Berichtdoor gravo » 02 jul 2017 10:41
Grappige test. Dit was mijn uitslag:
gravo,
Je hebt veel zelfdiscipline en laat je niet snel uit het veld slaan. Wat je jezelf voorneemt, voer je ook uit. Je staat stevig in je schoenen en weet anderen vaak van je gelijk te overtuigen, ook als het om geloofskwesties gaat. Je lijkt daarin voor 48% op:
Menno Simons
(1496 - 1581)
Menno Simons is een van de weinige kerkhervormers van Nederlandse afkomst. Hij wordt in 1524 in Utrecht tot priester gewijd en krijgt een aanstelling als kapelaan in Pingjum. Simons sympathiseert met Luther maar voelt zich ook aangetrokken tot de Zwitserse reformator Huldrych Zwingli. Hij komt op jonge leeftijd in aanraking met de uit Zwitserland stammende anabaptisten, ook wel dopers of wederdopers genoemd, maar dit leidt dan nog niet tot een ommezwaai. In 1532 wordt hij pastoor te Witmarsum. Hij preekt in die jaren vurig tegen de praktijken van Jan van Leiden en Jan van Batenburg, leiders van een militante doperse stroming die met geweld het Koninkrijk van God op aarde wil vestigen. In 1535 laat hij zich opnieuw dopen en daarmee komt het tot een openlijke breuk met de Rooms-Katholieke Kerk. Op 12 januari 1536 geeft hij zijn pastoorsambt op. Hij is van 1537 tot zijn dood in 1561 een van de belangrijkste leiders van de doperse reformatie, die vooral in de kuststreken van Duinkerken tot Danzig talrijke aanhang heeft.
Ondergronds bestaan
De doopsgezinden worden in die periode vervolgd door roomsen en protestanten en zijn genoodzaakt een illegaal, ondergronds bestaan te leiden. Duizenden dopers, toen al mennonisten of mennonieten genoemd, ontvluchten de noordelijke Nederlanden en zoeken asiel in het huidige Polen. Menno Simons maakt vanuit Oldersum in Oost-Friesland, waar hij bescherming geniet van de lokale autoriteiten, vele reizen naar Friesland, Noord-Holland en de omgeving van Keulen. Zijn aanhang groeit gestaag. Tegenwoordig zijn de mennonieten op veel plaatsen in de wereld te vinden en vooral in Noord-Amerika zeer talrijk. Het is de hoofdstroming van de doopsgezinden. Op grond van bijbelse opvattingen zijn doopsgezinden in het algemeen tegen iedere vorm van geweld.
Simons let streng op de levenshouding van zijn volgelingen: de gemeente moet 'zonder vlek of rimpel' (Efeze 5:27) zijn. Hij legt daarbij de nadruk op de noodzaak van geestelijke wedergeboorte en verwerpt de kinderdoop als bijbels niet-gefundeerd.
Je lijkt ook op deze twee protestanten
Dietrich Bonhoeffer
(1906-1945)
Albert Schweitzer
(1875-1965)
gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)