwen zijn hier nooit geweest. Dat zie je ook op andere plaatsen waar kerkverbanden als de Gereformeerde Gemeenten nieuwe godshuizen bouwen. Denk eens aan Sliedrecht, Barneveld, Opheusden of Gouda. Vanouds werd de gereformeerde gezindte gekenmerkt door een behoorlijk fijnmazig net van plaatselijke kerkjes langs een lang lint door Nederland, de bekende Bible-belt. De vormgeving van de kerkgebouwen was in afgescheiden kring vaak eenvoudig en totaal niet dominant in de omgeving. In de schaduw van de centrale Nederlandse Hervormde Kerk waren het vaak kleine schuurkerken, bescheiden en sobere kerkzalen, voor iedere kleine afgescheiden groepering één. Vitaal, maar zeer, zeer plaatselijk georganiseerd. Denk ook aan de achterliggende structuur van zelfstandige Oud Gereformeerde Gemeenten. Die hadden geen behoefte aan grotere kerkruimtes voor heel veel kerkganger, synodale vergaderingen of classicaal overleg.
Klein en zelfstandig. Met een eigen identiteit. Vaak sterk voorganger-gebonden. Dat is toch lange tijd het ideaal van afgescheiden gemeenten geweest. En daar hadden ze bijpassende vormen voor gevonden. De genoemde schuurkerken.

Wat ik zie in de vormgeving van nieuwe kerken als die in Yerseke is de nostalgische wens naar dit soort kerkgebouwen. Eigenlijk is de vorm nog steeds te herleiden tot die van de schuurkerken van vroeger. Door deze vorm opnieuw te gebruiken lijkt het er op alsof een lange traditie ongewijzigd wordt voortgezet. Echter, in werkelijkheid verrijst een machtig gebouw. De maat verslindt de essentie van de schuurkerk. En daarmee ontstaat toch het gevoel dat een en ander een beetje uit verhouding raakt. Dat roept terecht vragen op in de omgeving. Wat staat ons te wachten als we zo'n omvangrijke en machtige buur krijgen. Ze kunnen alles naar hun hand zetten. De macht van het getal verschijnt aan de horizon
't Is moeilijk bescheiden te blijven, wanneer je zo'n groot orgel hebt als ik.

ik denk dat het voortkomt uit de clustering die heeft plaats gevonden in de Bible-belt. Die ziet er niet langer uit als een lange parelketting, met om de paar kilometer een bescheiden gemeente met dito kerkgebouw. Nee, er heeft een concentratie plaatsgevonden, waardoor we op de denkbeeldige lijn door Nederland een aantal mega-hotspots van de gereformeerde gezindte aantreffen. Als een magneet trekken deze plekken alle omringende kerken leeg en de Bible-belt verliest haar langgerekt vorm. Het grote aantal kerkganger is dan ook te verklaren uit de regionale functie die deze hotspots hebben gekregen. Al eerder werden de grote steden leeggezogen door een trek naar het orthodoxe platteland, maar nu worden ook veel platteland-kerkjes opgeslokt door de refodomes.

Zoals gezegd, er zijn praktische argumenten te verzinnen voor een groot kerkgebouw, maar toch nog even over die vorm.
Zou hier een mogelijk gevaar niet aan af te lezen zijn?
Ligt in deze vorm (die een schuurkerk wil zijn, maar in feite een megastal is) de afloop al niet besloten?
Is het feit dat de schuurkerk hier wordt opgeblazen tot een vervreemdend groot en duur gelijkvormig object niet een teken van het feit dat het kerkverband zichzelf eigenlijk aan het opblazen is?
Dat niet alleen door deze krampachtige vormgeving bevestigd wordt dat de schuurkerk in feite een voorbije wereld is, maar dat er ook mee aangetoond wordt dat de inhoud uit die vroegere schuurkerken niet meer ongewijzigd aanwezig is?
En vinden we in de vormgeving zo de essentie van dit fenomeen niet terug?
Zou ds. Fraanje ooit hebben kunnen voorgaan in zo'n theater?
Zouden de oefenaren van weleer deze tempels niet links hebben laten liggen uit vrees dat ze zichzelf zouden verheffen en hun ziel zo zouden komen te bedriegen voor de eeuwigheid?

Dit soort grote en zware kerken zijn volgens mij in alle opzichten topzwaar geworden.
En daarmee zijn ze een nieuwe en gevaarlijke fase ingegaan.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: consumptief en naar ­binnen gericht christendom.

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2017 09:04

gravo schreef: (de tijd dat men in dit kerkverband niet wenste te rijden op zondag is allang vervlogen).

Wie zijn hiermee begonnen? De predikanten!
Tot en met de jaren 70 was er nog een grote groep niet-zondagsrijders. Er werden doordeweeks avondkerkdiensten belegd, die heel goed bezocht werden. Niet alleen door mensen die geen eigen predikant hadden - en dus op zondag vaak leesdienst hadden - maar zeker ook door mensen die dit niet hadden. Sommige aansprekende predikanten werden nagereisd en die kerken/kerkjes zaten dan ook stampvol op dinsdag- of woensdagavond.
gravo schreef:Wat mij opvalt is dat de maat van het gebouw eigenlijk helemaal niet meer past bij de omvang van een stadje als Yerseke.

Dat kun je ook zien als een Zegen, want in zo'n klein dorp wonen relatief heel veel GGers.
In een miljoenenstad zoals Amsterdam haal je het bij lange niet.
gravo schreef:Is het feit dat de schuurkerk hier wordt opgeblazen tot een vervreemdend groot en duur gelijkvormig object niet een teken van het feit dat het kerkverband zichzelf eigenlijk aan het opblazen is?

Waar is dit nu op gebaseerd?
gravo schreef:Zou ds. Fraanje ooit hebben kunnen voorgaan in zo'n theater?

Een dominee die als grafschrift koos: Uit de drek verhoogt Hij de arme. kon zelfs in een boerenstal, tussen de koeien preken denk ik.
gravo schreef:Dit soort grote en zware kerken zijn volgens mij in alle opzichten topzwaar geworden.

Er zijn wel meer grote kerken, ben je weleens in de HHK in Staphorst geweest?
gravo schreef:En daarmee zijn ze een nieuwe en gevaarlijke fase ingegaan.

Nu je klaar bent met deze overpeinzing, wat zou anders moeten volgens jou?
Want je zegt altijd wat er zo fout is (in de GerGem) maar niet hoe men het kan verbeteren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: consumptief en naar ­binnen gericht christendom.

Berichtdoor Jesaja40 » 16 jul 2017 09:34

Sjalom lezers,

Zomaar een terloopse opmerking. Vanwaar de behoefte om een grote kerk te gaan bouwen? Wat is ten diepste de reden daarvan? Hier gaat het niet om grote of kleine bedragen, dat is het punt niet. Maar wat is dan wel de drijfveer? Ik ben ervan overtuigd dat dit niet de hebzucht is van een gebouw waar velen iedere zondag zich scharen om het Woord wat verkondigd wordt.

De vraag die ik stel "waarom een grote kerk"? Het "daarom een grote kerk" is toch wat complexer. Wat is de drijfveer naar die grotere kerk? Het daarom willen wij een grotere kerk focust zich ook op een belangrijke schakel die een zeer grote rol speelt: het grote predikantentekort. En als je megakerken hebt, dan is de invulling voor de zondagse kerkdiensten geen probleem meer. Wat wordt er aan de voorgangers getrokken als ik het beroepingswerk lees. Het regelmatige rouleren plaats onder het predikantenkorps is verfrissend.

Is het schromende predikantentekort in de kerken waarover gesproken wordt de zwakste schakel. Ik vraag mij af waarom dat zo is? Moet iemand een bepaalde leeftijd of status hebben bereikt dan wordt de drempel wel heel erg hoog geplaatst. En als bijvoorbeeld een broeder zich aanmeldt dan kan hij gewoon afgewezen worden omdat men van mening is dat hij die gewenste status nog niet heeft bereikt. Wat voor "heilige" moet je dan wezen of met andere woorden nog "een grotere zondaar" om die heilige staat te bereiken? Is dat de heilzame weg, dan is die ook heel eenzaam. Er zit ook een zeer groot gevaar in: want als een broeder de staat heeft bereikt om predikant te zijn krijgt hij van zijn gemeenteleden een zeer hoog aureool toegemeten. Ik bedoel dit niet badinerend maar spreek mijn zorg er over uit dat dit zichtbaar is voor de buitenwereld.

Is dat niet de diepste pijn die er is waardoor er noodgedwongen grote kerken gebouwd moeten worden. Als je eerlijk analyseert zie je inderdaad deze zwakke schakel. Niet het gebouw of de behoefte aan extra ruimte. Eerder het kunnen verkrijgen van een vaste predikant.

Natuurlijk kan ik vanuit mijn stoel jonge kerels oproepen om zich aan te melden om hun kerkverband te dienen. Zij zullen tegen drempels aanlopen die kunstmatig zijn opgericht door bezorgdheid van de oudere generatie waartoe ik ook behoor. Wat is de angst dat de jongere generatie het predikantenkorps komt versterken en daardoor de gemeenten dient? Is de jongere generatie dan zo onvolwassen in de ogen van de oudere generatie? Als dat zo is blijkt het tegendeel, de oudere generatie handelt zelf onvolwassen. Ket kerkgebouw is nieuw de inrichting, structuur en leiding is oud.

Er is nog een analyse te gaan: vanuit een grote gemeente is het gemakkelijker om ouderlingen en diakenen te kiezen voor een bepaalde termijn. Hoe kleiner de gemeente hoe moeilijker ook die functie is te vervullen. Zou het dan toch in de geestelijke leiding kunnen zitten? Dan is mijn oproep aan de kerken: investeer in uw jongeren en schakel deze in voordat zij u uit schakelen door massaal weg te blijven. U blijft dan eenzaam achter in een supergroot kerkgebouw.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: consumptief en naar ­binnen gericht christendom.

Berichtdoor Prisma23 » 16 jul 2017 10:58

gravo schreef:knip knip

ik denk dat het voortkomt uit de clustering die heeft plaats gevonden in de Bible-belt.

knip knip


Dit soort grote en zware kerken zijn volgens mij in alle opzichten topzwaar geworden.
En daarmee zijn ze een nieuwe en gevaarlijke fase ingegaan.

gravo


Deze clustering is inderdaad een gevaar. De gereformeerde gezindte brengt zichzelf zo steeds meer in een sociaal isolement.

Dit zal leiden tot nog meer polarisatie en fundamentalisme. Uiteindelijk zouden deze clusters nieuwe vormen van getto's / banlieues kunnen gaan opleveren.
De bijbelse opdracht om een zoutend zout te zijn laat ik er maar even buiten.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: consumptief en naar ­binnen gericht christendom.

Berichtdoor benefietdiner » 30 jul 2017 17:00

Off topic


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten